Wat vind je van Gert van den Hof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van Gert van der Hof?

Helemaal geweldig!
93 (21%)
In sommige gevallen een prima oplossing
232 (53%)
Slecht (en ouderwets)
112 (25%)

Totaal aantal stemmen: 437

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:19

Ik vind hem zeker niet slecht, alles gaat logisch, stuk directer vaak en met minder geklungel. Onzin dat het allemaal zielig is, zie zieliger toestanden in menig manege en bij mensen thuis. Maar goed daar heeft elk zn eigen mening over. paarden die moeilijk doen of kunnen doen moet je ten allen tijde vooruit krijgen en dan is hulp langsachter vaak veiliger en beter voor het paard dan hulp erop. wat ze vooruit gaan, kunnen ze niet de lucht in gaan of de andere richting uit.

Tendance

Re: Wat vind je van Gert van den Hof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:24

Juist Zitake!
En Electra: Hoezo geduld? hahaha ik heb vakantie, vriend is met auto weg en geen zin om op de fiets naar de paarden te gaan. Dan heb je tijd over!
Niemand kan nu toch meer om mijn verhaal heen? Hij heeft het geweldig gedaan met mijn ruin en er is niemand, die dit tegen kan spreken...

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:26

Citaat:
Mensen alsjeblieft geloof niet dat de filmpjes een daadwerkelijk beeld geven van wat hij doet!
Misschien moet je het omdraaien, niet Gert, maar de mensen van wie de paarden zijn, zijn op sensatie belust en bieden deze paarden hiervoor aan. Natuurlijk wil Gert het eigenlijk liever zoals met mijn paard, daar verdiend hij tenslotte ook meer aan....

En ben jij dan akkoord met zijn manier van werken? Dat Gert toch meedoet met die sensatie van de eigenaren. Hij kan toch ook zijn grenzen stellen van zo moet de omgeving zijn en dit moet al met het paard gebeurt zijn (in samenspraak met de eigenaars natuurlijk). Zo doen vele Goede trainers dit, waarom kan hij dit niet. Tja in bepaalde gevallen, als de eigenaars hun paard goed voorbereiden, of als Gert dit doet, kan het misschien wel paardvriendelijk zijn, maar in de filmpjes die ik al gezien heb ziet dit er absoluut niet zo uit. Als je mij op een andere manier kan tonen dat hij toch vriendelijk met paarden omgaat dan ben ik altijd bereid om daar naar te kijken en eventueel mijn mening te herzien.
Maar indien dit niet kan blijf ik bij mijn standpunt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:36

Wat een onzin om uitgebreid eisen te gaan stellen wat de bagage van een paard moet zijn voordat je een paard bij een trainer aanbiedt! Weet jij hoeveel paarden er verhandelt worden zonder een dagboek erbij wat er allemaal met het dier gedaan is en hoe? Een goede trainer heeft ook geen boekwerk, pagina's lang epistel of voorbereiding vooraf nodig, die kan een dier lezen, nee, die MOET een dier KUNNEN lezen en daarop inspelen. En in het meest ideale geval krijgt een trainer het paard groen, kan de basis er zelf inbrengen en hoeft niet nog eerst de fouten van een ander recht te zetten.

Paard leeft in het HIER EN NU, en niet in het verleden, zoals wij mensen vaak doen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:41

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 13:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:45

_Heleen schreef:
Citaat:
Mensen alsjeblieft geloof niet dat de filmpjes een daadwerkelijk beeld geven van wat hij doet!
Misschien moet je het omdraaien, niet Gert, maar de mensen van wie de paarden zijn, zijn op sensatie belust en bieden deze paarden hiervoor aan. Natuurlijk wil Gert het eigenlijk liever zoals met mijn paard, daar verdiend hij tenslotte ook meer aan....

