Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:28

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:35

horseyfries schreef:
Ik heb even een filmpje opgezocht waar dezelfde manier van piafferen als op de foto van Henriquet te zien is.
Ziet het er dan nog zo geweldig uit? Kijk alleen maar al in het eerste gedeelte naar de voorwaartse tendens, om over de uitdrukking van het paard en het zwiepen van de staart nog maar niet te spreken.

De oude Henriquet was al onder de zoden voor het protocol voor www werd bedacht. Jouw ´dezelfde manier´ is een aanname zonder enige basis.

Je kan ook wat de dochter en schoonzoon of ooit leerlingen van J.C.Dysli doen niet samenvatten als ´dezelfde manier´ als die van deze grootmeester zelf. Dat is het verschil tussen een grootmeester en een pupil.

Waar het topic over gaat is of wat Totilas laat zien en waar deze voor beloond wordt wel in lijn is met klassieke dressuur.
Mijn antwoord op deze vraag is dat de jury hiermee een belastende vorm van de gangen beloont en dit is in strijd met een fundament onder klassiek dressuur.
Het paard dient geleerd te worden efficient en minimaal belast onder het ruitergewicht te gaan.

KiWiKo

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:38

en dat word mijnsinziens getoond :D

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:43

God God, wat hebben we er allemaal weer veel verstand van zeg!
Zelf beter dan de hele internationale jury bijeen. Chapeau hoor! :n

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:44

Ik ben ook van mening dat Totilas nu iets 'te' is, waar is het 'paard' gebleven?

Alles heeft zijn grenzen, overtref je deze zelf; Prima, maar overtref ze niet van het paard!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:50

Wat is er geen paard aan Totilas?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:01

horseyfries schreef:
Het is idd een jong overenthousiast dier die graag al zijn talenten showt

Volgens mij gaat dit topic niet over het her-jureren van proef x of y van Totilas aan de hand van wat beelden. De mensen die hier enige bladzijden terug kritische geluiden lieten horen hadden het over het tweede deel van de topic-titel. Is het niet te extreem? Totilas is maar een voorbeeld. De vraag is eigenlijk..als dit soort bewegingen zo hoge scores krijgen, dan is het klaarblijkelijk wat de jury's als hoge kwaliteit dressuur zien. Als dit hoge kwaliteit dressuur is, hoe ziet de toekomst er dan uit? Nog meer en hoger? Wat krijgt binnen 5 jaar een 10?
Is dit iets wat gedragen wordt door de basis? Of vaart die jury een eigen koers die inderdaad in de eerste plaats meer show tot doel heeft?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:03

ik weet het niet Bandida.......... wellicht moeten de juryleden van de Fei maar eens bij jou en HC in de leer, misschien leren ze dan wat dressuur nou eigenlijk inhoud en wat men zou moeten willen zien?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:06

Dit wil men zien, dat is duidelijk.
Wat erna komt is de vraag. Wat als Totilas geen fouten meer maakt????

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:09

KiWiKo schreef:

Zelfs als je het mooi vind kun je toch niet beweren dat dit een efficiente manier van lopen is. Zo grijpen met de voorbenen gaat echt veel energie verloren. Allemaal loze kracht.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:12

liedje89 schreef:
Zelfs als je het mooi vind kun je toch niet beweren dat dit een efficiente manier van lopen is. Zo grijpen met de voorbenen gaat echt veel energie verloren. Allemaal loze kracht.

Wieltjes eronder en benen helemaal niet optillen zou het meest efficiënt zijn. ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:14

KiWiKo schreef:
ik weet het niet Bandida.......... wellicht moeten de juryleden van de Fei maar eens bij jou en HC in de leer

Nou, bij mij komen ze het erf niet eens op dus dat zou niet opschieten.
Beetje stom dat je weer persoonlijk gaat reageren, 't was een welgemeende vraag.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:23

nou ja.......... is toch niet persoonlijk :)

Ik vind echt dat als jullie menen dat de internationale juryleden van de Fei, die Totilas zijn proeven moeten voorzien van een waardering, volledig de plank misslaan met betrekking tot het dressuurtechnische gedeelte dat jullie (en daar schaar ik gemakshalve ook even Professor en FS onder, en iedereen anders die de schoen past) dan vooral de huidige gevestigde orde moeten onderwijzen hoe het wel gezien moet worden.

