Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:15

Dan is je argument dus, de dressuur zoals ik die in de sport zie , doet het verkeerd.
En er is een verborgen cultuur van achtertuin ruiters die het wël goed doen...?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:22

lichtheid schreef:
Kuggur schreef:
Mooi verkooppraatje. Weinig harde feiten. Traditie...
Ik zie weinig "natuurlijks" aan wat de topdressuurpaarden in de ring tonen, hoe indrukwekkend het er ook uitziet.

Ik veronderstel dat je dit aan mij richtte.
In de dressuurring is men, praktisch, afgeweken van de traditie, het resultaat laat zich zien....
Traditie vind je alleen nog maar in de achtertuin van sommigen.
Deze mensen hebben begrepen dat je in de dressuurring alleen maar kan verliezen en komen daar niet meer.

Wellicht.

Maar je opmerking roept een herinnering uit mijn manegetijd op. Daar werd jaarlijks een onderlinge groepswedstrijd verreden tussen de verschillende lesgroepen.
Ik reed in die tijd voor het gemak weleens mee met zo'n groep en dat was een stel kerels die net een paar maanden lesten. Maar ze wilden per se met de gevorderde groepen meerijden, dan konden ze best. Hun voorwaarde: ik moest, samen met nog iemand die er vaker bij reed, voorop rijden en zij zouden ons exact na rijden. Nou, dat hebben ze exact gedaan en geloof het of niet maar de oranje strik hangt hier nog aan de muur.......

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:25

Babootje schreef:
Goede instructie is best te vinden, maar er hangt vaak wel een prijskaartje aan dat niet iedereen wil betalen. Vaak moet ook wat verder worden gereisd en daar heeft ook niet iedereen zin in/tijd voor.

Kendra schreef:
En wat is goede instructie? Als we het al niet eens zijn over goed lichaamsgebruik en goed rijden, wordt het wel erg moeilijk om het eens te worden over wat goede instructie is.
Ik heb (passend bij mijn opvattingen, natuurlijk) 3 goede instructeurs gehad die mij en mijn paarden echt verder hebben geholpen.
Maar ik heb er ook minstens 10 gehad die mij waren aangeraden door soms-niet-de-minste, maar die niet pasten en deels ook echt slecht les gaven. Het ergste vind ik de hele sliert Natural Horsemanship - instructeurs die zich via Zen-achtige filosofieën een methode heeft eigen gemaakt die er vooral op neerkomt dat het oké is als je paard aan een lang teugeltje met de neus over de grond in een te laag tempo rondsloft.

Ten eerste is het heel belangrijk dat de instructie bij de combinatie past. Ik bedoel niet zozeer het niveau dan wel de "klik". in het verleden ook wel gereden bij goede instructeurs, waarbij et kwartje niet viel. Dat maakt dan niet dat dat een slechte instructeur is. En verder kom je er op basis van ervaring wel achter wie je daadwerkelijk verder helpt. En kijken ik zelf altijd naar hoe iemand zijn/haar eigen paard(en) voor elkaar heeft. Is iemand hardhandig of trekt het paard met de kin op de borst dan weet ik zeker dat ik daar niet moet zijn. Want het is niet nodig om tot goede prestaties te komen. Ook in de huidige wedstrijdsport niet.

Kendra schreef:
Verder heel erg eens met Babootje: het gaat altijd om het volledige management. Een goede instructeur moet daar trouwens ook iets van vinden...

Ook mee eens, die begeleiding is er niet altijd. Een goede veearts kan je daarbij ook helpen. Een check-up bij de veearts ook al is je paard niet kreupel kan kreupelheid voorkomen en ervoor zorgen dat het management past bij wat je van het paard vraagt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:34

Kuggur schreef:
Dan is je argument dus, de dressuur zoals ik die in de sport zie , doet het verkeerd.

