De "Hollandse School"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:16

FaberSmid schreef:
sporter schreef:
Ik zal het nog 1 keer duidelijk proberen uit te leggen voor de heer fabersmid die duidelijk moeite heeft de dingen uit elkaar te houden. Het systeem van sjef jansen bestaat uit veel meer dan alleen ''rollkur''. Het bestaat onder anderen uit goed management, het nog sterker maken van de goede punten in plaats van eindeloos de slechte kanten blijven her halen en oefen en ja ook een onderdeel daarvan is LDR. Sjef Jansen heeft nooit gezegt dat hij het laag diep rond rijden bedacht heeft. Zelf heb ik hem eens alwin schockemohle als voorbeeld horen noemen die jaren geleden al LDR toepaste.

U kunt het blijven uitleggen, maar uw uitleg blijft fout. U heeft moeite dingen uit elkaar te houden, natuurlijk bestaat het Bauchersysteem van meneer Sjefke Janssen uit veel meer, geloofd u dat nu echt zelf? Management van wat? Sterker maken van welke goede punten? Eindeloos herhalen van slechte kanten? Onderdeel is LDR?
U laat wel door uw schrijven blijken dat u verstand van dressuur heeft. Hoe komt u bij al die onzin? Wat zijn dan de tekortkomingen van dressuur en wanneer is de ruiter uitgeleerd met dressuur? Wat is de aanvulling van het Bauchersysteem van meneer Sjefke Jannsen en zijn hollandse school ruiters voor dressuur?
U kunt blijven schrijven dat het niet de woorden zijn van meneer Sjefke Janssen, dat maakt de waarheid niet anders.

Management van wat??? Is dit een serieuse vraag? management van de paarden en van de sporters. Als je niet begrijpt dat daar meer bij komt kijken dan de paarden de vrachtwagen op duwen en eens kijken waar we heen gaan dan.... is het hopeloos.

En het sterker maken van de proef technische punten elk paard heeft goede en minder goede punten. Verder schrijf ik niks over uitgeleerd zijn bij dressuur. En de aanvulling van het bauchersysteem. Dat zul je aan sjef moeten vragen of aan 1 van onze andere topsporters ik gebruik het namelijk niet zo extreem.

Als dat de waarheid niet anders maakt kun je dan niet stoppen met dat elke keer te herhalen. Het is namelijk gewoon een oirdinaire leugen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:23

FaberSmid schreef:
U niet maar ik wel, heeft u het filmpje gezien van een combinatie van de bereden politie?

Ja zeker, maar dat is dus een Duitse combinatie.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:31

horseyfries schreef:
vur schreef:
Nou, het natrijden wat hier in dit topic in negatieve zin wordt bedoeld, is naar mijn idee, vooral het dier mentaal in de stress helpen door een manier van rijden. Dus vooral door de stress overmatig zweten. Dat daarna nog een topprestatie geleverd kan worden, ja, dat denk ik dus wel.
Als een paard inderdaad door zijn verzuring heen gereden is en de uitputting nabij is, dan zie ik dat niet zitten nee.

Vur, achteraf heb je kunnen lezen dat de opmerkingen over zweten uitgebreid werden met opmerkingen over het overloos herhalen van bepaalde oefeningen. Daar werd het zweten aan gekoppeld dus dan gaat het niet meer over stress maar ook over uitputting.
Jij bent het er dus mee eens dat niemand gebaat is bij een dusdanige warming up omdat dat de wedstrijdprestaties zou beïnvloeden en dus degene die dat beweerd helemaal fout zit?

Ken jij geen paarden die ook bij het minste of geringste werk al gaan zweten, zonder stress te hebben? Meestal zijn dat juist heel bloederige paarden die heel goed tegen de warmte kunnen omdat zij hun warmte snel kwijtraken door het zweten. Paarden die minder goed zweten gaan juist vaker een pompende ademhaling vertonen om de hitte kwijt te raken. Kun je dan stellen dat deze laatste paarden geen stress hebben omdat ze minder zweten?

Ik ben het ermee eens dat het geen zin heeft je paard een warming up te geven dat het paard uitgeput raakt. Dat klopt. Ik ken inderdaad geen paarden die bij het minste of geringste gaan zweten als ze goed getraint zijn (dus het werk redelijk tot goed aankunnen). Mijn eigen paard is een hoog in het bloed staand paard en zweet snel en veel als hij gestresst is. Als hij ontspannen zijn werk kan doen (los in zijn lijf), droogt hij nog op tijdens het rijden van de piaffe. Mijn andere paard is met pensioen en is bij het minste of geringste bezweet en snel over zijn adem. Deze staaat veel minder hoog in het bloed, maar is een binnenvetter en dus ook nog eens gauw zenuwachtig. Toen hij nog wel bereden werd, zweette hij heel snel als ik hem wat meer doorreed op een bepaalde oefening die hij moeilijk vond. Dus ook door inspanning en stress. Dus, mijn referentiekader is misschien niet zo uitgebreid als die van jou. Kan zijn. ;)

horseyfries

Re: De "Hollandse School"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:45

Wil je echt zeggen dat jouw paard in de zomer nooit gewoon nat is en je ook geen paarden kent die dan al gewoon staan te zweten zonder ook maar iets gedaan te hebben waar ze inspanning of stress van kunnen krijgen?
Dan heb ik inderdaad een uitgebreider referentiekader, heb deze zomer heel wat paarden zien zweten op de wei.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:55

Er zijn ook paarden die gaan zweten van in het land staan op warme dagen. Enige intensieve beweging wordt dan gemaakt door de kaakspieren, gut wat een inspanning en stress. ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:52

horseyfries schreef:
Citaat:
Fijn om te lezen dat je nog geen mening hebt tot je onderzoek gezien hebt. Er is onderzoek geweest op vraag van de FEI, de conclusie was dat het niet schadelijk is. Dus???
Geweldig horseyfries, maar u weet net zo als ik, dat wanneer je een onderzoek laat doen het net is wat je onderzoekt.
Hypperflexie zoals die gereden wordt, door SJ leerlingen werd er niet, en ook niet zo lang, het waren phase, en daarom niet relevant.
De F.E.I. kan dan wel zeggen naar het raport niet schadelijk, maar de pshyche is ook niet onderzocht, bovendien hebben zij de F.E.I. als trainingssysteem verworpen. Het is dier onvriendelijk, wat zij daarmee bedoelen is open.

