Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:13

barbara28 schreef:
Sjoos, ik welk opzicht merk je verschil?

Ik merk verschil aan mijzelf, ik ben lang en breed, op dit paard voel ik me beter, en zit ik beter.
En aan mijn paard, het is natuurlijk ook een ander dier met een ander karakter. Maar het ruggebruik, minder protest, het gaat gewoon allemaal net wat makkelijker.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:12

Sababber schreef:
Zijn er nou ook stallen waar mensen geweigerd worden omdat ze te dik zijn?..

Ja, deze zijn er zeker. En in mijn ogen terecht. Heb een aantal punten uit het vorige topic doorgelezen en dit bevestigde juist mijn mening over het belemmeren van het paard bij overgewicht en het overbelasten van het paard bij een te zwaar gewicht icm de grote/bouw van het paard.
Bij mijn meneer van 1.63 m. vind ik 70 kg het maximale gewicht.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:22

jojo1992 schreef:
Ben ik te zwaar voor mijn paard ?

Afbeelding

Ja, ik vind van wel, het paard heeft nu niet echt veel body, is ook maar een kleine, en jij vult het westernzadel volledig, ik neem aan dat dat een 16" seat is?
( waar sta jij ergens in de buurt met je paard, die rijbak komt me zo bekend voor, is dat bij schoonrewoerd in de buurt toevallig?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:44

maaikiemike schreef:
Sababber schreef:

Ja, deze zijn er zeker. En in mijn ogen terecht. Heb een aantal punten uit het vorige topic doorgelezen en dit bevestigde juist mijn mening over het belemmeren van het paard bij overgewicht en het overbelasten van het paard bij een te zwaar gewicht icm de grote/bouw van het paard.

Ik zat net een beetje te kijken wat het zou kosten als ik mijn ruiterbewijs opnieuw zou halen bij stal 't Reelaer. gewoon om te weten wat ik bespaard heb! maar daar zag ik net dus dat als je boven de 100 KG weegt je niet mee mag doen aan de activiteiten die ze aanbieden.. Ik vindt het een logische keuze..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:35

marjootje schreef:
freeride schreef:
@Matharitje, met 63 kg op een B-pony is niet okee, vroeguh, reed ik op mijn B-ponietje dressuurles, en omdat ik het niet begreep wilde mijn instructrice( 65-70 kg) er even op om het te laten zien, ponietje dacht daar echt anders over, bleef eerst nukkig staan, en ik met mijn 9 of 10 jaar, direct in protest, dat is te zwaar voor hem, ze lachte en dreef eens extra aan, een enorme bokkesprong volgde en ploef, juf in het zand, toen ze opstond om terug op te stappen,deed mijn schatje zijn oren plat in de nek en beet haar in de schouder...slimme pony!!daarna mocht er nooti meer iemand op die zwaarder was dan ik toen :)

Hahaha eigen schuld dikke bult...................geweldig zo'n pony

Ja, dat zijn zo de schattige kenmerken van een doorgewinterde Welsh mountain sectie A he, hahaha, was zo'n slimme met alles, stal ooit een zak brokken en sjeesde de stal uit, scheurde de zak open, haha, zie zijn stofkop nog voor me, was een zak meel :)

Collie2008

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:08

@ jojo1992 ik vind je ook te zwaar, paardje loopt ook nog eens erg op de voorhand, dus behoorlijke belasting als ik het zo zie.

Mijn vriend had gisteren hele dag cursus/training (werkt bij KLM) ging over gezondheid, voeding, beweging, etc. In kader van terugdringen ziekteverzuim. Gingen ze ook BMI etc meten, m'n vriend zat op net aan 26 ze deden niet alleen lengte/gewicht maar ook met een metertje, dus het wijkt iets af van de rekensommetjes op internet, dus licht overgewicht. Kan je nagaan hij is 1.88 en 87 kg. Maar goed, hij is is goed bezig met gezond eten en gaat ook per 1 maart weer naar de sportschool ;-) Dus hij mag niet niet op mij n paard :+

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:23

@freederide, Ik dacht meer aan paarden die weer wat ouderwetser gefokt worden. Die kunnen ook meer dragen. Net zoals dat de paarden steeds groter gefokt worden/werdem voor langere ruiters, kun je ook denken aan het foktechnisch ondersteunen van paarden voor dit doeleinde (in het oog houden dat obesitas een groeiend probleem is). Meer in de zin dat de huidige paarden soms wel erg week ogen.
Het probleem aanpakken bij de ruiter zelf is niet onbelangrijk!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:25

Goed dat je dit plaatst Colway, de meeste mensen nemen de BMI volgens berekening al ruimer.
tot 25 is oke, dus zal 26 oo knog wel kunnen, nu blijkt dat wanneer de BMI fysiek wordt opgenomen via een meter, de berekeningen dus nog een tikkeltje laag uitvallen....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:25

Ik denk wel dat de van oudsher geldersche en groninger paarden robuuster waren. Vind paarden van nu vaak zo iel. Maar goed, dat los het probleem inderdaad weinig op. Overgewicht moet aangepakt worden. Anders kunnen we over 100 jaar alleen shire's gaan fokken

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:19

Idd, ik vrees ook dat er over 100 jaar enkel nog zeer zware rassen geschikt zullen zijn als het zo doorgaat, en daarom moeten er regels opgesteld gaan worden, de hondenkar is toch ook al lang afgeschaft, vroeger liepen de herders en dalmatitiers zich ook letterlijk dood onder een melkkar bijv. maar daarvan werd ingezien dat de last voor zo'n dier te groot was....waarom dan niet een regel opstellen van max. ruitergewicht bij een bepaalde schofthoogte??
Ik durf zelfs te zeggen dat ik verwacht dat als het op deze manier maar doorgaat er meer en meer paarden met chronische rugproblemen zullen rondlopen, doordat ze vanaf jonge leeftijd overbelast worden met ruitergewicht, en dan heb ik het nog niet over ongezonde trainingsmethodes.
Je zou bijvoorbeeld eens in de westernwereld moeten rondkijken, iedereen die westernrassen verkoopt zal roepen dat ze ijzersterk zijn...dat zijn ze soms ook, maar een paardenrug blijft een paardenrug, en daarvan is de draagkracht gewoon beperkt.

Edit: Zelfs ik met mijn 55 kg vind het onstabiel aanvoelen wanneer ik op een e-pony kruip die als sportpony is gebouwd, zo'n smalle dus, gewoon omdat dat niet stevig voelt...waarom kunnen zwaardere ruiters en amazones dat niet voelen wanneer ze weer een paard bestijgen?

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:24

Denk inderdaad niet dat we paarden moeten aanpassen op het feit dat mensen dikker worden. Dat gaat wel erg ver. Overgewicht (en dan bedoel ik bij ernstig overgewicht) is gewoon heel erg slecht voor de gezondheid! Dus ik denk dat we dát probleem moeten oplossen, en dat we niet het hele leven op mensen met overgewicht moeten aanpassen. Tuurlijk iemand kan door allerlei omstandigheden te zwaar worden, ben ik zelf ook. Maar er is zeker wat aan te doen, het is alleen een zware, moeilijke strijd! Dus ik denk dat we gewoon die mensen flink moeten begeleiden, en dan niet door middel van geld :). Maar bijvoorbeeld goede begeleiding in de sportschool/ goede diëtiste.

@Freeride denk dat je over mijn vorige berichtje heen hebt gelezen, ben wel benieuwd (a)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:39

brenndaa schreef:
@freeride, thanks voor je eerlijke commentaar op de foto's. Alleen een vraagje he, waar basseer jij op(niet aanvallend bedoeld) dat de e- pony geen stevige rug heeft? Ik vind het juist een erg stevige pony. Bovendien is hij ook niet te dik hoor! Het is een wat steviger gebouwde pony. Bovendien loopt hij ook voor de kar, dus ik denk juist dat zijn rug erg stevig is. Niet als verdediging bedoeld dit, maar vroeg me gewoon af waar je het op basseert.

De schimmel is inderdaad nog onbespierd, omdat ik nog maar 3 maandjes er mee bezig ben. Vind het zelf ook nog wel kunnen op deze twee paardjes. Tuurlijk zal het een stuk beter voor ze zijn wanneer ik nog 10 kilo afval, en daar gaan we dus nu ook voor!

Het is niet gemakkelijk te zien omdat de foto waar je erop zit maar een halve foto is, maar ik heb het idee dat zijn schoft en schouders vrij hoog zijn, en het zadel echt een stuk lager ligt, dat duidt al op een minder strakke sterke rug.
Dan is er de foto waarop ie stilstaat met zadel en hoofdstel, daarop zie ik duidelijk dat hij een breed bekekn heeft, maar smallere schouders in verhouding, en een hoge schoft, de breedte vd schouders is medeverantwoordelijk voor de zwakte of sterkte vd rug, vandaar.verder vind ik hem schraal bespierd,en is de hals niet zwaar ontwikkeld op de juiste plaats, waardoor ik vermoed dat ie geen sterke bovenlijn heeft. en ik zie een serieuze barst in de achterhoef, maar dat terzijde :)Hoe oud is de E-pony ook alweer?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:58

Citaat:
Edit: Zelfs ik met mijn 55 kg vind het onstabiel aanvoelen wanneer ik op een e-pony kruip die als sportpony is gebouwd, zo'n smalle dus, gewoon omdat dat niet stevig voelt...waarom kunnen zwaardere ruiters en amazones dat niet voelen wanneer ze weer een paard bestijgen?

Mijn vorige paarden waren rond de 1.58 en half gelders dus wat steviger (ben gek op kleine gelderse paarden), daar kon ik me nog prima op redden, maar op het arabiertje van een vriendin (1.52) voelde ik me dood ongelukkig, iel beestje, vond mezelf te groot/zwaar

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:25

Nu heb ik in het verleden veel op zwaardere types gereden, ik vind de afstand tussen de voorbenen altijd iets zeggen over de stevigheid van een paard, breder is niet handiger voor springen en/of dressuur, maar zegt wel iets over stabiliteit, nu heb ik al 2 jaar een amerikaanse appie, en die is echt wel breed tussen de voorbenen, brede rug brede schouders, brede billen, ze is ongeveer 1.56 hoog, maar als ik daarop zit, voel ik me erg veilig zitten, die valt echt niet zomaar om onder mijn gewicht :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:52

Dietistes en begeleiding bij afvallen wordt niet meer vergoedt door de verzekering en dus zullen mensen daar veel minder geld aan uitgeven. Gewoon omdat mensen het geld niet hebben om een dietiste te kunnen betalen.
Ik weet dat het gaat over gezondheid en daar heel veel over moet hebben, maar geloof me........als mensen moeten kiezen dan kiezen ze niet voor de dietiste.

Met name mensen met paarden........gaat veel geld op aan de hobby.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:02

Belachelijk inderdaad dat dietistes niet meer vergoed worden, zoveel mensen weten gewoon niet eens wat gezond eten is. maar ja, er moet NU bezuinigd worden en overgewicht is misschien al een probleem, maar de gezondheidsrisico's zijn voor later.

Maar goed, je kan zelf ook een hoop doen, zonder naar een dietiste te gaan om informatie in te winnen over gezonde voeding. Het is ook vaak gewoon geen interesse volgens mij.

Mijn vriend wil ook graag wat kilo's kwijt en deed dit dan op een manier waarvan ik dacht, tsjah zo raak je niets kwijt, probeer hem nu stuklje bij beetje uit te leggen over het hoe en waarom van gezonde voeding en is nu 2,5 kg kwijt al.

zelfde als sporten, geen tijd om te sporten naast het paard of geen geld voor de sportschool. Je kan ook de weekenden eens een lang stuk gaan wandelen met de hond, i.p.v alleen meenemen naar stal. Of gaan fietsen naar je paard i.p.v. met de auto. Kost niets, helpt wel weer een beetje

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:41

Colway schreef:
zelfde als sporten, geen tijd om te sporten naast het paard of geen geld voor de sportschool. Je kan ook de weekenden eens een lang stuk gaan wandelen met de hond, i.p.v alleen meenemen naar stal. Of gaan fietsen naar je paard i.p.v. met de auto. Kost niets, helpt wel weer een beetje

Daarom doe ik ook tussendoor wandelen met de tinker, zo krijg ik mijn beweging, en hij krijgt toch beweging zonder dat ik hem te zwaar belast, en ik ga tussendoor ook fietsen met de welsh, zij haar beweging ik mijn beweging, en ik kan toch nog wat met haar doen, zo hou ik toch nog een beetje een band met haar.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:29

Klinkt goed toch? Plezier en beweging voor beiden :)

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:47

Gaan fietsen met mn paard zou ik nu niet doen.
Maar eens een eindje gaan wandelen of in de weide spelen of...
Zou iedereen toch standaard met zn paardje moeten doen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:04

Ik vind het heerlijk om met paardlief te wandelen door het bos, soms erop maar vaak genoeg ernaast, hond mee en hup lekker een uurtje sjouwen

Vampirequeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:37

Ik heb zelf wat overgewicht (niet heel ernstig) maar ik ben daarbij ook niet heel lang. Ik kan nog best op wat grotere, stevigere pony's rijden, maar als ik er zelf geen prettig gevoel bij heb en het idee zou hebben dat het paard er last van zou krijgen stap ik niet op. Gezondheid moet voorop staan, niet alleen voor het paard maar ook voor de ruiter.
Ik denk dat het per paard en ruiter verschillend is en dat er echt gekeken moet worden naar specifieke gevallen :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:31

maaikiemike schreef:
Sababber schreef:

Ja hoor, bij mijn manege om de hoek hoef ik niet aan te komen. Hoewel ze mij denk ik gewoon toe zouden laten, omdat ik er met maat 40 normaal uit zie! zit nu rond de 78 kilo, maar ook wel eens periodes dat ik 81 zit. Dan heb ik nog steeds maat 40 (hoewel dan alles wat strak zit :-) maar ik zie de manege niet zeggen dat ze mij op de weegschaal willen. Op zich wel goed hoor, een gewichtsgrens, maar hoe controleer je het? en doen maneges dat ook?

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:34

@freeride, oke nja ik vind hem zelf wel vrij stevig. De scheur in de achterhoef is opgelost. Heb het even tegen de eigenaar gezegd en het is weer helemaal goed!

Nee echt stom dat het niet vergoed wordt. Wanneer iemand zwaar overgewich theeft en suikerziekte krijgt krijgt diegene wel 500 euro in de maand omdat ze dan een "chronische" ziekte hebben. Dan denk ik dus: steek dat geld dan in diëtiste en goede begeleiding met sporten o.i.d.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:35

Oh de e-pony is 10, hij heeft wel een tijd (2jaar) in het land gestaan en ben er nu sinds oktober weer mee bezig. Moet dus inderdaad weer wat bespiering op komen. Maar zijn bouw vind ik vrij stevig.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:59

Dinopino schreef:
Wat ik geleerd heb is dat wanneer een gewicht over een grotere of langere afstand op iets drukt dus zwaarder is. In dit geval de lengte van de benen en de stijgbeugels. Dus al zouden beide ruiters doorzitten, het gewicht van de lange ruiter op de stijgbeugels toch groter is dan die van de kleinere ruiter. Het meegaan van de beweging t.o.v. de snelheid heeft ook invloed op het gewicht. Begrijp niet hoe dimple bedoeld dat het gewicht door een slankere ruiter beter verdeeld wordt. Wanneer beide hun bekken goed los hebben en deze goed gebruiken zal dit meer invloed hebben dan een lange slanke ruiter die zich in het bekken vastzet.

Ik kan me hier toch wel in vinden. :)