Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hermelientje schreef:de ruiter hand staat toe als het paard na geeft .vosroy schreef:Een paard moet altijd de hand kunnen volgen. Tijdens het rijden is er geen vaste hoofd hals houding dus ook geen "vaste" hand. Het is als elastiek. Een passieve hand op de plaats daar waar het paard dan tegen druk in loopt werkt imo achter de teugel lopen in de hand.
Met een passieve hand kan je geen durchlassigkeit bereiken!.
Een passieve handhulp is natuurlijk heel iets anders dan een passieve hand. De handhulp is juist weg als het paard nageeft gewoon vanzelf. Dat bedoeld Equimotion volgens mij, dan is er alleen nog maar hand en geen hulp meer.
Als wat jij zegt waar is dan zou een voltigepaard dus ook achter de teugel lopen, ik dacht het toch niet hoor als het goed is!
Maar het fijne van hand ten opzichte van bijzet is dat de hand dus inderdaad kan zorgen voor steeds een andere hoofd-halshouding. Maar in die nieuwe hoofd-halshouding wil jij toch weer dat het paard nageeft op de plaats waar die hand is.
vosroy schreef:Een paard moet altijd de hand kunnen volgen. Tijdens het rijden is er geen vaste hoofd hals houding dus ook geen "vaste" hand. Het is als elastiek. Een passieve hand op de plaats daar waar het paard dan tegen druk in loopt werkt imo achter de teugel lopen in de hand.
Met een passieve hand kan je geen durchlassigkeit bereiken!.
Equimotion schreef:Moll schreef:de ruiter hand staat toe als het paard na geeft .
Dat probeer ik dus te vermijden, ik wil mijn hand zo subtiel kunnen gebruiken dat ik al "losgelaten/toegestaan" heb op het moment dat het paard nageeft. Als je dat namelijk nog actief moet gaan doen ben je altijd te laat.
Equimotion schreef:ik zal eens kijken of ik dat originele stuk nog eens kan vinden, het gaat immers verder dan alleen maar je hand laten staan. Maar wees eens eerlijk, voor de meesten in de basissport is het bereiken van iets dat op aanleuning lijkt al een hele prestatie...
.
Equimotion schreef:Misschien is het interessant om te bedenken dat een stille hand stil is tov de paardenmond en niet tov het lichaam van de ruiter(weer zo'n makkelijk gemaakt misverstand)
Moll schreef:Equimotion schreef:zonder verbinding heb je daar weinig aan. Maar zoals ik al zei, dat is een discussie die je beter met je keukenkastjes kunt voeren dan met Modie
Verbindung is al met teugelgewicht aanwezig.
Citaat:Verbindung is al met teugelgewicht aanwezig.
Moll schreef:Ja leuk, maar waar wil je hier mee naar toe ?
cherie78 schreef:Moll schreef:Ja leuk, maar waar wil je hier mee naar toe ?
Dat lijkt mij nogal duidelijk![]()
Bijzetteugel. weerstandbiedende hand etc![]()
Een bijzetteugel wordt in principe gebruikt bij jonge paarden om de weerstandbiedende hand van de ruiter na te bootsen.
Om paarden alvast het gevoel van "nageven" te leren.