[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:11

Gipsylover schreef:
I
Bij de foto in het linkje lijkt hij iets gekanteld.

Ik zie idd dat hij kantelt maar het paard als geheel loopt niet goed door de wending (valt een beetje naar binnen door het been). Zou kunnen komen doordat je je binnenhand er te strak aan hebt, maar dat zou er ook weer op kunnen duiden dat je paard niet voldoende met zijn binnenachterbeen ondertreedt (niet met het binnen achterbeen naar het buitenvoorbeen is gereden). Is op de foto onder die hoek moeilijk te zien. Op alle foto's lijkt hij mij wat strak in de kaak en lijk jij veel in de hand te hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:26

maralyn schreef:
Aii....aii....ik kom ook weer om de bocht zijlen als mee lezer, maar moet ff uit mijn meelees modus en op naar een vragen modus.

Ik longeer en dubbele + lange lijn nogsteeds, want zolang ik geen zadel heb waarmee ik het eens kan worden (pasmaat, soort zadel....zadelmaker wel gevonden. Maar betaal geen 700 euro voor een 2e hands zadel als ik voor 550 een nieuwe wintec kan aanschaffen)

Maar nu zit ik met een probleem, waar ik maar niet uit kan komen. Meneer is weer op gewicht, begin in krachten te komen.
Links was zijn ding al niet...Dat is al 7 jaar bekend, 5 jaar lang teveel op rechts gereden, 10 maanden geleden gestopt met rijden, al zijn bespiering verloren, en deze word aan beide kanten er goed op gezet. Links nemen we EXTRA mee, zodat hij daar ook op leert galopperen. Gaat steeds beter, nu galoppeerd hij al 3/5 keer goed aan op links.
Maar nu komt het probleem.

Hij houd zowel op linker kant als rechter kant, zijn linker kaak vast. Tandarts is uitgesloten, daar issie geen 3 week geleden bij geweest en is GOED gedaan. Links zelf loslaten heeft geef nut, want dan loopt hij op linkerkant met zijn hoofd naar buiten en op de rechterkant loop hij van de hoefslag af.
Heb een zachte en mee werkende hand, maar doordat hij op links (offie nou linksom of rechtsom loopt) trekt, en ik op den duur niet meer kan mee veren, krijg ik kramp.

Zonder zadel (ben ik absoluut geen voorstander van, heb maatje 36 zonder spek op de billen) kan ik het oplossen met mijn benen, ondersteunend met armen, maar linker stelling pakt hij niet. Ook spoort hij op links vanuit achteren niet lekker in op volte. Dus zijn binnen achterbeen, gaat niet lekker naar binnen.

Laatst voor het eerst voor de kar gezet na 6 maanden (mijn vriend ment, en de stalhouder die veel ervaring heeft met moeilijkheden en ze vanaf het probleem oplost hielp mee). Omdat we 6 maanden geleden een klapband hebben gehad, en Rusty daardoor snel over de piss is, werd het eerst galopperen, uiterraard op rechts. Gewoon stappen op links, was hij bijna gewoon niet eens stuurbaar, dat met een poststang.
Pas toen hij moe was en ontspande, kon hij op links verder, want dan wou hij niet "gaan"

Longeren op links is ook een hell, want meneer geeft op links zoveel druk! En ik weet niet hoe ik het moet oplossen. Bijzet gaat hij dwars doorheen, kop omhoog en onderhals er op. (gewoon neus op loodlijn) Pessoa even zo...Longeerhulp gaat hij dwars doorheen.

Please....Help me out.....
Het ging zoooo lekker...tot 3 week geleden.

Marilyn, ben je al met hem naar de dierenarts geweest voor kreupelheidsonderzoek. Want als een paard zo scheef is (en dat blijkbaar al heel lang) en zo in verzet gaat, dan is er in de meeste gevallen wel wat anders aan de hand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:40

stvieee schreef:
Wat bedoel je precies met 3 en 4-takt? :P
Bedankt voor je tips!