Goede analyse. Dat komt omdat de achtertuin ruiters nooit een deuk rijden in een pakje boter op een meetmoment in de sport terwijl - vreemd genoeg - die meetmomenten juist gebaseerd zijn op het SKALA waar het grootste deel van die achtertuin ruiters zo vol van zijn. ik vindt dat bashen van de wedstrijdsport in dat opzicht maar raar.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 17:47

Babootje schreef:
Kuggur schreef:

Goede analyse. Dat komt omdat de achtertuin ruiters nooit een deuk rijden in een pakje boter op een meetmoment in de sport terwijl - vreemd genoeg - die meetmomenten juist gebaseerd zijn op het SKALA waar het grootste deel van die achtertuin ruiters zo vol van zijn. ik vindt dat bashen van de wedstrijdsport in dat opzicht maar raar.

Die begrijp ik even niet, als de “achtertuinruiters” niet in de sport rijden, hoe kunnen ze dan geen deuk in een pakje boter rijden op wedstrijd?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:02

Babootje schreef:
Kuggur schreef:

Clasical schreef:
Die begrijp ik even niet, als de “achtertuinruiters” niet in de sport rijden, hoe kunnen ze dan geen deuk in een pakje boter rijden op wedstrijd?

Als je het vaak genoeg geprobeerd op wedstrijd en je rijdt nooit een winstpuntje dan stop je er op een gegeven moment wel mee en zoek je de achtertuin op. In de achtertuin ben je altijd beter.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:10

fransje23 schreef:
De wilde paarden uit dat onderzoek zijn verwilderde paarden dus feitelijk gewoon gedomesticeerd. Afstammelingen van de paarden die door kolonisten ooit zijn meegenomen. Zijn dus ook gewoon warmbloedpaarden :)

Ik bedoelde niet zozeer of die paarden gedomesticeerd zijn, maar dat zij in een gedomesticeerde omgeving gehouden worden, en niet in het wild opzoek moeten naar een paar sprietjes gras (grofweg gezegd).

En of die gedomesticeerde omgeving zorgt voor de extra levensjaren of dat het komt door vroegtijdige interventie en het rekken van het leven door de dierenarts, moet ook in het midden worden gelaten. Maar dan kan je ook speculeren of die dierenarts bij de gedomesticeerde leefomgeving hoort.

Wellicht kan in zo'n groep gekeken worden wat het effect is van natuurlijk dekken. Een groep met hengst een groep zonder en ontleed de karkassen. Misschien een interessant onderzoek.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:17

Babootje schreef:
Als je het vaak genoeg geprobeerd op wedstrijd en je rijdt nooit een winstpuntje dan stop je er op een gegeven moment wel mee en zoek je de achtertuin op. In de achtertuin ben je altijd beter.

Waarom kan dat niet andersom? Ik had een paard en lekker aan het lopen maar ik heb gewoon niet perse de behoefte om op wedstrijd te gaan.
Mooi voorbeeld daarvan vind ik Arne Koets. Als je het hebt over iemand die vanuit vriendelijkheid en biomechanica werkt, dan is hij het wel. Wat hij met zijn trainingsmethode voor elkaar krijgt bij andere ruiters maar ook bij zijn eigen paarden is echt heel bijzonder. En zijn rijden is niet altijd vlekkeloos, maar wel altijd eerlijk en met veel respect gevraagd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:23

Earth schreef:
Babootje schreef:

Waarom kan dat niet andersom? Ik had een paard en lekker aan het lopen maar ik heb gewoon niet perse de behoefte om op wedstrijd te gaan.
Mooi voorbeeld daarvan vind ik Arne Koets. Als je het hebt over iemand die vanuit vriendelijkheid en biomechanica werkt, dan is hij het wel. Wat hij met zijn trainingsmethode voor elkaar krijgt bij andere ruiters maar ook bij zijn eigen paarden is echt heel bijzonder. En zijn rijden is niet altijd vlekkeloos, maar wel altijd eerlijk en met veel respect gevraagd.