Is niet persoonlijk maar een logisch vervolg op het beweren dat de huidige juryleden geen verstand van zaken hebben en jullie wel :)

Als ik tegen iemand zeg dat die iets fout doet, moet ik onderwijzen hoe het dan wel moet......... logisch toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:24

liedje89 schreef:
KiWiKo schreef:

ik loop ook niet efficient op mijn hakken :D maar als ik acte de presance moet geven, gaan ze toch echt aan :)

Totilas loopt echt in het dagelijkse werk niet zo, zoals hij in de baan loopt hoor :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:29

Hermelientje schreef:
liedje89 schreef:

Wieltjes eronder en benen helemaal niet optillen zou het meest efficiënt zijn. ;)

Ja, je kan het natuurlijk ook de andere kant op overdrijven. Overgens denk ik dat het heel zwaar rolschaatst zo in de bak :+ , dus dat is ook veel kracht die verloren gaat. Ik vind het ook wel een kwestie van smaak hoor, en of het zoveel belastender is weet ik ook niet maar efficient, sorry dat zie ik er echt niet in.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:36

liedje89 schreef:
maar efficient, sorry dat zie ik er echt niet in.

Nou lijkt me wel gezien de punten en de linten :D

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:42

Hoe prachtig weer te zien dat 99% weer de mond vol heeft van hoe het NIET hoort, de mening met veel grootspraak verkondigt en vooral om het hardst schreeuwt hoe zielig, achterlijk en onnatuurlijk de bewegingen van Totilas zijn, hoe een slechte ruiter Gal is, en oh oh oh wat nog wel niet meer.

Diezelfde 99% echter beseft niet dat ze qua niveau nog niet 500 meter ACHTER Edward mogen lopen als het om het rijden van paarden gaat, en nog net het zand mogen inhaleren van wat Totilas opwerpt tijdens zijn fenomenale draf-tour. :D

Typisch weer een voorbeeld van "de beste stuurlui staan aan wal". En het verbaast me oprecht dat er zoveel mensen zijn, die nog niet winstpuntwaardig uit een onderlinge B-wedstrijd kunnen komen, zo'n grote mond kunnen hebben.

Als je denkt dat je het beter kan - doen! Ga er voor en rijd jezelf in de picture. Wees beter en rijd jezelf in het A-kader, ga voor London 2012. Bewijs dat Totilas niets is, Gal een ruiter van lik-me-vestje en dat je zelf beter bent. Dan trek ik mijn woorden terug, neem mijn hoed af en buig diep voor je.

Tot die tijd: Stop met zeuren en leer eerst zelf maar eens rijden. Ik zie hier op bokt méér ruk, pluk en trekwerk, scheve ruiters, hangende armen, scheve paarden en noem maar op dan mij lief is. Genoeg werk aan de winkel dus, in plaats van een ander (heel goedkoop) af te zeiken. :)

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:43

amen.

Ank89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:49

_/-\o_

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:50

Is al eerder gezegd, maar dat je het zelf niet direct of beter kunt, wil niet zeggen dat je het maar kritiekloos hoeft te bewonderen.

En hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Meewind en tegenwind.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:51

Wat in onzin barmat, Je mag een boek of film dus ook niet saai/slecht/plotloos vinden als je zelf geen beter verhaal kan schrijven. Je moet eerst een master in voeding halen voordat je in twijfel mag trekken wat er op de verpaking staat.

Kom op zeg dat je er niet naar streeft om iets beter te kunnen betekend nog niet dat je er niet kritisch over mag zijn. Ik ben zelf veel te chaotisch om het land te regeren mag ik dan niet meer kritisch naar de regering kijken. Wat een non-argument zeg.

Als iemand vind dat ruiters tegenoordig om verkeerde redenen(te veel op show te weinig op techniek) de wedstrijd winnen moeten zij dus (in hun eigen ogen) ook verkeerd gaan rijden zodat ze recht van spreken hebben 8)7 .

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:52

Oh pas op wat je zegt! Je hebt geen onderbouwende feiten! :=
(ben het TO-TAAL met je eens! Wat een GEZEIK hier! :roll:)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:53

Bandida schreef:
horseyfries schreef:
Het is idd een jong overenthousiast dier die graag al zijn talenten showt

Volgens mij gaat dit topic niet over het her-jureren van proef x of y van Totilas aan de hand van wat beelden. De mensen die hier enige bladzijden terug kritische geluiden lieten horen hadden het over het tweede deel van de topic-titel. Is het niet te extreem? Totilas is maar een voorbeeld. De vraag is eigenlijk..als dit soort bewegingen zo hoge scores krijgen, dan is het klaarblijkelijk wat de jury's als hoge kwaliteit dressuur zien. Als dit hoge kwaliteit dressuur is, hoe ziet de toekomst er dan uit? Nog meer en hoger? Wat krijgt binnen 5 jaar een 10?
Is dit iets wat gedragen wordt door de basis? Of vaart die jury een eigen koers die inderdaad in de eerste plaats meer show tot doel heeft?

