Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Revanches schreef:Ik heb helaas weer een boel oneliners moeten verwijderen, dus graag dit even gericht lezen en je er ook aan houden!Moderatoropmerking:Zullen wij het hier een klein beetje gezelliger houden? Elkaar afkraken op elkaars rijkunst en niveau heeft geen zin. Het is prima als jullie Edward en Totilas beoordelen als combi en daar proberen nuttig over te discussiëren, maar hou het wel een beetje vriendelijk en respectvol naar elkaar toe!! Ik heb helaas diverse berichten moeten verwijderen wegens ONELINERS en Persoonlijke Aanvallen, dit is uiteraard niet de bedoeling! Prima als je wil reageren,maar doe dat dan wel met een concrete, goed onderbouwde en respectvolle reactie
Bomba schreef:Ik vind het achterbeengebruik van Totilas incorrect. In verhouding tot het voorbeen doet het achterbeen niks.
NienSCHaap schreef:Bomba schreef:Ik vind het achterbeengebruik van Totilas incorrect. In verhouding tot het voorbeen doet het achterbeen niks.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar als Totilas de baan in komt.
Blijf ik het toch een super mooi paard vinden.
Helaas gaat het daar in de dressuursport niet om.
Nee ik had graag ook meer gezien dat zij achterbenen in verhouding tot het voorbeen meer meegingen.
lijntje87 schreef:Wat mij al een poosje opvalt is dat er gesproken wordt over Totilas zoals er voorheen gesproken werd over Anky.
Ik bedoel: Totilas is een fatastisch paard etc etc.
En voorheen was het: Anky is goed, anky is fantastisch.
Het is, volgens mij, de ruiter die het paard moet rijden en moet showen, dus datgene wat Anky altijd deed. En niet, met een super paard de baan inkomen en mee liften (like Edward)
Daarnaast vind ik Totilas alles behalve mooi lopen. Gewoon omdat ik het hakketakkerigeruit vind zien, niet natuurlijk en niet dansend. Paard veert wel, maar danst niet imo.
Daarnaast het veel besproken achterbeen gebruik (of beter gezegd, het niet gebruik). En valt jullie ook niet op dat je niet tussen de kaak en hals kan kijken? Paard loopt met zijn kin op zijn borst. Dat noem ik in elkaar getrokken.
Verder is dit geen afkraak topic, maar een discussie topic. Ik denk dat het goed is als hier over gediscussieerd wordt. Niet meteen met de hele meute mee rennen en kwijlen, maar goed observeren of het wel zo fantastisch is.
En mijn menig: Nee, bij lange na niet fantastisch.
hippa schreef:3. Takt fout in de passage, voortkomend vanuit het achterbeen.
4. Een uitgestrekte stap (was meer vrije stap) waarbij onvoldoende contact blijft tussen hand van de ruiter en mond van het paard met als resultaat tijdens het aannemen (terugschakelen naar de verzamelde stap) het tegen de hand inkomen. Het feit dat het paard hier tegen de hand in komt, komt ook weer vanuit het achterbeen, wanneer het achterbeen voldoende actief is komt een paard niet tegen de hand in bij het aannemen van de teugels.
Diane65 schreef:Wat mij opvalt bij het rijden van Edward maar ook HP is dat hun lichaam, met name bij de uitgestrekte draf, zelf geen rechte lijn vormt. Volgens mij zouden schouder, heup en enkels een lijn moeten vormen, maar ik zie bij hen toch heel veel dat ze wat naar achter hangen en zo het paard opdrijven. Misschien ben ik wat ouderwets en is dit tegenwoordig de bedoeling van dressuur, maar ik vind het er uitzien of dat zo'n paard bij zo'n manier van drijven alleen nog maar met de schouders spectaculair eruit komt, maar niet meer van achter kan meekomen. Kennelijk is het wel gewenst gezien de jurybeoordelingen. Ik spreek verder geen oordeel uit, dit valt me op.
snikky schreef:ik heb net weer het filmpje zitten kijken, daar ik het eens ben met de meeste dat je van fotos niks af kan zien. en wat me vooral opviel, was dat het achterbeen niet veranderde, als hij de overgang maakte naar de uitgestrekte draf. in bijna elke drafoefening bleef zijn achterbeen hetzelfde, dit is niet de bedoeling voor zover ik weet?
zoals een boel voor mij al zeiden, ik ben slechts een leek, maar het valt me gewoon op
polly2 schreef:Als je de reglementen van de FEI er op naslaat, staat daar dat verruiming én verzameling door het hele lijf gelijk moet zijn: dus de verruiming tussen beide voorbenen, moet even groot zijn als de verruiming tussen de achterbenen. En ook de hals moet openen en meer ruimte hebben. En bij verzameling idem dito, maar dan verkleinen en meer opwaarts (ook voor en achter gelijk), waarbij de achterhand daalt en de rug een parabool vormt.