Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:16

Ik denk niet dat vroeg inrijden erg goed is, maar als je te lang wacht leert het paard zo weinig. + je moet heel lang wachten, als er bijvoorbeeld een veulen is geboren, voordat je hem eindelijk kan gaan inrijden. + je kan heel laat pas beginnen met wedtrijden rijden, en omdat je paard (bijvoorbeeld op zijn 9e ingereden) nog niet veel ervaring heeft, kom je ook in de problemen. Want het kan echt een jaar of 4, of nog langer duren voordat je paard eindelijk echt fijn loopt, en goede wedstrijdervaring heeft. Dus dan kun je een goede B proef neerzetten. Maar je paard is dan inmiddels alweer 13, dus én je zou al weer bijna moeten stoppen om hem/haar met pensioen te zetten, én een 13 jarig paard dat B loopt is veel minder waard dan bijvoorbeeld een 5/6 jarig paard dat B loopt.

Ik denk dat het beste is om al gewoon al vanaf veulens aan af te richten. Dus gewoon voetjes optillen, veel aaien, borstelen, alvast wandelingetjes maken met de merrie en het veulen. Daar leren ze zobizo al veel van. En dan heb je al een grote voorsprong. Als jaarling doe je hetzelfde. Als het paard eraan toe is, gerust met 2 jaar een zadeltje opleggen, en veel rust geven. Gewoon beetje bij beetje, is ook veel beter dan een instantie als "Vandaag haal ik het paard uit de wei en ik ga hem inrijden, zodat ik morgen op wedstrijd kan) Heb gewoon lol met je knol, en doe rustig aan, dan is het voor julllie alletwee leuk.
Laatst bijgewerkt door Evanescence8 op 19-10-09 08:23, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:19

Chaos schreef:
Heb het wel gedaan, ook een 7jarige. Maar vindt die paarden toch vaak een stuk lastiger, en naar mijn mening hebben ze na zo laat inrijden veel meer tijd nodig om dingen aan te leren. Wat ook logisch is, kijkende naar trainingsfysiologie.

Ik ben erg benieuwd waarom dat logisch is kijkend naar de trainingsfysiologie.

Mijn paard was overigens op 12 jaar alleen zadelmak en er was al jaren nauwelijks wat meegedaan maar die pakte alles toch erg snel op hoor. :)

horseyfries

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:04

Wat noem jij "alles"??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:07

fransje23 schreef:
horseyfries schreef:
Wat is volgens jou het bewijs dat een beetje longeren of onder het zadel rijden in de bak wél slijtage geeft en ingespannen rechtuit niet?

Ten eerste heb ik het niet over een beetje longeren of onder het zadel rijden. ;) Een beetje is ook subjectief, wat is een beetje? Iedere dag 20 minuten? een uurtje etc.

Bij longeren en werken in de bak komt er door de rondjes veel druk op de binnenkzijde en zeker bij paarden die niet volgroeid zijn, slap zijn en geen balans hebben is deze druk niet goed verdeeld.

Ik weet overigens niet of er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is. Dat onbelaste beweging rechtuit een positieve invloed heeft op pezen en botdichtheid is wel bewezen. Onderzoeken heb ik als eens gepost op Bokt bij de discussie of het verantwoord is dravers op jonge leeftijd te beleren en trainen.

Toch is "een beetje longeren of onder het zadel rijden" wél wat er over het algemeen gebeurt met die paarden die op 2,5 of 3 worden ingereden. Ik ken verschillende professionele zadelmakmakers en de meesten van hen doen niet meer dan een kwartier, twintig minuten per paard.
Is dat niet een beetje?
Als dat een beetje is, zeg je dus ook dat dat geen kwaad kan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:31

horseyfries schreef:
Toch is "een beetje longeren of onder het zadel rijden" wél wat er over het algemeen gebeurt met die paarden die op 2,5 of 3 worden ingereden. Ik ken verschillende professionele zadelmakmakers en de meesten van hen doen niet meer dan een kwartier, twintig minuten per paard.
Is dat niet een beetje?
Als dat een beetje is, zeg je dus ook dat dat geen kwaad kan?