In mijn eerste antwoord staat al een antwoord op de vraag of het te extreem is Bandida, heb je het hele topic gelezen?

@ Barmat: :j volkomen mee eens. Maar de ergste categorie is nog wel die die je niet ziet voorbijkomen op foto's of filmpjes op Bokt, de hardroepers met een leeg profiel die zo trots zijn op hun eigen prestaties dat ze ten koste van alles hun identiteit geheim willen houden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:56

liedje89 schreef:
Wat in onzin barmat, Je mag een boek of film dus ook niet saai/slecht/plotloos vinden als je zelf geen beter verhaal kan schrijven. Je moet eerst een master in voeding halen voordat je in twijfel mag trekken wat er op de verpaking staat.

Kom op zeg dat je er niet naar streeft om iets beter te kunnen betekend nog niet dat je er niet kritisch over mag zijn. Ik ben zelf veel te chaotisch om het land te regeren mag ik dan niet meer kritisch naar de regering kijken. Wat een non-argument zeg.

Als iemand vind dat ruiters tegenoordig om verkeerde redenen(te veel op show te weinig op techniek) de wedstrijd winnen moeten zij dus (in hun eigen ogen) ook verkeerd gaan rijden zodat ze recht van spreken hebben 8)7 .

Je kunt pas verstand hebben van die techniek en de fouten die daarbij horen als je zelf op dat niveau traint of rijdt ja.
Ik kan ook tienduizend boeken lezen over zwemmen, maar gooi me in het water zonder te oefenen en ik verzuip nog altijd. Dan weet en kan ik het dus nog altijd niet beter dan Pieter vd Hoogenband. En als die dus met een nieuwe techniek een wereldrecord haalt, dan zou het in mijn ogen wel héél dom zijn als ik daar dan als iemand die verzuipt in het water van ga zeggen dat die techniek niet goed is. Blijkbaar vind jij dat juist heel logisch?
Tsja, meningen kunnen verschillen.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:57

Barmat schreef:
Als je denkt dat je het beter kan - doen! Ga er voor en rijd jezelf in de picture. Wees beter en rijd jezelf in het A-kader, ga voor London 2012. Bewijs dat Totilas niets is, Gal een ruiter van lik-me-vestje en dat je zelf beter bent. Dan trek ik mijn woorden terug, neem mijn hoed af en buig diep voor je.

Je gaat hierbij uit van het standpunt dat FEI klassieke dressuur het hoogst is van goed paardrijden en dat wordt door een groot deel van de ruiterij niet onderschreven, juist níet.
Het niet eens veilig te paard op kunnen halen van de behaalde prijs is een illustratie van het relatieve van het goed van FEI dressuur.

Laten ´we´ eens de gangen, tempi en lengtes daarin, tonen op de provinciale 80-weg met vrachtverkeer ;)
Gangwisselend aan de hulpen een weg omlaag zoeken van een met rolkeien bezaaide steíle hellingboomgaard terwijl de olijven geoogst worden :D
Of rijtechnisch correct door het verkeer op marktdag boodschappen halen in het centrum.

Laten ´we´ niet vergeten wat paardrijden ís en dat dresseren daarvan in dienst staat. Paardrijden is het betrowubaar veilig vergroten van de mobiliteit van de mens.
Klassieke dressuur heeft als specifieke dresuurvorm daarbij nota bene in de doelstellingen staan dat een onderdeel van het beleren het doel is het paard minimaal te belasten.
Dat maakt dat een peiler van FEI Klassieke Dressuur het beleren om met minimale belasting paard te rijden.
De oefeningen zijn ooit bedacht als toetst. Dit is volledig verworden en nu geen bewijs van goed paardrijden meer.

Mee Barmat, een wedstrijd in ringdressuur is geen criterium voor goed paardrijden. Dat Totilas hoge punten krijgt voor wat deze gevraagd wordt te laten zien illustreert de loskoppeling van het jureren van de eigen doelstellingen.