Bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:20

Lovely...
Je hebt gelijk
(wat dan natuurlijk ook niet waar is)

Het zijn overigens niet mijn persoonlijke woorden , het is wat ik geleerd heb door me te verdiepen in wát een bit nu eigenlijk doet , in samenhang met de houding waarin een paard moet lopen volgens bepaalde normen.
Gedragsproblemen van diverse paarden waren de oorzaak dat ik ben begonnen me hier in te verdiepen.
Maar goed... meningen mogen verschillen en daar laat ik het maar bij....

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:24

eigenlijk kan dit nergens op uit komen.
Kán er bitloos goed dressuur matig gereden worden?
sta het toe, sit back...wait and see.

wat is goed dressuurmatig, tja.. ik zie graag het klassieke dressuur een beetje gemixt met engels.

wel vanuit het paard trainen, vanuit rust balans en training, met de tijd naar verzameling toewerken, dus niet een 6 jarig paard wat Z kunstjes kan. maar een stabiel, mentaal en fysiek sterk paard dat met 9 of 10 jaar een nette verzameling in de 3 basisgangen kan laten zien.

en vanuit die verzameling dus ook oefeningen. maar de oefeningen zijn bijzaak als de basis goed is.

ik ben nog een beetje in de zevende hemel van mijn gereden wedstrijd vanmorgen, maar ikw il toch even kwijt, ik heb al tijden geen schouderbinnenwaarts meer geoefend (behalve schouder plaatsen voor het aangalopperen ed. ) ik train thuis bitloos.

en nu had ik toch een dikke vette 8! op mijn schouderbinnenwaartsen.

het kunstje is bijzaak, als de basis maar voor elkaar is, komt dat vanzelf.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:30

moonprayer schreef:
Kán er bitloos goed dressuur matig gereden worden?
sta het toe, sit back...wait and see.

Inderdaad.

Als bitloos in dressuur al was toegestaan maar nog niet in endurance hadden we het nu gehad over 'wel of niet veilig buiten kunnen rijden zonder bit'.

Dan had vast een een of andere bobo van de knhs geroepen dat bitloos dressuur nog wel veilig is, omdat het meestal omheind is, maar dat bitloos búiten echt niet kan en de verkeersveiligheid in gevaar brengt }:0

Om HC even te quoten uit een ander topic (voer voeding notabene :+ )

Citaat:
In de krul blindgetrokken afremmen is al zelfs een streefbeeld geworden

en dat laatste is misschien lastiger na te streven zonder bit.

Morgen komt Anky trouwens hier in de buurt, ik ben heel benieuwd hoe dat eruit ziet op 300 beeldjes per seconde. Aangezien heel wat deelnemers van de bitloze wedstrijd verweten werd dat ze stuiterden in het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:32

Nick, als iemand je dit serieus geleerd heeft, dan ben je door diegene volstrekt verkeerd geinformeerd.

Arabesk, waarom maak je niet een filmpje op normale snelheid, dan krijg je veel meer informatie en je kunt het thuis alsnog vertraagd afspelen als je dat graag wilt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 23:34

Lovely schreef:
Nick, als iemand je dit serieus geleerd heeft, dan ben je door diegene volstrekt verkeerd geinformeerd.

Arabesk, waarom maak je niet een filmpje op normale snelheid, dan krijg je veel meer informatie en je kunt het thuis alsnog vertraagd afspelen als je dat graag wilt.

Jij wilt gewoon niet leren :+

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:35

Lovely schreef:

.

vertel nou waarom!!
alsjeblieft.
leg eens uit waarom volgens jou een paard schuimt.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:36

ze heeft een camera die zoieso alleen vertraagd opneemt dacht ik. hij maakt gewoon 300 beeldjes per seconde.

agja, ik maak me niet zo druk om anky.
ik sta nog heel trots met haar op de foto.
Vroeger toen ik nog tegen haar opkeek, en naar mijn weten de dressuur ook nog niet zodanig gevorderd was dat het allemaal nog niet "electrisch" en ge hyperflexed moest.

vroeger haha.

toen ik nog met de pony in de z dressuur reed, en dat de Z er bij de pony;s eigenlijk op neer komt. In de houding, en gas gas gas. hoe meer gas je gaf, hoe meer punten! haha

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:38

Lovely schreef:

Dat gaat niet.

Normale snelheid = 24 beeldjes per seconde als je dat vertraagt krijg je slechts schokkerige foto's achter elkaar.

