Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:19

jasmijn78 schreef:
Ik zie wel voorbeelden van mensen met overgewicht die de discussie niet aan willen gaan ja. Daar hebben we net het voorbeeld van gezien. Ik denk wel dat ego-tjes vaak te veel aandacht opeisen, en dan de aandacht afleiden waar het daadwerkelijk om gaat. Puur om het feit dat ze te onzeker zijn om kritiek te incasseren. En niet alleen m.b.t. het onderwerp overgewicht, maar eigenlijk over alles. En dat is jammer, want als je dat niet kan kom je als ruiter, maar ook als mens geen stap verder...

Ach ja een discussie met jou is ook niet te winnen. Ik begin er ook liever niet meer aan en ik heb een prima conditie en een bijna perfect lichaam. Als je te zwaar bent draagt dat zeker niet bij aan zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen heb je nodig om aan jezelf te werken en teveel kritiek werkt (denk ik) averechts. Neemt niet weg dat je als ruiter en als mens altijd moet proberen de juiste informatie/boodschap uit een discussie te halen om er van te groeien.

jasmijn78 schreef:
En je hebt net als ik zeker even niets beters te doen?

Inderdaad, ik zit vandaag achter de pc vastgeroest. Voel me niet optimaal en heb geen paard in het echt gezien vandaag (foei) hihi
Laatst bijgewerkt door piezze op 23-01-11 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:22

jasmijn78 schreef:
oh sorry Maar ik wilde toch even benadrukken dat ik mijzelf zeker niet perfect vindt hoor.

Gelukkig maar, mensen die zichzelf perfect vinden vind ik altijd zo griezelig.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:25

piezze schreef:
heb geen paard in het echt gezien vandaag (foei) hihi

Arm dier, moet ie zijn eigen boontjes doppen vandaag....?!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:28

piezze schreef:
Inderdaad, ik zit vandaag achter de pc vastgeroest. Voel me niet optimaal en heb geen paard in het echt gezien vandaag (foei) hihi

Ik heb mijn paarden wel even gezien vandaag, maar heb er niet opgezeten. Ik heb zoveel spierpijn dat ik er echt niet eens op zou kunnen komen... :+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:29

Ja heul zielig... maar krijgt natje en droogje en uitloopje geboden in de pensionstal hoor, voor het geval iemand zich zorgen gaat maken.

Ja je moet jezelf niet lopen plagen door met spierpijn te gaan rijden. Morgen weer een dag en anders overmoggel.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:37

maaikedewit schreef:
ik vind dat mensen boven de 90 a 100 kilo niet op een paard mogen. dat vind ik niet goed voor de rug van het dier. verder gewoon iemand die te lang is vind ik ook niet mooi en niet lekker voor het dier zelf. maar het ligt er natuurlijk aan of het een shetlander is of ene forse tinker...

sorry wil toch hier ff op reageren jij zegt nu dus lettelijk dat ik niet op mijn paarden mag gaan rijden dus moet ik maar iemand inhuren om dit voor mij te doen???

ik zelf heb een halve gelder dan 156 hoog ik zelf ben ook niet zo heel groot maar zit echt ook echt niet mijn paard in de weg ook heeft zij geen last van mijn gewicht vind dit een uitspraak wan jan doedel dit betekent gewoon dat mensen onder de 90 kilo mogen genieten van paard rijden en ik alleen mag toekijken hoe iemand anders mijn paard rijd das lekker zeg niet iedereen kan er iets aan doen (aan hun gewicht dan)..

dejavu

Re: Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:46

Ship, lees anders het topic eerst voor je reageert. Al is het maar de laatste pagina's.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:52

ship schreef:
sorry wil toch hier ff op reageren jij zegt nu dus lettelijk dat ik niet op mijn paarden mag gaan rijden dus moet ik maar iemand inhuren om dit voor mij te doen???

ik zelf heb een halve gelder dan 156 hoog ik zelf ben ook niet zo heel groot maar zit echt ook echt niet mijn paard in de weg ook heeft zij geen last van mijn gewicht vind dit een uitspraak wan jan doedel dit betekent gewoon dat mensen onder de 90 kilo mogen genieten van paard rijden en ik alleen mag toekijken hoe iemand anders mijn paard rijd das lekker zeg niet iedereen kan er iets aan doen (aan hun gewicht dan)..

