Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 00:07

Citaat:
Ik vraag mij werkelijk af waar jij en xxdommixx het idee hebben gekregen dat de mensen die serieus met dressuur bezig zijn in dit topic, het welzijn van hun paard niet op nummer 1 hebben staan?

Wauw, ik vraag me echt af waar dit allemaal vandaan komt?

Ik heb nergens geschreven dat ik het specifiek over de mensen in dit topic had? Juist niet zelfs.

Heb het ook totaal niet over een onderscheid tussen recreatie/wedstrijd/ambitieus/niet ambitieus gehad, dat heeft allemaal niets met welzijn te maken.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 00:59

Bedankt Murosch, heb het een en anders snel doorgelezen. Ik denk dat dit de link is; https://www.youtube.com/watch?v=3skDm0P79-g

Ik zeer wel voorstellen dat deze manier van werken aanspreekt. Het is heel rustig en systematisch. Zonder daarmee er iets aan af te willen doen, vindt ik het ook in geen enkel opzicht bijzonder. Er zijn een groot aantal conventionele trainers die, details daargelaten, hetzelfde werken.

Het beginnen van trekken van lijntjes vind ik echter wel twijfelachtig. Hier loopt men zo snel het gevaar dat andere paarden in een sjabloon gedrukt worden. De variaties in bouw en in het bewegingsafloop van paarden is oneindig. Dat dient men te respecteren indien men van een paard een dergelijk moeilijke beweging verlangt. Zo gaat men een gegeven piaffe reduceren tot een momentopname waar de correctheid van die beweging wordt bepaald door lijnen in een door de mens ontwikkeld statisch ideaalbeeld, dat doet de complexiteit van deze oefening ernstig tekort. Men maakt een foto trekt een paar lijnen en.....oeps het is fout of goed. Een beweging kan niet beoordeeld worden aan de hand van een statisch beeld, dat is een tegenspraak in zichzelf. Daar komt veel meer bij kijken.

Het andere wat mij opvalt, is dat in dit verhaal nauwelijks [eigenlijk 'niet'] wordt aangeven waar deze oefening past in het geheel van de africhting. Take it as you like it. Als voorgerecht, nagerecht of simpel als smaakmakertje. Dat komt op mij weinig doordacht over. De piaffe tot truc gereduceerd. Niets op tegen als men het op deze vriendelijke manier blijft doen, maar op die manier valt het voor mij niet onder rijkunst.
Ik bedoel die laatste bijzin ook zeer letterlijk; "voor mij", dus volgens mijn subjectieve opvatting. Het is mijn diepste overtuiging dat er ruimte moet zijn voor verschillende visies over rijkunst waarbij elke visie wordt verondersteld goede intenties ten opzichte van het paard te hebben.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 01:14

dresjoepie schreef:
Een swami is iemand in een oranje gewaad die vooral veel hummm hummm doet en dan nog in een soort van melodie Is een hindoe figuur Het grapigste was dat we een bloem kregen en deze later weer terug moesten geven (ik dacht nog aardig zo een bloem) Dan kwam al onze energie en spiruteele gebeuren in 1 vaas

Dat in vliegen kan ik ook verkeerd begrepen hebben hoor Dat ik de opleiding deed is inmiddels 15 jaar geleden

Nou dat "invliegen" heeft ze inderdaad herhaaldelijk vermeld, zelfs waar ik bij was en ze wist dat ik op de hoogte was van de ware feiten.

Ben nu pas bijgekomen van mijn lachkramp. Een swami dus en een cursiste die met een dooie mus werd blij gemaakt [als troost Y;( ]. Wat deed die vaas met al die energie???

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 06:31

Kadankovitch schreef:
Bedankt Murosch, heb het een en anders snel doorgelezen. Ik denk dat dit de link is; https://www.youtube.com/watch?v=3skDm0P79-g

Ik zeer wel voorstellen dat deze manier van werken aanspreekt. Het is heel rustig en systematisch. Zonder daarmee er iets aan af te willen doen, vindt ik het ook in geen enkel opzicht bijzonder. Er zijn een groot aantal conventionele trainers die, details daargelaten, hetzelfde werken.