Citaat:
Waarin heeft Heuschmann gelijk gekregen volgens jou?
Ik heb hem enkele jaren geleden mogen aanschouwen, toen was hij een vurige toespraak aan het houden tegen het Duitse systeem omdat hij zei dat hij veel kissing spines tegenkwam door te jong te hoog in te stellen en zei hij veel minder blessures te zien bij LDR gereden paarden. Kun je je voorstellen hoe verbaasd ik was enkele jaren later deze zelfde man precies het omgekeerde te horen preken?
Daarmee verloor hij bij mij al zijn geloofwaardigheid, zou jij iemand nog geloven die eerst het één zegt en dan iets totaal anders?

Denk dat uw Duits niet geheel ok is, Heuschmann heeft jaren geleden gewaarschuwd voor de absolute oprichting, niet tegen de relatieve oprichting.
En dat zijn twee paar schoenen.
Het voorwaarts neerwaarts was een betere optie heeft hij geschreven, waarbij LDR toendertijd geheel niet zo extreem gereden werd als het Hyperflexie van nu.
U haalt vele dingen door elkaar.
Dr. Heuschmann, hadt toen een vergelijk tussen beide beschreven.
Een "te hoge" hoofd houding. Ein abslute Aufrichtung ist schädlich. Ein relatieve Aufrichtung nicht.

Citaat:
Maar voor jou plezier nog even kort: de toegevoegde waarde van LDR zit hem hier in: je paard kan zich niet vastzetten in een bepaalde houding omdat je je paard op verschillende hoogtes en meer en minder rond leert instellen in alle mogelijke oefeningen. Hierdoor krijg je een paard wat losser door zijn lijf beweegt, nageeflijker is, durchlassiger is en maximaal gebruik kan maken van de mogelijkheden van zijn lichaam omdat hij nergens een blokkade heeft die het doorvloeien van de energie belemmert.
Kun je dit ook controleren bij klassieke dressuur? Nee, want daarbij is achter de loodlijn rijden per definitie fout en beperk je dus de "range of motion" van het paard en daarmee beperk je ook de controlemogelijkheden van de ruiter. (Dus niet de absolute controle maar de controlevraag: "doet hij dit als ik dit vraag")
Pas als je een paard vraagt om ronder en dieper te gaan lopen weet je of je dat inderdaad lukt. Reageert je paard op die vraag dan weet je dat hij zich niet heeft vastgezet. Reageert hij niet dan is er veel kans dat hij dat wel doet. Als je nooit aan die vraag toekomt zoals bij klassieke dressuur weet je ook nooit 100 % zeker wat het antwoord zou zijn.

Een paard goed gereden heeft ook geen vaste hoofdhouding, nee die is altijd in verhouding tot de oefening die men uitvoert, spreek verzameling.(relatieve oprichting)
De blokkade is achter de schoft bij LDR/hyperflexie, daardoor die enorme front van het paard, en achter weinig ontwikkeling in de schubkracht.
Het paard blijft altijd steken in de horizontale, dus horizontaal evenwicht.
Dit kan niet anders omdat de balanceerstang van het paard de hals en het hoofd, het paard ontnomen worden.
Het paard word de mogelijkheid ontnomen de achterhand(beenen) onder de massa te plaatsen.
De buiging van de grote gewrichten, heup, zitbeen, knie en spronggewricht (Hankenbiegung) isniet voorhanden. Kan ook niet omdat door de hoofhouding in training, deze ook niet kunnen.
Het hyperflexie gereden paard ontwikkeld zijn voorhand verhoudingsgewijs veel meer dan de achterhand.
Dit is in vele dingen te erkennen.
Daarom ook geen Schaukel meer in de GP, die heeft SJ wijzelijk eruit laten halen, omdat de paarden hyperflexie gereden dit niet kunnen. Daar de door mij hierbovenbeschreven gewrichten dan moeten werken.
Het probleem is dat hyperflexie uitgevonden is, omdat Francois Baucher meende dat alleen Barokke paarden een werkelijke verzameling konden. En warm- en volbloeds niet.
Filles veel omstreden, hadt het tegenbewijs geleverd.
Lörke heeft ook het tegen bewijs geleverd, dito zijn leerling Schultheiss. Richard Wätjen heeft ook het tegen bewijs geleverd.
Zij reden Trakhener en Volbloeds.
Het voordeel van hyperflexie is dat je sneller tot resultaat komt. Resultaat op wedstrijd niveau meer niet.
Nog een manko aan hyperflexie is dat men geen werkelijk gehoorzaam paard erdoor krijgt.
Dat de paarden gebruikt worden als gedresseerde apen, en niet als compagnon.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:08

Professor, was u bij de spreekbeurt die dr. Heuschmann gaf op het Global Dressage Forum???
U zegt namelijk dingen die absoluut niet kloppen.
Ten eerste was zijn voordracht in het Engels, niet in het Duits.
Ten tweede had hij het wel degelijk over het hoog instellen in het duitse klassieke systeem.
Ten derde vergeleek hij dit wel degelijk met het extremere LDR rijden zoals Anky indertijd al deed. Daar ging het toen juist over!!

