ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:27

claudianoa schreef:
gewoon de leukste ;)

naaaah de leukste lagen toen nog niet in mijn "klasse" was toen pas 19 :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:43

Dat zou echt een uitkomst zijn. Met 3 jaar inspannen en met 4 jaar erop. Helaas heb ik nog nooit gemend dus dat gaat 'm nie worden nie voor mij. Maar voor het paard zou het super zijn :j

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:07

Whahahaha ik lach me gek om die kreet "Rondslingeren" sorry ik ben een beelddenker en zie mensen paarden rondslingeren aan een longeerlijn (zo heb ik iemand gekend die dacht dat hij zo zijn hond gehoorzaam kreeg, dierenbeul)

Ja he, als een vijf of zesjarige nog niet ingereden is zou je al gauw denken dat er iets vreselijks mee is. DAt is namelijk meestal wel geprobeerd met desastreuze gevolgen. Daar klik je meestal heel snel voorbij op MP als je rug je lief is.
Laatst bijgewerkt door piezze op 12-08-09 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:08

Mijn paardje (april 2005) is in november beleerd voor de kar. Daarna heeft ze rust gehad. In februari is ze zadelmak gemaakt. Nu heeft ze weer drie weken vakantie achter de rug, en ik moet zeggen dat het erg lekker met haar gaat (op de droes na :+ ). Ik ben voorstander van wat later beginnen, en kijken naar wat het paard aanbiedt, zowel qua karakter al bouw.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:08

Ik zeg lanceren :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:09

maikeltje schreef:
Ik zeg lanceren :D

Je lijkt mijn moeder wel! :roll: :D

piezze

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:11

Lanceren in zo n trainingsmolen, sneller en sneller tot he een soort van orkaan is dan wordtie vanzelf gelanceerd

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:11

Wat lanceert jouw moeder dan? :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:12

Ik wil het niet weten! :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:12

cavia's?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:13

Misschien?! :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:13

ik zag dat ze bij de boerenbond ook van die tuigjes met riempje hebben speciaal voor cavia's, kan je die ook eens ongezond longeren. Ik zag er nog geen pessoas en hulpteugels bij maar die komen vast nog.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:14

ik bedoel rondslingeren hihihi (wel je sporen afdoen dan he Kiwiko)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:32

Paardenliefde 2009

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:34

humor 2009 :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:41

Het is dan ook al laat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:45

KiWiKo schreef:
kwam mijn baas......... Kim could you get the Brown mare and work her now..............

SUUUURE witch of the 82????

"well you know the 5 year old"

SUUURE witch of the 20??????

"Tjees!!!! dont you get oliebol!!!!, The one with the german paper!!"

"OOOO you mean Annabelle of Arandice"

En zo ging dat dan :D :D

Weet je dan eindelijk welke je hebben moet, moet je het beest ook nog zien te vinden. Ik neem aan op stal in de weide lijkt me onbegonnen werk :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:48

ben je nog blij dat je niet op een Friezenstal of een Fjordenstal zat haha, offe ben ik de enige die ze allemaal op elkaar vind lijken?

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:26

s de gangbare orde nu dat longeren weer slecht is? Jee waar zijn we met zijn allen dan mee bezig.[/quote]
nee longeren is niet slecht :)

maar als ik moet kiezen tussen longeren op 2 jarige leeftijd........... en rechtuit rijden (bosrit of renbaan) op 2 jarige leeftijd........ dan kies ik voor het laatste :) :)[/quote]

ik ben het er mee eens, dat je beter op 2 jarige leeftijd dan rechtuit kan rijden dan longeren. want longeren geeft een erge belasting aan de benen, en zeker als het een jong paard is wat nog helemaal niet volledig ontwikkelt is en volgroeit, heb je eerder kans op blessures. maar ik vind het ook niet goed om al te gaan rijden als het paard nog maar 2 jaar is, omdat het dan al een ruiter moet dragen terwijl nog niks goed ontwikkelt is. en dat geeft ook een belasting aan de rug en benen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:35

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:
Ninx moet misschien eens begrijpen dat er ook andere paarden zijn .............. dan die in haar wereld :)

dat er paarden zijn die zelf gewoon vertellen wat ze vandaag willen, dat er paarden zijn die dat eisen............ dat er paarden zijn die vinden dat ze heer en meester zijn (en met hun 650 kilo zijn ze dat ook, laten we wel wezen!!) en zich zo voelen.......

