Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nps schreef:Je belast een dier zoiezo omdat jij er graag op wil rijden (ik ook hoor). Niet iedere ruiter met een maatje meer is per definitie een slechte, belastende ruiter, niet iedere slanke ruiter is per definitie minder belastend. Nogmaals, als een slanke man van 80 kilo op een paard zit piept er niemand, een kortere vrouw met hetzelfde gewicht kan opmerkingen verwachten. Mag de vrouw niet in het kader van “welzijn”, maar de man wel? Ik vind het nogal grof om deze lijn een “obesitaslijn” te noemen.
Iedereen heeft het hier over dierenwelzijn. Maar hoe meet je dat dan? Kan je met zekerheid zeggen dat een zwaardere ruiter per definitie slecht is voor een paard?
Ik merk dat ik er best fel op ben trouwens. Ik vind het heel naar dat mensen altijd zo snel hun oordeel klaar hebben. De discussie mag zeker gevoerd worden, maar ik zou hem graag met wat meer nuance en wat minder (voor)oordeel zien. Ik zou het ook fijn vinden om meer onderzoek re zien van wat gewicht nou eigenlijk doet qua belasting voor een paard, zodat er meer feitelijke richtlijnen kunnen komen en er minder gereageerd wordt vanuit "ik vind jou te dik".
nps schreef:Vind ik oprecht naar en heb je ook absoluut gelijk in - naar beide kanten zou niet geoordeeld moeten worden en de opmerkingen naar jou zijn absoluut niet goed te praten (zoiezo, waar bemoeien mensen zich mee?). Wel denk ik er een veel zwaarder stigma kleeft aan het hebben van overgewicht. Als iemand een lijn kledinglijn uitbrengt voor extra slanke mensen zou deze discussie er vermoedelijk ook niet zijn (sterker nog, kleding wordt vaak geshowd door slanke mensen). Voor mij voelt het een beetje alsof iemand in een discussie over seksueel ongepast gedrag tegen vrouwen iemand zegt “ja maar sommige mannen hebben er ook last van”! Absoluut waar, absoluut niet oké maar het komt per saldo simpelweg veel minder voor.
Memories schreef:Een andere vraag dan, om binnen het kader van dit topic te blijven, die ik best interessant vind. Misschien is ie al wel voorbij gekomen en heb ik hem gemist, dan excuses
Zouden jullie (ongevraagd) iets zeggen wanneer je iemand tegenkomt die overduidelijk te zwaar is voor het paard waar diegene op zit? En zo ja, op wat voor manier dan?
Zou je dat alleen via internet durven of ook in real life? Alleen bij hechte vrienden, of ook bij stalgenoten of volslagen onbekenden?
Memories schreef:Zouden jullie (ongevraagd) iets zeggen wanneer je iemand tegenkomt die overduidelijk te zwaar is voor het paard waar diegene op zit? En zo ja, op wat voor manier dan?
Zou je dat alleen via internet durven of ook in real life? Alleen bij hechte vrienden, of ook bij stalgenoten of volslagen onbekenden?
Daphara schreef:Nikass schreef:Ik vind hoe iedereen eruit ziet/ wat iemand weegt etc niet iets wat mij aangaat. Ik vind het daarentegen wel opmerkelijk dat paardenSPORT blijkbaar niet een bepaalde mate van sportief lichaam vereist. Denk niet dat overgewicht geaccepteerd wordt bij een beetje serieuze voetbalclub oid.
Hoeveel een paard precies kan hebben weet ik niet - ook ik ben wel geïnteresseerd in een onderzoek - maar waarom mag de lat niet wat hoger liggen om een bepaalde sport te kunnen uitoefenen?
Je kunt toch ook iets anders gaan doen, met of zonder paard?
Maar iemand die hoger in de sport rijdt kan dat toch echt niet doen zonder fysiek dat ook aan te kunnen. Iemands postuur bepaald niet of ze de juiste spieren, balans en uithoudingsvermogen hebben om hoger in de paardensport te komen. Of ze nou slank of mollig zijn. Ik ben ook niet ineens minder goed (of nog slechter) gaan rijden omdat ik niet meer maat 38/40 heb.
Mijn zus is altijd voller geweest dan ik, maar heeft tot haar 40e toch aardig hoog gevoetbald in de amateur klasses en die had toen echt wel maat 46/48. Op haar 40e werd ze eindelijk zwanger en daarna is ze gestopt met voetballen. En waarom zou dat niet kunnen, alleen omdat ze voller is, betekend niet dat ze onhandig was met een bal of geen uithoudingsvermogen had. Ik denk dat tegenstanders haar op het veld ook vaak onderschatte, daar maakte ze handig gebruik van. Ik ben in ieder geval altijd super trots op haar sportprestaties geweest. Ze rende mij (met mijn maat 38/40) er in ieder geval makkelijk uit als we gingen hardlopen samen.
