Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:04

Denk dat velen niet weten dat men met wijken vele oefeningen kan doen.
Die ik eens gezien heb hier in Nederland in de proefjes, is de lichtste vorm daarvan.
In de handleiding staan vele oefeningen meer.
Zoals grote volte verkleinen enz...
Men gebruikt die bij het losrijden van de paarden.
Losmakende oefening.
Laatst bijgewerkt door Professor op 13-09-09 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:04

Professor schreef:
Het binnenbeen is zijwaartsdrijvend(handbreedte achter de singel), en niet voorwaartsdrijvend Bij of op de singel).

Wijken kan men gebruiken als losmakende oefening, om het paard te laten reageren op de kuit/been.
Maar heeft weinig effect op de zijgangen, waarbij het paard om het binnenbeen moet buigen.

Daarom gebruik ik het binnenbeen op dat moment om het paard "weg" te krijgen van die binnenkant. Ik gebruik het wijken dan om het paard weer naar die buitenteugel te zetten, weg van dat binnenbeen. Ik gebruik het dus om de reactie op het binnenbeen te verscherpen.
Dus voor de duidelijkheid: Appuyeren, dan met binnenbeen komen en het paard terug laten wijken naar de buitenteugel toe. Dan evt. opnieuw appuyement inzetten. (eerst weer schoudervoor zetten uiteraard)

Maar ik kan de discussie morgen weer voortzetten, ik ga slapen, lekker naar bed. :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:09

Suzanne F. schreef:
Professor schreef:
Het binnenbeen is zijwaartsdrijvend(handbreedte achter de singel), en niet voorwaartsdrijvend Bij of op de singel).

Wijken kan men gebruiken als losmakende oefening, om het paard te laten reageren op de kuit/been.
Maar heeft weinig effect op de zijgangen, waarbij het paard om het binnenbeen moet buigen.

Daarom gebruik ik het binnenbeen op dat moment om het paard "weg" te krijgen van die binnenkant. Ik gebruik het wijken dan om het paard weer naar die buitenteugel te zetten, weg van dat binnenbeen. Ik gebruik het dus om de reactie op het binnenbeen te verscherpen.
Dus voor de duidelijkheid: Appuyeren, dan met binnenbeen komen en het paard terug laten wijken naar de buitenteugel toe. Dan evt. opnieuw appuyement inzetten. (eerst weer schoudervoor zetten uiteraard)

Maar ik kan de discussie morgen weer voortzetten, ik ga slapen, lekker naar bed. :)

Kijk deze uitleg begrijp ik duidelijk.
Maar ik heb nog enkele oplossingen, en kom hier zeker op terug, maar u gaat helaas naar bed of zoiets.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:30

Suzanne F. schreef:
modie schreef:
Is een paard dan "gebogen" in een appuyement?

Ik dacht altijd dat er weinig buiging is bij een appuyement.
Buiging heb ik wel bij een SB en een Travers en aanverwante oefeningen.

Maar niet bij een appuyement of wijken

Een appuyement heeft wel zeer degelijk buiging. Buiging in een appuyement is gelijk aan die van de travers en de SB. Wijken heeft geen echte buiging, alleen lichte stelling.

Even een citaatje uit de Handleiding:

Appuyeren;
Dit is een zijwaarts en voorwaarts, evenwijdig aan zichzelf verplaatsen van het gehele paard, waarbij de voorhand zijwaarts wordt geleid door beide teugels en de achterhand wijkt voor de eenzijdige kuitdruk
(volgend stukje sla ik over, dat zal iedereen wel bekend zijn)

Het paard is licht gesteld in de richting waarheen het gaat, doch blijft overigens voor het oog recht gericht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:21

Bij de KNHS wordt voor de jury en instructeursopleidingen een andere tekst gebruikt.
Daarin staat dat het paard gesteld en gebogen is in de richting waarin het paard gaat, het paard beweegt zich parallel aan de lange zijde.

Brando090309

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:07

Ik heb het zo ook geleerd in mij opleiding, appuyement is een oefening in stelling EN buiging...

