Voet richting zn hoofd, voet erin, afzetten, beentje erover en zitten. Klaar is kees. Maar hij is ook maar 1,47. Bij mij paard van 1,65 was het altijd iéts lastiger opstappen.
Met mijn rug richting haar hoofd (is me zo aangeleerd met ruiterbewijs), dan linkervoet in de beugel, linkerhand aan de voorkant van het zadel(zonder te trekken/hangen), 1 hupje doen, rechterhand ook voorkant zadel (zonder te trekken/hangen), been eroverheen zwaaien, rustig neerkomen, rechtervoet in de beugel en klaar .
Ik sta op een krukje (is beter voor de rug heb ik gehoord, dan trek je hem niet scheef) en dan als ik op het krukje sta zwaai ik mijn rechterbeen erover. Maar ik heb ook lange benen dus dat gaat makkelijk.
Voor de gein stap ik ook wel eens rechts op Maar dat blijft een bijna onmogelijke zaak hoor Dat zijn echt van die you tube momenten en mijn paard staat mij ook gewoon uit te lachen dan hoor
loes__ke
Geplaatst: 29-05-11 00:03
soms met krukje soms niet, rug richting paard, voet ik de beugel, springen, been eroverheen en klaar.
EllisL
Geplaatst: 29-05-11 13:16
Met een blok, linkervoet in de beugel, zodat mijn tenen niet tegen de pony komen, linkerhand voorop het zadel, rechter achter het zadel. Zonder blok kan ik niet opstappen i.v.m. handicap
tegenwoordig wat meer met een krukje. alleen is hij nog te klein om dan goed op te kunnen stappen als ik zonder zadel wil rijden
Mi_Amore
Geplaatst: 31-05-11 10:01
Ik zet mijn paard naast een muur. Dan krukje ernaast. Ik gooi mijn rechterbeen over mijn paard. En schuif mijn kont in mijn zadel
Ik heb mijn rug gebroken waardoor zowel heup als rug niet geheel meedraaien. Dus dit is de enige optie
Prisjee91
Geplaatst: 31-05-11 10:03
Sinds kort met een krukje. Er is iemand geweest om z'n hele hals, rug, staart los te maken (chiropracteur?) en die zei dat ie vast zat in z'n schoft omdat ik op de 'normale' manier opstapte en dan ook alleen links. Ze raadde me aan om met krukje op te stappen dus dit ga ik voortaan ook doen.
Ik stap op via een boomstam die als hindernis dient en dus in de 'springtuin' ligt. Fijn te horen, dat er zoveel mensen met een krukje/stoel opstappen, aangezien ik laatst naar mn hoofd kreeg dat het asociaal en lui was om zo op te stappen. Paard is 1.75, ik 1.67 en niet de lichtste.. Waarom zou ik in godsnaam mn paard en mezelf het moeilijk maken, door perse van de grond op te willen stappen? 'Dat lukt overigens wel, maar waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan.?
Inge_83
Geplaatst: 31-05-11 10:11
Met een krukje of stoel, aan de linkerkant van het paard, en buiten de bak zodat ik niet om het krukje heen hoef te rijden. Ik ben een kabouter en mijn verzorgpaard is een reus, dus zonder opstapje kom ik er gewoon niet op.
Uppojono, groot gelijk! Volgens mij is het ook nog eens een stuk minder belastend voor de rug van je paard, en voor je zadel. Lekker laten l*llen, die mensen.
Ilse_1987
Geplaatst: 31-05-11 10:13
Ik stap meestal ook op met mn gezicht richting het paard zn hoofd Maar heb idd ook bij CBR geleerd dat je met je rug naar het paard zn hoofd moet opstappen. Ik dacht dat het was omdat anders je stijgbeugelriem gedraait zit
pascalle01
Geplaatst: 01-06-11 11:28
Ik stap met een krukje op, ook omdat ik 1.58 ben en mijn paard 1.83. Anders geraak ik er echt niet op, En het is ook nog is beter voor de rug!
Chanen
Geplaatst: 03-06-11 18:48
Vroeger is mij geleerd om met mijn rug naar het hoofd van mijn paard gekeerd mijn voet in de stijgbeugel te zetten, vervolgens om te hopsen totdat ik met mijn hoofd richting het hoofd van mijn paard sta en dan op te stijgen, maar tegenwoordig doe ik dat nooit meer. Meestal sta ik gelijk al met mijn hoofd naar het hoofd van mijn paard gericht. Voet in de stijgbeugel en opstijgen maar. Uiteraard aan de linkerkant van mijn paard.
leestmee
Geplaatst: 04-06-11 15:39
ik gebruik altijd een kruk of een opstapje beter voor het paard.
Met kruk om zadel en paardenrug zo min mogelijk te belasten. Paard is ook erg groot. En ik stap altijd rechts op omdat me moeder dat niet kan. Zo bijft het wisselend wat beter is voor rug,zadel en beugelriemen.
met zadel inderdaad met mn rug naar het hoofd, zo dicht mogelijk bij mn paard blijven staan en mezelf opduwen met de voet die in de stijgbeugel staat. je moet een keer van voren aan bekijken hoe het er uit ziet als iemand die opspringt en dan trekt met zn armen er uit ziet! te trekt echt zo hard opzij dan (en in de ergste gevallen zie je het paard zich zelfs schrap zetten)
ik stap op met m'n hoofd richting m'n paardje z'n hoofd, voet ook richting zijn hoofd in de beugel, op die manier prik ik niet met m'n teen in z'n buikje. dan twee hupsen en dan hop omhoog, been erover, en zachtjes zitten