Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:02

brokjes schreef:
sanne83 schreef:
Paarden kunnen veel beter hun eigen evenwicht vinden, dan wij ze credit voor geven. De meeste paarden ervaren continu stress onder het zadel, bijna alles “rijtechnische” problemen, zijn als sneeuw voor de zon verdwenen als het paard geen stress heeft.

Je paard ook de mogelijkheid geven om vanaf iets hoger te knabbelen, is simpelweg een mogelijk nieuw inzicht.

Basis dressuur is prima voor elk paard. Is dat zo? Dressuurpaarden hebben zo ongeveer het hoogste percentage blessures. De meeste mensen verbeteren echt niets aan hun paard, dat is echt een illusie.

Eens met je post, sanne83. Ik hoor de bewering die ik dik heb gedrukt heel veel. Graag zou ik daar bronnen van zien, van degene die dat beweren.

dit kan een bron zijn:

de knhs i.s.m. dr. Sloet heeft wel meer ontdekkingen gedaan
https://www.eikenlust.nl/documents/2011 ... aarden.pdf

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:04

Nee is niet natuurlijk, beweer ik ook niet.
Maar dat dit meteen fysiek zwaar is ben ik het niet mee eens.

Die stratenmaker werkt 8 uur op een dag, 45 jaar aan een stuk.
Dat gaan paarden niet halen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:06

elke afwijking in een paard zorgt - vroeg of laat - voor disbalans, elke onjuiste wijze van rijden ook

wanneer in een vroeg stadium b.v. een bokvoetje herkent wordt kun je dat met bekappen een groot deel bijwerken maar er blijft een verschil in de hoeven en dus in de balans

twee verschillende hoeven voor kan al heel veel problemen veroorzaken door disbalans
dan kun je met bekappen iets verbeteren maar rijtechnisch niet

evenzo met paarden die voor (en/of achter) z.g.n. koker hoeven hebben, te steil van vorm waardoor de pezen meer schokken moeten opvangen,

ja natuurlijk kun je met diverse beslag het paard helpen maar het blijft symptoombestrijden, je kunt je afvragen of dat ethisch is - maar ethisch is heel variabel ieder heeft zijn eigen normen en waarden hiervoor -

afwijkingen bij de humane sporter worden onder gebracht in de gehandicapte sport, een paard heeft deze "escape" niet

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:11

MCE schreef:
elke afwijking in een paard zorgt - vroeg of laat - voor disbalans, elke onjuiste wijze van rijden ook

wanneer in een vroeg stadium b.v. een bokvoetje herkent wordt kun je dat met bekappen een groot deel bijwerken maar er blijft een verschil in de hoeven en dus in de balans

twee verschillende hoeven voor kan al heel veel problemen veroorzaken door disbalans
dan kun je met bekappen iets verbeteren maar rijtechnisch niet

evenzo met paarden die voor (en/of achter) z.g.n. koker hoeven hebben, te steil van vorm waardoor de pezen meer schokken moeten opvangen,

ja natuurlijk kun je met diverse beslag het paard helpen maar het blijft symptoombestrijden, je kunt je afvragen of dat ethisch is - maar ethisch is heel variabel ieder heeft zijn eigen normen en waarden hiervoor -

afwijkingen bij de humane sporter worden onder gebracht in de gehandicapte sport, een paard heeft deze "escape" niet

Precies!

Daarnaast als het paard al jong zo is ontwikkeld, kun je het na drie maanden niet meer corrigeren.
Want dat is ook funest voor de botten en pezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:13

brokjes schreef:
Ik kan wel zeggen dat ik echte samenwerking heb gevoeld met mijn eigen pony. Dat gevoel vond ik ook speciaal. Maar om haar daarna weer terug de in de wei te zetten, voelde voor mij niet meer goed.

De eerste vraag die bij me op komt is waarom? Wat is er mis met de weide?

Oji en weer dank voor de duidelijke post, ik kan me er alleen maar bij aansluiten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:15

_Penotti schreef:

De stratenmaker werkt ook geen 45 jaar. Die gaat dat niet halen, fysiek :n

Dagelijks rondlopen met 10 tot soms wel 20% van je lichaamsgewicht op een plek die niet bedoeld is voor gewichtdragen is m.i. wel fysiek zwaar.
Wat overigens niet zegt dat ik tegen rijden ben. Maar ik ben er wel van overtuigd dat rijden voor andere slijtage en schade zorgt dan dat een paard zijn hele leven onbelast in de wei rondloopt.
Door naar mij idee de omstandigheden qua rijden te optimaliseren probeer ik de schade te beperken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:18

fransje23 schreef:
_Penotti schreef:

