Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:28

Nou wordt ie helemaal mooi! Wonden?! :n
Maargoed, nogmaals, ik kan het ook best niet doen, het is niet zo dat ie dan super zwaar is, ook dan issie nog fijn, alleen fijner als ik af n toe n kneepje geef. En let wel: een kneepje, heel klein en licht, heeft helemaal niks met zagen, af wat dan ook te maken. En problemen los ik wel degelijk voorwaats op. Daar heeft het kneepje niks mee te maken.

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:36

Mij is wel eens verteld: een stille hand is een dooie hand (door Roeli Bril).
Door je hand af en toe licht te ontspannen controleer je of je paard op eigen benen loopt.
En een goed ruggebruik is mijn inziens een gevolg van je paard goed van achter naar voren rijden en niet je paard met een handrem te rijden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:37

Wanneer het paard onprettig in je handen is klopt er iets niet. En dat valt niet op te lossen met een kneepje hier en daar maar te kijken met waar het probleem vandaan komt.

Wat denk jij, dat de lagen van een paard gigantisch dik zijn? ;)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:51

CMP: ben het helemaal met je eens +:)+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:54

CMP: Ik geloof ook niet dat hier over een DOODstille hand gesproken wordt, maar een stille hand die de mond van het paard volgt en alleen inkomt wanneer nodig(dus bijv. tijdens een overgang wanneer het paard niet alleen terugkomt op zit).

Een compleet stille/dode hand houdt ook vast omdat je dan nietmeegaat in de bewegingen, het blokkeert dan. Daar gaat het paard ook zeker niet beter van lopen.

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:39

x_Marr: 'Een compleet stille/dode hand houdt ook vast omdat je dan niet meegaat in de bewegingen, het blokkeert dan'. Helemaal mee eens! Dat mocht ook wel even gezegd worden!

Maar de manier (ken het alleen in duitse uitspraak) 'uberstreichen' is ook een veel gebruikte methode, met name door prof. ruiters. Hebben zij vast een goede reden voor ;).

Zie trouwens graag ruiters/amazones die met hun pony/paard bezig zijn om de achterhand te activeren en minder bezig zijn met het hoofd van hun pony/paard. De motor zit achterin! Maar goed, dat is volgens mij een ander topic haha.

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:55

Ik rij op de eerste manier, heb 't altijd al zo geleerd. Natuurlijk nooit zagen! Al zie ik dat genoeg mensen doen :(
Ben soms nog wel eens wat onrustig in de hand, wat ik mezelf af probeer te leren, maar 't liefst gewoon kleine kneepjes in de teugel ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:09

Rowie1993 schreef:
Ik rij op de eerste manier, heb 't altijd al zo geleerd. Natuurlijk nooit zagen! Al zie ik dat genoeg mensen doen :(
Ben soms nog wel eens wat onrustig in de hand, wat ik mezelf af probeer te leren, maar 't liefst gewoon kleine kneepjes in de teugel ;)

Wil jemisschien ook het topic lezen? :) Wordt je misschien ook wijzer van, tenminste als je er open voor staat, hopelijk doe je dat :)

miriampanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:10

gewoon stille hand doe ik en dan met je been er naar toe rijden.

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:11

x_Marr schreef:
Rowie1993 schreef:

Wil jemisschien ook het topic lezen? :) Wordt je misschien ook wijzer van, tenminste als je er open voor staat, hopelijk doe je dat :)

Jahoor:)! Zal meelezen! Het geen wel, dat ik ook wel andere problemen heb, met m'n rug, waar ik zelf vrij weinig aan kan doen, behalve het verbeteren, voorop staat. Maar ben benieuwd ;)

Air

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:16

Ik bedoel ook de vorige pagina's lezen, daar staat namelijk al ongeloofelijk veel info in ;)
Problemen met je rug hebben niks te maken met wat je doet met je handen.

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:18

Dat zeg ik ook niet.
Maar het probleem met mijn rug is voor mij belangrijker dan het probleem met m'n handen, dus let ik meer op m'n rug dan op m'n handen, snap je?

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:21

Ik ga ook voor allebei de methodes.
De ene keer moet je net iets strenger zijn als de andere keer en elk paard is anders...

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:22

@ Romili,
Vind ik eigenlijk ook, toch gebruik ik de eerste meer. Maar alleen wanneer het nodig is.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:28

'Een stille hand is een dooie hand', ja, als het gaat om een statische, vastgezette hand. Een OPTISCH stille hand gaat altijd mee met de bewegingen van het hoofd en is zeer zeker geen dooie hand.
Trouwens, wat volgens mij ook slecht is en waar je veel minder discussie over hoort, is een bewust of onbewust terugwerkende hand. Ik bedoel niet trekken of rijden met 100 kilo druk, want een oliebol snapt dat dat niet de bedoeling is. Ik bedoel het paard te weinig toestaan, te weinig ruimte geven om zijn halsspieren te strekken, waardoor hij in een gefixeerde houding gaat lopen. Of te kort houden uit angst dat ie anders wegloopt, of op de voorhand flikkert.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:14

Romili schreef:
Ik ga ook voor allebei de methodes.
De ene keer moet je net iets strenger zijn als de andere keer en elk paard is anders...

