Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:57

ik weet dat het met zadelmak maken wel gebeurd.......... ik heb het zelf nooit gedaan, en denk ook niet dat ik dat zal doen. maar ik weet dat het heel regelmatig gebeurd.

ik trek me de reacties niet persoonlijk aan, en de reacties die wel op de man zijn...... die lach ik weg.

Dit is een hele goede discussie, alle voors en tegens komen aan bod........

KiWiKo

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:01

betiine schreef:
KiWiKo schreef:
Ik maakte me zorgen om (voornamelijk het ene hele grote kruispunt) twee kruispunten die ik over moest. Hoe hij zich in het bos gedraagd maakt me niet uit, dat kan ik wel handelen.

Dan had je toch ook dat stukje met hem aan de hand kunnen lopen? Dat had je al vaker met hem gedaan dus dat was blijkbaar geen probleem. En dan in het bos erop.

Hij is 174 hoog en ik een oud wijf daarnaast heb je erop altijd meer te vertellen dan ernaast........

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:15

KiWiKo schreef:
ik weet dat het met zadelmak maken wel gebeurd.......... ik heb het zelf nooit gedaan, en denk ook niet dat ik dat zal doen. maar ik weet dat het heel regelmatig gebeurd.

Nou Kim, één ding weet ik zeker: als iemand ooit nog eens tegen me zegt dat er in de drafsport zoveel doping gebruikt wordt, dan hoef ik ze alleen maar even naar dit topic te verwijzen . Wij gebruiken niks, nada, noppes, maar ik heb van dit topic heel veel geleerd .

(En voordat mensen denken dat dit een aanval op Kim is: néé, ik ken Kim, ik vind haar erg aardig, ben het alleen deze keer niet met haar eens )

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:19

je wil niet weten hoeveel doping er in de sport gebruikt wordt......

zeker ook met zadelmak maken, voorrijden enzo. hoevaak hoor je wel niet dan iemand zoooo een superbraaf paard heeft gekocht die twee dagen later net effe wat minder braaf werd. Er gebeurd zoveel sjit

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:39

Voor de duidelijkheid, ik ken Kim niet.

Ik kan me heel goed voorstellen als je zoveel paarden hebt gereden als Kim dat je in dit paard je wereldpaard hebt gevonden. Je vindt in hem je uitdaging en het niet te beschrijven gevoel met een fantastisch dier te mogen en kunnen werken.
Iedereen die dus zegt dat je dan maar niet met hem naar buiten moet omdat hij daarvoor te gevaarlijk is weet in mijn ogen niet waar hij/zij het over heeft.

Je hebt naar mijn idee dan ook de juiste beslissing genomen, je wilt doorontwikkelen met hem en in dit geval leek dit jou de beste oplossing.
Natuurlijk is hij van twee streepjes (of zelfs nog minder) niet van de wereld geweest.
Je hebt gewoon je nuchtere verstand gebruikt en dat zouden meer mensen moeten doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:50

Bandida schreef:
russel schreef:
Zadelmak maken wordt toch ook met sedatie gedaan?? Vinden we normaal.

Excuseer? Als om een of andere reden (lees geld) een paard op 2 weken ingereden moet zijn zie ik zo'n toestanden wel plaatsvinden inderdaad.
Waanzin is het, en het getuigt van geen enkel respect voor het dier waar je mee bezig bent om zo te werk te gaan.

Bij veel grote handelsstallen gaat het nl zo, idd heb ik het zelf gezien. Ze worden van het land binnen gehaald en meteen geselecteerd op vermogen, zadelmak-maker besteld, longeerlijn er aan en gaan met die banaan. Al komt het bloed uit de mondhoeken, zij gaan er van uit dat die paarden er emotioneel niks van mee hebben gekregen, dus geen slechte ervaring hebben opgedaan.

Iedereen die daar werkte vonden het normaal. Er moet geld verdient worden en of ze in 2 weken ingereden zijn weet ik niet, maar wel na een paar keer aan de longe met zadel erop een mens erop, net zolang tot hij rustig stapt en draaft. Ze gaan bij belangstelling ook meteen van de hand met stempel zadelmak.

