Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:37

Leuk over Friesen, jeeeeh :D
Natuurlijk waren de friesen van vroeger zwaarder als nu.
als ik vroeger op de manege vertelde dat ik een fries had, moest ik me nog net niet schamen. (,ijn eerste fries Olga, dochter van Wessel)

Maar nu ze zijn zo divers gefokt en dat is begonnen met de invloed van Naen.
Ook ik was woedend dat zon Fries goedgekeurd werd als dekhengst, tsss leek wel een arabier, wat bezielde het stamboek. (
Maar gelukkig had het stamboek er meer kennis van als ik want sindsdien zijn ze populairder dan ooit, ze zijn meer luxe gefokt en zeg nou eerlijk een fries aan het werk in de hoge dressuur, zelfs als niet liefhebber moet je ng net niet kwijlen. (toen ik Naen bij Rob zorn in het echt zag was ik ook verkocht trouwens wat een gigant)

Geef ze een kans want niet gek voor een ras wat bijna uitgestorven was en niet voor niets zoveel problemen heeft met het inteelt procent.

En dat alles van maar 3 hengsten.
De mooiste en beste paarden die er zijn, niet alleen uiterlijk maar op karakter liggen ze alle paarden een neuslengte voor.

Anoniem

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:42

Naen was een raar ding met een omstreden afkomst, op het moment dat daar kritische vragen over ontstonden verdween hij ook van het toneel. Je kunt hem ook niet beschouwen als een hengst die een echt stempel op het ras heeft gezet, en eerlijk gezegd ben ik daar niet rouwig om.
Over die inteeltpercentages maak ik me allang niet meer sappel, die zie je met de jaren steeds verder zakken.
Kwa karakter zijn lang niet alle Friezen koosjer, al wordt dat vaak wel klakkeloos aangenomen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:45

Het inteelt zal nooit verdwijnen want er komen geen andere stammen bij dus dat kan niet.
Naen een raar ding, dat is jou mening maar hij is zeker niet van het toneel verdwenen, oude Rob Zorn (eigenaar van Naen) is nog steeds een hengstenboer van betekenis als het op Friesen aankomt en Naen is en zal nooit vergeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:47

Hoe verklaar je dan dat in die tijd met name in het Noorden Naen werd verguisd en je hem op veel stambomen van Friezen niet terug vindt?
Over Zorn, die heeft zich ook niet geliefd gemaakt maar daar doe ik verder geen uitspraken over hier. Ik hou me wijselijk stil ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:48

just_bassie schreef:
Zo als jij het omschrijft Michelle zijn niet alle friezen hoor, het is hier volgens mij ook wel vaker gezegd dat de voorkeur hier ligt bij het slanke sportieve model ;)Met een goede beweging

Nou... ik heb een barok blokje met een boeg als een containerschip en daar ben ik toch echt helemaal stuk van hoor! Dus mijn voorkeur ligt al anders.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:59

Chaos schreef:
_Lott.

Bij mijn weten is het Bineke, inderdaad met Stef. En inderdaad van Kop Jansen. *D

op stef is Judith :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:59

pharagirlke schreef:
*proest :')

arme ruiter :')
Bleef die zitten trouwens?

gingen wel 1 of 2 eraf hoor

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:01

jannie86 schreef:
Michelle96 schreef:
ik vind het niet zo mooi ..
breedgebouwd , koubloedig ..
maar dat is MIJN mening hier over hoef ik dus ook geen boze pb of reactie''s te krijgen ;)

ik vind idt niet echt goed onderbouwt, friezen zijn warmbloed, en ja, die van vroeger waren breed, maar tegenwoordig?? >;) :n

mijn Friezen zijn niet echt koubloedig qua karakter :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:02

Nu ik dit allemaal lees he, ben ik dan echt de enige die de vroegere Fries veel mooier vind? :o

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:03

ja dat denk ik wel

ik hield niet van Friezen

en hoef never nooit een zware fries :o

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:05

suleilitha schreef:
Hoe verklaar je dan dat in die tijd met name in het Noorden Naen werd verguisd en je hem op veel stambomen van Friezen niet terug vindt?
Over Zorn, die heeft zich ook niet geliefd gemaakt maar daar doe ik verder geen uitspraken over hier. Ik hou me wijselijk stil ;)

Is niet waar weet ik uit ervaring.
Naen heeft veel betekend voor de Fries in het algemeen, daardoor zijn we anders gaan denken en is het begrip luxer geboren.
Ik heb nooit veel met Naen gehad maar ere wie ere toekomt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:05

_San87_ schreef:
Nu ik dit allemaal lees he, ben ik dan echt de enige die de vroegere Fries veel mooier vind? :o

*Zwaait, springt op en neer:HIERO!!!! IKKES!!!!*

Ik heb zwaar wief in de wei lopen. Is oud bloed (weliswaar nog steeds echt gewoon rood) en heeft ook ouderwetse bouw. Ik heb honderduizend foto's, dus zal wel eens kijken of er eentje voor publicatie geschikt is.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:06

_Lott schreef:
ja dat denk ik wel

ik hield niet van Friezen

en hoef never nooit een zware fries :o

Bregh is maar 530 kg hoor... valt toch wel mee met dat zwaar??? }>

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:06

Zwaar is misschien niet het juiste woord. Ik vind het zo ongelooflijk zonde dat de rassen zo popperig gefokt worden. De Haflingers zijn tegenwoordig ook al van die popjes, de Fjorden gaan dezelfde kant op. Waarom? ;(

Ik vind die lekkere robuuste rassen juist mooi om te zien :) En dat is met de Fries net zo.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:07

_San87_ schreef:

Noem eens een voorbeeld dan?
als je mocht kiezen bv tussen Wessel en Onne, wie kies je dan?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:07

_San87_ schreef:
Zwaar is misschien niet het juiste woord. Ik vind het zo ongelooflijk zonde dat de rassen zo popperig gefokt worden. De Haflingers zijn tegenwoordig ook al van die popjes, de Fjorden gaan dezelfde kant op. Waarom? ;(

Ik vind die lekkere robuuste rassen juist mooi om te zien :) En dat is met de Fries net zo.

