De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:01

Professor schreef:
Citaat:
waarom zou een paard zijn kaak vasthouden?
of zijn nek vasthouden?
daar moet toch een reden voor zijn?

Wanneer diegene die steeds alles weer met een wedervraag antwoord eens eerst zelf begrijpen leert wat er geschreven is, dan zou het allemaal duidelijker zijn voor diegene.
Het verwarrende is steeds teksten uit zijn verband te rukken.

ik ruk een text niet uit zijn verband
stel alleen een vraag, waarom een kaak wordt vastgehouden door een paard.
wat is daar de reden van is, is voor mij logisch, waar spanning is, wordt vastgezet.
zowel nek als kaak
of loopt een paard in de vrijheid ook met een vastgehouden kaak of nek.

LB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:03

Durchlässigkeit is niets anders dan dat het biologische systeem paard volledig vrij is om te functioneren conform het functioneel ontwerp, zoals dat op de tekentafel der natuur bedoeld is. Gangbare theorieën - klassiek en modern - kunnen alleen geloofwaardig zijn voor mensen die in de overtuiging leven dat het paard een onvolkomen schepping is en het biologische systeem van nature geen integriteit in zich heeft. Ik geloof daar niet (meer) in. Klassieke mechanica is i.m.o. niet van toepassing op biologische systemen. "The body as a whole is always synergistically involved in the actions of the peripheries." Met andere woorden: zodra je het paard als een compleet en integer biologisch totaalsysteem gaat beschouwen waarin de onderdelen met elkaar verweven zijn met subonderdelen die op zichzelf onafhankelijk én tegelijkertijd weer interdependent zijn, kun je op drie vingers natellen dat het fractioneel beïnvloeden, plaatsen en bewerken van een enkel onderdeel niet alleen de oorspronkelijke integriteit van het totale systeem vernietigt maar tevens een gebed zonder eind is, compensaties in gang zet als actieve overlevingsreacties van het systeem zelf, leidt tot beperkingen op de bewegingsruimte van de gewrichten en onherroepelijk op termijn tot schade. Kortom, het paard wordt gedwongen om disfunctioneel te gaan bewegen. De schade komt pas op termijn aan het licht. Klop je tegen die tijd weer bij professor aan, dan geeft hij niet thuis. Oliveira, Fillis, Baucher, Podhajsky, Neindorff, Steinbrecht, Plunivel, en noem maar op, zijn ook niet meer benaderbaar voor de garantieregeling.

LB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:18

Professor schreef:
Sommige zeggen met andere woorden men gaat op een paard zitten en dan wachten wij maar af, of het in de houding gaat, of het nageeft of dat het vanzelf nageeflijk word.

Kun je verwijzen naar het specifieke bericht (datum/tijd/afzender) waarin dit volgens jou beschreven staat?
Als je specifiek mij bedoelt met 'sommige' dan kan ik je vertellen dat je met jouw vrije vertaling de plank volledig mis slaat.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:19

Citaat:
Durchlässigkeit is niets anders dan dat het biologische systeem paard volledig vrij is om te functioneren conform het functioneel ontwerp, zoals dat op de tekentafel der natuur bedoeld is. Gangbare theorieën - klassiek en modern - kunnen alleen geloofwaardig zijn voor mensen die in de overtuiging leven dat het paard een onvolkomen schepping is en het biologische systeem van nature geen integriteit in zich heeft. Ik geloof daar niet (meer) in. Klassieke mechanica is i.m.o. niet van toepassing op biologische systemen. "The body as a whole is always synergistically involved in the actions of the peripheries." Met andere woorden: zodra je het paard als een compleet en integer biologisch totaalsysteem gaat beschouwen waarin de onderdelen met elkaar verweven zijn met subonderdelen die op zichzelf onafhankelijk én tegelijkertijd weer interdependent zijn, kun je op drie vingers natellen dat het fractioneel beïnvloeden, plaatsen en bewerken van een enkel onderdeel niet alleen de oorspronkelijke integriteit van het totale systeem vernietigt maar tevens een gebed zonder eind is, compensaties in gang zet als actieve overlevingsreacties van het systeem zelf, leidt tot beperkingen op de bewegingsruimte van de gewrichten en onherroepelijk op termijn tot schade. Kortom, het paard wordt gedwongen om disfunctioneel te gaan bewegen. De schade komt pas op termijn aan het licht. Klop je tegen die tijd weer bij professor aan, dan geeft hij niet thuis. Oliveira, Fillis, Baucher, Podhajsky, Neindorff, Steinbrecht, Plunivel, en noem maar op, zijn ook niet meer benaderbaar voor de garantieregeling.