Nee Ilona dat zegt ze dus juist niet!!!

Het is een verschil of je met je 90 kilo op een shet of een shire (voorbeeldjes) stapt ;)

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:57

jaja dat snap ik maar dan moet ze de eerste zin anders formuleren kijk ik zie het wel als van ik mag dan gewoon niet rijden als ik mijn 5 jarige ruin zie foto's in profiel is maar 160 en is rank gebouwd maar ik zie het niet als een verkeerde combinatie en loopt lekker los en fijn door zijn lijf met mij er bovenop...het type paard maakt mij niks uit maar vind toch wel dat de manier hoe je rijd wel mee teld en niet iedereen die zwaarlijvig is rijd beroerd of zorgt voor rugklachten bij een paard

@dejavu heb het hele topic gelezen

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:03

ik vind sommige mensen heel wel wat fel reageren, maar ben het opzich met ze eens.
een paard moet geen last hebben van de ruiter. een ruiter hoort niet te groot, niet te zwaar te zijn en niet tegen te werken. ondanks dat ken ik genoeg zware mensen die perfect rijden, en hun paarden doen het echt niet beter of zijn echt niet vrolijker wanneer er een lichter iemand op gaat. in die zin, maakt het dus echt wel verschil, hoe goed je kan rijden. er zijn gewoon echt zware ruiter die hun paard NIET tegenwerken. maargoed volgens sommige hier kan dat niet. wel vind ik dat je als ruiter wel je verantwoordelijkheid moet nemen. mijn moeder heeft ook altijd gereden en is gestopt toen ze redelijk wat kilo's was aangekomen. dat vond ze zelf ook jammer maar paard gaat voor. en dat ( echt voor het paard kiezen ) zien we helaas veel te weinig.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:13

Juist. Dat zien we véél te weinig.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:51

Wonderworst ik ben het ook met jou eens
Alleen vindt ik dat het hier door somige mensen erg zwart wit word gebracht
Ik ben het met iedereen eens te zwaar zeker te is te zwaar maar overgewicht en bmi balansen gaan mij te ver

Wat doen we met ijslanders ?

De foto van skygirl is voor mij een duidelijk bewijs waar we tegen discuseren
en dan heb ik zo laat maar

Ik ben niet op meen teentjes getrapt hoor tegen deel waarom discussies kun je niet winnen
wel eventueel wat aan toevoegen

En voor de zij nood in de 44 jaar van rijden ik heb meerder paarden Z-2 gestart ZZ-L
veel jonge paarden beleerd
En momenteel rijd ik met dispensatie van het KNHS wegens een operatie
Wat een voor deel voor mij is zo kan ik een geflipt ZZ-Z paard weer in de Basis laten starten L2
Hij knapt hier erg van op mag wel op wedstrijd wat hij heel leuk vindt maar wel de druk er af
Weer een paard gered ook al ben ik zwaar volgens berekeningen Te

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:06

Wonderworst: ik ben het met je eens hoor.

Onderstaande tabel = richtlijn heeft eerder op bokt gestaan.

Paard - hoogte - gewicht paard - maximale gewicht ruiter - percentage van gewicht paard

Shetlander 100 cm 200 kg 40 kg 20%

IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%

IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%

Haflinger 145 cm 500 kg 80 kg 16%

Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 13%

Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 12%

Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%

Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%

Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer belasten.
(Bron tabel: Freizeit Im Sattel)

Ook al is het ruitergewicht optimaal verdeeld, dan nog kan het weefsel beschadigen wanneer men te lang op zijn paard zit. Aan te bevelen is dan ook om na twee uur rijden een poosje af te stappen, zodat de doorbloeding weer goed op gang komt.

