Lesgeefster op je paard laten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

Re: Lesgeefster op je paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:30

Aks je eens tegen een probleem aanloopt waar je echt niet uitkomt, dan kan het heel goed zijn om je intructeur er eens op te laten, die kan dan voelen wat het probleem is, en misschien kan zij het er wel uitkrijgen.
Ze kan jou dan toch ook weer duidelijker vertellen wat je moet doen, omdat ze weet hoe het paard dan voelt en reageert.

zee501

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:33

Zeker als je problemen hebt is het voor je instructrice wel fijn een keer te voelen hoe/wat je paard doet.. Mijn instructrice doet het bijna nooit maar als er echt iets is helpt het wel !!

En als ik zelf les geeft vind k t vaak ook wel fijn als er echt problemen zijn met een paardje ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:33

alleen als je echt een goed gevoel bij je instructeur hebt. ik hoor veel verhalen van mensen hier op bokt waarvan ik persoonlijk denk: "Nou, die instructeur mag zelf wel eens in de spiegel kijken."
Ik vertrouw mijn instructrice blindelings. Zij mag dus altijd op mijn paard klimmen! (Ze heeft ook GP gereden, dus zoveel kwaad kan het niet als zij af en toe op t paardje klimt ;) )
Het is nog nooit nodig geweest, maar mocht het nodig zijn, dan maak ik graag plaats voor haar ;)

Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:52

Tot ik de mijne opleerde had ik altijd de ingesteldheid dat ik de enige was die op hem zou rijden (en daarmee bedoel ik niet eens een vriendin of zusje laten hobbelen of stappen, maar echt actief rijden).

Op het moment dat ik hem inreed had ik plots andere ideeën en vond ik dat het wel positief kon zijn als mijn instructeur zou kunnen voelen hoe mijn paard was, om mij er achteraf ook beter in te kunnen begeleiden.

Ik vind het nog steeds logisch dat iemand pas écht goed kan weten hoe het zit met een paard, als hij/zij er zelf eens heeft opgezeten. Dus vond ik het plots logisch om mijn instructeur er op te zetten in de hoop dat hij me nog meer zou kunnen helpen dan met hetgeen hij op de grond zag. En dat is dan ook gebeurd.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:44

Nee. Dan leer ik er zelf niet echt iets van. Tenzij het gewoon echt niet anders kan. Daarmee bedoel ik dat als het paard het bij mij echt niet doet, ik het wel misschien in 'praktijk' leer.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:46

LovesKim schreef:
Nee. Dan leer ik er zelf niet echt iets van. Tenzij het gewoon echt niet anders kan. Daarmee bedoel ik dat als het paard het bij mij echt niet doet, ik het wel misschien in 'praktijk' leer.

Ook niet wanneer zij bijvoorbeeld eens wil voelen waar jij tegenaan loopt?

ik ken ook veel "instructeurs" die er zelf op gaan zitten om een even "orde op zaken te stellen". Dat werkt niet vind ik. Maar voelen waar je tegenaan loopt en daar vervolgens advies over geven, vind ik een ander verhaal.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:50

ik denk dat als je instructrice er gewoon op gaat zitten om even aan te voelen wat jij voelt, ze ook veel beter aan kan geven wat je moet doen en wat er fout gaat bij jou.
meestal (ga ik van uit)
heeft je instructrice meer ervaring en zal ze dus ook meer weten om jou verder te helpen.

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:24

Mijn instructrice zit veel op mijn paard.
Mijn paard is niet doorgereden en ik vindt het veel beter dat mijn instructrice bijvoorbeeld de galop aanpakt.
Ik ben zelf geen vergevorderde ruiter en mijn paard heeft hier enorm veel deugd van.

cherish2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 02:14

Mijn instructeur klom ook weleens op mijn paard, daar heb ik juist een hoop van geleerd als hij dan gereden had ging er nog even op om aan te voelen hoe me paard hoorde te lopen en dan had ik een idee waar ik naartoe moest werken.

tiffenyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:22

helmaal mee eens kan heel erg verhelderend zijn

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:45

Ik heb mijn lesgeefster wel erop laten rijden. We zaten nogal heel erg in de knoop en kwamen niet meer verder. Dan ging vaak mn instructrice erop zodat zij kon aanvoelen hoe hij reageerde op 'mijn fouten' zegmaar :P . Als je instructice weet waar ze mee bezig is zie ik geen probleem om diegene op mijn paard te laten rijden, maar verder laat ik er niemand op!