Die slow motion opnames zijn 300 beeldjes per seconde, dán krijg je een vloeiende vertraagde beweging te zien.

Je zou ze alsnog versneld af kúnnen spelen. Maar van Anky zijn al genoeg realtime opnames dacht ik zo ;-)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:47

@Arabesk: Ohja waarom ook niet, als je niet iets kunt vinden in normale filmpjes wat er zielig of pijnlijk uit ziet, misschien kun je dat wel vinden als je het vertraagd afspeelt, waarom ook niet! Je bent bitloos goeroe of je bent het niet he! :n

Ik ga even de laatste 5 pagina's doorspitten.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:48

Een citaat van een publicatie in een menblad:

Prof.dr. Robert W. Cook heeft wetenschappelijk
aangetoond dat een bit in de paardenmond
een automatische kauwreflex oproept,
waarbij speeksel wordt aangemaakt. Een
paard kan niet door zijn mond ademhalen
zoals een mens. Hij heeft ook geen huig
waarmee hij zijn luchtpijp kan afsluiten als
hij eet. Als een paard niet eet, maar ademhaalt
onder het lopen, wordt de slokdarm
wel afgesloten en de luchtpijp helemaal
opengezet. Cook toonde in zijn wetenschappelijke
publicaties aan, dat het bit door het
oproepen van de kauwreflex een conflict in
de keel veroorzaakt, omdat het paard moet
ademhalen om te lopen, en dus zijn luchtpijp niet kan sluiten...... enz.enz.

Hier vast ook te vinden:
http://www.bitlessbridle.com/

Als jij een wetenschappelijk onderzoek onzin vind mag dat van mij hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:49

Arabesk, met dat verschil dat je bij het versneld opnemen maar steeds hele korte stukjes film krijgt. De filmpjes van de bitloze wedstrijd waren steeds enkele seconden van duur en ik vind het persoonlijk wat kort om er een goed beeld van te krijgen. De beelden van Anky interesseren me ook niet zo, die kan je/ik zo vaak live zien rijden. Bovendien ben ik er geen fan van, ik kijk liever naar wat anders.

Sarabande, nee, inderdaad :+ .

Nick, oooooow, dr. Cook, die verbuigt de werkelijkheid wel meer om de aandacht te trekken, maar betrouwbaar zijn zijn conlusies niet.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:50

Arabesk schreef:
Esther schreef:
Verder valt het me op dat heel veel mensen die bitloos rijden de neusriem nogal laag hebben hangen, op het neuskraakbeen, waarmee ze dus makkelijk ernstige schade aan het paard kunnen toebrengen. Daar is het paard wel gevoeliger en zal dus eerder op druk reageren dan wanneer de neusriem daadwerkelijk alleen op het neusbot ligt.

En wat dacht je van de aansnoerneusriem en strak aangetrokken sperriempjes, en de neusriemen die met het bit verbonden zijn en door het bit aan een hefboomwerking onderhevig zijn :=

En daar is de eerste domme post alweer. Omdat er ruiters zijn die met bit rijden, de riempjes strak aantrekken is het dus ook goed als bitloze ruiters dat doen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:51

Hinke schreef:
@Arabesk: Ohja waarom ook niet, als je niet iets kunt vinden in normale filmpjes wat er zielig of pijnlijk uit ziet, misschien kun je dat wel vinden als je het vertraagd afspeelt, waarom ook niet! Je bent bitloos goeroe of je bent het niet he! :n

Als iemand gewoon goed rijdt is er vertraagd ook niks bijzonders te zien, het kijkt alleen makkelijker op langzamere snelheid, bij gewone snelheid flitst iemand voorbij.

Als iemand met lichte hand rijdt zou je geen pijnlijke of zielige dingen moeten zien, de snelheid maakt iets niet pijnlijk of zielig, legt eerder de details bloot.

Opvallend is wel dat als ik paarden mét bit film dat iedereen roept 'dat is misselijk en boe en bah en je zoekt gewoon naar ruiters die zagen enzo' maar datzelfde wordt niet geroepen als ik met mijn camera bij de bitloze wedstrijd sta. Bovendien heb ik destijds gewoon willekeurig zes combinaties gefilmd op een losrijterrein, niks uitgezocht, niet speciaal er op liggen loeren, gewoon camera openzetten, niks meer niks minder.

Nogmaals het is de ruiter die het beeld op het filmpje bepaald, ik poets niet, bewerk het niet etc. Het is de werkelijkheid, alleen dan wat langzamer. Dan kan men zich wel verschuilen achter dat het vertragen het zielig maakt, maar dat is eigenlijk gewoon struisvogel politiek :)*

Toen er pijnlijke foto's werden gemaakt van rollkur etc, werd er geschermd met 'dat zijn slechts momentopnames' nu blijkt dat die momentopnames toch wel iets langer duren en wordt het toch wel heel pijnlijk voor sommigen vrees ik.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 02-08-09 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:54

Hinke schreef:
En daar is de eerste domme post alweer. Omdat er ruiters zijn die met bit rijden, de riempjes strak aantrekken is het dus ook goed als bitloze ruiters dat doen?

Fijn dat je mijn post dom noemt, bedankt voor je aangename onderbouwde bijdrage aan deze discussie. Wáár zeg ik dat bitloze ruiters de riempjes strak moeten aantrekken, quote mij eens waar ik dat zeg?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:56

NickAltena schreef:
Een citaat van een publicatie in een menblad:

Prof.dr. Robert W. Cook heeft wetenschappelijk
aangetoond dat een bit in de paardenmond
een automatische kauwreflex oproept,
waarbij speeksel wordt aangemaakt. Een
paard kan niet door zijn mond ademhalen
zoals een mens. Hij heeft ook geen huig
waarmee hij zijn luchtpijp kan afsluiten als
hij eet. Als een paard niet eet, maar ademhaalt
onder het lopen, wordt de slokdarm
wel afgesloten en de luchtpijp helemaal
opengezet. Cook toonde in zijn wetenschappelijke
publicaties aan, dat het bit door het
oproepen van de kauwreflex een conflict in
de keel veroorzaakt, omdat het paard moet
ademhalen om te lopen, en dus zijn luchtpijp niet kan sluiten...... enz.enz.

Hier vast ook te vinden:
http://www.bitlessbridle.com/

Als jij een wetenschappelijk onderzoek onzin vind mag dat van mij hoor....

Een wetenschappelijk onderzoek? Wat noem jij een wetenschappelijk onderzoek? Ik vind het logisch klinken hoor, maar ik vraag me af hoe hij dat onderzocht heeft. En wat versta je onder een wetenschappelijke publicatie? Een publicatie in een menblad is geen wetenschappelijke publicatie. In welk wetenschappelijk tijdschrift is het gepubliceerd? Dit vraag ik niet om vervelend te doen, ik wil echt graag weten in welk tijdschrift het gepubliceerd is: heb je een link?

Overigens blijf ik het bijzonder vinden, paarden die niet meer kunnen ademhalen door het bit. En dan toch blijven ze doorlopen he, ondanks dat ze niet kunnen ademhalen! Ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat tijdens het rijden omvalt omdat het geen adem meer kan halen.

isabelvdm

Lovely schreef:
Nick, oooooow, dr. Cook, die verbuigt de werkelijkheid wel meer om de aandacht te trekken, maar betrouwbaar zijn zijn conlusies niet.

Dear Lovely, als Cook alleen maar typt om aandacht te krijgen, wie typt er dan wel de waarheid, die jij stiekem hebt, maar niet lijkt te willen delen?

Anoeska

@ arabesk: oprechte vraag; word jij nooit moe van je eigen negativiteit. Alleen maar in de aanval op anderen die het volgens jou slechter doen dan jij. Steeds weer op zoek naar negatieve beelden bij anderen. En je eigen prestaties bovenaan plaatsen. Ik zou echt heel ongelukkig van mezelf worden als ik ieder weekend (bij wijze van spreken) weer op jacht moest om maar plaatjes die andere mensen in een negatief daglicht stellen op internet te kunnen zetten.

Ik denk dat iedereen het beste voor heeft met z'n paard, waarom zou jouw visie de enige juiste zijn en moet iedereen die daar niet aan voldoet zo aangevallen worden. Waarom niet iedereen lekker in z'n waarde laten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:00

Esther schreef:
Verder valt het me op dat heel veel mensen die bitloos rijden de neusriem nogal laag hebben hangen, op het neuskraakbeen, waarmee ze dus makkelijk ernstige schade aan het paard kunnen toebrengen. Daar is het paard wel gevoeliger en zal dus eerder op druk reageren dan wanneer de neusriem daadwerkelijk alleen op het neusbot ligt.

Esther, mag ik eens weten welke bitloze ruiters dat doen dan? Vooral dat 'heel veel mensen die bitloos rijden', daar zet ik even mijn vraagtekens bij ;) . Ik vind dat zowel bitloze als bitruiters de riempjes goed moeten hangen en niet te strak mogen doen. Mag dat ook? :)*

Tjongejongejonge, wat een gemiep over dit onderwerp. :D
Worden jullie er nou zelf niet moe van? (*ploft zo heerlijk op de bank met een Baileys*)

Hinke

Arabesk schreef:
Hinke schreef:

Fijn dat je mijn post dom noemt, bedankt voor je aangename onderbouwde bijdrage aan deze discussie. Wáár zeg ik dat bitloze ruiters de riempjes strak moeten aantrekken, quote mij eens waar ik dat zeg?

En hier begint het alweer vermoeiend te worden. Wáar zeg ik dat jij zegt (ingewikkeld al he?) bitloze ruiters de riempjes strak aan MOETEN trekken? Ik word echt niet goed van jou manier van discussieren, en om eerlijk te zijn denk ik dat er nu juist mensen een aversie tegen het natuurlijk paardrijden gebeuren ontwikkelen door jou. En ik neem aan dat je juist het omgekeerde probeert te bereiken? Of probeer je alleen je gelijk te halen, en gaat het eigenlijk niet om de paarden en paardenwelzijn?
Laatst bijgewerkt door Hinke op 03-08-09 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Hinke schreef:
Een wetenschappelijk onderzoek? Wat noem jij een wetenschappelijk onderzoek? Ik vind het logisch klinken hoor, maar ik vraag me af hoe hij dat onderzocht heeft. En wat versta je onder een wetenschappelijke publicatie? Een publicatie in een menblad is geen wetenschappelijke publicatie. In welk wetenschappelijk tijdschrift is het gepubliceerd? Dit vraag ik niet om vervelend te doen, ik wil echt graag weten in welk tijdschrift het gepubliceerd is: heb je een link?

in diverse veeartsen tijdschirften, zal zo wel een link voor je opzoeken.

Hij is jarenlang werkzaam geweest als onderzoeken naar luchtwegproblemen bij (ren)paarden, hij reed zelf ook met bit, maar kwam in alle onderzoeken eigenlijk telkens op hetzelfde uit. Bijna alle luchtweg gerelateerde problemen waren te herleiden op het bit.

Citaat:
Overigens blijf ik het bijzonder vinden, paarden die niet meer kunnen ademhalen door het bit. En dan toch blijven ze doorlopen he, ondanks dat ze niet kunnen ademhalen! Ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat tijdens het rijden omvalt omdat het geen adem meer kan halen.

Ons paard zal dood neervallen wanneer hij gereden wordt met bit, door displacement of the soft pallate.

Een paard kan nog wel ademhalen met bit, maar niet meer optimaal, doordat het eetreflex op gang komt en dus ook het ingewikkelde huigen-systeem van het paard dat ademhalen en eten doorslikken van elkaar scheidt.

Citaat:
Robert Cook, FRCVS., PhD., Professor of Surgery Emeritus of Tufts University, Massachusetts, is a veterinarian who, for most of his career since graduating from the Royal Veterinary College, London, in 1952, has been a faculty member of clinical departments at schools of veterinary medicine in the UK and USA. He is the author of two books for horsemen, Specifications for Speed in the Racehorse: The Airflow Factors, and Metal in the Mouth: The Abusive Effects of Bitted Bridles. He has also produced a videotape Selecting Racehorses Using the Airflow Factors. His research has been focused on diseases of the horse's mouth, ear, nose and throat, with a special interest in unsoundness of wind, the cause of bleeding in racehorses, and the harmful effects of the bit method of communication.

Cook has published nearly a hundred articles in scientific journals and many articles too in horsemen's journals.

In zijn CV kun je alle gepubliceerde artikelen terug vinden

http://bitlessbridle.com/curriculum_vitae_2006.pdf

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:03

Anoeska schreef:
@ arabesk: oprechte vraag; word jij nooit moe van je eigen negativiteit. Alleen maar in de aanval op anderen die het volgens jou slechter doen dan jij. Steeds weer op zoek naar negatieve beelden bij anderen. En je eigen prestaties bovenaan plaatsen. Ik zou echt heel ongelukkig van mezelf worden als ik ieder weekend (bij wijze van spreken) weer op jacht moest om maar plaatjes die andere mensen in een negatief daglicht stellen op internet te kunnen zetten.

Ik denk dat iedereen het beste voor heeft met z'n paard, waarom zou jouw visie de enige juiste zijn en moet iedereen die daar niet aan voldoet zo aangevallen worden. Waarom niet iedereen lekker in z'n waarde laten.

