[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:26

Hoi ik heb een vraagje,
Ik heb nu al ongeveer 2 jaar een verzorgpaardje. *\o/*
Hij loopt bijna uit zichzelf aan de teugel.
In stap en galop gaat dit goed maar in draf neemt hij zijn achterhand niet mee. :(:)
Zijn passen worden te kort( hij stapt niet meer over).
Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij zijn achter hand meer gaat gebruiken?
Ik kan misschien wel een foto erop zetten straks maar heb die nu even niet zit op verkeerde pc.

xx

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:30

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:33

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:35

ympi: mooie haf!
Ik denk dat hij te veel op de voorhand loopt, achter stapt ie kort. als hij wil/zij verlengen, hou jij hem tegen das zonde. veel tempowisselingen zet hem meer op de achterhand denk ik, nu lijkt het of hij zn ding doet zonder actief te zijn
(correct me if im wrong!!)

cp112

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:38

Wat er net gezegd werd ovr mn tinker qua impuls klopt helemaal. Goed gezien zo van een foto. Hij wordt soms wat hangerig op het been en moet dan net even wat actiever. Verliest dan impuls en komt dan wat achter de LL. Hij moet meer naar de hand toe gereden worden :)
Maar, hij is 3,5 dus mag hij zulke impulsverlies foutjes nog maken :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:40

_Marinke_ schreef:
Bertie dan mijn vraag hoe kun je nou zien dat een paard een zwakke lendenpartij heeft? Heeft dat te maken met dat het daar wat "inzakt" i.p.v wat meer opbolt?? :o
Opbollen is ook niet goed, dan praat je zomaar over een karperrug. :+
Maar inderdaad, ik vind het verloop van de lendenen naar het kruis arm bespierd. Het zakt daar wat in, zoals je het zegt. Links en rechts van de ruggengraat kan mooier opgevuld zijn door bespiering, waardoor de aansluiting van de lendenen naar het kruis vloeiender wordt.
Met een sterkere lendenpartij kan je pony het bekken gemakkelijker kantelen, om de achterhand onder te brengen.

Je gaf al aan dat de rug van je pony gevoelig is. Ik was daar ook al bang voor.
Nu lijkt je pony te hol, alsof hij de rug de verkeerde kant op krom trekt. En dat wringt met de andersom-gebogen lijn van de hals.
Geen wonder dat die achterhand zo hoog blijft!
Als ik zo'n gewrongen plaatje zie, niet een harmonieus ontwikkelde pony, dan maak ik me altijd zorgen. Wringen betekent pijn, vroeger of later.

Punten rijden (plaatje-rijden) is niet altijd belangrijk, het gaat ook om HOE het gebeurt, en wat je moet doen om je pony zo lang mogelijk gezond en tevreden te houden. :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:41

Hoi :D
Ik meld me ook weer. Heb wel telkens mee gelezen maar nog niet de gelegenheid gehad te posten. Hoop vanaf nu weer een beetje bij te kunnen blijven.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:43

Nee cindybijl, ik denk dat je grotendeels of misschien wel helemaal gelijk hebt. Dat ZE op de voorhand loopt wist ik zo ongeveer al wel. Wat bedoel je met verlengen als ik haar tegenhou? Haar nek of haar passen?

Ik denk zelf dat ik haar teveel "rustig hou", inderdaad gewoon HAAR ding laat doen en haar in slaap laat vallen. En tempowisselingen, jah inderdaad, dat vergeet ik soms.

