Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:21

Electra63 schreef:
OK Teett,
ik vond het al zo'n rare reaktie van jou op mij. Y;(

Maar goed, soms raak je een beetje in de war van al die sneren heen en weer in de verschillende topics.
Ik ben van mening, dat je nooit uitgeleerd bent met/in de paarden en ieder paard/combinatie/situatie verschillend is. Maar wat ik echt erg vind, is dat sommigen hier op Bokt denken dat ZIJ alleen goed voor hun paarden zijn en ZIJ alleen het beste met hun paarden voor hebben en anders denkenden (openbaar) aan de schandpaal nagelen. :(

Over rare reakties gesproken... wat een onzin, voel je je soms aangesproken ???

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:45

Joenohoe.
Ik kan je met mijn hand op mijn hart verzekeren, dat ik nog nooit foto's en/of filmpjes op het internet heb geplaatst om iemand aan de schandpaal te nagelen.
En ik heb nog nooit ergens beweerd dat ik de waarheid in pacht heb. :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:23

Sorry Joenohoe, maar zou je alsjeblieft je mond willen gaan spoelen ofzo?
Je noemt mij nu meerdere malen in berichten waar mijn naam helemaal niet genoemd had hoeven worden.

Ten eerste: Wat er tussen Mindfields en mij speelt of gespeeld heeft, gaat jou geen ene fluit aan!
We hebben nu eenmaal een andere mening.

Ten tweede: Ik vind mijzelf zeker niet de lieve Heer, want daarvan is er maar 1 en die kijkt van boven met ons mee en steunt ons als wij dat nodig hebben. En als je meerdere forums leest waar ik gepost heb, dan zul je zien, dat ik duidelijk aangeef ook niet alles te weten.
Ik ben MAAR Z1, ik heb nooit gezegd, dat ik mezelf goed vind rijden, ik weet hoe het allemaal ongeveer moet, maar kunnen is iets anders! Dat ik mijn jongste paard de hemel in prijs op sommige forums? Mag het? Hij is ook goed!
Ik vind het echt niet netjes, dat je mijn naam meerdere malen misbruikt, terwijl je geen idee hebt wie ik nu eigenlijk ben.

Ten derde: Heb ik Joolien voor een les uitgenodigd, heel serieus, om voor eens en voor altijd de lucht te klaren van hoe en van waaruit haar lessen nu opgebouwd zijn. Ik wil haar dus niet de les lezen, maar als ik het verder over haar manier van lesgeven hier op het forum zou hebben, dan wil ik graag feitenkennis. Tot die tijd zou ik nooit zeggen, dat ze het wel of niet kan! Je hebt mij hier ook nooit horen zeggen, dat ik denk, dat Joolien geen les kan geven.
Dat is een speculatie van jou, die niet op feiten is gebaseerd.

Ik vind het totaal niet netjes, dat je een mening geeft, die tot 3 keer toe niet op feiten is gebaseerd en deze persoonlijk op mij richt! Echt niet netjes! Als je iets tegen mij hebt, stuur het me dan via pb, maar niet op deze manier.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:53

joenohoe schreef:
Je hebt mij niets misdaan :-). Ik merkte alleen maar op dat ik nu in een aantal soortgelijke topics ben geweest, heb in 2 geloof ik gepost, en altijd zijn het dezelfden die het roerend eens zijn en altijd dezelfden die afgezeken worden, zoals Joolien.

Tja en zeikt Joolien niet bijna alle wedstrijdruiters af? Dat mag wel? Er word keer op keer gevraagd aan haar om eens wat concreter te zijn maar dat heb ik nog steeds niet zien gebeuren. En in die topics zijn toch ook veel mensen het roerend met Joolien eens.
Ik zie hier ook veel meningen voorbij komen waar ik van denk, hee ja zo had ik het nog niet bekeken. Mijn dochter rijd bv een 3 jarige door op het ogenblik en dat onderwerp komt hier ook voorbij dan is het leuk te lezen hoe anderen dat doen. Wat helemaal niet wil zeggen dat wij dat ook zo moeten of kunnen doen.
Ik heb bv ook een mening over deze driejarige (hij is dus niet van ons) ik zeg nog een poosje doorrijden en dan de wei in en in het voorjaar weer oppakken. Maar helaas is er van de winter geen mogelijkheid tot veel weidegang voor deze pony. Dus vind de eigenaar, gewoon door blijven rijden en dan in het voorjaar een maandje of wat op rust als ze weer veel op het land kunnen. Ik vind dat in de geval een goed idee.

