Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:51

jasmijn78 schreef:
Maar wie zegt dat ik niet relaxt alleen kan laden? De doelstelling van mijn aanpak is juist dat ik relaxt in mijn eentje op pad kan. En ik heb nog geen paard gehad waarmee dat (na eventueel een paar keer met hulp) niet kon.

If it aint broke, dont try to fix it ;)

Het lijkt wel of er een beweging is dat alles wat vroeger normaal was ineens per definitie niet meer paardvriendelijk is. Ik zal laats een NH-er aan het werk met een paard die zich slecht liet laden en hij liet het dier wel 100 keer schuin over de klep lopen, meters achteruit lopen, om tonnetjes heen die op/voor de klep stonden. Na tig van dit soort sessies ging het paard er nog steeds niet in. Ik zag er echt totaal het nut niet van in. En ik vind het gewoon een vorm van paard-treiteren wat hij deed. Sloeg echt nergens op. Een paard de hele bak door achteruit jagen door de bak onder het mom van trailerladen? De trailer was niet eens meer in zicht.

Er automatisch vanuit gaan dat er geen interesse tot verdieping is bij mensen die zich wel aan bepaalde traditionele methoden vasthouden omdat ze die gewoon het best vinden is ook generaliseren. Ik heb mij bijvoorbeeld heel erg verdiept in nieuwe methoden en ontwikkelingen waar jouw interesse misschien weer niet ligt.

liljebo schreef:
Maar mijn interesse ligt dan ook niet bij wedstrijden rijden, maar bij paarden zelf.

Wat mij betreft kun je beide niet los van elkaar zien....

Even zo, want dat gequote is mij te lastig.

Je noemde zelf hoe je met meerdere mensen deed laden. Ik moet het dus altijd alleen doen. Ook de eerste keer.
Vandaar dat de methode die ik gebruik meer relaxt en handiger is

If it aint broke, don't fix it? Dooddoener. Als iedereen zo dacht, was er nooit ontwikkeling gekomen. Ik noemde eerder het voorbeeld van de honden (waarbij ook zo werd gedacht) waarbij ze tot verbluffende resultaten kwamen.
Vroegere woningbouw was prima. De ontwikkelingen van woningen waarbij veel energie besparing plaats vind beter
en zo kun je zelf ook de rij wel aanvullen....
Dat heet niet fixen, maar ontwikkelen

Dan dat stukje over wat je gezien hebt... ik kan mij herinneren dat je bij menig discussie zeer gepikeerd bent als iemand zich negatief uitlaat over wat hij/zij op het concoursterrein heeft gezien. Jij doet hier precies hetzelfde
Kan ik ook gaan vertellen over al die mensen die ik op het terrein idioot met paarden zag omgaan. En gezien ik heel wat concoursen heb bezocht, op de baan ben geweest en regelmatig bij westernwedstrijden aanwezig ben, is dat heel wat. Dat kan ik je verzekeren.
Maar dat wil niet zeggen dat de tak van sport per definitie niet deugd.
Wel dat je in iedere tak/stroming/methode whatever... goede en slechte voorbeelden hebt. Moet jij toch weten. Valt mij dan ook tegen dat je zelf doet, wat je anderen verwijt

Ik ga ervanuit omdat menig mens gewoon per definitie een heleboel vooroordelen heeft, waar je zelf ook een knap staaltje van laat zien :)

Je kunt passie voor wedstrijden en passie voor paarden op zich prima los van elkaar zien. Hele hordes paardenliefhebbers hebben totaal niets met wedstrijden.
Bij de wedstrijdliefhebbers ligt het eraan waar de prioriteit ligt. Dat wil niet zeggen dat de wedstrijdliefhebber niets om paarden geeft (ik ken er meer dan genoeg die hartstikke gek zijn op hun paard), maar wel dat de prioriteit niet in het lol maken met het paard of gewoon samen tutten zijn ligt, maar bij het presteren.
Ik noem dat niet als kritiek, maar als onderscheid tussen mensen met verschillende belangen, prioriteiten en voorkeuren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:53

thembi schreef:
Ik had al verwacht dat je dit zou gaan zeggen ;)