Kijk hier maar op en dan naar je filmpje
http://www.denieuweark.nl/paardpony/ken ... /de-gangen

Voor en achterbeen horen tegelijk naar voren te grijpen, maar bij jouw pony komt het achterbeen iets (een fractie) na.
Of ik het nu echt een 4 takt moet noemen betwijfel ik (ik hoor dat nl niet op het filmpje).
Is op te lossen door hem wat meer te laten doorspringen.

stvieee

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:34

Oh, kijk dit is duidelijk! :)

Heel erg bedankt :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:46

Wauw.. allemaal nieuwe geïnteresseerde mensen, welkom!

Ik heb het allemaal kort door gelezen en bekeken maar is voor mij nu even te veel om overal op te reageren.
Zat nog wel met een vraag die opkwam uit het topic. Er wordt regelmatig aangegeven dat de teugellengte te lang is bij velen maar aan de andere kant zetten ruiters hun handen vast.
Te lange teugels leidt vaak tot los-vast verbinding en dat is niet goed en handen vast zetten is ook niet goed... en volgens mij vaak uiting van geen onafhankelijke zit.
Ik vraag me alleen af of de manier om te zorgen dat je een goede aanleuning krijgt terwijl je de neiging hebt om je handen vast te zetten het korter nemen van de teugels? Is dat wel de goede weg? Teugels korter terwijl je nog niet je hand goed onafhankelijk kan ontspannen. Zorgt er dat niet voor als je in die situatie je teugels korter neemt dat het paard de druk helemaal niet aankan... de ruiter niet goed kan ontspannen... en je stuurloos als soort giraffe door de bak stuitert?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 12:53

Ik quote alles maar even apart anders raak ik compleet in de war.. :+

stvieee schreef:
Durf niet zo goed, maar ga mijn filmpje hier toch plaatsen! :o
Voel me hier echt een leek, haha. Rij nu sinds 1,5 jaar en ben op 't moment bezig met een haflinger van 5 jaar. Heb 'm zelf ingereden met hulp van mijn vader, maar nu tijdens het doorrijden loop ik soms tegen een aantal dingetjes aan..

Ik vind zelf dat ik mijn armen bestwel stijf hou, terwijl ik zelf niet het idee heb dat ik hem te veel in de mond zit.
Links is Jelle vrij stijf en ik vind het soms moeilijk om hem niet naar binnen te laten vallen. Achterhand mag veel actiever, maar hoe? :P

Tips zijn super welkom! Maar omschrijf hier dan ook eventjes bij HOE ik dit het beste kan verbeteren :)

[ Video ]

Vergeet niet om eventjes via settings de kwaliteit omhoog te doen. is een stuk makkelijker kijken :D

Ik ga eigenlijk heel erg met Joolien mee, alleen zou ik je nog het volgende aanraden. Kilometers maken. :j HEEL VEEL kilometers.. Heb je les? Dit zou ik je namelijk ook aanbevelen. Na 1,5 jaar heb je nog niet genoeg kilometers gemaakt, om alles op de juiste manier aan te leren aan je paard. Je bent al goed op weg, en de basis is er, maar ik denk dat je op veel punten vast zult lopen, omdat je de ervaring/ kennis niet hebt. Ik denk ook dat dit topic je een heel eind verder kan helpen! Vind het er al wel netjes uitzien, en eigenlijk heb ik niet veel meer toe te voegen dan wat ik nu zeg...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 12:59

Evelijn schreef:

