is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjuppie

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:30

Ik? Dat begrijp je dan ook weer verkeerd zeg :D Ik doe veel moeite om jou uit te leggen waarom je de slof niet kunt gebruiken, maar blijkbaar sta je er niet voor open.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:33

Ik ben wel antislof. Dat ding is nooit nodig. Als instructeur zegt van wel, dan is instructeur fout. Je moet het altijd zelf oplossen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:35

ja jij...
over dat ik dingen er bij verzin enzo ;)
terwijl ik alleen zeg waarvoor IK hem liever wel gebruik ;)
maar over je uitleg... ben het er niet zo mee eens eigenlijk :o
denk dat je je beter moet gaan verdiepen in de werking van de slof en in het voorwaarts neerwaarts rijden :)

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:39

Ik ben niet tegen de slof mits hij goed gebruikt word.
Maar jammer genoeg word hij bij meerdere mensen fout gebruikt word.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:44

M_D_H schreef:
ja jij...
denk dat je je beter moet gaan verdiepen in de werking van de slof en in het voorwaarts neerwaarts rijden :)

:+ Het wordt nog grappig hier zeg. Ik denk dat ik een poepie meer ervaring heb dan jij inderdaad. Ik reageerde in dit topic omdat ik op een of andere manier nog altijd zo naïef ben dat ik denk dat ik mensen daadwerkelijk kan laten zien wat het goede is om te doen. Maar de meesten staan hier gewoon altijd niet voor open en dat vind ik altijd zo jammer. Ik wil niet zo betweterig doen zoals jij MDH, maar ik ben dus wel zo iemand die PSG niveau reed en dan wel op de voornamelijk klassieke manier. Dus voor de personen hier die er aan twijfelden of het mogelijk was om dat te rijden zonder slof, ik denk dat dat nog steeds wel kan :) :j

M_D_H schreef:
Tjuppie, ik heb in de jaren dat ik rij 3 verschillende paarden met slof gereden, 2 vanwege medische redenen, 1 (mijn eigen) vanwege een pyschisch probleem :) ik kan bij die paarden wel een ander hulpmiddel pakken, maar een elestiek houd altijd druk, een goque of bijzet net zo...

Dus tja, je verzint wel degelijk dat ik heb gezegd dat je een ander hulpmiddel moet pakken. Dat is gewoon niet waar... :=

Ik nodig je uit om eens te komen kijken op stal bij mij, dan kun je zien op welke manier het óók kan, ik heb genoeg verschillende paarden staan waar je kunt zien dat het voor AL deze paarden niet nodig is om een slof te gebruiken of LDR te rijden.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:44

germie schreef:
Ik ben wel antislof. Dat ding is nooit nodig. Als instructeur zegt van wel, dan is instructeur fout. Je moet het altijd zelf oplossen.

:) Yes haha.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:45

germie schreef:

Ik nodig je van harte uit om met mijn paard de weg op te gaan zonder slof. En dan niet het bos in, want dat is geen probleem. Maar gewoon een rondje om!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:48

Heb echt nog nooit een slof nodig gehad bij de 33 paarden die ik zadelmak gemaakt heb. Dus als jij je paard gewoon normaal en eerlijk gereden hebt kan dat ook zonder slof.
Waarom zou paard in bak en bos wel te hanteren zijn en langs de weg niet? DAt is kwestie van trainen en opvoeden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:49

@Tjuppie,
Ik stond redelijk achter je, maar nu ga je toch echt in de richting van: Ik weet het allemaal beter en jullie moeten maar gewoon aannemen wat ik zeg.
Met heel veel dingen ben ik het met je eens, maar denk niet, dat dit de manier is.

Ik weet zeker dat de slof niet nodig is om hogerop te komen, maar dat hoeft niet schreeuwerig gebracht te worden.
Laat je niet verlagen tot een bepaald niveau, dat is de discussie niet waard!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:52

germie schreef:
Heb echt nog nooit een slof nodig gehad bij de 33 paarden die ik zadelmak gemaakt heb. Dus als jij je paard gewoon normaal en eerlijk gereden hebt kan dat ook zonder slof.
Waarom zou paard in bak en bos wel te hanteren zijn en langs de weg niet? DAt is kwestie van trainen en opvoeden.

Qua aantallen staan we dan ongeveer gelijk, maar als je even terug leest, dan kun je zien wat die van mij doet langs de weg.
Daar is een zachte fluistering en een doordringend been niet voldoende voor.
Probeer het maar zou ik zo zeggen!
Kan hem keurig langs de weg rijden tot meneer omdraait en dan kun je het vergeten!
Met slof geen probleem, dus geen gevecht, dus het beste voor alle partijen.
Dit het ik met nog geen enkel paard gehad, maar met deze dus wel. En opgevoed is hij wel. Streng zelfs, want ik duld niet zo heel veel.

Maar nogmaals ik daag je uit het met hem te proberen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:58

Tja, ik rijd/reed 1000 keer liever zonder slof, maar het heeft mij echt geholpen. Alleen kreeg ik hier op bokt reactiesdat hij weer te los hing en hij zo geen nut had.

Ik weet wel dat het ook zonder slof verholpen had kunnen worden, maar ik durfde er niet aan te rijden door een fikse val. Nu krijg ik hem er wel weer uit zonder slof, maar mocht er ooit weer zoiets zijn, dan doe ik liever een slof om dan een ander hulp middel. Vooral omdat ik hem met slof zo lang kon laten, zodat paard wel zijn hoofd omhoog kon doen, maar niet door kon slaan.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:00

Tendance schreef:
@Tjuppie,
Ik stond redelijk achter je, maar nu ga je toch echt in de richting van: Ik weet het allemaal beter en jullie moeten maar gewoon aannemen wat ik zeg.
Met heel veel dingen ben ik het met je eens, maar denk niet, dat dit de manier is.

Ik weet zeker dat de slof niet nodig is om hogerop te komen, maar dat hoeft niet schreeuwerig gebracht te worden.

_/-\o_
Dat is wat ik precies zo dacht. Het kan een hele leuke leerzame discussie zijn (wat het ook werd), maar er zullen dan toch weer mensen zijn die vinden dat iedereen het moet doen zoals zij vinden dat het moet. Erg jammer.

M_D_H schreef:
bij elastieken heb ik hetzelfde gezien, dat ding komt zelfs in als die in een boogje hangt :)

Bedoel je dat met rijden, of met longeren ook? (is echt gewoon een vraag hoor) Ik heb zelf namelijk het idee dat als de elastieken in een boogje hangen, er geen druk op het bit staat. Ze loopt er goed, bij, treed mooi onder en begint lekker te schuimen.
Ik doe alleen longeren met een lange elastiek, met rijden heb ik geen hulpteugels.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:03

Neemt niet weg, dat ik het in grote lijnen wel met Tjuppie eens ben hoor!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:59

Tjuppie schreef:
nicky_rilana schreef:
omdat hij verbinding van achteren moet maken, en ik rijd altijd laag en ronde en de rest ban bokt niet

Ik weet niet of ik nicky_rilana zo serieus kan nemen. Verbinding maken door hem met de kin op de borst te zetten? Vrij onlogisch. Verbinding maak je door van achteren naar voren te rijden, dus door met je been naar de hand toe te rijden. Het contact wat je dan krijgt, is verbinding en als je dit weer terugwerkt door de kin op de borst te zetten, wijkt een paard dus voor die druk die jij met je hand biedt en heb je juist geen verbinding meer. Maar misschien is dat een stukje ervaring/gevoel wat een jong persoon (oke ik zeg dit voorzichtig) kan missen... Ik weet heel erg zeker dat als iemand jou op de goede manier zou uitleggen terwijl jij op paard zit, hoe dat werkt (ik doe het met liefde), dat je direct zult voelen wat ik bedoel en waarom dát de bedoeling is van v.achter naar voren rijden. En omdat jij vanuit dat hele extreme (wat ik zo begrijp uit je posts) ldr rijden komt, zal het iets langer gaan duren dan bij een ander, voordat je helemaal kunt omschakelen. Je moet weg uit dat 'controle heb ik door mijn handen', want dat is niet de manier. Je houdt je paard onder je door hem op de zit terug te rijden, aan te vullen met kuit en deze verbinding in hand weer over te nemen en op die manier de bovenlijn weer ontspannen te krijgen en het achterbeen actief.

Oja, en om de slof hierbij te betrekken, ik ben eigenlijk wel steeds meer 'tegen' aan het worden. Wanneer iemand een buitenrit moet maken met een jonkie die vlug is, oke prima. Eigen veiligheid, alhoewel ik persoonlijk van mening ben dat ze met slof juist nog makkelijker de kop tussen de benen kunnen doen en af kunnen gaan. Verder vind ik een slof zinloos. En ik kan zeggen dat ik dit ook geleerd heb in de loop der jaren, door te leren/voelen hoe je wel een paard vwnw rijdt. En zo kwam ik erachter dat een slof hier gewoon niet in past, dus voor mezelf zie ik er absoluut het nut niet van in. Bij leerlingen die de eerste les een slof om hebben, gaat ie er trouwens ook direct af. Eerst gevoel ontwikkelen en mijn ervaring is dat je dat ding daarna niet eens meer nodig hebt.

ik wil 1 ding even duidelijk maken IK RIJ NIET MET ZIJN KIN OP ZIJN BORST!!!!!!
en ik rij wel van voor naar achter en want anders krijg je rug problemen. maar ik heb wel een foto, maar dat is niet mijn paard dus die kan ik niet online zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:02

nicky_rilana schreef:
Tjuppie schreef:

Ik weet niet of ik nicky_rilana zo serieus kan nemen. Verbinding maken door hem met de kin op de borst te zetten? Vrij onlogisch. Verbinding maak je door van achteren naar voren te rijden, dus door met je been naar de hand toe te rijden. Het contact wat je dan krijgt, is verbinding en als je dit weer terugwerkt door de kin op de borst te zetten, wijkt een paard dus voor die druk die jij met je hand biedt en heb je juist geen verbinding meer. Maar misschien is dat een stukje ervaring/gevoel wat een jong persoon (oke ik zeg dit voorzichtig) kan missen... Ik weet heel erg zeker dat als iemand jou op de goede manier zou uitleggen terwijl jij op paard zit, hoe dat werkt (ik doe het met liefde), dat je direct zult voelen wat ik bedoel en waarom dát de bedoeling is van v.achter naar voren rijden. En omdat jij vanuit dat hele extreme (wat ik zo begrijp uit je posts) ldr rijden komt, zal het iets langer gaan duren dan bij een ander, voordat je helemaal kunt omschakelen. Je moet weg uit dat 'controle heb ik door mijn handen', want dat is niet de manier. Je houdt je paard onder je door hem op de zit terug te rijden, aan te vullen met kuit en deze verbinding in hand weer over te nemen en op die manier de bovenlijn weer ontspannen te krijgen en het achterbeen actief.

Oja, en om de slof hierbij te betrekken, ik ben eigenlijk wel steeds meer 'tegen' aan het worden. Wanneer iemand een buitenrit moet maken met een jonkie die vlug is, oke prima. Eigen veiligheid, alhoewel ik persoonlijk van mening ben dat ze met slof juist nog makkelijker de kop tussen de benen kunnen doen en af kunnen gaan. Verder vind ik een slof zinloos. En ik kan zeggen dat ik dit ook geleerd heb in de loop der jaren, door te leren/voelen hoe je wel een paard vwnw rijdt. En zo kwam ik erachter dat een slof hier gewoon niet in past, dus voor mezelf zie ik er absoluut het nut niet van in. Bij leerlingen die de eerste les een slof om hebben, gaat ie er trouwens ook direct af. Eerst gevoel ontwikkelen en mijn ervaring is dat je dat ding daarna niet eens meer nodig hebt.

ik wil 1 ding even duidelijk maken IK RIJ NIET MET ZIJN KIN OP ZIJN BORST!!!!!!
en ik rij wel van voor naar achter en want anders krijg je rug problemen. maar ik heb wel een foto, maar dat is niet mijn paard dus die kan ik niet online zetten

Zullen we de discussie bij de slofteugel houden? Danku.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:04

ja is goed

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:28

nicky_rilana schreef:
en ik rij wel van voor naar achter en want anders krijg je rug problemen

Ik weet dat je het niet zo bedoelt, juist precies andersom, maar ik moest toch even gniffelen... :=

Sorry, off topic.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:08

Tjuppie schreef:
M_D_H schreef:
ja jij...