Filmen bij de bitloze wedstrijd was niet op zoek naar negativiteit, dat was informatief vastleggen wat de inwerking is van bitloze optomingen aangezien er daar heel veel verschillende voorbijkwamen.

Pas ná discussies hier waarbij gezegd werd dat er bij reguliere wedstrijden mét bit véél vriendelijker wordt gereden, heb ik de moeite genomen om daar eens te gaan kijken en heb 15 minuten bij een inrijring gestaan en heb daar gefilmd.

Verder kregen veel bitloze ruiters op slow motion opnames de kritiek dat ze teveel stuiterden, dus ben ik wel benieuwd of Anky ook stuitert in draf. Tja en als zij in de losrijring het bit in de mond zaagt en haar paard in de rollkur trekt, kan ik daar weinig aan doen als dat op mijn camera terecht komt. Maar ik geloof dat er van dát beeld al genoeg opnames zijn te vinden op youtube, tik rollkur in en je ziet anky voorbijkomen }:0
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 03-08-09 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Aangezien jij een bitloosgoeroe bent, en natuurlijk al zijn publicaties hebt gelezen over het effect van een bit, kan je me dan mss even vertellen welke van die 80 publicaties over de effecten van het bit gaan? Ik ga ze natuurlijk niet allemaal doorzoeken. Als je mij die kan geven ga ik ze morgen zeker even doorlezen.

Grit

Arabesk schreef:
Opvallend is wel dat als ik paarden mét bit film dat iedereen roept 'dat is misselijk en boe en bah en je zoekt gewoon naar ruiters die zagen enzo' maar datzelfde wordt niet geroepen als ik met mijn camera bij de bitloze wedstrijd sta.

Hmm, schreef je niet ergens dat een wedstrijd met 19 deelnemers niet echt een statistiek vergelijk is.
En ik kan me het topic herinneren waarin deze filmpjes voorbij kwamen en dat ook daar vervelende beelden op te zien waren. Waarbij ook niet iedereen even blij was dat deze filmpjes zonder overleg geplaatst werden. Waarschijnlijk hebben ze dat dus niet geweten en dan ga je ook niks roepen.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:05

Lovely schreef:

Ik weet het Lovely.... Cook is maar een huis tuin en keuken klungel die de feiten vaak verdraaid.....

http://bitlessbridle.com/curriculum_vitae_2006.pdf

Om het zoeken wat te vereenvoudigen:

http://www.bitlessbridle.com/dbID/302.html

Citaat :
The bit induces reflex salivation and chewing, which are responses appropriate to eating not exercising. The chewing reflex invokes lip, tongue and jaw movement, all of which are physiologically incompatible with exercise and unobstructed breathing. Eating and exercising are two diametrically opposed activities that should never take place concurrently.

note:
Omdat er wat in de mond ligt (in het bit verhaal een stuk metaal ipv. ander voer) wordt er automatisch (een reflex) speeksel aangemaakt.
Een belangrijk proces voor het verteren van het voedsel voor een paard , dus van natuure aanwezig en dat reflex is niet uit te zetten.

Children know, instinctively, that they cannot both eat and run. Yet we are expecting just this when we place one or more bits in a horse's mouth. How would readers like to run with someone pulling on a metal rod in their mouth? Although a horse is in no danger of swallowing the bit, it may well "swallow its tongue", displace its soft palate, inhale saliva or precipitate a spasm of its voice box. All these problems are associated with an episode of "choking-up" or asphyxia in the racehorse. Asphyxia, in turn, is the cause of pulmonary "bleeding" in racehorses.

Overigens maakt het slik/ ademhaal probleem geen verschil als het paard ook bij bitloos een speeksel aanmaak heeft.
Het is vooral de houding die vereist wordt bij vooral het overmatige speeksel productie door een bit die grotere problemen opleveren , het paard moet adem halen(het loopt) en zijn speeksel zien kwijt te raken....wat eigenlijk niet kan omdat dit geen natuurlijke reactie (reflex) is tijdens het lopen...

En nu beste Lovely zie ik graag jou onderbouwing waarom dit bullshit zou wezen.
Laatst bijgewerkt door NickAltena op 03-08-09 00:44, in het totaal 3 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:06

Foto's van evenementen worden ook zonder overleg met de ruiter hier op bokt geplaatst. Ik heb wel de moeite genomen om degene die verzochten om het filmpje te verwijderen van internet, dat ook te doen.