Het beginnen van trekken van lijntjes vind ik echter wel twijfelachtig. Hier loopt men zo snel het gevaar dat andere paarden in een sjabloon gedrukt worden. De variaties in bouw en in het bewegingsafloop van paarden is oneindig. Dat dient men te respecteren indien men van een paard een dergelijk moeilijke beweging verlangt. Zo gaat men een gegeven piaffe reduceren tot een momentopname waar de correctheid van die beweging wordt bepaald door lijnen in een door de mens ontwikkeld statisch ideaalbeeld, dat doet de complexiteit van deze oefening ernstig tekort. Men maakt een foto trekt een paar lijnen en.....oeps het is fout of goed. Een beweging kan niet beoordeeld worden aan de hand van een statisch beeld, dat is een tegenspraak in zichzelf. Daar komt veel meer bij kijken.

Het andere wat mij opvalt, is dat in dit verhaal nauwelijks [eigenlijk 'niet'] wordt aangeven waar deze oefening past in het geheel van de africhting. Take it as you like it. Als voorgerecht, nagerecht of simpel als smaakmakertje. Dat komt op mij weinig doordacht over. De piaffe tot truc gereduceerd. Niets op tegen als men het op deze vriendelijke manier blijft doen, maar op die manier valt het voor mij niet onder rijkunst.
Ik bedoel die laatste bijzin ook zeer letterlijk; "voor mij", dus volgens mijn subjectieve opvatting. Het is mijn diepste overtuiging dat er ruimte moet zijn voor verschillende visies over rijkunst waarbij elke visie wordt verondersteld goede intenties ten opzichte van het paard te hebben.

Ik weet zeker dat het mdr haar intentie niet is om dit als truc te laten zien! Maar juist als een work out voor t lichaam en wel pas als het paard en jij als ruiter hebben aangetoond eerst alle andere oefeningen vanaf de grond te beheersen..Het is niet zo dat als je bij haar gaat lessen dat dit het voorgerecht is :D een oefening als deze werk je met haar naar toe..stapje voor stapje in het tempo dat t paard aangeeft. Ik ben vorig jr met deze oefening begonnen maar Door omstandigheden ( paard heeft veulen gehad en is geopereerd ) zal het minstens weer een paar maanden duren voordat ik haar lijf weer zo sterk heb gemaakt dat ik hier weer een beginnetje mee kan maken..

Waarom valt dit voor jou niet onder rijkunst?

Mijn ervaring met mdr is dat ze vooral vanuit het paard kijkt welke mogelijkheden deze aanbiedt en Door het paard losser, sterker, atletischer te maken zijn die mogelijkheden vaak groter dan bij aanvang gedacht wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:30

Kadankovic, ik ben het zooo ontzettend met je laatste post eens.
Ik erger me rot aan lijntjes mode.

Dan is er kritiek dat het achterbeen niet naar voren komt, maar hoe denkt men dan dat dit paard de pas naar voren afmaakt? Hij valt echt niet plat op zijn buik.
1 seconden later zal je zien dat het er totaal anders uit ziet.

Idem met de piaffe plaatjes, als je de bijbehorende filmpjes pakt kun je bij de 'goede' exact dezelfde foute momenten vinden. Het gaat om het geheel van de afloop.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:39

Nog steeds zie ik niemand op een paard, het is allemaal aan de hand werken, leuk, nuttig maar voor mij geen rijkunst, ik ken mensen genoeg die op de grond heel veel kunnen maar ik vind en sorry dat ik dat zo hard stel het al snel op kunstjes gaan lijken ( in t circus zitten ze er ook niet op en doen de paarden ook oefeningen)
Niks mis met de manier waarop, absoluut niet en mooi als ondersteuning voor als je erop zit dat het paard begrijpt wat je van hem wil.

