Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:53

:j
Mee eens :)
Dat zijn ook krachtpatsers, eigenlijk meer nog dan de grote paarden.
Die hebben korte, stevige ruggen, stevig beenwerk ook. Zeker het oude type Haf kan heel wat hebben (die bergpaarden bedoel ik dan).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-11 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:54

Rosa__ schreef:
Overgewicht is idd zeker niet iets dat je altijd in de hand hebt. Schildklierproblemen, bijwerkingen van medicijnen... Dat is gewoon ontzettend naar en daar sta je machteloos tegenover... De OP lijkt te suggereren dat overgewicht altijd iets is dat je zelf in de hand hebt en ik kan me helemaal voorstellen dat dat bij een deel van de Bokkers helemaal niet goed aankomt, dat begrijp ik volledig. Het lastige is: voor wie is het dan wel mogelijk om af te vallen. Mensen die te veel eten/te weinig sporten? Ja, dan zou het goed mogelijk moeten zijn om af te vallen, maar dat lukt lang niet iedereen, je hoort het vaak genoeg in je omgeving. Afvallen is ook heel erg zwaar hoor. Als je dan cru zegt: tuurlijk wel, je kunt altijd afvallen, dan komt dat niet lekker aan als je (bij wijze van spreken) tevergeefs al 1000 dieeten hebt gevolgd...

Even buiten beschouwing gelaten of iemand te dik is door teveel eten/te weinig sporten of medicatie gebruik, ik zal het nog maar even herhalen: je paard heeft hier geen boodschap aan, te zwaar is te zwaar!

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:55

Een stalgenootje vertelde me, dat je met stevige bovenbenen minder fijn kan doorzitten. Ik heb zelf geen overdereven dikke bovenbenen en heb er dus geen ervaring mee, maar dat meisje is wel vrij stevig. Het werd beaamd door een ander meisje met vrij stevige bovenbenen. N.a.v. deze twee opmerkingen denk ik dat het best kan dat je lichaam je beperkt in het paardrijden als je erg stevig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:58

Wessel2004 schreef:
Een stalgenootje vertelde me, dat je met stevige bovenbenen minder fijn kan doorzitten. Ik heb zelf geen overdereven dikke bovenbenen en heb er dus geen ervaring mee, maar dat meisje is wel vrij stevig. Het werd beaamd door een ander meisje met vrij stevige bovenbenen. N.a.v. deze twee opmerkingen denk ik dat het best kan dat je lichaam je beperkt in het paardrijden als je erg stevig bent.

Dat denk ik ook ja :j

050206051012

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:59

En wat te denken van uithoudingsvermogen?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:01

ik heb ook best bovenbenen.......kan prima doorzitten hoor :j
In het western doe je n.l. niet anders ;)

en het uithoudingsvermogen.........sja.....wat kan ik zeggen

Mijn paard en ik kunnen heerlijk de velden door in galop hoor.
Zonder dat we er moe van worden :D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:02

Ik verbaas me hier echt over opmerkingen van bokkers ten opzichte van dikkere amazones/ruiters. Want wie zijn wij om dat te beoordelen!! Gaat dit om het perfecte plaatje? Of waar komt dit vandaan? Want er zijn genoeg paarden die ook door de onkunde van dunne ruiters in de prak gereden worden. Maar moeten die dan ook niet meer rijden?

Laat iedereen gewoon in hun waarde en kijk eerst eens naar jezelf. Ben jij perfect? Nee, zelfs Anky is niet perfect. Dus waarom maken we ons druk om een ander als er bij jezelf nog zat te verbeteren valt?

Kan iemand me vertellen of het ergens bewezen is dat paarden eerder overlijden aan slijtage oid door een ruiter met overgewicht? Of is dat alleen gebaseerd op de tekeningetjes met afbraak van spiermassa etc?

Romeo2007

Ik vind paardrijden nou niet echt een vermoeiende sport. Als je goed rijdt, moet je paard al het werk doen en laat jij je vervoeren *D

Kuggur

Yamcha schreef:
merenque schreef:
Als je dan nog verder denkt kan je beter zwaar zijn met een dikke kont dan met een dunne.
Met een dikke kont wordt het gewicht over een groter oppervlakte verdeeld en is de druk minder _O- _O- _O-

Kun je nagaan wat een onzin het is :')

Nonsens, dáár heb je een zadel voor.
Massa= massa, en ja daar zijn bovengrenzen aan.
Paarden is géén mensenrecht, en als je té zwaar bent kun je altijd nog gaan mennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:03

Overal waar "te" voor staat is niet goed, dus TE zwaar, TE licht... De mensen die zich hier gekwetst voelen, voelen zich kennelijk aangesproken en dan weten ze meestal zelf ook wel dat met TE veel gewicht op een paard zitten gewoon niet goed is voor een paard. En nee, paardrijden is GEEN recht, dat weet iedereen met een beetje gezond verstand.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:04

Tsjonge....
Ik ben zelf best zwaar geweest en reed toen ook al paard.
Zelf ben ik nu veel afgevallen en ja ik merk dat het rijden wél makkelijker gaat nu!