Misschien is wat achtergrond over mij ook wel fijn voor jullie: ik ben een heel erg recreatieve ruiter, paardrijden is voor de fun en ik geef enorm veel om het welzijn van mijn paard, 't is echt mijnen baby! Ik heb deze pony, tevens mijn "eerste" eigen paard sinds november 2011, met de vrieskou heeft ze 3 weken ongeveer stil gestaan en daarvoor is ze verkouden geweest dus ook 3 weken rust gehad. Ze komt van een ruiter die naar mijn mening gespannener reed als ik, voor pony was teugels aannemen = naar draf en dat is er nu uit. Maar ik en pony moeten in het rijden nog steeds wat aan elkaar wennen, vooral galop gaat ons moeilijk af. Nu wat meer over mij: voor ik haar had reed ik ongeveer 1 x per maand op een van de paarden van zus, totaal andere paarden dan haar en ook enkel voor mijn plezier. Daarvoor heb ik tijdje niet gereden, tijdje vaker gereden en op manege leren rijden zo een 8 jaar geleden. Ik heb redelijk wat theoriekennis puur uit interesse en van anderen bezig te zien, praktijk is moeilijk!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:48

retivi schreef:
Hier mijn PRE op wedstrijd.
Helaas had hij wat spanning, vandaar de opgetrokken bovenlip
Afbeelding
Hier vloei ik hem iets af vanwege de spanning. Hij loopt er iets minder 'door', maar ik had daarna de onstpanning tenminste terug!
Afbeelding

Die eerste foto is misschien nét een tikkeltje diep en wat kort in de hals. Maar: ik stoor me er niet aan! :P
Want wat vind ik dit voor een L-paard een mooi beeld! Een paard dat op eigen benen loopt! <3
En dat tweede plaatje vind ik bijvoorbeeld voor een ontspannen inrijden helemaal niet verkeerd.
Ik denk het terecht dat je je paard even de mogelijkheid gaf wat spanning af te laten vloeien! Dan blijft er nog steeds een heel acceptabel beeld over! +:)+

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:49

Ympi, mag ik je nog een kleine tip geven? Op de filmpjes zie je dat je haf haar hoofd lichtjes van links naar rechts beweegt in draf. Dat komt omdat jij je handen niet stil genoeg houdt, erg vervelend voor haar. Daar zou ik op gaan oefenen. Verder ziet het er netjes en ontspannen uit!

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:55

Ympi schreef:
Mag ik ook wat plaatjes delen?

Ik begin alvast met twee foto's van onze twee keer als rijcombinatie.

En heb van dit weekend ook een filmpje. Of twee...

http://www.youtube.com/watch?v=cMyFf1pvwoM

http://www.youtube.com/watch?v=1VlqOYMTI0A

Volgens mij valt hier heel wat op op te merken en dat hoor ik dan ook graag, zolang jullie me mijn plezier in het rijden en mijn pony niet ontnemen mogen jullie van mij alles :o

Probeer je handen wat stiller te houden bij het lichtrijden, dan wordt de aanleuning ook constanter.
Nu valt je verbinding steeds even weg ;)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:55

cp112 schreef:
Wat er net gezegd werd ovr mn tinker qua impuls klopt helemaal. Goed gezien zo van een foto. Hij wordt soms wat hangerig op het been en moet dan net even wat actiever. Verliest dan impuls en komt dan wat achter de LL. Hij moet meer naar de hand toe gereden worden :)
Maar, hij is 3,5 dus mag hij zulke impulsverlies foutjes nog maken :)

Hm .. >;)

3,5 jaar is nog heel jong! :roll:
Ik vind het altijd héél belangrijk dat een paard het inrijden met speels gemak aan moet kunnen.
Als je nu impulsproblemen hebt kun je je afvragen of de conditie van je paard wel voldoende is op dit moment. Zéker met deze leeftijd!
Je paard leert nu al verkeerde dingen aan. Dat moet je later weer gaan corrigeren ..
Wat zonde! -O-

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:57

daarom laat ik mn 3,5 jarige voorlopig niet onder het zadel.. ze mag nu vaak mee als handpaard of aan de fiets.
Ook zijn we begonnen met VD, zo leuk om samen te spelen! MAar voorlopig nog geen zadel met ruiter erop..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:59

Optomingloos:
Afbeelding

spaanse stang:
Afbeelding

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:02

Visitor schreef:
Ympi, mag ik je nog een kleine tip geven? Op de filmpjes zie je dat je haf haar hoofd lichtjes van links naar rechts beweegt in draf. Dat komt omdat jij je handen niet stil genoeg houdt, erg vervelend voor haar. Daar zou ik op gaan oefenen. Verder ziet het er netjes en ontspannen uit!