De stratenmaker werkt ook geen 45 jaar. Die gaat dat niet halen, fysiek :n

Dagelijks rondlopen met 10 tot soms wel 20% van je lichaamsgewicht op een plek die niet bedoeld is voor gewichtdragen is m.i. wel fysiek zwaar.
Wat overigens niet zegt dat ik tegen rijden ben. Maar ik ben er wel van overtuigd dat rijden voor andere slijtage en schade zorgt dan dat een paard zijn hele leven onbelast in de wei rondloopt.
Door naar mij idee de omstandigheden qua rijden te optimaliseren probeer ik de schade te beperken.

Dat ben ik met je eens.

Daarnaast is het goed om de rest, naast het gewicht, goed onder de loep te nemen.

-zwaarte van ondergrond.
- duur van de arbeid.
- zwaarte van de training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:20

https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:21054

voor wie het interessant vind hoe verschillend afwijkingen bij paarden geoordeeld worden,

ethisch verantwoord of discutabel, met welke bril op keuren we, belangenverstrengeling of onafhankelijk!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:20

brokjes schreef:
Ik vind paarden blijven houden, omdat je anders de soort paard geen plezier doet, wederom geen excuus. Hoe kijk jij bijvoorbeeld aan tegen dierentuinen? Ik denk niet dat je de dieren daar een plezier mee doet, ze sterven niet uit, nee. Maar of het oke is?

Is het niet een vorm van arrogantie om een soort uit te laten sterven vanwege je eigen denkwijze?
Is het een daadwerkelijk probleem voor de paarden of een bedacht probleem? En in hoeverre heeft de soort paard invloed op deze keuze? Ook dit is het ontnemen van een vrijheid, of niet?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:21

_Penotti schreef:
Ik denk dat veel mensen die afvragen of een paard rondjes in de bak wel fijn vind of springen wel leuk vind of of of
Nog nooit de echte samenwerking met een paard hebben gevoeld.
Ze rijden wel maar dat is inderdaad anders dan samenwerken dat je voelt dat een paard het ook echt geweldig vind.

Dat is waar, maar dat ligt gek genoeg vaak aan de mens.
Ik heb hier vaak paarden waar ik een waslijst bij krijg: kan dit niet, raakt gestresst van..kan niet zus en zo en is snel van de leg.
Als baasje het erf verlaten heeft is paard in twee dagen kikkermak en is alle stress verdwenen.

Ts klinkt als de typische denker. Alles in het leven wordt geanalyseerd. Nu ken ik ts niet, dus daar wil ik niets over zeggen. Maar in mijn ervaring ligt er bij dat type een groot gevaar op de loer: denken is niet hetzelfde als doen.
En voor een paard is dat heel verwarrend, die voelen uitstekend het verschil tussen iemand met een hoofd vol: 'oh mijn paard schrikt! Waarom? Was ik de oorzaak? Wat moet ik doen? Hoe kan ik dit voorkomen? Heb ik nu een slechte band met mijn paard?

En: 'ok even een gekke sprong, niets aan de hand. Kom we gaan weer door.'

Ik heb letterlijk mensen gezien die hun paard ziek keken, door jonge paarden niet aan te bieden: hey, het is spannend, maar vertrouw me maar.
Die kozen ervoor de spanning over te nemen, in te dekken (hij vindt het spannend, hij is gewoon gevoelig enz) daarna de dingen te ontwijken en dan is een probleem snel geboren.

Twee dagen in training en er is al geen probleem meer en je ziet een tevreden paard ipv een paard die eigenlijk gewoon zijn baas imiteert: 'waar is het probleem? Moet ik ergens van schrikken?'

Sommigen zijn al twee jaar met een probleem bezig wat voor 90% in een week opgelost is door gewoon tegen het paard te zeggen: ik neem het van je over en ik laat je zien dat er niets is. Ontspan! Het enige wat zo'n paard wil is die duidelijkheid. Als een kind wiens ouder zegt: kom maar, ik ben er nog en bescherm je. Maar die mensen doen twee jaar: right brain introvert spelen' en dat paard maar aanmodderen.

