zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:17

nee het is niet zielig, zolang je het dan wel gebruikt wanneer het nodig is. ;)

Jolijn_Pico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:19

Ik vind de zweep ook niet zielig als je je paard ermee 'kietelt' en niet in door gaat. Een keer duidelijk aangeven moet genoeg zijn, en pas echt gebruiken als het nodig is.

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:26

ik gebruik de zweep als ik geen reactie op been krijg. been is been en dan wil ik reactie. Geen reactie=tikje met zweep, echt een licht tikje is al voldoende. Verder gebruik ik de zweep om dazen te verjagen, om hem lekker in zijn nek mee te kriebelen en om hem over zijn buik te aaien. Bij mij is de zweep dus niet puur een strafmiddel maar een hulpmiddel voor van alles. Hij vind de zweep dus ook niet eng.

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:27

Qwero schreef:
Persoonlijk vind ik een zweep niet zielig, mits deze goed wordt gebruikt. Als jet puur als correctie middel gebruikt en daarna ook weer de ontspanning terug in het rijden brengt en dus niet door blijft gaan, ja dan heb ik er geen moeite mee. Mensen die er veelvoudig gebruik na maken ook nadat het paard er op gereageerd heeft en er geen ontspanning volgt nadat het paard het correct heeft uitgevoerd, ja dan vind ik dat het doel van de zweep teniet wordt gedaan.

Verder ga ik ook mee in het commentaar van Squawk :)

mee eens!

Hippepony

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:31

Zie de zweep als een verlenging van je hand O:)

In een boek gelezen, weet niet meer welke...

Zie het dus als verlenging van je hand, niet als een stok om je paard mee door te laten lopen.

veravogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:51

Ik vind het niet zielig
Ik rij bijna altijd met zweep maar ik geef alleen soms tikjes om hem te laten weten dat hij op moet lettenn verder niets

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:00

saskiakefie schreef:
Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:

-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren

Sluit ik me ook volledig bij aan.

Met mennen heb je een stem, maar als meneer zijn kop liever bij vogeltjes heeft krijgt hij een iniminie tikje van het touwtje, en je ziet het. Hij loopt weer recht, en is weer aan het werk.

Mensen vergeten vaak dat paarden net jonge kinderen zijn, wat betreft hun oplettendheid. Dus dan moet je ze af en toe even weer wakker maken.
En dat hoeft niet zeer te doen. Als het onverwachts is, zal het paard altijd reageren.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:16

Zweep is alleen slecht bij verkeerd gebruik.
En een zweep wordt doorgaans verkeerd gebruikt door mensen met te weinig kennis en of ervaring.
Ik ben ook van mening dat je pas iemand een zweep kan geven als deze de verantwoordelijkheid kan nemen, en niet een paard lens gaat slaan omdat ie niet doet wat hij of zij wilt.

Voorbeeld: een meid heeft een paard gekocht wat basis beleerd is. Dit paard wil nog niet nageeflijk lopen, ze heeft hulp erbij gehaald. Helaas verkeerde hulp want deze zette er meteen een slof aan waardoor hij werd vastgezet op het bit. Vervolgens de roundpen in en dat beest wordt rondgeslagen. Gevolg, paard komt alleen maar omhoog en gaat spinnen omdat ie teveel druk voelt in zijn mond en wordt opgejaagd. Hij kan niet nageeflijk lopen omdat hij het simpelweg niet kent en nooit geleerd heeft.
Hierdoor wordt het paard alleen maar banger voor zweep en bit maar leert niet wat ie nu wel moet doen.

Linde29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:31

Ik vind een zweep niet zielig, mits je hem goed gebruikt.

robienjo1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:46

als je het normaal gebruikt is het niet zielig..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:49

Een dier sla je niet, zou niet weten waarom?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 07:14

marleen_usar schreef:
Een dier sla je niet, zou niet weten waarom?

Bij goed gebruik sla je hem dus ook niet....

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 07:18

een zweep is inderdaat een verlening van je hand/arm. evt. te corrigeren en actiever te maken.

