Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Mensen alsjeblieft geloof niet dat de filmpjes een daadwerkelijk beeld geven van wat hij doet!
Misschien moet je het omdraaien, niet Gert, maar de mensen van wie de paarden zijn, zijn op sensatie belust en bieden deze paarden hiervoor aan. Natuurlijk wil Gert het eigenlijk liever zoals met mijn paard, daar verdiend hij tenslotte ook meer aan....

_Heleen schreef:Citaat:Mensen alsjeblieft geloof niet dat de filmpjes een daadwerkelijk beeld geven van wat hij doet!
Misschien moet je het omdraaien, niet Gert, maar de mensen van wie de paarden zijn, zijn op sensatie belust en bieden deze paarden hiervoor aan. Natuurlijk wil Gert het eigenlijk liever zoals met mijn paard, daar verdiend hij tenslotte ook meer aan....
En ben jij dan akkoord met zijn manier van werken? Dat Gert toch meedoet met die sensatie van de eigenaren. Hij kan toch ook zijn grenzen stellen van zo moet de omgeving zijn en dit moet al met het paard gebeurt zijn (in samenspraak met de eigenaars natuurlijk). Zo doen vele Goede trainers dit, waarom kan hij dit niet. Tja in bepaalde gevallen, als de eigenaars hun paard goed voorbereiden, of als Gert dit doet, kan het misschien wel paardvriendelijk zijn, maar in de filmpjes die ik al gezien heb ziet dit er absoluut niet zo uit. Als je mij op een andere manier kan tonen dat hij toch vriendelijk met paarden omgaat dan ben ik altijd bereid om daar naar te kijken en eventueel mijn mening te herzien.
Maar indien dit niet kan blijf ik bij mijn standpunt.
Cassidy schreef:Wat een onzin om uitgebreid eisen te gaan stellen wat de bagage van een paard moet zijn voordat je een paard bij een trainer aanbiedt! Weet jij hoeveel paarden er verhandelt worden zonder een dagboek erbij wat er allemaal met het dier gedaan is en hoe? Een goede trainer heeft ook geen boekwerk, pagina's lang epistel of voorbereiding vooraf nodig, die kan een dier lezen, nee, die MOET een dier KUNNEN lezen en daarop inspelen. En in het meest ideale geval krijgt een trainer het paard groen, kan de basis er zelf inbrengen en hoeft niet nog eerst de fouten van een ander recht te zetten.
Paard leeft in het HIER EN NU, en niet in het verleden, zoals wij mensen vaak doen.

gr_roos schreef:Ik verbaas me vooral over de mening dat Gert op paarden gaat zitten die zo uit de wei geplukt worden. Daar ben je als eigenaar toch ook zelf bij? Het verhaal van Tendance spreekt dit tegen en volgens mij worden de meeste beesten eerst wat aan het werk gezet voor ze heen gebracht worden.
Tendance schreef:Daarna is hij er pas op gaan zitten (dag5). Inderdaad met zweep, maar ook zonder hoofdstel, gewoon met halster, waardoor hij het paard niet in zijn mond kan zitten. Er liep inderdaad ook iemand met zweep achter.... Weet je wat hier de reden van is?
Niet om het paard te slaan, maar om hem voorwaarts te houden, zodat het niet omhoog en achterover kan.. Dat zou het paard namelijk natuurlijk geen goed doen...
JoviBan schreef:Tendance schreef:Daarna is hij er pas op gaan zitten (dag5). Inderdaad met zweep, maar ook zonder hoofdstel, gewoon met halster, waardoor hij het paard niet in zijn mond kan zitten. Er liep inderdaad ook iemand met zweep achter.... Weet je wat hier de reden van is?
Niet om het paard te slaan, maar om hem voorwaarts te houden, zodat het niet omhoog en achterover kan.. Dat zou het paard namelijk natuurlijk geen goed doen...
Ik reageer even op de quote en dan meer in z'n algemeenheid.
Ik snap niet dat men het zo belangrijk vindt dat, zodra je op een groen paard zit, het paard dan meteen voorwaarts moet. En dan ook nog 't liefst meteen of vrij snel in draf. Ik zie daar het nut niet van in. Sterker nog, ik ben van mening dat je daarmee schade aanricht, zowel geestelijk als lichamelijk.
sporter schreef:Sommige mensen moet eerst een paar keer met paard en al achterover klappen voor ze dat snappen
Tendance schreef:Juist Zitake!