Heel leuk en moeilijk geschreven, en uit dit bericht kan men zien dat men de klok heeft horen luiden en niet waar de klepel hangt.
Allemaal warrige taal daarbij is rijden geen Black Magic, zoals deze schrijver probeert te verkondigen.
Het is heel logisch, vooral wanneer men weet wat en hoe de hulpen zijn, en hoe het reageerd op het paard, en wanneer men weet wat Durchlässigkeit is.
Wanneer men het over nageeflijkheid heeft, kan men Durchlässigkeit er niet bij halen, men heeft het hier over de Nederlandse termologie, en die is op het Frans gestoeld.
Het ging over wat is de juise nageeflijkheid, en die is door maar 3 mensen tegengesproken die er een balans akt van maken.
Die niet begrijpen dat spieren kunnen worden vastgehouden, dat men alleen rijden dan met halve ophoudingen, dat deze is zeer veel rijstijlen benut worden, ook door natuur volken.
Helaas zijn vele dingen niet begrepen door mensen, en vergeten dat paardrijden met een paard werken is, en dat het paard dit niet vies vind.
En paardenvaktaal is zo mooi dat men alle woorden die men hierboven tegenkomt geheel niet nodig heeft.
Omdat paardrijden geen Black Magic is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:22

Citaat:
ik ruk een text niet uit zijn verband
stel alleen een vraag, waarom een kaak wordt vastgehouden door een paard.
wat is daar de reden van is, is voor mij logisch, waar spanning is, wordt vastgezet.
zowel nek als kaak
of loopt een paard in de vrijheid ook met een vastgehouden kaak of nek.

Bij ontspanning heeft men ook spanning.
Het heeft niet alleen met de kaak en de nek te maken, dat heeft u al eens veel eerder lezen kunnen, vandaar uit het verband gerukt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:24

Citaat:
Kun je verwijzen naar het specifieke bericht (datum/tijd/afzender) waarin dit volgens jou beschreven staat?
Als je specifiek mij bedoelt met 'sommige' dan kan ik je vertellen dat je met jouw vrije vertaling de plank volledig mis slaat.

Heb voor u niets te moeten, u kunt de moeite nemen dit topic door te lezen, om zelf u informatie te verkrijgen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:26

Gister gaf mijn merrie zeer netjes en licht na in stap, ze knarste echter met haar tanden op een enkel moment wanneer ze te diep doorschoot. Is dit normaal of is het tijd voor een tandartsbezoekje?

LB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:29

Professor schreef:
Omdat paardrijden geen Black Magic is.

Exact. Jij bent degene die begrippen als Durchlässigkeit mystificeert en zich daarmee schuldig maakt aan Black Magic.
Ik niet. Mijn betoog is transparant en wordt vanuit verschillende vakgebieden door moderne wetenschappers op het hoogste nivo ondersteund.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:31

Ik vind het eigenlijk wel een mooi stuk wat LB_ schrijft. Het is niet een kwestie van Black Magic. Dat staat er toch niet? Het betreft niets anders dan een verwoording dat Durchlässigkeit een totaal pakket betreft.

LB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:34

Professor schreef:
Citaat:

Heb voor u niets te moeten, u kunt de moeite nemen dit topic door te lezen, om zelf u informatie te verkrijgen.

Het is i.m.o. een redelijk verzoek om wanneer jij naar een bericht/berichten of een persoon/personen verwijst, concreet aan te duiden waar je op reageert of wie je aanspreekt. Black magic style communiceren doe ik niet aan mee.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:37

Iris82 schreef:
Ik vind het eigenlijk wel een mooi stuk wat LB_ schrijft. Het is niet een kwestie van Black Magic. Dat staat er toch niet? Het betreft niets anders dan een verwoording dat Durchlässigkeit een totaal pakket betreft.

