Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:40

Klopt, Melissaxx94 zei dat Painted onder Hans Peter beter zou presteren. Daar doelde mijn opmerking op, presteren wil zeggen op Grand Prix niveau uitbrengen. Hoe kun je dat nu weten als hij het nog nooit gedaan heeft? Op basis van één hengstenshow kun je toch niet zien of iemand foutloos een Grand Prix proef doorkomt met een paard?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:35

Denken jullie hier even aan; ;)

Revanches schreef:
Moderatoropmerking:
Zullen wij het hier een klein beetje gezelliger houden? Elkaar afkraken op elkaars rijkunst en niveau heeft geen zin. Het is prima als jullie Edward en Totilas beoordelen als combi en daar proberen nuttig over te discussiëren, maar hou het wel een beetje vriendelijk en respectvol naar elkaar toe!! Ik heb helaas diverse berichten moeten verwijderen wegens ONELINERS en Persoonlijke Aanvallen, dit is uiteraard niet de bedoeling! Prima als je wil reageren,maar doe dat dan wel met een concrete, goed onderbouwde en respectvolle reactie

Ik heb helaas weer een boel oneliners moeten verwijderen, dus graag dit even gericht lezen en je er ook aan houden!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:35

Tuurlijk is ook bij hun niet alles 100%. Want anders hadden ze dat wel als score, maar ach waarom zouden wij comentaar op hem moeten rijden. Laat ons eerst zelf maar op dat niveau komen ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:43

Alleen pagina één gelezen hoor, maar idd vind ik het ook niet helemaal mooi meer dat heel hoge voorbeen. Andalusiërs staan er al eeuwen om bekend dat ze dit kunnen en ze worden van de concoursen af geveegd, omdat ze al te vroeg te verzameld zouden lopen, terwijl dat gewoon hun loopje is.
En ik heb er idd nog nooit zo bij stil gestaan, eigenlijk toch alleen maar top dat NL blijkbaar zulke toppers kan leveren, maar de jury zou dit toch moeten afstraffen. Dat het publiek er geen kijk op heeft, mag de jury niet beïnvloeden. Maar ja, dit gesteggel bestaat al, zolang er jury-sport bestaat. Wat de één mooi vindt, hoeft de ander niet mooi te vinden. Zowiezo vind ik oordelen op een foto ergens niet helemaal kunnen. Ook niet bij Totilas. Als het idd op tv ook zo blijkt te zijn en ik mis die uitzendingen steeds, :+ dan wordt het anders idd! Zo zien we maar weer: van B tot het hoogste niveau kun je blijven discusiëren hoe of het moet!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:46

Wat mij opvalt bij het rijden van Edward maar ook HP is dat hun lichaam, met name bij de uitgestrekte draf, zelf geen rechte lijn vormt. Volgens mij zouden schouder, heup en enkels een lijn moeten vormen, maar ik zie bij hen toch heel veel dat ze wat naar achter hangen en zo het paard opdrijven. Misschien ben ik wat ouderwets en is dit tegenwoordig de bedoeling van dressuur, maar ik vind het er uitzien of dat zo'n paard bij zo'n manier van drijven alleen nog maar met de schouders spectaculair eruit komt, maar niet meer van achter kan meekomen. Kennelijk is het wel gewenst gezien de jurybeoordelingen. Ik spreek verder geen oordeel uit, dit valt me op.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:00

Het is toch frappant dat je tegenwoordig een keuze moet maken tussen klassieke dressuur en dressuur? Dat zegt volgens mij al genoeg. Ik ben ook nog van de oude stempel. Klassiek graag. Het erge is, dat ik het in mijn omgeving nergens gevonden kan krijgen. En voorwaarts neerwaarts wordt op een aantal gerenommeerde plaatsen uitgesproken als een vies woord. Ik heb op een cursus mezelf nog sterk staan maken voor vw-nw. Om te janken!
Ik zeg niet dat Edward dat niet goed doet overigens. Maar ze wekken wel de indruk aan beginners, dat het allemaal vanzelf gaat. De huidige instructie springt daar vaak op in. Ik merk het nu helemaal, omdat mijn dochtertje nog niet eens balans had op de pony, maar hij moest al wel aan de teugel! Duh, echt niet! Eerst leren zitten en handen in bedwang leren houden en als dat lukt, gaan we voorzichtig de teugels een beetje korter maken. Mijn dochter stuurt met de beentjes dus... Heel stom! :z

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:01

Bomba schreef:
Ik vind het achterbeengebruik van Totilas incorrect. In verhouding tot het voorbeen doet het achterbeen niks.

