996981 schreef:Wat mij betreft weer een typisch voorbeeld van iemand die niet op de juiste manier heeft leren rijden, nu iets anders doet wat werkt en daardoor denkt dat ze het wiel heeft uitgevonden.
Deze iemand heet Karin Leibbrandt, ik heb haar nooit horen zeggen dat ze het wiel heeft uitgevonden, ze is dierenarts die jaren en jaren onderzoek naar de oorzaak van terugkerende kreupelheid bij dressuurpaarden heeft onderzocht -
en ja, ze heeft slecht leren rijden.
Inmiddels rijdt ze klassiek en kan ze vertellen waarom dit beter is.
Citaat:
Achteraf was het me pas duidelijk”, vertelt Karin. “ik had hem kunnen redden als ik wist wat ik nu weet. De oorzaak van zijn problemen, dat was ik! De manier van trainen die ik jarenlang gebruikte, was gericht op de lage hoofd-halshouding. inmiddels weet ik dat de meeste problemen bij paarden ontstaan in de bovenlijn, door het laag, diep en rond rijden. Dit veroorzaakt uiteindelijk klachten door het hele lichaam. ik had hem kunnen revalideren. Dat had lang geduurd, maar het was me gelukt.”
Chapeau voor haar eerlijkheid.
(Zij het: 'laag' betekent achter de loodlijn, het hoofd 'mag' best hoog. In de hals moet een knik.)
Citaat:
Citaat:
Op basis van haar ervaringen bedacht Karin 4DimensionDressage. Ze legt uit: “het is niet laag, diep en rond rijden. het gaat er niet om of het mooi is, maar om hoe het paard zich voelt en wat hij nodig heeft om vrij te bewegen
Goed klassiek dressuur rijden gaat óók niet om laag, diep en rond.
Klopt.
Zij het, dat 'haar ervaringen' het werk en onderzoek als dierenarts omvatten.
En ze 'bedacht', meaning ontwikkelde een bedrijf met een missie, namelijk lesgeven in het hoe en waarom van klassieke dressuur.
(Maar nog al wat instructeurs op mijn huidige stal claimen klassiek te rijden en les te geven, maar het eerste wat moet is die knik tussen de tweede en derde halswervel. En op de voorhand is niet erg en ga zo maar door...)
Citaat:
Citaat:
De sportpaarden van nu zien er anders uit dan vroeger en dat vraagt om een andere aanpak tijdens de training. De blessures die we vandaag de dag zien, worden grotendeels veroorzaakt door incorrecte training. Als we het paard leren op eigen benen te lopen en dan in balans te blijven, kan hij een goede rompstabiliteit aannemen en de oefeningen die de ruiter van hem vraagt beter uitvoeren.” Dit is dan ook de kern van de methode: het paard in balans brengen waardoor hij van daaruit een correcte lichaamshouding kan aannemen.
Klopt. Veel paarden worden kapot gereden. Dat ligt echter niet aan de methodes, maar aan de ruiters die er gebruik van maken. Goede ruiters rijden hun paard niet kapot. Slechte wel. Het maakt bij een slechte ruiter niet uit welke methode hij aanhangt. Als je niet weet wat je doet, gaat het vroeg of laat fout.
Zit iets in, van dat goed en fout, maar voor mijn smaak is het wat ongenuanceerd.
Overigens : de paarden zien er niet alleen anders uit, ze worden gefokt op een andere fysiologie. Graag hypermobiel en onderbouwd. Dat wil zeggen dat je extra hard moet werken aan de "draagspieren".
In mijn ervaring moet je goed zoeken om te weten te komen welke spieren precies de ruiter correct dragen,
en ook goed zoeken om les te krijgen van iemand die dit kan trainen.
(Terwijl ik het basiskennis vind.)
Citaat:
Het paard in balans brengen is precies wat je wil bij klassieke dressuur. Waar is het verschil?
Geen.
Hoezo deze vraag...?
Citaat:
Citaat:
Karin legt uit wat volgens haar de oorzaak is van veel blessureleed. “Laag, diep en rond rijden is het normaalbeeld geworden. Maar wanneer je het paard met tegendruk in de mond werkt, gaat de kaak op slot en zet je ook de wervelkolom vast. hij kan zijn rug niet mooi bol maken en het achterbeen kan niet ondertreden. De meeste klachten ontstaan bovenin het paard, maar de problemen uiten zich vaak ergens anders in het lichaam. Mijn manier van een natuurlijke aanleuning krijgen is door te duwen, niet door te trekken. het paard is degene die de hand van de ruiter neemt. niet andersom.”
Hier bevestigd ze wederom dat ze haar methode vergelijkt met slecht paardrijden
Klopt.
Citaat:
Ze had hiervoor niet een “nieuwe” methode hoeven uitvinden.
?
Jij was toch op zoek naar hoe het zat met verticale balans?
Ik lees enkel zure opmerkingen 'KL vertelt wat de klassieke dressuur al eeuwen zegt'.
Niemand heeft ooit iets anders beweerd, al is haar aanpak wel zeer nadrukkelijk in 'eerst de verticale balans', maar Podhajsky en noem maar op zeggen dat ook (al is dat met wat minder nadruk).
Zij het, dat ze uitgebreid vertelt over de rol van hoefbeslag, het bindweefsel, spiergroepen, fysiologie etc. en hun onderlinge samenhang. (Daar ben je dan ook dierenarts voor.)
Citaat:
Ze had gewoon kunnen aankloppen bij een instructeur snapt hoe een goedgaand, durchlässig paard voelt en hoe je dat bereikt.
Ja.
Citaat:
Ik heb in het artikel niks nieuws gelezen. Enkel de vergelijking tussen slecht paardrijden (vanuit welke methode dan ook) en haar methode, waarbij ze in haar methode niks anders doet dan in de eerste stappen van het skala. Oude wijn in nieuwe zakken.
Eerste stappen van het Skala?
Het kan aan het artikel liggen, maar haar methode omvat alle 6 treden van het Skala.
(De 'klassieke' instructeurs en hun leerlingen bij mij op stal rijden alleen de trede 'takt'. Geen ontspanning, geen aanleuning, etc.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-01-22 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt