[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:02

mag ik er ook nog eentje plaatsen?
het is wel al lang geleden.
Afbeelding
ik moet mijn binnen hand naar binnen doen ipv over de hals, en rechtop kijken.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:06

nicky_rilana schreef:
Afbeelding

Pony lijkt over de rug en nageeflijk te lopen, of hij stuwend of dragend gaat kan ik moeilijk zeggen, maar denk dragend..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:08

nicky_rilana draagt het paard of stuwt het? Valt het op de voorhand? kantelt het zijn bekken?

Even zelf proberen je foto te beoordelen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:09

daar ben ik niet zo goed in, maar ik zal het proberen.
ik denk dat ze draagt. volgensmij valt ze niet echt op de voorhand maar gewoon horizontaal.
of ze haar bekken kanteld? ik zou het niet weten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 05:03

Joolien; als je het paard wel goed vind lopen vanuit de achterhand, waarom dan veronderstellen dat het paard zich aan de hand onttrekt. Dan zou nooit een paard op het 'gewicht van de teugels' gereden kunnen/mogen worden. Iets waar ik zeer naar streef.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:03

nicky_rilana schreef:
Afbeelding

als eerste doen we in dit topic eerst wat meepraten en dan pas een foto plaatsen, anders krijgen we teveel foto's om het goed te evalueren.

Verder denk ik te zien dat je aan het wijken bent, ik vind het daardoor sowieso niet te beoordelen ;) Het is al zo moeilijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:08

Kadankovitch schreef:
Joolien; als je het paard wel goed vind lopen vanuit de achterhand, waarom dan veronderstellen dat het paard zich aan de hand onttrekt. Dan zou nooit een paard op het 'gewicht van de teugels' gereden kunnen/mogen worden. Iets waar ik zeer naar streef.

Daar streef ik ook naar, lichte aanleuning van voren die het paard zelf opzoekt, maar ik vind hem echt strak in de hals. Maar wellicht is het vertekend.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:32

Heb een groot deel van het topic door gelezen, was hem al eerder tegen gekomen maar kon hem helaas niet meer vinden! erg interessant, heb ook telkens bij de foto's van mijn paard gekeken, maaar vind het toch erg moeilijk om te beoordelen...

Joolien schreef:
Citaat:
Dit vind ik een lastige foto. Ik zie een aangespannen buikspier (en dat was toen heel knap, want hij was veel te dik) Volgens mij kantelt hij zijn bekken licht, maar ik krijg toch een stuwend idee.
Afbeelding

Ik zie hier veel spanning in de bovenlijn, ze drukt haar onderhals op en zo haar rug weg. Door spanning lijkt ze wat opwaarts ook omdat ze achter de teugel kruipt maar ze is idd stuwend.

Ik vraag me wel af of ik goed zie waardoor het paard hier stuwend en niet dragend is. Ik zie wel een aangespannen buikspier, maar inderdaad een weggedrukte rug (het holle gedeelte vlak achter het zadel), maaar als ik het goed heb gelezen iets terug in het topic, kantelt het paard zijn bekken dus ook niet? want dat kan hij alleen als hij zijn rug niet wegdrukt? of heb ik dat nu verkeerd gelezen? begin nu een beetje te twijfelen namelijk.. alleen dat kantelen van die bekken vind ik erg lastig te zien.. en begrijp de eerdere posts die ik ervan heb gezien ook niet zo goed! iemand die mij erbij kan helpen? :\

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:26

ik heb ook het idee dat de foto vertekend doordat de horizon niet recht is. daardoor lijkt het paard veel meer bergop te lopen.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:40

ik heb een poging gedaan tot rechtzetten, en even de lijnen bij de benen neer gezet, wat betekend dit dan? ik zag het eerder in dit topic voorbij komen? ging ook over het stuwend en dragend

Afbeelding

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:13

volgensmij is hij dan stuwen richting dragend?
Omdat met dragend die benen recht zouden staan, maar ze niet helemaal schuin zijn?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:18

lisaislisa schreef:
Omdat met dragend die benen recht zouden staan, maar ze niet helemaal schuin zijn?

Dat ligt toch aan het fotomoment.. ?

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:28

Geryon schreef:
lisaislisa schreef:

Dat ligt toch aan het fotomoment.. ?

Ja dat volgensmij ook, maar zo werd het op het begin wel uitgelegd..

