wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:54

vlooike schreef:
cherie78 schreef:
Als ik zie dat paarden "winnen" die gereden worden in de befaamde "krul" met de speekselklieren zo opgebold ;(

Opgebold? Ik denk dat ik weet wat je bedoel maar dat hoort zo Cherie.

Ik hoop dat je haar verkeerd begrepen hebt dan vlooike...de speekselklieren, tussen nek en kaak om het zo maar te zeggen, horen toch echt niet bol te zijn...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:48

Zooist schreef:
Blijf maar fijn kijken! Je moet doen waar je goed in bent!

:') _/-\o_

There only two types of people in the world: the one's that entertain an the one's that observe... Aldus Britney Spears :+

Kennelijk zorgen wedstrijdruiters toch nog altijd voor genoeg entertainment, want de critici als Cherie blijven kijken ;)

cherie78 schreef:
Zoals een jury-lid afgelopen weekend nog vertelde: "Als men jureert zoals het zou moeten, werden we door de wedstrijdruiters

Dat was koren op jouw molen natuurlijk ;)

Abacab schreef:
Door de weeks zie ik bij mensen thuis en op de manege veel schokkender dingen:
- te kort bekapte paarden die gewoon gereden worden: 'hij is altijd stijf als de smid is geweest'
- de natural die zijn kreupele paard bestempeld als dat paardje met die extra bijzondere gang, is het nu een tölt of toch iets anders.....
- pony-ouders die de te drukke pony opknopen met een stootteugeltje
- pony-penny's die hun lieve beeste maar keer op keer over de hindernis heen jagen terwijl het diertje bijna bezwijkt aan een hartstilstand
- de boscrosser die zijn knollie lekker door het losse zand laat galopperen in de hoogste versnelling, want dat vind ie zo leuk en in het losse zand kan er niet veel gebeuren.......
- de academische ruiter die zijn kreupele tinkie-winkie weer eens uit het land doet om hem met een kaptoom lekker aan de hand te gaan werken in de zijgangen, want daar wordt ie sterk van....

Julie kunnen dit vast nog wel aanvullen met nog meer praktijkvoorbeelden

Natuurlijk... Maar wat heeft het voor zin? Ik ben er gewoon een beetje op tegen om iedere discipline maar over een kam te scheren. Je hebt overal stuntels, maar ook betere. Ik vind wel dat 'de wedstrijdruiter' er altijd onevenredig hard van langs krijgt. Wedstrijdruiters tref je als enige discipline vaak in grote getalen bij elkaar. Dan zitter er altijd wel een paard tussen die lopen te klungelen. Makkelijk schieten is dat.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:09

_Esther_87_ schreef:
cherie78 schreef:
Als ik zie dat paarden "winnen" die gereden worden in de befaamde "krul" met de speekselklieren zo opgebold ;(

Ik hoop dat je haar verkeerd begrepen hebt dan vlooike...de speekselklieren, tussen nek en kaak om het zo maar te zeggen, horen toch echt niet bol te zijn...

Het hoort inderdaad niet.
Er zijn 2 redenen waarom dit te zien is.
Of een hele krappe keeluitsnijding of te strak getrokken "aan de teugel"

Maar het lijkt me stug, dat zoveel paarden een te krappe keeluitsnijding hebben :+

Abacab

Re: wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:51

omdat wedstrijdruiters zich in het openbaar vertonen en laten beoordelen door onafhankelijke mensen denk ik dat het juist met de wedstrijdruiters enorm meevalt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 12:57

Abacab schreef:
omdat wedstrijdruiters zich in het openbaar vertonen en laten beoordelen door onafhankelijke mensen denk ik dat het juist met de wedstrijdruiters enorm meevalt

Ja, dat denk ik ook. Er is in ieder geval toezicht, er zijn reglementen waar mensen zich aan moeten houden etc. etc. Mensen interpreteren de definities van wat wel en niet goed is, in grote lijnen hetzelfde. En waar men het niet eens is, daar in in ieder geval een kader waarbinnen je de discussie kunt gaan voeren.

