Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Net als het paard wel es kan hebben of doen. Zolang dit niet wekelijks, dagelijks gebeurd, en maar es sporadisch, dan vind ik daar niks "slecht voor dier" aan. Toch? rakni schreef:ik denk dat als je paard erom vraagt, je soms best lomp moet zijn en mag zijn. Maar het inschatten daarvan, dat is de kunst.
Kijk eens naar een "natural horsemanship goeroe". Deze zijn soms ook echt wel "heel duidelijk" naar paarden toe! Maar wel op een manier waardoor het paard respect krijgt. (tenminste als je het goed doet.) paarden fluisteren ook niet altijd naar elkaar!
maar je geduld en beheersing verliezen, dat is wat mij betreft wel een doodzonde. maar natuurlijk is mij dat ook weleens overkomen. Maar de laatste jaren niet meer. Ik heb dan ook wel een lieve pony...
Maar nu stop ik er voortaan mee als het echt niet gaat en we allebei gewoon ambetant worden. En de volgende keer begin ik op een rustige manier opnieuw.
sarahbalou schreef:We geven de paarden alles wat ze nodig hebben, een warme stal, voer, weidegang,... Ze hebben het veel beter dan hun soortgenoten die in het wild leven, hun eigen eten moeten zoeken en voortdurend op de vlucht moeten voor roofdieren. Daar mogen we ook wel wat voor in ruil krijgen.

. 
Nette schreef:Tja ik zou het niet weten. Misschien dat een echte sportgefokte pony juist wel meer geniet van in de ring zich uitsloven, dan dat ie in het wild zou moeten leven zonder enig vorm van aandacht?
Maarja daar komen we denk ik nooit achter, een paard kan niet vertellen wat hij voelt, helaas.
Zou het voor ons allemaal een stuk makkelijker maken denk ik zo.
Nette schreef:Tja en wat betreft het topic, ik moet bekennen dat ik ook lang niet altijd lief ben voor mijn pony. Maar ik straf haar nooit onterecht en probeer zo consequent mogelijk te zijn, alhoewel dat natuurlijk wel eens verkeerd gaat.
En ik heb nou eenmaal een fjord die toch wel bij de meest eigenwijze ponys van Nederland hoort denk ik zo, dus moet ik haar af en toe wel laten weten wie de baas is.
mag ie bang zijn of wat, een beetje respect mag wel... Faux schreef:Nette schreef:Tja ik zou het niet weten. Misschien dat een echte sportgefokte pony juist wel meer geniet van in de ring zich uitsloven, dan dat ie in het wild zou moeten leven zonder enig vorm van aandacht?
Maarja daar komen we denk ik nooit achter, een paard kan niet vertellen wat hij voelt, helaas.
Zou het voor ons allemaal een stuk makkelijker maken denk ik zo.
Sportgefokt of niet, paarden blijven paarden, met bepaalde natuurlijke instincten, (innerlijke) lichaamsstelsels en behoeftes die je er met fokken echt niet uitkrijgt.
Nette schreef:Tja en wat betreft het topic, ik moet bekennen dat ik ook lang niet altijd lief ben voor mijn pony. Maar ik straf haar nooit onterecht en probeer zo consequent mogelijk te zijn, alhoewel dat natuurlijk wel eens verkeerd gaat.
En ik heb nou eenmaal een fjord die toch wel bij de meest eigenwijze ponys van Nederland hoort denk ik zo, dus moet ik haar af en toe wel laten weten wie de baas is.
En hoe laat je hem dan "weten wie de baas is?"
Je zweep op hem kapot slaan heeft 0,0 zin. Daarmee creëer je alleen angst en wantrouwen. Je paard doet dan misschien wel wat jij wilt, maar vanuit de verkeerde redenen.
Uit angst, omdat het MOET, uit ontwijken van de pijn, en niet omdat hij graag bij je is en dingen voor je wíl doen.
Ik ben er zeker van dat jij daar meer over weet dan ik. 

En ze doet zeker niet dingen omdat het MOET en om de pijn te ontwijken, zoals springen doet ze juist omdat ze het voor me wil doen. 
Roxxiejj schreef:Nou, als een paard mijn arm open bijt, krijgt ie toch wel echt een tik hoormag ie bang zijn of wat, een beetje respect mag wel...
Faux schreef:Roxxiejj schreef:Nou, als een paard mijn arm open bijt, krijgt ie toch wel echt een tik hoormag ie bang zijn of wat, een beetje respect mag wel...
Je kunt dan beter terug gaan naar waaróm bijt mijn paard me? Wat doe ik verkeerd? i.p.v. respect uit hem te slaan, want met slaan zul je nooit respect krijgen. Voorkomen is beter dan genezen.
), maar rij al jaren op een manege/handelsstal, waar ik heel veel paarden in de les meegepakt heb die daar een paar weken staan en dan weer doorverkocht worden. Die mochten nooit in de lessen lopen, maar die kregen wij dan om ze ff stoom af te laten blazen
, en zodat de eigenaar met kopers kon komen kijken. Daar zaten paarden tussen die gewoon de snelheid opvoerden omdat alles nieuw, vreemd en eng was, die krijg je met bezigheidstherapie en afleiding wel rustig, maar er zaten ook etterbuilen tussen die de nieuwe omgeving even zouden tonen wie er hier de leukste thuis was... Die krijgen van mij de stevigere behandeling.
) is een stevige elleboog in de buik en een paard dat niemand mee aan de hand durft te nemen omdat ie je finaal ondersteboven trekt krijgt van mij tijdens het lopen met de linkerhand een kneep in z'n neus als ie me voorbij probeert te denderen (en met lange, keiharde nagels voelt dat niet altijd even lekker...) Sommige penny's vinden dat zielig, maar komen vervolgens wel weer bij mij als ze een paard niet durven te hanteren...
Faux schreef:Roxxiejj schreef:Nou, als een paard mijn arm open bijt, krijgt ie toch wel echt een tik hoormag ie bang zijn of wat, een beetje respect mag wel...
Je kunt dan beter terug gaan naar waaróm bijt mijn paard me? Wat doe ik verkeerd? i.p.v. respect uit hem te slaan, want met slaan zul je nooit respect krijgen. Voorkomen is beter dan genezen.