Deze tabel gaat over maximaal ruitergewicht, je hoeft dus geen zadels e.d. mee te rekenen. Dat is de tabel van buitenzinnig. Nou is die ietsje vaag, dus ik heb nog een mooiere:
Even opletten: Deze tabel gaat over de maximale belasting van het type paard, tel dus zo'n 15 kilo (da's je zadel en je kleding) bij je eigen gewicht op voor een goede vergelijking met de bovenste tabel.

Maximale belasting paardentypes
Shetland pony, Welsh B pony 50 kg.
New Forest, grote Arabier 60 kg
IJslander, draver, (Engels en Frans) Volbloed 67 kg
Andalusier, Fries, klein KWPN, Quarter 75 kg
Haflinger, Fjord, groot KWPN, Tinker 90 kg
Belg, Shire 115 kg

Bijschrift tabel: maximale belasting.

De opleiding Dierfysiotherapie hanteert bovenstaande tabel voor het gewicht van de ruiter ten opzichte van dat van zijn paard. "Alles wat je aan tabellen tegenkomt is een richtlijn. Het hangt van heel wat factoren af of de tabel toepasbaar is". zegt Solange Schrijer. "Gebruik deze tabel als uitgangspunt om te kijken hoe zwaar een ruiter mag zijn voor haar of zijn paard of pony. Kijk verder vooral naar het individuele paard en de bijbehorende ruiter. Een volbloed is fijn en soepel gebouwd, die kan niet veel gewicht dragen. Een haflinger is veel sterker met zijn brede beengewrichten en zijn korte stevige rug, dat is een krachtpatser die wel wat kan hebben. Een Andalusier heeft wel een stevige romp, maar de rug is hol en het beenwerk fijn. Een Fries heeft stevig beenwerk, maar ook een holle rug, hetgeen hem minder sterk maakt dan een paard met een normale rug." O

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:36

GittekeZ1 schreef:
De foto van skygirl is voor mij een duidelijk bewijs waar we tegen discuseren
en dan heb ik zo laat maar

Het enige wat ik met die foto duidelijk wilde maken is gewoon dat je met een foto niets bewijst. ;) Maar in dit soort discussies komen er uiteindelijk toch altijd weer foto's als 'bewijs'. Was gewoon bedoelt als een grapje.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:46

In dit kader vraag ik me altijd af hoe die ridders van vroeger dat altijd deden, met van die zware bepantsering toch dagenlang paardrijden. Of eigenlijk, hoe kan het dat die paarden dat volhielden?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:55

dit is in dit topic al eens aan de orde geweest...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:29

ship schreef:
sorry wil toch hier ff op reageren jij zegt nu dus lettelijk dat ik niet op mijn paarden mag gaan rijden

Niemand wordt hier persoonlijk. Maar de meeste hier zijn het in grote lijn wel eens dat voor de meeste paarden 90-100 kg wel te zwaar is. Wat jij daar verder mee doet moet jij weten.

ship schreef:
vind dit een uitspraak wan jan doedel dit betekent gewoon dat mensen onder de 90 kilo mogen genieten van paard rijden en ik alleen mag toekijken hoe iemand anders mijn paard rijd das lekker zeg niet iedereen kan er iets aan doen (aan hun gewicht dan)..
.

De discussie is niet of iemand er wat aan kan doen of niet. De discussie is wat gezond en verantwoord is voor het paard. Als iets niet verantwoord is voor het paard, dan kun je toch ook op andere manieren van je paard genieten dan er op te zitten?

ship schreef:
@dejavu heb het hele topic gelezen

Daar lijkt het anders niet op....

GittekeZ1 schreef:
Ik ben het met iedereen eens te zwaar zeker te is te zwaar maar overgewicht en bmi balansen gaan mij te ver

Je moet iets als uitgangspunt nemen. De overzichten beslaan wel het grootste deel van wat wel en niet kan. Waarschijnlijk van jij buiten de norm, anders zou je er niet zo fel op reageren. Als je buiten de norm valt is dat misschien niet een reden op direct te stoppen met rijden, maar wel om extra alert te zijn.

Babootje schreef:
Maximale belasting paardentypes
Shetland pony, Welsh B pony 50 kg.
New Forest, grote Arabier 60 kg
IJslander, draver, (Engels en Frans) Volbloed 67 kg
Andalusier, Fries, klein KWPN, Quarter 75 kg
Haflinger, Fjord, groot KWPN, Tinker 90 kg
Belg, Shire 115 kg

Wat voor type paard je dus ook hebt; als ruiter kom je boven de 90 Kg dus over het algemeen gewoon in de gevarenzone. Daat kun je spastisch over doen, je kunt het ook ter kennisgeving aannemen en er rekening mee houden. Verder is dit MAXIMAAL gewicht, dus hoe minder hoe beter. Dus als je als ruiter overgewicht hebt, maar nog wel binnen de 'norm' valt is het ook beter voor je paard af te vallen. Als je als ruiter op een normaal gewicht zit irt je lengte dan kun je beter een ander/sterker type paard zoeken.

Christel1164 schreef:
In dit kader vraag ik me altijd af hoe die ridders van vroeger dat altijd deden, met van die zware bepantsering toch dagenlang paardrijden. Of eigenlijk, hoe kan het dat die paarden dat volhielden?

En in de tijd voor de ridders sloegen we een paard gewoon met een knuppel de hersens in en aten we hem op... :z

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:09

In de tijd dat ''we'' nog ridders waren, reden we ook op een ander soort gebouwde paarden. Kleiner, compacter en met een outfit die tientallen malen zwaarder is dan tegenwoordig. Minder kennis en andere instelling/vragen van het paard.

Ben het met je eens Jasmijn, dat mensen op hun eigen voedingspatroon moeten letten. Wat niet wil zeggen dat dikke/stevige mensen ook per definitie dikke paarden hebben. Dat elk pondje door het mondje gaat, is doorsnee wel de oorzaak. Sonja Bakker zegt het zelfs. Dat is zwart wit vlak. Er is ook een grijsvlak van mensen die er niets aan kunnen doen maar (medische oorzaak). Die mensen kunnen en moeten volgens mij wel (extra) hun best doen en op hun voeding en eetpatroon letten.

Algemeen:
Ik denk dat je het verder per geval moet bekijken. De lijstjes met kilo's als richtlijn vind ik soms wel erg drastisch en slaan soms niet ergens op. Mensen moeten hun extra best doen om hun paard als atleet te beschouwen. Om een happy Athete te krijgen moeten mensen ook aan hun eigen lichaam werken en op hun voeding letten. Ga je in die combinatie er goed mee om en ben je ervan bewust. Dan is het een geval van hand in eigen boezem steken. Niet oordelen over een ander als je de achtergrond van iemand niet weet. Begin eerst bij jezelf en mensen in je omgeving. Om te blazen zwart/wit = een statement maar je bereikt daarmee niet het dialoog om mensen van zichzelf en hun doen en laten bewust te maken.