:+ Het wordt nog grappig hier zeg. Ik denk dat ik een poepie meer ervaring heb dan jij inderdaad. Ik reageerde in dit topic omdat ik op een of andere manier nog altijd zo naïef ben dat ik denk dat ik mensen daadwerkelijk kan laten zien wat het goede is om te doen. Maar de meesten staan hier gewoon altijd niet voor open en dat vind ik altijd zo jammer. Ik wil niet zo betweterig doen zoals jij MDH, maar ik ben dus wel zo iemand die PSG niveau reed en dan wel op de voornamelijk klassieke manier. Dus voor de personen hier die er aan twijfelden of het mogelijk was om dat te rijden zonder slof, ik denk dat dat nog steeds wel kan :) :j

M_D_H schreef:
Tjuppie, ik heb in de jaren dat ik rij 3 verschillende paarden met slof gereden, 2 vanwege medische redenen, 1 (mijn eigen) vanwege een pyschisch probleem :) ik kan bij die paarden wel een ander hulpmiddel pakken, maar een elestiek houd altijd druk, een goque of bijzet net zo...

Dus tja, je verzint wel degelijk dat ik heb gezegd dat je een ander hulpmiddel moet pakken. Dat is gewoon niet waar... :=

Ik nodig je uit om eens te komen kijken op stal bij mij, dan kun je zien op welke manier het óók kan, ik heb genoeg verschillende paarden staan waar je kunt zien dat het voor AL deze paarden niet nodig is om een slof te gebruiken of LDR te rijden.

even mijn excuses maken, ik was niet erg vriendelijk.
ik kan er alleen niet erg goed tegen als men denkt mij de les te moeten gaan lezen over wat ik wel en niet mag doen bij mijn (trainings)paarden terwijl we niet weten hoe iemand/ik rijd :o

dan nog wat anders, ik pakte de andere hulpmiddelen er bij ter illustratie omdat je tegen tendance zei dat je liever op een buitenrit een martingaal zag :))

verder, ik heb nerggens gezegd dat je niet op hoog niveau kunt rijden zonder een slof er bij te pakken :)
ik heb er genoeg gereden zonder slof.
deze 3 worden/werden gereden met slof (en nee, die slof hangt er dus ook niet elke training aan) vanwege medische of psychysche redenen.
ik ben van mening dat ik de paarden rij om ze te trainen, beter te maken en gezond te houden :)
dan is het mijn goed recht om daar een hulpmiddel bij te pakken, welke aansluit bij het paard en de training, om zijn gezondheid te bevorderen.
of dit nou lichamelijk is of geestelijk dat maakt imo niet uit :)
ik wil mijn (trainings)paarden graag heel en gezond houden :)
de slof heeft me met deze 3 heel goed geholpen en helpt me met 2 hiervan nog steeds wel eens :)
ik sta altijd in om te leren, ik sta overal voor open, maar het ligt aan de manier waarop je het brengt of mensen daadwerkelijk willen gaan leren van jou ;)
jou manier van mij aanspreken bevalt me gewoon niet, kan liggen aan de manier van communiceren(we weten allemaal dat dingen via de pc vaak anders over komen dan ze bedoelt worden) maar ik hou er gewoon niet van als mensen die mij niet kennen en niet weten hoe ik rij mij aan gaan spreken met de zin: ik wil jou leren dat (in dit geval) de slof niet goed is voor jou paard. want naar mijn idee weet jij niet hoe de situatie zit rond deze paarden :)
verder, je kunt nog zoveel meer ervaring hebben als ik (lijkt me logisch, je bent ouder en zit waarschijnlijk langer in de paardenwereld) maar ook ik kan met respect behandelt worden :)
ik weet dat ik respectloos was, daar bied ik dan ook mijn excuses voor aan, mischien dat ik betweterig over kwam, dat was dan niet mijn bedoeling, maar hetzelfde geld voor de manier waarop jij op mij over kwam (behoorlijk betweterig dus) :)

dan hoop ik dat dit gedoe nu weer uit de wereld is en dat we weer fijn verder kunnen discusieren op de manier waarop het al de hele tijd gaat, met respect voor elkaar en open staan voor de meningen van andere :)

feit blijft overgens wel dat ik me nog steeds niet in jou mening kan vinden :n
sorry hier voor :o
over je manier van voorwaarts neerwaarts rijden, ja dat klopt :)
maar ik vind/denk/weet dat je dit met een slofje ook kunt :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:12

Agossie schreef:
Tendance schreef:
@Tjuppie,

_/-\o_
Dat is wat ik precies zo dacht. Het kan een hele leuke leerzame discussie zijn (wat het ook werd), maar er zullen dan toch weer mensen zijn die vinden dat iedereen het moet doen zoals zij vinden dat het moet. Erg jammer.