Bij wijken is het paard recht en heeft enkel een beetje stelling.

Ik ga met met Suzanne... ;)

Lucido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:42

Omdat het paard op 3 sporen moet lopen en vaak is dat lastig, net zoals bij de travers.
Ook moet je de buiging goed voor elkaar hebben, hij moet op 3 sporen lopen en gebogen zijn om je binnenbeen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:50

Lucido schreef:
Omdat het paard op 3 sporen moet lopen en vaak is dat lastig, net zoals bij de travers.
Ook moet je de buiging goed voor elkaar hebben, hij moet op 3 sporen lopen en gebogen zijn om je binnenbeen.

Travers is op 4 sporen, niet op 3.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 15:51

Suzanne F. schreef:
Bij de KNHS wordt voor de jury en instructeursopleidingen een andere tekst gebruikt.
Daarin staat dat het paard gesteld en gebogen is in de richting waarin het paard gaat, het paard beweegt zich parallel aan de lange zijde.

Dat is toch precies hetzelfde, wat in de handleiding staat.
De overdreven stelling die men tegenwoordig ziet, is overdreven halsbuiging.
Dat in de handleiding staat is dat het paard rechtgericht is klopt toch ook.
Scheef mag het niet gaan, de tendens is altijd voorwaarts.
De stelling is wanneer ik als ruiter het binnenoog en de kaak iets kan zien, de manenkam valt naar de richting van de stelling.
De stelling is niet vanuit de schouder, de stelling is slechts nek en hals tot de 3e wervel.
De buiging is van Atlas tot einde staart, wanneer een paard goed gebogen is, dit kan dus niet zonder stelling, dan is de staart iets gebogen in de richting van de stelling.

Dus de handleiding beschrijft het eigenlijk precies hetzelfde.
Net als de Richtlinien in Duitsland.

De KNHS beschrijft het zeer kort.
Parallel met de langezijde, met de voorhandvoor.
Eenvoudig uitgelegd, de voorhand komt een fractie eerder op de hoefslag aan als de achterhand, dwz paard is rechtgesteld, hij is niet scheef.

De schouder is niet zo als bij binnenschouderbinnenwaarts voor de rechterheup.
Dat is dat parallel verplaatsen.
Daarom altijd de moeilijkheid die men heeft dat men met schoudervoor rijden beter zeggen kan, voorhandvoor, dan is het allemaal duidelijker.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:27

Parallel aan de lange zijde wilt niet zeggen dat het paard rechtgesteld is.

"Rechtgericht" is overigens ook niet hetzelfde als "rechtlopen" (u bedoelt recht lopen maar u zegt rechtgericht), rechtgericht zijn is wanneer het paard de achterhand altijd mooi in de hoefsporen van de voorhand gaan treden (dus ook op een cirkel), dan is het paard rechtgericht. Wanneer het paard op de lange zijde zonder stelling en buiging loopt, dan loopt het paard dus recht...

Wanneer er geschreven wordt dat het appuyement gereden parallel aan de hoefslag bedoelen ze niet dat het paard recht blijft, hiermee bedoelen ze dat de beweginsafloop gelijk is aan de parallel van de lange zijde maar daarin kan het paard wel gebogen zijn, dat is een hele andere betekenis.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:54

Suzanne F. schreef:
Lucido schreef:

Travers is op 4 sporen, niet op 3.

En vind ik moelijker dan schouderbinnenwaarts. In SB kan ik paarden doorgaans veel beter op het achterbeen houden. In Travers vind ik dat nog weleens een struikelblok, zeker omdat menig paard ook nog eens de neiging heeft om je naar buiten te gooien. Ik heb dan veel sneller taktverlies dan in een SB. Daar kan ik veel beter mee uit de voeten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:59

Professor schreef:

Nee dat is anders. Gebogen is anders dan gesteld en parallel is anders dan recht.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:24

Meneer Professor weten de ruiters dan nog wel wat los rijden en warm rijden is? En wat de oefeningen zijn?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:30

Professor schreef:
Schouderbinnewaarts is een basiszijgang, die in een verzameld tempo wordt gereden.
Hetzij in draf of in Galop.
In stap heeft het geen nut, u kunt u paard daar in voorbereiden om het in draf uit te voeren.