Ik heb het allemaal kort door gelezen en bekeken maar is voor mij nu even te veel om overal op te reageren.
Zat nog wel met een vraag die opkwam uit het topic. Er wordt regelmatig aangegeven dat de teugellengte te lang is bij velen maar aan de andere kant zetten ruiters hun handen vast.
Te lange teugels leidt vaak tot los-vast verbinding en dat is niet goed en handen vast zetten is ook niet goed... en volgens mij vaak uiting van geen onafhankelijke zit.
Ik vraag me alleen af of de manier om te zorgen dat je een goede aanleuning krijgt terwijl je de neiging hebt om je handen vast te zetten het korter nemen van de teugels? Is dat wel de goede weg? Teugels korter terwijl je nog niet je hand goed onafhankelijk kan ontspannen. Zorgt er dat niet voor als je in die situatie je teugels korter neemt dat het paard de druk helemaal niet aankan... de ruiter niet goed kan ontspannen... en je stuurloos als soort giraffe door de bak stuitert?

Scherp. :j
Ik ben er achter gekomen, dat ik mijn handen ook vastzette, ondanks dat ik vaak te horen kreeg een zachte hand te hebben, op veel paarden zette ik mijn handen vast, om mijn paard aan de teugel te krijgen. (heel slecht van mij, iknow, maar ik wist niet beter...) Als ik maar genoeg druk gaf, kwam hij vanzelf wel naar mn hand toe. Op mijn nieuwe stal, en in dit topic, heb ik geleerd mijn handen te gaan dragen, mijn teugels korter, en handen naar voren. Doordat mijn teugels korter waren, gingen mijn handen automatisch naar voren, en nam de spanning af. Ik zette mijn hand niet vast meer, en kon ook daar ontspannen, en verrekt, de paarden waar ik op rij/ reed rijden allemaal ineens een stuk ontspannender en lekkerder :+ Ik denk dus dat het wel mee valt. Bij mij in ieder geval wel.
Enneeehhh, HAPPY BIRTHDAY! *\o/* *\%/*

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 13:04

hannah41 schreef:
Hier boven vind ik er goed uitzien. Wel lijk je op foto 1 wat voorover te leunen en is het hoofd licht gekanteld. De tweede foto lijken je handen erg strak maar verder goed.

Ik zou ook graag jullie mening horen.
[ Afbeelding ]
Zelf vind ik dat het onderbeen nog iets verder onder zou mogen treden en dat hij wat voorwaartser mag. Ook mag de nek iets opgerichter.

Moeilijke foto om te beoordelen.. -O-
Maar ik ga een poging wagen. Zoals je zegt, mag het nog actiever, en mag de achterhand er meer onder.
Voor zover ik kan zien, zie ik een vrij losse teugel.. Hij mag idd meer oprichten, maar dat komt als je de activiteit mee neemt... Ik vind het er heel sloom uitzien eerlijk gezegd.. Verder, hakken naar beneden, handen zelf dragen, en niet laten rusten op de nek/schoft van het paard.. :)

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:13

Sjolvir schreef:
hannah41 schreef:
Hier boven vind ik er goed uitzien. Wel lijk je op foto 1 wat voorover te leunen en is het hoofd licht gekanteld. De tweede foto lijken je handen erg strak maar verder goed.

Ik zou ook graag jullie mening horen.
[ Afbeelding ]
Zelf vind ik dat het onderbeen nog iets verder onder zou mogen treden en dat hij wat voorwaartser mag. Ook mag de nek iets opgerichter.

Komt ook weer even kortstondig binnevallen.
Heb je nog meer commentaar op je eigen foto?
Technisch fotocommentaar kan ik al geven, zeer wazig, teugels en hand houding etc niet te beoordelen derhalve.
Onderarmen handen teugel mond paard lijken niet in 1 lijn te lopen en niet te zien hoe teugelcontact is.
Tevens ben je met je andere hand iets aan het doen? Aangezien het lijkt of die in andere postitie zit dan de hand aan onze kant.

Wat ben je aan het doen? Wat is de oefening die je probeert?
Verzamelen, of juist pasje verruimen? Wil je hem meer halslengte geven om dat te kunnen?
Nu missen we info op je foto.
Nu lijkt het alsof hij net te lang wordt van voren, maar misschien reed je hier bewust naar toe?
En 300 x chiquer als je je benen lang houdt, nu trek je ze op en lijken je knieen los te komen van het zadel.
Wat is zijn en jouw niveau? Kan hij opgerichter lopen met meer boog in hals, of kan hij dat helemaal nog niet.