Onder de man vind ik het een ander verhaal, dan komt de rijkunst aan bod, het juiste ritme de juiste energie het gevoel voor de juiste verbinding etc
Ook dat het in principe in mijn ogen een oefening van uiterste verzameling is en niet een trucje of kunstje hoe je het noemen wil, wat zo maar even ergens tussen door kan. Zo komt het hier wel op me over.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:56

knollentuin schreef:
Nog steeds zie ik niemand op een paard, het is allemaal aan de hand werken, leuk, nuttig maar voor mij geen rijkunst, ik ken mensen genoeg die op de grond heel veel kunnen maar ik vind en sorry dat ik dat zo hard stel het al snel op kunstjes gaan lijken ( in t circus zitten ze er ook niet op en doen de paarden ook oefeningen)
Niks mis met de manier waarop, absoluut niet en mooi als ondersteuning voor als je erop zit dat het paard begrijpt wat je van hem wil.

Onder de man vind ik het een ander verhaal, dan komt de rijkunst aan bod, het juiste ritme de juiste energie het gevoel voor de juiste verbinding etc
Ook dat het in principe in mijn ogen een oefening van uiterste verzameling is en niet een trucje of kunstje hoe je het noemen wil, wat zo maar even ergens tussen door kan. Zo komt het hier wel op me over.

Dat mag en kan je vinden.. Voor mij en vele andere iig niet..
Onder de man moeten ook wel filmpjes zijn..Maar wat mij betreft is dat helemaal niet belangrijk..
Lijkt nu erop dat mdr met bewijs moet komen dat Ze t kan..! Als ik alle verknipte paarden zie bij haar komen en die een metamorfose ondergaan is dat voor mij meer dan genoeg! Maar ieder zn ding toch..

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:57

@kadankovic, ik kan het niet meer dan eens zijn. Ik vind het ook een trend. Alles wordt een trucje. Maar echt rijtechnisch correct gereden zo je maar weinig. (Voor mij is dat klassiek). Het is altijd een trekje hier en even vast houden en trekken daar. Ik zie de basis niet meer terug van de activiteit van achter naar voor.

Ik ben nog maar een beginner maar zoals volgens mij de passage en de piaffe ontwikkeld moeten worden strookt niet met bovenstaande filmpje. Ik denk dat het een gang is die voortkomt uit een hoge graad van verzameling. Je kunt het paard dusdanig in draf verzamelen dat de passage geboren wordt. Van hieruit de piaffe.(correct me if I'm wrong) er is dus een voorwaartse tensens voor nodig. De stilstaande manier komt mij over als een trucje.

Please correct me if I'm wrong. Ik wil graag leren.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:16

[***] schreef:
Ik las in dit topic dat iemand de Jack Meagher massage opleiding volgt. Kun jij mij zeggen waar ik het "wetenschappelijk onderzoek" kan vinden waar men van zegt dat deze methode bewezen is, te vinden is???

Ik probeer het al geruime tijd te vinden, maar tot nu toe krijg ik nergens een duidelijk antwoord. Staat ook niet op pubmed.

En ik bedoel niet die dame die de massage therapie een warm hart toedraagt en die toevallig wetenschapper is. Ook bij de AMTA krijg ik het onderzoek niet.

Dat ben ik! :D
Hoe bedoel je wetenschappelijk onderzoek? Het is een massagetechniek..
Massage is toch wel wetenschappelijk bewezen. En dit is gewoon 1 van de soorten methodes die je kunt toepassen.
Bij massage draait alles om doorbloeding. En dat is ook het doel van de Jack Maegher methode.
Het is een methode die heel diep in het spierweefsel gaat (waardoor hij ook heel effectief is).
De methode is niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Er zijn veel dingen die terugkomen uit wat ik als Humaan sportmasseur heb geleerd. En er zijn dan andere dingen die heel specifiek zijn zoals de stresspoints, die eigenlijk spierknobbels zijn, dus verklevingen (en niet goed doorbloed), die een JM therapeut met hun specifieke techniek efficiënt kunnen verminderen en uiteindelijk doen verdwijnen, dit mede door de diepte van de massage.