loriene

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:49

Wij rijden de 3 jarige pony`s ook aan in of rond september.
Hebben er 2 van onszelf,die zijn nu 5 en 7 jaar.
Als 3 jarige aangereden....mooi rustig aan.
7 jarige is nu Z1 dressuur en heeft deze zomer een veulen aan de voet dus even lekker rust.
5 jr mag nu M2 starten en krijgt straks een periode van rustig aan.
Dan is er een 4 jr hengst.....deze is niet van ons en die zijn we nu aan het aanrijden.
Deze gaat waarschijnlijk jan 2012 de wedstrijden in....het is even afwachten hoe hij alles oppakt.

Het is een kwestie van goed aanvoelen wanneer het werk hun wat teveel word.Dan lassen we een pauze in.
We pakken ze ook niet elke dag. En dan ook maar ongeveer 20 min.
De 4 jr hengst is ook niet op 3 jr aangereden omdat het toen echt nog een jonkie was en dat is bij deze pony een goede beslissing geweest.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:58

joenohoe schreef:
Joolien schreef:
Waarom vind je mij alwetend? Ik kaart iets aan wat ik concludeer, daar wil ik serieus op ingaan maar het enige wat ik krijg zijn aanvallende posts. Dat vind ik sowieso al raar want imo voel je je dan (in)direct aangesproken lijkt het wel. En omdat sommige posts niet aardig overkomen reageer ik soms niet nee of als ik het nut er niet van inzie betreffende dit topic.

Ben dus niet de enige die het zo ziet, zo voelt ze het zelf ook en m.i. heeft ze gelijk over dat aangesproken voelen. En wat ze zegt over niet reageren: verstandig.

Ik zag dat ik wat berichten op de vorige bladzijde gemist had.

TS opent toch dit topic? En dit is niet het 1e topic dat zij opent? TS is geen penny van 13, maar een gediplomeerd instructrice die haar brood heeft verdiend in de paarden.

En inderdaad sommige berichten zijn niet altijd aardig, maar heel veel topics/berichten zijn niet aardig op Bokt. Als ik lees hoe de Nederlandse top wordt afgezeken op Bokt. Als ik adviezen lees inzake hoefverzorging/problemen door mensen die een 1-dagscursus hebben gevolgd. Als ik lees hoe "bit-ruiters" worden beschuldigd van dierenmishandeling etc en zo kan ik nog wel een paar bladzijden vol typen. Er worden filmpjes/foto's geplaatst op het internet, waar geen toestemming voor is gevraagd. Soms ga je er tegen in, meestal niet. Inmiddels heb ik namelijk wel geleerd dat het totaal geen nut heeft om over wat dan ook op Bokt in discussie te gaan. De aanhangers van een bepaalde stroming komen nl. altijd als sprinkhanen te voorschijn. Ik vind het wel grappig en ik neem het totaal niet serieus, ik zie het als een leuk tijdverdrijf. Dat zouden meer mensen moeten doen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:13

Me 2. Waar komt ook alweer die uitspraak vandaan... Dat zouden meer mensen moeten doen?
Zit toch in een reclame?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:15

Tendance schreef:
Me 2. Waar komt ook alweer die uitspraak vandaan... Dat zouden meer mensen moeten doen?
Zit toch in een reclame?

Cup of Soup :D , wel toepasselijk toch?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:21

Oh ja dat is hem.. Haha.
Zin in, maar dan een echte lekkere dikke tomatensoep. Yamyam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:24

:')

Waarom val ik wedstrijdruiters aan? Als je beter leest zul je zien dat ik het steeds over de rijerij in het algemeen heb, alleen neem ik een voorbeeld met wedsrijdruiters omdat zij zichtbaarder zijn dan de thuisrijders. En ik zeik niemand af persoonlijk, ik onderbouw mijn posten, ik word alleen niet begrepen, that's all.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:23

Ik vraag me af wie in dit topic ooit een écht getalenteerd paard zelf gereden heeft?
En wie met grote regelmaat uit eigen waarneming kan vertellen hoe er met zo'n getalenteerd paard wordt omgegaan qua training en management in z'n algemeenheid(en dus niet alleen zondags op het wedstrijdterrein)?

