Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:29

Ja vast, _O- _O-

dirtchick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:33

Een eigenaar die geeft om zn dier, zoekt mogelijkheden wanneer deze nodig zijn, dit geeft alleen maar aan dat je het beste wilt voor je paard. Ik kan daarom alleen maar zeggen dat er niets mis is om een bijrijder te hebben in deze drukke en gehaaste wereld.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:10

hc zit in zijn bubbel. Alleen zoals hij het doet is het goed mensen... Hij MAG wel op zijn paarden rijden. Dat hoort ook niet bij een natuurlijk paard, maar hij draait er met zoveel termen en woorden omheen, dat je er haast van onder de indruk zou geraken :D

Sorry hc, maar vnd jij je plek nu echt zo geweldig voor paarden? Denk je dat jouw paarden niet liever op een minder warme en met minder insecten en met gewoon normaal gras/kruiden enz. in een mega stuk land zouden willen lopen? Ik vind echt niet dat jouw paarden het zo geweldig hebben. Zomers in de schaduw over de 40 graden. Geen gras, alleen verdorde met keien bezaaide grond. 's Winters natte bagger en misschien ook erg koud? Hoe doe je het toch met je veulens? Doe je die weg? Of blijven die ook zolang de kudde het toelaat? En dan? Dan zul je toch eens moeten ingrijpen, want zover ik weet heb jij ook maar 1,5 hectare grond tot je beschikking en dat is met zo'n groep ook niet erg royaal lijkt me...

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:13

Nou ik heb nog nooit zulke beroerd slappe klets gehoord.

Ik rijd ook paarden voor een ander en die kan er vanwege rugklachten eigenlijk niet meer op rijden, maar ze kan ze simpelweg niet wegdoen. Ik vind het dan een prima oplossing dat ik de paarden voor haar rijd.

En dan te bedenken bijrijders voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld tijdens je studie, je wil je paard niet kwijt maar wel wat meer tijd voor school; TADAA!
Of tijdens zwangerschap oid.

En dan nog, al zou iemand bijrijders voor zijn/haar paarden hebben, who cares?
Er zijn meer dan genoeg boeren die hun paarden alleen hebben voor de fok, dat is dan toch hun hobby, alleen het (op-)fokken van goede paarden uit eigen stam? Lijkt mij persoonlijk ook wel een tophobby hoor.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:46

Zammie schreef:
hc zit in zijn bubbel. Alleen zoals hij het doet is het goed mensen... Hij MAG wel op zijn paarden rijden. Dat hoort ook niet bij een natuurlijk paard, maar hij draait er met zoveel termen en woorden omheen, dat je er haast van onder de indruk zou geraken :D

Inderdaad geen prettige gesprekspartner, beetje doorgeslagen in zijn studie (filosofie ;) ?). Ieder zijn eigen mening hoor en men wordt zich gelukkig steeds bewuster van de behoeften van het paard en de beste omstandigheden om deze dieren te houden, maar om nou op deze wijze in nagenoeg alle topics je mening te ventileren gaat mij te ver.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:46

Zammie schreef:
Sorry hc, maar vnd jij je plek nu echt zo geweldig voor paarden?

*\o/* *\o/* en wéér een persoonlijke aanval. Dat zijn er al zéker drie. Krijg ik nu een prijs???

Ik ontken mijn egoïstische ruiterbelang nergens. ´Adverteer´ hier ook mijn vacature voor extra handen/voeten/zitvlak :D

Een píezel kennis zou je duidelijk maken dat het paard hier locaal voorkwam in indentieke klimaatsperiodes.
Wij hebben hier geboren en getogen ecoptope paarden van een regionaal gedomesticeerde wilde voorouder.
Ze leven op de grond waar hun hoeven op geëvolueerd zijn. Dat heeft als afgeleid voordeel dat ze er ook probleemloos op gereden kunnen worden.
Gewoon omdat ik zélf dat idéé leuk vind ga ik jaarlijks te paard wat mineraal zout voor hen halen bij een natuurlijke zoutlik waar hun ´voorouders´ ook heengingen.
Ja, ik denk dat dit een prima stek is voor hen :D

In NL kwam het paard niet voor terwijl het daar wel kon komen. Blijkbaar vond het er geen geschikt habitat.
Het is daar pas met de bekercultuur door de mens naartoe gebracht. Niet zo´n erg handig verwijt deze persoonlijke aanval Zammie.
Ik schrijf namelijk niet eens dat je geen paarden in NL kan houden. Vind dat dit wél kan. Je hoeft echter geen raketwetenschapper te zijn om te kunnen bedenken dat je in NL wel moeite zal moeten doen om voor de diersoort paard geschikte leefomstandigheden te bieden.
Dat is zoals het is.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:53

BKS schreef:
maar om nou op deze wijze in nagenoeg alle topics je mening te ventileren gaat mij te ver.....