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:50

Als je een goed gevoel hebt bij je instructrice kan je het doen
Maar als je het zelf ook niet wilt waarom zou je het dan doen?

jessjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:55

je moet het zelf weten of je je instructeur laat rijden
jij weet zelf wat het beste is

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:28

ik vind dat het wel moet kunnen hoor, sterker nog mijn instructrice rijdt nu mijn paard. Puur omdat hij gewoon heel moeilijk is om er doorheen te rijden (recht maken) en dat nu even moet gebeuren, ik heb simpelweg die kracht/ervaring niet om hem goed recht te krijgen wat echt wel nodig is. Krijg dan ook super last van mijn rug dus is het gewoon beter voor mijn paard en ons proces als iemand anders mij helpt. En wie kan dat beter dan mijn eigen instructrice? :+ Zij weet waar we tegen aan lopen en waar we mee bezig zijn toch, en het gaat ze nu heel goed af! Ook kan ze mij straks weer helpen door uit te leggen wat zij doet. Ik zie de nadelen dus eigenlijk niet, want tuurlijk rijdt mijn instructrice beter daarvoor is ze mijn instructrice toch? Ik hoef mezelf daar niet aan te vergelijken ;)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:36

mijn instructrice heeft 3 maanden geleden mijn pony doorgepakt zeg maar - ben naar een andere stal verhuist waar zij ook staat en meneer ging hevig in verzet met rijden - moest even zijn draai zien te vinden - werd voor het eerst geschoren ed ik kon hem echt niet aan en zij heeft hem voor me gereden

het was letterlijk een tikkende bom die continu ontplofte en weer oplaaide - is een GP ruiter en heeft heel wat moeilijke paarden gereden maar gaf toe dat hij echt verschrikkelijk was hahah ze heeft zich 1 x moeten laten vallen omdat ie als een rodeo pony door de bak heen ging en echt haar eraf wilde hebben.....

nu zijn we eindelijk op het punt beland samen dat hij fijn ontspannen loopt - nageeft enz
alleen had ik dit niet aangekunnen en ben ook heel blij dat mijn instructrice hem soms rijd-

nu rijd ik hem gewoon zelf en heel af en toe stapt ze er ook even op om aan te voelen of alles nog lekker gaat zeg maar ( pakt soms nog rechts vast omdat ik ook op rechts wat sterker ben en het onbewust in stand houd )

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 07:34

Je kunt m ook zelf aan de longe rechts los maken hè.
Niet dat ik er problemen mee heb dat juf er op gaat hoor ;)

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 08:13

Ook ik heb de vraag weleens gesteld aan de instructrice. Zij heeft ons toen ook geholpen met zadelmak maken dus had zijn nukken vanaf de grond ook wel eens gezien. Maar toen ik schouder binnenwaards erop wilde zetten draaide hij continue een halve slag en ging in zijn achteruit wat ik ook probeerde. op dat moment ga je enorm aan jezelf twijfelen of je het zelf wel goed doet. Ik heb na een aantal keer proberen toch gevraagd of zij erop wilde om te kijken of hij het niet snapte of dat ik het fout deed. Gelukkig ging hij bij haar nog veel verder en ging ze bokkend en stuiterend door de bak, wat bleek hij vond het gewoon ontzettend moeilijk om rechtsom in te buigen dus zijn we begonnen met linksom inbuigen en toen dat goed ging zijn we met de oefeningen begonnen voor de andere kant. Ik had enorm veel steun daarna en nu gaat het helemaal super met hem. Ben inmiddels van stal verhuist en ook daar heb ik de instructrice er 2 keer op gezet 1 keer met maar 2 paarden in de bak en 1 keer tijdens een manegeles met 10 andere paarden omdat hij dan heel anders reageert nu begrijpt ze precies wat ik bedoel als ik ergens tegenaan loop. en dat helpt mij in ieder geval heel goed. Paard was eerst beetje bang voor haar maar begroet haar nu steeds zodra hij de bak in komt.