Kortom bij het plaatsen van foto's info, boel info!!!

Voor je nu gillend gek afhaakt!
Zo slecht zit je er niet op hoor en hij loopt ook niet heel verkeerd! :P
Maar om te beoordelen is foto te slecht en ontbreekt er info.
Deze post is vooral om alle posters na jou zich ook bewust te maken van het plaatsen van die dingen ;) :D

Gaat van achteren naar voren terug lezen.. hoewel.. ga eerst douchen ben bevroren, rijden in de regen heeft nadelen.

Bedankt voor je commentaar! Ik rijd 3 jaar en hij is een manegepony qua niveau. De bedoeling was inderdaad hem iets lengte te geven Er word veel in de krul gereden op de manege waar ik rijd en dit wou ik voorkomen.. Mij beugels zijn op de foto kort (springen) waardoor ik mijn been optrek (moet ik niet doen :') ). Enne gillend afhaken gaat niet gebeuren hoor, hoe meer tips hoe beter.

Loveuggs: Ook bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:19

Ik mis Bertie trouwens...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 13:22

Die zou toch wat minder online zijn..?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:05

Jolien, je bent niet de enigste..... :\

Ik ben trouwens ook even wat minder actief, heb net 'Das Gymnasium des Pferdes' binnen gekregen en daardoor even genoeg lees voer.. :j

wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:08

Hallo!

Sinds kort heb ik een verzorgpaardje Eros. Hij is 5 jaar oud. Ik heb ondertussen nog maar 4 keer met hem gereden en is er nog heel wat werk aan de winkel!

Mijn houding moet nog veel verbeteren. Ik heb jaren gereden zonder feedback op m'n houding dusja en als ik eenmaal aan het rijden ben, vergeet ik er ook meestal op te letten omdat ik vooral bezig ben met t paard.
- benen liggen te veel nr voor
- handen moeten hoger staan, rechtop en dichter bij elkaar
- ik werk teveel met binnenteugel (vroeger fout aangeleerd en moeilijk om die gewoonte er weer uit te krijgen -> tips om dit af te leren?)
- wrs zijn er nog n paar dingen die ik nu vergeet

Moeilijkheden tijdens t rijden:
- Z'n onderhals is vaak te gespannen. Oefeningen/tips om dit te verbeteren?
- Hij loopt ook vaak op de voorhand, dat probeer ik op te lossen door schijnovergangen te rijden.
- Op linkerhand loopt hij vaak weg over de schouder (vooral in galop) en plakt hij tegen de omheining. Dat ligt wrs ook voor n deel aan mij omdat ik nog extra aandacht moet besteden aan het begrenzen met mn buitenhand maar zelfs als ik erop let, is het nog niet altijd voldoende en durft hij nog altijd plakken. Iemand tips/oefeningen om dit probleem op te lossen?
- Hij mag ook nog wat meer zakken en hij loopt niet altijd 'vanuit de schoft'.

mn handen staan helemaal verkeerd
Afbeelding

teveel binnenteugel + mag nog wat zakken
Afbeelding

opnieuw handen + mag nog wat zakken
Afbeelding

vind ik wat beter, maar teveel binnenteugel
Afbeelding

onderhals gespannen + benen teveel nr voor
Afbeelding

Graag onderbouwde commentaar ! :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 15:40

