LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:49

Vervelend Athlete.. ook een beetje apart dat iedereen gelijk zegt "Ooooh dan was het geen kundige ruiter"

Wellicht wat het wel een ZZ-Zwaar amazone die het dier door de proeven heeft geknald om zoveel mogelijk
succes te bereiken en wellicht wist ze wel dat het paard het niet lang meer zou trekken dat ze hem niet
doorgereden heeft maar heeft verkocht nu er nog geld aan te verdienen viel door de behaalde successen.

Of is ZZ-Zwaar ook nog "te" basis? :') Ik ken er zat die goed scoren in het ZZ-Z terwijl ze non stop
hengelend en trappend op hun knol zitten.. (waarom? Ik weet het niet..) En ook in het Inter I en II heb ik
er zat op deze manier zien los-/in- rijden en in hun proef vergaten ze ook wel vaker dat ze dan wel netjes
moeten zijn voor het paard.

Het is niet zwart-wit.. maar als je compromis moet sluiten of moet dwingen ben je niet goed bezig.
Een compromis sluiten op een oefening schiet niet op.. echter.. als de gevraagde oefening op de ene
manier niet fijn wil zijn er zat oefeningen waardoor het paard het vaak beter begrijpt en meewerkt.
Dat heet geen compromis sluiten, dat is logisch verstand en denken waarom en dan hoe en wat.

Ook klassiek zijn er meer wegen die leiden naar Rome, dat heeft niets met verschillende methodes of wat
dan ook te maken.. maar meer.. "Wat kan ik doen om het paard beter te laten begijpen waar we naartoe
willen? Welke oefening kunnen we doen waardoor het paard zich makkelijker in die oefening kan buigen/zetten"

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:02

Een rijkunstig gevoel is te leren, dit is geheel iets anders dan talent.
Zwart - Wit daar is het gehele echte rijden op opgebouwd.
Het is niet half goed of half fout, dat is de mens die het zo ziet. Wanneer men paarden kent hun wereldje kent dan zou men zich schamen dat men ze zo misbruikt knecht, wat waren wij wanneer het paard er niet geweest was, dan liepen wij nog in vellen en woonden in grotten.
Dat misachten en de fierheid van een paard zo te onderdrukken ter meerdere glorie van die erop hangt is gewoon walgelijk, dat hebben deze wezens niet verdiend.

Er is geen bepaald systeem voor elk paard verschillend, er is in de Klassieke dressuur zoals de FEI die ook voorschrijft zoveel mogelijkheden een combinatie verder te brengen, alleen de weg is lang, en de LDR is sneller. De training dient altijd gedoseerd te zijn en gericht te zijn op de combinatie en altijd vanuit wat kan het paard aan, wat begrijpt het en wat voor oefeningen gebruikt ik op dit moment om dat en dat te verbeteren, dan dient men zich te verdiepen in de materie en niet iets erbij pakken dat in wezen het knechten van een paard is, wanneer men (alleen en verder wil ik niet op de negatieve zeide ingaan) de houding bekijkt, het paard kan alleen wat zien op 1,5 meter afstand, de rest word hem ontnomen, de luchtpijp word afgeknepen dat is bewezen in onderzoeken van de laatste tijd er ontstaan bloedingen aan het strottenhoofd enz....
Maar dat word weggeveegd ter meerdere glorie van, niet van het paard maar de mens en dat is verschrikkelijk omdat een ruiter zonder paard is geen ruiter, maar een paard zonder ruiter blijft altijd paard.
Het is een onwaarheid dat het een extra aanvulling is heb vaak genoeg met eigen ogen en video opnamen gezien dat men dit niet even tussen door doet, maar de Piaffe de Passage in deze houding uren volhoudt, tot dat de paarden schuimend van het zweet hun verzet opgeven, en dat noemt men dan los.
Het is een leugen om te schrijven moment opname hoe kan ik dan hier meer als 1000 foto´s hebben en uren video´s die het tegendeel bewijzen.
Bovendien is het een leugen dat men schrijft het is moderne dressuur, nee het is oud, en het stamt af van Baucher, en SJ is er in België mee in aanraking gekomen en heeft het nog eens verscherpt nog harder gemaakt, daarom vindt hij dat de ruiter in het krachthok moet is ook nodig bij deze aard van rijden.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:29

chrissy123 schreef:
Aan welke carriere werk jij tjoppie vertel hier eens wat over,velen zullen hier benieuwd naar zijn.

