DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:13

@ Karl66.....in mijn ogen blijft opfokken heel wat anders dan aan je hulpen zetten. opfokken brangt alleen maar spanning met zich mee en de manier hoe anky het doet vind ik niet eerlijk met z'n kop tussen z'n benen. Maar nogmaal ieder zijn eigen mening.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:14

_tarja_ schreef:
Mireille1970 schreef:
Ik vind met name het zinnetje "wat ik overigens ook nooit zal doen" typerend.

Ik ken echt paarden die zich er zoveel gelukkiger door zijn gaan voelen, zeer merkbaar. Waardoor de ruiter ook veel gelukkiger werd natuurlijk, want dat willen we toch: samenspel met een happy horse?

Dat zinnetje stond precies ook zo in de dvd, maar ik heb die happy horse toch echt niet gezien in MIJN ogen Dus dat zinnetje is voor mij absoluut niet typerend, ieder zijn eigen manier van rijden.

Toch heb ik het door ermee te werken en de paarden dagelijsk in de hand te hebben en te observeren heeeeeeeeel duidelijk gemerkt!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:20

@ mireille1970: oke, maar heb jij dan ook paarden gezien die op een hele andere manier worden getraint? Ik weet niet of dat zo is, maar stel dat je die nooit echt hebt gezien....dan heb jij alleen maar het beeld van de LDR paardeb gezien..en niet een beeld van een paard die bijv. wordt getraint volgens de methode van phillipe karl.....als je het verschil ziet dan kom je misschien wel terug van je mening?? Het geeft een heel ander beeld. Ik heb allebei de methodes gezien...en ik vind de 2de methode toch echt veel meer een happy atlete!

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:22

Karl66 schreef:
jjs, als jij je niets laat aanpraten, dan kan je vast ook onderbouwen waarom het zo verschrikkelijk voor een paard is, alleen roepen dat je het beeld afgrijselijk vindt ik wel erg gemakkelijk als je die stelling niet onderbouwt.

Is je mening over een abstract schilderij afschuwelijk vinden, een stelling, iets dat je kunt onderbouwen?

Ik heb al aangegeven dat het LDR voor mij een hoge mate van gedwongenheid en spanning uitstraalt, vastgezetten lijven, strakke kaken en opengesperde monden, ogen die in rare hoeken moeten draaien om iets te kunnen zien, halzen die kort geknikt zijn, slierterig kwijl wat uit de monden drupt, staarten die zwiepen, handen van ruiters die lijken alsof ze honderd kilo in handen hebben, moet ik nog doorgaan?
Ook fysiologisch is er van alles over te zeggen, lees de genoemde site eens kritisch door. Maar daar mag ik natuurlijk niet aan refereren omdat ik dan iemand napraat?

Als je zelf in allerlei kreukels wilt gaan liggen om leniger te worden, dan moet je dat helemaal zelf weten. Plus dat je daarbij zelf kunt voelen of je iets wel of niet wilt of kan. Als je het leuk vindt om paard te rijden, deel te nemen aan sport en winstpunten wilt halen, heb je boven alles de verantwoordelijkheid om dat zo goed, verantwoord en paardvriendelijk mogelijk te doen.

Een paard zal van zichzelf nooit never niet in zo'n houding gaan lopen.
Alleen dat al moet te denken geven.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:26

_tarja_ schreef:
@ mireille1970: oke, maar heb jij dan ook paarden gezien die op een hele andere manier worden getraint? Ik weet niet of dat zo is, maar stel dat je die nooit echt hebt gezien....dan heb jij alleen maar het beeld van de LDR paardeb gezien..en niet een beeld van een paard die bijv. wordt getraint volgens de methode van phillipe karl.....als je het verschil ziet dan kom je misschien wel terug van je mening?? Het geeft een heel ander beeld. Ik heb allebei de methodes gezien...en ik vind de 2de methode toch echt veel meer een happy atlete!

Pffffff heb bijna alle methoden gezien... Jaren met Albert Voorn getraind bijvoorbeeld. Een "laat je paard volledig in de waarde"-methode, nergens aan zitten etc...
De methode van Weijden (van sven) waar ik mee gereden en gewerkt heb. Anky en Sjef natuurlijk dan. Ook andere LDR ruiters waar ik gewerkt heb.
Klassiek gereden zijnde paarden. Heb getraind op paarden van Ellen en Gonnelien.
Heb ook veel mental coaching van divers gereden paarden gedaan. Alsmede meegelopen met Jean Yves Guray en meer van dat soort...
Kan het niet eens meer bijhouden, tja als je als 17 jarige begint bij de Nederlands Kampioene en nu tegen de 40 aan hikt kan je wel wat doen.

