Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:37

Fronton schreef:
Shan, bedoel jij in chronologische volgorde Thiedemann en A Schockemohle?

Endurance heeft niks met dressuur te maken en dressuur niks met endurance, het heeft dus weinig zin om endurance bij deze discussie te brengen.

Altijd nog meer dan een marathonloper met dichtgeknepen handen

Karl66

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:59

Q, kan jij mij uitleggen wat het financieële belang van de LDR ruiters is en waarom de klassieke ruiters geen financieel belang hebben?

Q, kan jij mij uitleggen waarom er ineens in het jaar voor de wereldruiterspelen in Aken opeens zoveel publiciteit over LDR in Duitsland is en niet in al die jaren daarvoor?

Q, vind je het niet behoorlijk arrogant van jezelf dat je LDR veroordeelt op basis van een onderzoek wat niet over LDR gaat en een subjectief niet wetenschappelijk onderbouwd onderzoek van een tegenstandster van LDR. tegelijkertijd alle onderzoeken die geen afwijkingen constateren onder de tafel veegt als niet relevant om als dooddoener voor het niet hebben van beter bewijsmateriaal te roepen dat dat te moeilijk is om te krijgen. Zo maak je het jezelf wel heel gemakkelijk.

Mijn mening is dan ook dat jij op geen enkele manier openstaat voor een andere mening en op het moment dat jij roept dat jij de voordelen van LDR gelezen, beoordeeld, overdacht en niet steekhoudend bevonden hebt. Dit meer zegt over je onmacht om je voor iets nieuws open te stellen dan dit een steekhoudende veroordeling is.

Je hebt gelijk dat er tegenstand uit de VS komt, maar dit is slechts van een klein groepje net zoals het in Nederland bij een klein groepje vandaan komt. Lees verschillende amerikaanse dressuursites dan zie je dat het echt om een kleine groep overtuigde hogeschoolliefhebbers gaat.

Baucher gebruikte al technieken die met LDR te vergelijken waren aangezien hij met engelse volbloed gekruiste paarden werkte. De reden waarom het niet in het FEI reglement staat heeft dan ook niks met de leeftijd van LDR te maken maar met de klassieke dressuurstroming waar deze op gebaseerd is.

Natuurlijk kan je als Duitse pers niet alleen de nederlanders veroordelen en de duitse ruiters buiten beschouwing laten. Maar als je kijkt naar de verhouding waarin de mensen bekritiseerd worden, het bijgeplaatste foto-materiaal e.d. dan ontkom je toch echt niet aan een aanval op de nederlandse ruiters. En voor alle duidelijkheid van mij mogen ze aangezien ze uiteindelijk gewoon geen verhaal hebben

Mjin opmerking over endurancepaarden ging over het feit dat die in de training ook op andere spiergroepen trainen dan die in de wedstrijden gebruikt worden. Zoals dat in bijna elke andere sport gebeurd. Alleen voor dressuur is dat volgen Q onzinnig.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:33

Karl, vind je niet dat je een beetje erg grote mond hebt? Ik kan je artikelen laten zien van een jaartje of 10 terug die hierover gepubliceerd zijn. Dat bewijst vooral dat er nog steeds geen overtuiging is over het goede van LDR.
Als jij je niet van de duur van de wereldwijde discussie bewust bent, doe er dan liever geen uitspraken over.

Keizer huppeldepup had een gehandicapt handje en daarom moest hij zijn paarden met 1 hand kunnen rijden. Zijn paarden werden zeer diep getrained, zodat de keizer ze aan kon.
Onze nationale helden gebruiken de methode van de gehandicapte keizer.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:51

Baucher ontwikkelde zijn stijl niet om de paarden voor de keizer te kunnen trainen, maar werd gevraagd om die paarden te trainen vanwege de stijl die hij ontwikkeld had voor volbloeden.