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:03

Ik laat mijn instructrice regelmatig op mijn paard rijden. Doordat zij weet hoe mijn paard voelt en reageert op bepaalde zaken kan zij dit meenemen tijdens de les en dat werkt prima.

dolorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:09

Mijn instructrice is vandaag even op mijn paard gegaan tijdens de les om even te voelen wat hij nu doet en wat ik dus verkeerd doe. Ik vind het juist erg fijn als mijn instructrice er af en toe op gaat om te voelen hoe hij aanvoelt zodat ze me beter kan begeleiden. Vandaag liet ze ook zien wat zij deed en daarna ben ik er weer op gegaan en kon ik goed voelen hoe hij toen liep en hoe daarvoor dus was. Ik vind het dus erg nuttig als mijn instructrice er af en toe op gaat.

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:04

Als ik een eigen paard had gehad, en ik had echt een probleem wat blijkt dat de instructrice dat niet op de grond kan oplossen, dan laat ik haar er uiteraard even op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:14

Mijn instructrice mag er van mij gerust op als ik tegen een probleem aaanloop. Ik heb alleen maar het probleem dat ze liever met hun beide voeten op de grond blijven staan, omdat ze mijn knollie niet vertrouwen :+ Gelukkig kan ik vaak wel goed omschrijven waar ik tegenaanloop, en kunnen ze me basis daarvan verderhelpen :) Leer ik gelijk toch ook wel flink van bij! Blijkt toch dat we zelf met ons tweetjes een enorme klik hebben, krijg er ook repsect voor dat ik zoiets unieks heb, maar ze beseffen ook dat ze hun resultaat wel zullen halen, maar niet met opperste medewerking van knollebol.

Paar keer heeft toch een instructrice het lef gehad om erop te stappen, uit nieuwsgierigheid na een goede les, om te weten "hoe ze voelt". De ene keer is "goh, dit paardje rij je op 2 pinkjes" en de keer erna vertikt mijn lieve dame het gewoon ronduit om ook maar 1 pas te zetten. ga ik er weer op, is het weer een engeltje.

pipbuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:33

soms als iets niet mooi lukt dan zegt ze zelf ik ga er wel even op. ze kan goed rijden dus vindt het niet erg

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:38

Niet zo maar. Ik heb nu een instructrice, die gaf aan, dat ze iets wil uitproberen om te kijken hoe mijn paard haar manier oppakt. Dan kan ze zien of het nut heeft om me iets aan te leren op die manier, of dat ze het anders aan moet pakken. Kijk, dan zeg ik: Stap maar op! Ik denk ook dat deze dame mans zat is om mijn paard aan te kunnen.

Ik heb al wel mensen getroffen die beweerden goed te kunnen rijden en die dat niet bleken te kunnen, dus bij mij kom je niet zomaar op mijn paard. Ook niet als instructeur. De instructeur van mijn club zou ik er niet zonder slag of stoot op laten. Het moet bij mij wel goed onderbouwd zijn. Maar ieder moet dat natuurlijk voor zich weten.

Ergens ben ik ook van mening: Ik betaal om zelf te leren paardrijden en niet om te zien hoe goed een ander op mijn paard kan rijden. :+

poeliwoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:49

mijn instructrise rijd ook af en toe op mijn paard, het is gewoon fijn dat ze weten waar je het over hebt. want vanaf de grond heb je dat vaak toch niet 100% door.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:38

ik heb al is mijn vorige lesgeefster op mijn paardje laten rijden (zei vernaggelde mijn paardje helaas)
ga nu wel mijn nieuwe lesgeefster op mijn paardje laten rijden wand ik ben het helemaal eens met haar manier van rijden en het gaat sinds ik les heb van haar ook heel heel veel beter met rijden.