jasmijn78 schreef:Maar wie zegt dat ik niet relaxt alleen kan laden? De doelstelling van mijn aanpak is juist dat ik relaxt in mijn eentje op pad kan. En ik heb nog geen paard gehad waarmee dat (na eventueel een paar keer met hulp) niet kon.
If it aint broke, dont try to fix it![]()
Het lijkt wel of er een beweging is dat alles wat vroeger normaal was ineens per definitie niet meer paardvriendelijk is. Ik zal laats een NH-er aan het werk met een paard die zich slecht liet laden en hij liet het dier wel 100 keer schuin over de klep lopen, meters achteruit lopen, om tonnetjes heen die op/voor de klep stonden. Na tig van dit soort sessies ging het paard er nog steeds niet in. Ik zag er echt totaal het nut niet van in. En ik vind het gewoon een vorm van paard-treiteren wat hij deed. Sloeg echt nergens op. Een paard de hele bak door achteruit jagen door de bak onder het mom van trailerladen? De trailer was niet eens meer in zicht.
Er automatisch vanuit gaan dat er geen interesse tot verdieping is bij mensen die zich wel aan bepaalde traditionele methoden vasthouden omdat ze die gewoon het best vinden is ook generaliseren. Ik heb mij bijvoorbeeld heel erg verdiept in nieuwe methoden en ontwikkelingen waar jouw interesse misschien weer niet ligt.liljebo schreef:Maar mijn interesse ligt dan ook niet bij wedstrijden rijden, maar bij paarden zelf.
Wat mij betreft kun je beide niet los van elkaar zien....
Even zo, want dat gequote is mij te lastig.
Je noemde zelf hoe je met meerdere mensen deed laden. Ik moet het dus altijd alleen doen. Ook de eerste keer.
Vandaar dat de methode die ik gebruik meer relaxt en handiger is
If it aint broke, don't fix it? Dooddoener. Als iedereen zo dacht, was er nooit ontwikkeling gekomen. Ik noemde eerder het voorbeeld van de honden (waarbij ook zo werd gedacht) waarbij ze tot verbluffende resultaten kwamen.
Vroegere woningbouw was prima. De ontwikkelingen van woningen waarbij veel energie besparing plaats vind beter
en zo kun je zelf ook de rij wel aanvullen....
Dat heet niet fixen, maar ontwikkelen
Dan dat stukje over wat je gezien hebt... ik kan mij herinneren dat je bij menig discussie zeer gepikeerd bent als iemand zich negatief uitlaat over wat hij/zij op het concoursterrein heeft gezien. Jij doet hier precies hetzelfde
Kan ik ook gaan vertellen over al die mensen die ik op het terrein idioot met paarden zag omgaan. En gezien ik heel wat concoursen heb bezocht, op de baan ben geweest en regelmatig bij westernwedstrijden aanwezig ben, is dat heel wat. Dat kan ik je verzekeren.
Maar dat wil niet zeggen dat de tak van sport per definitie niet deugd.
Wel dat je in iedere tak/stroming/methode whatever... goede en slechte voorbeelden hebt. Moet jij toch weten. Valt mij dan ook tegen dat je zelf doet, wat je anderen verwijt
Ik ga ervanuit omdat menig mens gewoon per definitie een heleboel vooroordelen heeft, waar je zelf ook een knap staaltje van laat zien

Je kunt passie voor wedstrijden en passie voor paarden op zich prima los van elkaar zien. Hele hordes paardenliefhebbers hebben totaal niets met wedstrijden.
Bij de wedstrijdliefhebbers ligt het eraan waar de prioriteit ligt. Dat wil niet zeggen dat de wedstrijdliefhebber niets om paarden geeft (ik ken er meer dan genoeg die hartstikke gek zijn op hun paard), maar wel dat de prioriteit niet in het lol maken met het paard of gewoon samen tutten zijn ligt, maar bij het presteren.
Ik noem dat niet als kritiek, maar als onderscheid tussen mensen met verschillende belangen, prioriteiten en voorkeuren.