Dit in tegenstelling tot stromingen/disciplines die niet georganiseerd zijn. Als mensen hun eigen interpretatie er op nahouden wat wel en niet goed is, en je deze niet binnen een kader kunt plaatsen... Dan wordt de discussie lastig. Bijvoorbeeld in die hele AR stroming... een of andere pipo in middeleeuwse kledij heeft zo zijn eigen interpretatie ontwikkeld. Hij heeft een hele schare aanhangers. Maar qua welzijn, toezicht etc is niets geregeld. Er is geen overkoepelende organisatie. Geen samenwerking met paardenartsen die meedenken over de reglementen, meewerken in de handhaving etc. Hij kan er een leuke theorie over opzetten, maar weet jij wat daar achter gesloten deuren gebeurd? Of zo'n Antoine de Both, wat ook een beetje zo'n ding op zich lijkt te worden. Qua welzijn kun je daar best kritische vragen bij stellen. Zowel BB als AdB hebben het bijvoorbeeld tot hun 'ding' gemaakt om 'brakke' of afgekeurde kreupele paarden dmv dressuur/rechtrichten weer aan het 'lopen' te krijgen. Ik heb daar zo mijn twijfels bij en kanttekeningen bij.

Uitgangspunt van KNHS wedstrijden is dat het paard 'fit to compete' moet zijn, en daar zijn de reglementen en handhaving ook op afgestemd (en natuurlijk gaan mensen dan weer mekkeren van: ja-maar... en dat dat allemaal weer niet goed genoeg gebeurd en zo) Waar het om gaat is dat er in de niet-georganiseerde stromingen helemaal GEEN toezicht of reglementen zijn. Dat vind ik nog al een verschil.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:55

Jasmijn, ik word nogal saai, maar ben het weer met je eens. En blijf het knap vinden hoe je het onder woorden brengt en hoe geduldig jij dingen blijft herhalen!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:59

jasmijn78 schreef:
Abacab schreef:
omdat wedstrijdruiters zich in het openbaar vertonen en laten beoordelen door onafhankelijke mensen denk ik dat het juist met de wedstrijdruiters enorm meevalt

Ja, dat denk ik ook. Er is in ieder geval toezicht, er zijn reglementen waar mensen zich aan moeten houden etc. etc. Mensen interpreteren de definities van wat wel en niet goed is, in grote lijnen hetzelfde. En waar men het niet eens is, daar in in ieder geval een kader waarbinnen je de discussie kunt gaan voeren.
Dit in tegenstelling tot stromingen/disciplines die niet georganiseerd zijn.

Precies!

Ik loop al een tijdje mee en heb best wat gezien. Echte misstanden kom je overal wel tegen maar die zie ik heel zelden bij wedstrijdruiters.

Mijn persoonlijke ervaring is dat de grootste misstanden juist gebeuren bij de mensen die aanhanger zijn van stromingen/disciplines die niet georganiseerd zijn. Jij schreef eerder in dit topic dat je in iedere discipline slechte voorbeelden tegen komt. Mijn ervaring is dat ik juist in die niet georganiseerde/alternatieve stromingen extreem veel misstanden tegen kom.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:25

Zoals?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:32

Dat staat al in dit topic.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:38

Zooist schreef:
Dat staat al in dit topic.

Staat zoveel in dit topic, dus vraag ik naar waar zij op doelt

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:49

zoekt en gij zult vinden, om Moll maar eens even te quoten :p

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 16:06

Moll schreef:
Zoals?

Kun jij je daar echt helemaal niets bij voorstellen?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:09

Moderatoropmerking:
het ging hier vrij aardig ontopic en eigenlijk gewoon heel goed. Alleen laatste posts daalt het niveau aanzienlijk. Kom to the point en blijf to the point. Het is een discussie, geen "wie trekt welke woorden uit wie".

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:13

Het staat drie posten hoger. :roll:

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 16:22

Nou oke, voor Moll leggen we het nog een keer uit :+

Bijvoorbeeld bij Antoine de Both: hij gaat dus met paarden aan de gang die echt kreupel zijn. Niet teugelkreupel maar kreupel door HKO of een andere blessure. Onder het mom van 'revalidatie' en dat je met 'rechtrichten' het paard weer goed krijgt.