:D

Maar ik geef je toch deels gelijk hè. Zo verschillend zijn we dus toch weer niet :D '

Maar ach... ik mag graag discussieren en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alleen interesse heb in de reacties van dieren ;)
Maar nu ga ik iets nuttigs doen.... heb dit topic al aardig vervuilt :o
Krijg bezoek uit nederland.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:07

thembi schreef:
Ik ben het eens met Babootje. Traditionals zullen minder de behoefte hebben om hun heil te gaan zoek in allerlei andere methodes omdat ze juist succesvol zijn in het "traditionele". Als je talent hebt en je doel bereikt waarom moet je dan allerlei alternatieve dingen gaan doen en daarmee bedoel ik niet perse wedstrijden maar heb het over correct paardrijden. Je kunt nog zo'n goed paard hebben, nog zo'n goede instructeur, nog zoveel jaar rijervaring maar als je geen talent hebt zul je nu eenmaal geen ster worden. Mensen overschatten zichzelf nogal leggen het probleem overal neer behalve bij zichzelf en gaan overal rondkijken in andere stromingen en wijzen met een beschuldigende vingertje naar het "traditionele" dat het niet deugt en paardonvriendelijk is. Hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen zo is, maar ik zie het wel gebeuren. Als mensen meer te weten willen komen over paarden en hun natuurlijke gedrag en gaan kijken bij NH, prima. Maar wat ervan tegenwoordig allemaal aan cursussen gegeven wordt... ik denk de enige die er beter van wordt, degene zijn die deze cursussen opgezet hebben.

Ik ken juist enorm veel mensen die zeer succesvol zijn in de sport en zich interesseren voor nieuwe trainingsmethoden.
Volgens mij zag ik laatst een filmpje voorbij komen van Steffen Peters, die bezig was met clickertraining bijv. De parelli's die samenwerken met een aantal grote namen.

@jasmijn78;
Zoals ik al eerder heb beschreven; als jij blij en tevreden bent met de manier waarop je bezig bent en geen enkele verbetering meer ziet, dan is dat toch prima?
Ik zou er (uit de beschrijvingen die je geeft) niet vrolijk van worden. Eerst paniek gedrag veroorzaken en dan allerlei manieren moeten bedenken om ongelukken te voorkomen (strak vastbinden in de trailer zodat het paard niet door het deurtje kan klimmen bijv.).
We hebben duidelijk een ander idee over stresslevels van een paard en de gevolgen die dat heeft. Waarom zou je dat soort risico's willen lopen met een paard waar je een emotionele band mee hebt?

Ik hou me daarom ver van technieken die professionele stallen gebruiken. De technieken die gebruikt worden zijn voor een korte termijn effect, zonder daarbij rekening te houden met veiligheid en lange termijn gevolgen.
In tegenstelling tot de particulier waar de lange termijn, veiligheid en betrouwbaarheid juist belangrijk is.

Ben het verder volledig met de post van Liljebo eens.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:14

liljebo schreef:
e noemde zelf hoe je met meerdere mensen deed laden. Ik moet het dus altijd alleen doen. Ook de eerste keer.
Vandaar dat de methode die ik gebruik meer relaxt en handiger is

Oke, als het dan voor jou op die manier werkt lijkt mij dat prima. Bij mij is er inderdaad altijd wel iemand die even een handje kan helpen.

liljebo schreef:
If it aint broke, don't fix it? Dooddoener. Als iedereen zo dacht, was er nooit ontwikkeling gekomen. Ik noemde eerder het voorbeeld van de honden (waarbij ook zo werd gedacht) waarbij ze tot verbluffende resultaten kwamen.