Durchlässigkeit is een woord wat niet past bij het thema Nafeeflijkheid, bovendien is het niet duidelijk uitgelegd, aangezien de Duitse uitleg geheel iest anders beschrijft.
En zeker veel duidelijker als dat er gesuggereerd word.
Het verhaal vind ik Black Magic omdat het in een niet paardentaal een verhaal neergezet word die voor een doorsnee ruiter onverklaarbaar is.
Die bovendien geheel niet omvatten hoe en wat het paard doet bij Durchlässigkeit, het bijna een mechanische opsomming van dingen, waarvan vele net beneden de werkelijkheid zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:38

LB_ schreef:

Het is i.m.o. een redelijk verzoek om wanneer jij naar een bericht/berichten of een persoon/personen verwijst, concreet aan te duiden waar je op reageert of wie je aanspreekt. Black magic style communiceren doe ik niet aan mee.

Dan doet u daar niet aan mee, maar u plomt hier op dit topic en heeft nog geen een vorig bericht gelezen, wanneer ik u een raad zou geven, leest u eens het topic door.
Dan kunt u misschien op fokt het verder geven.
Laatst bijgewerkt door Professor op 21-05-10 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

maradhja

Re: De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:45

Dit vind ik nou een goed topic.
Ik ben op het moment met mijn instructeur ook bezig op grond van nageeflijkheid. En niet in de krul trekken, maar het bit aannemen, en lengte in de hals, een nette rustige goede stap aannemen e.d.. ik vind dit een fijne informatie.
Dat ondersteunt mijn praktijk maar weer :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:51

LB_ schreef:

duidelijk verhaal
het gaat dus om het totale plaatje
niet om onderdeeltjes apart
in feite is "de juiste nageeflijkheid" een onderdeeltje, niet om het lichaam als geheel.
Begrijp ik dit goed LB?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:58

Citaat:
duidelijk verhaal
het gaat dus om het totale plaatje
niet om onderdeeltjes apart
in feite is "de juiste nageeflijkheid" een onderdeeltje, niet om het lichaam als geheel.
Begrijp ik dit goed LB?

Ja natuurlijk en modie ook.
Net als op fokt, en nu geenzaam op bokt, het wiel nieuw uitvinden.
Het gaat hier om nageeflijkheid, niet om Durchlässigkeit en dan nog vekeerd uit gelegd.
Coby van Baalen en Johann Hinnemann hebben deze verkeerd Übersetzt naar het Nederlands.
En in Nederland hebben wij dat eigenlijk niet nodig, aangezien onze rijstijl totaal anders is opgebouwd in de bewoordingen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:04

is het niet zo dat het 1 onlosmakelijk is van het ander, dat het om het totaal plaatje gaat waren ze in 1400 al over uit, dat het totaale plaatje niet zonder handeling verkregen kan worden ook, dus wil je wat berijken, moet de ruiter het vragen, als er niks gevraagt word kan er van uit het paard geen andwoord en dus geen initiatief genomen worden.

LB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:31

nombrado schreef:
Begrijp ik dit goed LB?

Ik begrijp deze samenvatting niet.

Moll schreef:
is het niet zo dat het 1 onlosmakelijk is van het ander, dat het om het totaal plaatje gaat waren ze in 1400 al over uit, dat het totaale plaatje niet zonder handeling verkregen kan worden ook, dus wil je wat berijken, moet de ruiter het vragen, als er niks gevraagt word kan er van uit het paard geen andwoord en dus geen initiatief genomen worden.

In 1400 net als in 2010 zijn ruiters symptomatisch op onderdelen aan het knutselen. Ruiterhulpen zijn juist niet gericht op het totaalplaatje. Er wordt gedacht dat de hulpen lineair doorwerken, als een optelsom, maar dat is niet zo, dus, komt men de laatste jaren achter - zie mijn betoog. Een biologisch systeem is non-lineair en dient als zodanig ook benaderd te worden door ruiters en trainers maar ook door dierenartsen.
Professor schreef:
Het verhaal vind ik Black Magic omdat het in een niet paardentaal een verhaal neergezet word die voor een doorsnee ruiter onverklaarbaar is.

