Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:03

In elke sport, om op topniveau mee te draaien moet je wat extra meebrengen. Dat maakt dat de top dus niet voor iedereen toegankelijk is. Ik kan normaal lopen, ik kan mij helemaal het blubber trainen, maar ik zal nooit van zijn lang zal zijn leven de 100 meter onder de 10 seconden kunnen lopen. Gewoon omdat ik dat extra stukje talent niet heb. En talent is meer dan alleen aanleg voor iets specifieks. Talent is ook het talent om door te zetten, talent is ook een lichaam dat niet blessuregevoelig is. Sorry hoor, maar elke opmerking dat topsport haalbaar is zonder dat er iets extraas nodig zijn, is in mijn ogen een teken dat iemand totaal niet weet waar ie het over heeft. En ja, in paardensport heb je te maken met ruiter en paard en tot de top te komen zullen beide iets extraas moeten hebben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 14:03

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:04

nombrado schreef:
Ik denk zelf, dat er zonder dat men weet, beter gereden wordt in iemands achtertuin, door mensen die nooit enig wedstrijd gereden hebben, dan door de huidige top en veel dressuurruiters.

Hier ben ik het al helemaal niet mee eens. Een oefening die thuis 9 van de 10 x goed gaat, gaat in de ring 9 van de 10 x fout. Geeft aan dat de oefening toch niet voldoende bevestigd is. Alle oefeningen op je eigen tijd is veel makkelijker en je bent ook eerder tevreden. Zo kun je vanaf de grond ook meer zien, dan wanneer je erop zit en dus is de jury ook nog eens een goede instructeur. Zoals eerder aangegeven kijkt je eigen instructeur naar verbetering.....een jury niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:05

nombrado schreef:
Wel met je eens Lusitana,
Elk paard is in staat de GP oefeningen te beheersen.
of dit nu wel of niet als goed gejureerd wordt, is aan het publiek en de jury.
Ik denk zelf, dat er zonder dat men weet, beter gereden wordt in iemands achtertuin, door mensen die nooit enig wedstrijd gereden hebben, dan door de huidige top en veel dressuurruiters.
mijn ervaring is precies zo, in Spanje (ongetwijfeld ook in portugal) heb ik leren rijden op geschoolde paarden. Waardoor je uiteindelijk weet, hoe het hoort te voelen.
De opleidingen in Spanje en Portugal is nog altijd een 6 jarige opleiding volgens mij, waarin je behoorlijk geschoold wordt paarden te leren opleiden en alles over beweging. Maar ook de verplichte zitlessen.

Ik vind het zeker jammer, dat dit hier in Nederland niet of nauwelijks te vinden is.
Gek genoeg, ken ik een paar adressen waar dit mogelijk is, alleen is er weinig animo voor helaas.
Dat is jammer.....het zijn ook best dure lessen. (geen 20 euro per uur lesje) maar veelal vinden ruiters het te duur of zien de waarde er niet van in.

Misschien wordt het eens tijd voor een goede opleiding/school binnen Nederland?

Heb jij ooit met die ervaring op geschoolde paarden één keer een hele Grand Prix proef met zo'n paard doorgereden? Dus niet alleen de oefeningen apart, maar daadwerkelijk de hele proef?
Zou je ook nog even op eerdere vragen aan jou willen reageren nu je weer terug bent, zoals die over de piaffe in het filmpje in de beginpost?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 14:07

horseyfries schreef:
Heb jij ooit met die ervaring op geschoolde paarden één keer een hele Grand Prix proef met zo'n paard doorgereden? Dus niet alleen de oefeningen apart, maar daadwerkelijk de hele proef?

Ja, op eerder geposte bruine hengst, maar is dat belangrijk? :+

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:19

Filmpje? ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:20

nombrado schreef:
Wel met je eens Lusitana,

En daaronder valt zeker ook jouw achtertuin. Sorry, ik hecht echt veel meer waarde aan degene die hun prestaties meten aan anderen en onafhankelijk laten beoordelen.

nombrado schreef:
mijn ervaring is precies zo, in Spanje (ongetwijfeld ook in portugal) heb ik leren rijden op geschoolde paarden. Waardoor je uiteindelijk weet, hoe het hoort te voelen.
De opleidingen in Spanje en Portugal is nog altijd een 6 jarige opleiding volgens mij, waarin je behoorlijk geschoold wordt paarden te leren opleiden en alles over beweging. Maar ook de verplichte zitlessen.

Ik vind het zeker jammer, dat dit hier in Nederland niet of nauwelijks te vinden is.
Gek genoeg, ken ik een paar adressen waar dit mogelijk is, alleen is er weinig animo voor helaas.
Dat is jammer.....het zijn ook best dure lessen. (geen 20 euro per uur lesje) maar veelal vinden ruiters het te duur of zien de waarde er niet van in.

Misschien wordt het eens tijd voor een goede opleiding/school binnen Nederland?

Maar als het daar allemaal zoveel beter geregeld is, waar blijven dan de klinkende resultaten? Engeland, Nederland en Duitsland (ik hoef alleen maar de erelijsten van de afgelopen jaren bij te pakken) staan al jaren aan de internationale dressuurtop, met meerder ruiters/amozones. Spanje/portugal. Grote landen met veel inwoners. Paardrijden populaire grote sport in die landen. Ik hoor dus dat de opleidingen geweldig zijn... waar blijven die hordes met topruiters? Plaats 1 t/m 9 op de individuele OS worden door de 3 toplanden, waaronder nl, ingevuld. En als er meer zouden mogen starten uit deze landen, zou de verhouding misschien nog schever liggen. In de top 18/deelnemers kur. 1 spanjool en 1 portugees. En als het daar allemaal zo top is, waarom komt dan een morgan barbacon in nl om te trainen bij Anky??? De resultaten spreken voor zich lijkt mij, we doen het in nl echt niet zo slecht!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 14:21

er werd hier benoemd dat het in buitenland gereden "kunstjes" rijden betreft.
Ik haak daar even op in, omdat mijn ervaring anders is, en ik heel wat dressuurstallen in Spanje bezocht heb, maar ook maneges.
Geen kunstjes gezien.
Bij de grote bekende dressuurstallen mooie dingen gezien, mooie ruiters, talentvolle paarden en goed gereden oefeningen (met heus ook wel hier en daar foutjes)
overigens vind ik dit niet echt kunstjes
http://www.youtube.com/watch?v=hx3a4nNO3ak

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:22

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

Ja, op eerder geposte bruine hengst, maar is dat belangrijk? :+

En was dat een grand prix proef in wedstrijdverband of in de achtertuin?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 14:23

oji schreef:
nd?

Maar als het daar allemaal zoveel beter geregeld is, waar blijven dan de klinkende resultaten? Engeland, Nederland en Duitsland (ik hoef alleen maar de erelijsten van de afgelopen jaren bij te pakken) staan al jaren aan de internationale dressuurtop, met meerder ruiters/amozones. Spanje/portugal. Grote landen met veel inwoners. Paardrijden populaire grote sport in die landen. Ik hoor dus dat de opleidingen geweldig zijn... waar blijven die hordes met topruiters? Plaats 1 t/m 9 op de individuele OS worden door de 3 toplanden, waaronder nl, ingevuld. En als er meer zouden mogen starten uit deze landen, zou de verhouding misschien nog schever liggen. In de top 18/deelnemers kur. 1 spanjool en 1 portugees. En als het daar allemaal zo top is, waarom komt dan een morgan barbacon in nl om te trainen bij Anky??? De resultaten spreken voor zich lijkt mij, we doen het in nl echt niet zo slecht!

Geduld :D Maar ook de manier waarop de jury beoordeeld
als dat nu overeenstemt met de opgestelde FEI reglementen, dan gaan die punten wel komen.
Talentvolle paarden hebben ze zat (ik ben bang, meer dan in Nederland, puur door de bouw!)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:24

nombrado schreef:
overigens vind ik dit niet echt kunstjes aanleren, maar serieus trainen....
GP paard gereden hier door een ruiter uit Colombia, die kwam leren!
http://www.youtube.com/watch?v=NEXK9yUT8bQ
kampioen van het ras (geen GP) van dit jaar. Mooi hoe hij in de uitgestrekte draf meegaat met de hand naar voren in de beweging.
http://www.youtube.com/watch?v=dG68kU_dzq0

Je mist mijn punt totaal in de opmerking over kunstjes aanleren. Ik reageerde daarmee op iemand die zei dat volgens haar een paard niet zo speciaal hoefde te zijn om GP te kunnen. Wat jij vervolgens hier laat zien, zijn niet bepaald normale paarden die je op iedere hoek van de straat tegenkomt. Dus bevestig je eigenlijk mijn punt. Dat deze paarden Grand Prix aan zouden kunnen, dat vermoed ik wel. Maar dit zijn ook uitzonderlijke paarden. De meeste paarden in zuidelijke landen waar iedereen eens hogere oefeningen mee mag oefenen, zien er niet zo uit, lopen al helemaal niet zo, en kunnen enkele kunstjes, meestal de piaffe, beetje passage achtig draven en zo nog een paar dingen, maar niet een Grand Prix proef uit het boekje.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:25

nombrado schreef:
er werd hier benoemd dat het in buitenland gereden "kunstjes" rijden betreft.
Ik haak daar even op in, omdat mijn ervaring anders is, en ik heel wat dressuurstallen in Spanje bezocht heb, maar ook maneges.
Geen kunstjes gezien.
Bij de grote bekende dressuurstallen mooie dingen gezien, mooie ruiters, talentvolle paarden en goed gereden oefeningen (met heus ook wel hier en daar foutjes)
overigens vind ik dit niet echt kunstjes
http://www.youtube.com/watch?v=hx3a4nNO3ak