Zijn klassieke stijl wordt heden ten dage nog toegepast door het Cadre Noir. Fronton, is een groot verschil tussen enkele artikelen en een media-offensief.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:31

Karl66 schreef:
Q, kan jij mij uitleggen wat het financieële belang van de LDR ruiters is en waarom de klassieke ruiters geen financieel belang hebben?
Iedereen heeft financieel belang Karl, alleen heeft niet iedereen financieel belang bij het onderzoeken van LDR.
Het financieel belang van de pro-LDR lobby in Nederland? Nou, wat dacht je wat er zou gebeuren als er wetenschappelijk bewijs zou komen dat de hele Nederlandse dressuurtop + -subtop paarden systematisch mishandeld? Dat zou een hele grote financiele strop zijn hoor ! Dus ja, die hebben er groot belang bij om maar zoveel mogelijk onderzoekjes te doen die géén schade aantonen. Als die onderzoekjes steekhoudend waren, waren die wel eens goed gepubliceerd.
De klassieke ruiters vinden welliswaar dat men LDR niet zou moeten toepassen, maar men heeft niet een dusdanig belang bij het onderzoeken van LDR, dat ze hun geld zullen gaan uitgeven voor het onderzoeken van de nadelen.
(oja: onderzoek = duur)
Karl66 schreef:
Q, kan jij mij uitleggen waarom er ineens in het jaar voor de wereldruiterspelen in Aken opeens zoveel publiciteit over LDR in Duitsland is en niet in al die jaren daarvoor?
Misschien omdat dit keer A&S er zo'n heisa van hebben gemaakt, waardoor meer pers het heeft opgepikt?
In de US was er ook eens een behoorlijk akkefietje, dat de NL pers echter niet heeft opgepikt, destijds. Nu konden ze er niet meer omheen.
Hoeveel wereldruiterspelen hebben we niet al gehad zonder deze discussie? Vind het wat ver gezocht, zeker gezien het feit dat ze hun eigen toppers net zo hard afkraken: Als het om de wereldtitel te doen was snijden ze zich dan mooi in de eigen vingers.
Karl66 schreef:
Q, vind je het niet behoorlijk arrogant van jezelf dat je LDR veroordeelt op basis van een onderzoek wat niet over LDR gaat en een subjectief niet wetenschappelijk onderbouwd onderzoek van een tegenstandster van LDR. tegelijkertijd alle onderzoeken die geen afwijkingen constateren onder de tafel veegt als niet relevant om als dooddoener voor het niet hebben van beter bewijsmateriaal te roepen dat dat te moeilijk is om te krijgen. Zo maak je het jezelf wel heel gemakkelijk.
Nee, dat vind ik niet. Ik oordeel op basis van gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek, dat de kritieken van andere experts in het desbetreffende vakgebied heeft weten te doorstaan en dat is uitgevoerd uit wetenschappelijk oogpunt, zonder "anti-LDR doel". Daar is een simpele, rechtlijnige extrapolatie op gedaan, op basis waarvan ik mijn twijfels over LDR uit. "Al die andere onderzoeken" zijn gedaan door of voor de pro-LDR lobby, hiervan worden ons vaak alleen de "uitkomsten" medegedeeld, er wordt al tijden geroepen over deze onderzoeken en hun uitkomsten, maar toch zijn deze nog nergens volledig gepubliceert. Goh, is het zo gek dat ik deze claims dan niet zo serieus neem? Dacht 't niet.