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar als Totilas de baan in komt.
Blijf ik het toch een super mooi paard vinden <3 .
Helaas gaat het daar in de dressuursport niet om :Y).
Nee ik had graag ook meer gezien dat zij achterbenen in verhouding tot het voorbeen meer meegingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 07:43

NienSCHaap schreef:
Bomba schreef:
Ik vind het achterbeengebruik van Totilas incorrect. In verhouding tot het voorbeen doet het achterbeen niks.

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar als Totilas de baan in komt.
Blijf ik het toch een super mooi paard vinden <3 .
Helaas gaat het daar in de dressuursport niet om :Y).
Nee ik had graag ook meer gezien dat zij achterbenen in verhouding tot het voorbeen meer meegingen.

Als het achterbeen niks zou doen zou hij ook geen correcte oefeningen kunnen rijden dus dat lijkt me niet heel erg logisch...?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:52

Er staat "in verhouding tot". ;) Dat impliceert dat het wel wat doet, maar niet genoeg in verhouding met het voorbeen. Niet dat het niks doet.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:02

Ik vind Totilas' achterbeengebruik soms nog wat wisselend. Uiteraard is zijn potentie enorm, vanachter komt het er nog niet altijd uit (in tegenstelling tot zijn voorbeen natuurlijk).
Om alles een beetje te relativeren, ik verheug me er bijvoorbeeld al op om hem als 15-jarige een kür te zien lopen, dan is hij hopelijk op zijn top en is die balans er die nu nog af en toe voor oneffenheden zorgt.

Ter verduidelijking, in de piaffe gaat hij soms al behoorlijk mooi zitten en zie je zijn achterbenen heel mooi onder de massa geplaatst worden. Ook pirouettes zijn heel mooi vanuit het achterbeen.
Daarentegen vind ik zijn uitgestrekte draf het "minste" onderdeel (allemaal relatief natuurlijk). Dit omdat hij vaak erg heet is in de normale draf, hij voelt waarschijnlijk dat hij mag gaan strekken en dan kan Ed hem soms nog amper onder de duim houden. Gevolg is vaak (zo ziet het eruit, althans) dat Ed eerst wat op de rem moet terwijl Totilas van voren al begint te strekken, en daardoor komt de balans teveel op de voorhand. Als de explosiviteit wat afneemt zal alles nog meer geperfectioneerd kunnen worden denk ik, tot die tijd blijft het indrukwekkend wat dit zeer jonge paard nu al kan met zijn lichaam. :j

LadySierra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:57

Heb alleen pagina één gelezen en deze pagina.
Totilas zijn achterbeen vind ik niet overeenkomen met het voorbeen gebruik. Daarbij zag ik ook niet echt verschil in uitstrekken in draf en verzamelde draf.
Helaas gaan we hier in de fokkerij wel naartoe. Spectaculair lopen, voorbenen ongeveer tussen de oren kunnen plaatsen en mega uitstraling. Want ik kan niet ontkennen dat Totilas dat heeft. Totilas was bij mijn weten 10 jaar toen hij het EK liep. Om even een vergelijking te trekken; Salinero was ook 10 toen hij voor het eerst goud won op de OS. Dat achterbeengebruik vond ik beter, maar hij heeft een minder spectaculair voorbeen.

En de opmerking dat uiterlijk niet telt vind ik persoonlijk onzin. Parcival loopt een perfecte proef, alles zeer correct maar heeft nou niet bepaald zijn uiterlijk mee.
Daarbij heb ik dat zelf een keer aan den lijve ondervonden. Mijn vorige verzorgpaard was een prachtige zwarte merrie van 5 jaar. Ik heb de halve proef verknald en werd toch tweede met winst. Vertel mij maar eens hoe dat komt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:59

Ik heb niet alles gelezen.

