Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xBlue schreef:Mizsz_Kitty schreef:Jammer van dat gezwets in dit topic, heb de vorige topics met veel plezier meegelezen, maar hier is echt totaal niets aan. Niet "leerzaam" ook, alleen maar heel erg irritant.
Helemaal mee eens. Van de vorige topics heb ik zó veel geleerd! Maar nu iedereen elkaar tegenspreekt en belachelijk maakt is bij mij het plezier er van af.
RobinBuck schreef:maralyn schreef:nombrado, sorry, dit heeft niets te maken met beoordelen of discuseren over aan de teugel en correct rijden.
Ik vind het er netjes uit zien op de fjord. Is je fjord erg voorwaarts? Want zo lijkt het niet...
Maar je rijd verder erg netjes. Ik zou alleen wel ietwat losser zijn met je handen, zodat je handen en teugels in 1 lijn komen, zodat het meer een onstpannen gevoel geeft voor het paard.
Is je paard dan wat te voorwaarts? Kun je dit terug rijden door je ietwat zwaar te maken in het zadel. Hierdoor belemmer je zijn vooruitgang, en zal hij zachter gaan lopen.
hij was al een beetje moe, dit was op buiten rit, en het meisje waarvan hij is had net stuk gegalopeerd, toen mocht ik dr even op en moesten er even wat nette foto;s van hem gemaakt worden.
dus daardoor komt dat met die benen waarschijnlijk ook wel, en hij tilt ze zowiezo niet zo spectaculair op
Killyenn schreef:Toch was dit topic bedoeld voor een goede discussie (/socratisch gesprek). Ik ben het er mee eens dat de argumenten op de persoon daar niet bij horen en die mogen van mij ook zeker achterwege gelaten worden, maar dit topic was niet bedoeld als 'help mij ik heb tips nodig hier zijn wat slecht zichtbare foto's'. Het ging er juist om dat er goede, heldere foto's werden geplaatst met daarbij een uitleg van de ruiter wat er te zien was, hoe dit bereikt was of welke negatieve uitwerking er juist zichtbaar was, zodat daar vervolgens over gepraat kon worden. Dat mis ik dit topic (en gedeeltelijk het vorige topic) enorm. Mijn voorstel: vanaf nu niet meer op de persoon of uit frustratie discussiëren, en daarnaast enkel nog foto's bespreken die voldoen aan de oorspronkelijke insteek. Hopelijk kunnen we dan verder met een leuk en informatief topic!
Maartenn schreef:Interessant topic
Ik heb me laatst laten filmen tijdens het rijden, hebben jullie misschien tips?
http://www.youtube.com/watch?v=0TeyvRSC7dw
Megan_ schreef:[ Afbeelding ]
RenWaBl schreef:[ Afbeelding ]
Silkaay schreef:Dit vind ik dan weer een fijn beeld, de momenten dat ik hem laat zakken, een beetje vw nw ga rijden, loopt hij ook fijn
[ Afbeelding ]
Geryon schreef:Maar Aleeneh, de héle hals kan toch niet rond worden bij een niet opgerichte houding?
Sheran schreef:Aan je zit werken is altijd goed. Dat zou ik zelf ook weer eens wat vaker moeten doen, maar ik rijd niet zo vaak meer. Soms heb je een balansprobleem zonder dat je het zelf door hebt, en ben je afhankelijker van beugels en teugels dan je zou willen
Deze foto van mij en mijn paardje is van vandaag, ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Ze heeft kissing spines en vindt het moeilijk haar rug een beetje rond te maken. Met mijn houding ben ik niet zo blij, maar ik zit haar er geloof ik niet erg mee in de weg.
[ Afbeelding ]
Chanice92 schreef:even stipje voor mij. ben wel nieuwschierig!
ben zelf nog hard aan het werk, en ja k weet me fouten.
dit was gister avond
[ Afbeelding ]
ArGieVai schreef:en een foto met mij, waarbij ook duidelijk te zien is dat hij heel sterk van voor word, en mijn houdingprobleem. Ik weet ook eigenlijk totaal niet hoe ik dat (voornamelijk het sterk worden) kan oplossen
[ Afbeelding ]
_Esther_87_ schreef:Wat een leerzame foto!
Kijk eens wat jij doet met je zit. Zit je in balans, recht boven je paard? Of duw je je paard misschien naar voren? En als het zo is dat je je paard naar voren duwt....Is je paard dan sterk, of duw hem zelf in je eigen hand?