Haii! Ik vind het erheel goed uitzien hoor! Oogt ontspannen. Zoals je zelf over je handen zegt.. Die moet je gaan tillen. Je zet ze nu vast op je bovenbenen. Ik heb laatst de handige tip gekregen, om 'correct' te sturen. Het is een begin. Namelijk het volgende. Binnenteugel van de hals, buiten teugel tegen de hals. Zoals je wss geleerd hebt. Binnen been erbij zodat je paard om je been heen buigt. Stuur alsof je op een fiets zit, werd mij verteld. Dan krijg je namelijk de stelling die je wilt hebben. Doordat jouw buitenteugel er dan aan zit, kan hij niet over de buitenschouder weglopen. Uiteindelijk wil je er natuurlijk naartoe dat je je paard met je buitenteugel en binnenbeen een volte op kan sturen, maar dit is vast een goed begin. Verder vind ik het wel mee vallen hoeveel hij op de voorhand valt. :j hij is pas 5 dus je moet er rustig mee gaan beginnen niet overhaasten. :) zorg eerst dat het sturen er op de juiste manier aantoe gaat, en dat hij zoals op deze foto's ontspannen loopt, voordat je echt begint met voorwaard neerwaards, en al die andere lastigere oefeningen. Neem er lekker de tijd voor en leer elkaar kennen! :j :D ik vind het er echt al heel goed uit zien meid!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:45

Wat mij opvalt is dat je je handen erg laag houdt, probeer je handen wat meer te dragen.
Tips om je binnenteugel minder te gebruiken is denk vooral veel oefenen en jezelf er van bewust te worden.
Heb je weleens zitles gehad? Ik heb namelijk het gevoel dat je vrij ver achter op de lepel zit en niet helemaal het diepste punt van je zadel op zoekt.
Het weglopen over de schouder is dat alleen op de hoefslag of ook als je de binnenhoefslag pakt of een volte rijdt? Zit jij zelf wel recht? Geef je niet (onbewust) een hulp waardoor je paard naar buiten valt?
Verder denk ik ook dat je paard een stuk actiever mag lopen, maar dat geef je zelf ook al aan :j
Vind het rijden er verder wel vriendelijk uit zien :)
Ga eens les nemen bij een goede instructrice die je kan helpen met je zit en houding :j

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:47

LoveUggs schreef:
Haii! Ik vind het erheel goed uitzien hoor! Oogt ontspannen. Zoals je zelf over je handen zegt.. Die moet je gaan tillen. Je zet ze nu vast op je bovenbenen. Ik heb laatst de handige tip gekregen, om 'correct' te sturen. Het is een begin. Namelijk het volgende. Binnenteugel van de hals, buiten teugel tegen de hals. Zoals je wss geleerd hebt. Binnen been erbij zodat je paard om je been heen buigt. Stuur alsof je op een fiets zit, werd mij verteld. Dan krijg je namelijk de stelling die je wilt hebben. Doordat jouw buitenteugel er dan aan zit, kan hij niet over de buitenschouder weglopen. Uiteindelijk wil je er natuurlijk naartoe dat je je paard met je buitenteugel en binnenbeen een volte op kan sturen, maar dit is vast een goed begin. Verder vind ik het wel mee vallen hoeveel hij op de voorhand valt. :j hij is pas 5 dus je moet er rustig mee gaan beginnen niet overhaasten. :) zorg eerst dat het sturen er op de juiste manier aantoe gaat, en dat hij zoals op deze foto's ontspannen loopt, voordat je echt begint met voorwaard neerwaards, en al die andere lastigere oefeningen. Neem er lekker de tijd voor en leer elkaar kennen! :j :D ik vind het er echt al heel goed uit zien meid!