Grappig dat u nu wel beweert dat onderzoek datgene eruit kan laten komen wat je wil dat de uitkomst is. Terwijl de zgn. bewijzen tegen LDR volgens u wel geloofwaardig zijn?
Héél apart!

U schrijft een mooi verhaal maar het klopt van geen kanten.
Een paard wat LDR gereden wordt blijft niet steken in horizontaal evenwicht. Hoe kunnen die paarden anders stuk voor stuk Grand Prix oefeningen uitvoeren? En dan gaat het niet alleen om de piaffe, maar ook om bijv. galoppirouettes. Dit zou absoluut onmogelijk zijn voor een paard wat geen gewicht op de achterhand opneemt.
Als u paard rijdt, laat u uw paard dan constant zijn hals gebruiken voor zijn balans te vinden? Want dat zou betekenen dat uw paard niet in balans gereden is. Dan gaat er toch echt iets fout in uw training!
Buiging in de gewrichten is bij alle paarden voorhanden, hoe moet een paard zich anders voortbewegen? Complete onzin!
Die SJ is toch wel een ongelooflijke kerel dat hij in zijn eentje kan zorgen voor reglementswijzigingen. Of zouden er ook nog andere commissieleden zijn die het tijd vonden voor een andere proef?
De laatste regels zijn niets meer dan uw mening, die duidelijk bijzonder gekleurd is en geen enkel gevoel voor realiteit vertoont.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:28

zipje71 schreef:
@FS.
Ik weet werkelijk niet waarom u blijft zeggen dat ik niet alles heb gelezen. Ik blijf het vreemd vinden dat u niet zo hoog van de toren blaast tegen de eigenaren die hun paarden zouden mishandelen (zijn uw woorden, niet die van mij!!) als dat u op bokt doet. Dan kunt u zich wel heel leuk verschuilen achter het feit dat het zielig is dat paarden niet bekapt worden, maar er zijn nog meer smeden en voor u dus 10 andere!! U kunt toch een scheiding maken tussen de klanten die u wel wilt en die u niet wilt? Nee dat verschuilen achter het paard is lekker makkelijk. Waar blijven uw principes? Of dringt u die alleen anoniem aan de Bokkers toe. Als u echt achter uw woorden zou staan ondernam u aktie!

U veroordeeld dat ik de mensen niet op hun wandaden aanspreek, hoe kan u dat nu weten?
Om een voorbeeld te geven, zag een moeder haar kind schudden omdat haar kind huilde. Dat schudden ging van gek naar onwijs en slecht voor de welzijn van haar kind. De winkel was vol mensen, iedereen keek maar niemand zei wat. Dus heb ik er wel wat van gezegd, of het zal helpen is natuurlijk een anderen vraag. Maar ik heb niet zoals alle anderen mijn mond gehouden in het motto sta er bij en kijk er naar.
Als u echt alles goed heeft gelezen, zoals u beweerd, dan had u gelezen dat het hier op bokt mij niet in dank af genomen wordt dat ik wel mijn mond open doe.
Mijn vraag aan jullie, wat doen jullie er tegen?
Dus uw oplossing is dat ik de paarden hun hoefverzorging weiger en anderen hoefsmeden het maar van mij over moeten nemen? Natuurlijk daar zijn de paarden echt mee geholpen, wat is dan de oplossing?
Hoe weet u zo zeker dat ik geen actie onderneem? Wat voor actie onderneemt u (julie)?

sporter schreef:
Management van wat??? Is dit een serieuse vraag? management van de paarden en van de sporters. Als je niet begrijpt dat daar meer bij komt kijken dan de paarden de vrachtwagen op duwen en eens kijken waar we heen gaan dan.... is het hopeloos.

Natuurlijk anderen zijn dan geen manager, denkt u nu werkelijk dat meneer Sjefke Janssen als enige werkt met combinaties en alles wat daar bij komt kijken? Alsof meneer Sjefke Janssen alles alleen moet regelen en doen? De paarden die verrichten het meeste werk!

En het sterker maken van de proef technische punten elk paard heeft goede en minder goede punten. Verder schrijf ik niks over uitgeleerd zijn bij dressuur. En de aanvulling van het bauchersysteem. Dat zul je aan sjef moeten vragen of aan 1 van onze andere topsporters ik gebruik het namelijk niet zo extreem.

Wat ik heb geschreven is een herhaling wat van meneer Sjefke Janssen, hollandse school ruiters en jullie afkomstig zijn. Moeilijk alles te onthouden wat wie hoe geschreven, gezegd en gedaan heeft.

Als dat de waarheid niet anders maakt kun je dan niet stoppen met dat elke keer te herhalen. Het is namelijk gewoon een oirdinaire leugen.

Was het maar een ordinaire leugen, mijn zegen zou je dan hebben. Maar het Baucher systeem, meneer Sjefke Janssen, hollandse school ruiters en jullie zijn geen ordinaire leugen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:32

horseyfries schreef:
Wil je echt zeggen dat jouw paard in de zomer nooit gewoon nat is en je ook geen paarden kent die dan al gewoon staan te zweten zonder ook maar iets gedaan te hebben waar ze inspanning of stress van kunnen krijgen?
Dan heb ik inderdaad een uitgebreider referentiekader, heb deze zomer heel wat paarden zien zweten op de wei.

Nee, mijn paarden hebben deze zomer niet staan zweten in de wei (of op stal) van de zon/warmte. Trouwens, daar hadden we het toch ook niet over, we hadden het toch over overmatig zweten met witte vlokken?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:35

horseyfries schreef:
Professor, was u bij de spreekbeurt die dr. Heuschmann gaf op het Global Dressage Forum???
U zegt namelijk dingen die absoluut niet kloppen.
Ten eerste was zijn voordracht in het Engels, niet in het Duits.
Ten tweede had hij het wel degelijk over het hoog instellen in het duitse klassieke systeem.
Ten derde vergeleek hij dit wel degelijk met het extremere LDR rijden zoals Anky indertijd al deed. Daar ging het toen juist over!!