Dat is zijn eigen bedachte theorie, door geen enkele veearts verder gestaafd. Er is geen onderzoek geweest of paarden medisch gezien nu echt opknappen. Hij is voor veel mensen een laatste strohalm. Mensen die wellicht geen afscheid van hun paard kunnen nemen. Hij verdient er aan. En of de paarden daadwerkelijk beter worden is nog maar de vraag. Het gegeven dat met name onervaren/vastgelopen amateurs hem opzoeken, en geen semi/prof ruiters vind ik ook al een teken aan de wand.

Wie controleert of wat hij doet niet schadelijk is voor het welzijn van een paard? Niemand toch? Dat soort goeroes gaan gewoon hun gang en niemand die er wat van zegt.

Ik vind het ook geen uitgangspunt voor een training van- en sporten met een paard. Een paard moet bij aanvang gewoon gezond zijn, en geen pijn of medisch probleem hebben. Revalidatie oke; maar geen kreupel paard gewoon zo over zijn tempo jagen dat de kreupelheid niet meer opvalt. Hij laat mensen geloven dat hij paarden met serieuze medische problemen weer 'goed' krijgt. Zo ook bijvoorbeeld paarden met ataxie. dat kan gewoon niet. dat is misleidend en het paard is de dupe.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:35

jasmijn78 schreef:
Ik vind het ook geen uitgangspunt voor een training van- en sporten met een paard. Een paard moet bij aanvang gewoon gezond zijn, en geen pijn of medisch probleem hebben. Revalidatie oke; maar geen kreupel paard gewoon zo over zijn tempo jagen dat de kreupelheid niet meer opvalt. Hij laat mensen geloven dat hij paarden met serieuze medische problemen weer 'goed' krijgt. Zo ook bijvoorbeeld paarden met ataxie. dat kan gewoon niet. dat is misleidend en het paard is de dupe.

Maar dat begrijp jij helemaal verkeerd Jasmijn. Die paarden zijn gewoon kreupel gereden en met goed rijden krijg je ze weer goed. Voor sommige paarden is dit natuurlijk ook zeker het geval, maar de meeste paarden hebben gewoon pijn die niet meer over gaat.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:40

jasmijn78 schreef:
Wie controleert of wat hij doet niet schadelijk is voor het welzijn van een paard? Niemand toch? Dat soort goeroes gaan gewoon hun gang en niemand die er wat van zegt.

Juist heel veel mensen die er wat van zeggen toch? bekijk alleen al de zoekfunctie hier op bokt...

Ik geloof wel dat een hoop paarden beter kunnen gaan lopen door anders gereden te worden, maar daarmee neem je een fysieke oorzaak niet weg :n

Ook onder wedstrijdruiters bestaan wel misstanden denk ik, de meeste mensen zullen de dingetjes die eigenlijk niet kunnen veilig thuis doen waar niemand op de vingers kijkt. Toch denk ik dat dat maar een heel erg klein groepje is.... En dam kan je dat ook nog onderverdelen in bewust en onbewust. Uit woede en frustratie doet iedereen wel eens iet wat niet kan, en de een is nu eenmaal sneller over de kook. En uit onwetendheid of kopieergedrag gaat er ook wel eens wat mis.

En dan zit je er ook nog mee dat dat wat voor de een wel kan, voor de ander echt een no-go is.....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 20:26

clarence schreef:
Maar dat begrijp jij helemaal verkeerd Jasmijn. Die paarden zijn gewoon kreupel gereden en met goed rijden krijg je ze weer goed.

:o? :D

Kelly_ann schreef:
Juist heel veel mensen die er wat van zeggen toch? bekijk alleen al de zoekfunctie hier op bokt...

Ja, er zijn er genoeg die er wat van zeggen of vinden... Zowel in positieve zin als negatieve zin. Waar het om gaat is dat er niet of nauwelijks op gehandhaafd kan worden. Als je met een kreupel paard op een wedstrijd komt wordt je doorgaans naar huis gestuurd. Bij de betere reguliere instructeurs kom je ook de les niet in met een kreupel paard.