Ik denk dat je als dat niet zo is nauwelijks kunt meepraten over hoe er omgegaan wordt met getalenteerde sportpaarden?

Excessen zijn er altijd, maar door dit soort topics en de reacties wordt het beeld geschetst dat iedere topruiter per definitie zijn paarden 'mishandelt' om zo snel mogelijk aan de top te zijn.
Dat is echt onzin, en het is jammer dat dat negatieve beeld toch wel voor de (mee)lezer ontstaat.

Sterker, een topruiter heeft er belang bij dat zijn paard heel blijft, ook tussen de oren, anders kan je de top zeker vergeten. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:25

Ik krijg nogal de indruk nav dit en andere topics dat Jolien kampt met jaloezie en onzekerheden over haar eigen kunnen. Denk dat het weinig tot niks te maken heeft met wedstrijdruiters om haar heen, maar dat het probleem Jolien zelf is. Niet vervelend bedoelt. Maar je komt nogal onzeker over, niet wetende hoe je rijd en hoe je zou willen rijden, niet weten hoe je nu eigenlijk les zou willen geven etc. Dan is het gemakkelijk anderen af te vallen ipv. snoeihard je best te doen en zelf eens de basis uit te rijden op concours. Op een manier die je wél aanstaat. Dan heb ik tenminste een idee van waar je nu eigenlijk heen wilt met het topic en paardrijdend NL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:02

Chaos schreef:
Ik krijg nogal de indruk nav dit en andere topics dat Jolien kampt met jaloezie en onzekerheden over haar eigen kunnen. Denk dat het weinig tot niks te maken heeft met wedstrijdruiters om haar heen, maar dat het probleem Jolien zelf is. Niet vervelend bedoelt. Maar je komt nogal onzeker over, niet wetende hoe je rijd en hoe je zou willen rijden, niet weten hoe je nu eigenlijk les zou willen geven etc. Dan is het gemakkelijk anderen af te vallen ipv. snoeihard je best te doen en zelf eens de basis uit te rijden op concours. Op een manier die je wél aanstaat. Dan heb ik tenminste een idee van waar je nu eigenlijk heen wilt met het topic en paardrijdend NL.

Misschien kom ik zo over, maar ik weet weldegelijk waar ik mee bezig ben. En het is zeker geen jaloezie. Ik heb teveel meegemaakt om nog de sport verder in te willen, teveel nare dingen gezien.

@LDRD, ik heb op een grote stal gewerkt en dingen van dichtbij gezien en ik weet ongeveer wel hoe dat er aan toe gaat. Er is een verkeerde insteek betreft dierenmishandeling, ik vind het al onterecht als een paard in het parcours keihard in de mond wordt getrokken omdat ie 'te heet' wordt of een dressuurpaard wat een halve volte tikken krijgt om m heet te maken, of een recreatieruiter die haar merens te sterk vind en er daarom een pelham in hangt, of een meisje die een slof om haar pony hangt omdat dat schijnt te werken om aan de teugel te lopen, een ruiter een 'miscommunicatie heeft met zijn paard terwijl de fout bij de ruiter ligt en boos wordt op zijn paard en hem daarbij schopt en in de mond trekt, een paard wat zo strak gelongeerd wordt dat ie niet eens meer ziet waar hij loopt, een hengst breken omdat hij gevaarlijk is maar te waardevol is om de ballen eraf te halen, en zo kan ik wel even door gaan. Situaties die je maar al te vaak ziet, maar vaak voor lief worden genomen en weinig mensen die er meer van op kijken, het wordt gedoogd, het mag en het is de normaalste zaak van de wereld. In alle opzichten is dit forceren en dit is voor de welzijn van het paard niet goed en dus dierenmishandeling. Uiteraard ben ik ook zo geweest omdat het de normaalste zaak van de wereld is. Vooral nadat ik vorig jaar op een grote stal heb gewerkt zijn mijn ogen geopend, wat ik daar zag was niet voor de poes maar gewoon zo normaal als het maar kon. Een collega die mij lachend zit te vertellen dat ie electriciteitdraadjes aan de sporen droeg, dan schrik je je kapot, maar hij vind het normaal....