Grappig dat u nu wel beweert dat onderzoek datgene eruit kan laten komen wat je wil dat de uitkomst is. Terwijl de zgn. bewijzen tegen LDR volgens u wel geloofwaardig zijn?
Héél apart!

U schrijft een mooi verhaal maar het klopt van geen kanten.
Een paard wat LDR gereden wordt blijft niet steken in horizontaal evenwicht. Hoe kunnen die paarden anders stuk voor stuk Grand Prix oefeningen uitvoeren? En dan gaat het niet alleen om de piaffe, maar ook om bijv. galoppirouettes. Dit zou absoluut onmogelijk zijn voor een paard wat geen gewicht op de achterhand opneemt.
Als u paard rijdt, laat u uw paard dan constant zijn hals gebruiken voor zijn balans te vinden? Want dat zou betekenen dat uw paard niet in balans gereden is. Dan gaat er toch echt iets fout in uw training!
Buiging in de gewrichten is bij alle paarden voorhanden, hoe moet een paard zich anders voortbewegen? Complete onzin!
Die SJ is toch wel een ongelooflijke kerel dat hij in zijn eentje kan zorgen voor reglementswijzigingen. Of zouden er ook nog andere commissieleden zijn die het tijd vonden voor een andere proef?
De laatste regels zijn niets meer dan uw mening, die duidelijk bijzonder gekleurd is en geen enkel gevoel voor realiteit vertoont.

U heeft waarschijnlijk net zo geluisterd, als u nu antwoord.
Een voorbeeldje, in horizontaal evenwicht kunnen alle paarden een GP rijden.
De uitgestrekte gangen zijn in horizontaal evenwicht.
De Piaffe, Passage kunnen in horizontaal evenwicht gereden worden, het is dan wie ik het beschreven heb, en ook hoe de uitvinder van het systeem het beschreven heeft.
Dat hoef ik u niet meer te verklaren, dat is na te lezen.
Al het andere wat u mij verondersteld wat niet waar zou zijn??
Leest u de protocollen maar eens door van de F.E.I..
Dr. Heuschmann heb ik meerdere keren horen spreken, en ook in discussie forum´s meegemaakt.
Dat betoog wat u in het Engels vervolgd heeft, ken ik.
Dat ging werkelijk over relatieve en absolute oprichting, helaas is dat weleens moeilijk te verwoorden in een andere taal.
Mijn mening is dat niet alleen, u vervormd steeds weer mijn woorden.
U probeert steeds weer mijn woorden te projekteren in uw gedachten wereld van hyperflexie.
U kunt mij niet vangen op woorden, het zijn ook geen lege woorden die ik schrijf, het zijn feiten die ik zie bij de paarden.
Dat u van uw leer afwijkt of afgeweken bent daar kan ik niks aan doen.
U verwijt mij dat ik mijn standpunt houd, daar heb ik gewoon recht toe, omdat het bewijs de paarden zijn, en ik wens dat geen een paard zo getraind wordt als SJ dat doet.
Omdat het geen training is, het is poedeldressuur, en alleen ten koste van het paard.
In wezen een bedonderen van zichzelf door het scoren, omdat velen het niet kunnen of willen zien dat de paarden geen rieele africhting genoten hebben, maar geprogrammeerd gereden zijn.
Het zijn maschines/marionetten van diegene die ze trainen.
Nog even terugkomend op de vraag van het hoofd en hals als belansstang, dan heeft u niet begrepen wat relatieve oprichting is, dus gewoon een basis weten die u ontbreekt, anders wist u wel beter.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:33

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:42

Professor, je ziet geen feiten bij paarden, maar je eigen subjectieve mening.
Als ik je vragen stel over het filmpje van Klimke, dan antwoord je daar niet op.
Je roept heel hard over hankenbiegung, maar weet het niet eens te herkennen als je het ziet. En denkt het te zien als het niet aanwezig is.
Dat een paard in horizontaal evenwicht Grand Prix kan lopen kan waar zijn, maar Grand Prix winnen never nooit niet.
Als we dan wederom naar de filmpjes kijken welk paard loopt dan het meest in horizontaal evenwicht? Whisper van Monica Theodorescu of Totilas van Edward Gal?
En welke buigt het meest in zijn gewrichten?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:39

horseyfries schreef:
Citaat:
Professor, je ziet geen feiten bij paarden, maar je eigen subjectieve mening.
Als ik je vragen stel over het filmpje van Klimke, dan antwoord je daar niet op.

Heb genoeg geantwoord op vragen over de filmpjes en foto´s, ook dingen aangewezen waarop men peren met appelen vergelijkt. Dus verschillend soortige oefeningen met elkaar vergelijkt.
Wat is objectief en subjectief.
Citaat:
Je roept heel hard over hankenbiegung, maar weet het niet eens te herkennen als je het ziet. En denkt het te zien als het niet aanwezig is.

Roepen? nee ik heb gefundeerd geschreven wat dat is, en wat horizontaal evenwicht is.
Citaat:
Dat een paard in horizontaal evenwicht Grand Prix kan lopen kan waar zijn, maar Grand Prix winnen never nooit niet.

Kan u meerdere oefeningen opnoemen waarbij het horizontale evenwicht nodig is in de GP.
En gewonnen wordt er ook door paarden die in het horizontale evenwicht een Piaffe en Passage zijn.
Leest u eens de geschiedenis van Hyperflexie, en wat de mogelijkheden daar mee zijn, juist het paard in horizontaal evenwicht (wat trouwens al moeilijk is voor een paard en ruiter deze te bereiken). Heeft of kent u het boek van W.Müseler? Dan ik u aanraden die laat het duidelijk zien wat er bedoeld wordt.
Citaat:
Als we dan wederom naar de filmpjes kijken welk paard loopt dan het meest in horizontaal evenwicht? Whisper van Monica Theodorescu of Totilas van Edward Gal?

