Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:34

@xBlackRose: wat goed dat je zelf voelt dat de manier van A. niet de juiste is en dat je het roer in ieder geval dit weekend eens helemaal hebt omgegooid +:)+
De teugels los gooien is niet de bedoeling. Je moet altijd licht contact hebben met de paardenmond. Van daaruit nodig je ze uit om je hand te volgen en helemaal naar beneden te stretchen. Komt je paard omhoog, dan ga je mee met je teugels (met contact) en nodig je van daaruit weer uit om te zakken. Let op: dit gaat je niet in 1x rijden lukken, dit kost tijd. In mijn geval enkele weken voordat ik een echte mooie stretch begon te krijgen.
Wat heel goed helpt is longeren met chambon. Hiermee dwing je niets af, maar nodig je je paard wel uit om te zakken. MET het neusje eruit wel te verstaan, omdat de chambon niet terugwerkt.

Lastig dat je vader je niet volgt in je nieuwe methode. Een krulletje ziet er misschien spectaculairder uit maar voegt niets toe. Eerst moet de basis bevestigd zijn. Misschien een idee voor jou en wellicht je vader om wat filmpjes van Will Faerber (arttoride) op youtube te kijken. Erg leerzaam en Will legt alles ook heel duidelijk uit.

Succes!

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:17

Simpelman schreef:
Dit is het grootste gevaar van hulpteugels, we willen allemaal zo graag dat het goed gaat en er goed uit ziet dat we de neiging hebben het te snel te willen afdwingen.
Met de longeerhulp wil je maar een ding: werken op een cirkel in ontspanning, dus niet in "een houding".

Die ambitie heb ik niet, maar toch wil ik er even op inhaken met een serieuze vraag. Een hulpteugel (de naam zegt het al), is er toch om- mits op de juiste manier aangebracht- het paard te begeleiden in de houding die geambieerd wordt om zo een training te bewerkstelligen die het paard helpt om bepaalde spiergroepen te trainen?
Als ik de longeerhulp heel veel losser doe (ik zeg niet dat ik het niet zal doen), heeft mijn paard net zoveel vrijheid als zonder hulp. Ze kan nu al haar hoofd in alle houdingen positioneren. Als ze iets spannends ziet kan ze daar naartoe kijken, de longeerhulp helpt haar er alleen aan herinneren door zacht weerstand te bieden dat ik met haar aan het werk ben en dat ze dus even bij de les moet blijven. Het enige wat ik ook zie is dat ze nu niet volledig haar neus naar voren kan brengen in deze lage houding.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:36

In mijn ervaring werkt een longeerhulp het best wanneer je in stand de hals op de horizontale lijn brengt en de neus 5 cm voor de loodlijn.
Ik moet wel zeggen dat ikzelf i.p.v. de longeerhulp een longeersingel gebruik met een bijzetteugel tussen de voorbenen door aan de onderring van het halster. 5hier zet ik de neus in stand op de loodlijn, ze trekken vanzelf de longeersingel wat naar voren)
Wanneer een paard nu in een vastgezette houding met aangespannen rug en hoog geheven hals gaat lopen dan ontmoet hij dode weerstand, geen ander ongenoegen.
Tegen die weerstand ingaan kost inspanning en het levert niets op, binnen korte tijd gaan ze dan vanzelf hun gemak zoeken en laten de hals vallen.
Dat moedig ik aan door te belonen met stem en in het begin de bijzetteugel er weer af te halen.
Ik werk altijd in blokken van 6 weken.
Na 6 weken heb je geen longeersingel meer nodig, ze hebben het gesnapt.

In het algemeen moet je zoeken naar een natuurlijke ontspannen houding, daar op gaan we ontwikkelen.

Tegen opwinding is geen kruid gewassen dat moet je gewoon laten voor wat het is, het gaat vanzelf voorbij en dan gaan we weer verder met goed.
Veel belonen.