Ja en ik kan mij voorstellen dat het in bepaalde gevallen wel opgaat. Maar ik zie voor mijzelf nog steeds geen meerwaarde in het veranderen van mijn manier van laden. Mijn paarden laden goed en staan relaxt op de trailer. Dus ik zie niet in wat er nog meer verbeterd zou kunnen worden aan dat resultaat. Bovendien ben ik nogal pragmatisch ingesteld. Ik zie wel dat ik mijn paarden nog losser en beter kan trainen door ze af en toe wat lager en ronder in te stellen. En ik merk bijvoorbeeld ook dat ik door gerichte training van mijzelf naast een betere houding op het paard krijg zodat ik hem nog minder in de weg zit. Dus ik ben het zeker met je eens dat nieuwe ontwikkelingen tot verbluffende resultaten kunnen leiden. Het is dus alleen maar waar je focus ligt.

liljebo schreef:
Dat wil niet zeggen dat de wedstrijdliefhebber niets om paarden geeft (ik ken er meer dan genoeg die hartstikke gek zijn op hun paard), maar wel dat de prioriteit niet in het lol maken met het paard of gewoon samen tutten zijn ligt, maar bij het presteren.

Kan zijn. Maar aangenomen wordt vaak dat 'lol met je knol' en 'lekker tutten' ook automatisch betekent dat het paard er plezier in heeft en dat betwijfel ik wel eens. En ambitie en het competitie-element worden altijd direct als iets negatiefs gezien.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:18

sanne83 schreef:
oals ik al eerder heb beschreven; als jij blij en tevreden bent met de manier waarop je bezig bent en geen enkele verbetering meer ziet, dan is dat toch prima?
Ik zou er (uit de beschrijvingen die je geeft) niet vrolijk van worden. Eerst paniek gedrag veroorzaken en dan allerlei manieren moeten bedenken om ongelukken te voorkomen (strak vastbinden in de trailer zodat het paard niet door het deurtje kan klimmen bijv.).
We hebben duidelijk een ander idee over stresslevels van een paard en de gevolgen die dat heeft. Waarom zou je dat soort risico's willen lopen met een paard waar je een emotionele band mee hebt?

Overdrijven en dramatiseren is ook een vak hoor 8)7

Hoe verklaar jij dan dat mijn paarden prima alleen te laden zijn en volkomen relaxt op de trailer staan? Als mijn methode het effect op ze zou hebben wat jij omschrijft dan zou ik ze er op den duur echt niet meer in krijgen hoor.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:32

Ik heb al eerder geschreven dat het volledig per paard afhankelijk is en dat ik meer dan genoeg paarden ken die zo de trailer oplopen en waar geen schriktraining aan besteed is :D Paarden waar je bij het inrijden zo kan opstappen etc. etc. De meeste paarden die er in eerste instantie moeite mee hebben, leggen zich uiteindelijk er ook gewoon wel bij neer en gewennen uiteindelijk aan de situatie.

Er is alleen ook een kans dat de begintraining niet zo goed uitpakt. Genoeg voorbeelden waar de eerste keer trailerladen niet goed verloopt, de eerste keer in een opvoelbox, de eerste keer opstappen, etc, etc. Waarom afwachten of het paard in paniek raakt als je het ook gewoon kan voorkomen?
Daarnaast zie ik geen reden om paarden die ik train bloot te stellen aan die stress, als het ook prima zonder kan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:33

jasmijn78 schreef:
Overdrijven en dramatiseren is ook een vak hoor 8)7

Mag je vinden, ik heb teveel sh*t gezien -O-

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:48

Wie wacht af tot het paard in paniek raakt? Als je zelf gewoon rustig blijft dan raakt er geen paard in paniek.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:54

Citaat:
Ik ken juist enorm veel mensen die zeer succesvol zijn in de sport en zich interesseren voor nieuwe trainingsmethoden.
Volgens mij zag ik laatst een filmpje voorbij komen van Steffen Peters, die bezig was met clickertraining bijv. De parelli's die samenwerken met een aantal grote namen.

Ik ben dan wel benieuwd naar die namen, als je het over professionals hebt. De enige professionals die ik ken, die gebruik maken van een nieuwere trainingsmethode en ook succesvol zijn in de sport maken gebruik van LDR. Maar gezien jou posts schat ik in dat jij niet deze methode bedoelt. Verder is het niet de bedoeling om een discussie uit te lokken over LDR
Laatst bijgewerkt door thembi op 18-05-13 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:13