Heb de vergelijken al eens eerder aangesneden, vind beide uitvoeringen niet prettig.
Het is een vergelijk van wat is hier meer of minder fout.
Monica Theodorescu en Whisper spreken mij over de gehele linie niet aan.
Citaat:
En welke buigt het meest in zijn gewrichten?
Mijn mening blijft het zelfde, het verschil tussen slecht en schlechter. Monica T is geen vergelijk voor mij zoals ik hierboven geschreven heb.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:51

Snap het hele probleem niet, de theorie en praktijk staat al zo lang zwart op wit? Horseyfries dat is u toch bekend?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:45

Ja hoor, heb Müseler ook in de kast staan. Dat wil niet zeggen dat er niets meer te leren, te verbeteren, of te veranderen valt.
Het zou maar erg zijn als we nog eeuwenlang verder moesten teren op een militair systeem. Beter is de goede dingen te bewaren en de mindere te verbeteren.
Voortschrijdend inzicht heet zoiets, wel eens van gehoord?

Professor, vind u de uitvoering van Klimke dan een schoolvoorbeeld van hankenbiegung, verzameling en tact en regelmaat, dat dat filmpje in uw onderschrift staat?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:11

horseyfries schreef:
Citaat:
Ja hoor, heb Müseler ook in de kast staan. Dat wil niet zeggen dat er niets meer te leren, te verbeteren, of te veranderen valt.
Het zou maar erg zijn als we nog eeuwenlang verder moesten teren op een militair systeem. Beter is de goede dingen te bewaren en de mindere te verbeteren.
Voortschrijdend inzicht heet zoiets, wel eens van gehoord?
Hier kunnen wij uren over in discussie over gaan maar dat wil ik nu niet, misschien een andere keer.

Citaat:
Professor, vind u de uitvoering van Klimke dan een schoolvoorbeeld van hankenbiegung, verzameling en tact en regelmaat, dat dat filmpje in uw onderschrift staat?

Dat op het filmpje getoonde is niet perfekt, en ik weet ook waar de zwakten lagen bij dhr. Klimke, nl in de Piaffe en Passage. Daar was maar matige hankenbiegung. Takt over de gehele linie ja, niet in de Piaffe.
In de andere gangen was er een zeer goede Takt, en vooral de overgangen (maar dat zijn ook zijn sterke kanten) waren goed. Wat ik bij Klimke zo goed vind en vond is zijn zit, zijn eenheid met zijn paard en het enorme gevoel en disipline en zijn hulpen geving.
Zwakte hadt hij zelf, had altijd problemen met de hogere verzameling, met Mehmed en Ahlerich en niet te vergeten zijn Dux (deze heb ik nog gereden).
Een schoolvoorbeeld van hankenbiegung zie je niet zovaak meer, heb een paar paarden gezien op het EK, nog tamelijk jonge paarden nr 4 geplaatste, wel hankenbiegung maar niet genugend kraft was logisch het paard was nog jong.
Kritiek op Klimke, ja kun je op elke combinatie het is nooit perfekt, maar bij Klimke was de gehoorzaamheid, het vertrouwen er altijd, kijkt u maar eens hoe lang hij haltgehouden heeft.
De traversalen waren correct. Hankenbiegung de buiging in de grote gewrichten heb je eigenlijk alleen in de Piaffe en Passage, bij de verzamelde draf minder, en jammer genoeg ziet men de goede verzamelde draf bijna geheel niet meer.
Dan nog een kleine randbemerking:
Tact met een C is niet de Takt die u bedoelt,
in het Nederlands werd het woordje takt niet zo gebruikt als het de Duitse handleiding beschrijft,

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:48

FaberSmid schreef:
zipje71 schreef:
@FS.
Ik weet werkelijk niet waarom u blijft zeggen dat ik niet alles heb gelezen. Ik blijf het vreemd vinden dat u niet zo hoog van de toren blaast tegen de eigenaren die hun paarden zouden mishandelen (zijn uw woorden, niet die van mij!!) als dat u op bokt doet. Dan kunt u zich wel heel leuk verschuilen achter het feit dat het zielig is dat paarden niet bekapt worden, maar er zijn nog meer smeden en voor u dus 10 andere!! U kunt toch een scheiding maken tussen de klanten die u wel wilt en die u niet wilt? Nee dat verschuilen achter het paard is lekker makkelijk. Waar blijven uw principes? Of dringt u die alleen anoniem aan de Bokkers toe. Als u echt achter uw woorden zou staan ondernam u aktie!

U veroordeeld dat ik de mensen niet op hun wandaden aanspreek, hoe kan u dat nu weten?
Om een voorbeeld te geven, zag een moeder haar kind schudden omdat haar kind huilde. Dat schudden ging van gek naar onwijs en slecht voor de welzijn van haar kind. De winkel was vol mensen, iedereen keek maar niemand zei wat. Dus heb ik er wel wat van gezegd, of het zal helpen is natuurlijk een anderen vraag. Maar ik heb niet zoals alle anderen mijn mond gehouden in het motto sta er bij en kijk er naar.
Als u echt alles goed heeft gelezen, zoals u beweerd, dan had u gelezen dat het hier op bokt mij niet in dank af genomen wordt dat ik wel mijn mond open doe.
Mijn vraag aan jullie, wat doen jullie er tegen?
Dus uw oplossing is dat ik de paarden hun hoefverzorging weiger en anderen hoefsmeden het maar van mij over moeten nemen? Natuurlijk daar zijn de paarden echt mee geholpen, wat is dan de oplossing?
Hoe weet u zo zeker dat ik geen actie onderneem? Wat voor actie onderneemt u (julie)?

En daar gaan we weer. Ja hier op Bokt doet u uw mond open (lekker makkelijk anoniem achter de pc) en dat is u goed recht maar als u echt achter uw mening stond dan deed u ook uw mond open tegen uw klanten of zou u ze niet eens als klant hebben! Dat u uw mond open doet tegen die moeder is heel nobel maar heeft niks met dit topic te maken. Ik wijs dagelijks mensen op hun "fouten" (zoals het fietsen op de stoep, troep op straat gooien en het fietsen met de hond als de mussen dood van het dak vallen) en zou daar een dagtaak van kunnen maken. En ja, als ik iets zie in de paardenwereld waar ik verkeer (en nee dat is helaas niet in dezelfde kringen als de topruiters)doe ik mijn mond open en vraag ik waarom iemand iets op een bepaalde maier doet. U doet dat blijkbaar niet. En dat is het punt waar ik over val en u maar geen antwoord op geeft.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:03

zipje71 schreef:
En daar gaan we weer. Ja hier op Bokt doet u uw mond open (lekker makkelijk anoniem achter de pc) en dat is u goed recht maar als u echt achter uw mening stond dan deed u ook uw mond open tegen uw klanten of zou u ze niet eens als klant hebben! Dat u uw mond open doet tegen die moeder is heel nobel maar heeft niks met dit topic te maken. Ik wijs dagelijks mensen op hun "fouten" (zoals het fietsen op de stoep, troep op straat gooien en het fietsen met de hond als de mussen dood van het dak vallen) en zou daar een dagtaak van kunnen maken. En ja, als ik iets zie in de paardenwereld waar ik verkeer (en nee dat is helaas niet in dezelfde kringen als de topruiters)doe ik mijn mond open en vraag ik waarom iemand iets op een bepaalde maier doet. U doet dat blijkbaar niet. En dat is het punt waar ik over val en u maar geen antwoord op geeft.

De bevestiging daar gaan we weer geeft u wel, hoe kan u zo zeker weten dat ik alleen maar "anoniem" achter de pc mijn mening bekend maak? Mijn klanten weten precies hoe ik denk en werk, daar kan u niks over zeggen. Het is maar goed dat u niet voor "rechter" kan spelen, u zou iedereen zonder enige bewijs veroordelen.
Dat van die moeder was een voorbeeld, omdat dat een beeld geeft dat iedereen er niks aan doet maar misschien zoals u schrijft wel via internet. Zo is het net zo bij de paarden, hoe vaak maakt u mee dat de "ringmeester", jury en organisatie wat over wangedrag zeggen en er tegen op treden? Of op de manege of stal? Wat doet u (jullie), staan jullie er bij en kijken er naar? Over lekker makkelijk gesproken, alsof u dat voor mij of wie dan ook te bepalen heeft.
U vraagt, ik antwoord, maar als u dat niet goed leest of wil begrijpen? Denkt u maar lekker wat u wil, zal mij worst zijn.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:05

Professor schreef:
Dit is de eerste dag gebeurt.
Het gaat niet om wie er gewonnen heeft, het ging erom hoe de punten verdeling was.
Daarbij sneden de LDR gereden paarden niet zo goed af, als ze normaal gewend waren bij een jurylid.
Deze werd op het matje geroepen, de daarop volgende dagen was de mening van dit jurylid geheel anders.
Heb niets gezegd of geschreven dat de plaatsing van de 1e daardoor veranderde.
De LDR ruiters zagen er de volgende dagen beter uit.

Dank u voor uw antwoord. Het is mij nog steeds niet duidelijk wat er precies gebeurd is. Het enige jurylid dat alle dagen heeft gejureerd in Aken was Katrina Wüst. Suggereert u dat zij degene is die in de zak van Janssen/KNHS zit? Als u mij wat specifieker wilt vertellen wat er aan de hand was dan zou het gemakkelijker zijn om uw bewering op waarheid te toetsen.

Op dit moment moet ik zeggen dat ik zit te worstelen met een aantal zaken die hier en in andere soortgelijke topics aan de orde komen. Vooropgesteld dat ik geen uitgesproken mening heb over diverse trainingssystemen op Grand Prix niveau omdat ik simpelweg als ruiter niet voldoende ervaring en kennis heb om zo'n mening te vormen. Maar wel vallen mij een aantal zaken op in dit soort discussies. Het eerste is dat altijd weer hetzelfde filmpje van Anky met Idool getoond wordt. Het lijkt me duidelijk dat als ze altijd zo zou rijden de prijzenkast niet erg gevuld zou zijn dus opmerkingen als dit wint goud of de FEI beloont dit geven in mijn ogen eerder blijk van onbenul dan van expertise. Dan zijn er nog de steeds terugkerende opmerkingen over het niet stilstaan (en wegrennen) van Anky's paarden. Keer op keer wordt op bokt beweerd dat dit komt door het LDR systeem van trainen en dat men vroeger (bijv. Klimke) wel zijn paard stil kon laten staan met klassieke training en dat de paarden uit het LDR systeem alleen maar stilstaan als en omdat de ruiter ze in een wurggreep heeft. Nu zag ik toch met eigen ogen dat op het EK Totilas wel stilstond en ook rustig aan een lang teugeltje rondliep terwijl het om hem heen een heksenketel was en zijn ruiter in zijn nek hing om hem te kussen. Op hetzelfde EK gaf Laura Bechtolsheimer toe dat haar paard een "tikkende tijdbom" was op de laatste dag, terwijl zij naar eigen zeggen "Duits" rijdt volgens het skala en "Engels" wat betreft buitenrijden en afwisseling. Kortom alle beweringen die ik al jaren op bokt lees over aan LDR gekoppeld gedrag die kloppen niet met wat ik zie in de praktijk. Het lijkt haast wel of het met die toppaarden net is als met de "gewone" paarden die ik om me heen zie, de ene schrikt van een ritselend blaadje terwijl je naast een ander een kanon zou kunnen afschieten.
Wat betreft de rijkunst zelf vind ik het nog veel lastiger. Zo werd eerder door Professor het "Power and Paint" incident afgeschilderd als een voorbeeld van de Hollandse school. Maar Coby van Baalen voerde juist aan in de tuchtzaak dat dit een ouderwetse Duitse klassieke trainingsmethode betrof. Ook rijdt ze juist volgens het skala zegt ze, en ze heeft daar ook een boek over geschreven met Johann Hinnemann. Ook heeft haar dochter meegewerkt aan een boek van Ulrieke Thiell die op haar beurt weer een fervent tegenstandster van het rijden van Anky is. Dit alles is dus wel zeer verwarrend.

Dan zijn er nog allerlei beschuldigingen aan het adres van Sjef Janssen. Zoals Horseyfries wel weet uit eerdere discussies ben ik het zeker niet klakkeloos eens met alles wat deze mijnheer te pas en te onpas roept. Dat hij over jurering klaagt dat wil ik graag geloven, sterker nog het zou pas nieuws zijn als hij niet klaagt over de jurering. Ik heb zelfs wel eens gezien dat hij de jury meewarig bekeek toen ze zijn vrouw bijna 80% gaven terwijl hij in het geheel niet tevreden was over haar rijden. Maar hoe kan het dat hij zoveel invloed heeft als hier gesuggereerd wordt. Nederland is toch maar een klein land, waarom accepteren al die andere landen dat? Ik herinner me ook dat hij in Hong Kong samen met de Amerikanen niet tevreden was over de jurering. De Amerikanen hadden Balkenhol als coach dus dan hadden de klachten toch niks te maken met LDR of klassiek lijkt mij als ze allebei niet tevreden waren. Ik weet niet wat schenkelen is en of en waarom LDR ruiters dat niet kunnen (ik ga dat niet zonder meer aannemen want ik ben er al een keer ingetrapt met het halthouden) maar als de Hollandse school het niet kan waarom zorgen de andere landen dan juist niet dat het er weer in komt? En waarom is er een keer extra halthouden (met achterwaarts) in de proeven gekomen terwijl dat juist Anky's zwakste punt is, waar was Sjef/KNHS toen dat gebeurde?

Als er inderdaad een complot of samenzwering bestaat dan zou het fijn zijn om eens te horen wat dat dan precies voor complot is. Zo maar wat wilde beschuldigingen gaan roepen haalt in mijn ogen de rest van wat er beweerd wordt ook onderuit.

Verder zag ik een link naar een topic over het nut van een clinic. Er is natuurlijk al het Global Dressage Forum waar allerlei stromingen binnen de dressuursport ruimschoots de kans krijgen hun visie te presenteren. En zoals Horseyfries al zei men heeft op het niveau van de toppers overwegend respect voor elkaar. Maar ja voor gewone bokkers is het wel wat duur zo'n uitstapje.
Als je zoiets op een lager niveau zou kunnen organiseren is dat heel leuk. Ik weet alleen niet of het gaat werken. Indien het zich afspeelt in de sfeer van "mijn geloof is het enige ware geloof" dan heb ik mijn twijfels.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:07

Hermelientje wat de mens ook zal laten zien, het zijn en blijven de paarden die het ware beeld tonen. Voor mij persoonlijk wil ik een samengesmolten combinatie zien en niet een verspannen paard en ruiter. Geen kletsnatte bezwete paarden, met verkrampte mond, neus en staart zwiepend. Geen paard die als een kangaroo gereden wordt en dat maar blijven herhalen. Waar is het beeld van losrijden en dan pas warmrijden gebleven?
Heeft de mens her recht de paarden zo vast te binden en te trekken? Wat betreft mevrouw van Baalen met het longeer incident, als dat de moderne klassieke dressuur moet voorstellen. Dan mogen ze zich helemaal diep schamen, dat soort wanpraktijken behoren helemaal niet thuis in de paardensport en al helemaal niet in de scala (schrijf het expres met een c, omdat dat een van de fouten is van Nederland). Het boek wat mevrouw van Baalen en meneer Hinnemann, is een prachtig voorbeeld van de fouten die ontstaan zijn door verkeerd vertalen en de onnozele domheid van de mens. En waar is meneer Hinnemann gebleven, het is net stil zwijgen? Dat familie van Baalen zegt zo tegen te zijn is moeilijk te begrijpen, waarom dan toch deel nemen aan de hollandse school? Het enige wat ik daar van kan begrijpen, is om de boycot op te laten heffen?
Het gaat hier om niemands geloof, maar om de paarden en paardensport. En met de theorie en praktijk clinic, kunnen beide partijen hun rijden vertegenwoordigen. Er van uit gaande dat beide partijen deel zullen nemen. Neutrale accommodatie en begeleiding moet mogelijk zijn.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:01

FaberSmid schreef:
Hermelientje wat de mens ook zal laten zien, het zijn en blijven de paarden die het ware beeld tonen. Voor mij persoonlijk wil ik een samengesmolten combinatie zien en niet een verspannen paard en ruiter. Geen kletsnatte bezwete paarden, met verkrampte mond, neus en staart zwiepend. Geen paard die als een kangaroo gereden wordt en dat maar blijven herhalen. Waar is het beeld van losrijden en dan pas warmrijden gebleven?
Heeft de mens her recht de paarden zo vast te binden en te trekken? Wat betreft mevrouw van Baalen met het longeer incident, als dat de moderne klassieke dressuur moet voorstellen. Dan mogen ze zich helemaal diep schamen, dat soort wanpraktijken behoren helemaal niet thuis in de paardensport en al helemaal niet in de scala (schrijf het expres met een c, omdat dat een van de fouten is van Nederland). Het boek wat mevrouw van Baalen en meneer Hinnemann, is een prachtig voorbeeld van de fouten die ontstaan zijn door verkeerd vertalen en de onnozele domheid van de mens. En waar is meneer Hinnemann gebleven, het is net stil zwijgen? Dat familie van Baalen zegt zo tegen te zijn is moeilijk te begrijpen, waarom dan toch deel nemen aan de hollandse school? Het enige wat ik daar van kan begrijpen, is om de boycot op te laten heffen?
Het gaat hier om niemands geloof, maar om de paarden en paardensport. En met de theorie en praktijk clinic, kunnen beide partijen hun rijden vertegenwoordigen. Er van uit gaande dat beide partijen deel zullen nemen. Neutrale accommodatie en begeleiding moet mogelijk zijn.

Alleen al het feit dat u de paardenwereld verdeelt in "beide partijen" en er een "neutraal" grondgebied moet worden gevonden geeft aan dat er wat u betreft een staat van oorlog is, hetgeen precies is wat ik met mijn lange post op een beleefde wijze duidelijk probeerde te maken, nl. dat zelfs zonder veel kennis van rijmethoden het voor mij overduidelijk is dat sommige mensen op het oorlogspad zijn. Deze "oorlog" wordt dan ook nog eens gevoerd met drogredenen en propagandaretoriek. Ik kan u verzekeren dat elk zinnig mens die graag wat wil leren dan afhaakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:08

FaberSmid schreef:
het zijn en blijven de paarden die het ware beeld tonen. Voor mij persoonlijk wil ik een samengesmolten combinatie zien en niet een verspannen paard en ruiter. Geen kletsnatte bezwete paarden, met verkrampte mond, neus en staart zwiepend.

Hier mijn hengst diréct bij thuiskomst na een stevige rit door terrein en verkeer onder de andalusische zon met rijtechnisch de puntjes op de ´i´ ;)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XBPYBEXI.jpg

Er was een Boktster mee, achterop de over de caminos meerijdende motorfiets. Heeft >180 actiefotos geschoten. Helemaal _/-\o_ omdat het veel objectief leermateriaal oplevert.
´Objectief´ omdat het páárd op de fotos toont wat het als perceptie heeft van wat de ruiter doet.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:11

FaberSmid schreef:
zipje71 schreef:

De bevestiging daar gaan we weer geeft u wel, hoe kan u zo zeker weten dat ik alleen maar "anoniem" achter de pc mijn mening bekend maak? Mijn klanten weten precies hoe ik denk en werk, daar kan u niks over zeggen. Het is maar goed dat u niet voor "rechter" kan spelen, u zou iedereen zonder enige bewijs veroordelen.
Dat van die moeder was een voorbeeld, omdat dat een beeld geeft dat iedereen er niks aan doet maar misschien zoals u schrijft wel via internet. Zo is het net zo bij de paarden, hoe vaak maakt u mee dat de "ringmeester", jury en organisatie wat over wangedrag zeggen en er tegen op treden? Of op de manege of stal? Wat doet u (jullie), staan jullie er bij en kijken er naar? Over lekker makkelijk gesproken, alsof u dat voor mij of wie dan ook te bepalen heeft.
U vraagt, ik antwoord, maar als u dat niet goed leest of wil begrijpen? Denkt u maar lekker wat u wil, zal mij worst zijn.

Hoe ik dat weet? U geeft zelf aan dat u die arme arme paardjes niet zonder hoefverzorging kan laten. Als u achter uw principes staat laat u die arme arme paardjes door uw collega's beslaan die minder last hebben van hun principes. U blijft zich verschuilen achter de arme arme paardjes maar daadwerkelijk aktie ondernemen, vertelt u maar eens wat u dan precies voor die arme arme paardjes doet, behalve hier op bokt maar blijven jammeren over Sjefke en zijn gevolg. Maar nee dat kan dan weer niet want dan val je je klanten af. Ik geloof er helemaal niks van dat uw klanten weten wat hoe u over hen denkt want dan hadden ze allang een andere smid genomen. Zo werkt het nml.wel. En dat voelt u dan weer in uw portemonnee, is het niet? Nee het zal u dan wel worst zijn wat ik denk, maar u valt gewoon door de mand met uw principes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:18

zipje71 schreef:
Maar nee dat kan dan weer niet want dan val je je klanten af. Ik geloof er helemaal niks van dat uw klanten weten wat hoe u over hen denkt want dan hadden ze allang een andere smid genomen. Zo werkt het nml.wel. En dat voelt u dan weer in uw portemonnee, is het niet? Nee het zal u dan wel worst zijn wat ik denk, maar u valt gewoon door de mand met uw principes.

Waarom persoonlijk worden Zipje?

Faber komt bij paardeneigenaars en die houden hun paarden zoals ze die houden. Hoefonderhoud is daarvan een afgeleide op basis van ´evidence based best practice´.
Een hoefprofie verkoop als dienst dit laatste. Bij veel paarden houdt dat beslag in. Niet omdat dit goed is op zich doch omdat dit in de betreffende omstandigheden (het houden en gebruik) het minst slechte is.
Dat kan je een hoefprofie niet aanrekenen.
Ook staat het vollédig los van een persoonlijke mening die Faber heeft over paardrijden.

De Hollandse School is evidence based best practice voor het behalen van medailles in FEI ringdressuur.
Voor paard en goed paardrijden, lol in samen ontspannen ríjden, is het contraproductief.

hc (instructeur boodschappendressuur)

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:34

HC,
Ik weet niet hoe het met uw principes is maar als ik ergens niet achter sta, dan sta ik er ook voor de 100% niet achter. Als ik het niet eens zou zijn met bijv. een Anky zou ik niet schijnheilig op haar terrein haar paarden gaan beslaan en dan niks zeggen. Misschien ligt dat aan mijn karakter maar ik kan niet huichelen.