Ik snap dat mensen hier op gaan letten ,maar mensen de beste jury's kijken ernaar en trainers etc ...
Dus denk dat ze dat dan wel tegen Edward zouden hebben gezegt toch..

Want zeg nou zelf.. De beste stuurlui staan aan wal *D

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:19

Wat mij al een poosje opvalt is dat er gesproken wordt over Totilas zoals er voorheen gesproken werd over Anky.

Ik bedoel: Totilas is een fatastisch paard etc etc.
En voorheen was het: Anky is goed, anky is fantastisch.

Het is, volgens mij, de ruiter die het paard moet rijden en moet showen, dus datgene wat Anky altijd deed. En niet, met een super paard de baan inkomen en mee liften (like Edward)

Daarnaast vind ik Totilas alles behalve mooi lopen. Gewoon omdat ik het hakketakkerigeruit vind zien, niet natuurlijk en niet dansend. Paard veert wel, maar danst niet imo.
Daarnaast het veel besproken achterbeen gebruik (of beter gezegd, het niet gebruik). En valt jullie ook niet op dat je niet tussen de kaak en hals kan kijken? Paard loopt met zijn kin op zijn borst. Dat noem ik in elkaar getrokken.

Verder is dit geen afkraak topic, maar een discussie topic. Ik denk dat het goed is als hier over gediscussieerd wordt. Niet meteen met de hele meute mee rennen en kwijlen, maar goed observeren of het wel zo fantastisch is.

En mijn menig: Nee, bij lange na niet fantastisch.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:01

Een soortgelijke discussie is destijds natuurlijk ook gevoerd over Krack C toen hij nog onder Nick Wegman liep. Ook zo ongeveer 'Sieg Heil' (pardonnez le mot) en de ene helft van Nederland vond het GE-WEL-DIG en de andere helft van Nederland zag toentertijd liever Kennedy in de ring dansen. Het heeft Anky ook jaren gekost om Krack terug te brengen naar bewegen vanuit ontspanning, wat er weliswaar minder spectaculair uit zag, maar wel veel prettiger voor het oog was. 100 mensen, 100 meningen en dat is maar goed ook. Dat maakt het levendig. ;-)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:08

lijntje87 schreef:
Wat mij al een poosje opvalt is dat er gesproken wordt over Totilas zoals er voorheen gesproken werd over Anky.

Ik bedoel: Totilas is een fatastisch paard etc etc.
En voorheen was het: Anky is goed, anky is fantastisch.

Het is, volgens mij, de ruiter die het paard moet rijden en moet showen, dus datgene wat Anky altijd deed. En niet, met een super paard de baan inkomen en mee liften (like Edward)

Daarnaast vind ik Totilas alles behalve mooi lopen. Gewoon omdat ik het hakketakkerigeruit vind zien, niet natuurlijk en niet dansend. Paard veert wel, maar danst niet imo.
Daarnaast het veel besproken achterbeen gebruik (of beter gezegd, het niet gebruik). En valt jullie ook niet op dat je niet tussen de kaak en hals kan kijken? Paard loopt met zijn kin op zijn borst. Dat noem ik in elkaar getrokken.

Verder is dit geen afkraak topic, maar een discussie topic. Ik denk dat het goed is als hier over gediscussieerd wordt. Niet meteen met de hele meute mee rennen en kwijlen, maar goed observeren of het wel zo fantastisch is.

En mijn menig: Nee, bij lange na niet fantastisch.

Vind niet dat hij "meelift". Als je Totilas als jong paard gezien hebt, dan kun je zelf ook zien dat t paard enorm veranderd is sinds hij hem rijdt. Dus niet "zomaar" met een super paard ff binnen komen rijden, dan geef je Edward toch echt te weinig credit naar mijn mening.. :+

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:29

Ik geloof dat als de manier van het africhten van totilas niet correct was, hij samen met edward gal nooit zo ver was gekomen.
Hoeveel (verstand) hebben wij van paarden.. Idd edward krijgt te weinig credit..

