Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:25

Sturen, voor zover ik weet. En op tijd ook weer aan het paard zelf overlaten.
Balans en ontspanning komen dan toch samen? even ervan uitgaande dat je niet mer een paard begint wat compleet over de zeik is, en dus wel enigszins ontspannen is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:51

ullaatje schreef:
Nee dit is puur inrijden.

Dit paard is al ingereden, misschien bedoelt u losrijden?
Laatst bijgewerkt door Professor op 13-06-11 18:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:52

Maris schreef:
Ik ben het even helemaal kwijt :o
hoe zorg je dat een paard ( en dus ook de ruiter ) goed in balans is ? Dat is toch het allereerste begin ? Eerst balans en dan ontspanning of andersom ?

Een paard gaat in evenwicht (lees aub het oude topic) een ruiter zit in balans.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:11

als je het oude topic naleest (of straks de samenvatting van Marlies) zul je zien dat als je het paard van begin af aan in de houding rijdt (zoals ook mooi op het filmpje van Klimke te zien is dat hier eerder is gepost) het gewicht automatisch al meer verdeeld wordt over vier benen en wat meer naar de achterhand verschuift. die houding kun je 'volhouden' door halve ophoudingen te rijden (dat is wat anders dan het Nederlandse 'opvangen'). Zo houd je je paard 'in evenwicht' en kun je als ruiter in balans zitten. Dit noemen we rijkunstig evenwicht.

Door de halve ophoudingen en de houding die voor het paard het makkelijkst vol te houden is, zorg je dan automatisch voor ontspanning bij je paard waardoor je kunt trainen. Als je het goed doet, blijft je paard volkomen zuiver in de takt. (het ziet er dan 'gemakkelijk' uit, omdat het paard het vanzelf lijkt te doen en vanzelf lijkt aan te bieden)
Iedere onzuiverheid duidt op hardheid bij de ruiter in de hand, dan geeft die niet na en wordt de beweging gestoord. Waardoor het paard de rug 'vastzet' en dan kan het paard de takt niet volhouden.

In de klassieke dressuur rijden we daarom (omdat we meteen een juist rijkunstig evenwicht willen en invloed door de halve ophouding) niet aan een lange teugel met losrijden, maar meteen in de houding.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:13

Goed Professor, zorg ik er dan eerst voor dat een paard in evenwicht gaat ( en hoe dan ) en daarna pas voorwaarts toepassen ?
Ik ben zo in de war ......
Altijd geleerd een paard eerst lang en laag te rijden ( maar dan werd er nooit op gelet of het paard dan niet op de voorhand liep ).
Vorig jaar een instructeur die begon met het paard meer op de achterhand te plaatsen. Maar dan was ik de ontspanning weer kwijt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:14

En daarom vind ik de duitse uitdrukking Durchs Genick beter verwoord en begrijpelijker.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:15

Professor schreef:
ullaatje schreef:
Nee dit is puur inrijden.

Dit paard is al ingereden, misschien bedoelt u losrijden?

Ja natuurlijk :P , losrijden bedoelde ik.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:16

@Maris: de eerste stap is het paard te leren na te geven op de 'doorstaande hand' dit kun je al aan de longe leren. (daar zijn bijzetteugels namelijk voor bedoeld)

als het paard weet wat nageven is, kun je het vanuit je zit naar voren rijden (eventueel met wat been, maar daar moet je spaarzaam mee zijn) en als er 'energie' naar voren stroomt, laat je het paard nageven. dat is in de houding rijden.

als je geen ontspanning ervaart, hou je teveel vast en ben je dus te laat met nageven (ontspannen van de hand).

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:18

quadripes schreef:
@Maris: de eerste stap is het paard te leren na te geven op de 'doorstaande hand' dit kun je al aan de longe leren. (daar zijn bijzetteugels namelijk voor bedoeld)

als het paard weet wat nageven is, kun je het vanuit je zit naar voren rijden (eventueel met wat been, maar daar moet je spaarzaam mee zijn) en als er 'energie' naar voren stroomt, laat je het paard nageven. dat is in de houding rijden.

als je geen ontspanning ervaart, hou je teveel vast en ben je dus te laat met nageven (ontspannen van de hand).

Voor de duidelijkheid nageven in nek en kaak.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:18

ha ha ik wilde net een aanvulling gaan doen maar Professor is mij voor :D

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:22

het is toch ook zo dat het moment voor ze echt heel licht in de hand worden je iets meer druk voelt.
zeg maar, eerst aanspanning dan ontspanning ( en dan bedoel ik natuurlijk geen trek-feestje hé )

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:24

ullaatje schreef:
het is toch ook zo dat het moment voor ze echt heel licht in de hand worden je iets meer druk voelt.
zeg maar, eerst aanspanning dan ontspanning ( en dan bedoel ik natuurlijk geen trek-feestje hé )

Trekfeestje?? Grapig woord wanneer ik naar een feestje ga heb ik wel vaker trek. _/-\o_
Alle gekheid op een stokje, nee dat is waar, men werkt vandaar uit naar de lichtheid, de aanleuning is iets waar men altijd aan werkt bij het rijden om die te verbeteren, kan eigenlijk nooit goed genoeg.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:28

Goed, dus allereerste begin is leren nageven. En dan meer leren voor mij als ruiter ( op het juiste moment loslaten) als leren voor het paard om na te geven. en dan nageven in kaak en nek.
Nageven doet een paard op een halve ophouding als het goed is toch ? maar wat als een paard dat niet doet ?