Ik heb verschillende methodes bekeken (bij mijn eigen paarden) en ervaringen rond verschillende opleidingen gevraagd. En uiteindelijk vond ik de JM methode met kop en schouders erboven uit steken (vooral bij mijn vorige merrie heb ik extreem goed resultaat gehad). En dat is ook gebleken in de opleiding zelf hoeveel het kan betekenen voor paarden met spierproblemen, en hoeveel verlichting het geeft, en dat zelfs al op het moment zelf.

Maar zoals ik al zei, het is geen wondermiddel die alle paarden spontaan beter maakt, het is een onderdeel van een puzzel. En net die puzzel wil ik mee helpen leggen samen met de eigenaar van het paard.

Theduchess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:34

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben ontzettend benieuwd wat jullie van deze aanleuning vinden, dit is mijn merrie Udaula (v. krack c) ze is 15 jaar. Zelf wilt ze alleen nooit iets dieper lopen, dat zit denk ik ook gewoon in haar bouw. Maar ik heb veel moeite om haar lange rugspier te trainen. Zadel wordt vaak gecontroleerd dus daar is heen probleem mee. Iemand tips om haar lange rugspier meer te trainen? Misschien d.m.v. Dubbele lijnen...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:45

De enige massage die ik bij m'n paarden inschakel is de jm massage, echt de enige waarvan ik verschil zie en voel bij m'n paarden.
Ook m'n dierenarts zei dat dat wel een massage is die wat toevoegt (of juist wegneemt- blokkades hoe je t ziet

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:10

Kadankovitch schreef:
dresjoepie schreef:
Een swami is iemand in een oranje gewaad die vooral veel hummm hummm doet en dan nog in een soort van melodie Is een hindoe figuur Het grapigste was dat we een bloem kregen en deze later weer terug moesten geven (ik dacht nog aardig zo een bloem) Dan kwam al onze energie en spiruteele gebeuren in 1 vaas

Dat in vliegen kan ik ook verkeerd begrepen hebben hoor Dat ik de opleiding deed is inmiddels 15 jaar geleden

Nou dat "invliegen" heeft ze inderdaad herhaaldelijk vermeld, zelfs waar ik bij was en ze wist dat ik op de hoogte was van de ware feiten.

Ben nu pas bijgekomen van mijn lachkramp. Een swami dus en een cursiste die met een dooie mus werd blij gemaakt [als troost Y;( ]. Wat deed die vaas met al die energie???

Bij mvr Robinson binnen staan denk ik := Fleurt de boel zo lekker op ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:43

DarkoFoitzik schreef:
@kadankovic, ik kan het niet meer dan eens zijn. Ik vind het ook een trend. Alles wordt een trucje. Maar echt rijtechnisch correct gereden zo je maar weinig. (Voor mij is dat klassiek). Het is altijd een trekje hier en even vast houden en trekken daar. Ik zie de basis niet meer terug van de activiteit van achter naar voor.

Ik ben nog maar een beginner maar zoals volgens mij de passage en de piaffe ontwikkeld moeten worden strookt niet met bovenstaande filmpje. Ik denk dat het een gang is die voortkomt uit een hoge graad van verzameling. Je kunt het paard dusdanig in draf verzamelen dat de passage geboren wordt. Van hieruit de piaffe.(correct me if I'm wrong) er is dus een voorwaartse tensens voor nodig. De stilstaande manier komt mij over als een trucje.