hetzelfde als wat professor doet, ik ben alleen 35 jaar jonger.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:29

LDR gaat verder dan alleen de diepe houding van het hoofd. het is werkelijk een afdwingen van reacties van het paard: of de ruiter nou goed zit of niet, het paard moet op een bepaalde hulp een bepaalde reactie geven. dat haalt dus alle fijne afstemming tussen ruiter en paard eruit. het paard moet zich aan de ruiter aanpassen en ten alle tijde gehoorzamen aan wat de ruiter op dat moment 'vraagt' met hand of been. dus de zit is niet belangrijk meer, terwijl dat nou juist het sluitstuk is tussen hand en been. dat mogelijk maakt om het paard op een gegeven moment zelfs zonder hand en been te kunnen rijden! dat het mogelijk maakt om zelfs per halve pas of nog voordat er een pas is gemaakt te communiceren. LDR ruiters komen niet verder dan 'elke pas moet van hen zijn', het kan nog veel fijner!

LDR systeem: als je galoppeert dient het paard dus ten alle tijde te blijven galopperen, draven enz. ongeacht of de ruiter vooruit zit of op zijn kop gaat zitten, totdat er weer een nieuwe actie van hand of been aan komt. dat is wat men hier schrijft en wat er aangeleerd wordt. het paard moet zichzelf dus tussen die twee momenten van 'hulp geven' maar zien te redden en moet maar zelf bedenken hoe het 'in de houding blijft lopen' en dat het 'op achter blijft'... want de halve ophouding wordt niet gereden (die maak je namelijk soms wel 5 keer in een seconde). je laat paarden dus aan hun lot over in die tijd tussen 'hulpen'. ze moeten maar lijdzaam afwachten totdat er weer een hulp komt die niet aangekondigd wordt, zoals met een halve ophouding. dus je overvalt de paarden ermee. ze worden onzeker gehouden en mogen/kunnen (!) niet anticiperen of mee denken met de ruiter.

dat is geen werkelijk dressuurrijden dat is dresseren, en paarden degraderen tot slaaf die angstig moet afwachten totdat de heer iets anders van hem verlangt en als de heer wilt dat de slaaf een uur lang in hetzelfde tempo moet trippelen dan gebeurt dat ook, want de heer beschikt over leven of dood.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:32

svdijk86 schreef:
Vervelend Athlete.. ook een beetje apart dat iedereen gelijk zegt "Ooooh dan was het geen kundige ruiter"

Wellicht wat het wel een ZZ-Zwaar amazone die het dier door de proeven heeft geknald om zoveel mogelijk
succes te bereiken en wellicht wist ze wel dat het paard het niet lang meer zou trekken dat ze hem niet
doorgereden heeft maar heeft verkocht nu er nog geld aan te verdienen viel door de behaalde successen.

Of is ZZ-Zwaar ook nog "te" basis? :') Ik ken er zat die goed scoren in het ZZ-Z terwijl ze non stop
hengelend en trappend op hun knol zitten.. (waarom? Ik weet het niet..) En ook in het Inter I en II heb ik
er zat op deze manier zien los-/in- rijden en in hun proef vergaten ze ook wel vaker dat ze dan wel netjes
moeten zijn voor het paard.

Het is niet zwart-wit.. maar als je compromis moet sluiten of moet dwingen ben je niet goed bezig.
Een compromis sluiten op een oefening schiet niet op.. echter.. als de gevraagde oefening op de ene
manier niet fijn wil zijn er zat oefeningen waardoor het paard het vaak beter begrijpt en meewerkt.
Dat heet geen compromis sluiten, dat is logisch verstand en denken waarom en dan hoe en wat.

Ook klassiek zijn er meer wegen die leiden naar Rome, dat heeft niets met verschillende methodes of wat
dan ook te maken.. maar meer.. "Wat kan ik doen om het paard beter te laten begijpen waar we naartoe
willen? Welke oefening kunnen we doen waardoor het paard zich makkelijker in die oefening kan buigen/zetten"

hier kan ik me helemaal in vinden. Goed verwoord en duidelijk!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:13

Afbeelding[/quote]
Dat ontken ik toch ook niet, ik zeg alleen dat hij technisch goed genoeg is om dit te compenseren. Wat is uw probleem met mijn stelling en waarom moet u uw mening met een foto zo doordouwen als ik uw stelling over deze erken?

