Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:05

ik blijf het onlogisch vinden waarom een paard op alleen de buitenteugel moet nageven, waarom niet aanleren op een kriebeltje op de schoft? Ik vind het veel logischer om met twee handen weerstand te bieden NIET TREKKEN DUS en dat het paard daarop nageeft. Gaat die rennen/harder lopen, dan rem je erbij af, gaat die langzamer lopen dan geef je gas/been bij. Bij een paard dat het begrijpt, is alleen even weerstand bieden genoeg en dat leren ze heel snel is mijn ervaring

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:25

Dat past in zijn kader van rechrichten denk ik. Elk paard loopt een beetje naar binnen gericht in de piste, sommige paarden vallen echt naar binnen. Daarom start hij met overdreven het paard naar buiten te stellen in het begin, het bouwt weer af naargelang de training verder is.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:30

Ik denk dat je het omgekeerd bedoelt, dat veel paarden steun zoeken aan de wand en daardoor met teveel binnenstelling lopen en naar buiten vallen in plaats van naar binnen. Daarom laat AdB de ruiters met buitenstelling rijden zodat de schouder terug van de wand af komt.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 16:34

Phoe,eff bijgelezen
Ik heb ondertussen al goede antwoorden gelezen op de eerder vernoemde vragen. Daarvoor bedankt.
Afhankelijk welke richting je rijdt, en welke kant je paard gebogen is, plakt ie (volgens mij ) ofwel tegen de bakrand, of valt ie, de contrastelling helpt voor beiden. Ook gaan scheve paarden, afhankelijk van de buiging, het bit aan de binnenkant vastpakken, waardoor ze imo nog meer zullen 'vallen'. Door de contrastelling wordt verhinderd dat het paard z'n bit binnen vastneemt en nog schever komt.
Imo..

Ik lees evt straks nog wat bij, maar ik heb nu wat leerstof te verwerken.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:36

Zou kunnen, ja, is omgekeerd, maar in de hoeken valt een paard toch naar binnen?
Mijn mentor moest eens in een les een halfuur een volte draaien puur op de buitenteugel hiervoor;

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 16:45

Is afhankelijk toch van de kant van buiging en hoe extreem die gebogen is? Een rechtsgebogen zal op de volte rechts over de schouder weglopen naar links volgens mij, maar hetzelfde paard op linkerkant zal niet willen inbuigen en naar binnen vallen. Heb net les gehad over holle en bolle lenzen en dubbelbol-hol enzow, dus sry als het niet klopt

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:49

Nee hoor, het klopt wel, alleen kan ik het me nog niet echt voorstellen

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:52

Uhh, maar dan hebben we het op slechts een hand over de buitenteugel toch? Als mijn paard naar binnen valt op de rechter hand, dan zal die niet naar binnen vallen op de linkerhand volgens bovenstaande. Zo niet, kan iemand het dan nog eens voor me uitleggen??

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 16:56

pantarhei schreef:
Uhh, maar dan hebben we het op slechts een hand over de buitenteugel toch? Als mijn paard naar binnen valt op de rechter hand, dan zal die niet naar binnen vallen op de linkerhand volgens bovenstaande. Zo niet, kan iemand het dan nog eens voor me uitleggen??

Kun je dit wat anders uitleggen? Ik versta de vraag niet goed en dan vooral het eerste zinnetje niet

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:56

Ik heb dan wel een vraagje ivm het longeren met dubbele longe. Ik zit niet op mn eigen computer dus kan nu eventjes geen foto tonen hoe de lijnen vastgemaakt waren, maar dat was dus gewoon aan elke bitring een longe, buitenste stijgbeugel naar beneden, buitenste longe door die stijgbeugel en achter de kont van het paard door en binnenste longe gewoon rechtstreeks naar de hand.
Het longeren op deze manier is ook een manier om recht te richten volgens Adb. Waarom moeten onder het zadel de handen dan zo hoog, als het aan de longe blijkbaar wel mogelijk is om met hulpen van heel laag (zo laag krijg je je handen niet eens als je erop zit) dit te doen?
Vind ik niet echt logisch.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:15

AstraGirlie schreef:
Zou kunnen, ja, is omgekeerd, maar in de hoeken valt een paard toch naar binnen?
Mijn mentor moest eens in een les een halfuur een volte draaien puur op de buitenteugel hiervoor;

Ik denk dat je dat verkeerd begrepen hebt want het is heel onlogisch om bij een paard wat al naar binnen valt nog meer de buitenteugel aan te nemen. Dan komt de binnenschouder nog meer naar binnen immers?
Wat wel kan is dat je dan OP DE ANDERE HAND met meer buitenstelling gaat rijden, wat ook hierboven bedoelt wordt, dat je slechts op één hand dan met je buitenteugel contrastelling vraagt. Als je paard een holle en bolle kant heeft ga je slechts als je de richting van de holle kant opgaat de buitenteugel meer aannemen. Als je de richting van de bolle kant opdraait geeft dit een nog slechter resultaat, immers je paard wordt dan nog boller?