Maar de methode is niet de sleutel naar het geluk van je paard.

Het is het HOE van de ruiter die het paard gelukkig maakt, ongeacht de methode.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:27

Nou een vraag die je je kunt stellen: vind je paard het plezierig om zo getraind te worden, zo te lopen? Vind hij of zij het leuk? Doen ze het met enthousiasme, met werkwilligheid?
Zo van: 'Ha fijn, we gaan vandaag lekker LDR trainen, jippie!'

Probeer die vraag eens voor je zelf te beantwoorden.

Korte (gewetens)vraag: vindt je paard dit leuk om te doen?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:27

jjs schreef:
Karl66 schreef:
jjs, als jij je niets laat aanpraten, dan kan je vast ook onderbouwen waarom het zo verschrikkelijk voor een paard is, alleen roepen dat je het beeld afgrijselijk vindt ik wel erg gemakkelijk als je die stelling niet onderbouwt.

Is je mening over een abstract schilderij afschuwelijk vinden, een stelling, iets dat je kunt onderbouwen?

Ik heb al aangegeven dat het LDR voor mij een hoge mate van gedwongenheid en spanning uitstraalt, vastgezetten lijven, strakke kaken en opengesperde monden, ogen die in rare hoeken moeten draaien om iets te kunnen zien, halzen die kort geknikt zijn, slierterig kwijl wat uit de monden drupt, staarten die zwiepen, handen van ruiters die lijken alsof ze honderd kilo in handen hebben, moet ik nog doorgaan?
Ook fysiologisch is er van alles over te zeggen, lees de genoemde site eens kritisch door. Maar daar mag ik natuurlijk niet aan refereren omdat ik dan iemand napraat?

Als je zelf in allerlei kreukels wilt gaan liggen om leniger te worden, dan moet je dat helemaal zelf weten. Plus dat je daarbij zelf kunt voelen of je iets wel of niet wilt of kan. Als je het leuk vindt om paard te rijden, deel te nemen aan sport en winstpunten wilt halen, heb je boven alles de verantwoordelijkheid om dat zo goed, verantwoord en paardvriendelijk mogelijk te doen.

Als je hem losgooit springt ie ook elke wissel in 2en...
(voorbeeldje)

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:28

jjs schreef:
Nou een vraag die je je kunt stellen: vind je paard het plezierig om zo getraind te worden, zo te lopen? Vind hij of zij het leuk? Doen ze het met enthousiasme, met werkwilligheid?

JA ik durf stellig te zeggen dat er heel veel paarden zijn die het fijn vinden om zo gewerkt te worden, simpelweg (maar dat gelooft steeds niemand) omdat ze dan met de minste weerstand van de ruiter kunnen werken...

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:31

Mireille1970 schreef:
_tarja_ schreef:

Pffffff heb bijna alle methoden gezien... Jaren met Albert Voorn getraind bijvoorbeeld. Een "laat je paard volledig in de waarde"-methode, nergens aan zitten etc...
De methode van Weijden (van sven) waar ik mee gereden en gewerkt heb. Anky en Sjef natuurlijk dan. Ook andere LDR ruiters waar ik gewerkt heb.
Klassiek gereden zijnde paarden. Heb getraind op paarden van Ellen en Gonnelien.
Heb ook veel mental coaching van divers gereden paarden gedaan. Alsmede meegelopen met Jean Yves Guray en meer van dat soort...
Kan het niet eens meer bijhouden, tja als je als 17 jarige begint bij de Nederlands Kampioene en nu tegen de 40 aan hikt kan je wel wat doen.

Maar de methode is niet de sleutel naar het geluk van je paard.

Het is het HOE van de ruiter die het paard gelukkig maakt, ongeacht de methode.

zow ..een heel waslijst leuk hoor al die ervaring!! Hartstikke leerzaam geweest denk ik. heb ff je profiel doorgespit en zag het toe nal staan

maarre heb je ook methoden gezien van klassieke leermeesters? Daar bedoelde ik het mee eigenlijk....los van de wedstrijdsport..maar enkel klassieke merhodes.

Ik vind de methode wel een onderdeel naar het geluk van het paard. Dat is ook zeker een manier van HOE een ruiter een paard gelukkig maakt, maar ikdenk dat we hierin gewoon verschillen van mening.