en daarnaast zou uw geoeffende oog moeten zien dat Gal hier net een zijgang inzet.[/quote]

Mijn geoefende oog zegt mij dat hij waarschijnlijk bijna aan het einde van de diagonaal in uitgestrekte draf is. Sorry, kon het even niet laten.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:19

Dat kan ook, wat je heel duidelijk in de foto ziet is dat er een buiging naar links heel kort na het fotomoment gaat komen. Of dat nou een appuuement is of een wending dat kan ik zo vanaf de foto niet zien, maar dat die eraan zit te komen dat kan je wel degelijk uit die foto halen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:29

tjoppie schreef:
Dat kan ook, wat je heel duidelijk in de foto ziet is dat er een buiging naar links heel kort na het fotomoment gaat komen. Of dat nou een appuuement is of een wending dat kan ik zo vanaf de foto niet zien, maar dat die eraan zit te komen dat kan je wel degelijk uit die foto halen.

Ik zou wel eens het volgende willen weten. Jij zegt te weten wat LDR inhoudt. Hoe kun je dan weten hoe wat het inhoudt? Alleen een topruiter past het goed toe en kan dus weten wat het inhoudt, maar die zitten hier niet op bokt. Dus ben je kennelijk geen topruiter, anders zou je het wel toepassen en weten hoe wat het daadwerkelijk inhoudt. Hoe zit het nu met jou?
Je poneert een hoop wijsheid, maar waar je die wijsheid vandaan hebt, is mijn helemaal onbekend. Trouwens, hoevaak heb je gekeken bij het losrijden van de toppers (bijvoorbeeld AvG met Salinero) toen ie nog niet de OS had gewonnen? Haal je daar je wijsheid vandaan? Gezien je uitspraken niet? Heb je op een topstal gewerkt en lesgekregen van toppers oid? Ik wil je uitspraken op waarde in kunnen schatten, maar hoor nu een hoop holle uitspraken, waar ik niks mee kan. Trouwens, tot nu toe hoor ik ook nogal wat onwaarheden. Ik ben trouwens niet tegen LDR, maar pas het zelf niet toe, omdat ik, ondanks de voordelen van het systeem, graag een goede uitgetrekte draf wil kunnen laten zien en niet in middendraf rond wil rijden in de proef. Bovendien wil ik niet achterover hangend met afgestoken benen op mijn paard zitten, dus LDR valt voor mij helaas af. Dat betekent wel dat ik minder punten krijg in de proef, maar ja, ik hoef er gelukkig niet van te leven.
Dus Tjoppie, kom eens uit de kast en laat ons eens horen waar je je wijsheid op baseert.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:45

Door gewoon heel goed te kijken naar trainingen en uitleg over de techniek niet gelijk van tafel te vegen met allemaal drogredeneringen, maar daar gewoon eens objectief naar te luisteren, het in je op te nemen en er zelf over na te denken. Ik ben in de verste verte niet een topruiter van dat niveau. Je kan er wel van uit gaan dat ik ongeveer het zelfde straatje heb bewandeld als professor.
Ik pas zelf ook LDR niet toe, ik ben daar niet kundig genoeg voor en de paarden niet goed genoeg, ik ben dus niet voor of tegen LDR, ik snap alleen het technische verhaal erachter.
Waarom associeer jij LDR met achterover hangen en afgestoken benen? Want ik zie ook genoeg klassiek geschoolde toppers achterover hangen en afgestoken benen hebben. Dat heeft namelijk niks met LDR te maken.
Ik kom uit de kast en zal mijn doopceel lichten zodra professor zijn doopceel licht compleet met beeldmateriaal en al. Dat is een belofte, en ik maak mijn beloftes altijd waar. Voorlopig zit heel bokt al een aantal jaren opgescheept met een blaaskaak wiens achtergrond nog duisterder is dan hoe het nou werkelijk zit met kernwapens in Irak, maar omdat hij met uitspraken uit middeleeuwse boeken schermt op een of ander emanier voor vol aangezien word, terwijl het meeste echt onzin is wat er uitgekraamd word.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:30