En ik wijs in dit stukje niemand aan, het zijn voorbeelden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:14

Maar dat is toch raar?

Omdat anderen het niet doen zoals jij het wilt, geef jij op?
Ik vind dat nogal een zwakte. Het zou je kunnen triggeren het anders te doen, beter te doen. Dán heb je namelijk recht van spreken, dán kun je laten zien dat je op "een andere manier" misschien óók je resultaten kunt behalen. En dan pas kun je tegen je lesklanten zeggen: hebben jullie ook zo'n hekel aan de huidige sport? Laten we het anders doen.

Alleen maar roepen en niks doen is altijd de gemakkelijkste manier. ;)
Jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:33

Ik denk dat je dan idd moet laten zien, dat het beter kan, met even goede (en wss betere, want werkwilliger paarden) resultaten :j
Dat je zegt: dit is wat ik niet wil, maar dit is wat ik wel wil, en kijken hoe het ook kan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:35

En dat soort dingen gebeurt bij de amateur niet Jolien?
Ik denk namelijk dat je je meer zorgen moet maken om wat bij de amateurs e.d. allemaal gebeurt.
Punt 1 zijn zij qua aantal zwaar in de meerderheid, de onkunde/onwetendheid is groot. De kans dat er vele malen meer paarden 'mishandeld' worden is vele malen groter. Topruiters weten in ieder geval nog wát ze doen en doen het in de openheid. Amateurs doen het op een achterafveldje zonder pottenkijkers.

Maar het punt is dat van topruiters gerust een bepaald beeld mag ontstaan van de meesten (terecht danwel onterecht), maar van de amateur mag geen negatief beeld ontstaan . Die is lekker rustig goed met zijn paard bezig :O .

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:42

LDRD schreef:
Ik vraag me af wie in dit topic ooit een écht getalenteerd paard zelf gereden heeft?
En wie met grote regelmaat uit eigen waarneming kan vertellen hoe er met zo'n getalenteerd paard wordt omgegaan qua training en management in z'n algemeenheid(en dus niet alleen zondags op het wedstrijdterrein)?

Ik denk dat je als dat niet zo is nauwelijks kunt meepraten over hoe er omgegaan wordt met getalenteerde sportpaarden?

Excessen zijn er altijd, maar door dit soort topics en de reacties wordt het beeld geschetst dat iedere topruiter per definitie zijn paarden 'mishandelt' om zo snel mogelijk aan de top te zijn.
Dat is echt onzin, en het is jammer dat dat negatieve beeld toch wel voor de (mee)lezer ontstaat.

Sterker, een topruiter heeft er belang bij dat zijn paard heel blijft, ook tussen de oren, anders kan je de top zeker vergeten. ;)

Oke, dan lees jij het topic toch echt wel een beetje heel erg anders dan ik.
Ook nog iets nuttigs toe te voegen?

Ik heb meerdere getalenteerde paarden meegemaakt en gereden, geen dressuur- maar springpaarden, maar lees het topic toch echt een beetje anders dan jij!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:45

Ik vraag me ook af, dit is een reactie op bovenstaande reactie van Jolien, als alles zo fout gaat en veelvuldig problemen voortkomen uit onervarenheid en onkunde. Zou dat dan als instructie niet moeten motiveren om nog beter je best te doen? Jezelf en je pupillen te verbeteren, er een mooiere, vriendelijkere sport van te maken.

Tendance: Wat bedoelt LDRD met dat stukje? Ik heb ook wel eens "gereden" op heel talentvolle paarden die minimaal ZZ-Licht dressuur liepen. Die paarden heb ik eens of enkele keren mogen rijden, ik ben er dus niet mee gestart of intensief mee aan het trainen geweest. Tevens op "grote" stallen gewerkt en daar een hoop leed maar ook veel liefde en plezier gezien. Bij paarden, ruiters en eigenaren. Ik heb zelf niet zulke talentvolle paarden, heb er met mijn ouders wél gefokt. Maar maakt dat wat uit?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:51

Chaos schreef:
Tendance: Wat bedoelt LDRD met dat stukje? Ik heb ook wel eens "gereden" op heel talentvolle paarden die minimaal ZZ-Licht dressuur liepen. Die paarden heb ik eens of enkele keren mogen rijden, ik ben er dus niet mee gestart of intensief mee aan het trainen geweest. Tevens op "grote" stallen gewerkt en daar een hoop leed maar ook veel liefde en plezier gezien. Bij paarden, ruiters en eigenaren. Ik heb zelf niet zulke talentvolle paarden, heb er met mijn ouders wél gefokt. Maar maakt dat wat uit?