Ruiters hebben een eigen fantasietaaltje ontwikkeld dat helemaal niet gebaseerd is op reële 'horse mechanics'.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 23-05-10 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 berichten samengevoegd tot 1.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:59

LB_ schreef:
nombrado schreef:
Begrijp ik dit goed LB?

Ik begrijp deze samenvatting niet.

simpel weg
nageeflijkheid bestaat niet :D

LB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:26

nombrado schreef:
simpel weg
nageeflijkheid bestaat niet :D

Als we afspreken dat Durchlässigkeit vertaald mag worden met Nageeflijkheid en de beschrijving van professor aanhouden, dan bestaat het volgens mij wel. De wegen van professor en mij scheiden zich bij de verklaring en totstandkoming van de kenmerken van het begrip -ongeacht het woord waar het mee uitgedrukt wordt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:38

LB_ schreef:
Moll schreef:

In 1400 net als in 2010 zijn ruiters symptomatisch op onderdelen aan het knutselen. Ruiterhulpen zijn juist niet gericht op het totaalplaatje. Er wordt gedacht dat de hulpen lineair doorwerken, als een optelsom, maar dat is niet zo, dus, komt men de laatste jaren achter - zie mijn betoog. Een biologisch systeem is non-lineair en dient als zodanig ook benaderd te worden door ruiters en trainers maar ook door dierenartsen.

het 1 is onlosmakelijk van het ander, dat hier een onderzoek naar is geweest zal best, het vertelt namelijk niks nieuws, wat u over het hoofd zit is de storingsfoctor van de ruiter opzich, paard rijden is als dansen het is een geheel die opgebouwd en geleerd word in onderdelen, tot dat het van je zelf word en het van zelf gaat. dus het geen wat u verkondigt is een utopie een streven.
want nogmaals zonder vraag krijg men geen antwoord.
dus alles wat u verder hier op zegt is Lekker Belangrijk :O

LB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:45

Professor schreef:
Dan doet u daar niet aan mee, maar u plomt hier op dit topic en heeft nog geen een vorig bericht gelezen, wanneer ik u een raad zou geven, leest u eens het topic door.

Je geeft met dit soort berichten prachtig uitdrukking aan je eigen grondhouding. Je weet helemaal niets van of over mij maar denkt van alles te weten. Je maakt echter voortdurend grove inschattingsfouten. Diezelfde houding vertoon je ook richting een paard. Je hebt geen idee hoe het biologische systeem in elkaar steekt maar je denkt het te weten op basis van je eigen beperkte referentiekader. Ik denk/ervaar/voel het zo dus is het zo dus handel ik daarnaar. In mijn optiek is dit een gemankeerde grondhouding in het leven en funest voor de rijkunst.

Moll schreef:
zonder vraag krijg men geen antwoord.

Je kunt aan het gebit, de kaak of nek vragen wat je wilt maar daar ga je nooit antwoord krijgen in de vorm van bijv functionele hankenbiegung of een synergetische rompkanteling. Dat is namelijk nog nooit vertoond en zal ook nooit bewaarheid worden behalve in je dromen. Eenvoudigweg omdat een biologisch systeem zo niet werkt.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 23-05-10 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samen gevoegd tot 1.

Mindfields

Re: De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:55

Wat je echter voor het gemak even vergeet LB is dat je zonder nageeflijkheid nog niet eens een begin hebt richting wat voor resultaat dan ook.

LB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:55

Moll schreef:
dus alles wat u verder hier op zegt is Lekker Belangrijk :O

Ik neem aan dat je niet de ambitie en arrogantie hebt om namens alle meelezers en posters in dit topic te spreken maar uitsluitend voor jezelf deze conclusie trekt?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:57

LB_ schreef:
Ik neem aan dat je niet de ambitie en arrogantie hebt om namens alle meelezers en posters in dit topic te spreken maar uitsluitend voor jezelf deze conclusie trekt?

*proest*, en je eigen arrogantie, daar al eens bij stilgestaan?

LB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:58

Mindfields schreef:
Wat je echter voor het gemak even vergeet LB is dat je zonder nageeflijkheid nog niet eens een begin hebt richting wat voor resultaat dan ook.

Waarop baseer je de aanname dat ik voor het gemak iets vergeet?