Fouten in proef
Afbeelding
extreem LDR?
Afbeelding
hangen en kracht?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
achterhand in Tokio?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En nou ben ik echt wel Werth fan! Zo zie je maar hoe makkelijk het foto's googlen is waar zeker een hoop op aan te merken is. Daarom vind ik het ook altijd zo flauw om vanaf foto's (en dan vooral slechte foto's) iemand helemaal af te branden die in de regel gewoon goed stuurwerk laat zien.
Als ik in de lijn van Murphy en Professor nu een post moest plaatsen naar aanleiding van deze foto's dan zou ik moeten zeggen dat:
Als dit is waar de klassieke dressuur voor staat, dan is dat slecht, heel slecht!
Maar gelukkig denk ik niet zo in hokjes en plaatjes.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:10

Ik geloof dat Prof en Murph Werth ook niet correct klassiek vinden rijden.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:13

laten ze dan maar namen noemen die hun wel klassiek vinden rijden, en dan vind ik wel wat foto's! Als eruberhaupt iemand is die hun perfekt Klassiek vinden rijden behoudens hunzelf dan.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:21

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:27

Doet die ook in de top meerijden dan? Volgens mij niet!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:03

Abacab schreef:
Ik geloof dat Prof en Murph Werth ook niet correct klassiek vinden rijden.

U heeft foto´s gezien van Isabell van haar tijd dat ze LDR reed, en in conclaaf was met FN Warendorf waar haar paarden staakten.
Denk dat u weinig weet wat er gebeurd is in het Buitenland en dat er ruiters terug gekeerd zijn op de klassieke weg.
Helaas dat u en tjoppie het niet kunnen of willen begrijpen, en dat u totaal niet weet wat er gaande is internationaal.
In nederland is nu in de dressuur een dictatuur ontstaan, men heeft SJ zoveel macht gegeven dat men vanzelf tegen de wand loopt.
Heel Nederland stond op zijn kop omdat Totilas verkocht werd, sorry maar SJ heeft het grootste talent van Spanje in de tussentijd gekocht en daar kraait geen haan naar.
De beste uitspraak vind ik nog altijd van wijlen George Theodurescu die zei: "Wanneer er meer Olympische gouden plakken gewonnen worden door combinaties met LDR training dan dat er door de klassieke combinaties gewonnen zijn wil ik er eens over nadenken", dit is dus nog lang niet gebeurd.
Isabell traint nu weer klassiek, alleen de bok foto´s zijn van de LDR tijd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:10

tjoppie schreef:
Doet die ook in de top meerijden dan? Volgens mij niet!

En dit kenmerkt u, u bent niet 1x door de mand gevallen maar verschillende keren, u kunt alleen rijden inschatten naar de punten op een wedstrijd.
Helaas herkent u uitgestrekte draf niet van appuyeren, en herkend een goede zit niet van een slechte zit, en een lichte hand van een harde hand.
Denk dat u nog veel leren moet, zeker het zien of willen zien van de rijderij, een zeer beperkt blikveld laat u nu zien.
Denkt u nu werkelijk dat deze mijnheer Karl zomaar iemand is?
Hij was leider Saumur het Cadre Noir, en dat word iemand zomaar niet, hij heeft internationale springwedstrijden gereden en nog veel meer, daar kunnen de tegenwoordige dressuur ruiters nog heel wat van leren.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:58

tjoppie schreef:
Door gewoon heel goed te kijken naar trainingen en uitleg over de techniek niet gelijk van tafel te vegen met allemaal drogredeneringen, maar daar gewoon eens objectief naar te luisteren, het in je op te nemen en er zelf over na te denken. Ik ben in de verste verte niet een topruiter van dat niveau. Je kan er wel van uit gaan dat ik ongeveer het zelfde straatje heb bewandeld als professor.
Ik pas zelf ook LDR niet toe, ik ben daar niet kundig genoeg voor en de paarden niet goed genoeg, ik ben dus niet voor of tegen LDR, ik snap alleen het technische verhaal erachter.
Waarom associeer jij LDR met achterover hangen en afgestoken benen? Want ik zie ook genoeg klassiek geschoolde toppers achterover hangen en afgestoken benen hebben. Dat heeft namelijk niks met LDR te maken.
Ik kom uit de kast en zal mijn doopceel lichten zodra professor zijn doopceel licht compleet met beeldmateriaal en al. Dat is een belofte, en ik maak mijn beloftes altijd waar. Voorlopig zit heel bokt al een aantal jaren opgescheept met een blaaskaak wiens achtergrond nog duisterder is dan hoe het nou werkelijk zit met kernwapens in Irak, maar omdat hij met uitspraken uit middeleeuwse boeken schermt op een of ander emanier voor vol aangezien word, terwijl het meeste echt onzin is wat er uitgekraamd word.