Maar om nou te zeggen dat vollere mensen niet zouden mogen rijden....
Ik denk dat het eerder een belemmering voor een paard is als een ruiter onervaren/onstabiel/ niet in evenwicht zit ongeacht het gewicht.
Ik zie liever een vollere ruiter rijden die gewoon fijn op z'n paard zit en lekker aan het rondrijden is dan een
slanker iemand die het paard constant tegenzit/in de weg zit of zit te sjorren/zagen/schoppen...

Natuurlijk zijn er grenzen qua gewicht en qua formaat paard, maar ik vind het wel een beetje kortzichtig om te zeggen dat vollere mensen niet zouden mogen rijden!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:07

Yamcha schreef:
Wessel2004 schreef:

Dat denk ik ook ja :j

Dat ligt er aan.
Ik heb zelf ook flinke bovenbenen. En nu ze slanker zijn gaat het doorzitten wel makkelijker.
Maar ik kan nu wel goed doorzitten, terwijl mijn bovenbenen nog steeds vrij fors zijn. Kwestie van buikspieren trainen en gebruiken en een correcte houding met een lang been.
Ook als zwaardere ruiter kun je hier aan werken en zo je zwakke punten corrigeren.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:07

Gelukkig zijn er grote paarden. :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:08

ah....de fanatiekeling heeft gesproken :')

en denken de mensen die vinden dat dikkertjes niet mogen rijden nu echt dat deze dikkertjes er mee gaan stoppen omdat ZIJ het er niet mee eens zijn?????? _O- _O- _O-

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:08

quartel schreef:
en denken de mensen die vinden dat dikkertjes niet mogen rijden nu echt dat deze dikkertjes er mee gaan stoppen omdat ZIJ het er niet mee eens zijn?????? _O- _O- _O-

De hoop dat mensen eens voor hun dier kiezen ipv voor zichzelf moet altijd blijven bestaan.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:11

dressagelady schreef:
Rosa__ schreef:
Overgewicht is idd zeker niet iets dat je altijd in de hand hebt. Schildklierproblemen, bijwerkingen van medicijnen... Dat is gewoon ontzettend naar en daar sta je machteloos tegenover... De OP lijkt te suggereren dat overgewicht altijd iets is dat je zelf in de hand hebt en ik kan me helemaal voorstellen dat dat bij een deel van de Bokkers helemaal niet goed aankomt, dat begrijp ik volledig. Het lastige is: voor wie is het dan wel mogelijk om af te vallen. Mensen die te veel eten/te weinig sporten? Ja, dan zou het goed mogelijk moeten zijn om af te vallen, maar dat lukt lang niet iedereen, je hoort het vaak genoeg in je omgeving. Afvallen is ook heel erg zwaar hoor. Als je dan cru zegt: tuurlijk wel, je kunt altijd afvallen, dan komt dat niet lekker aan als je (bij wijze van spreken) tevergeefs al 1000 dieeten hebt gevolgd...

Even buiten beschouwing gelaten of iemand te dik is door teveel eten/te weinig sporten of medicatie gebruik, ik zal het nog maar even herhalen: je paard heeft hier geen boodschap aan, te zwaar is te zwaar!

Daar ben ik het helemaal mee eens. Daarom schreef ik in het 2e stuk ook: of je er nou iets aan kunt doen of niet, als je je paard echt belast (in dit geval vanwege overgewicht), vind ik dat je er niet op hoort te rijden... Maar in de praktijk werkt het alleen niet zo zwart-wit van de kant van de meeste ruiters en dat is precies wat dit onderwerp zo lastig maakt...
Laatst bijgewerkt door Rosa__ op 11-07-11 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:12

weet je wat het is .. mensen kunnen zo slecht iets bepalen aan de buitenlkant
zal de laatste zijn die zegt dat ik slank ben , ben zeker minimaal mollig

niet lang geleden vond men mij te dik , durfden zelfs te zeggen te zwaar , geloof me me pown heeft geen problemen met me

had toen maat 58 ! heb nu maat 44/46 en ben zeggen en schrijven 1 kg AANGEKOMEN

het is makkelijk te beoordelen aan de buitenkant , als je geen idee hebt wat er aan de binnen kant aan de hand is

nu schijn ik niet te zwaar te zijn :D , vond men toen van wel ..