Odysseus

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:46

Geinspireerd door dit topic en de video van Horseware (leuk om je hele paard eens te zien, en niet alleen z'n witte sokjes via Whatsapp :)) ) heb ik vandaag eerst 10-15 minuten heel lang en laag gereden. Ik vond het wel lastig om zo te stretchen, had snel de neiging het neusje toch naar me toe te houden en iets ronder in te stellen in dat lang-laag. Was verbaasd hoe fijn en gedragen mijn merrie toch gallopeerde met zo'n lage hoofdhouding. Ze heeft soms de neiging snelheid te maken en de grond in te lopen (is dan ook pas vijf jaar oud en 1.74 groot, dus de balans is nog een punt).

Ik blijf hier meelezen en mee leren :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:05

Wat leuk om je hier te zien Focussed :D Het gaat zo goed met z'n witte voetjes (wel nog in de sokken zoals je ziet in de video) dat ik me weer helemaal kan gaan richten op de training. Ik geniet er nu extra van omdat ik nog niet zolang geleden dacht dat ik hem moest laten gaan.

Zoals je ziet/leest heb ik het roer omgegooid qua rijden. Het stretchen gaat nu heel netjes maar dat heeft me zeker 6 weken gekost en veel longeerwerk. Ook ik hield in het begin het hoofd nog teveel terug (gewoonte en controle willen houden). Ik heb in een bak met spiegel moeten rijden en telkens daar in moeten kijken en aan de hand daarvan gevoel moeten ontwikkelen voor de juiste aanleuning. Dat was heel lastig in het begin maar het wordt telkens een stukje makkelijker. Helaas is mijn houding verslechterd door de focus op m'n paard dus nu richt ik me daar tijdelijk meer op.

In het begin werd mijn paard in draf vaak wat rennerig maar nu hij meer balans ontwikkeld heeft in die korte periode is dat voorbij en draaft hij al meer onder me. Hij klapt dan ook meteen niet zo erg meer op de voorhand. Het is allemaal nog erg nieuw voor zowel mij als het paard en we maken nog regelmatig fouten maar het verbaast me hoe snel hij het oppakt en hoe fijn bij er van wordt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 09:05

Hieronder een stuk gecopieerd uit het Scala der Ausbildung zoals op Bokt gepubliceerd is in de Paardenencyclopedie.

Dit heeft alles te maken met dat wat Horseware nu bereikt heeft.
Een paard dat zelf zijn evenwicht heeft hervonden in een natuurlijke houding en dat zich hierin nu kan ontspannen.
Het resultaat is dat het paard zijn lichaam op een ontspannen, eerlijke, natuurlijke manier kan gaan gebruiken en zich al bewegend, voor zijn gemak in een kadens zet, de tact.
De eerste fase van het Scala is bevestigd, de losgelatenheid en de tact.
En, we zijn bezig binnen de eerste regel van het oude FEI art401, het doel van de dressuur:
"De harmonische ontwikkeling van het organisme en de natuurlijke eigenschappen van het paard."

Nu op naar de bevestiging van de aanleuning en de nageeflijkheid, de tweede fase van het Scala.
Deze zullen na een goede bevestiging van de eerste fase geen problemen opleveren, het paard biedt geen weerstand meer, het heeft vertrouwen in het gevraagde, het is immers voor hem natuurlijk.

In de Duitse rijkunstige theorie worden drie stadia in de scholing van een paard beschreven.
Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden. In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal.
Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).
In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen. In de gemiddelde twee jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:12

En dat in zo'n korte tijd al. Ik hoop over 6 weken ook zo'n filmpje te kunnen posten.

Gisteren was het moeilijk want meneer was afgeleid door de buren die met karretjes over het land aan het rijden waren. Ben toen naar binnen gegaan maar ook daar ging het niet volgens plan. Hij was weer erg voorwaarts. Uiteindelijk toch wel wat fijne stukjes erin. Ik blijf me verbazen over hoe snel hij die galop zo goed op pakt. Zo meteen weer rijden, krijtje in de aanslag ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:17

Simpelman schreef:
In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen. In de gemiddelde twee jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.