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:31

Ik ben het ook eens met de mensen die vinden dat hetgeen Totilas laat zien niet klopt. Om maar een voorbeeld te noemen, de zege van Totilas in Aken met zo een hoog percentage is eigenlijk een schande voor de sport.
De hoeveelheid spanning was nou niet bepaald zuinig en het achterbeen gebruik was ook weer betreurenswaardig. Het werd eens te meer duidelijk in de getoonde oefeningen:

1. Aangalopperen tijdens de "uitgestrekte" draf, de hectiek van het voorbeen werd hem blijkbaar even te veel, waarbij hij deze keer extra aan takt verloor zodat hij wel aan moest springen om zichzelf te redden.

2. Galop pirouetten welke zeer vlak en in 4 sprongen gesprongen zijn, terwijl reglementair 6 tot 8 sprongen gevraagd worden. Dit heeft niets met het "groot gaan" van het paard te maken mijns inziens maar eerder met de mate van verzameling en het op het achterbeen zetten van het paard. Het paard wordt te weinig op het achterbeen gezet en verzameld, waardoor het als het ware onder de berijder uit springt.

3. Takt fout in de passage, voortkomend vanuit het achterbeen.

4. Een uitgestrekte stap (was meer vrije stap) waarbij onvoldoende contact blijft tussen hand van de ruiter en mond van het paard met als resultaat tijdens het aannemen (terugschakelen naar de verzamelde stap) het tegen de hand inkomen. Het feit dat het paard hier tegen de hand in komt, komt ook weer vanuit het achterbeen, wanneer het achterbeen voldoende actief is komt een paard niet tegen de hand in bij het aannemen van de teugels.

De "uitgestrekte" draf is niet alleen door het achterblijvende achterbeengebruik een punt van discussie het voorbeen gebruik zoals enkelen hier al hebben aangekaart is ook niet correct. Reglementair staat er,

de uitgestrekte draf:
In de uitgestrekte draf dekt het paard zoveel mogelijk terrein. Het paard beweegt zich vrij voorwaarts en verlengt zijn passen tot zijn maximale kunnen dankzij een zeer sterke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbij het in dezelfde takt en cadans blijft. De ruiter staat zijn in de hand gestelde paard toe hals en lichaam te verlengen en meer bodem te nemen. De voorvoeten komen neer op het punt waarnaar zij wijzen. De bewegingen van de voorbenen en de achterbenen zijn parallel. De gehele beweging is in evenwicht. De overgang naar de verzamelde draf is vloeiend, waarbij meer gewicht op de achterhand wordt genomen.

Bij Totilas is er geen sprake van verlenging in het frame het paard wordt eerder nog meer op het achterbeen gezet en kort gemaakt in het frame om van daaruit het voorbeen onnatuurlijk hoog, tot op de horziontaal, te heffen. Het paard zou, reglementair, zijn voorbenen dus in het oneindige neer moeten zetten voor een correcte uitvoering.
De jury's blijven hierbij, mijns inziens, zeer ingebreke. Het spectaculair incorrect gaan van het paard gaat blijkbaar voor het correct gaan van het paard.

De beweging van Totilas kun je naar mijn mening in twee woorden samenvatten:
"Regelmatig incorrect"

Nogmaals dit is mijn mening en natuurlijk is iedereen vrij om erin mee te gaan of het tegen te spreken.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:52

hippa schreef:
3. Takt fout in de passage, voortkomend vanuit het achterbeen.

4. Een uitgestrekte stap (was meer vrije stap) waarbij onvoldoende contact blijft tussen hand van de ruiter en mond van het paard met als resultaat tijdens het aannemen (terugschakelen naar de verzamelde stap) het tegen de hand inkomen. Het feit dat het paard hier tegen de hand in komt, komt ook weer vanuit het achterbeen, wanneer het achterbeen voldoende actief is komt een paard niet tegen de hand in bij het aannemen van de teugels.

Wat grappig dat je het zo formuleert, Hippa.
Volgens mij komen de meeste verstoringen in het achterbeengebruik door de hand(inwerking) van de ruiter.
Hoewel in een passage een taktfout natuurlijk ook kan voortkomen uit een balansprobleempje.

