Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Professor schreef:Het binnenbeen is zijwaartsdrijvend(handbreedte achter de singel), en niet voorwaartsdrijvend Bij of op de singel).
Wijken kan men gebruiken als losmakende oefening, om het paard te laten reageren op de kuit/been.
Maar heeft weinig effect op de zijgangen, waarbij het paard om het binnenbeen moet buigen.
Suzanne F. schreef:Professor schreef:Het binnenbeen is zijwaartsdrijvend(handbreedte achter de singel), en niet voorwaartsdrijvend Bij of op de singel).
Wijken kan men gebruiken als losmakende oefening, om het paard te laten reageren op de kuit/been.
Maar heeft weinig effect op de zijgangen, waarbij het paard om het binnenbeen moet buigen.
Daarom gebruik ik het binnenbeen op dat moment om het paard "weg" te krijgen van die binnenkant. Ik gebruik het wijken dan om het paard weer naar die buitenteugel te zetten, weg van dat binnenbeen. Ik gebruik het dus om de reactie op het binnenbeen te verscherpen.
Dus voor de duidelijkheid: Appuyeren, dan met binnenbeen komen en het paard terug laten wijken naar de buitenteugel toe. Dan evt. opnieuw appuyement inzetten. (eerst weer schoudervoor zetten uiteraard)
Maar ik kan de discussie morgen weer voortzetten, ik ga slapen, lekker naar bed.
Suzanne F. schreef:modie schreef:Is een paard dan "gebogen" in een appuyement?
Ik dacht altijd dat er weinig buiging is bij een appuyement.
Buiging heb ik wel bij een SB en een Travers en aanverwante oefeningen.
Maar niet bij een appuyement of wijken
Een appuyement heeft wel zeer degelijk buiging. Buiging in een appuyement is gelijk aan die van de travers en de SB. Wijken heeft geen echte buiging, alleen lichte stelling.
Suzanne F. schreef:Bij de KNHS wordt voor de jury en instructeursopleidingen een andere tekst gebruikt.
Daarin staat dat het paard gesteld en gebogen is in de richting waarin het paard gaat, het paard beweegt zich parallel aan de lange zijde.

Suzanne F. schreef:Lucido schreef:Omdat het paard op 3 sporen moet lopen en vaak is dat lastig, net zoals bij de travers.
Ook moet je de buiging goed voor elkaar hebben, hij moet op 3 sporen lopen en gebogen zijn om je binnenbeen.
Travers is op 4 sporen, niet op 3.
Professor schreef:Schouderbinnewaarts is een basiszijgang, die in een verzameld tempo wordt gereden.
Hetzij in draf of in Galop.
In stap heeft het geen nut, u kunt u paard daar in voorbereiden om het in draf uit te voeren.
Ik zal die paarden zeggen dat ze kreupel hadden moeten blijven omdat SB in stap nou eenmaal geen nut heeft.Professor schreef:Schouderbinnewaarts is een basiszijgang, die in een verzameld tempo wordt gereden.
In stap heeft het geen nut, u kunt u paard daar in voorbereiden om het in draf uit te voeren.
beantsje schreef:Professor schreef:Schouderbinnewaarts is een basiszijgang, die in een verzameld tempo wordt gereden.
mijn instructeur zei vroeger altijd;
Een zijgang rijd je;
in stap om het te leren
in draf om het te oefenen/trainen
in galop om kracht te ontwikkelen.
Zit wel wat in, denk ik...
Suzanne F. schreef:Professor schreef:Dat is toch precies hetzelfde, wat in de handleiding staat.Citaat:Nee dat is anders. Gebogen is anders dan gesteld en parallel is anders dan recht.
Mindfields schreef:Professor schreef:Schouderbinnewaarts is een basiszijgang, die in een verzameld tempo wordt gereden.
Wat een kul hahaha. In stap heeft het geen nut, nou ik zal het even doorgeven aan de paarden die kreupel mijn les inkwamen niemand wist wat het nou was. Tot ik schouderbinnenwaarts oefeningen in stap met ze ging doen en de paarden daarna ineens niet meer kreupelden. Nee heeft geen enkel nut hoorIk zal die paarden zeggen dat ze kreupel hadden moeten blijven omdat SB in stap nou eenmaal geen nut heeft.
Toevoeging:
Ik gebruik SB al jaren als losmakende oefening, in alle gangen, maar eerst in stap. En of het nut heeft. Alle banden in de achterhand worden langzaam en zonder stress opgerekt en losgedraaid en de gehele achterhand gaat hierdoor beter aan het werk en wordt zonder dat je het paard moet dwingen of trekken of z'n hoofd naar binnen moet trekken in ontspanning losgewerkt.
beantsje schreef:Professor schreef:Schouderbinnewaarts is een basiszijgang, die in een verzameld tempo wordt gereden.
mijn instructeur zei vroeger altijd;
Een zijgang rijd je;
in stap om het te leren
in draf om het te oefenen/trainen
in galop om kracht te ontwikkelen.
Zit wel wat in, denk ik...
Professor schreef:Weet u overigens was de losmakende oefeningen zijn????
Schouderbinnenwaarts hoort daar zeker niet bij.
Men kan het eerst rijden wanneer het paard losgereden is.
Zou graag willen weten wat u onder losmakende oefeningen verstaat?
Men heeft er meerdere.
Suzanne F. schreef:Professor schreef:Er staat voor het oog recht.
Nee het paard is voor het oog gebogen en gesteld in de richting waarin het zich beweegt. Het paard blijft parallel aan de lange zijde, dus gelijk aan de lange zijde.
Citaat:Handleiding De voorhand leidt de beweging in en blijft, tijdens de gehele duur van de oefening, bij de zijwaartse verplaatsing van het paard, de achterhand steeds even vooraf.
Mindfields schreef:Daarbij, een paard dat netjes getraind wordt, dusdanig dat zijn lijf dagelijks gegymnastiseerd wordt, hoort dusdanig los aan zijn training te beginnen dat je het opwarmen puur doet voor de gewrichten en pezen, de spieren horen door de training al ontspannen te zijn. Voor het rijden van een correcte schouderbinnenwaarts hoor je niet eerst een kwartier aan loswerken nodig te hebben, dan zit er iets structureel mis met je dagelijkse werk naar mijn mening.