Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:46

Mindim schreef:
astridklomp schreef:
Ja dat is zeker belangrijk als je zwaardere borsten hebt om dan een goede sportBH te dragen tijdens het rijden! Zonder zit je zeker tegen de beweging in door de 'latere' reactie van je voorgevel. Daar wordt je paard niet blij van! Maar voor degene zelf is het ook niet prettig rijden volgens mij. :D

Er wordt gezegd dat los vet hetzelfde effect heeft.

Ook dat losse vet goed inpakken dus! (korset? ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:48

Wat is voor iedereen hier dan de gewichtslimiet om op een paard te gaan zitten, ongeacht wat voor paard. Zeg maar, met welk gewicht je op geen enkel paard gaat zitten.
Ik hoor hier vaak dat 100+ nog kan, maar waar ligt voor mensen met deze gedachte dan de limiet?

@Astridklomp
Dan loop je blauw aan joh :D :+ , maar in principe heeft werkt loszittend vet evenzo.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:07

Ik denk dat je niet naar gewicht moet kijken maar naar de hoeveelheid vet want anders krijg je weer de discussie van de lange mannen met 100+.

Misschien zijn dit criteria:

Je bent te zwaar als:
A. Als er geen zadel meer te vinden is waar je inpast
B. Als je zadel verdwijnt onder je vet
C. Als je zonder krukje niet op je paard kunt komen
D. Als je je paard bijna omtrekt als je opstapt
E. Als de benen van het paard krom gaan staan als je erop zit
F. Als je paard een holle rug krijgt door jouw gewicht

Sorry, die laatste 2 zijn niet zo serieus. Maar ik zag het al helemaal voor me en daar werd ik een beetje melig van.......eigenlijk zijn ze allemaal wel een beetje flauw. :+
Maar een beetje humor mag toch wel? :D

Floridian

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:23

maar is het niet zo dat als je lang bent (te lang voor je paard?) dat dat ook van invloed kan zijn op je paard? Onze instructeur gaf de vergelijking van ruiter op paard met iemand op je schouders. Als die iemand op je schouders (ruiter) veel uit balans beweegt, moet jij (paard) corrigeren om balans te houden. Maar een lang iemand kan sneller een paard uit balans brengen dan een klein iemand. Dus gewicht is niet het enige denk ik dan....

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:14

Ik val onder C, stap namelijk al ruim 5 jaar met een opstap op puur om de rug van mijn paard (of die van een ander paard) niet te belasten. Heeft niets met niet kunnen opstappen te maken maar wel met bewust bezig zijn de eenzijdige belasting te vermijden.

Ook toen ik vorige week op een haflinger gestapt ben van 1.50 om iets te voelen, ben ik opgestapt via het krukje......

Lengte speelt wel degelijk mee Floridian maar in mindere mate denk ik, ook daar geldt weer iemand die soepel en makkelijk meegaat in de beweging of een houten klaas!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:49

Mindim schreef:
Wat is voor iedereen hier dan de gewichtslimiet om op een paard te gaan zitten, ongeacht wat voor paard. Zeg maar, met welk gewicht je op geen enkel paard gaat zitten.
Ik hoor hier vaak dat 100+ nog kan, maar waar ligt voor mensen met deze gedachte dan de limiet?

@Astridklomp
Dan loop je blauw aan joh :D :+ , maar in principe heeft werkt loszittend vet evenzo.

Mijn vriendin 100+ heeft de paarden4daagse gereden met een (stevig) Gelders paard.
Zij is ook nooit raar aangekeken als ze op die merrie reed omdat ze er (veel) lichter uitziet dan dat ze in werkelijkheid is.

Ik heb meerdere stevige vriendinnen en de 1 schat je veel zwaarder in dan de ander maar dat ze soms niet zoveel verschillen.
Een andere vriendin is geen 100+ , maar men denkt dat ze zeker 120 weegt (terwijl ze met kleding ong. 95 weegt) dit omdat ze een heel andere bouw heeft.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:51

astridklomp schreef:
Ik denk dat je niet naar gewicht moet kijken maar naar de hoeveelheid vet want anders krijg je weer de discussie van de lange mannen met 100+.