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:07

ik heb net weer het filmpje zitten kijken, daar ik het eens ben met de meeste dat je van fotos niks af kan zien. en wat me vooral opviel, was dat het achterbeen niet veranderde, als hij de overgang maakte naar de uitgestrekte draf. in bijna elke drafoefening bleef zijn achterbeen hetzelfde, dit is niet de bedoeling voor zover ik weet?

zoals een boel voor mij al zeiden, ik ben slechts een leek, maar het valt me gewoon op ;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:27

Diane65 schreef:
Wat mij opvalt bij het rijden van Edward maar ook HP is dat hun lichaam, met name bij de uitgestrekte draf, zelf geen rechte lijn vormt. Volgens mij zouden schouder, heup en enkels een lijn moeten vormen, maar ik zie bij hen toch heel veel dat ze wat naar achter hangen en zo het paard opdrijven. Misschien ben ik wat ouderwets en is dit tegenwoordig de bedoeling van dressuur, maar ik vind het er uitzien of dat zo'n paard bij zo'n manier van drijven alleen nog maar met de schouders spectaculair eruit komt, maar niet meer van achter kan meekomen. Kennelijk is het wel gewenst gezien de jurybeoordelingen. Ik spreek verder geen oordeel uit, dit valt me op.

Dat valt mij ook op.
En ik zie het in de basissport ook steeds vaker. Sommige ruiters liggen soms gedurende de hele proef plat achterover op hun paard.
Mij is dat heel anders geleerd...
Maar ja....ik ben ook al wat ouder...misschien hou ik te veel vast aan het oude en is dit nu wat gewenst is? Ik weet het niet?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:29

snikky schreef:
ik heb net weer het filmpje zitten kijken, daar ik het eens ben met de meeste dat je van fotos niks af kan zien. en wat me vooral opviel, was dat het achterbeen niet veranderde, als hij de overgang maakte naar de uitgestrekte draf. in bijna elke drafoefening bleef zijn achterbeen hetzelfde, dit is niet de bedoeling voor zover ik weet?

zoals een boel voor mij al zeiden, ik ben slechts een leek, maar het valt me gewoon op ;)

Als je de reglementen van de FEI er op naslaat, staat daar dat verruiming én verzameling door het hele lijf gelijk moet zijn: dus de verruiming tussen beide voorbenen, moet even groot zijn als de verruiming tussen de achterbenen. En ook de hals moet openen en meer ruimte hebben. En bij verzameling idem dito, maar dan verkleinen en meer opwaarts (ook voor en achter gelijk), waarbij de achterhand daalt en de rug een parabool vormt.

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:35

Op pagina 4 in het topic "Gal verpulvert concurrentie in Aken" staan foto's van Totilas waarbij op foto 5 is te zien dat de voorvoet in het oneindige wijst. Op foto 6 is te zien dat het paard onregelmatig draaft. het voorbeen is nog juist aan de grond terwijl het diagonale achterbeen al van de grond af is.

[VN] Gal verpulvert concurrentie in Aken

@ bertie
ja ik ben het met je eens dat de handinwerking van de ruiter ook niet om over naar huis te schrijven is. (Trouwens ook goed zichtbaar op enkele van de andere foto's in het topic.)

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:59

polly2 schreef:
Als je de reglementen van de FEI er op naslaat, staat daar dat verruiming én verzameling door het hele lijf gelijk moet zijn: dus de verruiming tussen beide voorbenen, moet even groot zijn als de verruiming tussen de achterbenen. En ook de hals moet openen en meer ruimte hebben. En bij verzameling idem dito, maar dan verkleinen en meer opwaarts (ook voor en achter gelijk), waarbij de achterhand daalt en de rug een parabool vormt.

precies! aangezien dit bij zijn achterbenen niet het geval is, is het niet juist neem ik aan?

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:03

Ik blijf erbij dat wij allen niet kundig genoeg zijn om hierover te oordelen...
Bovendien beoordelen vanaf een foto is bijna niet te doen.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:12

Ik ga ook niet zeggen dat het niet goed is, ik denk namelijk ook dat wij niet kundig genoeg zijn om hierover te oordelen.
Daarbij komen Edward en Totilas niet maarzo zo hoog.

Dan vind ik ook nog dat er gepraat wordt alsof hier aan dierenmishandeling gedaan wordt en denk niet dat al die juryleden daarop zitten te wachten.