Maaike1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:42

Ik vind het wel zielig. Ik probeer de zweep eigenlijk niet te gebruiken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:48

En waarom vind je het zielig? Sla jij je paard? Dat is inderdaad zielig :j

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:56

Een zweep is niet zielig, als je hem op de juiste manier gebruikt is één tik al voldoende.
Als je voortdurend gaat lopen slaan, maak je er misbruik van.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:59

Een zweep is absoluut niet zielig als het op een goede manier gebruikt word :) en zoals al eerder gezegd is, een zweep is om aanwijzingen mee te geven, mee te corrigeren en mee aan te moedigen en niet om je paard af te straffen :) behalve dan bij paarden/pony's die er een spelletje van gaan maken en alles behalve "braaf" zijn :+ al kan ik op mijn paard totaal geen zweep gebruiken (is ook totaal niet nodig, want hij is hartstikke voorwaarts, heb ook geen sporen nodig), want dan gaat hij net als zo'n Andalusiër halve steiger sprongen maken en word hij helemaal gek en dat is alleen nog maar als je alleen de zweep vast hebt... wil dus eigenlijk liever niet weten wat ze hem vroeger wel niet aangedaan hebben :\ (hij is spring gefokt, dus zou daarmee te maken kunnen hebben)

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:02

Een zweep is zielig als je hem op de manier gebruikt waar hij niet voor is bedoelt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:04

CasanovaLY schreef:
Een zweep is absoluut niet zielig als het op een goede manier gebruikt word :) en zoals al eerder gezegd is, een zweep is om aanwijzingen mee te geven, mee te corrigeren en mee aan te moedigen en niet om je paard af te straffen :) behalve dan bij paarden/pony's die er een spelletje van gaan maken en alles behalve "braaf" zijn :+ al kan ik op mijn paard totaal geen zweep gebruiken (is ook totaal niet nodig, want hij is hartstikke voorwaarts, heb ook geen sporen nodig), want dan gaat hij net als zo'n Andalusiër halve steiger sprongen maken en word hij helemaal gek en dat is alleen nog maar als je alleen de zweep vast hebt... wil dus eigenlijk liever niet weten wat ze hem vroeger wel niet aangedaan hebben :\ (hij is spring gefokt, dus zou daarmee te maken kunnen hebben)

bekend verhaal...

Mijn poonsel heeft vroeger ook klappen gehad, en niet mer zwepen maar met stokken. Verschrikkelijk...Dus die kan ook absoluut niet gereden worden met zweep, maar het rare is, hij accepteerd het wel met mennen

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:05

Als je de zweep op de juiste manier gebruikt, dus niet slaan ect. en hem gewoon gebruikt voor hulpen en om aanwijzingen te geven, zoals vele hier al zeggen, dan is er niks aan de hand. Het ligt niet bij de zweep, maar bij de ruiter en de manier waarop die hem gebruikt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:06

Een zweep is om de dazen van je paard te zwiepen.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:07

maralyn schreef:
CasanovaLY schreef:

bekend verhaal...

Mijn poonsel heeft vroeger ook klappen gehad, en niet mer zwepen maar met stokken. Verschrikkelijk...Dus die kan ook absoluut niet gereden worden met zweep, maar het rare is, hij accepteerd het wel met mennen

Ja, ik weet in ieder geval er helemaal NIKS van wat hem aangedaan is, het enige wat ik weet is dat hij doodsbang is voor de zweep als je er op zit, met longeren heeft hij er ook geen problemen mee, raar genoeg, en stokken... vreselijk... :\ en misschien komt het omdat je met mennen niet op het dier zit en de zweep daarnaast 3x zo lang is, ik gok maar iets hoor :)

Martijnhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:13

zweep is zeker niet zielig als je hem maar goed en correct gebruikt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:31

Quote: ik heb ook geen sporen nodig

Sporen zijn niet om een paard voorwaartser te maken... ! :x

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:13

met dat ik zei dat ik geen sporen nodig heb, bedoel ik er mee dat hij zo fijn op het been is dat ik de verfijning van de sporen niet nodig heb :+ ik weet dat sporen niet zijn om je paard mee vooruit te schoppen, sporen zijn voor de verfijning van de hulpen