Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Dee_Es schreef:Hier zijn al een hoop topics over geweest op bokt maar op een richtlijn te geven:
http://www.bitmagazine.nl/algemeen/te-z ... den/22366/
Afhankelijk van het type paard moet je dus aan max 15-20% van het gewicht van het paard uitgaan.
Ideaal is 10% maar dit is idd voor veel combinaties niet haalbaar.
Dee_Es schreef:Het is voor een paard ook wel veel makkelijker om een fit en in balans zittend persoon te dragen zonder overgewicht dan iemand van hetzelfde gewicht maar die wel overgewicht heeft en daardoor minder onafhankelijk zit. Neem maar eens iemand op je rug met een goede zelfhouding en iemand die zich echt laat dragen, dat voelt heel verschillend.
Eileen_ schreef:Zizipicoleo schreef:@KoudbloedKim: precies, mijn vriend weegt sowieso minstens 80 kilo maar uit niks blijkt dat zijn (grote) merrie last heeft van dat gewicht... Terwijl ik soms wel bang ben dat ik slecht ben voor haar rug of zo. Kan daar echt paranoïde over zijn... En als je dan jouw Kim ziet (mooie foto trouwens, ik vind koudbloeden echt geweldig!), die zal toch nog wel meer gewicht kunnen dragen dan een KWPN'er?
@Wistaire: je hebt gelijk hoor, daar was ik me ook van bewust tijdens het schrijven... maar èn ik kwabbel zelf ook een eind weg met veel bewegingen die ik maak, èn ik maakte me te boos over deze specifieke gevallen om het anders te formuleren.
@Andere reageerders: wow het gaat te snel, kan niet direct allemaal antwoorden!
Eigenlijk is het juist andersom. Een trekpaard is (zoals het woord al zegt) gebouwd om gewicht te trekken. En heeft daar dus ook de spieren voor. Een rijpaard is gebouwd om gewicht te dragen, en heeft dus een betere rug dan een trekpaard. Je hebt meer aan een groot fors rijpaard dan aan een trekpaard als je zwaar bent (om te rijden dan). Bijv een gelders paard of groninger is daat perfect voor.
Ik zie hierboven dat er gepraat wordt over de ruggengraat. Daar gaat t totaal niet om, het gaat meer om de spieren. Een trekpaard is totaal anders gebouwd dan een rijpaard of showpaard.
Voor mij ligt het helemaal aan de situatie. Hoe goed is de ruiter? Hoe lang ga je rijden? Hoe getraind is het paard? Etc.
Collie2008 schreef:Ik vraag me altijd af hoe mensen denken te kunnen inschatten dat een paard het wel aankan als je erop zit? Wat zijn de signalen dat een paard het niet aankan? Bedoel als een paard door de benen zakt ben je denk ik zo'n 238447 stappen te laat. Wat zijn volgens jullie de eerste minimale signalen dat een paard eigenlijk het ruitergewicht niet kunnen dragen? Of in ieder geval dat het het paard dus belemmerd?
Chasey schreef:Als je zelf open staat voor die signalen, dan merk je ze wel op. Als je het geen hol interesseert dan negeer je (vanzelf) die signalen.
Ik denk aan bv. niet willen lopen, niet ontspannen, orenspel, etc.
bruintje123 schreef:Maar kahawa dat is met alle rijden zo.
Hoeveel paarden lopen er niet met blessures van slanke mensen.
Het oppikken van signalen moet door iedereen gebeuren.
bruintje123 schreef:Maar dat geldt toch voor iedereen die rijdt?
Je moet signalen voor zijn als dat kan.
Slecht zadel. Zware bak. Te zware training. Dat heeft niet perse met gewicht te maken.
bruintje123 schreef:Zo beredeneren dat de bak niet te zwaar is. De training niet zwaar. Het zadel past omdat het paard geen signalen geeft.
ZE praten niet.
Kijk 100 kilo op een paard geeft me ook twijfels. Maar met de rest van rijde. Slank of dik moeten we het doen met wat het paard aangeeft. ZE praten helaas niet.
Collie2008 schreef:Ik vraag me altijd af hoe mensen denken te kunnen inschatten dat een paard het wel aankan als je erop zit? Wat zijn de signalen dat een paard het niet aankan? Bedoel als een paard door de benen zakt ben je denk ik zo'n 238447 stappen te laat. Wat zijn volgens jullie de eerste minimale signalen dat een paard eigenlijk het ruitergewicht niet kunnen dragen? Of in ieder geval dat het het paard dus belemmerd?
bruintje123 schreef:Citaat:Ja alle bokkers doen dat natuurlijk wel.
Nee vast niet.
Maar alle slanke kijken wel naar eigen tekortkomingen?
Ik denk eerlijk kijken naar het paard karakter bepaald is. Niet gewicht bepaald.
Dee_Es schreef:@GrimFandango, super dat je er zo mee bezig bent.
Een vriend van me heeft dit ook. Super fitte jongen, sport meerdere keren in de week, heeft een super balans maar hij is heel breed gebouwd dus hij zit ergens tussen de 90 en 100kg. Na overleg met de manege heeft hij toch leren rijden. Er zijn wel maar 2 paarden waar hij op mag.
Het is voor een paard ook wel veel makkelijker om een fit en in balans zittend persoon te dragen zonder overgewicht dan iemand van hetzelfde gewicht maar die wel overgewicht heeft en daardoor minder onafhankelijk zit. Neem maar eens iemand op je rug met een goede zelfhouding en iemand die zich echt laat dragen, dat voelt heel verschillend.