Misschien handig om in dit topic mdr erbij te betrekken.
Zij kan je een Veel betere uitleg geven dan ik.. Ik spreek haar zo..zal haar eens attenderen op dit topic als daar interesse voor is?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:28

Theduchess schreef:
[ [url=m/mhhnCk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/f0mpwN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Jw0vcS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben ontzettend benieuwd wat jullie van deze aanleuning vinden, dit is mijn merrie Udaula (v. krack c) ze is 15 jaar. Zelf wilt ze alleen nooit iets dieper lopen, dat zit denk ik ook gewoon in haar bouw. Maar ik heb veel moeite om haar lange rugspier te trainen. Zadel wordt vaak gecontroleerd dus daar is heen probleem mee. Iemand tips om haar lange rugspier meer te trainen? Misschien d.m.v. Dubbele lijnen...

Hoi, leuk paard, ze ziet er inderdaad wat strak uit, en zo vanop een foto zou ik vermoeden dat ze wat stekerig loopt. Maar het is natuurlijk een foto, dus dat kan in real life natuurlijk helemaal anders zijn.
Ook vind ik nogal dat je veel helpt met de binnenhand, dat ze je ook beetje in die aanleunig terug, ze heeft precies een knikje naar binnen ipv de correcte buiging.
Dubbele lijnen is een goed middel vind ik, maar daarvoor moet je zelf wel al beetje handig en snel voor zijn om daar echt goede dingen mee te doen.
Hoe loopt ze los aan de longe? Ik vind persoonlijk dat het meest makkelijke om vanuit te vertrekken. Gewoon los, of kaptoom, of zoals je wil. En zo proberen te laten zakken.
Je drijft aan de longe je paard als het ware in je hand. En geef zelf mee op het goede moment, als je paard een stuk zakt in de hals dus.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:54

pol1 schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Zij kan je een Veel betere uitleg geven dan ik.. Ik spreek haar zo..zal haar eens attenderen op dit topic als daar interesse voor is?

Voor mij is het niet specifiek mdr maak ook de trend in de dressuur en ook opleidingen. Het is niet meer rijtechnisch meer een trukendoos aanleren.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:56

Qua bespiering vind ik haar niet verkeerd in de hals. Ze lijkt wel strak en zich daar vast te zetten. Je binnen hand lijkt hard, hoe is ze in de aanleuning? Heb je misschien een filmpje?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:03

DarkoFoitzik schreef:
pol1 schreef:

Voor mij is het niet specifiek mdr maak ook de trend in de dressuur en ook opleidingen. Het is niet meer rijtechnisch meer een trukendoos aanleren.

Ben t absoluut niet met je eens..!!Maar nogmaals ieder zn ding..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:08

Onderbouw dan eens de " trukendoos " en t " echte" werk!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:25

Een piaffe is een aan te leren techniek, zo ook een levade , buiging of bv een Spaanse pas, je leert je paard een trucje aan de hand, met een bepaald commando of opeenvolging van aanwijzingen, daar is geen rijtechniek voor nodig.
Als paarden eenmaal de truc kennen kn je hem ook onder t zadel gaan vragen.
De piaffe die ik in t filmpje zie is voor mij een vanuit een aangeleerde op de grond basis.
Ik zie weinig daling van achterhand, hankenbiegung en bovenlijn boog, of verzameling, ook is voor mij de impuls daar te laag.

@theduches, ik vind je paard strak in de bovenlijn en hals, volgt ze je hand niet verder naar beneden vanuit je voorwaarts rijden?
En is dat alleen in draf of in alle gangen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:07

knollentuin schreef:
Ja orun en bv Deurne zijn 'officiele' opleidingen
Maar al die tegenwoordige opleidingen, zijn die officieel? Hebben die een waarde? Voor wie? Van wie?

Het is meer een verzekeringskwestie heb ik begrepen. Bij ons op stal mogen dus ook alleen instructeurs met een "papiertje" lesgeven. Mag ook een centered riding papiertje of Antoine de Bodt papiertje zijn. ORUN is wel de meest gangbare opleiding. Ik vind het wel goed dat ORUN nu ook eisen stelt aan de opleiding in de zin dat je nu ook zelf een niveau moet rijden wil je de opleiding kunnen volgen.
Ik ken (eerlijk) nog instructeurs met een ORUN papiertje die geen meter rijden.

