Het nut en doel van clinic's, kan het de mening veranderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:32

ik vind het nogal wat dat de innitiatiefneemster van dit evenement, tevens TS .......... verzocht word om hier maar niet meer te posten :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:37

Vrouwen.... zucht... vaak snap ik ze zelf ook helemaal niet !Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 18-12-09 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:37

horseyfries schreef:
Modie, als ik nu zeg dat ik graag wil dat je blijft? Ik zie geen enkele reden waarom jij je als TS nu terug zou trekken hoor, wat anderen ook zeggen.

KiWiKo schreef:
ik vind het nogal wat dat de innitiatiefneemster van dit evenement, tevens TS .......... verzocht word om hier maar niet meer te posten :)

Dan heb ik het vast verkeerd begrepen.
Ook goed hoor. :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:50

hopla schreef:
Er zijn inmiddels een hoop posten hier door het boktteam weggehaald. Vast niet voor niets. 8-)
Als ik het goed heb was Modie één van de initiatiefnemers voor de clinic. Er is tijdens de voorbespreking vast iets misgegaan want sinds die tijd schopt zij behoorlijk rond zich heen. En dat werkt hier op sommige als een rode lap op een stier.
Zou het niet beter zijn om je uit dit topic dan terug te trekken Modie?
Dan wordt het er hier vast weer wat beschaafder op.
Alvast bedankt.

Het boktteam is niet kwalijk te nemen voor wat anderen schrijven, die moeten volgens hun boktregels dat soort berichten verwijderen. En ingrijpen volgens hun regels, wat mij persoonlijk ook niet vreemd is. Gezien ik niet een gemakkelijke bokker ben.
Ik weet niet wat er gebeurd is en gaande is, maar dat kan beter per pb geschreven worden tussen die het aan gaan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:52

horseyfries schreef:
Modie, als ik nu zeg dat ik graag wil dat je blijft? Ik zie geen enkele reden waarom jij je als TS nu terug zou trekken hoor, wat anderen ook zeggen.

Wat mij betreft hoeft modie ook niet weg, ben tegen verbannen dat zal wel bekend zijn. En modie haar denkwijze over rijden vindt ik zeer interessant. Ik ben een leergierig en nieuwsgierig persoon, zou graag van modie willen leren. Modie laat je niet weg jagen, blijft vooral onderbouwd inhoudelijk plaatsen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:53

Paardentango schreef:
Vrouwen.... zucht... vaak snap ik ze zelf ook helemaal niet !Afbeelding

Gelukkig maar, dacht dat wij mannen alleen dat probleem hadden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:59

Heremetijd.. wat een onvoorstelbaar geneuzel dit, en dat al gans de lange dag... elkaar vliegjes afvangen, pacifistisch, maar verholen agressief gewauwel over hoe men lief moet zijn tegen elkaar, drukdoenerij over beleefdheidsvormen of forum-anonimiteit... basta! Ik was à priori geïnteresseerd te zien waar en wanneer er ooit een clinic zou komen - na al die beterweterige en grootsprakerige flauwekul die een aantal van de deelnemers hier en in andere topics over en weer gooiden.. nu vraag ik mij alleen nog maar af hoe mensen met zo'n kennelijk gebrek aan discipline en zelfbeheersing ooit nog een fatsoenlijke clinic in elkaar kunnen zetten. Al die mooie woorden over fatsoen en respect - heb dan ook eens respect voor de 'onschuldige lezer'die met uw onderling gekissebis niets te maken wil hebben. Als u allen zich wel 'en petit comité' fatsoenijk en prettig kunt gedragen, wat verspilt u hier dan nu een tijd en energie. Foei!!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:07

Jannepauli schreef:
Heremetijd.. wat een onvoorstelbaar geneuzel dit, en dat al gans de lange dag... elkaar vliegjes afvangen, pacifistisch, maar verholen agressief gewauwel over hoe men lief moet zijn tegen elkaar, drukdoenerij over beleefdheidsvormen of forum-anonimiteit... basta! Ik was à priori geïnteresseerd te zien waar en wanneer er ooit een clinic zou komen - na al die beterweterige en grootsprakerige flauwekul die een aantal van de deelnemers hier en in andere topics over en weer gooiden.. nu vraag ik mij alleen nog maar af hoe mensen met zo'n kennelijk gebrek aan discipline en zelfbeheersing ooit nog een fatsoenlijke clinic in elkaar kunnen zetten. Al die mooie woorden over fatsoen en respect - heb dan ook eens respect voor de 'onschuldige lezer'die met uw onderling gekissebis niets te maken wil hebben. Als u allen zich wel 'en petit comité' fatsoenijk en prettig kunt gedragen, wat verspilt u hier dan nu een tijd en energie. Foei!!

En u toont uw respect en fatsoen?

Jannepauli

Re: Het nut en doel van clinic's, kan het de mening veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:32

Uw vraag is uw bekende trucje FS - lees echter eens wat ik schreef en trek het u eens aan. Dán pas heeft u het recht mij in vragende vorm iets te verwijten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:34

Ik heb net zo veel rechten als dat u heeft. Mijn schrijfwijze is geen trucje, net als dat u uw schrijfwijze heeft.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:48

AUB, er is niets ergs gebeurt bij de bespreking, en het woord respekt is passend, en vooral in de Ruitersport, men heeft respekt voor wat het paard voor ons doet, en gedaan heeft.
Er is niets mis met onze groep die aan de clinic werken.
Allen die erbij waren hebben op demokratische wijze afgestemd wie wat doet, en allen dus 100% was voor de werkwijze en hoe en wat gebeuren zou.
Ook de werkverdeling is door allen toegestemt.
Dus AUB laat u diegene die het werk van voorbereiding enz op zich genomen hebben in rust er aan werken, zij hebben de volle ondersteuning van allen die bij de bijeenkomst aanwezig waren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:52

Moddie was toch ook bij de bespreking? aangezien zij de persoon is die dit allemaal op wilde zetten en dit in gang heeft gezet?

Het is haar projectje in mijn ogen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:12

Moderatoropmerking:
En weer heb ik wat posts verwijderd. Het is echt niet de bedoeling dat mensen onnodig persoonlijk worden naar elkaar.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:57

Geachte JannePauli,
De indruk die U hebt gekregen is niet geheel juist. Er heeft een zeer prettige vergadering plaats gevonden, waar constructief is gediscussieerd, met een goed werkbare uitkomst. Wij, aleen behalve een, dachten dat iedereen tevreden was. Een verkeerde inschatting. Jammergenoeg heeft voor Modie deze vergadering niet gebracht wat zij ervan gehoopt had. Of Modie dat wilt geloven of niet, en ik geloof dat ik hier voor alle anderen mag schrijven; wij vinden dat jammer!!
Wat erna gebeurde kwam niet uit de koker van een van de overige leden van die vegadering. Voor zover die posts nog aanwezig zijn is dat na te voltrekken. Wel hebben heftige discussie elders, op andere topics en zelfs over de 'landsgrenzen' heen (Fokt, bijvoorbeeld), hun weerslag hier gevonden. Dat is jammer.
Inderdaad horen hier vragen over rijden zonder aanleuning beter niet thuis.

Ik zie geen enkele reden waarom iemand hier niet meer zou mogen schrijven.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:13

Oké dan, hier een poging om het onderwerp vlot te trekken. Ideeen van mensen over hetgeen men hoopt te leren van, als ik het even voor de duidelijkheid met de volgende termen mag samenvatten; "modern klassiek"- en de "LDR"-manier van rijden. Waar kunnen beiden elkaars steun en/of aanvulling zijn, kan het 1 zonder het ander? Is de 1 een verlengde van de ander? Is de 1 de basisschool en de ander de hoge school? Of is het gewoon een andere manier? Waar kunnen de modern klassieke ruiters hun voordeel mee behalen met LDR en andersom?
Wie heeft daar concrete ideeen over? ;)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:30

Ikke, maar nu geen tijd, het sneeuwt, de banden zijn glad en ik moet zien bij de paarden te komen. Buiten dat ik eerst iets anders moet schrijven. Maar ik ben ZÉÉR blij met uw initiatief, Vur.
EEN ZEER NUTTIGE VRAAG!!!!

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:34

Ik zou graag van de klassieke manier zien hoe zij een paard wat zich strak houdt in een oefening daarin losser maken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:40

horseyfries schreef:
Ik zou graag van de klassieke manier zien hoe zij een paard wat zich strak houdt in een oefening daarin losser maken.

Maak een lijstje, horseyfries.
Maar aangezien ik van de oudestempel ben, graag in vaktaal aub.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:45

Ik kan het niet laten: Heel snel dan (Kandankovitch, jij en snel, nu moet ge niet al te humoristisch worden; het is hier een serieus forum).

Ik meen dat Mevrouw BBreedveld een aanhanger is van Eclecticisme: "het streven om uit denkvormen, werkwijzen, stijlen of motieven datgene uit te kiezen wat het beste lijkt." Zo de dikke van, Dale. Toen zij mij dat de eerste keer verklaarde, dacht ik zo van: Ja, ja, dat heb ik vaker gehoord, geen systeem dus. MAAR het is toch blijven nazinderen. Eigenlijk pas ik dat toch ook toe. Ik tracht wel volgens één systeem te werken (systeem is een goede vervanging van talent [dat ik nauwelijks heb]). Maar als ik na lang proberen, te weinig progressie boek met een bepaald paard of met een bepaald probleem, wil ik graag 'over de heg kijken'. Zo heeft mij de aanpak van Baucher (beschreven in het boek van de hand van Racinet) veel geholpen bij het verbeteren van Nimble. Waarbij ik moet toegeven dat veel wat Racinet beschrijft, mij ook al door Ernest van Loon geleerd was.
Met welgemeende dank aan Mevrouw BBreedveld, die mijn tot nieuw inzicht bracht over mijzelf.

Wellicht is dit een aanzet tot verdere overwegingen.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:52

EEN GEDEELTE VAN DEZE TEKST HEB IK OP FOKT GEPLAATST, maar wellicht is het hier ook van toepassing, juist bij dit onderwerp!!
Wel vindt nu geen directe aanleiding hiervoor, wat op 'Fokt' wel het geval was. DUS NIEMAND HOEFT ZICH AANGESPROKEN TE VOELEN!

Ik vindt dat op Fora nog al snel een zeer verwijtende en onbeschofte toon wordt aangeslagen en dat vaak om niets. Zeer gemakkelijk worden insinuaties gebruikt die ronduit (en onnodig) kwetsend zijn. Niemand hoeft blij te zijn met kwalificaties en insinuaties als; "rat", leugenaar, dierenbeul, bekakt, zich beter voelen als als anderen, etcetera. Het is moeilijk, maar zou men proberen te schrijven zonder verwijten aan het adres van de opponent (en ook ik maak die fout vaak genoeg) dan zou de discussie gemakkelijker 'to the point' (zoals de chinezen zeggen) blijven. Dan kan men tot een conclusie komen. Al was het maar dat geconcludeerd wordt, dat men het niet eens kan worden, omwille van duidelijk omschreven punten. Zo'n conclusie heb ik nog nergers gelezen, terwijl dat juist een echter vooruitgang zou zijn. Het is, mijns inziens een illusie te denken dat men (alle) andere kan overtuigen. Een mooi doel is, een standpunt duidelijk uiteen zetten, het weerwoord precies en in samenwerking annaliseren, om dat tot de kern van het verschil van mening te komen. Daar lijkt mij echte kennis in te schuilen. Doordat discussies erg snel verzanden in onaangenaam bekvechten, komt men daar niet aan toe.
Het is wat vroeg, maarja, het is dan ook niet alleen voor het nieuwe jaar bedoeld: Mijn goed voornemen alhier, is om te trachten, discussies zo vriendelijk mogelijk te voeren, met respect voor andere meningen. Voor zover ik überhaupt al schrijf want mijn 'lees'- en 'schrijfhonger' en mijn 'toestand' is beperkt.

Met vriendelijke Groet,
Kadankovitch

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:08

Kadankovitch rij voorzichtig, hier is het net schaatsen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:15

vur schreef:
Oké dan, hier een poging om het onderwerp vlot te trekken. Ideeen van mensen over hetgeen men hoopt te leren van, als ik het even voor de duidelijkheid met de volgende termen mag samenvatten; "modern klassiek"- en de "LDR"-manier van rijden. Waar kunnen beiden elkaars steun en/of aanvulling zijn, kan het 1 zonder het ander? Is de 1 een verlengde van de ander? Is de 1 de basisschool en de ander de hoge school? Of is het gewoon een andere manier? Waar kunnen de modern klassieke ruiters hun voordeel mee behalen met LDR en andersom?
Wie heeft daar concrete ideeen over? ;)

Bij deze zal ik maar als eerste mijn kop boven het maaiveld uitsteken.
Ik rij wel eens voorwaarts neerwaarts voor een moment, voor een paar seconde. Maar LDR is volgens mij wat anders? LDR heeft langere momenten dan maar een paar seconde. In dat geval kan ik alleen voor mij persoonlijk us vragen beantwoorden. Ik denk dat de moderne klassieke dressuur zonder LDR kan. Dat LDR geen verlengde is van moderne klassieke dressuur. Maar een aanvulling door en voor bepaalde ruiters. Moderne klassieke dressuur is de Lage en Hoge school, van begin tot "eind" heeft moderne klassieke dressuur alles te bieden wat de ruiter en paard nodig hebben. Denk dat LDR een andere manier van rijden is door en voor bepaalde ruiters. De voordelen van LDR zou ik zo snel niet weten, dat zou ik zo graag willen leren.
Een clinic zoals u alle organiseren, brengt juist de ruiters bijeen en maakt het rijden openbaar.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:56

Professor schreef:
horseyfries schreef:

Maak een lijstje, horseyfries.
Maar aangezien ik van de oudestempel ben, graag in vaktaal aub.

