Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Chaos schreef:Heb het wel gedaan, ook een 7jarige. Maar vindt die paarden toch vaak een stuk lastiger, en naar mijn mening hebben ze na zo laat inrijden veel meer tijd nodig om dingen aan te leren. Wat ook logisch is, kijkende naar trainingsfysiologie.
fransje23 schreef:horseyfries schreef:Wat is volgens jou het bewijs dat een beetje longeren of onder het zadel rijden in de bak wél slijtage geeft en ingespannen rechtuit niet?
Ten eerste heb ik het niet over een beetje longeren of onder het zadel rijden.Een beetje is ook subjectief, wat is een beetje? Iedere dag 20 minuten? een uurtje etc.
Bij longeren en werken in de bak komt er door de rondjes veel druk op de binnenkzijde en zeker bij paarden die niet volgroeid zijn, slap zijn en geen balans hebben is deze druk niet goed verdeeld.
Ik weet overigens niet of er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is. Dat onbelaste beweging rechtuit een positieve invloed heeft op pezen en botdichtheid is wel bewezen. Onderzoeken heb ik als eens gepost op Bokt bij de discussie of het verantwoord is dravers op jonge leeftijd te beleren en trainen.
horseyfries schreef:Toch is "een beetje longeren of onder het zadel rijden" wél wat er over het algemeen gebeurt met die paarden die op 2,5 of 3 worden ingereden. Ik ken verschillende professionele zadelmakmakers en de meesten van hen doen niet meer dan een kwartier, twintig minuten per paard.
Is dat niet een beetje?
Als dat een beetje is, zeg je dus ook dat dat geen kwaad kan?
horseyfries schreef:Daarmee heb je nog niet geantwoord. Wat vroeg je in die training? Oefeningen op B niveau of oefeningen op Z2 niveau?
horseyfries schreef:Wat er met ze gebeurd als ze verkocht zijn heb je nooit in de hand, dus dat vind ik een heel raar argument. Dus jij zou nooit een veulen verkopen want dan worden ze misschien op hun drie jaar zadelmak gemaakt terwijl je dat niet wilt?
horseyfries schreef:Fok dan maar niet teveel![]()
De ontwikkeling van uithoudingsvermogen voor endurance is idd een totaal ander doel en vereist een totaal andere training dan bijv. dressuur of springen.
Daarmee komen we op het volgende: het wel of niet inrijden op 3 jarige leeftijd heeft ook te maken met welk doel je hebt met je paard en welke sport je evt. wilt gaan beoefenen.
Lovely schreef:Fransje, heb je zelf al ervaring opgedaan met die opfokbedrijven, of heb je het alleen nog van horen-zeggen?
Ook met een endurancepaard zou ik op een vrij jonge leeftijd al aan het lichaam gaan werken om hart, longen en benen te ontwikkelen.
horseyfries schreef:Tsja, ik heb geen paarden om ze bij een ander onder te brengen, hoe goed ik ook denk dat ze voor ze zouden zorgen.
MargrietJonk schreef:Zadel en hoofdstel heeft ze al eens voor de fun in en om gehad.
Elaine schreef:MargrietJonk schreef:Zadel en hoofdstel heeft ze al eens voor de fun in en om gehad.
Naar mijn mening gaat t al fout als je zulke grote stappen zet 'voor de fun'. Het is voor zo'n beestje een enorme stap om een zadel op te krijgen, om nog maar niet te spreken van een bit.. Zadelmak maken en inrijden is imo een hele serieuze zaak. Je moet wel plezier houden in je hobby, maar om nou dingen voor de fun te gaan doen... daar zakt mn broek van af.Om terug te komen op de rode draad.. Ik denk niet dat er een bepaalde leeftijd is die goed of niet goed is. Je paard is er klaar voor of niet . (punt) . Qua bouw & qua brains.
Elaine schreef:Om terug te komen op de rode draad.. Ik denk niet dat er een bepaalde leeftijd is die goed of niet goed is. Je paard is er klaar voor of niet . (punt) . Qua bouw & qua brains.