En ben jij dan akkoord met zijn manier van werken? Dat Gert toch meedoet met die sensatie van de eigenaren. Hij kan toch ook zijn grenzen stellen van zo moet de omgeving zijn en dit moet al met het paard gebeurt zijn (in samenspraak met de eigenaars natuurlijk). Zo doen vele Goede trainers dit, waarom kan hij dit niet. Tja in bepaalde gevallen, als de eigenaars hun paard goed voorbereiden, of als Gert dit doet, kan het misschien wel paardvriendelijk zijn, maar in de filmpjes die ik al gezien heb ziet dit er absoluut niet zo uit. Als je mij op een andere manier kan tonen dat hij toch vriendelijk met paarden omgaat dan ben ik altijd bereid om daar naar te kijken en eventueel mijn mening te herzien.
Maar indien dit niet kan blijf ik bij mijn standpunt.

Volgens mij geef ik heel duidelijk aan hoe hij met mijn paard is omgegaan en is dit voldoende bewijs.
Je mag van mij langskomen om te zien, dat mijn paard echt niet getraumatiseerd is en het leuk vindt om te werken! Een getraumatiseerd paard kun je altijd blijven herkennen toch?
Net zo als getraumatiseerde mensen....

Verder kan Gert overal op blijven zitten en in de filmpjes is duidelijk te zien... Als het paard doet wat hij wil, dan is hij vriendelijk en zo niet, dan krijgen ze op hun donder. Ze moeten leren, dat het fijn is als ze doen wat wij van ze vragen.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 02-05-11 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:52

Cassidy schreef:
Wat een onzin om uitgebreid eisen te gaan stellen wat de bagage van een paard moet zijn voordat je een paard bij een trainer aanbiedt! Weet jij hoeveel paarden er verhandelt worden zonder een dagboek erbij wat er allemaal met het dier gedaan is en hoe? Een goede trainer heeft ook geen boekwerk, pagina's lang epistel of voorbereiding vooraf nodig, die kan een dier lezen, nee, die MOET een dier KUNNEN lezen en daarop inspelen. En in het meest ideale geval krijgt een trainer het paard groen, kan de basis er zelf inbrengen en hoeft niet nog eerst de fouten van een ander recht te zetten.

Paard leeft in het HIER EN NU, en niet in het verleden, zoals wij mensen vaak doen.

Deze eisen stelde hij mij, omdat ik deze belofte zelf had gedaan. Hij wil natuurlijk wel zeker zijn, dat als ik zeg dat hij hem kan longeren, het niet zo moet zijn, dat hij gaat longeren en vervolgens de hele bak wordt doorgezeuld.

Snap je bericht niet helemaal.....

Je maakt een afspraak met Gert wat hij voor je doet en wat je zelf wil en kan doen en dan verwacht je beiden dat je je aan een afspraak houdt.
Dat is in het bedrijfsleven toch ook zo? Je baas belooft je iets en vertelt wat hij voor je doet en wat jij voor hem moet doen. Je kunt dan je wensen aangeven en daarna ga je beiden van elkaars eerlijkheid uit...
Je betaalt voor de hoeveelheid werk die je afgesproken hebt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:55

Ik verbaas me vooral over de mening dat Gert op paarden gaat zitten die zo uit de wei geplukt worden. Daar ben je als eigenaar toch ook zelf bij? Het verhaal van Tendance spreekt dit tegen en volgens mij worden de meeste beesten eerst wat aan het werk gezet voor ze heen gebracht worden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:57

@ Lianne: Een paard is niet geboren om op te zitten nee, maar dat zijn ze ook niet als ze spieren hebben gekregen.....
Dan moet je gewoon niet op een paard gaan zitten...
Het balans en de spierkracht komt ook niet binnen een jaar, als je er niet op gaat zitten...
Een bodybuilder is een bodybuilder geworden door zichzelf steeds verder uit te dagen.
Hij doet dingen die hij kan en verwacht iets meer dan dat van zichzelf en veel te veel zal hij niet doen....
Daarom verwachten we van een jong paard alleen voorwaarts en nog geen schouderbinnenwaarts of travers....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:58

