Citaat:
Fijn om te lezen dat je nog geen mening hebt tot je onderzoek gezien hebt. Er is onderzoek geweest op vraag van de FEI, de conclusie was dat het niet schadelijk is. Dus???
Geweldig horseyfries, maar u weet net zo als ik, dat wanneer je een onderzoek laat doen het net is wat je onderzoekt.
Hypperflexie zoals die gereden wordt, door SJ leerlingen werd er niet, en ook niet zo lang, het waren phase, en daarom niet relevant.
De F.E.I. kan dan wel zeggen naar het raport niet schadelijk, maar de pshyche is ook niet onderzocht, bovendien hebben zij de F.E.I. als trainingssysteem verworpen. Het is dier onvriendelijk, wat zij daarmee bedoelen is open.
Citaat:
Waarin heeft Heuschmann gelijk gekregen volgens jou?
Ik heb hem enkele jaren geleden mogen aanschouwen, toen was hij een vurige toespraak aan het houden tegen het Duitse systeem omdat hij zei dat hij veel kissing spines tegenkwam door te jong te hoog in te stellen en zei hij veel minder blessures te zien bij LDR gereden paarden. Kun je je voorstellen hoe verbaasd ik was enkele jaren later deze zelfde man precies het omgekeerde te horen preken?
Daarmee verloor hij bij mij al zijn geloofwaardigheid, zou jij iemand nog geloven die eerst het één zegt en dan iets totaal anders?
Denk dat uw Duits niet geheel ok is, Heuschmann heeft jaren geleden gewaarschuwd voor de absolute oprichting, niet tegen de relatieve oprichting.
En dat zijn twee paar schoenen.
Het voorwaarts neerwaarts was een betere optie heeft hij geschreven, waarbij LDR toendertijd geheel niet zo extreem gereden werd als het Hyperflexie van nu.
U haalt vele dingen door elkaar.
Dr. Heuschmann, hadt toen een vergelijk tussen beide beschreven.
Een "te hoge" hoofd houding. Ein abslute Aufrichtung ist schädlich. Ein relatieve Aufrichtung nicht.
Citaat:
Maar voor jou plezier nog even kort: de toegevoegde waarde van LDR zit hem hier in: je paard kan zich niet vastzetten in een bepaalde houding omdat je je paard op verschillende hoogtes en meer en minder rond leert instellen in alle mogelijke oefeningen. Hierdoor krijg je een paard wat losser door zijn lijf beweegt, nageeflijker is, durchlassiger is en maximaal gebruik kan maken van de mogelijkheden van zijn lichaam omdat hij nergens een blokkade heeft die het doorvloeien van de energie belemmert.
Kun je dit ook controleren bij klassieke dressuur? Nee, want daarbij is achter de loodlijn rijden per definitie fout en beperk je dus de "range of motion" van het paard en daarmee beperk je ook de controlemogelijkheden van de ruiter. (Dus niet de absolute controle maar de controlevraag: "doet hij dit als ik dit vraag")
Pas als je een paard vraagt om ronder en dieper te gaan lopen weet je of je dat inderdaad lukt. Reageert je paard op die vraag dan weet je dat hij zich niet heeft vastgezet. Reageert hij niet dan is er veel kans dat hij dat wel doet. Als je nooit aan die vraag toekomt zoals bij klassieke dressuur weet je ook nooit 100 % zeker wat het antwoord zou zijn.
Een paard goed gereden heeft ook geen vaste hoofdhouding, nee die is altijd in verhouding tot de oefening die men uitvoert, spreek verzameling.(relatieve oprichting)
De blokkade is achter de schoft bij LDR/hyperflexie, daardoor die enorme front van het paard, en achter weinig ontwikkeling in de schubkracht.
Het paard blijft altijd steken in de horizontale, dus horizontaal evenwicht.
Dit kan niet anders omdat de balanceerstang van het paard de hals en het hoofd, het paard ontnomen worden.
Het paard word de mogelijkheid ontnomen de achterhand(beenen) onder de massa te plaatsen.
De buiging van de grote gewrichten, heup, zitbeen, knie en spronggewricht (Hankenbiegung) isniet voorhanden. Kan ook niet omdat door de hoofhouding in training, deze ook niet kunnen.
Het hyperflexie gereden paard ontwikkeld zijn voorhand verhoudingsgewijs veel meer dan de achterhand.
Dit is in vele dingen te erkennen.
Daarom ook geen Schaukel meer in de GP, die heeft SJ wijzelijk eruit laten halen, omdat de paarden hyperflexie gereden dit niet kunnen. Daar de door mij hierbovenbeschreven gewrichten dan moeten werken.
Het probleem is dat hyperflexie uitgevonden is, omdat Francois Baucher meende dat alleen Barokke paarden een werkelijke verzameling konden. En warm- en volbloeds niet.
Filles veel omstreden, hadt het tegenbewijs geleverd.
Lörke heeft ook het tegen bewijs geleverd, dito zijn leerling Schultheiss. Richard Wätjen heeft ook het tegen bewijs geleverd.
Zij reden Trakhener en Volbloeds.
Het voordeel van hyperflexie is dat je sneller tot resultaat komt. Resultaat op wedstrijd niveau meer niet.
Nog een manko aan hyperflexie is dat men geen werkelijk gehoorzaam paard erdoor krijgt.
Dat de paarden gebruikt worden als gedresseerde apen, en niet als compagnon.