Naast dat je veel sh*t gezien kan hebben en vanuit jezelf interesse hebt in gedrag, kom je soms ook een paard tegen die je dwingt verder te leren/kijken/denken/doen in wat je tot dan toe hebt gedaan. 'Gewoon' leider zijn zoals voorheen nooit problemen gaf, is niet vanzelfsprekend en overtuigend genoeg. Je moet meer uit de kast halen als mens zijnde om dat paard voor je te winnen, zodat ie ook daadwerkelijk met je samen wil werken en je wil volgen. Dat zijn de momenten dat je er achter komt dat wat je al weet en doet soms nog lang niet genoeg is. Je kan bijv. altijd leren om zelf een betere leider te worden voor zo'n paard (beetje meer van dit, beetje minder van dat) en soms moet je daar wat tools/handigheidjes voor aangereikt krijgen en ook leren hoe je het betreffende paard daar in mee kan nemen zonder strijd aan te gaan.
Die 'moeilijke' paarden kan je weg doen, krijgen wellicht een heel naar leven en gaan van persoon tot persoon.. krijgen treurig genoeg nooit waar ze eigenlijk naar op zoek zijn; rust. Of je kan je verantwoordelijkheid pakken en verder kijken naar wat je voor dat paard kan doen om hem die rust te geven en je zo ook weer verder kan in wat je met hem wil doen (je doel waarom je het paard hebt). Klinkt misschien lekker zweverig maar als je daarna zonder strijd, met veel meer samenwerking door kan dan is dat echt veel waard.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:28

Precies Ansie :j

@thembi:
Ik weet dat ze intensief samenwerken met Luis Lucio en soms met Beatriz Ferrer-Salat (ik geloof oa. voor een trailerprobleem :D )
Een aantal namen in de VS, zoals Karen Rolf en Walter Zettl. Recentelijk hebben ze op equitana demo's gegeven samen met Christoph Hess en Uta Graf. Ze werken ook af en toe samen met Klaus en Annabel Balkenhol en Charles de Kunffy.
Dan heb je met clickertraining idd Steffen Peters.
Daarnaast heb je inderdaad mensen die succesvol zijn en zich opeens gaan verdiepen in een andere trainingsmethdoe zoals LDR. Ongeacht wat ik daarvan vind :D, blijven ook die mensen verder kijken naar nieuwe methodes.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:48

sanne83 schreef:
Mag je vinden, ik heb teveel sh*t gezien

En ik heb heel wat sh*t van anderen opgeruimd....

maikeltje schreef:
Wie wacht af tot het paard in paniek raakt? Als je zelf gewoon rustig blijft dan raakt er geen paard in paniek

Precies. Een ding wat wij vooral niet doen is afwachten.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:10

sanne83 schreef:

@thembi:
Ik weet dat ze intensief samenwerken met Luis Lucio en soms met Beatriz Ferrer-Salat (ik geloof oa. voor een trailerprobleem :D )
Een aantal namen in de VS, zoals Karen Rolf en Walter Zettl. Recentelijk hebben ze op equitana demo's gegeven samen met Christoph Hess en Uta Graf. Ze werken ook af en toe samen met Klaus en Annabel Balkenhol en Charles de Kunffy.
Daarnaast heb je inderdaad mensen die succesvol zijn en zich opeens gaan verdiepen in een andere trainingsmethdoe zoals LDR. Ongeacht wat ik daarvan vind :D, blijven ook die mensen verder kijken naar nieuwe methodes.

Met "ze" bedoel je dus de Parelli's. Maar dat heeft dus niks te maken met dressuurmatig trainen. Ik kan me niet voorstellen dat ze nu hun Kür met een neckrope willen gaan rijden. :D En over de Parelli's gesproken. Ik heb een filmpje gezien van Linda Parelli waar zij met een paard(dat blind was aan een oog) aan de gang was. Ze had dat paard aan een lang touw en stond aan dat touw te schudden als een gek en het paard deinsde alleen maar terug van angst. Ik vond juist daar de vriendelijkheid ver te zoeken, maar dat even terzijde.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:22

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:49

jasmijn78 schreef:
Ik weet niet of het conservatief is... Ik sta echt niet negatief tegenover nieuwe methoden. Maar ik heb geen problemen met trailerladen, dus voor mij is op dit moment geen noodzaak om op zoek te gaan naar een andere methode. Als ik een ooit paard tref waarmee het niet werkt, dan ben ik best bereid verder te kijken. In deze methode hebben wij de meeste handigheid en we hebben tot nu toe nog altijd snel goed resultaat (in de zin van paarden die zich makkelijk laten laden). En ik vind mijn methode dus juist heel paardvriendelijk.