Nogmaals, ik heb het niet over de topruiters van topdressuurstallen die daadwerkelijk Grand Prix rijden. Ik heb het over de opmerking dat elk gewoon paard Grand Prix zou kunnen lopen, maar de ruiters niet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:26

Nee, dat van Fuego zijn geen kunstjes, maar die rijdt ook al jaren in de GP en scoort zeer verdienstelijke percentages. Niemand volgens mij die op afgeeft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 14:26

oji schreef:

Dat waren lessen op een GP geschoolde hengsten om te leren voelen en ervaren...
Ik rijd momenteel geen wedstrijden.
Heb mijn handen vol aan het weer in balans rijden van verreden paarden hier in Nederland :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 14:27

horseyfries schreef:
Nogmaals, ik heb het niet over de topruiters van topdressuurstallen die daadwerkelijk Grand Prix rijden. Ik heb het over de opmerking dat elk gewoon paard Grand Prix zou kunnen lopen, maar de ruiters niet.

De paarden kunnen allemaal de GP oefeningen beheersen
of de ruiters deze doorzetting hebben, wilskracht en geduld, is vaak de vraag

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:28

nombrado schreef:
oji schreef:
nd?

Geduld :D Maar ook de manier waarop de jury beoordeeld
als dat nu overeenstemt met de opgestelde FEI reglementen, dan gaan die punten wel komen.
Talentvolle paarden hebben ze zat (ik ben bang, meer dan in Nederland, puur door de bouw!)

In het filmpje van de schimmel wat jij zo geweldig vond omdat die man zijn hand naar voren deed, zie je al dat hij dat doet om de neus weer voor de loodlijn te krijgen want die kiept er telkens achter. En dan zie je nog geen enkel verzameld werk, waarin het nog veel moeilijker is om het paard op lengte te rijden! Ik blijf het frappant vinden dat jij dingen blijft roepen over FEI reglementen maar dan vervolgens idolaat bent van filmpjes waar de FEI reglementen ook lang niet altijd van toepassing zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 14:28

oji schreef:
Nee, dat van Fuego zijn geen kunstjes, maar die rijdt ook al jaren in de GP en scoort zeer verdienstelijke percentages. Niemand volgens mij die op afgeeft.

Gelukkig onder begeleiding een zeer goede bondscoach.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:28

nombrado schreef:
oji schreef:

Dat waren lessen op een GP geschoolde hengsten om te leren voelen en ervaren...
Heb mijn handen vol aan het weer in balans rijden van verreden paarden hier in Nederland :o

Maar wel een stal vrij volgens je onderschrift? :+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:29

nombrado schreef:
oji schreef:

Gelukkig onder begeleiding een zeer goede bondscoach.

Als je Jean Bemelmans bedoelt, die is weg hé!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 14:30

horseyfries schreef:
In het filmpje van de schimmel wat jij zo geweldig vond omdat die man zijn hand naar voren deed, zie je al dat hij dat doet om de neus weer voor de loodlijn te krijgen want die kiept er telkens achter. En dan zie je nog geen enkel verzameld werk, waarin het nog veel moeilijker is om het paard op lengte te rijden! Ik blijf het frappant vinden dat jij dingen blijft roepen over FEI reglementen maar dan vervolgens idolaat bent van filmpjes waar de FEI reglementen ook lang niet altijd van toepassing zijn.

Die schimmel was een voorbeeld van een (talenvolle) hengst, en de nog niet zo verre ruiter.
Paard is nog lang niet toe aan de top.....
maar de manier waarop de ruiter hem de ruimte geeft in de verruiming, moet ik hier nog in nederland in het rijden ontdekken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:30

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

De paarden kunnen allemaal de GP oefeningen beheersen
of de ruiters deze doorzetting hebben, wilskracht en geduld, is vaak de vraag

Sorry, maar als dit waar was, dan werd jij rijk met het scholen en verkopen van GP paarden. En dan had je echt geen stal leeg.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 14:31

horseyfries schreef:
Als je Jean Bemelmans bedoelt, die is weg hé!

Ja, fijne man!
die het begrijpt en paarden begrijpt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:31

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

Die schimmel was een voorbeeld van een (talenvolle) hengst, en de nog niet zo verre ruiter.
Paard is nog lang niet toe aan de top.....
maar de manier waarop de ruiter hem de ruimte geeft in de verruiming, moet ik hier nog in nederland in het rijden ontdekken.

Dan moet je wat meer in NL rondkijken want ik zie dat hier wekelijks.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 14:33

horseyfries schreef:
Sorry, maar als dit waar was, dan werd jij rijk met het scholen en verkopen van GP paarden. En dan had je echt geen stal leeg.

Ik zie echt het nut niet in van het verkopen van GP paarden... voor wie? voor iemand die het zonder de juiste begeleiding er binnen 2 maanden al verprutst heeft?
het opleiden kost je 10 jaar!
Veel beter voor de ruiters dit zelf te leren!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:34

nombrado schreef:

Wel gedaan dan?
Welk niveau?