TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:12

Daan_Ordeal schreef:
Lovelucydan, ik vind bitloos geen trend. Ik vind het een ontwikkeling in de paardensport, zoals vele andere ontwikkelingen in de paardensport plaatsvinden.

De vergelijking dat je zelf ook wel eens bent gevallen en daar een blauwe plek aan over hebt gehouden vind ik nergens op slaan. Een ongelukje kan gebeuren ja maar je wilt je paard toch niet opzettelijk pijn doen?! Onder het motto dat je zelf ook wel eens pijn hebt. Slaat nergens op :n

ik snap je punt. maar ik vind dat veel mensen net doen of een paard niks kan hebben en dat hij/zij er gelijk wat aan over houd. ik heb het niet over pijn doen. bij correct bit gebruik doe je je paard geen pijn.

bitloos/boomloos is wel een trend en geen ontwikkeling er worden nu alleen speciaal spullen ontwikkeld om zo te kunnen rijden. barebackpad bijv. bestond al heel lang.
zie: als mensen bijv. inzien dat de drukverdeling niet goed is bij een boomloos zadel en beter is bij een boom zadel. dan lees je over 4 jaar weer ja boomloos is zielig en paarden met rug schade door een niet goede drukverdeling die het boomloos zadel geeft

edit: neem bijv. het bontje is ook een trend. iedereen reed met zon ding omdat dat beter was voor de rug en nu word er gezegd dat het helemaal niet goed is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:28

lovelucydan schreef:
ik snap je punt. maar ik vind dat veel mensen net doen of een paard niks kan hebben en dat hij/zij er gelijk wat aan over houd. ik heb het niet over pijn doen. bij correct bit gebruik doe je je paard geen pijn.

bitloos/boomloos is wel een trend en geen ontwikkeling er worden nu alleen speciaal spullen ontwikkeld om zo te kunnen rijden. barebackpad bijv. bestond al heel lang.
zie: als mensen bijv. inzien dat de drukverdeling niet goed is bij een boomloos zadel en beter is bij een boom zadel. dan lees je over 4 jaar weer ja boomloos is zielig en paarden met rug schade door een niet goede drukverdeling die het boomloos zadel geeft

edit: neem bijv. het bontje is ook een trend. iedereen reed met zon ding omdat dat beter was voor de rug en nu word er gezegd dat het helemaal niet goed is.

Bij correct gebruik bij een normaal bitje en een paard met een gezonde mond, hoeft een paard geen last te hebben van een bit.
Maar ik ben absoluut tegen heftige bitten (zoals bv een stang e.d.).

Hoe kom jij erbij dat alle boomloze zadels geen goede drukverdeling hebben? Denk dat jouw ideeen hierover allang achterhaald zijn, hoor. ;)
Ook in boomloosland staan de ontwikkelingen niet stil. Denk bv aan het VPS-systeem bij de nieuwe barefoots of het kussensysteem bij mijn eigen Trekker Pro Endurance. De drukverdeling van laatstgenoemd zadel is perfect voor mijn paard. Met een boomzadel loop ik tegen problemen aan, zoals zijn extreem korte rug, zijn ronde, zeer compacte bouw, zijn steeds veranderende lichaam(somvang) om maar iets te noemen. In de winter heeft hij nl. een andere training dan in de zomermaanden. Een boomzadel is voor ons geen optie.
Dus het lijkt me handig dat je op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen in plaats van te roepen dat iets een trend is en ook mensen die bewust boomloos kiezen echt wel het belang inzien van een goed passend zadel zonder het paard te beschadigen. ;)

Chaos

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:30

Citaat:
Een boomzadel is voor ons geen optie.
Dus het lijkt me handig dat je op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen in plaats van te roepen dat iets een trend is en ook mensen die bewust boomloos kiezen echt wel het belang inzien van een goed passend zadel zonder het paard te beschadigen

Omdat je het niet wilt, als je maar goed genoeg zoekt en voldoende geld besteed kan ieder paard een correct passen boomzadel vinden. :) Met gemak.

Ik persoonlijk vind met boom de zadels ook beter als zonder.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:46

Chaos schreef:
Omdat je het niet wilt, als je maar goed genoeg zoekt en voldoende geld besteed kan ieder paard een correct passen boomzadel vinden. :) Met gemak.

Ik persoonlijk vind met boom de zadels ook beter als zonder.

Niet wilt???? Pardon???
Heb jij enig idee hoe mijn zoektocht is verlopen????
Knap dat je daarover kunt oordelen. Over het geld maar niet te zwijgen..... ;)
Ik heb een prima zadel nu, eindelijk eentje die echt fijn voor mijn paard is. Ik zou zeggen, verdiep je eerst eens in de Trekkers, dan weet je ook genoeg over de drukverdeling en dan zou je dit soort commentaar niet hebben. ;)

Ik heb overigens helemaal niets tegen goedpassende boomzadels.
Maar heb de voors en tegens goed overwogen in overleg met mensen die hier verstand van hebben.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:01

Bokt, soms moet je je niet willen verdiepen in de paardensport.
Met bit rijden word al 100den jaren gedaan, heel normaal hoor, er is er nog geen één doodgevallen omdat het bit hem zo zeer deed?
Een ruiter zal zelf wel weten wat een paard fijn vind ja en neen, protesteert een paard tegen een bit weet je dat je verder moet zoeken, kauwt ie fijn ontspant ie en loopt ie lekker over de rug, prima toch.

Als je je over alles druk moet maken en uit moet pluizen wat wel en niet wijsheid is heb je toch een behoorlijk naar leven.
Dat is dus mijn mening erover, het heeft toch geen zin want er zijn honderden meningen dus wat echt wijsheid zou zijn komt toch nooit boven water.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:07

Twiggy2008 schreef:
maar ik heb te maken met kinderen die op de huis-tuin-en keuken manier leren rijden, dus met teugels en benen (lees: vaak zweep), maar niet op zit e.d. Ik kan er weinig aan doen, ik heb niets met die lessen te maken, maar kom die kids wel veel tegen als ik met mijn eigen paard bezig ben. En geloof me, die krijgen van mij geen touwhalster, hoor. :n

Nee dat begrijp ik, maar je kan dat toch niet anders als zielig noemen dat kinderen nog maar 6 of 7 zijn en al niet beter weten of je moet een paard zo aanpakken..
Ik ben ook wel te vinden voor de 'ouderwetse' voltige aanpak, laat ze eerst maar eens leren zitten en meebewegen (en vallen) voor ze het stuur in handen krijgen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:17

NicoleHorses schreef:
Met bit rijden word al 100den jaren gedaan, heel normaal hoor, er is er nog geen één doodgevallen omdat het bit hem zo zeer deed?
Heb jij wel eens iemand dood zien neervallen omdat een gebroken pijn zo'n pijn deed? Wil nog niet zeggen dat het fijn voelt hoor. Weer zo'n onzinnige vergelijking....

NicoleHorses schreef:
Als je je over alles druk moet maken en uit moet pluizen wat wel en niet wijsheid is heb je toch een behoorlijk naar leven.
Misschien dat sommige mensen het boeiend, leuk of interessant vinden om zaken uit te zoeken? Ik ben al jaren lang iedere dag met paarden bezig en vind het juist interessant om op sommige zaken wat dieper in te gaan en zo meer te leren over iets waar ik veel en graag mee bezig ben.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:34

Het bit is toch niet het enige waar het paard last van kan hebben?
Hoeveel pijnlijke ruggen zijn er niet bij paarden?
En hoeveel scheef gereden paarden?
En hoeveel problemen met het beenwerk door overbelasting?
Waarschijnlijk door mensen die met of zonder bit rijden, dat maakt niet uit.
Liever een paard met een bit die verder geen problemen heeft, dan een bitloos gereden paard die een zere rug heeft. (bij wijze van spreken)

Bij ons op stal staat een twee en half jarig paard die nu af en toe een bitje in heeft om te wennen.
Dit paard vindt het helemaal niet erg, maar als een paard er pijn aan heeft zou het toch de eerste keren in paniek raken en willen vluchten. (normale reactie bij pijn).
Maar vrijwel geen paard doet dit.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:46

Mika ik begrijp niet waarom er pijnlijke ruggen en scheef gereden paarden bijgehaald worden? Nu lijkt het net alsof je wilt zeggen dat je best met bit mag rijden, ook al doet dat misschien pijn, omdat er ook heel veel paarden zijn die pijn in hun rug hebben. Ik begrijp werkelijk niet waarom er allemaal van die rare vergelijkingen worden gemaakt.