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:20

haha anjatjeuh , dat vind ik wel heel scherp opgemerkt ondanks de 30 graden buiten

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:24

ik denk zelf ook dat die overdreven hoge handhouding nergens voor nodig is.
Volgens mij was het ook in eerste instantie (paar jaar geleden in zijn lessen) bedoeld dat je met die hoge handhouding wat gewicht van de voorhand zou halen en iig niet zou verergeren (wat je in de ogen van adb wel zou doen met een lage handhouding).

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:34

moet zeggen dat ik het wel met runningkawa eens ben wat betreft het geruk en gepluk met je handen. Adb bedoeld met misschien op een zachte manier, maar hij laat leerlingen behoorlijk trekken en moedigt het trekken ook behoorlijk aan. Hij corrigeert amper als het er te hard aan toe gaat (wat elke in dit topic ook al opmerkte).

Ik ben ook heel anders tegen de methode aan gaan kijken. Het is vooral revalidatie en je moet de manier van adb ook door die bril bekijken. Met die contrastellingen ontlast je de pijnlijke kant van het paard, waardoor het paard onmiddelijk weer rad kan gaan. Op de lange duur verdwijnen de verdikkingen en ontstekingen en is het paard uiteindelijk weer helemaal van zijn pijntjes af.

Moet Vvalar en tacolover in dit topic ook helemaal gelijk geven. Paarden lopen bij adb in drie stukken en echt niet lekker door de rug van voor naar achter.
Je moet de methode dus ook niet als training zien waarmee je het paard sterker maakt. De methode moet je zien als ontlasting/revalidatie (en daarom zou het ook niet zo afgekraakt moeten worden, want het is toch fantastisch dat er zoveel paarden mee geholpen kunnen worden )

Moet nu weg mijn merrietje laten dekken

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:01

Dit vond ik op een site die een artikel over De Bodt maakte:

Rechtrichten

Een rechtgericht paard is een paard dat zich in beide richtingen even makkelijk laat buigen op vraag en niet onder dwang. Om dit resultaat te krijgen mag het paard geen steun vinden op de binnenteugel. Door de binnenteugel uit te nodigen wanneer het paard zoekt zal het paard in een contrastelling zelf naar evenwicht zoeken. Als men een paard op deze manier de tijd geeft om zichzelf recht te richten zal het resultaat al binnen een kwartier zichtbaar zijn. Het paard zal zuiverder en soepeler lopen, de beide benen worden onder het lijf gebracht worden het paard zal zich ontspannen en nageeflijker gaan lopen.

en op deze site staan een paar fotos van paarden op hoger niveau (denk ik)

http://cu2.nl/dressstalvdberg

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:05

Ook van die foto's ben ik niet gecharmeerd.
Iemand zei hier dat AdB niet met hulpmiddelen rijd.
Ik zie daar zelfs een dressuurzweep bovenhands

Verder veel strakke bovenlijnen en verzet.

Allemaal dingen die bij AdB juist niet kunnen en tegen strijd

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:07

Ik ga er in mee.. dit zijn foto's met geen enkele teken van ontspanning.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 19:08

Een zweep kan ook bovenhands, om de handhouding te verbeteren dacht ik. En dat staat in het Gymnasium des Pferdes goed uitgelegd . Helaas heb ik het boek niet bij me, wegens verhuis.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:09

Moet je niet bij elk paard flikken

Misschien daarom de spanning op de foto's

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 19:13

Nja, ik weet niets over de achtergrond van dat paard/ruiter, wie weet waaraan de spanning ligt. Hoewel er een enkel plaatje tussen zit dat ik nog redelijk ontspannen vind.
Ik zou liever de foto's zien van de vriendin van de vrouw op de foto's,Angelina, die ZZ-licht rijdt volgens de site. Astragirlie, waar heb je deze site gevonden? Waren er nog meer links?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:27

Ze staan toch allebei op de foto's? Afgaande op het beeld zou ik zeggen dat de onderste foto's van het ZZ licht paard zijn?

Betteke

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:29

Ik heb Angelina 3 dagen zien rijden bij AdB en de foto's geven een totaal ander beeld dan de werkelijkheid.
Maar wordt er niet altijd op Bokt geroepen dat het momentopnames zijn en dat je daarom er geen juist oordeel over kan geven?
Begin zo langzamerhand te denken dat als je bij hem lest je niet hoog mag of kan rijden.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:39

Vertel dan wat jij hebt gezien? Dat lijkt me interessant!

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:48

Zou ze eigenlijk ook wel eens life willen zien rijden. Ik ken ook een vrouw, Pascal, die rijdt nu M1 en lest alleen nog maar bij DeBodt, dat paard ontspant wel degelijk en kan hogere oefeningen aan. Ik hoop ergens na de examens tijd te vinden om eens te gaan fotos nemen. Ken jij ze Yulan? (grote bruine ruin)
Ik zal eens kijken of ik nog meer fotos kan vinden op die linksite.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 19:52

Neej, ik ken ze niet. (denk ik toch)
Waar staat ze?