Probleem is dat die 'overdenkers' zoals wij ze noemen bijna niet op te lossen zijn.
Die malen hun hele leven, en missen daarom zoveel als je het mij vraagt.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 08-08-20 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:22

Interessante conclusie is in dit onderzoek dat de leeftijd van de eerste registratie bij de knhs een andere uitkomst geeft dan verwacht. Als een paard ouder is op het moment van eerste registratie is de kans op het stoppen om veterinaire redenen groter. Nu staat er niet bij dat er paarden zijn die op een hoger niveau hun eerste wedstrijd lopen (die beginnen niet in de B) ook automatisch ouder zijn, terwijl er wel met 3 jaar wordt gestart.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:23

Nou hij zal door moeten tot de 67, maar goed ik zeg nog de ouderwetse 65, is met de 18 begonnen is toch 47 jaar.
Nu gaf ik hem 45 jaar, mag hij 2 jaar in de ziektewet.
Nou zal wel ongeveer kloppen :j
8 uur op een dag.

Ik denk dat die bouwvakker dat wel wil hoor, 1 uur zwaar tillen :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:29

_Penotti schreef:
Nou hij zal door moeten tot de 67, maar goed ik zeg nog de ouderwetse 65, is met de 18 begonnen is toch 47 jaar.
Nu gaf ik hem 45 jaar, mag hij 2 jaar in de ziektewet.
Nou zal wel ongeveer kloppen :j
8 uur op een dag.

Ik denk dat die bouwvakker dat wel wil hoor, 1 uur zwaar tillen :D

Je weet dat een AOV voor zware beroepen stopt na je 55e? Daarna is het risico voor de verzekeraar te groot.
Hogere AOW leeftijd is voor dat soort beroepen een enorm probleem.

Terug ontopic ~~}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:31

Babootje schreef:
Interessante conclusie is in dit onderzoek dat de leeftijd van de eerste registratie bij de knhs een andere uitkomst geeft dan verwacht. Als een paard ouder is op het moment van eerste registratie is de kans op het stoppen om veterinaire redenen groter. Nu staat er niet bij dat er paarden zijn die op een hoger niveau hun eerste wedstrijd lopen (die beginnen niet in de B) ook automatisch ouder zijn, terwijl er wel met 3 jaar wordt gestart.

er is ook geen vervolg onderzoek gedaan, reden:??
omdat het ook niet te onderzoeken valt?

of
omdat met te veel verschillende brillen op naar gekeken wordt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-20 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:33

MCE schreef:

voor wie het interessant vind hoe verschillend afwijkingen bij paarden geoordeeld worden,

ethisch verantwoord of discutabel, met welke bril op keuren we, belangenverstrengeling of onafhankelijk!!

Dit artikel is ook echt een pleit voor verantwoordelijk fokken. Ik zie ook vaak op bokt veel enthousiasme voor eigen fokproducten voor de leuk of zelfs voor de verkoop waarbij ik dan denk waarom fok je in vredesnaam met zon exterieurmatig totaal ongeschikte merrie. Je fokt dan feitelijk voor problemen of zelfs de slacht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:37

Verschil tussen fokken of vermeerderen :)

Ongelijke voeten is toch een gevolg van paarden fokken met een, te, lang voorbeen? Daardoor ontwikkel je het zogenaamde graasvoetje, toch?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:37

TS, je moet het zeker niet op jezelf betrekken. Ik reageer in zijn algemeen op reacties in de posts over hoe ik tegen zaken aankijk. Mijn woorden worden hier en daar verdraait voor mijn gevoel (of in ieder geval niet geïnterpreteerd zoals ik het bedoel), niet door jou.

Ik heb jouw post gelezen, waarbij je waarbij je bij punt 1 aangeeft dat je symbiose snapt, maar bij punt 2 ga je voorbij aan het feit dat het paard dus ook voordelen in zijn welzijn heeft aan de samenleving met de mens. Dat is meer wat ik bedoel te zeggen.

Overigens wat betreft de opmerking dat paarden niet meer als werkdieren nodig zijn, dat is een misverstand. Niet in ons rijke westen nee, maar alleen al in bv Egypte zijn er zo'n 2 miljoen werkpaarden/ezels die voor de eigenaren broodnodig zijn om te voorzien in het schamele levensonderhoud.

Persoonlijk vind ik het totaal uit willen bannen van gedomesticeerde dieren wel een behoorlijk extreme opvatting. Maar verder was het stuk over extremistische doelstellingen inderdaad algemeen bedoeld, want ik probeer juist niet persoonlijk te worden maar mijn algemene standpunt hierin duidelijk te maken. Dat is ook de reden waarom ik niet inga op waar er verdraaid wordt, dan wordt het gauw een wellus/nietus verhaal en persoonlijk, en daar heb ik totaal geen zin in.

