Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:43

Zal ik daar anders over pben? Weet niet hoe offtopic het is... en ik weet niet hoeveel mensen hier nog meer daadwerkelijk interesse in hebben, dus hoeveel mensen ik niet tot last ben met mijn uitleg van hoe ik werk (kan nog wel eens lang worden, al probeer iik nu even mijn plaatjes te zoeken)...

Woodstock

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:57

Prima, ben benieuwd!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 16:46

Ik gebruik zelf beide principes, dus positief en "omgekeerd positief" (zoals ik het zelf dan noem). Ik bedoel met positief het juiste gedrag belonen en met "omgekeerd negatief" dat het weglaten van druk als belonend ervaren wordt.

Ik heb zelf niets tegen druk-hulpen om m'n paard iets duidelijk te maken en werk daar dus ook zo, maar de laatste tijd probeer ik het te reserveren voor het "aanleerproces" en het daarna zoveel mogelijk weg te laten. Ik vind wel dat beloning heel wezenlijke dingen toevoegt. Dat merk ik ook als ik - zoals ik eerder uitlegde - hem uitnodig om dezelfde dingen eens zelf te bedenken. Eerst loopt hij dan onverschillig rondjes, lekker makkelijk, waarom zou ik moeite doen he .... Maar toch kan hij dat "goed zoooooo" na een tijdje niet missen :+ . Als dat dan uitblijft, dan "draait het verhaal opeens om". Hij merkt dat het niet komt en ik dwing het op dat moment ook niet af (door middel van druk). Dan gaat hij het maar zelf doen, hahaha. En gaat uitzoeken hoe hij die beloning dan zelf kan krijgen. En dan opeens zwaait dat hoofd naar binnen, komt die kont eronder en neemt hij die ideale houding aan (wat oh zo mooi eruit ziet) en zie je hem denken "DIT DAN!". (m.a.w. BELOON ME!).

Dat vind ik echt gaaf om te doen, tis nog maar een heel pril begin, maar hij is zo gevoelig voor beloning, ik wil toch proberen meer op deze manier te werken. Dat geeft hem ook veel meer vrijheid het ZELF te doen, er meer bij betrokken te zijn. Ik vind dat een groot voordeel, zeker voor zo'n hittepetit als Torop.

Ik ben trouwens ook wel erg benieuwd naar hoe jij dan werkt KDS, het klinkt alsof we zeker wel een paar raakvlakken hebbeb. Zou ik ook wel leuk vinden om te lezen. En wat mij betreft mag het trouwens zeker in het topic, zolang het wel nog in zekere zin over rechtrichten blijft gaan natuurlijk.

Vandaag weer geen foto's hoor, 't is zulke flutweer, de bak leek wel een modderworstelring

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:50

Paarden gaan hele rare dingen aanbieden als je ze de kans geeft, waaronder ook rechtrichtende oefeningen.
Zelf werk ik nauwelijks met druk weglaten. Komt omdat het in mijn hoofd werkt als "hij vindt het heel vervelend om te doen en moet blij zijn als ik ermee op hou".
Het is denk ik een puur psychologisch dingetje van mij :)

[edit] ik werk heel erg met drukweglaten, maar niet pressure-release alleen positive reinforcement :D... Toen ik he tlas dacht ik "huh dat doe ik toch juist wel? :P "

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:33

Je werkt dus zonder wijken voor druk, gewoon zonder druk, toch? Lijkt veel op de manier van Hempfling wat je me stuurde overigens. Helaas kan ik je plaatje niet zien. Ik maak ook gebruik van lichaamstaal met het lange lijnen en werken aan het touwhalster, naast teugelhulpen uiteraard.

Voor mij is het een beetje dubbel, aan de ene kant vind ik idd ook dat je door met wijken voor druk te werken, voortdurend je paard bloot stelt aan negatieve ervaringen. Anderzijds, als ik met mijn zit aangeef naar rechts te gaan, dan is de weg naar rechts open en kan hij daarheen gaan. Hij kan zelf kiezen die vrijheid op te zoeken, en die sturing is in zekere mate ook prettig en zeker in het begin duidelijker. Als je veel verschillende paarden werkt, lijkt me het wel vrij moeilijk om zo te werken als jij beschrijft. Als je een vast paard hebt, dan heb je wel de mogelijkheid om de communicatie zover te verfijnen. Mits je zelf dat geduld hebt ;)
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 14-11-09 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:49

KDS, hoe kan je zonder gewichtshulpen, al dan niet bewust, op een paard rijden? Volgens mij geef je zodra je op een paard gaat zitten hulpen met je lichaam en je gewicht.

Even een kort verslagje van mijn les :)

Gisteren in het herfstweer les gehad. Weer begonnen met werk aan de hand om Koek los te maken. Koek weet al wat er verwacht wordt en reageert nu erg goed. Wel is ze een meester in het niet goed laten sporen van haar lichaam. Zij gaat van uitzwaaiende achterhand naar schouders te ver naar buiten of binnen. Het betekend veel kleine correcties want ze reageert op zich wel snel. Gelukkig hebben we, aan de hand, eigenlijk geen conflicten meer over het tempo. . Rechtsom was ook dit keer haar moeilijkere kant.

Daarna rijden op de volte. Het doel was het tempo terug brengen en zorgen dat ze haar stappen netjes af gaat maken. Ze stapt sowieso al een stuk rustiger dan voorheen. Ik moest rustig stappen en op het moment dat Cookie sneller ging dan ik wilde haar halt laten houden. Ze reageerde vandaag weer heel goed op de stemhulp Ho, dus i.p.v druk op het bit heb ik daar steeds meegewerkt. Als ze rustig stilstond mocht ze weer langzaam wegstappen. Vooruit gaan is voor ook echt een beloning. Zodra het tempo weer hoger werd dan ik in gedachten had weer halthouden en opnieuw beginnen. Soms was dit na 3 stappen en soms na een halve volte. Ik moest zelf heel ontspannen en los in mijn onderrug en benen blijven. Als ze rustig en ontspannen stapte gingen we, met de buitenteugel tegen de hals, proberen haar schouders goed recht voor haar achterhand te zetten. Op sommige stukken ging dat best goed.
In draf werkten we aan hetzelfde: zorgen dat het tempo laag blijft. Dit door langzamer te lichtrijden en te denken aan een overgang naar stap. Dit werkte redelijk tot het erg begon te regenen en waaien toen was Koek toch wel erg afgeleid. Dus haar eerst weer terug naar rust en ontspanning gereden in stap en pas daarna rustig weggereden.
Het was een redelijk storm- en regenachtige les maar ik ben niet ontevreden. Heb weer genoeg stof om te oefenen ook de komende weken.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:37

Ja, het lijkt ook wel wat op Hempfling al werkt die nog altijd met een leiderschap (hoewel natuurlijk verkregen), en ik niet meer werk met leiderschap maar met gelijkheid (soms, leiderschap van het paard over mij). Natuurlijk hebben we wel een paar regels en dat is dat ze respectvol met me omgaat... ik ben en blijf een breekbaar mens.
Ik weet eigenlijk niet of Hempfling ook iets zegt over rechtrichten van het paard? Hij is wel klassiek gebaseerd toch? Hmm... ik weet het niet meer...

Hoe ik rij; tja, de vraag is dan hoeveel doe je met je gewichtshulpen. Ik rij dus soms bitloos en soms met alleen een cordeo. Met cordeo is het eigenlijk altijd zo dat het werkt op neckreining, wat is druk als het puur een geval is van de teugels tegen een hals aanleggen. Ik duw niet ik leg het er gewoon neer.
Om haar goed te laten buigen verleng ik mijn buitenbeen, hierdoor krijgt ze de mogelijkheid om haar rechterrughelft omhoog te houden in de bocht. Rechtsom is haar goede kant, daarbij is het zaak het niet te veel te doen, linksom is moeilijk daarbij is het zaak voor alles te belonen wat ze me geeft.

Ja je werkt met gewichtshulpen, mijn schouders geven aan in de schouderbinnen hoe ik wil dat ze loopt. Echter probeer ik de hulpen zeer minimaal te houden en niet constant te geven maar altijd ritmisch en haar altijd toe te staan m er tegenin te gaan.

