Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
moonprayer schreef:Kán er bitloos goed dressuur matig gereden worden?
sta het toe, sit back...wait and see.
Citaat:In de krul blindgetrokken afremmen is al zelfs een streefbeeld geworden
Lovely schreef:Nick, als iemand je dit serieus geleerd heeft, dan ben je door diegene volstrekt verkeerd geinformeerd.
Arabesk, waarom maak je niet een filmpje op normale snelheid, dan krijg je veel meer informatie en je kunt het thuis alsnog vertraagd afspelen als je dat graag wilt.
Lovely schreef:Nick, als iemand je dit serieus geleerd heeft, dan ben je door diegene volstrekt verkeerd geinformeerd.
Arabesk, waarom maak je niet een filmpje op normale snelheid, dan krijg je veel meer informatie en je kunt het thuis alsnog vertraagd afspelen als je dat graag wilt.
Arabesk schreef:Esther schreef:Verder valt het me op dat heel veel mensen die bitloos rijden de neusriem nogal laag hebben hangen, op het neuskraakbeen, waarmee ze dus makkelijk ernstige schade aan het paard kunnen toebrengen. Daar is het paard wel gevoeliger en zal dus eerder op druk reageren dan wanneer de neusriem daadwerkelijk alleen op het neusbot ligt.
En wat dacht je van de aansnoerneusriem en strak aangetrokken sperriempjes, en de neusriemen die met het bit verbonden zijn en door het bit aan een hefboomwerking onderhevig zijn
Hinke schreef:@Arabesk: Ohja waarom ook niet, als je niet iets kunt vinden in normale filmpjes wat er zielig of pijnlijk uit ziet, misschien kun je dat wel vinden als je het vertraagd afspeelt, waarom ook niet! Je bent bitloos goeroe of je bent het niet he!
Hinke schreef:En daar is de eerste domme post alweer. Omdat er ruiters zijn die met bit rijden, de riempjes strak aantrekken is het dus ook goed als bitloze ruiters dat doen?
NickAltena schreef:Een citaat van een publicatie in een menblad:
Prof.dr. Robert W. Cook heeft wetenschappelijk
aangetoond dat een bit in de paardenmond
een automatische kauwreflex oproept,
waarbij speeksel wordt aangemaakt. Een
paard kan niet door zijn mond ademhalen
zoals een mens. Hij heeft ook geen huig
waarmee hij zijn luchtpijp kan afsluiten als
hij eet. Als een paard niet eet, maar ademhaalt
onder het lopen, wordt de slokdarm
wel afgesloten en de luchtpijp helemaal
opengezet. Cook toonde in zijn wetenschappelijke
publicaties aan, dat het bit door het
oproepen van de kauwreflex een conflict in
de keel veroorzaakt, omdat het paard moet
ademhalen om te lopen, en dus zijn luchtpijp niet kan sluiten...... enz.enz.
Hier vast ook te vinden:
http://www.bitlessbridle.com/
Als jij een wetenschappelijk onderzoek onzin vind mag dat van mij hoor....
Esther schreef:Verder valt het me op dat heel veel mensen die bitloos rijden de neusriem nogal laag hebben hangen, op het neuskraakbeen, waarmee ze dus makkelijk ernstige schade aan het paard kunnen toebrengen. Daar is het paard wel gevoeliger en zal dus eerder op druk reageren dan wanneer de neusriem daadwerkelijk alleen op het neusbot ligt.
Arabesk schreef:Hinke schreef:En daar is de eerste domme post alweer. Omdat er ruiters zijn die met bit rijden, de riempjes strak aantrekken is het dus ook goed als bitloze ruiters dat doen?
Fijn dat je mijn post dom noemt, bedankt voor je aangename onderbouwde bijdrage aan deze discussie. Wáár zeg ik dat bitloze ruiters de riempjes strak moeten aantrekken, quote mij eens waar ik dat zeg?
Hinke schreef:Een wetenschappelijk onderzoek? Wat noem jij een wetenschappelijk onderzoek? Ik vind het logisch klinken hoor, maar ik vraag me af hoe hij dat onderzocht heeft. En wat versta je onder een wetenschappelijke publicatie? Een publicatie in een menblad is geen wetenschappelijke publicatie. In welk wetenschappelijk tijdschrift is het gepubliceerd? Dit vraag ik niet om vervelend te doen, ik wil echt graag weten in welk tijdschrift het gepubliceerd is: heb je een link?
Citaat:Overigens blijf ik het bijzonder vinden, paarden die niet meer kunnen ademhalen door het bit. En dan toch blijven ze doorlopen he, ondanks dat ze niet kunnen ademhalen! Ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat tijdens het rijden omvalt omdat het geen adem meer kan halen.
Citaat:Robert Cook, FRCVS., PhD., Professor of Surgery Emeritus of Tufts University, Massachusetts, is a veterinarian who, for most of his career since graduating from the Royal Veterinary College, London, in 1952, has been a faculty member of clinical departments at schools of veterinary medicine in the UK and USA. He is the author of two books for horsemen, Specifications for Speed in the Racehorse: The Airflow Factors, and Metal in the Mouth: The Abusive Effects of Bitted Bridles. He has also produced a videotape Selecting Racehorses Using the Airflow Factors. His research has been focused on diseases of the horse's mouth, ear, nose and throat, with a special interest in unsoundness of wind, the cause of bleeding in racehorses, and the harmful effects of the bit method of communication.
Cook has published nearly a hundred articles in scientific journals and many articles too in horsemen's journals.
Anoeska schreef:@ arabesk: oprechte vraag; word jij nooit moe van je eigen negativiteit. Alleen maar in de aanval op anderen die het volgens jou slechter doen dan jij. Steeds weer op zoek naar negatieve beelden bij anderen. En je eigen prestaties bovenaan plaatsen. Ik zou echt heel ongelukkig van mezelf worden als ik ieder weekend (bij wijze van spreken) weer op jacht moest om maar plaatjes die andere mensen in een negatief daglicht stellen op internet te kunnen zetten.
Ik denk dat iedereen het beste voor heeft met z'n paard, waarom zou jouw visie de enige juiste zijn en moet iedereen die daar niet aan voldoet zo aangevallen worden. Waarom niet iedereen lekker in z'n waarde laten.
Arabesk schreef:Opvallend is wel dat als ik paarden mét bit film dat iedereen roept 'dat is misselijk en boe en bah en je zoekt gewoon naar ruiters die zagen enzo' maar datzelfde wordt niet geroepen als ik met mijn camera bij de bitloze wedstrijd sta.
Lovely schreef:Nick, oooooow, dr. Cook, die verbuigt de werkelijkheid wel meer om de aandacht te trekken, maar betrouwbaar zijn zijn conlusies niet.