Wat betreft dierentuinen, dat vind ik een hele lastige discussie waar ik voor mijzelf nog niet uit ben wat ik daarvan vind. Dierentuinen zijn primair opgericht als onderzoek instituten voor biologen, om de verschillende soorten te bestuderen en te verzamelen (net zoals de hortus botinicus voor planten). Als student biologie aan de UvA had ik een gratis artiskaart, want die kregen alle biologie studenten. Artis werd ik niet blij van, kleine hokken, geïsoleerde dieren en zag je heel veel stereotyp gedrag als uiting van stress. Antwerpen vond ik nog tranentrekkender. Maar dierentuinen hebben ook een evolutie ondergaan en veel volgen nu het Emmen principe waarbij er veel meer naar het welzijn wordt gekeken en dieren die in symbiose met elkaar leven, ook in gemengde groepen worden geplaatst met veel meer ruimte en zie je vrijwel geen stress gedrag. Daar heb ik veel minder moeite mee, maar of het goed genoeg is, ben ik nog niet uit. Het gaat wel heel erg in tegen het houden van dieren in hun eigen optimale klimaat en het betreft hier met name juist de niet gedomesticeerde diersoorten, dus dat vind ik wel wezenlijk anders. Maar eerlijk is eerlijk, in mijn onderzoek naar biodiversiteit in het verleden, heb ik heel veel gebruik gemaakt van genetisch materiaal afkomstig uit dierentuinen, dus tja, lastig. Zou hypocriet zijn om te zeggen dat dierentuinen in de ban moeten. Dierentuinen hebben fokprogramma's gericht op het zoveel mogelijk in stand houden van bepaalde subsoorten, mijn uitgangspunt is meer dat de kwaliteit van de soorten omhoog gaat als je de subsoorten niet gescheiden houdt, waarbij dus bepaalde subsoorten in mijn ogen uit mogen sterven. Maar het is een lastige discussie en eentje die wel behoorlijk off-topic zou gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:43

fransje23 schreef:

Ongelijke voeten is toch een gevolg van paarden fokken met een, te, lang voorbeen? Daardoor ontwikkel je het zogenaamde graasvoetje, toch?

dat niet alleen, verschillende afwijkingen zijn erfelijk, of door inteelt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-20 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:44

Sommige mensen vinden het prima om paarden te rijden, anderen hebben hun vraagtekens daarbij en weer anderen komen tot de conclusie dat ze het niet vinden kunnen. Ieder baseert zich op onderzoeken, feiten, ervaringen, eigen wijze van in het leven staan, eigen keuzes. Je interpreteert informatie naar eigen kunnen, daar komt informatie bij en andere informatie wijs je af. We hebben allemaal grotere of kleinere oogkleppen. Daarvoor hoef je elkaar niet aan te vallen, je gaat gewoon je eigen weg, zoals een paardenkudde dat zou doen. Wanneer je accepteert dat ieder zijn eigen keuzes maakt, die vrijheid heeft, kun je elkaar in eigen waarde laten leven. Iedere keuze heeft consequenties voor de paarden in dit geval. En er zijn wetten voor uitwassen gelukkig in onze maatschappij. En ja, met sommige keuzes van anderen is het moeilijker te leven dan met andere, dat zal zo blijven. Door te discussieren, na te denken en na te voelen groeien we ons hele leven lang. En je blijft verantwoordelijk voor je eigen keuzes en oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:45

Babootje schreef:
MCE schreef:

Dit artikel is ook echt een pleit voor verantwoordelijk fokken. Ik zie ook vaak op bokt veel enthousiasme voor eigen fokproducten voor de leuk of zelfs voor de verkoop waarbij ik dan denk waarom fok je in vredesnaam met zon exterieurmatig totaal ongeschikte merrie. Je fokt dan feitelijk voor problemen of zelfs de slacht.

maar "wie ziet de splinter in zijn eigen oog"??

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:50

Oji, je verwoord het geweldig, complimenten!

Wat dierentuinen aan gaat, ligt het er ook erg aan hoe dieren gehouden worden. Als ik naar een dierentuin in Duitsland ga, dan ben ik onder de indruk van de grootte van de verblijven en hoe ze bezig zijn met verrijking. In Duitsland zijn ze met dieren (ook huisdieren) erg goed bezig met huisvesting in veel gevallen. Maar er zijn ook nog traditionele tuinen met traliekooien en berenkuilen (in andere landen). Dat moet je niet meer willen. M.a.w. de ene dierentuin is de andere niet en waar ik bij de een zou voorstellen om die direct te sluiten, denk ik dat bij de andere dierentuin de dieren het best naar hun zin hebben.