Karl66 schreef:
Mijn mening is dan ook dat jij op geen enkele manier openstaat voor een andere mening en op het moment dat jij roept dat jij de voordelen van LDR gelezen, beoordeeld, overdacht en niet steekhoudend bevonden hebt. Dit meer zegt over je onmacht om je voor iets nieuws open te stellen dan dit een steekhoudende veroordeling is.
Jij staat duidelijk niet open voor de mogelijkheid, dat ik het vetgedrukte inderdaad heb gedaan. Jij kunt je niet voorstellen, dat iemand die de pro-LDR argumenten goed heeft bekeken, op iets anders uit zal komen dan "LDR is goed" of tenminste "LDR kan geen kwaad". Ik ben iemand die z'n eigen mening vormt, niet iemand die één bepaald persoon of één bepaalde groep napraat. Als je enigzins zou hebben opgelet, zet ik ook wel eens vraagtekens bij opmerkingen van mensen uit de anti-LDR of pro-klassiek hoek.
Karl66 schreef:
Je hebt gelijk dat er tegenstand uit de VS komt, maar dit is slechts van een klein groepje net zoals het in Nederland bij een klein groepje vandaan komt. Lees verschillende amerikaanse dressuursites dan zie je dat het echt om een kleine groep overtuigde hogeschoolliefhebbers gaat.
O, het is een klein groepje, dus die zullen wel ongelijk hebben?
O nee, het is een grote groep Duitsers die ertegen zijn, dat is dan vanwegen de wereldruiterspelen?
Het is ook maar net hoe het je het beste uitkomt, hè Karl?
Karl66 schreef:
Baucher gebruikte al technieken die met LDR te vergelijken waren aangezien hij met engelse volbloed gekruiste paarden werkte. De reden waarom het niet in het FEI reglement staat heeft dan ook niks met de leeftijd van LDR te maken maar met de klassieke dressuurstroming waar deze op gebaseerd is.
Volgens mij doet Anky iets héél anders dan Baucher hoor!
Karl66 schreef:
Natuurlijk kan je als Duitse pers niet alleen de nederlanders veroordelen en de duitse ruiters buiten beschouwing laten. Maar als je kijkt naar de verhouding waarin de mensen bekritiseerd worden, het bijgeplaatste foto-materiaal e.d. dan ontkom je toch echt niet aan een aanval op de nederlandse ruiters.
Moet je toch eens wat meer Duitse tijdschriften inkijken, dan alleen die ene St Georg waar het "gehate" artikel in stond. Net als hier zijn die tijdschriften meestal vrij nationaal gefocussed, en worden er vele nationale helden aangevallen op hun manier van trainen. Zelfs een algemene sneer over de kwaliteit bij nationale kampioenschappen blijft niet uit. Men is gewoon kritisch, en ja, ook tegen de Nederlanders.
Karl66 schreef:
Mjin opmerking over endurancepaarden ging over het feit dat die in de training ook op andere spiergroepen trainen dan die in de wedstrijden gebruikt worden. Zoals dat in bijna elke andere sport gebeurd. Alleen voor dressuur is dat volgen Q onzinnig.
Dus volgens jou kan het heel nuttig zijn voor een marathonloper om in de training z'n vuisten stevig te ballen, zodat ie dat tijdens de wedstrijd kan laten (en dan natuurlijk veel ontspannender loopt )?