Toch wel weer typisch dat gedacht wordt dat vollere mensen minder fit zijn of in staat zijn tot sporten dan slanke mensen.
Nikass schreef:Ik geef aan dat ik het opmerkelijk vindt dat er blijkbaar geen fysieke eisen (mogen) worden gesteld aan de paardensport, terwijl dit bij veel andere sporten wel het geval is.
Nikass schreef:Dat is niet altijd leuk, maar in heel veel gevallen is het geen opzet en niet kwetsend bedoeld.
nps schreef:Nikass schreef:Ik geef aan dat ik het opmerkelijk vindt dat er blijkbaar geen fysieke eisen (mogen) worden gesteld aan de paardensport, terwijl dit bij veel andere sporten wel het geval is.
Bij welke basissporten worden er dan fysieke eisen gesteld? (En daaropvolgend, hoe reeel is het de recreant en thuisruiter hierop te controleren?)Nikass schreef:Dat is niet altijd leuk, maar in heel veel gevallen is het geen opzet en niet kwetsend bedoeld.
Toch kan het écht geen kwaad als mensen een heul klein beetje beter nadenken voor ze hun mening neerplempen. Vooralsnog is er een nogal grijs gebied over wat paardenwelzijn nou eigenlijk is en hoe belastend curvyness nou eigenlijk is. We hebben de richtlijn (die 15 a 20% is, niet strak de 15% zoals hier wordt beweerd) waarbij ook wordt vermeld dat er veel meer factoren meespelen (bouw, ruglengte, harnachement). Het oordeel “je bent te zwaar” is dus niet zo makkelijk te vellen en al helemaal niet op basis van een paar foto’s. Ik zei het al, nuance. Het is ook de toon en de toelichting die de muziek maakt.
Memories schreef:Een andere vraag dan, om binnen het kader van dit topic te blijven, die ik best interessant vind. Misschien is ie al wel voorbij gekomen en heb ik hem gemist, dan excuses
Zouden jullie (ongevraagd) iets zeggen wanneer je iemand tegenkomt die overduidelijk te zwaar is voor het paard waar diegene op zit? En zo ja, op wat voor manier dan?
Mindim schreef:@Daphara, omdat je vriendin nu wat minder energie heeft en is afgevallen, maakt dat haar een slechtere ruiter dan voorheen? Waarom.
Mindim schreef:Ik verbaas me juist hoe hard men verdedigd, wat allemaal wel niet wordt aangedragen, om boven die genoemde 15 procent te gaan zitten, omdat het goed uitkomt? .
Brainless schreef:Mindim schreef:Ik verbaas me juist hoe hard men verdedigd, wat allemaal wel niet wordt aangedragen, om boven die genoemde 15 procent te gaan zitten, omdat het goed uitkomt? .
Ehmm 15% houdt in dat er op mijn arabier van 1,54m 67.5 kilo mag.
Dat betekend - het gewicht aan zadel (incl beugels enz) en kleding/schoenen dat iemand max 60 kilo mag zijn? Hoe doen anderen dat dan?
Daphara schreef:Mindim schreef:@Daphara, omdat je vriendin nu wat minder energie heeft en is afgevallen, maakt dat haar een slechtere ruiter dan voorheen? Waarom.
Slechter niet, maar ze mist nu echt uithoudingsvermogen. Als je snel vermoeid bent, dan is rijden (trainingsgericht) echt lastiger te doen. De spieren verzuren gewoon sneller, je verliest een stuk balans en coördinatie wanneer je vermoeid raakt. Een maag verkleining (of bypass) zorgt ervoor dat je echt beduidend minder kan eten, niet alleen “slechte” dingen, maar ook bepaalde gezonde voedingsstoffen gaat missen. Met het gevolg dat je niet alleen vet kwijt raakt, maar ook inlevert op spiermassa en daardoor ook flink ingeleverd op conditie.
Ze staat onder begeleiding van diëtisten, maar een ingreep als dit heeft gewoon vergaande gevolgen voor je lijf.
Maar hey, als je het zwart wit wil bekijken, ze is al 25 kg lichter, dus belast haar paard nu minder.
Ik heb zelf ook wel eens aan iets als een maag verkleining gedacht of een gastric bypass voor als ik nog dikker zou worden, maar als ik het nu van haar (maar ook anderen hoor en lees), dan ben ik toch echt liever wat voller dan (op deze manier) slank, met het gevolg dat je geen conditie meer hebt.
Brainless schreef:Mindim schreef:Ik verbaas me juist hoe hard men verdedigd, wat allemaal wel niet wordt aangedragen, om boven die genoemde 15 procent te gaan zitten, omdat het goed uitkomt? .
Ehmm 15% houdt in dat er op mijn arabier van 1,54m 67.5 kilo mag.
Dat betekend - het gewicht aan zadel (incl beugels enz) en kleding/schoenen dat iemand max 60 kilo mag zijn? Hoe doen anderen dat dan?