Maar een ander nut van een dierentuin is ook om mensen bewust te houden van andere dieren en dat het belangrijk is om die dieren te willen behouden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:57

Zoals Oji, in haar superpost, ook al aangeeft is er wel een verschil tussen gedomesticeerde dieren en wilde dieren.
Waarbij ik het ook nog een verschil vind of de dieren enkel te zien zijn of ook kunstjes moeten doen.

Foto's maken met leeuwen,shows mrt dolfijnen etc.
Zijn wat mij betreft over hun houdbaarheidsdatum.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 10:01

fransje23 schreef:

Paarden met een lang voorbeen is geen probleem als ook de hals lang genoeg is :D
Natuurlijk geldt verantwoordelijk fokken zowel voor recreatieve fokkers als voor sportfokkers, waarbij ik wel denk dat de laatste groep wat serieuzer bezig is met het voorkomen van al dan niet erfelijke problemen en een exterieur dat een paard zelf in de weg zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 10:35

brokjes schreef:
sanne83 schreef:
Paarden kunnen veel beter hun eigen evenwicht vinden, dan wij ze credit voor geven. De meeste paarden ervaren continu stress onder het zadel, bijna alles “rijtechnische” problemen, zijn als sneeuw voor de zon verdwenen als het paard geen stress heeft.

Je paard ook de mogelijkheid geven om vanaf iets hoger te knabbelen, is simpelweg een mogelijk nieuw inzicht.

Basis dressuur is prima voor elk paard. Is dat zo? Dressuurpaarden hebben zo ongeveer het hoogste percentage blessures. De meeste mensen verbeteren echt niets aan hun paard, dat is echt een illusie.

Eens met je post, sanne83. Ik hoor de bewering die ik dik heb gedrukt heel veel. Graag zou ik daar bronnen van zien, van degene die dat beweren.

dit kan een bron zijn
https://www.equinespirit.nl/ongelijkhei ... essures/an een bron zijn

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 10:43

Op elke eigenschap waarop je gericht gaat selecteren in de fok, krijg je er ongewenste eigenschappen (of het verdwijnen van in de toekomst gewenste eigenschappen) bij. Je selecteert op eigenschappen die gunstig zijn voor het gebruiksdoel van de mens op dit moment, maar niet persé bij survival of the fittest voor de soort an sich het meest gunstig is. Het is nooit te voorspellen wat dat op de hele lange termijn betekent voor de soort. Het risico bestaat dat je een eigenschap, die nu nog niet bekend is of als extra voordeel gezien wordt, maar in de toekomst een hele belangrijke factor kan zijn, onopgemerkt volledig wegfokt uit een populatie.

Daarom is biodiversiteit zo belangrijk, de genenpool moet voldoende divers blijven om de soort de mogelijkheid te geven in te spelen op veranderende omstandigheden. Zo kan het best zijn, dat paarden die nu geselecteerd zijn optimale sportprestaties, in de veranderende klimaatsituatie en het daar bijbehorende veranderende ecosysteem (zoals bv andere vegetatie en insectenpopulatie), straks een enorme achterstand hebben op een heel ander type paard, dat bv een minder lang voorbeen heeft, minder beweeglijkheid, maar wel veel beter kan presteren of overleven in die andere situatie als dat nu geselecteerde type. Dan is het huidige fokbeleid voor de toekomst een misser. Er wordt wel gepraat over biodiversiteit, maar in de praktijk wordt het onvoldoende toegepast in de sportfokkerij, vind ik. Veelal dezelfde bloedlijnen en veelal dezelfde eigenschappen. Probleem is dat je niet weet welke eigenschappen je voor de toekomst wegfokt met extreme selectie op hele specifieke eigenschappen.

Dat sportfokkers serieuzer bezig zijn met het voorkomen van erfelijke problemen vind ik nog wel een discussie an sich. Juist de sportfokker selecteert vooral op eigenschappen specifiek voor zijn doel. Het WFFS gen is hier wel een duidelijk voorbeeld van, dat gewoon in de populatie behouden wordt omdat de commerciële belangen en sportcapaciteiten van die hengsten kennelijk zwaarder wegen.

Maar in zijn algemeenheid ben ik wel voor het niet vermeerderen van een minder gunstig exterieur, afhankelijk van het doel. De sportfokker kan alleen wel eens uit het oog verliezen dat voor de fokker van het recreatiepaard het karakter een veel belangrijker eigenschap is als hoe expressief het achterbeen is. En mijn standpunt is dus dat het juist heel goed is dat verschillende doelgroepen naar andere eigenschappen kijken :D