Dressuurtraining leert het paard om met ruiter op de rug meer gewicht op de achterhand te nemen. Dit is ook van belang voor endurance, want je wilt dat je paard dan in evenwicht loopt. Met ruiter ligt er beduidend meer gewicht op de voorhand, dus om in evenwicht te lopen moet het paard al meer gewicht op de achterhand overdragen. Dus ja, verzamelende oefeningen zijn hierbij zeker goed. Dus nee, LDR zal ze niet helpen, want dat plaatst meer gewicht op de voorhand.

PussInBoots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:55

Ik ben van mening dat je in de training (voor welke disipline dan ook) OOK andere spiergroepen traint dan die je in een wedstrijd wezenlijk gebruikt, maar wel degelijk nodig hebt!! Een endurance paard moet zich prima kunnen verzamelen hoewel je dit in een wedstrijd zelden echt toe zult passen! Mensen die hun paard ALLEEN op conditie trainen komen op een gegeven moment bedrogen uit!!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:27

iepsel schreef:
Ik ben van mening dat je in de training (voor welke disipline dan ook) OOK andere spiergroepen traint dan die je in een wedstrijd wezenlijk gebruikt, maar wel degelijk nodig hebt!! Een endurance paard moet zich prima kunnen verzamelen hoewel je dit in een wedstrijd zelden echt toe zult passen! Mensen die hun paard ALLEEN op conditie trainen komen op een gegeven moment bedrogen uit!!
Helemaal mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:48

QQQQ schreef:
russel schreef:
Hoe werden de paarden in de riddertijd getraint? Ook LDR? De soepelheid en kracht die die paarden hadden, hebben de tegenwoordige GP niet.

Is daar niet de hoge school van afgeleid? Trainen die ook LDR om die paarden zo soepel en krachtig te krijgen?

Ik snap waar je heen wilt, Russel, maar wees nou eerlijk: Weet je echt hoe soepel en krachtig die paarden destijds waren?

Nee dat weet ik niet, dat was voor mijn tijd, maar als die paarden partner waren in het oorlogsgevecht zoals wordt verteld, heb ik daar wel beelden bij. Die ridders werden dacht ik eerst als jongeman jaren lang met het zelfde paard getraint en daar zal toch wel behoorlijke wendbaarheid en versnelling bij vereist zijn geweest. Levade e.d. werd toch gebruikt om de tegenstander uit te schakelen? Gaat daar niet een grote kennis van paardentraining aan vooraf? Blessures lijkt mij niet een goed idee, dus overrekkingen e.d. zullen ze toch wel voorkomen. Als LDR toen al werd gebruikt, heeft dat toen een duidelijk doel gehad en heeft het voldoende praktijkervaring opgeleverd om te kunnen concluderen dat het foute boel is of juist niet. Anatomie hadden ze toen ook al betreffende het paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-04-06 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:50

russel schreef:
Als LDR toen al werd gebruikt, heeft dat toen een duidelijk doel gehad en heeft het voldoende praktijkervaring opgeleverd om te kunnen concluderen dat het foute boel is.
Ik zou me voor kunnen stellen dat LDR erg nuttig was geweest om het paard enigzins het zicht te ontnemen als ie op die enge vijand afstormt

PussInBoots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:23

We hebben het nu over een tijd waarvan we eigenlijk niet kunnen weten hoe de training ging! Kijk alleen al naar afbeeldingen uit die tijd, de paarden worden weergegeven hoe men toen graag had dat ze eruit ZOUDEN moeten zien!! Wie zegt mij dat ze dit ook niet SCHREVEN????

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:41

iepsel schreef:
We hebben het nu over een tijd waarvan we eigenlijk niet kunnen weten hoe de training ging! Kijk alleen al naar afbeeldingen uit die tijd, de paarden worden weergegeven hoe men toen graag had dat ze eruit ZOUDEN moeten zien!! Wie zegt mij dat ze dit ook niet SCHREVEN????
Dat is inderdaad moeilijk hard te maken. Het dichtste bij kom je met de meer recentere beschrijvingen en foto's, van klassieke meesters uit recentere tijden (inclusief hen van de tegenwoordige tijd!), die hun trainingen baseren op voornamelijk die oude werken. Hieruit blijkt tenminste, dat op die beschrijvingen gebaseerde training tot het daar omschreven "wensdoel" kan leiden. Dit duidt er wel op dat men niet "zomaar" iets schreef.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:02

ik denk (en dat is dus mijn persoonlijke mening) dat er in dit forum veel mensen meepraten die niet weten waar ze het over hebben en hun kennis uit boekjes halen en mensen napraten. Ik rijd 25 jaar paard maar zie hier af en toe zulke onzin voorbij komen, waar ik met de beste wil geen logica uit kan halen. En dan nog waar maken jullie je druk om? De toppers blijven toch zo rijden en wat betreft de "gewone" ruiters, ik zie zoveel mensen die rare dingen doen met hun paard, daar is LDR geen uitzondering op.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:13

QQQQ schreef:
Jawel! Eensgezindheid!!!
Adil, stuur jij jouw bovenstaande vraag dan even naar Anky?

jep.....