Bij mij dus hetzelfde. En daarom kijk je dus niet verder. Wil niet zeggen dat ik er niet voor open sta. Maar wat ik zie bij deze "alternatieve methoden" zijn vaak mensen die het op de "gebruikelijke maner" (waarmee ik dus niet wil zeggen dat dat DE manier is) niet lukt. En die zoeken dan niet de fout bij zichzelf maar bij de "methode".

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 07:54

Babootje schreef:
Bij mij dus hetzelfde. En daarom kijk je dus niet verder. Wil niet zeggen dat ik er niet voor open sta. Maar wat ik zie bij deze "alternatieve methoden" zijn vaak mensen die het op de "gebruikelijke maner" (waarmee ik dus niet wil zeggen dat dat DE manier is) niet lukt. En die zoeken dan niet de fout bij zichzelf maar bij de "methode".

Ja, die zijn er. Maar er zijn ook genoeg mensen die ontdekken dat er 'meer' is en dat willen onderzoeken en ervaren.
Dat die mensen meer te vinden zijn onder de niet-wedstrijdgangers is overigens niet verwonderlijk
Iemand wiens ambitie bij wedstrijden ligt, zal zich daar heel erg in verdiepen. Want uiteindelijk willen we allemaal leren/beter worden, op het gebied waar je passie ligt.
Iemand wiens passie bv bij diergedrag en diertraining ligt (ondergetekende bijvoorbeeld) heeft een heel ander uitgangspunt.

De traditionele manier van omgaan, kende ik al. Parelli ben ik ook een tijd mee bezig geweest, maar er waren teveel dingen waar ik mij niet in kon vinden.
Dat concludeerde ik pas nadat ik er mij terdege in had verdiept en mee had gewerkt. Ik denk ook dat je dat alleen dan echt kunt doen.
Nu ben ik dus vooral bezig met positieve bekrachtiging, en nee... echt niet volledig zonder negatieve bekrachtiging, maar gewoon vanuit een ander uitgangspunt dan bv parelli. Ik ben daarin nog erg lerende en het gaat zeker niet altijd allemaal even simpel en eenvoudig. De boerenmanier is simpeler, maar dit biedt voor mij veel meer mogelijkheden en is leuker. Maar net als met het trainen voor wedstrijden, heb je naast een zeer gedegen theoretische (wetenschappelijke) kennis heel veel 'draaiuren' met veel verschillende paarden (en in mijn geval ook andere dieren oa honden, kat, kip) nodig.
Daar gaat veel tijd in zitten en ik kan mij best voorstellen dat iemand wiens passie bij wedstrijdrijden ligt, daar geen zin in heeft.

En dat mag best. Ieder zijn ding.
Vind het argument, dat hier steeds weer terug komt, dat mensen de alternatieve weg kiezen omdat ze mislukken in de omgang met paarden, een erg slap, generaliserend en onnozel argument.

Ja... er is zeker een groep mensen die op traditionele wijze niet slagen en dan een andere weg zoeken.
En dan zeg ik ook nog...so what? Als ze daarin wel succesvol zijn.
Daarnaast heb je ook knuppels genoeg in het alternatieve circuit.
Ik zou bijna willen zeggen... ongeveer evenveel knuppels als in het traditionele circuit. Want laten we eerlijk zijn... daar zit toch ook aardig wat kreupelhout tussen

Een voorbeeld... ik ging de spulletjes van mijn nieuw gekochte pony in de stal halen waar ze vandaan kwam en daar maakten twee mensen hun rijpaard klaar voor een buitenrit.
De dame in kwestie bond daartoe haar paard stevig omlaag vast met bijzetteugels (en echt niet zuinig afgesteld) en had een pessoabit erin. Anders was ie niet te houden...
En zij was echt geen uitzondering. Je wilt niet weten hoe vaak ik dergelijke 'kunsten' heb gezien.
Een soortgelijk voorbeeld als de voorbeelden die jullie geven over mensen die aan het klungelen zijn in de alternatieve sektor. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 08:08

jasmijn78 schreef:
Kan zijn. Maar aangenomen wordt vaak dat 'lol met je knol' en 'lekker tutten' ook automatisch betekent dat het paard er plezier in heeft en dat betwijfel ik wel eens. En ambitie en het competitie-element worden altijd direct als iets negatiefs gezien.