Waarom denk je dat ik mijn reactie zo plaats?
Ik snap totaal niet waar deze opmerking raakt aan de discussie en vraag me ook af of LDRD uberhaupt het hele topic wel gelezen heeft.
Verder is de toevoeging naar mijn idee zinloos, want het voegt eigenlijk niets toe.....
Ik heb momenteel ook een heel talentvol paard onder mijn kont, en voorheen heel wat talentvolle springpaarden onder mijn kont gehad, maar snap niet wat dat toe zou voegen aan de discussie. Het maakt mij toch geen ander persoon?
Laatst bijgewerkt door Tendance op 29-08-11 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:52

oeps, verkeerde quote..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:54

LDRD, wil je alsjeblieft anders posten, want dit is een heel oud stukje en ik heb nu geen idee welk stukje jouw toevoeging is....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:54

Chaos schreef:
Tendance: Wat bedoelt LDRD met dat stukje?

Ik bedoel hiermee dat je als je dat niet van dichtbij meemaakt je geen idee hebt van het talent van zo'n dier en hoe eenvoudig dat gaat.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:58

LDRD schreef:
Chaos schreef:
Tendance: Wat bedoelt LDRD met dat stukje?

Ik bedoel hiermee dat je als je dat niet van dichtbij meemaakt je geen idee hebt van het talent van zo'n dier en hoe eenvoudig dat gaat.

Maar waar heeft dat in vredesnaam met dit topic te maken? Echt ik snap het echt niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:59

Ik denk, dat als je de paardenwereld wilt verbeteren, dat je moet beginnen bij de maneges. Dat is waar mensen leren rijden, de basis denken te leren. Daar wordt vaak ronduit slecht gereden, en slecht les gegeven. Begin daar. Ga jureren bij de F-proefjes, en vertel wat je wilt zien. Pak de instructeursopleidingen aan, want daar is veel winst te boeken. Maar ga vooral de kennis bijspijkeren van Jan met de Pet, die voor de lol riijdt. Zodat die leert waar op te letten als hij/zij besluit les te nemen, zodat die behoorlijk zijn paard leert rijden, optomen en verzorgen. Zodat die leert wat goed voer is voor een paard en wat niet. Zodat die leert waar op te letten bij het kiezen van een pension voor zijn paard.
Daarmee verbeter je het leven van een heleboel paarden in Nederland.

Ik ben helemaal geen fan van hoe er soms lesgegeven en gereden wordt, dat weet je, TS. Daarom besloot ik om opnieuw te leren rijden, zodat ik een betere en eerlijker ruiter zou worden, met een blijer paard. Ik vind het niet slecht om na te denken, en zaken ter discussie te stellen, oude gewoontes tegen het licht te houden. Maar als je alleen mensen vertelt dat ze het heel slecht doen, krijg je mensen niet mee.
Als je mensen leert, en laat ervaren dat het beter en anders kan, dan krijg je ze mee. Zonder verwijten.

Jij wilt mensen bewustmaken van wat er gebeurt, en dat is prima, maar ik denk dat je dat beter kunt doen door voor jezelf een doel te stellen, wat je wilt bereiken, dat aan je lesklanten over te brengen en zorgen dat het zich zo verder verspreidt. Dat is effectiever dan tegen schenen schoppen imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:02

Tendance schreef:
LDRD schreef:

Maar waar heeft dat in vredesnaam met dit topic te maken? Echt ik snap het echt niet!

Ik wel. Je kunt paarden op 2 manieren opleiden: een neit getalenteerd paard elke dag rijden, vooral veel op wedstrijd gaan, en zo je punten bij elkaar sprokkelen.
Een getalenteerd paard leert veel makkelijker, en sneller, en die rij je 3x per week een halfuurtje, en af en toe eens op wedstrijd, en dan haalr je met gemak je punten.
Ik denk dat dat is wat LDRD bedoelt :)