ship schreef:sorry wil toch hier ff op reageren jij zegt nu dus lettelijk dat ik niet op mijn paarden mag gaan rijden
Niemand wordt hier persoonlijk. Maar de meeste hier zijn het in grote lijn wel eens dat voor de meeste paarden 90-100 kg wel te zwaar is. Wat jij daar verder mee doet moet jij weten.
ship schreef:vind dit een uitspraak wan jan doedel dit betekent gewoon dat mensen onder de 90 kilo mogen genieten van paard rijden en ik alleen mag toekijken hoe iemand anders mijn paard rijd das lekker zeg niet iedereen kan er iets aan doen (aan hun gewicht dan)..
.
De discussie is niet of iemand er wat aan kan doen of niet. De discussie is wat gezond en verantwoord is voor het paard. Als iets niet verantwoord is voor het paard, dan kun je toch ook op andere manieren van je paard genieten dan er op te zitten?
ship schreef:@dejavu heb het hele topic gelezen
Daar lijkt het anders niet op....
GittekeZ1 schreef:Ik ben het met iedereen eens te zwaar zeker te is te zwaar maar overgewicht en bmi balansen gaan mij te ver
Je moet iets als uitgangspunt nemen. De overzichten beslaan wel het grootste deel van wat wel en niet kan. Waarschijnlijk van jij buiten de norm, anders zou je er niet zo fel op reageren. Als je buiten de norm valt is dat misschien niet een reden op direct te stoppen met rijden, maar wel om extra alert te zijn.
Babootje schreef:Maximale belasting paardentypes
Shetland pony, Welsh B pony 50 kg.
New Forest, grote Arabier 60 kg
IJslander, draver, (Engels en Frans) Volbloed 67 kg
Andalusier, Fries, klein KWPN, Quarter 75 kg
Haflinger, Fjord, groot KWPN, Tinker 90 kg
Belg, Shire 115 kg
Wat voor type paard je dus ook hebt; als ruiter kom je boven de 90 Kg dus over het algemeen gewoon in de gevarenzone. Daat kun je spastisch over doen, je kunt het ook ter kennisgeving aannemen en er rekening mee houden. Verder is dit MAXIMAAL gewicht, dus hoe minder hoe beter. Dus als je als ruiter overgewicht hebt, maar nog wel binnen de 'norm' valt is het ook beter voor je paard af te vallen. Als je als ruiter op een normaal gewicht zit irt je lengte dan kun je beter een ander/sterker type paard zoeken.
Christel1164 schreef:In dit kader vraag ik me altijd af hoe die ridders van vroeger dat altijd deden, met van die zware bepantsering toch dagenlang paardrijden. Of eigenlijk, hoe kan het dat die paarden dat volhielden?
En in de tijd voor de ridders sloegen we een paard gewoon met een knuppel de hersens in en aten we hem op...