Misschien zijn dit criteria:

Je bent te zwaar als:
A. Als er geen zadel meer te vinden is waar je inpast
B. Als je zadel verdwijnt onder je vet
C. Als je zonder krukje niet op je paard kunt komen
D. Als je je paard bijna omtrekt als je opstapt
E. Als de benen van het paard krom gaan staan als je erop zit
F. Als je paard een holle rug krijgt door jouw gewicht

Sorry, die laatste 2 zijn niet zo serieus. Maar ik zag het al helemaal voor me en daar werd ik een beetje melig van.......eigenlijk zijn ze allemaal wel een beetje flauw. :+
Maar een beetje humor mag toch wel? :D

C is pertinent niet waar. Er zijn onderzoeken gedaan naar de drukpunten, als je vanaf de grond opstapt is de druk die je op je paard uitvoert 10 x je lichaamsgewicht. Dus als je verstandig bent stap je gewoon altijd met een krukje op (ook beter voor je zadel)
Laatst bijgewerkt door sambagirl op 18-05-10 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:54

KLopt :) Het is altijd wijs om met een krukje op te stappen, beter voor de rug, beter voor je zadel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:06

Goh je zal 1,55m zijn en een paard hebben van 1,80m waar je alleen met een krukje op kan komen.
Ook als je zadel verdwijnt kan het zijn dat je niet te zwaar bent, maar gewoon op een veel te klein (pony)zadel zit.

Er zijn mensen die hun gewicht op een billen hebben (en voor de rest een normaal postuur hebben) die moeilijk in een 18 inch passen maar zelf nog geen 80 kilo wegen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:10

Mindim schreef:
MamboBeach schreef:
Mindim, de nederlands geschreven stukken heb ik gelezen en de verhalen gaan voornamelijk ook over conditie hebben van de ruiter. Niet specifiek alleen overgewicht van de ruiter, vaak in combi met conditie van de ruiter en rijvaardigheid van de ruiter enz.

Hieruit maak ik op dat er niet echt onderzoek naar is geweest naar alleen het gewicht van de ruiter. Daar ben ik zo benieuwd naar. Ik bedoel, dat stuk van de manege, mij zegt dat niet zo heel veel.

Trouwens in alle nederlandse stukken wordt ook specifiek gesproken over overgewicht of bmi en het effect of de gedachten daarover.
Het onderzoek is er geweest van Patricia de Cocq, zoals je in het stukje kunt lezen.
En dat ik het niet heb kunnen vinden, wil niet zeggen dat het er niet is. Ik heb maar een half uurtje globaal gegoogled.

Het zegt ook niet dat het er wel is. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:15

Ik vind het wel een heel interessant onderwerp! :j

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:25

Interesant topic :)

Wat vinden jullie hier van :
4 jarige fries van 1.63 hoog
20 jarige ruiter van 80 kilo

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:30

Ik vind van wat ik van de foto kan zien het er netjes uitzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:35

Het ging toch niet om het plaatje?

Maar mooi paard hoor :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:38

Ik vind dat wat je kan zien, de combi, toch ook erg belangrijk Yamcha. En de combinatie vind ik mooi. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:47

Ik vind dat echt moeilijk te beoordelen, alleen bij extreme gevallen, dan heb ik wel een mening natuurlijk..... en dan kun je nog hartstikke fout zitten.
Heb eens gehad, dat ik riep: jeetje, die is echt te zwaar, bleek dat die dame 70 kg woog en een dikke trui en jas aan had...... ik schaamde me dood, echt. Sindsdien heb ik me voorgenomen niet meer te oordelen naar een plaatje.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:56

Yamcha schreef:
Ik vind dat echt moeilijk te beoordelen, alleen bij extreme gevallen, dan heb ik wel een mening natuurlijk..... en dan kun je nog hartstikke fout zitten.
Heb eens gehad, dat ik riep: jeetje, die is echt te zwaar, bleek dat die dame 70 kg woog en een dikke trui en jas aan had...... ik schaamde me dood, echt. Sindsdien heb ik me voorgenomen niet meer te oordelen naar een plaatje.

