Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Als dat dan uitblijft, dan "draait het verhaal opeens om". Hij merkt dat het niet komt en ik dwing het op dat moment ook niet af (door middel van druk). Dan gaat hij het maar zelf doen, hahaha. En gaat uitzoeken hoe hij die beloning dan zelf kan krijgen. En dan opeens zwaait dat hoofd naar binnen, komt die kont eronder en neemt hij die ideale houding aan (wat oh zo mooi eruit ziet) en zie je hem denken "DIT DAN!". (m.a.w. BELOON ME!). 
... Toen ik he tlas dacht ik "huh dat doe ik toch juist wel?
"

Ben echt zo bang dat dat ding een keer in de grond blijft steken, en ik zo uit mn zadel gelicht wordt, zie mezelf al helemaal gaan
Wat mij helpt om mijn positie en de invloed van mijn zit te bepalen is zonder zadel rijden, maar weet niet of je dat al doet? Met de Garoccha heb ik weinig ervaring, dus kan k weinig zinnigs over zeggen.
Ik ben ook bezig met het rechtrichten van mijn friese merrie en ga langzaam maar zeker vooruit. Ik vraag me alleen nog iets af. Als ik in de bak achterin op de volte rijd dan wil ze nog weleens over de schouder lopen omdat ze toch wel graag weer naar de voorkant wilt
Woodstock schreef:Als je kijkt naar de principes van negatief belonen, dan is het loslaten de beloning, en de druk je hulp. Als je paard goed reageert op je hulp (vertragen), dan krijgt hij zijn beloning (druk eraf).
Waarom maak je dan meerdere ophoudingen als je paard niet reageert?
Binnenkort eens zien hoe het gaat als ik er weer op stap. En kijken hoe ze het gaat doen aan de kaptoom.
.
marenmar85 schreef:waarom ik ben gestopt ik was met namelijk bezig met slingeren ( mijn paard werd er onrustig van en ik vond het zelf niks ) en wat ik niet fijn vond is dat je alles maar me de hand doet en niks met mijn benen ( ik dacht altijd dat je paard nageeflijk word ook op je been.
marenmar85 schreef:hoi
Ik heb ook lessen RR gedaan ( ik ben er inmiddels meegestopt) maar neem de dingen die ik heb geleerd wel mee in mijn 'gewone rijden'.
waarom ik ben gestopt ik was met namelijk bezig met slingeren ( mijn paard werd er onrustig van en ik vond het zelf niks ) en wat ik niet fijn vond is dat je alles maar me de hand doet en niks met mijn benen ( ik dacht altijd dat je paard nageeflijk word ook op je been.
Ik zit soms wel in twijfel of ik nou weer eens een les ga nemen rechtrichten.
Probleem is van een 16 jarig vosmerrie ( en ruiter natuurlijk![]()
![]()
Mijn dame niet ontspannen loopt ze ff ( hooguit 5 min) ontspannen ben ik haar zo weer kwijt doordat ze weer 'iets' ziet of hoort. En ik bleef met RR maar op het 0 niveau ( kwam de volgende keer erna niet ietsje beter of hoger) elke keer vanaf het 0 punt.
Wie weet een oefening waarbij ik mijn paard kan laten ontspannen ( lekker over haar rug te laten lopen) zonder te slingeren.
gr marielle
. Maar nu ik het constant doe (pas als ik haar op vier benen heb kan ik verder dus ik moet wel) maar de aanhouder wint, ze word steeds meer in balans en word er niet meer zenuwachtig van.