Dat ligt erg aan het gezond verstand en inzicht in diergedrag van de tutter, om het maar eens zo te noemen 8-)

Ik ben het met je eens dat ik menig topic op bokt met lol met je knol kromme tenen krijg en idd afvraag wie er nu eigenlijk lol heeft.

Als ik echter een offdag heb van serieus bezig ben en gewoon even penny wil zijn, weten mij paarden mij niet alleen goed te vinden, maar kunnen uitstekend aangeven waar ze graag gekriebeld willen worden. Ik weet welk van de paarden uren met de ogen dicht kan staan als je aan het borstelen en aan het rommelen bent en welk paard daar niets mee heeft.
Ze staan hier altijd gewoon los in de wei als ze worden geborsteld en desnoods geknuffeld en kunnen gewoon vertrekken als ze het goed vinden geweest. Maar ze neigen naar het tegendeel, dus ja... ik denk dat ze dat wel leuk vinden.

Mbt training hoeven mijn gepensioneerde dames alleen te doen waar ze zin in hebben en zijn ze uitermate goed in staat om dat aan te geven-
Als ik iets verzin, wat ze niet leuk vinden, lopen ze de volgende dag weg als ik met het halster aan kom. Vonden ze het wel leuk, dan staan ze te dringen aan de oefenring, voor zover ik niet gewoon midden in de wei iets doen, want dan staan ze daar op hun beurt te wachten.
Dus ja... je kunt prima zien wat ook leuk voor het paard is.

Van de pony die straks aan het werk moet, verwacht ik wat meer. Desalnietemin zorg ik ervoor dat het ook voor die pony leuk blijft en ben ik er wel dergelijk alert op, als dat niet zo is. Ik heb straks nl graag een blije vrolijke pony mee op stap, die er zin in heeft.

En ik ben absoluut niet de enige. Er is een toenemende horde aan mensen die exact weten hoe ze training ook leuk voor het paard kunnen maken (en het toch veilig houden) en die niet alleen lol hebben met hun paard, maar waarbij het paard ook wel degelijk lol heeft met hen.

Want ook paarden worden graag geprikkeld. Er is een uitgebreid onderzoek geweest (of eigenlijk meerdere onderzoeken) waarbij dieren een duidelijke keuze konden maken uit een prikkelarme, maar comfortabele omgeving, een onaangename omgeving (ter vergelijk en om er zeker van te zijn dat er bewuste keuzes worden gemaakt) en een omgeving rijk aan prikkels. Er werd voor dat laatste gekozen.

De bevindingen in die onderzoeken hebben ertoe bijgedragen dat er niet alleen in de dierhouderij een ontwikkeling gaande is die daar rekening mee houdt, maar ook dat dierentuinen steeds meer intensief bezig zijn met het aanbieden van prikkels aan de dieren in hun bestand en de training met positieve bekrachtiging als zijnde gewoon 'leuke' dingen ter afwisseling omdat het ten gunste van hun welzijn komt en om het eenvoudiger en stressvrij maken van de verzorging, zoals wisseling van kooi/hok, maar ook medische behandelingen

Dat laatste heb ik overigens ook met een paard getraind, dat twee enorme abcessen aan de uier had, die opengesneden moesten worden. Ik heb daarna lang die abcessen en wonden moeten schoonhouden (paar keer per dag) en moest het paard zelf lange tijd penicilline inspuiten.
Ik heb ook dit paard getraind om gewoon los te staan en te ontspannen, terwijl de medische handelingen werden toegepast en ik kan je verzekeren dat het niet alleen stukken prettiger werkt voor mij (ik was meestal alleen als ik het moest doen )maar ook stress voor het paard voorkwam.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 08:39

liljebo schreef:
De traditionele manier van omgaan, kende ik al. Parelli ben ik ook een tijd mee bezig geweest, maar er waren teveel dingen waar ik mij niet in kon vinden.
Dat concludeerde ik pas nadat ik er mij terdege in had verdiept en mee had gewerkt. Ik denk ook dat je dat alleen dan echt kunt doen.