Heeft iemand geprobeert met garrocha te rijden toevallig? Mij lijkt het een prettige methode, omdat ik zelf dan een heel goed overzicht hou van waar het middelpunt is en hoe rechtop ik zit. Heb daar altijd heel veel moeite mee (ook geen spiegels in de bak)?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:00

Haha wel geprobeerd, maar ik vond die lange stok enger dan dat mn paard hem eng vond :P Ben echt zo bang dat dat ding een keer in de grond blijft steken, en ik zo uit mn zadel gelicht wordt, zie mezelf al helemaal gaan :o Wat mij helpt om mijn positie en de invloed van mijn zit te bepalen is zonder zadel rijden, maar weet niet of je dat al doet? Met de Garoccha heb ik weinig ervaring, dus kan k weinig zinnigs over zeggen.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:30

Ik lees al heeel lang mee :o Ik ben ook bezig met het rechtrichten van mijn friese merrie en ga langzaam maar zeker vooruit. Ik vraag me alleen nog iets af. Als ik in de bak achterin op de volte rijd dan wil ze nog weleens over de schouder lopen omdat ze toch wel graag weer naar de voorkant wilt :D
Hoe verplaats je de schouder? En zorg je er weer voor dat ze recht is gestelt?

ps: interessant wat hierboven staat nog meer uit Friesland die hier wel naartoe willen gaan?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:37

Als je het hoofd naar rechts vraagt, gaat de schouder naar links. .Als je paard dus wegvalt over de buitenschouder, dan moet je deze juist begrenzen. Je vraagt dus haar hoofd naar buiten, binnenteugel iets losser. Op het moment dat ze af dreigt te slaan, moet je buiten weer iets losser laten en binnen iets meer aannemen. Dat gebeurt heel snel, dus goed opletten!
Verder zorg je dat je in je lichaam wel correct zit, dus binnebeen lang, buitenheup en buitenschouder iets naar voren draaien (schouder meer dan de heup, jouw schouder gaat parallel aan die van je paard, jouw heup parallel aan de heup van je paard). Vergeet je namelijk om correct te zitten in je lichaam, dan is het onduidelijk voor je paard welke kant hij op moet, en volgt hij dus je teugelhulpen.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:28

Woodstock schreef:
Als je kijkt naar de principes van negatief belonen, dan is het loslaten de beloning, en de druk je hulp. Als je paard goed reageert op je hulp (vertragen), dan krijgt hij zijn beloning (druk eraf).
Waarom maak je dan meerdere ophoudingen als je paard niet reageert?

Om 'in gesprek' te blijven met je paard.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:42

Ik heb door dat als ik de druk licht opbouw en vasthoud tot hij loslaat die beter werkt dan constante ophoudingen. Dat snapt hij niet.
Pas als hij loslaat kan ik lichte ophoudingen maken en zo blijft hij los.
Als je paard niet loslaat en je blijft steeds maar druk erop, druk eraf houden, zal hij niet los gaan laten. (is mijn ervaring)

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:46

Druk erop en druk eraf betekent bij mij niet dat het vasthouden en loslaten is. Zelf houd ik altijd verbinding met mijn paard door de teugels licht aan te nemen. Een ophouding hoeft ook niet altijd met veel druk te gebeuren. Maar wanneer mijn ophouding bij het paard niet 'doorkomt' dan herhaal ik deze ophouding. Een ophouding kan je heel klein geven en ook wat groter, het is maar net wat er op dat moment nodig is.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:18

Vasthouden en loslaten vanuit het paard. Ik heb ook altijd contact met de mond. Als hem loslaat, dan ben ik (ophet moment) alles kwijt. Ik bedoel dat je de druk langzaam moet opbouwen tot het paard loslaat. Mijn paard gaat niet loslaten door ophoudingen. HIj blijft wel los door ophoudingen. Als hij loslaat laat ik niet de teugels laten vieren (dat stadium ben ik nu gepasseerd), het is millimeterwerk, evenals de ophoudingen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:42

Zo weer even een lesverslag om het topic levend te houden :D

Wat ben ik blij met onze superbakbodem! Vandaag gewoon les gehad in de de wind maar het was droog en de bakbodem was super, geen plas te bekennen. *\o/*

Eerst even begonnen met aan de hand loswerken. Lang en laag en in een rustig tempo gaat inmiddels vrijwel vanzelf maar de schouder recht voor haar achterhand is wat moeilijker. Linksom gaat het naar nog wel redelijk maar rechtsom gaan we van teveel op de buitenschouder naar achterhand naar binnen zetten. Dat is dus steeds opletten en haar met kleine correctie in het goede spoor houden. De buitenteugel tegen de hals/schouder als ze teveel op de buitenschouder zorgt er voor dat deze weer naar binnen komt. Een wijzende vinger, en heel soms een aanraking, naar de achterhand is genoeg om die weer op de goede plek te krijgen.