In het geval van BB: in zo'n stroming gaan niet gevorderde ruiters al aan de gang met scherpe optomingen en met oefeningen die wellicht ver boven hun macht liggen. Als je op een wedstrijd met een verkeerde optoming aankomt wordt je naar huis gestuurd. Als je promoveert naar een hoger niveau terwijl je je punten nog niet hebt behaald (en dus nog niet hebt aangetoond klaar te zijn voor dat niveau), dan volgen er sancties. Het 'instapniveau' van BB bevat oefeningen die NIET voor beginners, of zelfs redelijk gevorderden geschikt zijn (zoals aantreden etc)

Juist voor mensen die gedesillusioneerd zijn geraakt in de reguliere wedstrijdsport zijn deze stromingen aantrekkelijk, en daar wordt ook handig op ingespeeld door deze goeroes. Ik vind dat een slechte zaak.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:31

eens met jasmijn.

Neem daarbij alle gedragsgoeroes en dan ben je klaar.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:47

jasmijn78 schreef:
Nou oke, voor Moll leggen we het nog een keer uit :+

Bijvoorbeeld bij Antoine de Both: hij gaat dus met paarden aan de gang die echt kreupel zijn. Niet teugelkreupel maar kreupel door HKO of een andere blessure. Onder het mom van 'revalidatie' en dat je met 'rechtrichten' het paard weer goed krijgt.

Dat is zijn eigen bedachte theorie, door geen enkele veearts verder gestaafd. Er is geen onderzoek geweest of paarden medisch gezien nu echt opknappen. Hij is voor veel mensen een laatste strohalm. Mensen die wellicht geen afscheid van hun paard kunnen nemen. Hij verdient er aan. En of de paarden daadwerkelijk beter worden is nog maar de vraag. Het gegeven dat met name onervaren/vastgelopen amateurs hem opzoeken, en geen semi/prof ruiters vind ik ook al een teken aan de wand.

ben het geheel met u eens.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:28

Inderdaad. Recht richten is iets waar elke instructeur en elke ruiter in elke training aan moet werken. Antoine de Both doet het voorkomen alsof hij het ei van Columbus heeft uitgevonden en maakt (mis)bruik van de hopeloosheid van ruiters die aan het eind van de latijn zijn en er alles voor over hebben om hun paard weer beter te krijgen. Een paard die kreupel is en door de DA de diagnose van hoefkatrolontsteking heeft gekregen wordt door de methode van A. de Both echt niet beter.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:49

vlooike schreef:
Inderdaad. Recht richten is iets waar elke instructeur en elke ruiter in elke training aan moet werken. Antoine de Both doet het voorkomen alsof hij het ei van Columbus heeft uitgevonden en maakt (mis)bruik van de hopeloosheid van ruiters die aan het eind van de latijn zijn en er alles voor over hebben om hun paard weer beter te krijgen. Een paard die kreupel is en door de DA de diagnose van hoefkatrolontsteking heeft gekregen wordt door de methode van A. de Both echt niet beter.

Antoine de Both heeft nog nooit gezegd, dat HK die ook op de foto als echte HK zichtbaar is, zal verbeteren, c.q. verdwijnen bij zijn methode.

Alleen bij de klinische HK, dus kreupel zonder zichtbare afwijkingen op de foto, zal zijn "methode" voor een verbetering kunnen zorgen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 11:56

cherie78 schreef:
Antoine de Both heeft nog nooit gezegd, dat HK die ook op de foto als echte HK zichtbaar is, zal verbeteren, c.q. verdwijnen bij zijn methode.

Zijn website suggereert toch anders...

cherie78 schreef:
Alleen bij de klinische HK, dus kreupel zonder zichtbare afwijkingen op de foto, zal zijn "methode" voor een verbetering kunnen zorgen.

Ik vind het nog altijd geen uitgangspunt. Een paard dat in vrije beweging kreupelt heeft gewoon ergens pijn. En met een paard dat pijn heeft ga je niet aan het werk. Het is gewoon gebakken lucht wat hij verkoopt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:06

:o ik heb mneer de bodt anders luid en duidelijk zelf horen verkondigen dat hij paarden waarbij hoefkatrol als diagnose was gesteld heeft "genezen" door zijn rij-werkmethode, verkondigde er ook nog s bij dat daar ook een paard bijzat dat van bartels afkwam,volgens mij beweerde deze man toendertijd hardop dat hoefkatrol als kreupelheid feitelijk niet bestond... :?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:55

Waarom kom ik nog in dit topic...
Er is niets van het daadwerkelijke thema over.
Ga mijn stipje maar eens weghalen.