Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Supervixen schreef:Mijn instructrice en ik noemen dat in simpel Nederlands: goed is goed.
Peetstap schreef:Een praktijksituatie locaal: buitenbak vol bakkabouters en afleiding op erf, jonge merrie die meer snuivend om zich heen wilt kijken als koppie erbij wil houden.
Gevolgen: een paard wat vaak in draf met kameel houding de bak doorgaat, zich stijf houdt, spanning heeft en niet loslaat, in stap ontspant ze vaak wel.
sanne83 schreef:Als voorbeeld: als de stap echt ontspannen is, draaf je aan en rijdt je heel consequent op de volte totdat het paard iets van ontspanning toont.
Citaat:je moet de algehele spanning naar beneden weten te brengen.
sanne83 schreef:Pas als het paard met een redelijk losse teugel in een sukkeldrafje rond kan lopen zonder te schrikken, zonder zelf harder te willen, zonder spanning, dan ga ik rustig iets meer voorwaarts rijden en meer met een contactteugel. Hier kan best een tijd overheen gaan. Door het ontspannen voorwaarts gaan, laat het paard vanzelf de hals zakken en komt daar je hand tegen. Dit is even een simpel voorbeeld, er zijn veel verschillende redenen van spanning en het verschilt dus ook per paard wat de beste manier is.
Cer schreef:sanne83 schreef:Als voorbeeld: als de stap echt ontspannen is, draaf je aan en rijdt je heel consequent op de volte totdat het paard iets van ontspanning toont.
Hoe rij je op de volte dan, als ik vragen mag? Puur alleen op zit, qua sturen?Citaat:je moet de algehele spanning naar beneden weten te brengen.
Wat is daar dan een oplossing voor?
Overigens is laag niet hetzelfde als achter de loodlijn en snappen paarden deze "Angst; stel hem op zijn gemak"- emotie niet... Of ik lees het verkeerd, dat kan ook.
Simpelman schreef:Lunatiek.
Ik woon al lang in Frankrijk.....
Luna is maan.
Simpelman schreef:Deze heeft geen band, hij beheerst, houdt bij elkaar met druk, drijft, bijt.Paarden proberen deze actieve dominantie zoveel mogelijk te ontwijken.
Simpelman schreef:Citaat:snappen paarden deze "Angst; stel hem op zijn gemak"- emotie niet... Of ik lees het verkeerd, dat kan ook
Paarden leven in de kudde in (wisselende) koppels, waarvan de één hoger in rangorde is dan de ander, er is sprake een zachte dominantie.
Binnen het koppel voelt een paard zich veilig, ze beschermen elkaar, geven elkaar aan wat er rondom gebeurt, wat gevaarlijk kan zijn enz.
Kijk naar paarden in vrijheid, je kunt daar enorm veel van leren.
Het is aan de ruiter een koppelband met zijn paard op te bouwen en hem van hier uit bescherming te bieden, het resultaat is "edelmoedige overgave" (FEI art 401).
Buiten het koppel, rondom de kudde is er de dominantie hengst.
Deze heeft geen band, hij beheerst, houdt bij elkaar met druk, drijft, bijt.
Paarden proberen deze actieve dominantie zoveel mogelijk te ontwijken.
Veel ruiters proberen hun paard op deze manier te beheersen met als resultaat een paard dat wijkt of dat zich overgeeft.
"Overgave", geen veiligheid.
Cer schreef:sanne83 schreef:Als voorbeeld: als de stap echt ontspannen is, draaf je aan en rijdt je heel consequent op de volte totdat het paard iets van ontspanning toont.
Hoe rij je op de volte dan, als ik vragen mag? Puur alleen op zit, qua sturen?Citaat:je moet de algehele spanning naar beneden weten te brengen.
Wat is daar dan een oplossing voor?
Overigens is laag niet hetzelfde als achter de loodlijn en snappen paarden deze "Angst; stel hem op zijn gemak"- emotie niet... Of ik lees het verkeerd, dat kan ook.
Babootje schreef:terpentijn schreef:Eerst moet het paard horizontaal recht zijn.
Volgens mij is het andersom en moet er eerst verticale balans zijn (rechtgericht), wil je aan de horizontale balans (meer gewicht op het achterbeen) kunnen werken.
(Maar ik denk dat je dat ook bedoelt)
Simpelman schreef:
moet een vanzelfsprekendheid zijn. Als je het 'gaat doen' wordt t kunstmatig. Ook in het echte leven...Citaat:Zelf zakken in je energie rustig en diep in- en vooral uitademen,
Simpelman schreef:Ik vroeg dat omdat je vaak al een zakkende respons krijgt op het licht vragen met de binnenhand.. zelf probeer ik altijd eerst links / rechts te flexen en recht te rijden.. zonder gelijke druk op beide teugels (remmen). Als ze daar zacht en ontspannen in zijn volgt de rest meestal vanzelf.. (want zo eenvoudig is het)
https://www.youtube.com/watch?v=E0OiQ8d3JPg
Simpelman schreef:Aan de ruiter de mooie taak om zijn paard te leren omgaan met de verschillende omstandigheden, het paard te leren in te schatten wat het in werkelijkheid betekent waar het angstig voor is.
Cer schreef:Overigens is laag niet hetzelfde als achter de loodlijn en snappen paarden deze "Angst; stel hem op zijn gemak"- emotie niet... Of ik lees het verkeerd, dat kan ook.