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:09

Hoi zou ik ook mogen meedoen?
Vind het een super interessant en leerzaam topic en lees al vanaf het begin mee, maar omdat ik totaal geen verstand ervan heb en het nog allemaal heel moeilijk vindt, had ik nog niet meegedaan. Maar wie niet waagt, wie niet wint xD

OVer de laatste foto:
Volgens mij zie ik een aangespannen buik. Persoonlijk heb ik het paard iets meer voor de loodlijn dan zoals hier er iets achter. Ik heb zelf het idee dat ze wel wat dragend is.

pfff echt heel moeilijk, maar zit ik een beetje in de goede richting. Heb stiekem met paint een paar lijntjes getrokken zodat ik het wat beter kon zien xD

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:31

ik zou ook graag mee doen mag dat??

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:03

elle108030 schreef:
ik zou ook graag mee doen mag dat??

Natuurlijk mag dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:12

Ja hoor, zeker.

Joolien: vind je het logisch dat als je een aangespannen buikspier ziet, er spanning zou zijn in de bovenlijn?
(een ander mag deze ook beantwoorden hoor)

Wat weten jullie eigenlijk over antagonisten? (bijvoorbeeld biceps - triceps, de spier aan de bovenkant van je bovenarm, en die aan de onderkant) Wat doen die 2 met elkaar? Kunnen ze tegelijk aangespannen zijn?

Ik wil nog even naar iets anders toe.
Wat weten jullie over nageeflijkheid? Wie kan mij vertellen wat het is, wat het inhoudt?

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:27

Yamcha schreef:
Ja hoor, zeker.

Joolien: vind je het logisch dat als je een aangespannen buikspier ziet, er spanning zou zijn in de bovenlijn?
(een ander mag deze ook beantwoorden hoor)

Wat weten jullie eigenlijk over antagonisten? (bijvoorbeeld biceps - triceps, de spier aan de bovenkant van je bovenarm, en die aan de onderkant) Wat doen die 2 met elkaar? Kunnen ze tegelijk aangespannen zijn?

Wat weten jullie over nageeflijkheid? Wie kan mij vertellen wat het is, wat het inhoudt?

Ook op de vraag van Joolien, nee vind ik niet. Volgens mij werken die spieren namelijk hetzelfde als de biceps - triceps. De biceps moeten spannen om de triceps te laten ontspannen, en de triceps moeten spannen om de biceps te laten ontspannen.
Alleen als de rug spier dus ontspannen is kan de buikspier aangespannen zijn, als de rugspier aangespannen is kan dus nooit de buikspier ontspannen zijn.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:33

Over biceps, triceps. Bij mijzelf moet ik de ene ontspannen als ik de ander span. Denk dat dat ook zo is bij paarden. Dus als een paard zijn biceps spant, dan moeten zijn triceps ontspannen. Andersom geldt dit ook, lijkt mij.

Nagevelijkheid weet ik weinig vanaf. Behalve dat als het hoofd naar beneden gaat, dit niet automatisch betekent dat een paard nagevelijk loopt. Nagevelijk lijkt mij meer als een paard zijn rug ontspant.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:40

Yamcha schreef:

Weinig over het eerste onderwerp, volgensmij was het dat als de éne aantrok dat de andere dan ontspande?
Weet het eigenlijk niet :o

Nageeflijkheid is volgensmij dat het paard loslaat in de mond en kaak en daardoor over de rug komt?
Het zal wel fout zijn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:51

Alle 3 correct, dat is zo antagonisten werken.

@ lovelys: wat goed dat je het geprobeerd hebt!!! +:)+

Kán een buikspier dan aangespannen zijn en het paard de rug wegdrukken?

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:58

Nee, ik denk het niet. Want doordat de rug weggedrukt word, word er gebruikt gemaakt van een gespannen rugspier. Dan kan dus nooit de buikspier ontspannen.

lovelyloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:10

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:18

lovelyloves kan je de foto's niet gewoon neerzetten?

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:19

lovelyloves schreef:
gewoo even een vraagje maar is dit rolkur of niet?
ik geef de juiste hulpen en doe niks verkeerd met mijn handen maar jaag..veel mensen weten het weer beter en hebben commentaar
http://paaardrijden.hyves.nl/#mb=144036 ... _state__=1
http://juliette-kromeich.hyves.nl/album ... _state__=2

Of het een rollkur is weet ik niet. (geen idee was te precieze definitie ervan is)
Maar pony loopt sowieso naar mijn weten veel te dicht met de neus bij de borst.
Er staat nu heel veel spanning op de hals.
Teugels mogen minimaal 10 cm langer zodat het neusje er uit kan.
Dus vind de mensen die commentaar op die foto geven wel gelijk hebben :o

edit; ik wil ook een beetje in dit topic mee praten, omdat ik eigenlijk ook niet weet hoe een pony/paard moet lopen. Dus het zal best dat ik aardig wat verkeerde dingen zal zeggen ;)