Ok perceptie is realiteit, maar 5 van de 1000 recente ´nagenoeg alle´?

Bedankt voor het compliment dat mijn inbreng zoveel impact heeft :o

Dan is er wellicht hoop 8-)

hc

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:02

Nou die hoop kun je koesteren maar ik kan je verzekeren dat het geen realiteit zal worden. Er is gewoon te weinig ruimte om paarden in zo'n omgeving neer te zetten.
Daarbij vind ik dat als je over evolutie van paarden praat je ook eens moet kijken naar hoe paarden tegenwoordig gefokt worden, en je wijzen op het feit dat paarden 100 jaar geleden en paarden nu nagenoeg niet te vergelijken zijn. Doordat paarden tegenwoordig voorzien worden van dekens, stallen en verzorgers zijn ze natuurlijk minder sterk geworden. Daar heb je dan een punt in. Maar doordat ze hier van voorzien worden zijn ze meer geschikt geworden voor de wedstrijdsport en omgang met mensen waardoor ik een deel van jouw argumenten weg zou willen strepen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:03

Ik zie ook helemaal geen graten in een bijrijder hoor.

Vanuit een eigenaar-standpunt: zoals hierboven reeds gezegd werd zoekt een eigenaar steeds naar de beste oplossingen voor zijn
paard. Mijns inziens is één van de belangrijkste dingen voor een paard dat het voldoende beweging en aandacht krijgt ..

Vanuit een bijrijder-standpunt: stel dat je nog nooit een eigen paard gehad hebt en er eigenlijk graag eentje zou aanschaffen, dan
lijkt het mij ERG interessant om eerst eentje wat bij te rijden zodat je kan zien wàt er zoal allemaal bij een 'eigen' paard komt
kijken want volgens mij wordt dit nog steeds zwaar onderschat. Zo kan vermeden worden dat sommige mensen zich in een onbekend
- en voor hen ongepast - avontuur storten .. Ik zie nog te vaak dat mensen zomaar een paard aanschaffen omdat hij zo leuk is
maar dan is het slechts een kwestie van tijd eer het helemaal fout loopt .. Paardje blijft op stal, wordt niet meer bereden, niet op
tijd ontwormd en beslagen e.d.

Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat ik ook wel al eens mensen gezien heb met teveel geld, die zich dan een paard aanschaffen en er vervolgens elke week een nieuwe kennis laten oprijden terwijl ze zelf in de kantine zitten te kletsen over de stomste dingen die liefst helemaaaaal niets met paarden te maken hebben ... Het hangt volgens mij echt heel erg van persoon tot persoon af.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:41

lillytjuh schreef:
Maar doordat ze hier van voorzien worden zijn ze meer geschikt geworden voor de wedstrijdsport en omgang met mensen waardoor ik een deel van jouw argumenten weg zou willen strepen.

Dat is een graag opgevoerd argument waar geen onderbouwing voor is.

Daarom kan ik met die robuuststampers van mij doen wát ook maar nodig is zonder ze vast te zetten en moeten die voor omgang met mensen geschikter geworden paarden verdoofd worden voor wat voor die paarden normaal onderhoud is?

Het is ook in stijd met het absurd hoge % paarden in NL wat stereotype gedrag vertoont. Was voor het Min.v.LNV zorgwekkend genoeg voor een probleemstelling en dán moet het echt wel zorgwekkend zijn!
Is dat wellicht de laatste 10 jaar weggefokt doordat die paarden in grote aantallen op jonge leeftijd wegens ongeschiktheid geslacht worden?

Staat een treffend, persoonlijk, verhaal over op de site van Dr.Marthe KileyWorthington. Een bovengemiddeld talentvol jong modern sportgefokt paard dat wegens ernstig luchtzuigen en kribbebijten gedumpt werd. Paardgerichter houden maakte er als een donderslag bij heldere hemel een ander paard van wat diens belofte kon waarmaken.
Deze ecologisch voortrekkende biologe dient met respect voor de behoeftes van de diersoort paard en de 21se eeuwse bio-ethiek ook haar ruiterbelang.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:44

lillytjuh schreef:
Nou die hoop kun je koesteren maar ik kan je verzekeren dat het geen realiteit zal worden. Er is gewoon te weinig ruimte om paarden in zo'n omgeving neer te zetten.

Dus?