Ik ben er langzamerhand wel achter gekomen dat we wel heel snel alles zielig vinden, paarden teveel vergelijken met mensen. Ook mensen nemen wel kalmeringmiddelen in om dingen te doen die ze heel eng vinden. En waarom dan toch niet? Als je zo een paard maar niet over de emmer jaagt, dat zijn hart die rustig pompt, harder moet pompen om het werk te doen, dat kan kwaad, maar gewoon relaxed bezig zijn. De angst is eraf en daar gaat het om.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:52

KiWiKo schreef:
daarnaast heb je erop altijd meer te vertellen dan ernaast........

dat ben ik niet met je eens

ernaast is juist duidelijker voor het paard, je kan een voorbeeldfunctie vervullen. Net als dat een veulen naar zijn moeder kijkt als het ergens van schrikt, meet ie daar aan af of iets werkelijk eng is. Als mams rustig blijft grazen is er dus kennelijk niks aan de hand.

Als jij ook niet kijkt naar het enge object en rustig doorwandelt zal je paard zich kunnen 'optrekken' aan jouw rustige gedrag.

Als je meer wil weten raad ik aan om de PNH pakketten te bestellen.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:59

Cayenne schreef:
Zadelmak met Sedatie? Heb ik nog nooit van gehoord, maar ik zal wel op een andere planeet leven dan

Nou, dan zijn we zeker buren want ik heb daar ook nog nooit van gehoord

Kwalijke zaak!

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:01

ellenlouise schreef:
Cayenne schreef:
Zadelmak met Sedatie? Heb ik nog nooit van gehoord, maar ik zal wel op een andere planeet leven dan

Nou, dan zijn we zeker buren want ik heb daar ook nog nooit van gehoord

Kwalijke zaak!

Geen eenzame planeet.. ik woon er ook en met ons geloof ik nog héél wat mensen... Ik ben blij dat ik op deze planeet woon en niet op die planeet waar ze paarden sederen om zadelmak te maken of voor buitenritjes of voor wat voor gemak van de ruiter dan ook....

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:06

russel schreef:
Ik ben er langzamerhand wel achter gekomen dat we wel heel snel alles zielig vinden, paarden teveel vergelijken met mensen. Ook mensen nemen wel kalmeringmiddelen in om dingen te doen die ze heel eng vinden. En waarom dan toch niet? Als je zo een paard maar niet over de emmer jaagt, dat zijn hart die rustig pompt, harder moet pompen om het werk te doen, dat kan kwaad, maar gewoon relaxed bezig zijn. De angst is eraf en daar gaat het om.

Maar russel, als ze dan toch zo relaxed bezig zijn waarom dan kalmeringsmiddel toedienen om een jong dier in twee weken klaar te stomen? Dit is de omgekeerde wereld naar mijn idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:11

Dan is het maar goed om naif te zijn, want dan wordt je idd niet lekker als je weet welk paardenleed er dan bestaat.

Ook trainingen gaan niet altijd zachtzinnig en is men creatief.

Een van de redenen dat ik nooit meer een pensionplaats wil hebben op een handelsstal.

Ik kan je verhalen vertellen die geloof je niet. De buitenkant ziet er professioneel uit, alles netjes en goed verzorgt, maar pottekijkers liever niet en dat zegt genoeg.
Dan is dat sedalin, muisjes om het maar bij naam te noemen, nog het vriendelijkst wat ik gezien heb hoor.

Achteraf gezien ook maar beter want als dat paard met volle verstand en pijnervaring het allemaal mee heeft moeten maken, kom je er waarschijnlijk niet meer op.

Waarom dan zo een verzet met een ritje buiten en een levensgevaarlijk kruispunt oversteken?? Dat beestje heeft er geen enkele negatieve ervaring aan over gehouden en er is hem niks wreeds of zo aan gedaan hoor.

Kim weer een stukje vertrouwen en het paard ook, kwam nl niet in hem op om bang te worden, mooi toch??

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:15

Topcob schreef:
Voor de duidelijkheid, ik ken Kim niet.

Ik kan me heel goed voorstellen als je zoveel paarden hebt gereden als Kim dat je in dit paard je wereldpaard hebt gevonden. Je vindt in hem je uitdaging en het niet te beschrijven gevoel met een fantastisch dier te mogen en kunnen werken.
Iedereen die dus zegt dat je dan maar niet met hem naar buiten moet omdat hij daarvoor te gevaarlijk is weet in mijn ogen niet waar hij/zij het over heeft.