Mij is juist geleerd niet te veel met die teugels te sturen, maar deze als laatste hulpmiddel te gebruiken.. Dus eerst sturen met je zit/houding en benen en daarna je teugel eraan. Als jij je bovenlichaam 'draait' in de richting waar je heen wil (dus door te kijken waar je heen wil) maak je je binnen been langer en zal je paard waarschijnlijk de volte al indraaien. Misschien dat iemand anders het iets beter kan uitleggen, maar dit is wat mijn instructrice zegt..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 15:57

Ik zal een poging doen.. Mij is altijd geleerd gewoon te sturen.. Een foute manier om het even zo te noemen.. Ik heb voor school een sportmodule moeten volgen, en koos daarvoor paardrijden. Dit moest ik doen op een stal in Rotterdam. Ik heb hier 2 prive lessen gehad van iemand die internationaal rijd (tijdelijk niet vanwege blessure), en daarbij reed ze op verschillende handelsstallen.. Moest een jonge 4 jarige fries door rijden, met alle begeleiding. Ze vertelde mij hoe ik op de juiste manier met stelling mijn paard ACTIEF op de volte kon zetten. Eerst begonnen met veel slangenvoltes, goed losmaken, schakelen, enz. En vervolgens de volte op 'sturen'. Hier liet ze mij eerst mijn binnenteugel van de hals afhalen, en buiten teugel tegen de hals. Kijken waar ik naartoe wou, en mijn handen netjes dragen. In feite, stuur je dus niet, maar je houd je handen anders. Vervolgens binnenbeen eraan en tadaa, paard boog om mijn been, ging heel fijn lopen. In de tussentijd nog veel schakelen enz. Het is moeilijk te vertellen wat ik met mijn handen moest doen met een paar letters.. In woorden vertellen is toch makkelijker dan het opschrijven. Ik moest het vergelijken met het besturen van een fiets..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:02

Dan klinkt het inderdaad al anders :j Ik had het idee dat je bedoelde dat je je binnenbeen moest aanleggen en dan het paard dus als ware om trok aan de binnenteugel door deze van de hals af te doen. Wat ik alleen niet snap, als je met een fiets de bocht om gaat dan gaat je binnenhand naar binnen maar je buitenhand doe je als ware naar voren, dat is met paardrijden niet zo?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:18

Bedenk me idd net dat dat erg tegenstrijdig is.. Met rijden weet ik wel wat ik moet doen.. Vergeet de fiets :p ik ga vanavond weer rijden en ga opletten wat ik dan precies doe! Krijg je hier vanavond antwoord op :+ Ik weet namelijk dat ze dat als voorbeeld nam.. Als je op de fiets niks met je handen doet, dan gaat ie ook de bocht niet om.. Je kijkt waar je heen gaat, binnenteugel van de hals af, buitenteugel ertegenaan, dus begrenzen, binnenbeen erbij.. Door te kijken waar je heen gaat, en voor jezelf al uit te stippelen hoe j e je wending/ figuur wil gaan rijden, verplaatst je gewicht ook wat... Ik ga er vanavond op letten! Op dit moment kom ik niet verder dan dit.. :+

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:22

Dat is wel waar idd dat de fiets dan niet de bocht om gaat, maar als je zonder handen fietst kun je je fiets ook de bocht om laten gaan, dat doe je dan op zit en balans :j Denk dat het met paardrijden ook wel zo werkt. Wat je schrijft is wel goed idd, kijken wat je heen gaat, daardoor verplaats jij je gewicht al wat en maak je je binnenbeen langer, je binnenhand van de hals, maar niet je hand naar je toe, dus je handen blijven wel op gelijke hoogte/lengte (volgens mij?) en idd buitenteugel tegen de hals en buitenbeen ietsje terug leggen..

Misschien zit ik verder ook wel verkeerd hoor :+ Maar ik vond het idee van op die fiets zo gek omdat je dan dus zodra je de bocht om gaat je binnenhand naar je toe haalt en je buitenhand naar voren doet. In feite verplaats je met paardrijden wel je hand naar binnen, maar niet naar voren/achteren toch?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:26

Klopt. Je binnenhand gaat naar binnen zonder trekken, en niet naar je toe, en je buitenteugel tegen de hals. Als dit op de juiste manier gaat, en je legt je binnenbeen eraan, krijg je dat je paard om je binnenbeen heen buigt, en krijg je de stelling die je graag wilt hebben. :j en dit in combinatie met een paard dat bergopwaarts loopt, en zijn achterhand gebruikt.. Geloof me, dat is zo fijn rijden!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:33