Kion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:14

Hij loopt veeel te diep ik vind dit niet normaal ..
Op z'n manier hoor je niet te rijden. :S
Dit gaat te ver.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:43

Citaat:
ik denk (en dat is dus mijn persoonlijke mening) dat er in dit forum veel mensen meepraten die niet weten waar ze het over hebben en hun kennis uit boekjes halen en mensen napraten. Ik rijd 25 jaar paard maar zie hier af en toe zulke onzin voorbij komen, waar ik met de beste wil geen logica uit kan halen. En dan nog waar maken jullie je druk om? De toppers blijven toch zo rijden en wat betreft de "gewone" ruiters, ik zie zoveel mensen die rare dingen doen met hun paard, daar is LDR geen uitzondering op.

Het eerste gedeelt ben ik het mee eens, alhoewel er ook zeer goed onderbouwd commentaar los komt! En waar maakt iedereen zich druk om??? Dit is een discussieforum!! Dat betekent dat er gediscusieerd mag worden(nee zelfs moet!) En dat er vreemde dingen gebeuren met paarden, daar kun je over DISCUSIEREN!!!

justagirl22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:58

Ik vind LDR heel mooi, maar dit zijn zeker niet de beste foto's!!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:15

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Ze is er wel Europees kampioene mee geworden....
Zoals je ondertussen wel weet, is dat voor mij geen maatstaf voor goed rijden...
horseyfries schreef:
Van Arthur Kottas heb ik trouwens ook les gehad en alhoewel ik enorm veel respect voor de man heb en zijn rijkunst, heeft zijn les weinig toegevoegd. Hij vond alles eigenlijk heel goed, wel grappig omdat dat resultaat dus bereikt was door LDR trainen.

Weet ik, heb je daar gezien (we hebben zelfs samen gegeten ) en vond je zelf ook erg netjes rijden. Wel grappig dat je bij het inrijden onder toeziend oog van Kottas geen LDR toepaste...
...

Bedankt voor het compliment Q.....
Was je er ook met een paard?

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:14

joh hou het vriendelijk!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:51

horseyfries schreef:
Bedankt voor het compliment Q.....
Was je er ook met een paard?
Geen dank!
Nee, ik was er als kijker & slaafje

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:40

Even terugkomend op je opmerking dat ik hem onder het toeziend oog van mr. Kottas niet rond en diep losreed: ik heb hem wel in het begin ronder en dieper ingesteld dan het klassieke "voorwaarts neerwaarts" en daar had mr. Kottas helemaal geen problemen mee.
Later tijdens de oefeningen heb ik hem gewoon hoger ingesteld gereden zoals ik ook in mijn trainingen wel doe, alhoewel ik in mijn training dan wel vaker afwissel en ook de oefeningen ronder ingesteld doorrij. Ik voerde op dat moment echter de opdrachten uit van de lesgever en als die niet vraagt om dieper in te stellen, doe ik dat dus niet.
Wat ik vooral indrukwekkend vond die dag, is hoe hij een paard de wissels aanleerde die al jarenlang fout gingen en met speels gemak er even een serietje wissels mee reed......