Paarden laten trouwens heel vaak niet snel merken dat ze pijn hebben. Een paard is namelijk een prooidier en zal dus zo lang mogelijk verbergen dat het pijn heeft. Dat is instinct. Ik wil niet zeggen dat ieder paard gruwelijk veel pijn zal ondervinden als het een bit in heeft hoor, maar ik geloof niet dat het prettig is en er zullen zeker wel paarden zijn waarbij een bit pijn veroorzaakt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:49

Ik bedoelde meer dat bitloos rijden niet een garantie is om paardvriendelijk te rijden.
Daar komt nog veel meer bij kijken.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:49

Ik denk dat iedereen dat wel begrijpt :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:55

Nou dat vraag ik me juist af. Soms is het net, als je sommige topics leest, dat als je zonder bit en zadel rijdt
het super paardvriendelijk is en er niks verkeerd kan gaan.
En dat deze paarden het veel fijner hebben dan met bit en zadel.
Ik ben helemaal niet tegen bitloos rijden, maar soms wordt er zo fel gereageerd alsof je een dierenbeul bent als je met bit rijdt.
En dat bedoelde ik daarnet ook, dat bitloos geen garantie is.
Het gaat ook om het geheel, hoe je met je paard omgaat en hoe je hem traint en wat voor werk je hem geeft.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:11

mika11 schreef:
Nou dat vraag ik me juist af. Soms is het net, als je sommige topics leest, dat als je zonder bit en zadel rijdt
het super paardvriendelijk is en er niks verkeerd kan gaan.
En dat deze paarden het veel fijner hebben dan met bit en zadel.
Ik ben helemaal niet tegen bitloos rijden, maar soms wordt er zo fel gereageerd alsof je een dierenbeul bent als je met bit rijdt.
En dat bedoelde ik daarnet ook, dat bitloos geen garantie is.
Het gaat ook om het geheel, hoe je met je paard omgaat en hoe je hem traint en wat voor werk je hem geeft.

Hier kan ik alleen maar in mee gaan. :)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:40

Bandida schreef:
maXcomX schreef:
@Bandida
Daar tegenover staat dat paarden die zonder bit gereden worden, een zenuwbeschadiging kunnen oplopen, waardoor de ademhaling voorgoed beperkt wordt, omdat oa. de neusvleugels verlamd zijn. Dat zie je in 2000 jaar geschiedenis niet terug.

Daar moet ik het eerste bewijs nog van zien eerlijk gezegd. Of je moet een kaptoom met een ketting onder bitloos willen zetten. Met genoeg geweld krijg je alles gedaan.
Neusbotten breken echter niet, in tegenstelling van wat hier altijd rondgekakeld wordt, dat moet ik nog steeds eens filmen.. daar heb je een 4x4 voor nodig aan de teugels.

Een zenuwbeschadiging is niet terug te vinden met microscopisch onderzoek. Zeker niet als het de weke delen zijn die aangestuurd worden. Alles wat over de neus gaat, brengt dat risico met zich mee.
Google maar eens op "Twisted nose horse", dan vindt je genoeg gevallen waarbij sprake is van beschadigde zenuwen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:50

Bandida schreef:
Nee dat begrijp ik, maar je kan dat toch niet anders als zielig noemen dat kinderen nog maar 6 of 7 zijn en al niet beter weten of je moet een paard zo aanpakken..
Ik ben ook wel te vinden voor de 'ouderwetse' voltige aanpak, laat ze eerst maar eens leren zitten en meebewegen (en vallen) voor ze het stuur in handen krijgen.

Is ook dieptriest, maar ik vind het vooral dieptriest voor die paarden, als ik heel eerlijk ben. Zij zijn echt de dupe. ;(
Ik weet wel dat mijn dochter daar niet op les gaat. ;)
Maar goed.... weet je, die kinderen zijn zelf 8, 9, 10 jaar en wat ouder. :(
En die vinden een touwhalster gewoon leuk en apart en willen er ook een. Ik leg altijd netjes uit waarom mijn paard een touwhalster heeft (grondwerk, mijn hele manier van doen, hij staat nooit vast, etc.). Dat het meer te maken heeft met mijn manier van communiceren met hem, dan dat ik dat halster heb voor 'de mooi'. Ze snappen het vaak niet echt. Zijn zich nog niet bewust van dat je met paarden ook andere zaken kunt doen dan rijden an sich. Ik rijd overigens niet meer met touwhalster, heb een fijnere en duidelijkere optoming voor mij en mijn paard gevonden. Al ken ik zat paarden die met een touwhalster prima te berijden zijn, hoor. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:02

Bandida schreef:
Wel met mijn excuses voor de waarheid, dat is het gevolg van ALLE bitgebruik. Ik heb het over microscopie, dus je moet je daarbij geen mensen voorstellen die moedwillig het bit tegen de tanden van het paard knallen. Alle bitgebruikt raakt af en toe de tanden en de lagen op een manier dat het sporen na laat (en -maar dat is mijn mening dan- op dat moment dus onaangenaam voor het paard is), ook dat van voorzichtige zachte ruiters die echt opletten wat ze doen. Stel je een gemiddeld weekje boshobbelen voor.. daar zit allicht wel ergens één noodstop op de teugels in, of één totaal foute communicatie. Projecteer dat over een langere tijd.. die sporen, die zie je op de tanden en het bot. Helaas ook vaak genoeg zonder microscoop.