Daarna opgestapt en meteen begonnen met haar zo langzaam mogelijk te laten stappen. Als ze te snel gaat even halthouden en haar met een zo klein mogelijke hulp weer in stap te laten gaan. Toen het tempo goed te beheersen was zijn we ook rijdend bezig geweest met haar schouders juist te plaatsen. Eerst op de volte en later op de lange zijde. Linksom ging het redelijk. Alleen de buitenteugel en beetje tegen de hals en mijn binnenhand wat naar binnen was feitelijk genoeg. Been er een beetje bij ter ondersteuning. Rechtsom moest ik haar veel duidelijker meenemen en dan er zelf goed opletten recht boven haar te blijven. Op een gegeven moment snapte Koek het even niet meer en ging ze maar wijken Heel netjes overigens maar het was niet de bedoeling.

Daarna vanuit een hele rustige stap aangedraafd. Draven doen we in de les meestal op de volte en toen ik nu de lange zijde moest volgen was ze even de kluts kwijt Om de lange zijde moest ik met een rechts- of linksomkeert van hand veranderen en ten alle tijden het tempo heel beheerst houden. Dat is nu ook het belangrijkste hoofdhouding en de schouder wat meer naar binnen richten volgt daarna. Het ging best goed, in ieder geval was de draf vele malen rustiger dan zo een week of 6-8 geleden.

Lesgeefmens, en ik ook, was heel erg tevreden De vorderingen die wij maken geven ook al weer aan dat een paard nooit te oud om te leren is. Cookie is tijdens de lessen altidj erg gecontreerd en wil heel erg graag snappen wat ik bedoel met mijn hulpen. Soms doet ze dan iets wat niet helemaal de bedoeling is, zoals dat wijken, maar dan zetten we haar gewoon terug naar waar we in de eerste instantie mee bezig waren.

We hebben tijdens deze les ook bedacht wat Koek graag als een tussentijdse beloning, om even wat spanning te laten afvloeien, mag gaan zien. Even stappen aan een lange teugel is bij haar geen goed idee omdat ze dan weer in het verkeerde snelle stappen beland. We hebben even halthouden en met een lange teugel even laten staan geprobeerd vandaag en daar reageert ze erg ontspannen op.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:16

Ik lees nog steeds dapper mee. Super interessant om alles hier te lezen en fijn dat je jouw lesverslagen post fransje!

Mijn paard gaat ondertussen super, ze wordt niet alleen rechter, maar natuurlijk ook een stuk spoeler en stukken sterker. Merk dat ze telkens stukken vooruit gaat :) Binnenkort eens zien hoe het gaat als ik er weer op stap. En kijken hoe ze het gaat doen aan de kaptoom.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:20

Ik heb vanavond weer even geoefend en het ging erg fijn. Het tempo was redelijk goed te beheersen en de schouders waren ook goed te plaatsen. Rechtsom gaat het wat moelijker en dan moet ik haar echt goed meenemen.

Ik hoop de volgende les weer eens foto's te nemen. Als het goed is komt er een vriendin kijken dus dan kan ze zich ook nuttig maken ;)

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:31

hoi

Ik heb ook lessen RR gedaan ( ik ben er inmiddels meegestopt) maar neem de dingen die ik heb geleerd wel mee in mijn 'gewone rijden'.
waarom ik ben gestopt ik was met namelijk bezig met slingeren ( mijn paard werd er onrustig van en ik vond het zelf niks ) en wat ik niet fijn vond is dat je alles maar me de hand doet en niks met mijn benen ( ik dacht altijd dat je paard nageeflijk word ook op je been :? .
Ik zit soms wel in twijfel of ik nou weer eens een les ga nemen rechtrichten.
Probleem is van een 16 jarig vosmerrie ( en ruiter natuurlijk ;) :+
Mijn dame niet ontspannen loopt ze ff ( hooguit 5 min) ontspannen ben ik haar zo weer kwijt doordat ze weer 'iets' ziet of hoort. En ik bleef met RR maar op het 0 niveau ( kwam de volgende keer erna niet ietsje beter of hoger) elke keer vanaf het 0 punt.