Omdat sommige mensen geen beeld hebben bij geen wedstrijden rijden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:36

Negatief generaliseren gebeurd in dit topic beide kanten op. ;)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:46

ikke schreef:
Earth schreef:

Wat bedoel je daar precies mee?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:47

Nog ff filmpje van toot als 4 jarige. Ben benieuwd wat jullie hier dan van vinden

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:59

cobiie schreef:
Negatief generaliseren gebeurd in dit topic beide kanten op. ;)

Niet iedereen denk ik, en hoop ik. Wat Arne koets doet is prachtig, ik volg hem graag. Maar net zo genieten van Totilas met Edward of nu met Total US. Het proefje op YouTube van Manolo Mendez iets minder. Vriendelijk, maar een beetje rommelig en niet zo mooi op het achterbeen. Maar volgens mij kan hij het wel goed uitleggen. Ik hoor positieve verhalen van de clinics.

Je kan van iedereen iets leren, ook van een stroming waar je niks mee hebt. En dat mis ik wel eens.

Het is makkelijk kritiek hebben, te verketteren en verafschuwen.... Zo bitter en zo zonde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:00

MarjanB schreef:
Nog ff filmpje van toot als 4 jarige. Ben benieuwd wat jullie hier dan van vinden

[ Video ]

Naar mijn mening zie je daar al dat hij de potentie heeft met zijn voorbenen te gooien. Jiska leidt dat in goede banen, hij geeft een prachtig soepel beeld, imo.

En wat een galop :+:.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:07

Earth schreef:
ikke schreef:

Wat bedoel je daar precies mee?

Dat iedereen z'n blinde vlek heeft.
Voor sommige mensen geldt paard rijden = wedstrijden rijden.

Niet iedereen kan zich iets voorstellen bij andere vormen van omgang met paarden. Lees het in dezelfde lijn als de opmerking: een Shet, wat moet je daar nu mee.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:08

De vraag of training volgens de klassieke basisprincipes (ik neem voor het gemak maar aan dat daarmee het Ausbildungsskala wordt bedoeld) uiteindelijk goed is voor een paard, of niet, staat of valt met de interpretatie van die basisprincipes, en met de uitvoering ervan in de praktijk.

Veel ruiters/trainers/ instructeurs noemen zich klassiek en zien dat als een soort kwaliteitskenmerk, maar of ze nou allemaal even goed en even 'klassiek' zijn in hun rijkunst en in het opleiden en ontwikkelen van een paard (en de ruiter!), dat is maar helemaal de vraag. Sterker nog, goed paardrijden staat niet per se gelijk aan paardrijden volgens de klassiek principes, en vice versa. Er zijn wat dat aangaat meer wegen die naar Rome leiden.

Het gaat er naar mijn idee (gebaseerd op eigen kennis en ervaring) vooral om dat de rijtechniek en trainingsbenadering altijd in overeenstemming zijn met de biomechanica van het paard, en dat ze door het paard begrepen en geaccepteerd worden (wat logischerwijs sterk samenhangt). De ruiter moet hiertoe vooral aan zichzelf werken, en dat betekent: onder deskundige begeleiding eindeloos blijven schaven aan verfijning van de basis. Balans, houding, lichaamsbewustzijn en finetuning van de hulpen. Zonder zichzelf en het paard daarbij te forceren tot iets waar beiden nog niet aan toe zijn, omdat die basis nog niet goed genoeg is.

Zo krijg je paarden die zich op alle fronten gezond en positief kunnen ontwikkelen, en dat ook uitstralen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:18

Kuggur schreef:
Ik zie weinig "natuurlijks" aan wat de topdressuurpaarden in de ring tonen, hoe indrukwekkend het er ook uitziet.

Ik denk dat ik kuggurs punt wel snap en ik heb me hetzelfde vaak afgevraagd.

We zijn eigenlijk als het ware een soort van gehersenspoeld met het idee hoe een paard correct beweegt en hoe dat eruit moet zien.

Ik denk dat je het wel een beetje kunt vergelijken met turnen. Tot op een bepaald niveau denk ik dat het het paard zeker goed doet om hem zo te leren lopen dat hij als het ware zo recht en soepel mogelijk is, en op de goede plaatsen spieren heeft die hem helpen ´dragen´. Al moet ik erbij zeggen dat ook dat idee door ons bepaald is en dat er volgens mij nooit iemand gekeken heeft naar wat de beste manier voor een paard is om ons te dragen.