En Electra: Hoezo geduld? hahaha ik heb vakantie, vriend is met auto weg en geen zin om op de fiets naar de paarden te gaan. Dan heb je tijd over!
Niemand kan nu toch meer om mijn verhaal heen? Hij heeft het geweldig gedaan met mijn ruin en er is niemand, die dit tegen kan spreken...
JoviBan schreef:Tendance schreef:
Ik reageer even op de quote en dan meer in z'n algemeenheid.
Ik snap niet dat men het zo belangrijk vindt dat, zodra je op een groen paard zit, het paard dan meteen voorwaarts moet. En dan ook nog 't liefst meteen of vrij snel in draf. Ik zie daar het nut niet van in. Sterker nog, ik ben van mening dat je daarmee schade aanricht, zowel geestelijk als lichamelijk.
Electra63 schreef:Tendance schreef:Juist Zitake!
En Electra: Hoezo geduld? hahaha ik heb vakantie, vriend is met auto weg en geen zin om op de fiets naar de paarden te gaan. Dan heb je tijd over!
Niemand kan nu toch meer om mijn verhaal heen? Hij heeft het geweldig gedaan met mijn ruin en er is niemand, die dit tegen kan spreken...
Ik bedoelde, dat jij zo uitgebreid je verhaal doet, knap hoor, dat kan ik niet opbrengen.
De tegenstanders zijn toch vaak overtuigd van hun gelijk, dat ze niet goed lezen/luisteren.
pietsie schreef:voorwaarts is DE oplossing
Sodeletuut schreef:VivaLaVida schreef:sodeletuut:
ik heb vanavond voor die van mij iemand in het midden gezet die haar een voorwaartse opvoedkundige tik heeft gegeven toen ze bedacht "als ik niet rechtsaf naar de uitgang mag kom ik wel omhoog" ... nou lopen dat ze deed....
best moeilijk om het werk leuk te maken als ze bij voorbaat al niet willen....
ze heeft problemen gehad, die zijn nu over maar nu wist ze wel dat als ze zou steigeren, ik eraf zou gaan.. tot nu dus. Nou ze loopt als een trein......
dus ik ben het niet helemaal met je eens (wel voor een groot gedeelte w.b de paarden die door het eentonige werk gaan steigeren of lichamelijk iets hebben die zou ik ook niet zo doorpakken) maar ik vind wel dat paarden bepaalde dingen dondersgoed onthouden...
bijv pas dacht iemand van stal laat ik het nat verband eens nat gaan maken (zoals ik elke dag deed, met de gieter) maar mijn paard dacht er anders over en liep weg.
Nou dacht diegene, laat dan maar.
Volgende ochtend kwam ik fluitend op stal, pakte nietsvermoedend mijn paard en........de gieter. DRAMA!!!! zich los willen rukken, steigeren, wegspringen enz...... echt typisch mijn sierra, kom ik er 1 keer onderuit, kan ik er altijd onderuit...
vervolgens in een hoek gezet met dr kont en toen stond ze als een brave ezel (no offence) erbij te zuchten
Ik heb nergens gezegd dat dat niet zo is. Ik ben er juist van overtuigd dat paarden dingen aan elkaar linken, dat is wat paarden doorlopend doen. En inderdaad, als jij 1x iets toelaat (of in jouw geval iemand anders), zal een paard dit als laatste 'onthouden' en sommige paarden zijn dan zo dat ze dat tegen je gebruiken (als je het zo kan noemen). Logisch ook. Een paard heeft een consequente leider nodig, maar weet je wat het is, dat is niet wat mij zo stoort aan deze manier van omgaan met paarden. Wat mij zo stoort is de manier waarop mensen leiderschap willen afdwingen. Door middel van geweld, en dat vind ik jammer want dat is écht niet nodig.
Dani_ schreef:Wat ontzettend belachelijk om ervan uit te gaan dat een paard steigert tijdens het inrijden. Dat slaat natuurlijk nergens op en het kan ook makkelijk zonder.