Geloof het of niet, maar ik heb mij daar ook in verdiept. Om er al heel snel achter te komen dat ik het niks vond. Ik heb ook boeken van Monty Roberts in de kast staan. Die ik dan wel weer een stuk interessanter vind. Behalve de 'join up', dat is het enige wat mij niet zo aanspreekt. En zo heb ik nog wel meer boeken over gedrag van het paard in de kast staan van verschillende wetenschappers. Als je op een gegeven moment een bepaalde basis hebt, dan hoef je niet iedere nieuwe methode tot in detail uit te voeren om er iets van te kunnen vinden. Voor mijn werk maak ik ook eerst een selectie dmv 'diagonaal screenen' om te bepalen of ik er iets mee moet of niet. Als je jezelf wilt ontwikkelen moet je beïnvloedbaar genoeg zijn om relevante ontwikkelingen op te pikken en eigenwijs genoeg om je eigen pad te blijven volgen.

liljebo schreef:
Vind het argument, dat hier steeds weer terug komt, dat mensen de alternatieve weg kiezen omdat ze mislukken in de omgang met paarden, een erg slap, generaliserend en onnozel argument.

Maar andersom is het wel zo dat als je gevoel, inzicht en aanleg hebt om met paarden om te gaan, dat je dan met de traditionele methode ook prima uit de voeten kan. Ik ken mensen voor wie het echt een onmogelijke opgave was een fatsoenlijke L proef neer te zetten. Die stapten over naar de westernsport en blijven daar ook in de onderste regionen hangen.

liljebo schreef:
a... er is zeker een groep mensen die op traditionele wijze niet slagen en dan een andere weg zoeken.
En dan zeg ik ook nog...so what? Als ze daarin wel succesvol zijn.

Geen probleem als ze daarin succesvol zijn. Maar ik acht die kans gering. Het is niet logisch. Ik acht de kans wel groot voor de mensen die wel met de traditionele wijze uit de voeten kunnen, maar uit interesse een andere weg kiezen.

liljebo schreef:
Als ik echter een offdag heb van serieus bezig ben en gewoon even penny wil zijn, weten mij paarden mij niet alleen goed te vinden, maar kunnen uitstekend aangeven waar ze graag gekriebeld willen worden. Ik weet welk van de paarden uren met de ogen dicht kan staan als je aan het borstelen en aan het rommelen bent en welk paard daar niets mee heeft.

Daarin verschillen wij niet hoor. Ook ik heb zo mijn penny-momenten :o ;)

RUBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 08:55

Jeetje wat een lange discussie. Ik denk dat iedereen wel een kern van waarheid heeft.

Waarom ik reageer is dat ik zag dat enkelen van jullie ook bitloos rijden, als je het leuk vind om een wedstrijd bitloos te rijden, CH Sneek stelt 8 juni een bitloze rubriek open voor de klassen B, L1 en L2. Je kan je nog opgeven!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:35

liljebo schreef:

Dat kan je nu wel vinden, maar blijkbaar komt het vaak genoeg voor om te kunnen generaliseren.
Misschien heeft het ermee te maken dat ik in de stad woon, mijn paard op een manegebedrijf / pensionstal staat en ik dus veel, nee heel veel van dit soort voorbeelden ben tegengekomen. Het is zoals Jasmijn ook zegt, mensen die op de traditionele manier niet slagen, stappen vaak over naar het alternatieve circuit (en daar dan vervolgens ook niet te slagen). Maar dan wel met een vingertje wijzen naar de traditionele manier als paardonvriendelijk, want dan heb je in ieder geval nog iets... :D :D
Ik vind dat trouwens ook heel erg "bokt" overigens.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:42

thembi schreef:
sanne83 schreef:

@thembi:

Met "ze" bedoel je dus de Parelli's. Maar dat heeft dus niks te maken met dressuurmatig trainen. Ik kan me niet voorstellen dat ze nu hun Kür met een neckrope willen gaan rijden. :D

Je vroeg naar grote namen binnen de sport die samenwerken met "alternatieve stromingen", die geef ik je. Waarom zou het niet over dressuurmatig trainen gaan? Wat heeft het met een neckrope te maken?