Zijn manier, is niet "mijn" manier van zadelmak maken/beleren.
Wel kan ik mij voorstellen als je veel problemen hebt je Gert als (laatste?) redmiddel ziet;

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:59

@ Tendance. Mijn reactie was op Heleen, die verwacht dat Gert bij ieder paard dat hij aanneemt eist dat er bepaalde dingen zijn gedaan. Die eis kun je en mag je als trainer niet stellen. Krijgt hij een paard groen, dan gaat er wat meer tijd inzitten. Maak je van tevoren afspraken over eventueel voorbereidend werk wat door de eigenaar gedaan moet worden, is het ook geen probleem. En dan is het idd een kwestie van je houden aan je afspraken.

Maar verwacht het niet bij ieder paard, ga geen paarden weren waarbij dat niet is gedaan, en verwacht ook niet dat, als iemand een paard koopt, de verkoper de correcte informatie geeft over het verleden van het paard ("paard is 10 jaar maar nooit ingereden", en er even vergeten bij te vermelden dat het al door drie mensen is geprobeert en serieus mis is gaan waardoor met niet verder is gegaan).
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-05-11 13:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:59

gr_roos schreef:
Ik verbaas me vooral over de mening dat Gert op paarden gaat zitten die zo uit de wei geplukt worden. Daar ben je als eigenaar toch ook zelf bij? Het verhaal van Tendance spreekt dit tegen en volgens mij worden de meeste beesten eerst wat aan het werk gezet voor ze heen gebracht worden.

Klopt!!!
Een eigenaar besluit hoe het paard aangeleverd wordt en Gert wordt betaald voor de diensten, die hij aan de eigenaar verleend. Klant is koning en zo hebben we ons ook gevoeld!
Je maakt afspraken en houdt je er beiden aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:09

Tendance schreef:
Daarna is hij er pas op gaan zitten (dag5). Inderdaad met zweep, maar ook zonder hoofdstel, gewoon met halster, waardoor hij het paard niet in zijn mond kan zitten. Er liep inderdaad ook iemand met zweep achter.... Weet je wat hier de reden van is?
Niet om het paard te slaan, maar om hem voorwaarts te houden, zodat het niet omhoog en achterover kan.. Dat zou het paard namelijk natuurlijk geen goed doen...

Ik reageer even op de quote en dan meer in z'n algemeenheid.
Ik snap niet dat men het zo belangrijk vindt dat, zodra je op een groen paard zit, het paard dan meteen voorwaarts moet. En dan ook nog 't liefst meteen of vrij snel in draf. Ik zie daar het nut niet van in. Sterker nog, ik ben van mening dat je daarmee schade aanricht, zowel geestelijk als lichamelijk.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:25

JoviBan schreef:
Tendance schreef:
Daarna is hij er pas op gaan zitten (dag5). Inderdaad met zweep, maar ook zonder hoofdstel, gewoon met halster, waardoor hij het paard niet in zijn mond kan zitten. Er liep inderdaad ook iemand met zweep achter.... Weet je wat hier de reden van is?
Niet om het paard te slaan, maar om hem voorwaarts te houden, zodat het niet omhoog en achterover kan.. Dat zou het paard namelijk natuurlijk geen goed doen...

Ik snap niet dat men het zo belangrijk vindt dat, zodra je op een groen paard zit, het paard dan meteen voorwaarts moet. En dan ook nog 't liefst meteen of vrij snel in draf. Ik zie daar het nut niet van in. Sterker nog, ik ben van mening dat je daarmee schade aanricht, zowel geestelijk als lichamelijk.

Sommige mensen moet eerst een paar keer met paard en al achterover klappen voor ze dat snappen ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:33

Joviban, als je het nut van voorwaarts niet ziet, dan heeft zinnig discussiëren geen zin...
Zeker bij paarden waar het men zelf bij geprobeerd heeft of met singeldwang.