Hoe train je dit? Mijn paard heeft nu zijn evenwicht gevonden. Dat heeft even geduurd want hij had wat moeite op een volte. Dan werd hij rennerig en vond het hij gewoon moeilijk. Ik pak hem nu wat meer op. Gewoon alleen maar de teugels korter maken en zijn hoofd omhoog vragen, met behoud van hetzelfde tempo. Dat doe ik een rondje of ik rijd een oefening en dan rijdt ik weer een stuk lang en laag. Af en toe krult hij nog op en dan rijd ik hem direct weer naar een lang en laag positie en begin weer opnieuw.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:11

Horseware schreef:
Als jullie dit kopiëren kunnen jullie hem zien denk ik

https://www.youtube.com/watch?v=L-oPFxZmJHs

Wat een leuk commentaar! super is dat om te horen dat je goed bezig bent. Ga je over een tijdje weer een filmpje insturen?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:34

@Jannico en Simpelman, bedankt voor jullie antwoord op mijn vraag.

Ik ben begonnen aan de filmpjes van Arttoride. Wat is dat boeiend zeg!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 11:54

damian23 schreef:
Simpelman schreef:

Hoe train je dit? Mijn paard heeft nu zijn evenwicht gevonden. Dat heeft even geduurd want hij had wat moeite op een volte. Dan werd hij rennerig en vond het hij gewoon moeilijk. Ik pak hem nu wat meer op. Gewoon alleen maar de teugels korter maken en zijn hoofd omhoog vragen, met behoud van hetzelfde tempo. Dat doe ik een rondje of ik rijd een oefening en dan rijdt ik weer een stuk lang en laag. Af en toe krult hij nog op en dan rijd ik hem direct weer naar een lang en laag positie en begin weer opnieuw.

Eerst moet het stretchen echt bevestigd zijn, dus geen compromisje.
Je paard moet altijd en overal, in iedere beweging stretchen wanneer je daar om vraagt.
Niet te vergeten op voltes, gebroken lijnen, slangenvoltes, bij het omstellen, tijdens overgangen, wijken, schouder voor.
Je paard moet stelling nemen wanneer je daar om vraagt, rustig en actief voorwaarts gaan, in een cadens vallen.

Nu kun je de volgende fase inzetten, aan een contactteugel vraag je te stretchen, op het moment dat je paard naar beneden wil drijf je voorwaarts, met beide kuiten, maar je volgt niet naar beneden met de hand.
Je hand biedt weerstand, je paard komt nu even tegen de hand en geeft na, je hebt nu aanleuning.
Dus vooral niet trekken, alleen weerstand.
Wanneer je paard nageeft ontspan je en geeft 1à2cm teugel. (het paard reikt naar het bit)

Zijn er meelezers die iets te zeggen hebben over het elastiekjes experiment?
Het is zoo interessant.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:57

Ik hoop vanmiddag het te gaan proberen met het elastiekje. Heb al paar weken niet gereden ivm zadel dat moest worden opgevuld, gisteravond zadel terug ... dus kan weer rijden :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:11

Een krijtstreepje, telt dat ook :)

Afbeelding

Volgens mij was de afstand tot het zadel bijna verdubbeld toen ik erop zat en vwnw vroeg?

Ps, chambon zojuist ontvangen, morgen ga ik ermee longeren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 12:38

En wat voelde je toen?

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:01

Wat een fijn en leerzaam topic. HW wat heb jij jouw paard mooi ontspannen.

Ik ben me nadat ik al 28 jaar rij eindelijk eens meer aan het verdiepen in stretchen en waarom sommige problemen ontstaan.

Dit is gekomen na een vervelende blessure van mijn paard en vooral omdat ik plezier met mijn paard wil hebben en dat ik wil dat mijn paard graag iets met mij doet.

De laatste maanden longeer ik steeds vaker zonder hulpteugel of als ik er een gebruik de longeerhulp.

Ik wou vanavond gaan longeren, kan ik dan ook de oefening met het strikje doen?