Riep je dat echt? :7
Als ik heel eerlijk ben denk ik dan al, waar bemoei je je mee... :)

Ik durf zoals ik het nu zie op een plaatje wel te zeggen dat dit een mooie combi is en ik de dame in kwestie zeker niet te zwaar vindt.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:12

Om even terug te komen op dat krukje, dat weet ik ook wel dat met krukje opstappen beter is, dat doe ik zelf ook. Maar wat ik daarmee bedoel dat is dat als je jezelf niet omhoog gehesen krijgt omdat je teveel gewicht hebt dat je dan te zwaar bent, als test zeg maar! Met krukje opstappen is natuurlijk altijd beter.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:13

astridklomp schreef:
Om even terug te komen op dat krukje, dat weet ik ook wel dat met krukje opstappen beter is, dat doe ik zelf ook. Maar wat ik daarmee bedoel dat is dat als je jezelf niet omhoog gehesen krijgt omdat je teveel gewicht hebt dat je dan te zwaar bent, als test zeg maar! Met krukje opstappen is natuurlijk altijd beter.

Dus dan neem ik een kleinere pony, waar ik (met overgewicht) mijzelf wel op krijg.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:16

Brainless schreef:
astridklomp schreef:

Dus dan neem ik een kleinere pony, waar ik (met overgewicht) mijzelf wel op krijg.

Hmmmm, ja dat is een goeie, dus die stelling klopt niet helemaal.....schrappen maar dan! :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:22

_O-

Ik heb nooit zo over dat krukje nagedacht, vind dat best een goeie eigenlijk! :j

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:23

ja het kan wel het paard belemeeren inderdaad. maar ik had ergens gelezen dat je op een d pony tot 90 kon blijven rijden;). maar eiglijk vind ik dat er niet echt meer uit zien... maar dat is mijn mening

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:23

@AK
hahaha ik weet hoe moeilijk het is om een standaard protocol te ontwikkelen. ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:32

Brainless schreef:
Goh je zal 1,55m zijn en een paard hebben van 1,80m waar je alleen met een krukje op kan komen.
Ook als je zadel verdwijnt kan het zijn dat je niet te zwaar bent, maar gewoon op een veel te klein (pony)zadel zit.

Er zijn mensen die hun gewicht op een billen hebben (en voor de rest een normaal postuur hebben) die moeilijk in een 18 inch passen maar zelf nog geen 80 kilo wegen.

O:) (okee, ik haal de 80 kilo wel).
Daarom heb ik ook een 18,5 inch. Ik heb dat nodig. Mijn haflinger heeft een vrij korte rug, dus het was even zoeken, maar ze bestaan.
Overigens heb ik ook overlegd met instructrice, dierenarts, zadelmaker en ostheopaat wat het beste is.
Ik ben geen vreselijk zwaargewicht, maar ben ook niet de lichtste. En als 1 van hen maar had aangegeven dat het slecht was, was ik ook niet op het paard gestapt.
Met mijn instructrice werk ik aan mijn houding, zadelpasser heeft samen met mij het zadel uitgezocht, ik stap op met krukje, zorg dat mijn conditie goed is ondanks het overgewicht. Ostheopaat heeft hem gecontroleerd. En hij hoefde niet eens te behandelen :D
Bij mij zit het gewicht op benen en billen i.v.m. een aandoening. Afvallen lukt wel, maar erg langzaam en van mijn benen en billen gaat er zoiezo niets af.

Edit:
Een foto van ons: http://img151.imageshack.us/img151/4843/img0790a.jpg
In wedstrijdoutfit, dus met fijne afkledende crème rijbroek :+

Verder ben ik het zeker eens met wat er gezegd wordt.
Het is vaak een combinatie van factoren. Gewicht, maar ook verhouding spieren/vet, rijvaardigheid, zadel, trainingsniveau van het paard (onbespierd bespierd), conditie.
Ik ben wel heel benieuwd of er nu onderzoeken beschikbaar zijn waar een aantal paarden van verschillende bouw met mensen van verschillende bouw en niveau gedurende 10 jaar worden gevolgd, compleet met röntgenfoto's en dergelijke. Pas dan kunnen we daadwerkelijk zien wat de resultaten zijn van rijden met een zwaardere ruiter t.o.v. van lichtere ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:33

MamboBeach schreef:
Yamcha schreef:

Riep je dat echt? :7
Als ik heel eerlijk ben denk ik dan al, waar bemoei je je mee... :)

Ik durf zoals ik het nu zie op een plaatje wel te zeggen dat dit een mooie combi is en ik de dame in kwestie zeker niet te zwaar vindt.

Niet tegen haar natuurlijk, ik zei het tegen een kennis. Die maakte me wijzer.