Mijn paard vind jou heul lief. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:08

Voor Wessel kun je niet meer kiezen, die is allang dood. Beest kon behoorlijk over de benen gaan maar daar tegenin vererfde hij lelijke grote koppen ;) Uhm ramshoofden.
Verder had ie nogal eh tja, olifantengangen.
Ik zal straks eens op zolder kijken, daar moet nog een schoenendoos staan met foto's uit de jaren 80 en op eentje sta ik in de toenmalige Frieslandhal, met Wessel aan een touwtje!!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:24

wij hebben een nean merrie, nou die heeft een flinke stempel op onze fokkerij gezet hoor!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:25

eppie38 schreef:
_San87_ schreef:

Noem eens een voorbeeld dan?
als je mocht kiezen bv tussen Wessel en Onne, wie kies je dan?

Ik kan van Wessel geen mooie standfoto vinden. Ik vind dat Onne een lelijke hals heeft. Op de standfoto tenminste. Ik vind Beart wel een mooie hengst, maar ik heb geen idee of hij het oude of het nieuwere type is. Ik heb overigens wel gelezen dat het eerste doel van de FPS een luxe paard was, maar dat dit door crisis of zo, omgezet werd naar een zwaarder type. En dat nu het doel weer bijgesteld is.

Vooralsnog spreken de foto's die ik op Google van Wessel vond me meer aan. Maar het zijn allemaal bewegingsfoto's.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:27

beart is wel wat van het nieuwe type ja, alleen vind ik hem npgal te lang in de rug, en dat zie je ook bij zijn nakomelingen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:32

Nu ik wat verder heb gekeken, vind ik Leffert echt tof. En Piter ook. Alleen is de rug met net een fractie te lang.

Verder heb ik geen verstand van Friezen en hoe ze eruit moeten zien. Het valt me alleen op dat alles zo poppig word. Niet alleen de Friezen, maar ook de Haflingers en Fjorden en zo.

anouk0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:33

hallo ik snap niet egt wrm je dat zegt want ik rijdt zelf ook een fries en als je naar ze kijkt zijn ze mooie paarden helemaal zwart met lange manen en staart en als ze lopen tillen ze heel mooi hun beentjes op en vindt ze dan erg mooi lopen dus wrm zouden ze meer tuis horen voor de koets?

groetjes

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:34

suleilitha schreef:
Naen was een raar ding met een omstreden afkomst, op het moment dat daar kritische vragen over ontstonden verdween hij ook van het toneel. Je kunt hem ook niet beschouwen als een hengst die een echt stempel op het ras heeft gezet, en eerlijk gezegd ben ik daar niet rouwig om.
Over die inteeltpercentages maak ik me allang niet meer sappel, die zie je met de jaren steeds verder zakken.
Kwa karakter zijn lang niet alle Friezen koosjer, al wordt dat vaak wel klakkeloos aangenomen.

Ben ik niet met je eens. Naen stond vlakbij ons in de buurt ter dekking en was idd niet populair omdat hij volgens de meeste fokkers veel te licht was.
Wij hebben wel met hem gefokt toen en hebben daar fantastische fokmerries aan over gehouden, waar al onze huidige sportpaarden uit voortkomen.
Ook als je in de afstamming van andere goed presterende sportFriezen gaat kijken kom je héél vaak weer Naen tegen. Dat zegt toch genoeg, dat hij ondanks zijn laag aantal dekkingen zo'n stempel op de sportvererving gedrukt heeft?

Ik ben trouwens zelf ook niet persé voor een superdeluxe Fries. Wat ik echter niet mooi en functioneel vind aan de echte ouderwetse types is het korte voorbeen en het op de voorhand gebouwd zijn. Mijn ideaal ligt dus bij een meer barok type wat wel voldoende maat en een lang voorbeen heeft.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:34

Binnenkort ga ik ook met mijn Fries [Fetse x Jurjen] starten, ze is 7 jaar en eerst ingezet voor de fokkerij, maar met de huidige economie is het nu een leuk rijpaard geworden. Ilse is echt zwaar en groot. Haar stokmaat ligt iets boven de 1.70, haar dekenmaat is 215 en peesbeschermers passen niet om haar voorbenen om een idee te geven dat het niet tot de 'moderne' catogerie behoort.

Maar daarentegen loopt ze beeldig en heeft ze een prachtig front. Ik ben benieuwd wat de jury ervan vind als ik binnenkort de dressuurring binnen stap.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:35

@ jannie86, ik heb een naen ruin, wil je mij eens een foto mailen van jullie merrie ?
Heb pas ook een ruin zien lopen van naen en ik zag veel terug in Onne van mij.