Je hebt naar mijn idee dan ook de juiste beslissing genomen, je wilt doorontwikkelen met hem en in dit geval leek dit jou de beste oplossing.
Natuurlijk is hij van twee streepjes (of zelfs nog minder) niet van de wereld geweest.

Je hebt gewoon je nuchtere verstand gebruikt en dat zouden meer mensen moeten doen

helemaal met je eens TC en de volgende keer geeft Kim 1.5 streepje daarna 1 streepje daarna 0.5 en daarna niets meer Kim heeft vertrouwen in haar paard en kan er de baan mee op

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:17

promptertje schreef:
KiWiKo schreef:

Nou Kim, één ding weet ik zeker: als iemand ooit nog eens tegen me zegt dat er in de drafsport zoveel doping gebruikt wordt, dan hoef ik ze alleen maar even naar dit topic te verwijzen . Wij gebruiken niks, nada, noppes, maar ik heb van dit topic heel veel geleerd .

(En voordat mensen denken dat dit een aanval op Kim is: néé, ik ken Kim, ik vind haar erg aardig, ben het alleen deze keer niet met haar eens )

ook niet te heilig doen Prompertje ..mijn maag draait ook om als ik zie wat voor marteltuigen er in de mond en aan het hoofd en benen van die dravers hangt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:19

ellenlouise schreef:
russel schreef:

Maar russel, als ze dan toch zo relaxed bezig zijn waarom dan kalmeringsmiddel toedienen om een jong dier in twee weken klaar te stomen? Dit is de omgekeerde wereld naar mijn idee.

Dat relaxed bezig zijn is iets wat jij dan met het paard doet, dus niet van het paard verwachten dat hij zich lichamelijk flink moet inspannen. Dat bedoel ik met relaxed bezig zijn. Een paard dat zo over de emmer is die je niet kunt kalmeren, daar kun je niet relaxed bezig mee zijn. Elke week dat zo een beest daar een box bezet, eet en men er mee bezig moet zijn, kost geld en dat is nu niet de bedoeling. Die twee weken weet ik niet, er worden nl ook veel groene paarden verkocht, mensen die een beetje behoorlijk kunnen rijden, maken liever zelf zadelmak. Alles wat bij eerste bezichtiging blijft staan, wordt zadelmak gemaakt en idd als die dieren snel zich laten bewerken, kunnen ze in 2 weken al zo ver zijn dat ze al een rustig zadelmak paard verkocht kunnen worden. De leuke paarden worden dan regelmatig getraind en leren lekker veel bij. De minder leuke, basispaarden blijven vaak dagenlang onaangeroerd op stal staan. Te weinig personeel en te oninteressante paarden. Worden als basispaarden verkocht of recreatiepaarden.

De moeilijke paarden worden ook niet door iedereen gereden, m.i. hebben die paarden gewoon meer tijd nodig, maar daar wordt niet zo naar gekeken. Het is maar een geldfabriek hoor. Paarden brengen al als je bekijkt van de dekking af aan weinig geld op. Toppers die voor veel geld snel van de hand gaan, zijn er niet zo veel, het meeste is 10 in een dozijn en wat een gek er voor geeft.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:19

Ondertussen staat het paard doodongelukkig in stal, die dag nog overpeinzend dat hij helemaal in de steek is gelaten door zijn baasje, die hem gedrogeerd heeft??

Neh... dacht het niet

Ik respecteer de meningen van iedereen hier, maar er wordt hier gedaan alsof het beest zo stoned als een garnaal door het verkeer is geleid en nu halfdood op stal staat.

edit: typvout
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 16-05-06 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:24

amen Thyrza

prompter

Re:

libke schreef:
ook niet te heilig doen Prompertje ..mijn maag draait ook om als ik zie wat voor marteltuigen er in de mond en aan het hoofd en benen van die dravers hangt

Niet te generaliserend doen Libke, je bent van harte uitgenodigd om te kijken hoe wij onze paarden trainen en in de koers rijden - met een bustrens nog wel . Er zijn hele duidelijk lijsten van wat wel en niet mag qua harnachement. 90% van de dravers loopt gewoon op een trens.