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:50

sanne83 schreef:
Je vroeg naar grote namen binnen de sport die samenwerken met "alternatieve stromingen", die geef ik je. Waarom zou het niet over dressuurmatig trainen gaan? Wat heeft het met een neckrope te maken?

Als voorbeeld geef je trailer laden, dat heeft toch niks te maken met dressuurmatig trainen :j en van die neckrope een grapje moet toch kunnen :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:58

Babootje schreef:
Dat kan je nu wel vinden, maar blijkbaar komt het vaak genoeg voor om te kunnen generaliseren.
Misschien heeft het ermee te maken dat ik in de stad woon, mijn paard op een manegebedrijf / pensionstal staat en ik dus veel, nee heel veel van dit soort voorbeelden ben tegengekomen. Het is zoals Jasmijn ook zegt, mensen die op de traditionele manier niet slagen, stappen vaak over naar het alternatieve circuit (en daar dan vervolgens ook niet te slagen). Maar dan wel met een vingertje wijzen naar de traditionele manier als paardonvriendelijk, want dan heb je in ieder geval nog iets... :D :D
Ik vind dat trouwens ook heel erg "bokt" overigens.

Ik kom het juist vaak andersom tegen. Ik denk dat iedereen generaliseert naar je eigen overtuiging toe ;)

Als ik even heel erg generaliseer zie ik allemaal mensen die "sport" rijden en jaren op dezelfde manier blijven door freubelen en nooit eens verder kijken dan hun neus lang is. Alles wordt "opgelost" met nog een hulpteugel of iets met dwang, want een andere oplossing is er niet. Gedragsproblemen zijn zo normaal als maar zijn kan. De z2 ruiter die elke keer haar paard de binnenbak in moet slaan, de grandprix ruiter die haar paard niet normaal kan handelen op de grond (daar zijn er echt bizar veel van :+), paarden die gesedeerd moeten worden om te scheren, niet onder de waterslang kunnen, die alleen in de binnenbak gereden kunnen worden, die alleen met een slofteugel enigszins normaal gereden kunnen worden, moet ik nog even doorgaan??
Als je al dat soort dingen voor lief neemt, dan red je het wel :j

Ik denk dat het begint met een knagend gevoel over paardvriendelijkheid en dan doorgaat naar een ander methode zoeken, net als de TS aangeeft. Ze wil graag anders, maar weet nog niet hoe. Het is helemaal geen vingertje wijzen, mensen zoals TS wijzen volgens mij vooral naar zichzelf.

Natuurlijk gaan er ook andere mensen op zoek, bijv. bange mensen. Of mensen met een paard met een specifiek probleem, of gewoon voor de lol, of uit interesse. Ik vind deze generalisaties dus echt weinig bijdragen. Want naast alle dingen die ik heb gezien en die ik allemaal heel makkelijk kan afschuiven op de sportwereld, ken ik ook andere mensen binnen de sport, die ontzettend begaan zijn met hun dier. Dat zijn wel vaak mensen die geïnteresseerd zijn, ipv neerbuigend tegen andere mensen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:58

thembi schreef:
sanne83 schreef:

Als voorbeeld geef je trailer laden, dat heeft toch niks te maken met dressuurmatig trainen :j en van die neckrope een grapje moet toch kunnen :+

www.dressagesummit.com

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:02

Sanne83; je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag... Volgens mij ligt het antwoord erg voor de hand....

jasmijn78 schreef:
Hoe verklaar jij dan dat mijn paarden prima alleen te laden zijn en volkomen relaxt op de trailer staan? Als mijn methode het effect op ze zou hebben wat jij omschrijft dan zou ik ze er op den duur echt niet meer in krijgen hoor.