Tendance, volgens mij kwam enige pagina's geleden het woord tutfiepen voorbij ipv penny's.
Had er nog nooit van gehoord, maar dekt de lading wel.

Ondertussen tig blz geleden vroeg ik me af hoeveel ervaring met jonge paarden de mensen die reageerden hadden, maar eigenlijk was het antwoord al bekend (en dit werd over het algemeen bevestigd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:46

sporter schreef:
Sommige mensen moet eerst een paar keer met paard en al achterover klappen voor ze dat snappen ;)

Is dat niet hoofdzakelijk gebaseerd op angst van die mensen? Bij voorbaat al aannemen dat het paard wel meteen zal gaan steigeren?
En àls dat al gebeurt, is dat dan ook niet simpel een gevolg van te snel gaan met en te veel willen van het jonge dier?
Volgens mij namelijk wel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:11

Tendance schreef:
Juist Zitake!
En Electra: Hoezo geduld? hahaha ik heb vakantie, vriend is met auto weg en geen zin om op de fiets naar de paarden te gaan. Dan heb je tijd over!
Niemand kan nu toch meer om mijn verhaal heen? Hij heeft het geweldig gedaan met mijn ruin en er is niemand, die dit tegen kan spreken...

Ik bedoelde, dat jij zo uitgebreid je verhaal doet, knap hoor, dat kan ik niet opbrengen.
De tegenstanders zijn toch vaak overtuigd van hun gelijk, dat ze niet goed lezen/luisteren.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:02

JoviBan schreef:
Tendance schreef:

Als een paard niet voorwaarts gaat, dan gaat hij over het algemeen omhoog en achterover, dit moet je als ruiter sowieso niet willen.
En over het algemeen wordt dit bij iedere manier van zadelmak maken toegepast.
Voorwaarts is altijd een oplossing.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:04

voorwaarts is DE oplossing

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:05

Electra63 schreef:
Tendance schreef:
Juist Zitake!

Ik bedoelde, dat jij zo uitgebreid je verhaal doet, knap hoor, dat kan ik niet opbrengen.
De tegenstanders zijn toch vaak overtuigd van hun gelijk, dat ze niet goed lezen/luisteren.

Ik snap helemaal wat je bedoelt! Normaal neem ik er ook de tijd niet voor, maar als ik vind, dat mensen een mening baseren op iets waar ze eigenlijk geen weet van hebben, dan wil ik daar wel de tijd voor nemen.
Sommige mensen zul je alleen nooit pakken.
Ben blij, dat wij het met elkaar eens zijn!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:06

pietsie schreef:
voorwaarts is DE oplossing

Sorry je hebt helemaal gelijk!!!!!

@ Joviban: Hoe maak jij je paarden of heb jij paarden zadelmak gemaakt dan?
Ik weet namelijk dat er hier in de buurt een meisje ook met Natural Horsemanship en dergelijke bezig is, maar ook zij zegt dat voorwaarts de basis is.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:38

Wat ontzettend belachelijk om ervan uit te gaan dat een paard steigert tijdens het inrijden. Dat slaat natuurlijk nergens op en het kan ook makkelijk zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:43

Sodeletuut schreef:
VivaLaVida schreef:
sodeletuut:
ik heb vanavond voor die van mij iemand in het midden gezet die haar een voorwaartse opvoedkundige tik heeft gegeven toen ze bedacht "als ik niet rechtsaf naar de uitgang mag kom ik wel omhoog" ... nou lopen dat ze deed....
best moeilijk om het werk leuk te maken als ze bij voorbaat al niet willen....
ze heeft problemen gehad, die zijn nu over maar nu wist ze wel dat als ze zou steigeren, ik eraf zou gaan.. tot nu dus. Nou ze loopt als een trein......

dus ik ben het niet helemaal met je eens (wel voor een groot gedeelte w.b de paarden die door het eentonige werk gaan steigeren of lichamelijk iets hebben die zou ik ook niet zo doorpakken) maar ik vind wel dat paarden bepaalde dingen dondersgoed onthouden...