Wat een kul hahaha. In stap heeft het geen nut, nou ik zal het even doorgeven aan de paarden die kreupel mijn les inkwamen niemand wist wat het nou was. Tot ik schouderbinnenwaarts oefeningen in stap met ze ging doen en de paarden daarna ineens niet meer kreupelden. Nee heeft geen enkel nut hoor :Y) Ik zal die paarden zeggen dat ze kreupel hadden moeten blijven omdat SB in stap nou eenmaal geen nut heeft.

Toevoeging:
Ik gebruik SB al jaren als losmakende oefening, in alle gangen, maar eerst in stap. En of het nut heeft. Alle banden in de achterhand worden langzaam en zonder stress opgerekt en losgedraaid en de gehele achterhand gaat hierdoor beter aan het werk en wordt zonder dat je het paard moet dwingen of trekken of z'n hoofd naar binnen moet trekken in ontspanning losgewerkt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:46

Professor schreef:
Schouderbinnewaarts is een basiszijgang, die in een verzameld tempo wordt gereden.
In stap heeft het geen nut, u kunt u paard daar in voorbereiden om het in draf uit te voeren.

mijn instructeur zei vroeger altijd;
Een zijgang rijd je;
in stap om het te leren
in draf om het te oefenen/trainen
in galop om kracht te ontwikkelen.

Zit wel wat in, denk ik...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:48

Ik rijd ook veel overgangen en tempowisselingen in schouderbinnenwaarts. Overgangen stap en weer aandraven maar ook verruimen en weer klein en ook schijnovergangen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:51

beantsje schreef:
Professor schreef:

Een zijgang rijd je;
in stap om het te leren

Ja natuurlijk, zo KAN je het ook gebruiken, maar het is niet de enige manier. Je kunt het voor veel meer gebruiken dan alleen iets aan te leren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:20

Suzanne F. schreef:
Professor schreef:

Citaat:
Nee dat is anders. Gebogen is anders dan gesteld en parallel is anders dan recht.

Volgens u, de hoefslag is recht, en wanneer men het paard parallel aan moet houden???
Rechtgericht staat er, niet recht. Met de voorhand licht voor, dat is dito aan de F.E.I. regels.
Er staat voor het oog recht.
Heb toch duidelijk uitgelegd wat gebogen is, en hoe men het erkend?
Laatst bijgewerkt door Professor op 14-09-09 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:23

Mindfields schreef:
Professor schreef:

Wat een kul hahaha. In stap heeft het geen nut, nou ik zal het even doorgeven aan de paarden die kreupel mijn les inkwamen niemand wist wat het nou was. Tot ik schouderbinnenwaarts oefeningen in stap met ze ging doen en de paarden daarna ineens niet meer kreupelden. Nee heeft geen enkel nut hoor :Y) Ik zal die paarden zeggen dat ze kreupel hadden moeten blijven omdat SB in stap nou eenmaal geen nut heeft.

Toevoeging:
Ik gebruik SB al jaren als losmakende oefening, in alle gangen, maar eerst in stap. En of het nut heeft. Alle banden in de achterhand worden langzaam en zonder stress opgerekt en losgedraaid en de gehele achterhand gaat hierdoor beter aan het werk en wordt zonder dat je het paard moet dwingen of trekken of z'n hoofd naar binnen moet trekken in ontspanning losgewerkt.