Probeer het maar te begrijpen, daar moet ik bij mijn leerlingen ook altijd mijn best voor doen. ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:14

Ik vind voor mezelf de uitgangspunten van LDR soms aanknopingspunten om vooruit te komen. Gewoon soms merk je dat je op een bepaald punt vastloopt. Een niet paardenman zei laatst eens tegen mij dat wij ruiters het veel te moeilijk maakten voor de paarden. Ik legde hem bepaalde hulpen uit voor een oefening en hij zag door de bomen het bos niet meer. Hij vond dat ik al veel te inwikkeld zat op een paard om daarbij ook nog allerlei ingewikkelde hulpen aan mijn paard gaf. Als ik mijn zit uitlegde, had ik daarbij namelijk nogal wat woorden nodig om het uit te leggen. Rechtop, maar niet strak, ellebogen aan het lichaam, handen rechtop, aangesloten benen, maar niet knijpen etc etc. Als ik daarbij een ophoudende hulp met mijn zit, benen en armen uit legde, dan snapte hij het wel, maar kon zich levendig voorstellen dat mijn paard er af en toe niks van zou snappen. Hij gaf me de tip of ik mijn zit en mijn hulpen niet wat simpeler en directer kon maken. Daar heb ik eens over nagedacht. En ik leg mijn oor veel te luister bij anderen, vooral topsporters en in Nederland rijden er nogal wat LDR. Wat ik bij hen hoor is precies hetzelfde. Ze willen volgens mij hetzelfde als modern klassiek, niet remmen en gasgeven tegelijk ed, maar benadrukken het wat meer, waardoor de boodschap op dit punt bij mij is blijven hangen.
Vervolgens natuurlijk gaan proberen. Mijn paard is ook steeds verbeterd, dus kon ik ook gerust wat minder hulpen geven en wat maar waken en onderhouden dan actief in een bepaalde oefening houden voor het geval hij er eens mee op mocht houden. Ik moet tenslotte veel zelf doen, want van 1 uurtje in 2 weken begeleiding, word ik toch veel op mezelf teruggeworpen. En voila, hij loopt beter, heeft een beter, humeur, ik ben minder moe en stijf en ben blij dat ik voel dat mijn paard weer vooruit gaat. Dus voor mij is LDR niet alleen die hoofdhouding, maar veel mee. Het is een bepaalde benadering van de training. Uitgangspunten en hulpengeving. Het mij laten nadenken over wat ik doe en wat ik wil bereiken, is dus iets wat ik van LDR-ruiters heb opgepikt. En nogmaals, modern klassiek wil dit ook, maar brengt het wat mij betreft minder nadrukkelijk naar de voorgrond. Dus voor mij LDR is veel meer dan de letterlijke inhoud van het woord, maar meer ook de filosofie van het hele trainingspakket. Zoals het filmpje van Edward. Dat ging ook niet over LDR, maar wel over een bepaalde manier van aanpak. Eerst laten buigen in galop op de rechte lijn (hoefslag), dan kunnen schakelen in de houding en als dat goed gaat, de appuyementen in. Als het hier niet meer sneeuwt, ga ik dat ook weer proberen.
De echte LDR-houding heb ik ook geprobeert evenals het naar voren trappen van het paard en op de rem trekken van het paard. Dat werkte bijvoorbeeld voor mijn paard helemaal niet. Hij Wilde Niet Meer Stil Staan!!!! :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:36

Het is idd soms wat simplistischer in aanpak en dat merk je ook in deze discussies al. Sommige mensen hameren op het gebruik van exact de juiste termen en komen met een enorme stroom theorie, anderen vinden het belangrijker dat de boodschap over komt en dat dat dan in Jip en Janneke taal moet om sneller het gewenste effect te krijgen is voor hen geen probleem. Een groot verschil in benadering, te vergelijken met de Jezuitenschool en Montessori-onderwijs. ieder bereikt zijn doel, maar met een volkomen verschillende benadering van de leerling.