Ik neem aan dat een beetje, als dat dus werkelijk een beetje is, waarschijnlijk minder kwaad kan. Maar wat gebeurt er met dat paard wat zadelmak verkocht wordt? En waarom zou je risico's nemen?
Laat een jong paard gewoon nog zoveel mogelijk paard zijn. Wil je ze als goed in de spieren, conditie en goede benen stop ze lekker in de opfok buiten Nederland waar ze op heuvels/bergen op een neer moeten lopen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:33

horseyfries schreef:
Wat noem jij "alles"??

Alles wat ik vanaf toen aanpakte in de training. :) Is net zo subjectief als een "een beetje" :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:28

Daarmee heb je nog niet geantwoord. Wat vroeg je in die training? Oefeningen op B niveau of oefeningen op Z2 niveau?
Zit nogal verschil in ;)

Een beetje longeren of zadelmak maken bestaat vaak uit het in een rustig tempo laten stappen, draven en soms een rondje galopperen. Als ze net erop zitten wordt er ook veel aandacht besteed aan opstappen en in een rustig tempo een twintig minuten rijden met regelmatig stap.

Het idee om ze op te laten groeien buiten Nederland zal voor sommige mensen misschien een fijne oplossing zijn, ik persoonlijk heb graag mijn oog op mijn eigen paarden als ze opgroeien en dan is dat geen optie.

Wat er met ze gebeurd als ze verkocht zijn heb je nooit in de hand, dus dat vind ik een heel raar argument. Dus jij zou nooit een veulen verkopen want dan worden ze misschien op hun drie jaar zadelmak gemaakt terwijl je dat niet wilt?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:45

horseyfries schreef:
Daarmee heb je nog niet geantwoord. Wat vroeg je in die training? Oefeningen op B niveau of oefeningen op Z2 niveau?

Ik heb haar eerste gewoon ingereden, ze was tenslotte alleen zadelmak op haar 12e, dus stuur, rem en tempocontrole er op. Daarna heb ik mij gericht op de endurance en was de dressuur om haar soepel en los te houden. Als ik een dressurmatigniveau moet zeggen..ik heb geen idee mede omdat het mij niet zoveel interesseert. Dressuur is voor mij een middel om mijn paard haar lichaam goed te laten gebruiken en soepel te houden. Ze mag wel enduranceklasse 3 lopen.

horseyfries schreef:
Wat er met ze gebeurd als ze verkocht zijn heb je nooit in de hand, dus dat vind ik een heel raar argument. Dus jij zou nooit een veulen verkopen want dan worden ze misschien op hun drie jaar zadelmak gemaakt terwijl je dat niet wilt?

Ja, dat zou voor mij een reden zijn om nooit een veulen te verkopen, de kopers te screenen en een eerste recht van terugkoop te willen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:17

Fok dan maar niet teveel ;)

De ontwikkeling van uithoudingsvermogen voor endurance is idd een totaal ander doel en vereist een totaal andere training dan bijv. dressuur of springen.
Daarmee komen we op het volgende: het wel of niet inrijden op 3 jarige leeftijd heeft ook te maken met welk doel je hebt met je paard en welke sport je evt. wilt gaan beoefenen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:31

horseyfries schreef:
Fok dan maar niet teveel ;)

De ontwikkeling van uithoudingsvermogen voor endurance is idd een totaal ander doel en vereist een totaal andere training dan bijv. dressuur of springen.
Daarmee komen we op het volgende: het wel of niet inrijden op 3 jarige leeftijd heeft ook te maken met welk doel je hebt met je paard en welke sport je evt. wilt gaan beoefenen.

:D Was ik al niet van plan om veel te gaan fokken. Al weet ik wel goede opfokadressen in het buitenland, met heuvels, waar ik mijn jonge paard met een gerust hart neer zou zetten de eerste paar jaar.

Ik vind dat het doel en welke psort je wilt gaan doen niet echt een criterium is voor het jong beginnen. Nu zijn er in de drafsport natuurlijk wel 2-jarige koersen en daar ben ik dan ook geen voorstander van. Je wilt in principe toch dat een paard zo lang mogelijk, in goede gezondheid, mee gaat of je nu dressuur rijd of endurance.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:40

Fransje, heb je zelf al ervaring opgedaan met die opfokbedrijven, of heb je het alleen nog van horen-zeggen?
Ook met een endurancepaard zou ik op een vrij jonge leeftijd al aan het lichaam gaan werken om hart, longen en benen te ontwikkelen.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:56

Mijn paardje heb ik met 4 jaar ingereden.
Heel rustig beginnen en hij heeft ook nog daarna 2 a 3 maanden vrij gehad.