M_D_H schreef:
bij elastieken heb ik hetzelfde gezien, dat ding komt zelfs in als die in een boogje hangt :)

Bedoel je dat met rijden, of met longeren ook? (is echt gewoon een vraag hoor) Ik heb zelf namelijk het idee dat als de elastieken in een boogje hangen, er geen druk op het bit staat. Ze loopt er goed, bij, treed mooi onder en begint lekker te schuimen.
Ik doe alleen longeren met een lange elastiek, met rijden heb ik geen hulpteugels.

met rijden en longeren :)
mijn ervaring met elastieken (bij derden en bij verschillende paarden) is hoe los je hem ook doet, en ook al hangt hij in een boogje, hij blijft altijd mee veren met het paard, waardoor het dier telkens een rukje in zijn mond krijgt :)
ik zag de meeste paarden na verloop van tijd ook met een valse knik gaan lopen ;(
maar mischien dat het bij jou paard wel werkt hoor :)
nogmaals, het paard is een individu, dus dient ook als een individu behandelt en getraind te worden :)
je weet voor je eigen paard wat het beste werkt, dus als je zegt dat het goed zit is er geen reden tot/voor twijfel toch?
dan gaat het gewoon goed :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:16

Ah, dank je voor de uitleg. Ik zal eens kijken of ik een keer een fotootje kan maken hoe ik haar longeer, het ziet er namelijk zeer ontspannen uit en zeker geen knik. Ze loopt niet "rond", maar het lijkt het meest op halsstrekken tijdens het rijden. Met de neus vóór de loodlijn (dus niet erachter).
Moeilijk uitleggen.
*gaat op zoek naar een plaatje om het te demostreren*

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:21

alstu :)
zal eens kijken of ik nog een foto er van heb :)
(vast niet, gooi alle fotos die niet van mij zijn en die ik niet kan gebruiken altijd van mij pc af anders heb ik zo weinig ruimte voor de fotos van mezelf :') _O-)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:25

Heb wel wat foto's gevonden, die toevallig hier op bokt staan, maar de onderwerpen "bestaan" niet meer, zegt Google...

(ken het ruimtegebrekprobleem... ik probeer amateur fotograaf te zijn en heb duizenden foto's op mijn pc staan... :') )

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:31

echt he :') _O-
alleen van de paarden heb ik al duizende fotos staan :')
kan hier ook niks vinden :(
ik ook altijd met mijn weggooi/opruim drift... dat ik dat nou nooit bij mijn kamer heb :') _O-

maar goed, we dwalen af :)

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:38

Ik rijd ook veel liever zonder en dat doe ik nu ook gelukkig weer.
Misschien was het met heeeeel veel geduld ook wel gelukt maar mn paard vond ik de overgangen en tempowisselingen heel lastig om laag te blijven en een goede aanleuning te houden. Maandje op een vriendelijke manier met een slof gereden en sindsdien pakt die alles super op.
Dus ik vind een slof helemaal niet zo verkeerd MITS hij niet als rukteugel gebruikt word

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:39

(Ik van concerten... :D en ik ruim geen van beide op, ik koop nieuwe opslagruimte! 8)7 )

Gaat nu terug op het pad...

Ik ga eens kijken of ik binnenkort foto's kan maken van hoe ze loopt aan de longe, "bijgezet" met de stieken. Ik zag trouwens iemand met een link naar een topic voorbij komen waarin foto's stonden van haar rijden met slof. Díe foto's vond ik het juiste gebruik van de slof. Hing los, met voldoende ruimte dat als het paard het zou willen, hij zijn neus eruit kon rijden enbij extreem omhoogkomen of wegschieten of iets dergelijks was er de mogelijkheid om de begrenzing erbij te pakken.