Leetje1996 schreef:Ik plaats ook nog even iets van vandaag, na de tip om rechter op te gaan zitten ben ik erop gaan letten. Me merrie begint hengstig te worden dus ze is van alles afgeleid, bijna geen beginnen aan dus xD
[ Afbeelding ]
Hierbij vind ik mezelf te streng met me binnenhand... Wel loopt ze goed actief voor het been, valt al minder op de voorhand, zelf zit ik ook recht op dan de vorige keer, (zie pagina 2 dit topic)
[ Afbeelding ]
Galop foto, hierbij moet ik ervoor zorgen dat ik contact blijf houden met de mond. Verder nog iets rechterop gaan zitten en iets meer op me kont, schouders ook iets meer naar achteren. Paard loopt zoals ik eerder heb gelezen in dit topic (volgens mij) wel vanaf der schoft gebogen.
Hopelijk hebben jullie nog een paar goeie tips voor mijPS: benen ben ik mee bezig gaat alleen niet zo makkelijk
Change3x schreef:Wat uitschuiven. Geeft een ontspannen beeld vind ik zelf. Ik stoor me aan mijn rechter handje, die is een beetje spastisch volgens mij, werk er ook aan. Met mijn been druk ik heb wat weg omdat hij wat naar binnen viel.
[ Afbeelding ]
Samsie schreef:Ik wil ook graag wat foto's plaatsen.
Sinds 1,5 maand rijd ik deze haflinger. Zijn naam is Althess, maar hij word Bolle genoemd. Hij is namelijk erg lomp. Het is een 7jarige haflinger ruin.
Ik heb het probleem dat ik mijn handen vast zet en het is echt moeilijk om dat af te leren. Ik krijg daardoor ook vaak kramp in mijn bovenarmen. Ik doe het voornamellijk met mijn binnenhand.
[ Afbeelding ]
Diaz schreef:Gister geprobeerd een beetje contact met de teugel te nemen op de momenten dat Diaz actief stapte, en zelf haar hals wat liet zakken.
Ze is het niet gewend, en vind het bit nog wat gek.
Wat vinden jullie hiervan?
Het is mijn bijrijdster, ik zit er bij met een krukje, en geef aan wat ze moet doen om het even bot te zeggen![]()
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
JamieShanin schreef:Ik zou me ook graag willen aanmelden
[ Afbeelding ]
Over Bono:
Bono mag wat meer nog zijn hoofdje laten zakken en nog wat meer mijn handen volgen, hij loopt hier al wel op zijn eigen benen en ontspannen,
Zijn achterhand is er netjes bij, maar mag nog wel iets meer.
Over mij:
Ik mag ontspannender gaan zitten (evt een beugelgaatje langer) ik moet minder mijn polsen naar beneden knakken. maar ik zit wel recht.
Verder mag ik mijn amen meer langs mijn lijf leggen. En mijn handen ietsje lager houden.
Heb ik het zo goed gedaan ?
Babootje schreef:Maartenn schreef:Interessant topic
Ik heb me laatst laten filmen tijdens het rijden, hebben jullie misschien tips?
http://www.youtube.com/watch?v=0TeyvRSC7dw
Ik zie een hele vriendelijke amazone waarvan het paard af en toe op de voorhand loopt. vooral zo door en als ie sterker is wat meet gewicht op de achterhand nemen!
cp112 schreef:Ik ben wel even benieuwd. Dit is mijn 4-jarige tinkerhengst, foto's van verschillende momenten van het afgelopen jaar. Wat zien jullie?
[ Afbeelding ]
(blijft een leuke foto, met niemand minder dan Adelinde Cornelissen)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
jes_sam schreef:[ Afbeelding ]
Argg.. mijn houding.. waarom hou ik mijn rug opeens niet meer rechtMaar goed bright in draf, iets te diep dacht ik zo maar wel goed actief.
carmenmisty1 schreef:Mm ik vind het moeilijk te bepalen wat goed is maar ik zou even wat fototjes laten zien miss kan ik wat advies krijgen Ik rijd b maar heb nog geen winstpunten
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Heb geen fotos dat ze los vierkant staat
Hoop dat jullie er wat aan hebben
mang schreef:oke ik ga nu op een heel kritiekgevoelige foto plaatsenGewoon als leermoment.
Ik ben me er van bewust dat het geen beste foto is, maar toch wil ik graag kritiek.
Wat ik zelf zie is dat ik spanning heb en me daarom helemaal vast zet, mijn rechterhand is weer te hoog en mijn binnenhand te streng. Verder laat prees (door mij) niet los in haar kaak en is haar achterhand er niet helemaal bij.
