Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Qwero schreef:Persoonlijk vind ik een zweep niet zielig, mits deze goed wordt gebruikt. Als jet puur als correctie middel gebruikt en daarna ook weer de ontspanning terug in het rijden brengt en dus niet door blijft gaan, ja dan heb ik er geen moeite mee. Mensen die er veelvoudig gebruik na maken ook nadat het paard er op gereageerd heeft en er geen ontspanning volgt nadat het paard het correct heeft uitgevoerd, ja dan vind ik dat het doel van de zweep teniet wordt gedaan.
Verder ga ik ook mee in het commentaar van Squawk
saskiakefie schreef:Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:
-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren
en zoals al eerder gezegd is, een zweep is om aanwijzingen mee te geven, mee te corrigeren en mee aan te moedigen en niet om je paard af te straffen
behalve dan bij paarden/pony's die er een spelletje van gaan maken en alles behalve "braaf" zijn
al kan ik op mijn paard totaal geen zweep gebruiken (is ook totaal niet nodig, want hij is hartstikke voorwaarts, heb ook geen sporen nodig), want dan gaat hij net als zo'n Andalusiër halve steiger sprongen maken en word hij helemaal gek en dat is alleen nog maar als je alleen de zweep vast hebt... wil dus eigenlijk liever niet weten wat ze hem vroeger wel niet aangedaan hebben
(hij is spring gefokt, dus zou daarmee te maken kunnen hebben) CasanovaLY schreef:Een zweep is absoluut niet zielig als het op een goede manier gebruikt worden zoals al eerder gezegd is, een zweep is om aanwijzingen mee te geven, mee te corrigeren en mee aan te moedigen en niet om je paard af te straffen
behalve dan bij paarden/pony's die er een spelletje van gaan maken en alles behalve "braaf" zijn
al kan ik op mijn paard totaal geen zweep gebruiken (is ook totaal niet nodig, want hij is hartstikke voorwaarts, heb ook geen sporen nodig), want dan gaat hij net als zo'n Andalusiër halve steiger sprongen maken en word hij helemaal gek en dat is alleen nog maar als je alleen de zweep vast hebt... wil dus eigenlijk liever niet weten wat ze hem vroeger wel niet aangedaan hebben
(hij is spring gefokt, dus zou daarmee te maken kunnen hebben)
maralyn schreef:CasanovaLY schreef:Een zweep is absoluut niet zielig als het op een goede manier gebruikt worden zoals al eerder gezegd is, een zweep is om aanwijzingen mee te geven, mee te corrigeren en mee aan te moedigen en niet om je paard af te straffen
(hij is spring gefokt, dus zou daarmee te maken kunnen hebben)
bekend verhaal...
Mijn poonsel heeft vroeger ook klappen gehad, en niet mer zwepen maar met stokken. Verschrikkelijk...Dus die kan ook absoluut niet gereden worden met zweep, maar het rare is, hij accepteerd het wel met mennen
en misschien komt het omdat je met mennen niet op het dier zit en de zweep daarnaast 3x zo lang is, ik gok maar iets hoor
ik weet dat sporen niet zijn om je paard mee vooruit te schoppen, sporen zijn voor de verfijning van de hulpen