en dan stap 2 ?
Rijd je daarna je paard voorwaarts neerwaarts of begin je met de balans om het paard meer op het achterbeen te zetten ?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:33

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:34

Ik vind dat voor mezelf altijd een mooie controle, als ze eerst wat druk geeft en daarna echt ontspant.
Dat geeft een heel fijn gevoel, alsof alle puzzelstukjes dan op zijn plaats voelen.
En natuurlijk werk je altijd door en kan het altijd beter, maar voor dat moment en voor de graag van africhting waar je bezig bent is het gevoel dan echt goed.
Als dat dan weer bevestigd is kun je weer een stapje verder gaan,
dat is juist het leuke.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:35

als je paard nageven snapt (maar ik denk dat je daar wel iemand voor moet hebben die je kan uitleggen hoe dat werkt ipv zelf hiermee aan de gang gaan), kun je in feite de halve ophouding introduceren. nageven is daarvan namelijk een onderdeel. (het belangrijkste) door de halve ophouding blijft het paard in de houding dus in het juiste rijkunstig evenwicht (noemen we 'op de achterhand')

voorwaartsneerwaarts is alleen een beloning tussen oefeningen door of een controlemiddel, dus dat idee moet je laten varen.

en volgens mij hadden we net gezegd dat balans niet op het paard slaat.

lees mijn antwoord nog even door daar staat alles in wat je nu nog een keer vraagt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:37

Skala der Ausbildung is niet bedoeld als 'faseplan'... hebben we ook al uitgelegd.

je werkt niet eerst aan het ene en dan aan het andere. een goed afgericht paard voldoet aan alle punten van het Skala.

Mijn voorbeeld was hierboven: als het paard op enig moment tijdens de training onzuiverheden in de takt vertoont (dus teugelkreupel is) dan komt dat omdat de ruiter te hard is in de hand. Dwz dat het paard niet goed wordt/is afgericht.

Zo moet je het bekijken.

Een gezond paard gaat vanzelf in een zuivere takt, zal snel ontspannen onder de ruiter en Schwung vertonen, een goed paard zal vanzichzelf al behoorlijk recht zijn en makkelijk verzamelen.

Het is geen stappenplan.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:40

ik werk wel via een stappenplan, het heeft geen zin alles van een paard te willen die die graad van africhting niet beheerst.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:41

Eerst paard na leren geven? daar zijn bijzets voor bedoeld?
umh, niks klassieks aan deze texten.
een paard werk je vanachter naar voor
als het paard achter recht en in balans beweegt, is de aanleuning als vanzelf
ook bij een jong paard
je hoeft ze echt niet te 'leren' nageven.
klassiek is je paard met je zithulpen en been in balans rijden, sturen en wenden.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:42

Citaat:
Skala der Ausbildung is niet bedoeld als 'faseplan'... hebben we ook al uitgelegd.

je werkt niet eerst aan het ene en dan aan het andere. een goed afgericht paard voldoet aan alle punten van het Skala.

Nee het is niet iets waar je "autistisch" aan vast moet houden. Maar dat lijkt me logisch toch? Alleen kan je sommige punten zoals bijvoorbeeld verzameling en schwung alleen maar voor elkaar krijgen als de andere punten echt in orde zijn.

Een jong paard kan geweldig lopen maar eenmaal onder de man zal hij het toch allemaal opnieuw moeten leren. Hij moet namelijk zijn balans weer opnieuw vinden. Dan ga je dus (ik doe dat onbewust) het skala door.
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 13-06-11 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:42

de takt en ontspanning komen vanzelf zodra je het paard op de juiste manier in de aanleuning rijdt, alsmede dat een paard dat rechtgericht gaat vanzelf Schwung ontwikkelt, dus nou dan ben je al een heel eind in de eerste fase van africhten, omdat een paard dat rechtgericht op twee teugels gaat ook voor een jong paard haalbaar is.

En in die fase is ook de Losgelassenheit haalbaar (ontspanning kan immers gewoon bereikt worden met een jong paard) alsmede Durchlaessigkeit (dat het volkomen bereidwillig is en op je hulpen reageert) en een zekere graad van verzameling, ook al is die nog maar minimaal. Zodra het paard enigszins is 'opgesloten tussen de hulpen' is het immers verzameld.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 13-06-11 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:43

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:44

Vergeet niet dat je met iedere nieuwe, zwaardere oefening weer even terug zal moeten naar je stappenplan.

Zet je speakers aan voor het filpmje, dan hoor je zelf het commentaar waarom het fout is.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:46

bij een nieuwe oefening zul je de aanleuning afentoe verliezen, dus ook ontspanning en de hele zooi. dat is logisch. naarmate alles beter bevestigd raakt, zal het paard de tekenen van het Skala weer gaan vertonen en dat is het signaal dat de oefening bevestigd is en het paard dus op dat gebied op de juiste manier is opgeleid.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:46

ullaatje schreef:

even een reactie op dit filmpje
ik vind de ruiter de handen breed neerzetten en als het ware op "slot" waardoor je een paard creëert die tussen die vastzettende handen en duwende benen iets moet doen.
hierdoor krijg je een onrustig hectisch beeld. Ik vind dit er dus niet ontspannen uitzien, en zou het tempo in het losrijden zeker verlagen, om zo het paard de kans te geven meer vanuit het eigen lichaam te ontspannen , de neus meer naar voren en laag en de handen mee laten gaan.