Mee eens

Dat zijn ook krachtpatsers, eigenlijk meer nog dan de grote paarden.
Die hebben korte, stevige ruggen, stevig beenwerk ook. Zeker het oude type Haf kan heel wat hebben (die bergpaarden bedoel ik dan).
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Rosa__ schreef:Overgewicht is idd zeker niet iets dat je altijd in de hand hebt. Schildklierproblemen, bijwerkingen van medicijnen... Dat is gewoon ontzettend naar en daar sta je machteloos tegenover... De OP lijkt te suggereren dat overgewicht altijd iets is dat je zelf in de hand hebt en ik kan me helemaal voorstellen dat dat bij een deel van de Bokkers helemaal niet goed aankomt, dat begrijp ik volledig. Het lastige is: voor wie is het dan wel mogelijk om af te vallen. Mensen die te veel eten/te weinig sporten? Ja, dan zou het goed mogelijk moeten zijn om af te vallen, maar dat lukt lang niet iedereen, je hoort het vaak genoeg in je omgeving. Afvallen is ook heel erg zwaar hoor. Als je dan cru zegt: tuurlijk wel, je kunt altijd afvallen, dan komt dat niet lekker aan als je (bij wijze van spreken) tevergeefs al 1000 dieeten hebt gevolgd...
Wessel2004 schreef:Een stalgenootje vertelde me, dat je met stevige bovenbenen minder fijn kan doorzitten. Ik heb zelf geen overdereven dikke bovenbenen en heb er dus geen ervaring mee, maar dat meisje is wel vrij stevig. Het werd beaamd door een ander meisje met vrij stevige bovenbenen. N.a.v. deze twee opmerkingen denk ik dat het best kan dat je lichaam je beperkt in het paardrijden als je erg stevig bent.
Yamcha schreef:merenque schreef:Als je dan nog verder denkt kan je beter zwaar zijn met een dikke kont dan met een dunne.
Met een dikke kont wordt het gewicht over een groter oppervlakte verdeeld en is de druk minder![]()
![]()
Kun je nagaan wat een onzin het is
Yamcha schreef:Wessel2004 schreef:Een stalgenootje vertelde me, dat je met stevige bovenbenen minder fijn kan doorzitten. Ik heb zelf geen overdereven dikke bovenbenen en heb er dus geen ervaring mee, maar dat meisje is wel vrij stevig. Het werd beaamd door een ander meisje met vrij stevige bovenbenen. N.a.v. deze twee opmerkingen denk ik dat het best kan dat je lichaam je beperkt in het paardrijden als je erg stevig bent.
Dat denk ik ook ja
dressagelady schreef:Rosa__ schreef:Overgewicht is idd zeker niet iets dat je altijd in de hand hebt. Schildklierproblemen, bijwerkingen van medicijnen... Dat is gewoon ontzettend naar en daar sta je machteloos tegenover... De OP lijkt te suggereren dat overgewicht altijd iets is dat je zelf in de hand hebt en ik kan me helemaal voorstellen dat dat bij een deel van de Bokkers helemaal niet goed aankomt, dat begrijp ik volledig. Het lastige is: voor wie is het dan wel mogelijk om af te vallen. Mensen die te veel eten/te weinig sporten? Ja, dan zou het goed mogelijk moeten zijn om af te vallen, maar dat lukt lang niet iedereen, je hoort het vaak genoeg in je omgeving. Afvallen is ook heel erg zwaar hoor. Als je dan cru zegt: tuurlijk wel, je kunt altijd afvallen, dan komt dat niet lekker aan als je (bij wijze van spreken) tevergeefs al 1000 dieeten hebt gevolgd...
Even buiten beschouwing gelaten of iemand te dik is door teveel eten/te weinig sporten of medicatie gebruik, ik zal het nog maar even herhalen: je paard heeft hier geen boodschap aan, te zwaar is te zwaar!
, vond men toen van wel ..
Sabine_Duco schreef:Patriesja schreef:Tsjonge....
Ik ben zelf best zwaar geweest en reed toen ook al paard.
Zelf ben ik nu veel afgevallen en ja ik merk dat het rijden wél makkelijker gaat nu!
Maar om nou te zeggen dat vollere mensen niet zouden mogen rijden....
Ik denk dat het eerder een belemmering voor een paard is als een ruiter onervaren/onstabiel/ niet in evenwicht zit ongeacht het gewicht.
Ik zie liever een vollere ruiter rijden die gewoon fijn op z'n paard zit en lekker aan het rondrijden is dan een
slanker iemand die het paard constant tegenzit/in de weg zit of zit te sjorren/zagen/schoppen...
Natuurlijk zijn er grenzen qua gewicht en qua formaat paard, maar ik vind het wel een beetje kortzichtig om te zeggen dat vollere mensen niet zouden mogen rijden!
Ik begrijp niet waarom iedereen dit telkens als argument gebruikt. Want natuurlijk is dat zo, maar wie zegt dat "de vollere ruiter" altijd goed kan rijden en "een slanker iemand" altijd zit te sjorren? Dat is helemaal niet zo en daardoor is het geen sterk argument. Ik denk dat er onder de dikke en dunne ruiters evenveel mensen zijn die goed rijden en evenveel die slecht rijden.
Quellian schreef:quartel schreef:en denken de mensen die vinden dat dikkertjes niet mogen rijden nu echt dat deze dikkertjes er mee gaan stoppen omdat ZIJ het er niet mee eens zijn??????![]()
![]()
De hoop dat mensen eens voor hun dier kiezen ipv voor zichzelf moet altijd blijven bestaan.

Patriesja schreef:Het is ook maar net hoe je het leest?
Ik bedoel alleen maar dat er volle mensen zijn die fijn rijden en minder fijn rijden en dat ook bij de slankere mensen.... Ik vind dat je ze gewoon niet over een kam moet scheren door dus te zeggen "dikkere mensen te paard" . Er zal geen topic geopend worden over "Slanke mensen te paard" ??
Ook bedoel ik alleen maar te zeggen dat het niet altijd aan het figuur van de ruiter ligt... Iemand die minder zwaar is kan in sommige gevallen meer tegen zitten ondanks dat die dus lichter is? En dat betekent dus NIET dat alle slanke ruiters paarden tegen zitten!!
merenque schreef:Als je dan nog verder denkt kan je beter zwaar zijn met een dikke kont dan met een dunne.
Met een dikke kont wordt het gewicht over een groter oppervlakte verdeeld en is de druk minder![]()
![]()
Sabine_Duco schreef:Ik lees in het topic dat mensen zeggen dat zware ruiters heus wel letten op wat voor paard ze gaan zitten maar ik zat laatst bij de kringkampioenschappen een zware ruiter op een D-pony en die pony gaf heel duidelijk aan dit niet leuk te vinden (langzaam, bokken, stoppen etc.) maar de ruiter had hier geen boodschap aan en dat vind ik dan erg zielig voor die pony.