Zoek ik zelf een instructeur/trice kijk ik of degene die lesgeeft zelf nog les heeft, bij wie hij / zij les heeft, hoe hij / zij rijdt, op welk niveau dat is, wat zijn / haar leerlingen presteren, etc etc. Dan ga ik een aantal lessen van anderen kijken en proberen we het zelf een keertje. Zelf goed kunnen rijden zegt overigens nog niets over je didactische kwaliteiten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:11

pol1 schreef:
[Ik heb dan weer zelf niet zoveel met de traditionele ( orun/ Deurne ect ect instructeurs) maar dat zal veelal aan de opleiding liggen.. Vind dat deze opleidingen veel te weinig ingaan op de werking van t paardenlichaam.

Dat doet ORUN zeker wel. Deurne ongetwijfeld ook (maar die opleiding is ter ziele).
Ik heb de leerstof gezien en geloof me, die is zeer uitgebreid, v.w.b. anatomie, biomechaniek, voeding en alles wat er maar omheen zit. Maar wat de nieuwbakken ORUN instructeur daarvan meeneemt in zijn/haar lesgeven is aan henzelf natuurlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:06

Oji, je haalt me de woorden uit de mond.

Citaat:
Ik vraag mij werkelijk af waar jij en xxdommixx het idee hebben gekregen dat de mensen die serieus met dressuur bezig zijn in dit topic, het welzijn van hun paard niet op nummer 1 hebben staan?

sanne83 schreef:
Wauw, ik vraag me echt af waar dit allemaal vandaan komt?

Ik heb nergens geschreven dat ik het specifiek over de mensen in dit topic had? Juist niet zelfs.

Heb het ook totaal niet over een onderscheid tussen recreatie/wedstrijd/ambitieus/niet ambitieus gehad, dat heeft allemaal niets met welzijn te maken.

Daarmee bedoelt Oji jou denk ik ook niet zo specifiek Sanne.
Het is de teneur van het soort post's in het algemeen: afgeven op de wedstrijdsport als zou iedere wedstrijdruiter rukken en plukken en niet diervriendelijk met zijn paard bezig zijn. En dat juryleden dat soort ruiters dan hoger zou beoordelen. Ik vind de waarneming veel te generaliserend en deel deze zeker niet.
Mijn waarneming (en misschien ook wel generaliserend) is juist dat de wannabee wedstrijdruiters die er maar niet in slagen "hogerop" te komen afgeven op de wedstrijdsport. Dezelfde nemen veelal hun toevlucht tot de academische rijkunst, juist omdat je dan niet meer hoeft. Veren in je reet: alles is goed en geweldig.

Het is hetzelfde als afgeven op de jury als je geen winstpunt hebt gereden. Geen winst rijden ligt in het algemeen toch echt aan jezelf.
Ik ben het ook eens met de waarneming van Oji over de doorsnee "recreatieruiter". Die waarneming heb ik zelf ook. De soort ruiters die verklaren dat hun 35 jaaar oude zadel altijd past en dat ze nog nooit een paard hebben gehad dat kreupel loopt :D :D (De meesten daarvan hebben hun paard al kreupel gekocht, maar dat terzijde). Die kennen we toch ook allemaal neem ik aan?