Maar hij is al vanaf zijn 9de maand bij mij.
En heb wel veel met heb gewandeld en mijn stemhulpen geleerd.

Hij is op zijn 3de ongeveer 2 x in de week gelongeerd.
Allemaal op een leuke manier en rustige manier.

Op zijn 3de had ik er niet opgegaan omdat het nog echt een kleuter was.
Maar ik vind zelf 4 een mooie leefdtijd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:33

Lovely schreef:
Fransje, heb je zelf al ervaring opgedaan met die opfokbedrijven, of heb je het alleen nog van horen-zeggen?
Ook met een endurancepaard zou ik op een vrij jonge leeftijd al aan het lichaam gaan werken om hart, longen en benen te ontwikkelen.

Welke opfokbedrijven? Die in meer glooiend terrein? Ik heb een aantal kennissen buiten Nederland waar ik mijn paard zou kunnen brengen. Of bedoel je dat niet?

Hart, longen en benen kunnen paarden heel goed zelf ontwikkelen in meer heuvelachtig terrein en bij 24/7 buiten. Voordeel is ook dat het terrein ook wat ruiger en minder gecultiveerd is dan bij ons waardoor ze moeten goed op letten waar ze lopen en behendig worden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:44

Tsja, ik heb geen paarden om ze bij een ander onder te brengen, hoe goed ik ook denk dat ze voor ze zouden zorgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:08

horseyfries schreef:
Tsja, ik heb geen paarden om ze bij een ander onder te brengen, hoe goed ik ook denk dat ze voor ze zouden zorgen.

Ik ben er zelf van overtuigd dat een heuvelachtige situatie met 24/7 buiten (met schuilgelegenheid en dagelijkse controle etc.) in een groep beter is voor de goede ontwikkeling van een jong (endurance)paard dan hier in Nederland. Ik zou een jong paard dus wel naar een ander brengen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 23:14

ik vind rond de 4.5 5 jaar perfect!!
ze zijn goed volgroeid en tog nog lekker jong om bepaalde dingen te corrigeren!!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:42

ik vind 3 jaar absoluut niet te jong MITS je het met beleid doet, 3 x in de week longeren, zadeltje erop, rustig zadelmak maken, ieder paard geeft aan als hij/zij het teveel vind worden en reageer daar dan ook op! ik maak ze altijd zo jong zadelmak en ben dan zeker weten langer bezig met rustig de basis oefenen, veeeel stappen en ook naar het bos, dus spelenderwijs wijzer maken. en zeker na het zadelmak maken in de zomer een paar maanden terug in de wei zetten. :) niks zieligs aan dus!
vaak als je ze bij 5/6 of weet ik t hoe oud inrijd denken de mensen.. o nu is het paard oud genoeg dus ik ga hop een dressuurproef rijden over een maand en DAT vind ik pas zielig, volgens mij is dat 10 x slechter voor de spieren etc ( 5 jaar of langer! niks hoeven doen en dan ineens! moeten werken) nee hoor ik hou het lekker bij 3 jaar (sommigen 4 jaar) maar ik hoef er geen die met 8 een keer wat geleerd word... die spieren die ze dan nog moeten inhalen omdat ze al die jaren niks hebben hoeven doen, is voor ons niet te begrijpen.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:58

Ik heb een twee jarige bijna 2 1/2 (november). Ik longeer haar 1 a 2 x in de week 10 minuten. Voor de stemcommando's goed aan te leren en op te volgen. Afgelopen week heb ik haar tussen de lange lijnen gehad. De bedoeling is dat ze deze winter voor de kar kan, of wat bandjes slepen in de bak. Zadel en hoofdstel heeft ze al eens voor de fun in en om gehad. Daar gaf ze niks om :P
Afbeelding