Ik vind een noodstop of foute communicatie per week behoorlijk erg slecht rijden en of jullie hebben daar behoorlijk slecht opgeleidde rare paarden. En je gaat dan dus weer uit van slecht bit gebruik. Een bit zelf doet niets en rust tussen de lippen, in de mondhoeken, op de tong (spieren) en eventueel op de lagen, afhankelijk van het type bit. De ruiter is al of niet de veroorzaker van schade. Daarbij kun je mijn niet vertellen dat elk schedel sporen heeft, het zijn toevallig de schedels die je wilt onderzoeken dus een vals resultaat of leg je die van correct bit gebruik ernaast (van een paard dat levenslang academisch gereden is bv)? en die van bitloos gereden paarden ernaast? Want het probleem ligt hem altijd in het feit dat er geen controle groepen zijn en dat je zoekt naar een bepaald resultaat en die vind je dus altijd ook wel zo. Mij overtuig je niet met zulke pseudo wetenschap.
Citaat:
Ik zie het nut niet van het bit, het heeft alleen ongewenste bijverschijnselen wat mij betreft. Mijn paarden lopen even goed zonder, dus waarom zou je?

Het is een keus, dus waarom zou je niet als jouw paard er fijner op loopt? ;)
Bandida schreef:
Met genoeg geweld krijg je alles gedaan.
Neusbotten breken echter niet, in tegenstelling van wat hier altijd rondgekakeld wordt, dat moet ik nog steeds eens filmen.. daar heb je een 4x4 voor nodig.

Van een geprepareerde schedel breek je idd geen botten, maar in een levend wezen kan de punt afbreken. Dat kunnen ze ook als ze tegen een boom knallen bv. Maar dit gebeurd alleen als een mechanische hackamore veel te laag gegespt is en er veel kracht op komt, niet bij normaal gebruik.
Ja, met geweld krijg je alles gedaan. Daar gaat het juist om, of je nu met bit of zonder bit rijdt, het is niet het iddel dat slecht is, het is hoe het al of niet gebruikt wordt. Wijs dus naar de ruiter die het slecht doet en niet naar het middel aub.
Bandida schreef:
Een paard is een zoogdier, net zoals jij. Voel jij dat als je een metalen staaf in je mond hebt? Uiteraard. Voel je het continu als je een beugel moet dragen.. nou hopelijk niet, dat heet gewenning. Maar zou je het voelen als daar iemand van buiten af druk op zet? Uiteraard.

En doet dat zeer? Nee. Net als een oorbel door je gevoelige lelletje, en god weet waar ze tegenwoordig allemaal doorheen piercen. Het doet alleen pijn als je er plots aan trekt. Niet als je er druk op zet of normaal naar links of rechts zou leiden aan zo'n ding.... ;)

Bandida schreef:
Lusitana schreef:
Je werkt aan 2000 jaar in de toekomst? Hoe moet ik dat zien? En als het in het verleden is, wil je toch niet beweren dat optoming en soort van rijden van toen te vergelijken is met nu? 8)7

Ik vrees van wel ja. Een 2000, of zelfs 4000 jaar oude gebroken trens is nog precies hetzelfde als wat toen gebruikt werd. Ouderwets is een zwaar understatement in paardensport :+

Alsof er alleen een gebroken trens bestaat!!! Bij BIT kun je denken aan honderden types waaronder ook kunststof en lederen, ongebroken en dubbelgebroken etc...
Je bent behoorlijk ouderwets als je bij bit aan een gebroken trens denkt en niet verder.
Daarbij reed men in de middeleeuwen en aan de koningshuizen door de geschiedenis heen wel met wat anders dan een gebroken trens. Hoe kun je aan een schedel zien welk soort trens is gebruikt?
Onderzoek op schedels heeft alleen maar zin als je een grote groep paarden van geboorte tot dood volgt en die altijd met een soort bit door dezelfde goede ruiter gereden zijn.
Niemand heeft dat ooit gedaan en worden er dus conclusies getrokken uit "random, non valid" onderzoeken met een duidelijk uitgangspunt om iets te bewijzen, die logisch lijken voor de onderzoeker maar waar een ander echt wel vraagtekens bij kan zetten....