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:48

horseyfries schreef:
Even terugkomend op je opmerking dat ik hem onder het toeziend oog van mr. Kottas niet rond en diep losreed: ik heb hem wel in het begin ronder en dieper ingesteld dan het klassieke "voorwaarts neerwaarts" en daar had mr. Kottas helemaal geen problemen mee.
Nee, dat klopt, maar de meeste mensen hier ook niet . Het extremere, zoals in de TS foto's, daar heeft ook hij problemen mee.
horseyfries schreef:
Later tijdens de oefeningen heb ik hem gewoon hoger ingesteld gereden zoals ik ook in mijn trainingen wel doe, alhoewel ik in mijn training dan wel vaker afwissel en ook de oefeningen ronder ingesteld doorrij. Ik voerde op dat moment echter de opdrachten uit van de lesgever en als die niet vraagt om dieper in te stellen, doe ik dat dus niet.
Bij die andere Fries die meereedt was dat heel anders, en dat geeft hem dan weer een mooie opening tot een van de lange toespraken richting publiek.... (leuk voor publiek, minder voor de ruiter...)
horseyfries schreef:
Wat ik vooral indrukwekkend vond die dag, is hoe hij een paard de wissels aanleerde die al jarenlang fout gingen en met speels gemak er even een serietje wissels mee reed......
Timing en weten wat je doet/vraagt. Essentieel. Een echte paardenman. Hem zien rijden, op een paard van een ander, dat vind ik het mooist (deed ie dat weekend geloof ik niet ). Dan zie je pas echt wat ie kan (of eigenlijk...zie je het niet )

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:55

Je bent te vroeg weggegaan? Dat was zondagnamiddag!

Ik heb hem nog verschillende keren gezien en gesproken op het Global Dressage Forum en daar was hij niet zonder meer tegen rond en diep rijden, het lag wel wat genuanceerder dan wat je nu zegt. Het is niet "zijn manier" maar dat lijkt me redelijk logisch voor iemand die zijn leven lang een andere opleiding heeft gehad.

De andere ruiter rijdt nu trouwens mee in mijn lessen en was helemaal de weg kwijt dankzij haar "klassieke instructeur"....
Zo zie je maar hoe vreemd het kan lopen!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:05

horseyfries schreef:
Je bent te vroeg weggegaan? Dat was zondagnamiddag!
Nee, dan heb ik het wel nog gezien, wist niet meer dat 't toen ook was
(heb 'm een aantal keren op andermans paard bezig gezien, op verschillende gelegenheden...)

horseyfries schreef:
Ik heb hem nog verschillende keren gezien en gesproken op het Global Dressage Forum en daar was hij niet zonder meer tegen rond en diep rijden, het lag wel wat genuanceerder dan wat je nu zegt. Het is niet "zijn manier" maar dat lijkt me redelijk logisch voor iemand die zijn leven lang een andere opleiding heeft gehad.
hij uit zich niet voor elk publiek hetzelfde, merk ik al...toch nog een beetje tact, als het niet om blond gaat....

horseyfries schreef:
De andere ruiter rijdt nu trouwens mee in mijn lessen en was helemaal de weg kwijt dankzij haar "klassieke instructeur"....
Zo zie je maar hoe vreemd het kan lopen!
Hey, wat goed! Bedoel je "standaard instructeur" of een "echte" klassieke?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:17

Hahaha ja die opmerking over blond was errug leuk! Toch heeft hij wel duidelijk te kennen gegeven soms na een demonstratie dat hij toch onder de indruk was van het getoonde al was het niet zijn manier. Dat vind ik dan toch sportief van hem.

Die instructeur vind zichzelf een echte klassieke instructeur en verfoeit ook het rond en diep rijden......
Excessen heb je overal zullen we maar zeggen.....

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:22

horseyfries schreef:
Hahaha ja die opmerking over blond was errug leuk! Toch heeft hij wel duidelijk te kennen gegeven soms na een demonstratie dat hij toch onder de indruk was van het getoonde al was het niet zijn manier. Dat vind ik dan toch sportief van hem.

Die instructeur vind zichzelf een echte klassieke instructeur en verfoeit ook het rond en diep rijden......
Excessen heb je overal zullen we maar zeggen.....
Hij laat meestal wel duidelijk merken wat ie wel, of niet waardeert .

Zoals Kotti zegt:"Er zijn maar twee soorten ruiters: Goede en slechte".
Het verfoeien van LDR maakt iemand klassiek noch goed . Mooi dat jij d'r goed verder kan helpen!