Maar dit is volkomen off topic, het ging over het verdoven van paarden - en dat is een absolute no-no wat mij betreft .

Anoniem

ja echt en ook nog eens is afgerost in het verkeer.

Dat die valium, librium en weet ik veel fabriek goede verdiensten maakt, vinden we niet zo gek, zeker weter dat er wel bokkers zijn die daar ook wel eens een pilletje van heeft geslikt in bepaalde omstandigheden.

Ik wel hoor, hele stressperiode, niet kunnen slapen, maar toch moeten presteren en niet tot rust kunnen komen. Zo een pilletje doet wonderen.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:25

Tyrza schreef:
Ondertussen staat het paard doodongelukkig in stal.

Het zou nog fijner zijn als hij nu in de wei zou staan ipv op stal - zou ook een hoop "vrolijkheid" schelen denk ik.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:27

Wat knap bijna 20 bladzijden over een streepje sedasan/sedalin hoe je het ook wilt noemen! Ik vind het zwaar overdreven.

Ik ben zelf geen held en vooral niet in het buitenrijden maar....ik heb geleerd. Dit kostte heel veel tijd en ik rij nu alleen alle wegen, paden, dijken etc. zonder "toestanden". Stap, draaf en galoppeer gewoon langs de provinciale weg en inderdaad daar doe ik mijn paard een enorm plezier mee.

Ik zie er niet zo'n kwaad in om een keer op deze manier uit te proberen hoe je paard is buiten. Ik heb het zelf onder begeleiding van een zeer ervaren merrie gedaan, en die nam zo bewust de leiding dat mijn paard echt in alles volgde en ook niets ter discussie zette. Hier heeft hij echt heel veel van geleerd en ik ook. Ik zit met een losse teugel aan een simpel halsterhoofdstelletje te genieten van mijn buitenritten en mijn paard geniet mee!

Dat is volgens mij de insteek geweest van Kim's plan om "onder invloed" een rondje buiten te doen en ik geloof werkelijk waar niet dat dat zoveel kwaad kan...... Dat het geen garantie is dat ie de volgende keer ook braaf en gezellig is, klopt maar die garantie krijgt niemand als hij/zij de weg op gaat! Dat is namelijk ook altijd afhankelijk van niet beïnvloedbare factoren. En daar leer je mee om gaan en dat leer je niet door veilig in de bak te blijven!!!!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:27

promptertje schreef:
Tyrza schreef:
Ondertussen staat het paard doodongelukkig in stal.

Het zou nog fijner zijn als hij nu in de wei zou staan ipv op stal - zou ook een hoop "vrolijkheid" schelen denk ik.

Neem me niet letterlijk Ik begreep uit Kim haar posts dat ie halve dagen buiten staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:58

KiWiKo schreef:
Hij is 174 hoog en ik een oud wijf daarnaast heb je erop altijd meer te vertellen dan ernaast........

Dan neem ik aan dat je de eerste keer dat je met hem aan de hand hebt gewandeld over die route toch ook Sedalin hebt gebruikt.. want waarom dan niet en onder het zadel voor het eerst wel?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:00

WildWings schreef:
KiWiKo schreef:

Dan neem ik aan dat je de eerste keer dat je met hem aan de hand hebt gewandeld over die route toch ook Sedalin hebt gebruikt.. want waarom dan niet en onder het zadel voor het eerst wel?

Je punt is duidelijk jij vind het niks, dat mag
Maar wordt je er niet moe van jezelf steeds herhalen en niet lezen wat er staat.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:03

dat geldt voor wel meer reacties hier. Ik vind dit een heel aardig verlopende discussie, ondanks het verhitte onderwerp.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:04

Mijn mening is dat als je een paard echt goed onder controle in de bak hebt, dan moeten daar ook wel zonder al te veel risico's buitenritjes mee te maken zijn. Dressuur is eigenlijk niets anders dan het klaarmaken van een paard zodat hij veilig mee naar buiten genomen kan worden.

Dus heb je echt een kalmeringsmiddel nodig, is het misschien verstandiger het paard goed te hebben gedresseerd. De oorzaak ipv het gevolg aanpakken is altijd handiger natuurlijk!