Weet u overigens was de losmakende oefeningen zijn????
Schouderbinnenwaarts hoort daar zeker niet bij.
Men kan het eerst rijden wanneer het paard losgereden is.
Zou graag willen weten wat u onder losmakende oefeningen verstaat?
Men heeft er meerdere.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:24

beantsje schreef:
Professor schreef:

Een zijgang rijd je;
in stap om het te leren

Dat is eenvoudig uitgelegd, maar zit een grote waarheid in.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:28

Professor schreef:

Nee het paard is voor het oog gebogen en gesteld in de richting waarin het zich beweegt. Het paard blijft parallel aan de lange zijde, dus gelijk aan de lange zijde.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:33

Professor schreef:
Weet u overigens was de losmakende oefeningen zijn????
Schouderbinnenwaarts hoort daar zeker niet bij.
Men kan het eerst rijden wanneer het paard losgereden is.
Zou graag willen weten wat u onder losmakende oefeningen verstaat?
Men heeft er meerdere.

Weet u dat er meer losmakende oefeningen zijn dan die u wellicht kent?

In schouderbinnenwaarts moet het achterbeen overstappen, althans in stap op een volte is dat zo. Als je dat gaat versterken, dus steeds schuiner, schouder blijft op de lijn van de volte en achterhand stapt steeds verder over, dan rek je de banden in de achterhand op en het bekken kantelt in de links-rechts-tendens dus ook daar draait de boel zonder druk of dwang los. Heb er al veel paarden mee geholpen die achter zwaar onregelmatig tot kreupel waren, puur omdat alles daar achterin vastzat. Deze oefening wordt ook wel het uebertreten genoemd, komt uit de klassieke dressuur zoals die bedoeld is, dus dressuur voor het paard en niet andersom, maar is niks meer of minder dan een versterkte SB.

Ik gebruik schouderbinnenwaarts in draf en galop ook als losmakende oefening, en tevens als verzamelende oefening, zodat ik niet hoef te gaan trekken aan de voorkant, maar het paard zichzelf laat verzamelen door de SB te vragen en hij zich dus zelf op het achterbeen moet zetten.

N.B. Vanzelfsprekend doe ik dit pas als het paard daar aan toe is, en de nageeflijkheid en voorwaarts neerwaarts in orde is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:49

Suzanne F. schreef:
Professor schreef:

Nee het paard is voor het oog gebogen en gesteld in de richting waarin het zich beweegt. Het paard blijft parallel aan de lange zijde, dus gelijk aan de lange zijde.

Dat voor het oog is het recht staat in de Handleiding.
En het paard staat gesteld en gebogen in de richting waarin het beweegt.
Het blijft parallel aan de langezijde, dat is allemaal ok.
Maar de voorhand is licht voor. (voorhand is de voorhand gaat licht voor)
Waarom??
Omdat de heupen van een paard breder zijn dan de schouders.
Daarom en niet anders.
Citaat:
Handleiding De voorhand leidt de beweging in en blijft, tijdens de gehele duur van de oefening, bij de zijwaartse verplaatsing van het paard, de achterhand steeds even vooraf.

Dit is ook niet anders mogelijk, denkt u maar goed na, wanneer men dit niet zo zou rijden, zou het paard problemen krijgen om de buitenbenen te kruisen over de binnenbenen.
Optisch is het paard dan parallel ten opzichte van de hoefslag.
Dit komt doordat de heupen ietje breder zijn dan de voorhand.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:51

Daarbij, een paard dat netjes getraind wordt, dusdanig dat zijn lijf dagelijks gegymnastiseerd wordt, hoort dusdanig los aan zijn training te beginnen dat je het opwarmen puur doet voor de gewrichten en pezen, de spieren horen door de training al ontspannen te zijn. Voor het rijden van een correcte schouderbinnenwaarts hoor je niet eerst een kwartier aan loswerken nodig te hebben, dan zit er iets structureel mis met je dagelijkse werk naar mijn mening.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:53

Mindfields schreef:
Daarbij, een paard dat netjes getraind wordt, dusdanig dat zijn lijf dagelijks gegymnastiseerd wordt, hoort dusdanig los aan zijn training te beginnen dat je het opwarmen puur doet voor de gewrichten en pezen, de spieren horen door de training al ontspannen te zijn. Voor het rijden van een correcte schouderbinnenwaarts hoor je niet eerst een kwartier aan loswerken nodig te hebben, dan zit er iets structureel mis met je dagelijkse werk naar mijn mening.

?