Maar bij elk paard zit het er al in dat het paard gaat nageven op de hand. Dan
is het vertrouwen in de hand er. En ik denk niet dat dat vertrouwen omhoog gaat wanneer je zit te friemelen in de mond waarbij toch ook vaak een valse krul kan ontstaan.

Eigenlijk is het eigenlijk nooit nodig, in mijn ogen wordt het meer gebruikt om het paard in minder tijd in de krul te hebben. Het ene paard heeft nou eenmaal meer tijd nodig om correct te kunnen ontspannen en nageven dan het andere paard, kneepjes geven ed. moedigen dat niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:39

Askja schreef:
'Een stille hand is een dooie hand', ja, als het gaat om een statische, vastgezette hand. Een OPTISCH stille hand gaat altijd mee met de bewegingen van het hoofd en is zeer zeker geen dooie hand.
Trouwens, wat volgens mij ook slecht is en waar je veel minder discussie over hoort, is een bewust of onbewust terugwerkende hand. Ik bedoel niet trekken of rijden met 100 kilo druk, want een oliebol snapt dat dat niet de bedoeling is. Ik bedoel het paard te weinig toestaan, te weinig ruimte geven om zijn halsspieren te strekken, waardoor hij in een gefixeerde houding gaat lopen. Of te kort houden uit angst dat ie anders wegloopt, of op de voorhand flikkert.

En dat zie je wel heel vaak, veel ruiters die het paard voorwaarts willen, en dan uit angst dat hij ook echt gaat, gaan terugwerken....

Hoe krijg je een paard lui voor het been....

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 08:12

Ik zou eerder kiezen voor optie 2, maar ook die is in mijn ogen niet ideaal :o
Ik denk dat je rug, bekken en je positie ook een belangrijke rol spelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:42

Askja schreef:
Trouwens, wat volgens mij ook slecht is en waar je veel minder discussie over hoort, is een bewust of onbewust terugwerkende hand. Ik bedoel niet trekken of rijden met 100 kilo druk, want een oliebol snapt dat dat niet de bedoeling is. Ik bedoel het paard te weinig toestaan, te weinig ruimte geven om zijn halsspieren te strekken, waardoor hij in een gefixeerde houding gaat lopen. Of te kort houden uit angst dat ie anders wegloopt, OF OP DE VOORHAND FLIKKERT.

Helemaal mee eens, wat trouwens ook doormiddel van "kneepjes" kan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:34

Juist vaak door kneepjes..... of door teveel vasthouden, de energie moet wel weg kunnen.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:35

Askja: dat heb je mooi verwoord!!

kneepjes met je hand.. de hele zin staat me al niet aan..
waarom zitten er toch zoveel mensen aan hun paard te plukken..?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:16

Eerder in dit topic vertelde ik dat ik weleens streng moet doorkomen bij mijn fjord,
maar na dit topic eens goed te hebben doorgelezen en er foto's van m'n rijden is gemaakt
weet ik van mezelf dat ik meestal niet eens kneepjes geef, maar eigenlijk best wel trek. :(:)

Dus nieuwe instructrise aangenomen die vanavond de 1e keer les komt geven. Zij is
helemaal van rijden op je zit/houding en de achterhand eronder en is ervan overtuigd dat ook mijn sterke fjord gewoon
netjes aan de teugel kan zonder kneepjes/trekken oid. :)

Edit: Ik heb ook nog nooit iemand ontmoet die dus wel met een 'stille' hand
zijn paard aan de teugel reed. Ik vind het dus wel bijzonder dat zoveel mensen zeggen dat
ze niet spelen met de teugels want dat kan gewoon niet. Je kan toch je eigen fout
inzien en er iets aan proberen te doen...
Laatst bijgewerkt door xApple op 17-01-10 15:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:18

Wat eerlijk en knap van je dat je dat toegeeft.
Ik snap dat je je een beetje schaamt, en dat vind ik wel terecht, maar je kunt pas veranderen als je je fout inziet, en dat doe je goed.

Respect! +:)+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:27

Echt super dat je je eigen fouten inziet! Daar begint het mee, open staan voor andere dingen :)

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:07

xApple schreef:
Edit: Ik heb ook nog nooit iemand ontmoet die dus wel met een 'stille' hand
zijn paard aan de teugel reed. Ik vind het dus wel bijzonder dat zoveel mensen zeggen dat
ze niet spelen met de teugels want dat kan gewoon niet.
Je kan toch je eigen fout
inzien en er iets aan proberen te doen...

nee? omdat jij het niet kan, kan niemand het?
tuurlijk geef je teugelhulpen maar dat is wat anders dan spelen met de teugels..
hoemeer jij beweegt met je hand, doe meer je je paard stoort in de mond....?!!

foutje... ik neem mijn opmerking terug.. verkeerd gelezen!!
Laatst bijgewerkt door Jytte op 17-01-10 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt