LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:06

Sjefke kan wel een normale naam zijn maar in dit geval noemt hij Sjef en getuigt het verkleinen van uw neerbuigende houding naar hem toe.

Ik zeg nergens dat hij het uitgevonden heeft. Ik zeg dat hij het gebruikt en bijgevolg zie ik het als een systeem van hem.
Neen, voor hommels niet, niet dat dat een schande zou zijn was het niet dat hij getrouwd was. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat Anky en u nogal in een andere positie tov hem staan. ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:07

pharagirlke schreef:
Anky is dan ook zijn vrouw. Ik vermoed dat FS niet Sjef zijn minnaar is?
Ik zeg ook schat tegen die van mij... Maar als eender welke vreemde dat doet zegt hij toch dat hij dat niet zo leuk vind. :')

Weten wij toch niet??? Misschien kikt het wel op die naam. Maar goed, we gaan compleet off topic.

wat vind jij van de geplaatse foto van mij pharagirlke. Vind jij het een aangenaam gezicht?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:08

secondje, ik ga hem even terug zoeken voor je. :)

Edit: da's een rollkur foto en ik gaf al eerder aan dat rollkur in mijn mening geen enkel doel dient. Dat had je kunnen lezen. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-09-09 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:09

Meneer Sjefke Janssen is geen belediging maar een normale naam, dat kunt u na lezen op internet?
U ziet het als een systeem van meneer Sjefke Janssen, mag ik dan vragen waarom?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:10

Dat zeg ik toch, omdat hij het gebruikt.

Als ik handelingsplannen maak op een van de vele manieren, is dat mijn systeem van werken. Ik heb de plannen niet uitgevonden maar ik gebruik ze. Dus da's mijn systeem. Een ander zal gebruik maken van een andere opstelling.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-09-09 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:10

pharagirlke schreef:

Edit: da's een rollkur foto en ik gaf al eerder aan dat rollkur in mijn mening geen enkel doel dient. Dat had je kunnen lezen. :)

Maar dat is het systeem van meneer Sjefke Janssen en de hollandse school ruiters?

Ayasha
Blogger

Re: LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:11

Neen, dat is LDR (en we gaan weer niet die hele discussie: extreme LDR is rollkur doen he.)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:11

pharagirlke schreef:

Ok dan snap ik u denkwijze, dus alles wat door een ander is uitgevonden wordt een uitvinding van een ander omdat die het gebruikt? Dat is dan duidelijk, bedankt voor uw eerlijke antwoord.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:12

Lezen is moeilijk he...

WAAR zeg ik dat hij het UITGEVONDEN heeft?! Quote me dat nu eens.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:12

pharagirlke schreef:
Neen, dat is LDR (en we gaan weer niet die hele discussie: extreme LDR is rollkur doen he.)

Hyperflexi, rollkur en ldr zijn eigen woorden van meneer Sjefke Janssen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:13

pharagirlke schreef:

Ja oke, maar wat zie jij als je zo'n foto ziet? Ik zie namelijk mishandeling van een paard. Paard wordt duidelijk gedwongen in deze pose te lopen en kan geen kant op.... Dat het doelloos is, dat ben ik helemaal met je eens. Vraag me gewoon af, of ik de enigste ben die dit echt een stap tever vind gaan in de training van een paard...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:13

pharagirlke schreef:
Lezen is moeilijk he...

WAAR zeg ik dat hij het UITGEVONDEN heeft?! Quote me dat nu eens.

U schrijft toch dat het systeem van meneer Sjefke Jannsen is?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:14

pharagirlke schreef:

Als ik handelingsplannen maak op een van de vele manieren, is dat mijn systeem van werken. Ik heb de plannen niet uitgevonden maar ik gebruik ze. Dus da's mijn systeem. Een ander zal gebruik maken van een andere opstelling.

pharagirlke schreef:
Sjefke kan wel een normale naam zijn maar in dit geval noemt hij Sjef en getuigt het verkleinen van uw neerbuigende houding naar hem toe.

Ik zeg nergens dat hij het uitgevonden heeft. Ik zeg dat hij het gebruikt en bijgevolg zie ik het als een systeem van hem.
Neen, voor hommels niet, niet dat dat een schande zou zijn was het niet dat hij getrouwd was. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat Anky en u nogal in een andere positie tov hem staan. ;)

pharagirlke schreef:
U doet niets anders dan spreken met sjefKE janssen... Bij mijn weten een volwassen man en bij gevolg Sjef. Als we dan toch gaan vallen over taaldingen. :)

De reactie was op een reactie van u die op mij heel persoonlijk over kwam maar goed. Misverstanden zijn het onoverkomelijke gevolg van digitale communicatie.

Ik snap uw vraag nog steeds niet overigens. LDR is Sjef zijn systeem op dit moment. Hij gebruikt het iig. Was dat de vraag of heb ik het alsnog verkeerd begrepen?

Zammie: vooral niet lezen dan. :D Selectiviteit is iets vreemds overigens.

En dat zijn zijn woorden? Quote eens.
En FS: ik blijf niet in herhaling vallen, of je begint met lezen, of ik ga simpelweg niet meer op je in.

En ja, dat valt onder mishandeling. Heeft echter bij mijn weten niets met de LDR methode te maken waar de huidige nederlandse toppaarden mee getraind worden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:15

Zammie u bent zeker niet de enige die van mening is, dat deze manier van rijden ten koste van de paarden is. Ik ben het volkomen met u eens.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:22

pharagirlke schreef:
En dat zijn zijn woorden? Quote eens.
En FS: ik blijf niet in herhaling vallen, of je begint met lezen, of ik ga simpelweg niet meer op je in.

En ja, dat valt onder mishandeling. Heeft echter bij mijn weten niets met de LDR methode te maken waar de huidige nederlandse toppaarden mee getraind worden.

Neemt u zelf ook eens de moeite op onderzoek te gaan en laat niet alles voorkauwen.
Lezen hoeft niet alleen van mijn kant te komen.
Dus wat betreft dierenmishandeling zijn we het met elkaar eens. Maar hoe kan u dan al die foto's en filmpjes verklaren? Die geven toch geen ander beeld, dan wat wij dierenmishandeling vinden? Of zijn dat momentopnames?
Een hoefsmid ziet meer dan alleen paarden benen en hoeven om zich heen? Een onderzoek naar het gehele paard lijkt mij wel interessant, lichamelijk en geestelijk. Van "normaal" gereden dressuur en springpaarden en volgens meneer Sjefke Janssen systeem hollandse school gereden paarden? Van het beleren tot GP?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:28

LDR, Rollkür en hyperflexie gaat altijd ten koste van het paard.

Diepe en ronde halshouding - in extreme vorm wordt dit ook hyperflexie genoemd.
Deze halshouding kan leiden tot spanning in en hol worden van het lumbale deel van de rug.
De beweging wordt belemmerd doordat het zwaartepunt verder naar voren komt te liggen en het paard op de voorhand gaat lopen.
Het paard kan niet verzamelen doordat hij niet goed kan ondertreden en het achterbeen gaat "slepen".
Deze onnatuurlijke houding kan tot spanning en stress leiden met overdreven, verwrongen of abnormale bewegingen van het voorbeen ten koste van het natuurlijke bewegings-patroon, de balans en het vertrouwen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:32

mss zelfs eens lezen en onderzoeken, want commentaar naar eigen kamp wordt duidelijk ook niet geapprecieerd e :-)

Sorry zo hypocriet een open mond in ldr is roofbouw plegen op je paard, datzelfde bij bvb dr Klimke noemen julllie dan aannemen en nageven. Echt hoor als daar inhoudelijk al zo letterlijk zwart-wit op wordt gekeken is discussie aangaan niet mogelijk.

Verder is een traversale geen FEI opgelegde oefening in een van de proeven. Het ging om die afbeelding over een appuyement en dan zie ik vele zaken die beter kunnen. Die draffoto is trouwens niet de enige, googlen even en je krijgt zo een reeks.
Eveneens als ik kijk naar leerlingen en familieleden van deze persoon, moet je toch vaststellen dat ze allemaal heel goed gekend zijn met dat systeem van ldr en flexie.
En wat die filmpjes betreft, mag ik u laten herinneren dat we ondertussen in een geinformatiseerde wereld leven, iedereen heeft praktisch een camera(al dan niet reeds in gsm's), internet etc. en dus meer mensen die beeldmateriaal kunnen vastleggen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:39

Bulck u heeft uw mening en zo heb ik mijn mening, waarom is dat zo moeilijk te accepteren?
Aannemen en nageven doe ik altijd bij rijden bij elk paard, dus dan ben ik net als meneer Klimke hard in mijn ophoudingen. Ook ik heb de neusriem zo los mogelijk, met trens zelfs zonder sperriem. Ik wil graag dat het paard zijn mond kan openen en kan nageven, zo ook afkauwen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:45

Waarom, oh waarom zijn toch die sperriemen uitgevonden?

Alleen op wedstrijd gaan ze er bij ons aan, omdat de "reglementen" bepalen, als er een lusje zit voor een sperriem, die ook om moet...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:47

sperriem was toch oorspronkelijk bedoelt om het bit een stabielere ligging te geven?
Helaas snoeren te veel ruiters hun paard er mee de mond.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:51

pharagirlke schreef:
sperriem was toch oorspronkelijk bedoelt om het bit een stabielere ligging te geven?
Helaas snoeren te veel ruiters hun paard er mee de mond.

Was dat de reden, Pharagirlke. Dank je
Maar met een "stille" hand, ligt het bit toch altijd stabiel??

Dat "dichtsnoeren" ziet men inderdaad jammer genoeg veel te vaak ;( ook helaas één van de redenen waarom paarden zo overmatig "schuimen"
Dat dus niet van het zweet, want ook dat zie ik veel te vaak

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:52

Ik meen gelezen te hebben dat dat een reden was van de sperriem.... Het houd het bit fijner op zijn plaats bij losse teugel gezien het "steun" geeft. Maar je moet me er niet op vast pinnen. Ik zal eens kijken of ik de oorspronkelijke bedoeling kan vinden op google. :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:56

pharagirlke schreef:
Ik meen gelezen te hebben dat dat een reden was van de sperriem.... Het houd het bit fijner op zijn plaats bij losse teugel gezien het "steun" geeft. Maar je moet me er niet op vast pinnen. Ik zal eens kijken of ik de oorspronkelijke bedoeling kan vinden op google. :)

DAnk je,
Zie het dan morgen wel, ga nu slapen. Trusten.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:00

Volgens mij klopt dat ook wel Pharagirlke :j en dient het ook om het paard zijn mond dicht te laten houden, want een open mond zouden de bithulpen niet ten goede komen.

Mijn sperriem ligt al heel lang in het stof. De mijne werd er niet beter van :n .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:02

Na wat zoekwerk nog geen definitief antwoord, maar de stabielere ligging van het bit komt wel ontzettend vaak naar voren. En het zou helpen om te "voorkomen" dat het paard zijn tong over het bit gooit... Maar IMO ben je dan te vast aan het snoeren :?

Mijn sperriem zit overigens zo ontzettend los... Hij zit er enkel aan omdat het verplicht is op wedstrijd.