lijnen is voor mij niet zo slim zeg maar en trainen zit er niet echt in
dus vind je het erg als ik me ff weinig van anderen hun mening over mijn al dan niet molligheid,dikheid en gewicht denken
(voorlopig heeft niemand nog , incl artsen , mijn gewicht goed geraden de laatste paar jaar)

mijn evenwicht is momenteel zeg maar nihil , dan dan houden we het a kort en b geen fratsen , gewoon stapje , drafje , mak an
zolang men kijkt naar het paard en geen onmogelijke dingen wenst
maakt t allemaal weinig uit

ja een 30kg te zware of te lichte ! stuiteraar zal geen een paard een plezier doen , ook geen trekpaard
dus moet je dat dan niet willen ..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:14

Dat zal, ben inderdaad ook niet de lichtste, maar rijdt ook niet op een paardje van 1.60. Daar heb ik wel bewust rekening mee gehouden. Daarnaast rijdt ik recreatief en hoeft mijn paard echt geen zware training met pirouettes etc. met mij erop te laten zien. Ze hoeft me ook niet diverse malen over een hindernis van een meter te loodsen of urenlange ritten te maken. Gewoon een buitenritje en B/L niveau in de bak is iets wat ze prima aankan. Tuurlijk zou het fijn zijn als ik 10 of 20 kilo lichter was, maar dat ben ik helaas niet.

@Sabine, ik doelde erop of het bewezen is dat paarden inderdaad door langdurig bereden met overgewicht eerder slijtage oplopen of andere klachten krijgen... Daar was ik naar benieuwd!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:16

Het is ook maar net hoe je het leest?

Ik bedoel alleen maar dat er volle mensen zijn die fijn rijden en minder fijn rijden en dat ook bij de slankere mensen.... Ik vind dat je ze gewoon niet over een kam moet scheren door dus te zeggen "dikkere mensen te paard" . Er zal geen topic geopend worden over "Slanke mensen te paard" ??

Ook bedoel ik alleen maar te zeggen dat het niet altijd aan het figuur van de ruiter ligt... Iemand die minder zwaar is kan in sommige gevallen meer tegen zitten ondanks dat die dus lichter is? En dat betekent dus NIET dat alle slanke ruiters paarden tegen zitten!!

:+

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:16

Sabine_Duco schreef:
Patriesja schreef:
Tsjonge....
Ik ben zelf best zwaar geweest en reed toen ook al paard.
Zelf ben ik nu veel afgevallen en ja ik merk dat het rijden wél makkelijker gaat nu!

Maar om nou te zeggen dat vollere mensen niet zouden mogen rijden....
Ik denk dat het eerder een belemmering voor een paard is als een ruiter onervaren/onstabiel/ niet in evenwicht zit ongeacht het gewicht.
Ik zie liever een vollere ruiter rijden die gewoon fijn op z'n paard zit en lekker aan het rondrijden is dan een
slanker iemand die het paard constant tegenzit/in de weg zit of zit te sjorren/zagen/schoppen...

Natuurlijk zijn er grenzen qua gewicht en qua formaat paard, maar ik vind het wel een beetje kortzichtig om te zeggen dat vollere mensen niet zouden mogen rijden!

Ik begrijp niet waarom iedereen dit telkens als argument gebruikt. Want natuurlijk is dat zo, maar wie zegt dat "de vollere ruiter" altijd goed kan rijden en "een slanker iemand" altijd zit te sjorren? Dat is helemaal niet zo en daardoor is het geen sterk argument. Ik denk dat er onder de dikke en dunne ruiters evenveel mensen zijn die goed rijden en evenveel die slecht rijden.

Heb het hele topic doorgelezen, en vind het idd een beetje flauw dat als tegenargument steeds de magere trekkende en hotsende spriet wordt genoemd.
Je moet dus eigenlijk uitgaan van:
Beginner met overgewicht vs beginner zonder overgewicht
of
Fijne stuurder/onafhankelijke zitten met overgewicht vs Fijne stuurder/onafhankelijke zitter zonder overgewicht...
voordat je zo'n vergelijking kan maken.