Wat vinden jullie van deze foto?

Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:07

@simpelman: Ik voel dan wel wat, kan het moeilijk omschrijven, is dat opbollen van de schoft icm het laten vallen van de hals?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 13:11

Het gaat om dat wat je dan voelt, houd je daar mee bezig.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:18

Ik heb mijn laatste examen vrijdag en dan vlieg ik erin! Ik heb bewust mezelf niet toegelaten te enthousiast te worden voor het vakantie is, want dan denk ik aan niets ander meer (iets met zelfkennis is het begin van...)

Maar ik volg jullie ondertussen wel uiteraard ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:24

SinneJ, succes vrijdag!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:25

Dankjewel :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:21

@Simpelman: Ik heb het experiment met het elastiekje gedaan en voelde inderdaad wat ik al verwachtte: hoe verder het elastiekje weggaat hoe meer mijn paard de hals laat vallen, hoe meer bolling ik in de rug krijg en hoe meer veer ik krijg. Leuk voor iedereen om te proberen :)

@Tuhan: Dank je voor het compliment :) Ik vind je paard op de foto al erg fijn lopen. Liefst zou ik nog iets meer het neusje eruit zien. Je krijgt dan net dat stukje extra is mijn ervaring. Maar dat je je paard zo aan het lopen hebt zonder hulpmiddelen vind ik super +:)+

@SinneJ: Succes vrijdag!

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:28

@HW: Dank je wel ;). Helaas lukt mij dit nog niet constant en al zeker niet onder het zadel. Maar goed = goed. Stel ze doet nu 1 rondje haar neus zo lekker over de bodem, moet ik dan stoppen en gewoon beweging geven d.m.v. wandelen of is de beloning even een rondje of 3 stappen en dan weer opnieuw?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:34

Tuhan schreef:
@HW: Dank je wel ;). Helaas lukt mij dit nog niet constant en al zeker niet onder het zadel. Maar goed = goed. Stel ze doet nu 1 rondje haar neus zo lekker over de bodem, moet ik dan stoppen en gewoon beweging geven d.m.v. wandelen of is de beloning even een rondje of 3 stappen en dan weer opnieuw?

Wat ik zou doen ligt er helemaal aan of dit het maximaal haalbare is wat je paard kan en zo ja, hoe lange stukken hij/zij dit volhoudt. Ik probeer altijd te stoppen als ik het maximaal haalbare (voor die dag!) bereikt heb. Het is moeilijk een evenwicht te vinden tussen niet te vroeg en niet te laat stoppen. Je wilt stoppen op een goed moment als beloning, maar stop je iedere keer te vroeg dan kom je nooit verder. Sowieso doe ik na een mooi stukje even een paar rondjes stappen met losse teugel en goed belonen (heb ik in de video voor Will niet gedaan omdat je maar 30 minuten hebt, maar normaal doe ik dat dus wel regelmatig), of even snel een aai met mijn binnenhand over de hals.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:16

Wat is dit topic super-interessant geworden. Er is dus wel degelijk behoefte aan degelijke informatie om je paard op een correcte wijze te trainen/op te leiden.

Ik lees iedere letter mee, HW is zéker goed bezig!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:23

Simpelman schreef:
In mijn ervaring werkt een longeerhulp het best wanneer je in stand de hals op de horizontale lijn brengt en de neus 5 cm voor de loodlijn.
Ik moet wel zeggen dat ikzelf i.p.v. de longeerhulp een longeersingel gebruik met een bijzetteugel tussen de voorbenen door aan de onderring van het halster. 5hier zet ik de neus in stand op de loodlijn, ze trekken vanzelf de longeersingel wat naar voren)
Wanneer een paard nu in een vastgezette houding met aangespannen rug en hoog geheven hals gaat lopen dan ontmoet hij dode weerstand, geen ander ongenoegen.
.

Kan je de longeerhulp ook aan de bovenste ringen van het halster bevestigen? Een soort chambon werking zonder bit?