Dus het wedstrijden rijden als referentiekader vind ik goed. Niet dat iedere jury fantastisch is en heus er valt op veel ruiters/amazones wat aan te merken, maar heus, het systeem is waardevol. Het is goed opgebouwd, in de zin wat je paard in de africhting en jij en je paard als combinatie zou(den) moeten kunnen. Maar ook om de kwaliteit van je instructeur te beoordelen. Want als die er niet in slaagt om jou vooruit te helpen dan moet je jezelf ook achter de oren krabben. Want als jij denkt dat je een goede vwnw rijd, met de neus van je paard op de grond en zn kont in de lucht en jouw instructeur steekt je veren in je reet, hoe ga je er dan zonder referentiekader achter komen dat je niet op de goede weg zit?

oji schreef:
Ik ben er zelf heilig van overtuigd dat een paard zijn mentale fitheid (en welzijnsgevoel) voor een groot deel verband houdt met zijn lichamelijke fitheid. Geldt denk ik voor elk mens en dier, maar zeker voor een bewegingsdier als een paard. Daarin spelen huisvesting en voeding een belangrijke rol. Als je er verder niet mee wilt rijden is dat genoeg. Wil je wel rijden, dan speelt correcte training daar mijn inziens ook een belangrijke rol in. Dus ja, ik denk dat correcte dressuurtraining bijdraagt aan het happier maken van mijn paard. Niet happier in de wei, maar wel happier onder het zadel.

Hiermee ben ik het ook hartgrondig eens. Met nog maar eens een verwijzing naar mijn generalisende beschrijving van de "recreatieruiter".

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:31

knollentuin schreef:
Een piaffe is een aan te leren techniek, zo ook een levade , buiging of bv een Spaanse pas, je leert je paard een trucje aan de hand, met een bepaald commando of opeenvolging van aanwijzingen, daar is geen rijtechniek voor nodig.
Als paarden eenmaal de truc kennen kn je hem ook onder t zadel gaan vragen.
De piaffe die ik in t filmpje zie is voor mij een vanuit een aangeleerde op de grond basis.
Ik zie weinig daling van achterhand, hankenbiegung en bovenlijn boog, of verzameling, ook is voor mij de impuls daar te laag.

@theduches, ik vind je paard strak in de bovenlijn en hals, volgt ze je hand niet verder naar beneden vanuit je voorwaarts rijden?
En is dat alleen in draf of in alle gangen?

Mdr stelt in dit filmpje ook niet dat ze hier de perfecte piaff uitvoert..Dit is de weg er naar toe..En vergt wel degelijk ook vanaf de grond verzameling..Zonder enige vorm van verzameling geen piaff onder t zadel maar ook zeker niet vanaf de grond..onmogelijk!! Weet niet of je dit zelf al eens een paard adh geleerd heb maar dan zou je weten dat dit echt een bepaalde mate van africhting en verzameling verreist.

Wat betreft " trucje": het lijkt echt een modeverschijnsel dit woord..Vind t zeker niet passend wat betreft t filmpje van Mdr. .Er hangt voor mij een zeer negatieve klank aan dat woord!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:08

Zie jij bij dit paard in het filmpje verzameling dan?
Ik nl niet, iemand noemde het al eerder, wat is je referentie kader?
En op je vraag, nee, ik leer paarden aan de hand geen piaffe aan, bewust niet. Als ze het kunnen, de techniek beheersen en er sterk genoeg voor zijn komt t vanzelf een keer aan de lijnen of teugel maar het is onder het zadel ontwikkeld

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:18

knollentuin schreef:
Zie jij bij dit paard in het filmpje verzameling dan?
Ik nl niet, iemand noemde het al eerder, wat is je referentie kader?
En op je vraag, nee, ik leer paarden aan de hand geen piaffe aan, bewust niet. Als ze het kunnen, de techniek beheersen en er sterk genoeg voor zijn komt t vanzelf een keer aan de lijnen of teugel maar het is onder het zadel ontwikkeld

Ik zei al dit is de WEG er naartoe..niemand stelt dat dit t perfect uitgevoerde piaff is! Onlogisch toch eerst ohz aanleren met t ruitergewicht op t paard zn rug..das voor mij omgekeerde wereld.
Misschien kun je eens met een filmpje laten zien van jezelf Hoe jij dat dan aanleert?