Want tuurlijk is een 'iets dikker iemand' fijner voor t paard als diegene lekker kan zitten en rijden dan een dunnetje die er geen kaas van gegeten heeft, maar als je kijkt op basis van gelijk niveau en dan onderscheid maakt naar gewicht..
Volgens mij ging het TS om ruiters die hun paard door hun gewicht dusdanig in de weg zitten dat de paarden er last van hebben, niet om de maatjes 40/42 (wat echt geen overgewicht is..) en ook niet om de mensen die een paard naar hun grootte hebben uitgezocht zodat hun paarden ook niet te veel last ondervinden van hun zwaardere ruiter..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:20

Quellian schreef:
quartel schreef:

De hoop dat mensen eens voor hun dier kiezen ipv voor zichzelf moet altijd blijven bestaan.

dat vind jij maar......

Ik ken de zogenaamde slanke mensen ( heb er van mogen genieten voor mijn ogen) waarvan het paard hoe dan ook in een krul MOET lopen......rug problemen krijgen en vervolgens naar de slacht verdwijnen omdat ze niet goed zijn.......
Ja hoor....gewoon zelf kapot gereden en dan maar opruimen die hap omdat het niet meer functioneerd |o

Laat mij met mijn dikke kont dan maar heerlijk genieten met mijn paard (die er overigens geen last van heeft).
Mijn paard zit niet vast in het lijf en loopt met de oortjes er op.
Komt op me af gerent als ik hem uit de wei haal ( zouden ze echt niet doen als ze last van je hebben toch?)
En belangrijker nog.......mijn paard en ik hebben respect voor elkaar en ik geloof niet dat iedereen dat over zichzelf kan zeggen ;)

Wie zegt dat ik er niks aan doe.......
dat bepaald een ander niet voor mij of voor wie dan ook....
Ik werk veel en hard iedere dag, wellicht harder en meer dan menig ander.
En dat doe ik met plezier.

Trek niet zo snel een conclusie en laat elkaar in de waarde,

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:22

Patriesja schreef:
Het is ook maar net hoe je het leest?

Ik bedoel alleen maar dat er volle mensen zijn die fijn rijden en minder fijn rijden en dat ook bij de slankere mensen.... Ik vind dat je ze gewoon niet over een kam moet scheren door dus te zeggen "dikkere mensen te paard" . Er zal geen topic geopend worden over "Slanke mensen te paard" ??

Ook bedoel ik alleen maar te zeggen dat het niet altijd aan het figuur van de ruiter ligt... Iemand die minder zwaar is kan in sommige gevallen meer tegen zitten ondanks dat die dus lichter is? En dat betekent dus NIET dat alle slanke ruiters paarden tegen zitten!!

:+

Er wordt geen topic geopend over slanke mensen te paard omdat dat niet slecht is. Ernstig overgewicht wel. ;)

Erg dat de rijkunst van slanke ruiters ter discussie wordt gesteld om op die manier de aandacht weg te halen van het welzijnsprobleem van een paard met een ruiter met overgewicht.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:22

quartel, volgens mij snap je de strekking van het verhaal niet.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:23

[
merenque schreef:
Als je dan nog verder denkt kan je beter zwaar zijn met een dikke kont dan met een dunne.
Met een dikke kont wordt het gewicht over een groter oppervlakte verdeeld en is de druk minder _O- _O- _O-

[/quote]
Nonsens, dáár heb je een zadel voor.
Massa= massa, en ja daar zijn bovengrenzen aan.
Paarden is géén mensenrecht, en als je té zwaar bent kun je altijd nog gaan mennen.[/quote]

Ik zat nog te denken zal ik er bijzetten dat een zadel de druk natuurlijk wel verdeeld maar ik dacht neeeeh dan draaf ik te ver door.
Het punt dat ik probeerde te maken (voor diegene die het niet snapte) is dat je je te ver kan doorzaniken.

En ik vind ook dat als je te dik bent je niet op een paard moet stappen maar waar ligt de grens, wat is te.... blijft moeilijk
Laatst bijgewerkt door _Wodka_ op 11-07-11 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:24

Sabine_Duco schreef:
Ik lees in het topic dat mensen zeggen dat zware ruiters heus wel letten op wat voor paard ze gaan zitten maar ik zat laatst bij de kringkampioenschappen een zware ruiter op een D-pony en die pony gaf heel duidelijk aan dit niet leuk te vinden (langzaam, bokken, stoppen etc.) maar de ruiter had hier geen boodschap aan en dat vind ik dan erg zielig voor die pony.

Dan is het ook zielig, helemaal mee eens.
Helaas heeft niet iedereen voldoende verstand........
Aan de andere kant zie ik ook ruim voldoende ruiters die blij zijn want hun paard loopt in de krul.
En kijk ik dan naar het paard dan zie ik oren die plat liggen en een gespannen en verbeten houding...
en dat is ook zielig