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:33

Mireille1970 schreef:
jjs schreef:

JA ik durf stellig te zeggen dat er heel veel paarden zijn die het fijn vinden om zo gewerkt te worden, simpelweg (maar dat gelooft steeds niemand) omdat ze dan met de minste weerstand van de ruiter kunnen werken...

om heel eerlijk te zijn vind ik op de dvd helemaal niet dat de ruiters met de minste weerstand hun paarden rijden! Ik zie vaak dat handen breed worden gezet enzow....hogere druk....en zo zijn er nog meer dingen die ik zag.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:39

jjs schreef:
Karl66 schreef:

Bij een abstract schilderij praat je over smaak en smaak hoef je nou eenmaal niet te onderbouwen. Op het moment dat jij iets mishandeling noemt wordt het een ander verhaal.

Als jij naar een ontspannen paard kijkt en het over vastgezette lijven en spanning hebt, ja dan praat je iemand na en kijk je niet zelf.

Als je naar het voorbeeld van zwiepende staarten kijkt, bij zowel den Bosch als Jumping Amsterdam zag je Briar met een flink zwiepende staart door de ring gaan. Traint Jan Brink nu opeens zo slecht, aangezien Briar dat nooit deed?

Omdat een paard wel eens ooit door de wei passageert vindt iedereen het normaal dat dat een GP-oefening is. Maar het feit dat een paard wel eens zijn kin op de borst legt is het "wel eens" een reden om het verwerpelijk te vinden

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:42

Om vervolgens los te laten en het paard met rust te laten.

één van de dingen is bijvoorbeeld het schakelen, net als een auto. Éen keer been geven en dan in dat tempo geen been meer geven tot er een tempowisseling nodig is. Dus niet elke pas drijven en daarmee storen.

Hand idem dito: terughalen breed (dan pak je de lagen en niet de mondhoek, mondhoek werkt immers omhoog) en loslaten na goede reactie van je paard. Daarna hand licht en stil eraan en terug blijven zitten tot een verandering of controle noodzakelijk is.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:43

Ik ga weer, genieten van de zon... veel plezier nog...

Nevermind85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:52

Mireille1970 schreef:
één van de dingen is bijvoorbeeld het schakelen, net als een auto. Éen keer been geven en dan in dat tempo geen been meer geven tot er een tempowisseling nodig is. Dus niet elke pas drijven en daarmee storen.

Hand idem dito: terughalen breed (dan pak je de lagen en niet de mondhoek, mondhoek werkt immers omhoog) en loslaten na goede reactie van je paard. Daarna hand licht en stil eraan en terug blijven zitten tot een verandering of controle noodzakelijk is.

Daar is toch niks nieuws of LDR's aan? Zo krijg ik het aangeleerd.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:58

Nevermind85 schreef:
Mireille1970 schreef:

Daar is toch niks nieuws of LDR's aan? Zo krijg ik het aangeleerd.

Dat is wat ik probeer uit te leggen... dat daar tot in de puntjes en dus op een hoger en extremer niveau een hoofd mee wordt teruggebracht (het idee van je moet thuis iets voor 180% willen doen als je er op concours 100% van wil laten zien) maakt dat het in een ander daglicht wordt gesteld, maar dat is echt niet zo.

Het is gewoon van achteruit tegen je hand aanrijden, je hand laten zakken en je energie in je paard houden en de controle bewaren. Dan kan je ieder moment afvloeien of bovenin zetten door je hand te openen zonder dat je paard wegloopt.
Heel klassiek met een nieuwe naam ...

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:12

Citaat:
Heel klassiek met een nieuwe naam ...

Hyperflexion...
De aanblik van een paard dat Hyperflexisch wordt gereden veroorzaakt bij mij een Hyperpathie ( langdurige pijnfrequentie).
Er ontstaat een Hyperalgesie ( pijn hypergevoeligheid).
Dat veroorzakt bij mij een Hypermotility ( zieke bewegingsonrust).
Hypermetrie (overvloedige impulsdoorgeving, klein hersenziekte).
Een Hypermnesie ( geheugenstoornis) om niet te vergeten!
enz. enz. alles wat met hyper begint is slecht het is alleen maar een mooie deknaam voor het addertje onder het gras.
HYPERflexion...

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:13

Mireille1970 schreef:
jjs schreef:

Ja? Probeer dan eens een paard vrijwillig in zo'n houding te laten lopen, zonder hulpmiddelen. Denk je dat je dat lukt, ik ben heel benieuwd.
Evt. aan de hand of zo.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:17

Mireille1970 schreef:

-
paarden kunnen niet zien waar ze naartoe lopen

- balans wordt gestoord

Het vetgedrukte klopt gewoon niet, de rest is een mening en die mag iedereen hebben.

Heb je hier bewijzen van.
Onder andere wetenschappelijk.
Zou me erg interesseren.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:19

Karl66 schreef:

Als jij naar een ontspannen paard kijkt en het over vastgezette lijven en spanning hebt, ja dan praat je iemand na en kijk je niet zelf.