Als je gaat turnen merk je ook dat je lichaam er voordeel van heeft tot op een bepaald punt, het wordt sterker, flexibeler, meer in balans.

Tot je op topniveau gaat turnen, en extreme flexibiliteit en kracht vereist van je lichaam. Dat gaat goed als je jong bent, maar op een gegeven moment gaan veel turners stuk. Het is niet voor niks dat je allemaal van die jonge wichies ziet op de Olympische spelen.

Ik ben bang dat topniveau paardensport een beetje vergelijkbaar is met topniveau turnen, je vraagt extreme kracht en flexibiliteit van een paard. En we doen dat met een paard dat gefokt is extreem flexibel te zijn, eigenlijk hyperflexibel te noemen is. Wij vinden het mooi om zon topatleet zo prachtig te zien bewegen, maar ik denk dat het een gigantische belasting is. Ik denk dat het, zeker bij hyperflexibele paarden zoals totilas, uiteindelijk wel schadelijk is voor de pezen, ligamenten en gewrichten.

Het gaat mis op het moment dat turners stoppen met trainen, en de spierkracht niet meer kan compenseren voor de opgelopen schade.

Dus ja, ik denk dat het ´turnen´ van paarden tot op een bepaald niveau zeker een voordeel kan hebben voor het lichaam, door het sterker te maken en natuurlijke scheefheid proberen te verminderen. Maar ik denk ook dat je je niet te strikt moet vasthouden aan de visuele regels van ´het mooie´. Ik zie heel veel mensen koudbloeden met een korte, stevige nek bijvoorbeeld wanhopig proberen dat hoofd netjes op de loodlijn te krijgen, terwijl ze die flexibiliteit gewoon niet hebben in hun nek. En het beestje dezelfde spieren aanspant met zijn hoofd wat voor de loodlijn.

En dat topniveau, hoe mooi ook, ik denk dat dat niet goed is voor paarden die hyperflexibel gefokt zijn omdat ze dan groter en soepeler bewegen. En ik denk dat dat een probleem is geweest voor Totilas.

Sorry, ik schrijf altijd te lange verhalen. Bedankt voor het lezen, goed verhaal, lekker kort. :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:30

Babootje schreef:

Earth schreef:

Omdat die meetmomenten nodig zijn om te weten of je in de goede richting traint. Die meetmomenten zijn gebaseerd op het SKALA. Alle onderdelen daaruit "takt, losgelatenheid, aanleuning, schwung, rechtrichten en verzamelingen komen in die volgorde in de dressuurproeven terug door middel van oefeningen. Van B tot en met ZZZwaar. Bij het correct uitvoeren van die oefeningen kunnen jij en je paard laten zien of je toe bent aan een volgende stap in de training. Als die onderdelen niet in orde zijn, d.w.z. als je niet 1 winstpuntje kunt rijden, kun je feitelijk niet over naar de volgende stap in je training. Door je niveau door een ander te laten beoordelen/meten weet je zeker dat jullie als combinatie toe zijn aan die volgende stap. Ook al denk je zelf thuis nog zo lekker te rijden, kun je dat zelf natuurlijk niet beoordelen. Dat is alsof de slager zijn eigen vlees keurt.
Aan die meetmomenten zijn wedstrijden verbonden, maar dat is op zich eigenlijk helemaal niet nodig. Het meetmoment is van belang.
Juryleden hebben een opleiding gevolgd om dit goed te kunnen beoordelen. Naast de opleidingen die in de afgelopen jaren best zwaarder zijn geworden, wordt je tegenwoordig ook zomaar geen jury. Nu is het zo dat je - naast de scholing zelf - in ieder geval zelf ook een vergelijkbaar niveau moet rijden of gereden hebben wil je in een bepaalde klasse mogen jureren.