Tja, wat moet ik hier nu op zeggen. Ik heb alleen dan kennelijk andere dingen gezien in trainingen. Waarom ik LDR associeer met achterover hangen en benen afsteken? Omdat ik dat oa Anky zie doen, Imke en vele andere die trainen zoals zij op de wedstrijden waar ik ze zie rijden. De afgestoken benen hebben ze niet allemaal trouwens. Het aan de teugels hangen wel bijna bij iedereen. Dat zie ik bij anderen veel minder, alhoewel ik mvr. Balkenhol en Bechtoltsheimer ook behoorlijk zie inwerken met hun handen. De afgestoken benen zie ik bij hen niet. De professor zal zijn doopceel niet lichten, dus dat zal bij u ook niet gebeuren. De achtergrond van de professor is u kennelijk wel goed bekent, omdat u dus hetzelfde straatje hebt bewandeld. Tja, dan ben ik dus nog geen steek wijzer.
Ik denk er het mijne van moet ik eerlijk zeggen, want ik ben het op diverse onderdelen helemaal niet eens met wat u zegt. Het klopt gewoonweg soms niet. En dan heeft het niet met verschil van inzicht te maken wat mij betreft.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:41

is LDR aan afkorting ergens van? zo ja welke?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:14

@tjoppie: jij kunt dus zelf niet beoordelen of LDR wel of niet goed is voor een paard, je past het zelf niet toe want je hebt niet genoeg niveau.

maar je komt hier wel even vertellen dat iemand van twee keer jouw leeftijd onzin vertelt. want daar heb je dan opeens wel genoeg niveau voor? lijkt me dan ook niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:16

Wanneer tjoppie het zelfde straatje bewandeld heeft als ik, dan kent hij dus Major a.d. P.Stecken, dan kan hij die navragen wie en wat ik ben.
Dan de groeten van Ricky Claassen, en Hermann Voßkamp dhr Everts en Herrn Halver en nog vele anderen sorry tjoppie daar bent u te jong voor en zulke opleidingen zijn er niet meer de enige die nog overgebleven is is de eerst genoemde de tweede zit in Amerika de derde leeft in Münster en de laatst genoemde is helaas al gestorven.
Ach Micky Brinkmann niet te vergeten (springen). En sorry aan allen die ik niet genoemd heb maar hoog in mijn vaandel staan.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:16

Professor schreef:
Abacab schreef:
De beste uitspraak vind ik nog altijd van wijlen George Theodurescu die zei: "Wanneer er meer Olympische gouden plakken gewonnen worden door combinaties met LDR training dan dat er door de klassieke combinaties gewonnen zijn wil ik er eens over nadenken", dit is dus nog lang niet gebeurd.

Nou, de laatste vier gouden, individuele medailles op de OS zijn toch echt gewonnen met paarden die LDR getraind werden. Rembrandt, Bonire, Salinero, Salinero.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:17

Sjors493 schreef:

Laag, diep en rond.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:21

clarence schreef:
Nou, de laatste vier gouden, individuele medailles op de OS zijn toch echt gewonnen met paarden die LDR getraind werden. Rembrandt, Bonire, Salinero, Salinero.

Nee daar heeft u dus het even fout, het gaat om de combinatie.
En dat zijn er nog maar 2. Bonfire valt er niet onder.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:22

clarence schreef:
Sjors493 schreef:

Laag, diep en rond.

oke bedankt!

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:29

Professor schreef:
clarence schreef:

Nee daar heeft u dus het even fout, het gaat om de combinatie.
En dat zijn er nog maar 2. Bonfire valt er niet onder.

Dus de eerste 5 jaar trainde Sjef Janssen nog niet volgens de LDR methode? Wanneer is ie daar dan mee begonnen? Ik heb in een eerder bericht al aangegeven dat Anky bij Sjef begon te trainen in '91. Ze won de medaille in met Bonfire in '96. Daar komt bij dat ik mensen ken die al bij Sjef lesten voor Anky en die ook LDR rijden. En ik heb Anky zien rijden en trainen, dus vertel me aub waar je dat idee vandaan hebt, want volgens mij klopt jouw idee helemaal niet.
En het zijn trouwens nog steeds 4 medailles, want anders had een klassiek opgeleide ruiter/amazone er een moeten winnen, want verder gebeurt het niet zoveel dat een combinatie meerder gouden, individuele medailles wint.