Wie weet een oefening waarbij ik mijn paard kan laten ontspannen ( lekker over haar rug te laten lopen) zonder te slingeren.

gr marielle

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:46

Ik ben ook nog steeds aan het twijfelen over rechts gebogen linksgebogen etc.
Mijn paard staat met grazen het liefst met rechtsvoor voor. Dus dan zou je zeggen balanspunt is naar rechtsvoor, linksachter is het stuwende been. rechtsachter het dragende been. Toch ?
Maar met schouderbinnenwaarts heeft hij meer moeite rechtsom, dus meer moeite om rechtsachter goed onder zijn middelpunt te zetten.
Zijn linkerschouder is minder ontwikkeld. Ik ben er nog niet uit waar dit op duidt, weten jullie dat ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:56

marenmar85 schreef:
waarom ik ben gestopt ik was met namelijk bezig met slingeren ( mijn paard werd er onrustig van en ik vond het zelf niks ) en wat ik niet fijn vond is dat je alles maar me de hand doet en niks met mijn benen ( ik dacht altijd dat je paard nageeflijk word ook op je been :? .

Wat bedoel je met slingeren?

Ik weet niet of je mijn lesverslagen die her en der in dit topic staan gelezen hebt maar ik doe zeker niet alles met de hand. Misschien het RR weer een keer proberen met een andere instructeur die het op een andere manier aanoakt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:00

Ik denk dat marenmar doelt op de 'slingeres' die je wel maakt binnen de methode van De Bodt. Anders zou ik het ook niet weten.
@Marenmar, je zou eens kunnen kijken naar rechtrichten aan de hand. Paard wordt dan ook mentaal aan het werk gezet en zal minder snel afgeleid worden. Altands, dat is mijn ervaring.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:22

Ook weer even een update.. Gister weer na 2 weken gereden met Lay.. Ze liep erg ontspannen, rustig en zonder dat ik het eigenlijk door had gooit ze me niet overdreven scheef meer op haar rug.. We gaan dus goed voorruit.. Ze is ook echt super soepel.. Ik verloor ook paar maal mijn evenwicht, doordat ze sneller reageert dan ik op dat moment verwacht.. Ik heb ook maar 20min gereden, omdat ik vond dat ze het super goed deed!! :D

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:14

Hoi ,

Val even het topic binnen. Zeer zinvol topic

17 januari organiseer ik weer een lesdag met Florien de Graaf bij ons op stal in Waddinxveen. Florien is ridder in de academische rijkunst
Er zijn nog praktijkplaatsen beschikbaar. Iedereen kan en mag meedoen.
Ook theorieplaatsen beschikbaar
pb voor meer info of aanmelding

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:19

marenmar85 schreef:
hoi

Ik heb ook lessen RR gedaan ( ik ben er inmiddels meegestopt) maar neem de dingen die ik heb geleerd wel mee in mijn 'gewone rijden'.
Ik zit soms wel in twijfel of ik nou weer eens een les ga nemen rechtrichten.
Probleem is van een 16 jarig vosmerrie ( en ruiter natuurlijk ;) :+
Mijn dame niet ontspannen loopt ze ff ( hooguit 5 min) ontspannen ben ik haar zo weer kwijt doordat ze weer 'iets' ziet of hoort. En ik bleef met RR maar op het 0 niveau ( kwam de volgende keer erna niet ietsje beter of hoger) elke keer vanaf het 0 punt.

Wie weet een oefening waarbij ik mijn paard kan laten ontspannen ( lekker over haar rug te laten lopen) zonder te slingeren.

gr marielle

Volgens mij bedoel jij met slingeren dat je paard geen balans heeft op bijv. van a naar c en het dan gaat slingeren. Als je dit bedoelt dan is het juist goed om bezig te gaan met rechtrichten. Dus continu op de binnenhoefslag rijden, vierkante naar 1 punt rijden en pas afwenden als je je paarden recht tussen je hebt. Ook mijn merrie werd hier zenuwachtig van omdat ik haar eerst recht wou hebben en haar dus niet liet weten welke kant we uit gingen. Vond ze niet leuk en ik haar zenuwgedrag niet :D . Maar nu ik het constant doe (pas als ik haar op vier benen heb kan ik verder dus ik moet wel) maar de aanhouder wint, ze word steeds meer in balans en word er niet meer zenuwachtig van.
Je kan je paard pas goed over de rug rijden als het in balans en recht is (als ze nu ontspannen loopt valt ze warschijnlijk naar binnen??) dus zet haar goed aan het werk en gelijk afwenden als je denkt dat haar gedachten weer ergens anders naartoe gaan.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:15

ok bedankt

Ik bedoel inderdaad dat slinger van links naar recht zodat mijn paard haar balans gaat vinden ( van de bodt methode).
Misschien moet ik daar maar mee doorgaan ik ga eerst nog een les gewoon rijden weer eens doen en dan kijk ik wel ff wat ik ga doen.

gr marielle