gewoon van huis uit voelen ze zich zo............ en dat zijn de paarden waar ik mee gewerkt heb:)

niet je huis tuin en keuken fjord

De keuze voor het type paard dat ik bezit, zegt niets over mijn kennis van andere typen paarden.
Ik kom niet van 'planeet-hobbel-poownie' ;) :D
Natuurlijk is er een wereld van verschil tussen het temperament van een hobbelfjord en een rondhopsende Gribaldi. Toch vind ik het 'onhandelbare' terug te voeren naar fokfouten, en dus terug te voeren naar de mens.
Dat het dier door de mens tot een onhandelbaar object gefokt is en vervolgens op een veel te jonge leeftijd gereden moet worden 'omdat het anders helemaal niet meer lukt' vind ik een dramatische ontwikkeling....

IK vind het onzin te stellen dat dit nu weer veroorzaakt wordt door fokfouten door de mens. Lastige karakters en wat moeilijkere in te rijden paarden zal je onder alle rassen ter wereld vinden. GElukkig is elk paard een individu met een eigen karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:14

Ninx, nogmaals, een jaar wachten betekent niet dat je een net-iets-ouder paard zwaarder kan belasten of sneller kan beleren dan een driejarige, daar wordt heel vaak heel verkeerd over gedacht. Dat betekent ook dat je een 3-jarige best kunt beleren, maar dan wel met mate en beleid. Als je dat niet weet, is dat een lacune in je kennis die je niet hoort te projecteren op mensen die wel weten waar ze het over hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:03

Lovely schreef:
Ninx, nogmaals, een jaar wachten betekent niet dat je een net-iets-ouder paard zwaarder kan belasten of sneller kan beleren dan een driejarige, daar wordt heel vaak heel verkeerd over gedacht. Dat betekent ook dat je een 3-jarige best kunt beleren, maar dan wel met mate en beleid. Als je dat niet weet, is dat een lacune in je kennis die je niet hoort te projecteren op mensen die wel weten waar ze het over hebben.

Je begint een veulen per de eerste dagen al ´te beleren´.
Je kan een jong paard van 3, 4 ook aan het zadel wennen.

Een cruciaal gegeven is dat de groeischijven van een paarden op verschillende leeftijden sluiten.
Daarmee, en met de gesstelijke ontwikkeling, rekening houdend kan een opgroeiend paard lichamelijk voorbereid en beleerd worden passend bij de ontwikkelingsfase waarin het is.

Vervelend is dat de groeischijven van het voor het beríjden meest kritische punt; de ruggengraat, pas in het zevende levensjaar gesloten zijn.

Voor wie wat meer wil weten:

http://www.equinestudies.org/ranger_200 ... 8_pdf1.pdf

hc

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:05

HC
Plaatjes van de groeischijven zijn allang voorbij gekomen.
Wel alles blijven lezen. :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:35

Huertecilla schreef:

Goed artikel.
In verband met volbloeden en de problemen met voet en beenbreuken tijdens het racen is de laatste jaren ook veel geschreven. Dat gaat dan niet zo zeer over ruitergewicht, maar eveneens over het overbelasten van het skelet op een te jonge leeftijd.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:41

Persoonlijk vind ik de rensport ook een jong paard doen over belasten.
Ook niet door het stukje rechtdoor met een vederlicht persoon.
Wel door het moeten halen van tijden.
En daardoor naar mijn idee ook weer dat stukje over belasten war ik het eerder over had.

Hetzelfde met dravers.
Een paard kan opzich veel gemakkelijker trekken dan dragen.
Een paard jong inspannen zie ik niet meteen als een probleem.
Maar het als 2 jarige koersen en daarmee dus ook verplicht hoge snelheden halen zie ik dan wel weer als een probleem.

Ik denk dat ik mijn standpunt best algemeen kan samenvatten.
Je kunt best op tijd eens wat vragen van je paard.
Maar altijd onder zijn kunnen blijven, niet zijn grenzen gaan aftasten als ze jong zijn.
En als ze ouder zijn ook niet te vaak.
Over grenzen gaan geeft over belasting en overbelasting kan schade geven.