Met 2 3/4 vind ik haar wel gereed voor 'echt' een zadel om en eens af en toe erop zitten.
hoewel ikzelf niet groot en zwaar ben

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:26

mijn paard was 2,5 toen ik ging beginnen met longeren en 2 maanden voordat ze 3 werd zat ik erop dit kwam omdat ze er gewoon klaar voor was ze had een mooie sterke bouw en wou enorm graag werken voor je! toen ze eenmaal zadel mak was heb ik er 2 maanden om het land gezet en kon ze nog even lekker spelen.. na die 2 maanden vond ze het heerlijk om weer te lopen.. dus ik ben voor en tegen voor 2,5 inrijden 2,5 jaar kan maar ik vind dat je paard er dan wel klaar voor moet wezen.. als mijn paard er niet klaar voor was had ik gerust ook nog gewacht tot ik vond dat ze wel klaar ervoor was..

helaas is ze op 5 jarige leeftijd overleden aan een gebroken been..

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:30

MargrietJonk schreef:
Zadel en hoofdstel heeft ze al eens voor de fun in en om gehad.

Naar mijn mening gaat t al fout als je zulke grote stappen zet 'voor de fun'. Het is voor zo'n beestje een enorme stap om een zadel op te krijgen, om nog maar niet te spreken van een bit.. Zadelmak maken en inrijden is imo een hele serieuze zaak. Je moet wel plezier houden in je hobby, maar om nou dingen voor de fun te gaan doen... daar zakt mn broek van af.

Om terug te komen op de rode draad.. Ik denk niet dat er een bepaalde leeftijd is die goed of niet goed is. Je paard is er klaar voor of niet . (punt :Y) ) . Qua bouw & qua brains.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:41

vind ik ook het hangt af of je paard er klaar voor is!!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:29

Elaine schreef:
MargrietJonk schreef:
Zadel en hoofdstel heeft ze al eens voor de fun in en om gehad.

Naar mijn mening gaat t al fout als je zulke grote stappen zet 'voor de fun'. Het is voor zo'n beestje een enorme stap om een zadel op te krijgen, om nog maar niet te spreken van een bit.. Zadelmak maken en inrijden is imo een hele serieuze zaak. Je moet wel plezier houden in je hobby, maar om nou dingen voor de fun te gaan doen... daar zakt mn broek van af.Om terug te komen op de rode draad.. Ik denk niet dat er een bepaalde leeftijd is die goed of niet goed is. Je paard is er klaar voor of niet . (punt :Y) ) . Qua bouw & qua brains.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, waarom zou je niet even een zadel opleggen als je denkt dat je paard dat niet akelig gaat vinden? Dat is nog niet echt werken en dat maar het nadien allemaal maar makkelijker want paard heeft al spelenderwijs even een zadel op gehad en gaat er dan ook helemaal niets aan vinden wanneer je 'echt' aan het werk wil. Het is idd een hobby maar net dat zou ook zo moeten zijn voor je paard en dan kan je beter geleidelijk aan alles opbouwen en dus af en toe even kijken hoe paard gaat reageren wanneer je een zadel gaat opleggen hoort daar (in mijn opinie) bij... ik denk niet dat je daar veel verkeerd mee kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:39

Mijn paard is 2,5 en die heeft van de week voor het eerst een longeersingel om gehad, wel met beleid hoor :). Het ging heel goed en ik zal het later deze week nog eens herhalen en langzaammaarzeker een gewoonte gaan maken. Het hoofdstel moet ook nog gaan gebeuren, maar je kan niet alles tegelijk doen.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:33

Zo ben ik ook begonnen met m'n jonge paarden en dat ging altijd wel goed, we kregen altijd complimenten dat onze jonge paarden zo'n goede manieren hebben :-)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:16

Elaine schreef:
Om terug te komen op de rode draad.. Ik denk niet dat er een bepaalde leeftijd is die goed of niet goed is. Je paard is er klaar voor of niet . (punt :Y) ) . Qua bouw & qua brains.

Op welke momenten bepaalde groeischijven sluiten ligt redelijk vast ongeacht het ras. De laatste groeischijven van een ijsco sluiten op 7 net als die van een shet of een kwpn-er. Dat soort dingen zijn gegevens waar je rekening mee kan houden.