Nog wat om rekening mee te houden misschien: Preza is een draver en galop is dus niet haar beste gang. De bak was ook erg zwaar wat het niet makkelijker voor haar maakte
[ Afbeelding ]
S_en_Z schreef:Een paard kan nooit zakken van achter en "omhoog" van voor als je hem alleen maar naar voren "jaagt" (ik zeg niet dat je dit doet)
Als je de passen trager maakt in galop en het paard moet terug komen zal hij vanzelf om te compenseren (balans vinden) steeds iets meer omhoog springen. Dit is ontzettend zwaar dus mag je niet continu doen. Kleine stukjes, paar passen en weer naar voren.
Naarmate de sprong sterker wordt kun je het paard meer omhoog en naar voor laten bewegen zodat de galoppas omhoog en krachtiger wordt.. vanuit daar zal (uiteindelijk) het achterbeen "meer onder komen" (als je rijd richting middengalop) zonder dat het ten koste gaat van de beweging van je paard, maar daar is eerst kracht van achteruit nodig.
Wat je op de foto ziet is dat het paard(je) heel groot en vlug maar heel erg vlak galoppeert.
Als je door naar voren jagen het achterbeen eronder gaat rijden dan gaat je paard taktgestoord galopperen. Dat wil zeggen dat hij dan eerst het buitenvoorbeen neerzet en met het achterbinnenbeen nog in de lucht is. Terwijl deze IN EEN NORMAAL/RUSTIG tempo tegelijktijdig neer zouden moeten komen om tot 3takt te komen.
ilsse schreef:Ik lees al even mee en zou jullie willen vragen ook op mijn foto te reageren. Zelf ben ik hier niet zo goed in maar leer van jullie commentaar en advies op anderen.
Aan mijn houding werk ik heel erg hard, en ook aan de van mijn paard. Ik heb haar nog maar twee maanden en sta graag open voor tips en adviezen
[ Afbeelding ]
xWildrose schreef:Oke, ik heb ook wat probleempjes met mijn paardje. Ze is heel erg geneigd om zich op te kroppen en veel te diep te komen. Omdat ze eerst nog sterker moest worden en meer balans moest krijgen heb ik me daar niet zo druk gemaakt. Nu ben ik toch bezig om haar meer op/voor de loodlijn te krijgen. Dit gaat eigenlijk best wel goed. Soms komt ze nu net wat teveel eruit, maar als ik haar dan weer op het achterbeen zet komt ze wel weer.
Hier staan de foto's van afgelopen zondag en ook nog een stuk tekst met aandachtspunten!.
[RT-HAW] Amber weer aan het werk.
Ik vind eigenlijk voornamelijk dat ik de foto's verpest, mijn houding is zo belabberd. Ik moet voornamelijk veel meer gaan zitten en mijn bekken kantelen. Ik probeer hier goed op te letten. Verder vind ik dat Amber het wel netjes doet, al veel meer lengte in de hals als eerst, op de loodlijn en toch lekker actief. Achterhand mag nog wel beter ondertreden. Verder vind ik het persoonlijk er niet heel verkeerd uit zien. Maar ik kijk er natuurlijk anders tegen aan, ik ben gewoon heel trots op haar haha[a]
Hier heb ik wat foto's van eerst;
[ Afbeelding ]
Zoals hier zie ik enorm veel spanning, die hals er op zetten achter de loodlijn kruipen. Op dat moment hield ze zich erg vast en kon ik ook totaal nog niet wisselen in halshouding, nu kan ze al netjes met de neus bij haar knieeen in draf.
[ Afbeelding ]
Hier kropt ze zich ook erg op, waardoor mijn teugels los hangen. Het is natuurlijk wel maar een moment opname. Dit is bijv wel die zelfde dag;
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Hier vind ik haar wat sloom ogen, en op de voorhand vallen.
Dit is weer iets later;
[ Afbeelding ]
Oogt al fijner vind ik maar buigt totaal niet. Het blijft een moeilijk punt, maar is al sterk verbeterd.
Dit was de eerste keer ergens anders, gelijk veel meer spanning.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Sorry voor de hoeveelheid foto's, maar zo hoop ik jullie wel een duidelijk beeld te geven. Ik vind zelf persoonlijk dat er wel vooruitgang is geboekt, behalve mijn houding die lijkt alleen maar slechter te worden [heel belangrijk aandachtspunt dus!] Ik hoop dat jullie bij een beetje kunnen helpen.
S_en_Z schreef:Leetje1996 schreef:Ik plaats ook nog even iets van vandaag, na de tip om rechter op te gaan zitten ben ik erop gaan letten. Me merrie begint hengstig te worden dus ze is van alles afgeleid, bijna geen beginnen aan dus xD
[ Afbeelding ]
Hierbij vind ik mezelf te streng met me binnenhand... Wel loopt ze goed actief voor het been, valt al minder op de voorhand, zelf zit ik ook recht op dan de vorige keer, (zie pagina 2 dit topic)
[ Afbeelding ]
Galop foto, hierbij moet ik ervoor zorgen dat ik contact blijf houden met de mond. Verder nog iets rechterop gaan zitten en iets meer op me kont, schouders ook iets meer naar achteren. Paard loopt zoals ik eerder heb gelezen in dit topic (volgens mij) wel vanaf der schoft gebogen.
Hopelijk hebben jullie nog een paar goeie tips voor mijPS: benen ben ik mee bezig gaat alleen niet zo makkelijk
Als je al zegt dat dit een mindere dag is.. laat dan eens fotos maken als jullie wel je dag hebben!
xWildrose schreef:S_en_Z schreef:
Haha niks, je bent dan alleen maar sterker en dat is niet de bedoeling. Ik moet wel bij zeggen dat ik aan mijn rechterarm een berperking heb [Erbse parese] dus die kant functioneert niet goed. [Mijn arm is korter, kan hem minder goed dragen, kan bepaalde bewegingen niet en meedraaien in hoeken is lastig.] Maar dan als nog moet ik het indd afleren! Daarom, mijn volledige houding is een groot aandachtspunt.
Is die arm dan juist sterker of slapper?
S_en_Z schreef:Het eerste wat me opvalt is dat hij wat teveel opkrult (fries he) en dat daardoor de achterkant minder doet dan hij zou kunnen. Van mij mag je hem leren zijn hals wat meer laten vallen. (hals ietsje uitschuiven en neusje iets naar voren rijden) Dan gbruikt hij andere spieren en zal hij wat meer door zijn lijf komen.
nombrado schreef:xBlue schreef:nombrado, ik heb nou alles gelezen wat je hebt geschreven. Het klinkt soms heel logisch en dan weer niet, dus ik hou me nog even gedeisd voordat ik me erin meng. Toch zou ik één ding toch nu al wel willen vragen.
Want je hebt steeds een mens als voorbeeld. Maar een mens loopt toch niet op 4 benen en draagt toch niets op zijn rug? Hoe kan je dan die vergelijking maken?
de beweging mbv het skelet is bijna gelijk
de voortbeweging kan je dus goed vergelijken met mens en dier.
vooral het bekken is zeker identiek in gebruik met bewegen.
om een skelet in balans te laten bewegen, is het van belang zo recht mogelijk te blijven en de spieren (die daarvoor gemaakt zijn) het proces te laten ondersteunen.
zo kan je bv bij kracht inspanning je bekken "stabiel" maken, zodat er zware dingen gelift kunnen worden
zo ook met een paard.
de rugspier blijft dus altijd verend en nooit te strak , net als buikspieren e.d.
het liften van zware dingen gebeurd mbv oa je bovenbeenspier. Die spier (bij een paard aan de achterzijde) moet dus sterk gemaakt worden om het liften voor elkaar te krijgen.
Babootje schreef:Kunnen jullie het nog volgen??? Ik niet. Met alle respect Nombrado, maar XBlue slaat de spijker op zijn kop. Je kunt een paard niet vergelijken met een mens en al helemaal niet het effect van een ruiter op de rug.
little_birdy schreef:ja vind ik ook zonde
even aan aanvulling op mijn foto's een paar pagina's terug een filmpje,
hij is wel constanter in de aanleuning geworden sinds dit filmpje,
ben alleen benieuwt wat jullie van het tempo hoofdhalshouding beenzetting enz vinden
[ Video ]
little_birdy schreef:ja hij loopt soms wat onder mij uit ja ! goed gezien
Babootje schreef:little_birdy schreef:ja hij loopt soms wat onder mij uit ja ! goed gezien
Ik vind het tempo op zich wel fijn, maar je kunt zien dat het niet "van jou" is. Het paard wil het bit niet aannemen (drukt zich eruit of is achter het bit). Is het een jong paard?
Ik zou om te beginnen er eens een slofje omheen doen om hem dat "gegooi" van het hoofd af te leren.