Terecht en ook Maarten maakt die opmerking terecht. Is zeker deels aan mij te wijten, grotendeels zelf maar zou het er ook niet aan kunnen liggen dat ze sterkere teugels gewoon was?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:07

Ympi schreef:
Visitor schreef:

Terecht en ook Maarten maakt die opmerking terecht. Is zeker deels aan mij te wijten, grotendeels zelf maar zou het er ook niet aan kunnen liggen dat ze sterkere teugels gewoon was?

Ik denk het niet. Ik zag het meteen in de eerste paar seconden van je eerste filmpje al. Kijk maar eens naar hoe je binnenhand daar naar voren en naar achteren gaat. Is niet erg, zulke dingen gebeuren onbewust, maar als je je er bewust van wordt kan je er mooi aan gaan werken! Iedereen heeft van die puntjes die je onbewust verkeerd doet. Een instructeur/-trice die hierbij constant kan corrigeren doet een hoop!
Edit: het neemt overigens niet weg dat een vorige ruiter het voor jou wel moeilijker heeft kunnen maken, wellicht heeft je pony daardoor inderdaad verkeerde dingen aangeleerd. Maar dit specifieke punt lijkt erg duidelijk door jouzelf te komen.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:11

Bewust was ik al jammergenoeg, wou dat het zo makkelijk was als bewust = stoppen met slechte gedrag. Ik ben trouwens al paar uur heel bewust met mijn handen bezig geweest, jammer dat ik geen oudere filmpjes heb, nu ja voor jullie dan, voor mij beter van niet, veel te schaamtelijk :P

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:12

Ik zou willen dat het idd zo makkelijk was, dat we vanuit bewustwording ineens "het juiste" konden doen :D.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:14

Bewustwording is in ieder geval de grootste stap naar verbetering :j

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:15

Ympi schreef:
Bewust was ik al jammergenoeg, wou dat het zo makkelijk was als bewust = stoppen met slechte gedrag. Ik ben trouwens al paar uur heel bewust met mijn handen bezig geweest, jammer dat ik geen oudere filmpjes heb, nu ja voor jullie dan, voor mij beter van niet, veel te schaamtelijk :P

Zo makkelijk is het inderdaad niet, maar nu kan je er in elk geval aan gaan werken.
En daarom is les zo belangrijk: iemand die je er telkens op kan wijzen.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:16

Ja bewustwording, nu nog lichaamscontrole, dat is waar IK het persoonlijk heel erg moeilijk mee heb en dan niet enkel op mijn paard :\

Edit: ik heb momenteel nog geen les, ben beetje op zoek naar goede lesgever, anders begin ik er liever niet aan... Bij ons in de buurt nogal veel lesgevers waar jullie groen van zouden kleuren. En de eerste weken wou ik haar wat leren kennen zonder druk, maar dat is nu geen excuus meer!
Laatst bijgewerkt door Ympi op 23-02-12 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:17

oooh visibreteam altijd een lust om naar jouw foto's te kijken +:)+

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:18

@ Ympi
Dat is ook heel moeilijk hoor. Ik doe ook nog steeds dezelfde dingen fout... Maar niet zo negatief hè, ik zei ook nog dat ik het er verder netjes uit vond zien :-) Je bent echt wel op de goede weg en je weet waar je nog aan moet werken, dus dat komt goed!

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:21

Ben niet negatief, misschien nogal kleinerend over mezelf maar over mijn pony niets dan goeds! Zoals ik hier al zei, ik wil vooral genieten! En als ik daarbij wat kan goed doen, des te beter :-)

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:26

themuisje schreef:
Bewustwording is in ieder geval de grootste stap naar verbetering :j

Zeker, dan maak je de stappen van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam. Hopelijk kun je dan ooit over naar bewust bekwaam :D.