Earth schreef:

Van Arne Koets weet ik te weinig om daar een mening over te hebben. Maar van de academische / ridder rijkunst vind ik in het algemeen dat het rijden zonder impuls, het korte draaien en de optoming die in de meeste gevallen toch ook gebruikt wordt door pupillen die daar niet aan toe zijn, voor het gemiddelde paard niet zo vriendelijk is.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 19:36

Lepeltje schreef:
Kuggur schreef:

We zijn eigenlijk als het ware een soort van gehersenspoeld met het idee hoe een paard correct beweegt en hoe dat eruit moet zien.

Ik denk dat je het wel een beetje kunt vergelijken met turnen. Tot op een bepaald niveau denk ik dat het het paard zeker goed doet om hem zo te leren lopen dat hij als het ware zo recht en soepel mogelijk is, en op de goede plaatsen spieren heeft die hem helpen ´dragen´. Al moet ik erbij zeggen dat ook dat idee door ons bepaald is en dat er volgens mij nooit iemand gekeken heeft naar wat de beste manier voor een paard is om ons te dragen.

Als je gaat turnen merk je ook dat je lichaam er voordeel van heeft tot op een bepaald punt, het wordt sterker, flexibeler, meer in balans.

Tot je op topniveau gaat turnen, en extreme flexibiliteit en kracht vereist van je lichaam. Dat gaat goed als je jong bent, maar op een gegeven moment gaan veel turners stuk. Het is niet voor niks dat je allemaal van die jonge wichies ziet op de Olympische spelen.

Ik ben bang dat topniveau paardensport een beetje vergelijkbaar is met topniveau turnen, je vraagt extreme kracht en flexibiliteit van een paard. En we doen dat met een paard dat gefokt is extreem flexibel te zijn, eigenlijk hyperflexibel te noemen is. Wij vinden het mooi om zon topatleet zo prachtig te zien bewegen, maar ik denk dat het een gigantische belasting is. Ik denk dat het, zeker bij hyperflexibele paarden zoals totilas, uiteindelijk wel schadelijk is voor de pezen, ligamenten en gewrichten.

Het gaat mis op het moment dat turners stoppen met trainen, en de spierkracht niet meer kan compenseren voor de opgelopen schade.

Dus ja, ik denk dat het ´turnen´ van paarden tot op een bepaald niveau zeker een voordeel kan hebben voor het lichaam, door het sterker te maken en natuurlijke scheefheid proberen te verminderen. Maar ik denk ook dat je je niet te strikt moet vasthouden aan de visuele regels van ´het mooie´. Ik zie heel veel mensen koudbloeden met een korte, stevige nek bijvoorbeeld wanhopig proberen dat hoofd netjes op de loodlijn te krijgen, terwijl ze die flexibiliteit gewoon niet hebben in hun nek. En het beestje dezelfde spieren aanspant met zijn hoofd wat voor de loodlijn.

En dat topniveau, hoe mooi ook, ik denk dat dat niet goed is voor paarden die hyperflexibel gefokt zijn omdat ze dan groter en soepeler bewegen. En ik denk dat dat een probleem is geweest voor Totilas.

Sorry, ik schrijf altijd te lange verhalen. Bedankt voor het lezen, goed verhaal, lekker kort. :')

Ik vind dat je dat echt perfect gezegd hebt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:45

Babootje schreef:
Earth schreef:

Omdat die meetmomenten nodig zijn om te weten of je in de goede richting traint. Die meetmomenten zijn gebaseerd op het SKALA. Alle onderdelen daaruit "takt, losgelatenheid, aanleuning, schwung, rechtrichten en verzamelingen komen in die volgorde in de dressuurproeven terug door middel van oefeningen. Van B tot en met ZZZwaar. Bij het correct uitvoeren van die oefeningen kunnen jij en je paard laten zien of je toe bent aan een volgende stap in de training. Als die onderdelen niet in orde zijn, d.w.z. als je niet 1 winstpuntje kunt rijden, kun je feitelijk niet over naar de volgende stap in je training. Door je niveau door een ander te laten beoordelen/meten weet je zeker dat jullie als combinatie toe zijn aan die volgende stap. Ook al denk je zelf thuis nog zo lekker te rijden, kun je dat zelf natuurlijk niet beoordelen. Dat is alsof de slager zijn eigen vlees keurt.
Aan die meetmomenten zijn wedstrijden verbonden, maar dat is op zich eigenlijk helemaal niet nodig. Het meetmoment is van belang.
Juryleden hebben een opleiding gevolgd om dit goed te kunnen beoordelen. Naast de opleidingen die in de afgelopen jaren best zwaarder zijn geworden, wordt je tegenwoordig ook zomaar geen jury. Nu is het zo dat je - naast de scholing zelf - in ieder geval zelf ook een vergelijkbaar niveau moet rijden of gereden hebben wil je in een bepaalde klasse mogen jureren.