Vraag je bij het plaatsen van een reactie ook af wat je als doel hebt. En dit is ALGEMEEN bedoelt en niet persoonlijk

En ja ik heb ook overgewicht en ja ik rijd op mijn paard en ja ik loop 5 km hard in de week en ik zwem en ik leef (redelijk) gezond. Mijn paarden staan onder behandeling van dierenarts, ostheopaat en fysiotherapeut. Die komen regelmatig langs. (paar keer per kaar.) Als ik in het afvaltopic ga kijken wat ik eet dan eet ik in verhouding meer dan degene die 60 kg wegen en nog een paar kilo willen afvallen. Vind ik ook een enge ontwikkeling ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:26

mensen moeten gewoon realistisch blijven en niet koste wat kost willen blijven rijden. paard staat niet in dienst van de ruiter, maar andersom.
er is altijd wel een paard dat bij je past, tenzij je echt veeeel te zwaar bent.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:30

superwoman schreef:
Frodo_ schreef:
ik ben ook redelijk stevig, maar mijn bmi is normaal. ik zit op een goed gewicht, alleen ziet mijn body er anders uit _O-

er is een pony op de manege waar ik vaak op rij, die is rond de 1.45.
ik ben zelf 1.65.
dat kan nog prima, het beestje is redelijk fors en ik kom er met mijn benen amper onderuit.
het totaal plaatje klopt dus nog wel, maar niet lang meer als ik groter en dikker word. (dat laatste hoop ik niet overigens :P )

als je wat forser bent denk ik dat je prima kunt paardrijden.
je moet alleen wel goed nadenken over jou gewicht, en de lengte en het gewicht van jou paard.
als je daar goed bij stil staat, dan komt het goed.

Wanneer (áls) je benen wat dikker zijn, worden ze op het paard automatisch iets korter ivm dunnen benen.

ik snap u even niet.
mijn benen zijn idd wat dikker, maar worden korter omdat ik dunnere benen heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:44

Als je je paard aanzet tot sportieve [restaties kan je zelf niet achterblijven. Er zijn genoeg mogelijkheden om van paarden te genieten zonder erop te zitten wanneer je te zwaar bent. Gelukkig kunnen een aantal grote/forse rassen best wat hebben, maar ik vind eerlijk gezegd al snel dat mensen te zwaar zijn. Zo'n paardenrug is op zich al neit gemaakt om op te rijden. Dan vind ik dat wij als we erop gaan zitten de verantwoordelijkheid hebben om wat betreft zit/gewicht/passend zadel zoveel mogelijk moeten ontlasten.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:01

Ik heb niet het hele topic gelezen.

Ik ben heel erg van mening dat het gewicht van een ruiter minder belangrijk wordt op het moment dat hij/zij een correcte zit heeft en het paard niet bellemerd in zijn gangen.

Ik heb veel liever een amazone van 100kg die keurig rijdt dan een amazone van 50kg die zit te stuiteren in het zadel.

Opstappen doen wij sowieso altijd met een krukje of je nu 50 of 150 kilo weegt.

Ik zie op maneges nog al eens een limiet van 70kilo gesteld worden. Eigenlijk zou ik deze mensen eens willen meenemen naar een groot paardensport evenement. Dan gaan we die grote kerels even wegen. Denk erom dat die de 70 kilo ruimschoots overschreiden hoor!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:16

Amarach schreef:
Ik zie op maneges nog al eens een limiet van 70kilo gesteld worden. Eigenlijk zou ik deze mensen eens willen meenemen naar een groot paardensport evenement. Dan gaan we die grote kerels even wegen. Denk erom dat die de 70 kilo ruimschoots overschreiden hoor!

Bij maneges is die limiet helemaal niet zo vreemd, de ruiters die daar op de paarden stappen zijn meestal nog in de beginfase van hun opleiding, dat kun je niet vergelijken met professionele ruiters. Die professionele ruiters hebben ook meestal hun beginfase gehad toen ze nog niet "grote kerel" waren, maar nog slechts een "klein kereltje" :P

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:24

Zelfs voor een gevorderde ruiter geldt die limiet. Ben zelf de lichtste niet. Ik heb ZZ-licht gereden en op InterII niveau getraint bij een bekend ruiter. Ik zou op mijn gewicht afgewezen worden bij die maneges terwijl ik zeker weet dat ik het paard minder zou belemmeren dan een beginner van 50kilo.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:28

Ja maar je moet toch ergens een grens trekken?