Dat geloof ik graag :j
Denk dat je veel moet oefenen voor je het voor elkaar krijgt :) Mijn verzorgpaard en ik zijn nog lang niet zo ver := Eerst goed oefenen aan die actieve achterhand, dat die er meer onder komt :)

Heb hier trouwens nog niet eens een eigen foto laten zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij hebben nog erg veel om aan te oefenen. Ik moet letten op mijn houding, zodra ze gaat verruimen en er komt meer power bij heb ik de neiging om mijn balans te verliezen en daardoor wat voorover te vallen, te zien op de 2e foto.
Verder loopt ze vaak niet actief genoeg, maar wel snel genoeg. Ik vind het erg lastig om haar actiever te laten lopen zondat dat het tempo hoger wordt. Verder zit ik te knoeien met mijn beugels, een gaatje korter zitten ze voor mijn gevoel vrij kort en op deze lengte zijn ze vrij lang voor mijn gevoel waardoor ik mijn hak niet goed kan uitdrukken.
Op de 1e foto loopt ze wat achter de LL, en zou ze haar achterhand er meer onder kunnen zetten. Vind hier haar halshouding verder wel fijn, niet te opgekropt. De tweede foto is meer bergopwaarts en actiever, maar door mijn eigen houding ziet het er gespannen uit. 3e foto was tijdens een les (ander moment dan de eerste 2 foto's) en hier vind ik haar wel fijn lopen.
We hebben om de week les en dan gaat het eigenlijk altijd beter dan wanneer we zelf oefenen, maar dat is denk ook wel logisch :j
Paardje is 15, een NRPS, ik rijd haar sinds begin december, maar door de vorst etc hebben we best een tijdje niets kunnen doen. Rijd haar 3 keer per week. Niveau hebben we beiden eigenlijk nog niet echt, we werken voornamelijk aan houding/zit in de les en het actieve lopen, van binnenbeen naar buitenteugel rijden etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:41

Evelijn schreef:

Als je de teugels korter neemt en handen meer naar voren doet (en daar ook opvangt), kun je ze minder snel vastzetten/kracht ontwikkelen. Als je je handen en armen laag langs je lichaam houdt heb je eerder de neiging om ze vast te zetten. Bijkomend voordeel is, als het paard echt nageeft je handen precies op de goede plek terechtkomen. Mensen vergeten vaak dat ze hun armen nog hebben als verlenging van de teugels :D
Tja en mensen die niet kunnen zitten en zich nog moeten vasthouden aan de teugels hebben baat bij zitlessen aan de longe zonder teugels :D :D

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:16

Dit keer geen foto's van mijn kant, en sorry dat ik niet op andere reageer maar vind het erg lastig om andere te beoordelen.. Ik heb vandaag weer fijn gereden!! Heb weer heel erg aan jullie tips gewerkt en vooral aan mijn eigen houding gedacht/gewerkt, en terwijl ik daar mee bezig was ging hij ook veel beter lopen!! Vooral de galop (beide kanten, ook links yes! :D ) gingen super!! En daarna de laatste tien minuten in het grote weiland tussen de bordjes gereden (als outdoor wedstrijd zeg maar) helemaal zonder omheining en hij bleef keuring bij me!! :D Ik was in het begin een beetje bang dat als ik een volte zou insturen hij over de buiten schouder weg zou rennen en met mij aan de haal zou gaan door dat enorme weiland :') maar, nee! Super deed hij het. ENORM BLIJ ben ik nu *\o/*

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 18:20

@ floor fijn dat het zo lekker ging! Oefening baart kunst hè! Leuk om te lezen!:j Ik ga me nu ook maar eens omkleden om naar paardlief te gaan. En kijken of mijn schapenvriendinnetje al gelamd heeft!