Ja, in die theorie kan ik me helemaal vinden.

Uitgerekend het, blijkbaar, niet opgaan van de theorie is de reden waarom het topic gestart is.

Het niveau van de opleiding van juryleden moet je je ook weer niet al te veel voorstellen, aldus diezelfde juryleden.
Je kunt het zelfs op Bokt lezen dat er juryleden hun licentie aan de wilgen hebben gehangen omdat de theorie en de praktijk niks meer met elkaar te maken hebben.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:21

Lepeltje schreef:
Kuggur schreef:

Goed verhaal niks meer aan toe te voegen en beter verwoord dan ik in mijn hoofd had. Dank! _/-\o_

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:42

Babootje schreef:
Babootje schreef:

Earth schreef:

Maar heb je volgens jou die wedstrijden echt nodig om te checken of je echt goed bezig bent? Want immers, velen hier zijn niet te spreken over de huidige tendens in wat juryleden willen zien, moeten we ons dan willen meten aan die standaarden? Of kun je ook door kennis en kunde zelf aanvoelen dat je lekker bezig bent. En dan hoeft het niet perfect te zijn misschien, maar als je paard harmonieus aanvoelt en jij daarbij een goed gevoel krijgt in de oefeningen die je doet, is dat toch het mooiste uitgangspunt wat je kunt hebben?

pien_2010

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:03

Dat lijkt me wel Earth, eens met je post!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:26

Lepeltje schreef:

Ik pik er dit stukje toch even uit want hierin staat precies wat er mis is met de (hedendaagse) Nederlandse dressuur. En daarom moeten de paarden tegenwoordig ook hyperflexibel zijn, ze moeten nog blijven zwaaien met alle ledematen al schroef je het hoofd er achterstevoren op.
Het hoofd op de loodlijn krijgen is voor zover ik weet geen doel van de dressuur. Hoe de ideale hoofd-hals houding van een paard zou af moeten hangen van de africhtingsgraad en de conformatie van het betreffende paard. Maar al in de B-dressuur krijgt een deelnemer van veel juryleden geen fatsoenlijke punten wanneer het hoofd van het paard niet op de loodlijn geplakt blijft.

Ik heb altijd gedacht dat het ultieme doel van dressuur was om het paard in al zijn natuurlijke kracht en gratie te laten ontwikkelen. Wanneer er door de trainingsmethodes en doelen die je stelt schade aan een paard optreedt ben je dus voor mij in niet met dressuur bezig. Noem het dan turnen, noem het circuskunstjes of gewoon dierenkwellerij.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:26

Earth schreef:
Maar heb je volgens jou die wedstrijden echt nodig om te checken of je echt goed bezig bent? Want immers, velen hier zijn niet te spreken over de huidige tendens in wat juryleden willen zien, moeten we ons dan willen meten aan die standaarden? Of kun je ook door kennis en kunde zelf aanvoelen dat je lekker bezig bent. En dan hoeft het niet perfect te zijn misschien, maar als je paard harmonieus aanvoelt en jij daarbij een goed gevoel krijgt in de oefeningen die je doet, is dat toch het mooiste uitgangspunt wat je kunt hebben?

Sterker nog: waarom train je een paard?

Ja, dat ie beter wordt, duh, maar beter waarin? Ja, z'n lijf gebruiken maar moet dat per se tot het uiterste (whatever that may be)?

Iets met beoogd gebruiksdoel en zo.