Het spijt me, ik kan echt in de verste verte geen ontspanning in de lijven herkennen. Blijkbaar vind jij het leuk om hier een argument van te maken: "het is napraterij". Dat hele idee kun je je gerust uit je hoofd zetten. Ik vond dit al afschuwelijk nog voor de kritieken losbarsten en nog voor ik de bijbehorende site kende.

Misschien praat jij de mensen wel na die zeggen dat het zo ontspannen er uit ziet. Kijk nou eens goed, dat kan je toch met de beste wil ter wereld niet ontspannen vinden?

Na,ja, ls de hele wereld dit prachtig wil vinden, ze doen maar. Ik heb een ander idee van met paarden werken en plezier met paarden hebben.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:22

Oh eerst was het nog een leuke en interessante discussie waar we de pro's en contra's goed konden uitleggen, informatie konden geven en goed konden praten over deze methode nou lijkt het meer op een ja/nee spel.
jammer

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:32

Weet je HNS het valt mij altijd zo op dat mensen die de meeste kritiek geven tegelijk de minst ingevulde profielen hebben.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:51

SuperPepeijn schreef:
Weet je HNS het valt mij altijd zo op dat mensen die de meeste kritiek geven tegelijk de minst ingevulde profielen hebben.

het wordt door gewoon keihard je strot IN geduwd

net als Natuurlijke bekappen NHS>. what ever.
Deze goeroes.. proberen mensen bij hun clan te trekken.. en duwen het door je strot.
net als bij JEhovas.. gauw de deur dicht gooien

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:16

hns schreef:
Oh eerst was het nog een leuke en interessante discussie waar we de pro's en contra's goed konden uitleggen, informatie konden geven en goed konden praten over deze methode nou lijkt het meer op een ja/nee spel.
jammer

Voor een discussie moet je wel met feiten komen in plaats van meningen.

henkb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:35

Sorry, maar in deze discussies heb ik tot nu toe geen enkel echt feit gezien of gelezen, dat ook maar een beetje (wtenschappelijk) onderbouwd is. Nog door voorstanders of door tegenstanders.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:50

Heel wat tegenstanders voelen zich net als een aantal deelnemers van de workshop in Lausanne "gepiemeld". Daardoor is de weerstand alleen maar toegenomen. De meeste druk komt niet uit Duitsland, die komt uit een hele andere hoek. Er wordt al 12-14 jaar gediscussieerd over de trainingsmethodes die niet passen binnen het internationaal algemeen geaccepteerde beeld van trainen en rijden. Dat beeld is gebaseerd op feiten, die door iedereen in de paardenwereld geaccepteerd worden en als uitgangspunt of principe geaccepteerd worden. Deze principes zijn onomstreden. Ook klassieke dressuur heeft in de geschiedenis zijn tol van paarden geeist. Het verschijnsel mens heeft hier iets van geleerd, reden waarom men aan bepaalde principes wil blijven vasthouden en hier voorzichtig mee om wil gaan.

Als je succes hebt in het bedrijfsleven, de politiek en de sport, dan zal je regelmatig geconfronteerd worden met vragen en meningen van anderen. Je hoeft je er niet door te laten leven, je moet er wel rekening meehouden. De manier waarop succes in stand gehouden wordt, wordt voor een groot deel mede bepaald door het verhaal, de communicatie met de omgeving en de PR, naast andere zaken die nog meespelen. Als dat allemaal niet soepel loopt, om wat voor reden dan ook, dan komen er problemen.

Je ziet het tegenwoordig steeds vaker. De massa krijgt invloed, doordat iedereen een mening heeft en die ook kan en mag uiten. Internet heeft voor deze doorbraak gezorgd. Als politicus, manager van een bedrijf of topsporter moet je daar rekening mee blijven houden. Misschien niet leuk en altijd even gemakkelijk, het hoort er gewoon bij. Het kan nooit kwaad als mensen kritische vragen stellen.

Het belangrijkste is dat je het niet met elkaar eens hoeft te zijn of te worden, je kan elkaar wel blijven respecteren en op een normale manier met elkaar omgaan.

Bedenk dat het gemakkelijker is om met de stroom mee te roeien, dan tegen de stroom in te gaan. Als je meeroeit, kom je ook positiever over. Het wil niet zeggen dat iemand die meeroeit, altijd gelijk heeft.
De geschiedenis heeft vaak genoeg aangetoond dat zaken die heel lang fout zijn geweest, onder het maaiveld zijn gehouden.
Als het spel eerlijk gespeeld wordt, kun je kritische vragen stellen en kritisch een discussie voeren. Of bokt daarvoor de beste plek is, is een ander verhaal.....

Amen.