We hoeven ons alleen op gezond verstand te beroepen als het gaat om met of zonder bit rijden.
Slecht rijden is slecht rijden en onaangenaam voor het paard, ongeacht wel middel je gebruikt.
Goed rijden is goed rijden en aangenaam voor het paard, ongeacht welk middel je gebruikt.
Door een middel te bannen krijg je niet plots goede ruiters...
De ruiters moeten worden opgeleid, niet de middelen weggenomen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 05:12

Daan_Ordeal schreef:
Mika ik begrijp niet waarom er pijnlijke ruggen en scheef gereden paarden bijgehaald worden? Nu lijkt het net alsof je wilt zeggen dat je best met bit mag rijden, ook al doet dat misschien pijn, omdat er ook heel veel paarden zijn die pijn in hun rug hebben. Ik begrijp werkelijk niet waarom er allemaal van die rare vergelijkingen worden gemaakt.

Paarden laten trouwens heel vaak niet snel merken dat ze pijn hebben. Een paard is namelijk een prooidier en zal dus zo lang mogelijk verbergen dat het pijn heeft. Dat is instinct. Ik wil niet zeggen dat ieder paard gruwelijk veel pijn zal ondervinden als het een bit in heeft hoor, maar ik geloof niet dat het prettig is en er zullen zeker wel paarden zijn waarbij een bit pijn veroorzaakt.

Een paard dat pijn heeft laat dat echt wel merken.
Misschien herken je het niet als zodanig?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 08:25

Bandida schreef:

Voltige?

Weet je wel hoe afschuwelijk dat voor een paard is? Ik ken niet 1 voltigepaard dat na verloop van tijd niet gigantisch kreupel zijn werk moet doen, vastgesnoerd aan een strakke bijzet MET BIT.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:01

Het gaat bij rijles "voltige" om het simpelweg aanleren van een onafhankelijke zit al of niet zonder zadel en zonder teugels in handen. Dus les aan de longe. Dus niet om de gymnastische sport en om voltige paarden.
Ze gebruiken daar paarden voor die ook normaal gebruikt worden.
Het is in Portugal nog gewoon praktijk om eerst les te krijgen aan de longe. Vroeger in Nederland ook, alleen zie je het steeds minder.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:09

Twiggy: Heeft niks te maken met wel of geen goeie zoektocht gehad te hebben, maar om het feit dat er voor ieder paard passende zadels met boom zijn. Dat bedoel ik maar te zeggen.

Heb me overigens heel erg verdiept in boomzadels en boomloze, en ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat ík de zadels met boom prefereer, om heel uiteenlopende redenen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:22

Die boom is er ook niet voor niks ingekomen. Daar zijn een honderden testjaren aan vooraf gegaan.
Wat kun je zeggen van een nieuwe generatie boomloos na pas een aantal jaren?
Ik wil wel zien hoeveel er over 30 jaar boomloos rijden. En hoe men terug kijkt.
En waarom zou je dan een zadel willen. Dan kun je zelf ook wel twee plakken van het een of ander in je broek onder je kont steken.

may123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:24

ik ree in het begin ook bitloos maar gaat helaas niet ben nu overgegaan naar met bit
hij heeft nu nog te weinig respect voor mij ben heel erg aan het oefen wil wel later weer bitloos gaan rijden als hij ook respect voor mij heeft

may123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:26

ik heb met mijn paard ook veel moeite gehad om een boomzadel te vinden ben nu op boomloos over gegaan heb wel een goed passend spring zadel gevonden die wel goed past

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:31

Chaos schreef:
Twiggy: Heeft niks te maken met wel of geen goeie zoektocht gehad te hebben, maar om het feit dat er voor ieder paard passende zadels met boom zijn. Dat bedoel ik maar te zeggen.

Heb me overigens heel erg verdiept in boomzadels en boomloze, en ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat ík de zadels met boom prefereer, om heel uiteenlopende redenen.

Maar wat jij prefereert, hoef ik nog niet te preferen? Ik heb om meerdere redenen hiervoor gekozen. Heb een hoop geld uitgegeven aan zadels. Heb veel mensen naar mijn paard laten kijken. De Trekker Pro Endurance is een semi-boomloos zadel, die prima ligt op de rug van mijn paard, niks geen nare drukplekken of nare drukverdeling. Het is een prima zadel.
Ik ben een alleenstaande moeder met kind en kan nou eenmaal niet duizenden euro's blijven uitgeven. Wij hebben na een lange zoektocht en vele euro's verder een prima oplossing gevonden, goed voor mijn paard en goed voor mij. En daar hou ik het bij. Er komt jaarlijks een goede chiropractor en tot nu toe gaat alles prima met mijn paard zijn hele gestel. ;)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 05:00

Na ja, geld zegt niet alles. Met minder kun je ook goede resultaten bereiken.