bijv pas dacht iemand van stal laat ik het nat verband eens nat gaan maken (zoals ik elke dag deed, met de gieter) maar mijn paard dacht er anders over en liep weg.
Nou dacht diegene, laat dan maar.
Volgende ochtend kwam ik fluitend op stal, pakte nietsvermoedend mijn paard en........de gieter. DRAMA!!!! zich los willen rukken, steigeren, wegspringen enz...... echt typisch mijn sierra, kom ik er 1 keer onderuit, kan ik er altijd onderuit...
vervolgens in een hoek gezet met dr kont en toen stond ze als een brave ezel (no offence) erbij te zuchten :roll:

Ik heb nergens gezegd dat dat niet zo is. Ik ben er juist van overtuigd dat paarden dingen aan elkaar linken, dat is wat paarden doorlopend doen. En inderdaad, als jij 1x iets toelaat (of in jouw geval iemand anders), zal een paard dit als laatste 'onthouden' en sommige paarden zijn dan zo dat ze dat tegen je gebruiken (als je het zo kan noemen). Logisch ook. Een paard heeft een consequente leider nodig, maar weet je wat het is, dat is niet wat mij zo stoort aan deze manier van omgaan met paarden. Wat mij zo stoort is de manier waarop mensen leiderschap willen afdwingen. Door middel van geweld, en dat vind ik jammer want dat is écht niet nodig.

was niet alleen door een ander hoor, toen ze zich bijna achterover liet klappen ben ik afgestapt om te kijken of ze ergens last van had. sindsdien was ze niet meer te rijden....
dacht dat jij van mening was dat je een paard dan niet mag aanpakken op bijv de manier hoe ik het opgelost heb (iemand in het midden die haar een tik vooruit geeft...) maar door grondwerk.. vandaar dat ik zo reageerde. misschien hebben we elkaar verkeerd begrepen dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:46

@ Tendance:
Ik heb mijn eigen merrie zadelmak gemaakt en ingereden.
Zònder zweep, zònder te schoppen of te porren met m'n benen, zònder dwang, zònder gesleur en getrek en zònder de intentie dat ze meteen voorwaarts moest of zelfs meteen moest gaan draven.

Ik blijf het onzin vinden dat een paard persé en meteen voorwaarts moet. Dat is een veronderstelling die gebaseerd is op angst.

Heb je het filmpje van Donald Newe gezien dat ik hier geplaatst heb?
Hij liet het paard ook gewoon staan. Af en toe even een beweging vragen, maar meer ook niet.

Alles in rust, respect, geduld, begrip, belonen en vertrouwen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:48

Dani_ schreef:
Wat ontzettend belachelijk om ervan uit te gaan dat een paard steigert tijdens het inrijden. Dat slaat natuurlijk nergens op en het kan ook makkelijk zonder.

Mijn paarden hebben nooit gesteigerd of gebokt met zadelmak maken, maar de kans is groter als je het paard, dat het spannend vindt, dat je op zijn rug gaat zitten stil gaat laten staan, terwijl hij vol energie zit, dan dat je hem lekker voorwaarts laat gaan.

Ik ben persoonlijk van mening, dat de ongeveer 15 tot 20 paarden en pony's die ik zelf zadelmak heb gemaakt, waarvan er geen 1 gesteigerd of gebokt (hooguit huppelen) heeft, niet steigerden juist, omdat ze voorwaarts gingen. Bokken vind ik niet erg, maar steigeren is toch echt te voorkomen door voorwaarts te gaan.

Er is trouwens niemand, die zegt dat een paard, dat je zadelmak maakt moet steigeren, er wordt alleen gezegd, dat om dit te voorkomen, je voorwaarts moet rijden.
En als het paard het dan sowieso niet van plan was te gaan doen, dan is dat gewoon mooi meegenomen.

Wat zeggen ze dan? Beter voorkomen dan genezen.