Moeten de paarden steeds verder inschuiven omdat de ruiterij nog steeds groeit?
Of is dat een argument om eens van de zijkant tegen paardhouden in NL aan te kijken? De situatie een tegen criteria aan te houden?

Als je geen aquarium hebt kan je geen vissen houden.
Met paarden is dat niet anders.
Ruimte en kwali-tijd met betekenisvolle relaties zijn daarbij sleutelcriteria. Bron: Horse Behaviour - Waring.

hc

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:34

Het begint erg lachwekkend te worden hc... Ik heb ook van jouw in een ander topic gelezen, dat je het normaal vond om een paard wat niet aan jouw ondergrond gewend was, om die 1,5 jaar lang met behoorlijke pijn hebt laten lopen en dan ben je er nog trots op, dat het paard zich na die lange pijnlijke weg zich heeft aangepast. Bravo hoor!
Ik denk dus, dat jouw standpunt niet datgene/diegenen bereikt wat jij graag zou willen. Je mag natuurlijk je standpunt (steeds weer) verdedigen, maar ik denk dat je hier in dit topic niet echt doordringt.
En nogmaals: wie bepaald wat goed is voor het paard? Heb ik al eerder in topic aangehaald. Daar zullen we hier nooit uitkomen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:54

Zammie schreef:
Het begint erg lachwekkend te worden hc... Ik heb ook van jouw in een ander topic gelezen, dat je het normaal vond om een paard wat niet aan jouw ondergrond gewend was, om die 1,5 jaar lang met behoorlijke pijn hebt laten lopen en dan ben je er nog trots op, dat het paard zich na die lange pijnlijke weg zich heeft aangepast. Bravo hoor!
Ik denk dus, dat jouw standpunt niet datgene/diegenen bereikt wat jij graag zou willen. Je mag natuurlijk je standpunt (steeds weer) verdedigen, maar ik denk dat je hier in dit topic niet echt doordringt.
En nogmaals: wie bepaald wat goed is voor het paard? Heb ik al eerder in topic aangehaald. Daar zullen we hier nooit uitkomen...

...en weer persoonlijk worden!

Je haalt verder de situatie uit het verband.
Het paard had toen ze bij ons kwam letterlijk tot op het bot verrotte hoeven door een leven op vier ijzers in het eigen toilet. Een héél lief paard met zwaar zieke pootjes.
Houvast voor ijzers was er al niet meer. Niet overnemen en laten creperen, laten afmaken of een periode niet pijnloos herstel?
Achteraf weet je altijd meer dan vooraf omdat je niet kan voorspellen hoe lang het herstel gaat duren noch hoeveel last het paard ervan gaat hebben, dus ik weet echt niet op zo´n beslismoment beste keuze is.
In dit geval was er wel helder zicht op herstel van leefkwaliteit. Geen uitzichtloos lijden. Geen zekerheid over de diepte van het dal. Wat mij betreft is het een ethisch lastige vraag in welke mate lijden voor herstel acceptabel is.
Onder de streep was het een door stalhouden ten dode opgeschreven paard wat nu tien jaar of meer topleven in de harem heeft. Ik hóóp dat onder de streep het duurzaam heerlijke leven in de familie op het land voor haar de pijnlijke periode waard was als ze in staat zou zijn dat zo te beredeneren.

Het is erg jammer wanneer, zoals jij denkt, niet doordringt dat de norm voor paardwelzijn niet bepaald wordt door de mogelijkheden in NL en evenmin door het ruiterbelang, maar door de eisen die de diersoort aan de leefomgeving stelt.
Jouw persoonlijke aanval is een triest voorbeeld hiervan. Het paard was het slachtoffer van stalhouding op vier ijzers; hetzij creperend, pijnlijk herstellen of afgemaakt, was het niet paardgericht houden het probleem :)*

p.s. herstelfoto; heb er hónderden kilometer naast gedraafd met de voetjes in hoefschoenen om zo pijnloos mogelijk de bloedsomloop te stimuleren:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A3MPVMRQ.jpg
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 03-09-09 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:58

Wat een onzin. Als je zelf niet elke dag naar de paard kan door bijv. je werk of studie, waarom zou het dan fout zijn om een bijrijder te hebben. Als diegene gewoon betrouwbaar is, is er toch niks aan de hand.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:05

*\o/* Applaus voor HC die alles goed voor elkaar heeft bij der (zijn?!?) paarden *\o/*

Nou mijn vz paarden staan ook lekker veel op het land en hebben het prima.
Wat een gezeur.

Maar waar het in het topic om gaat is wel of niet een verzorger/bijrijder etc.
DUs niet waar je paard moet staan en op wat voor ondergrond.
En hoe goed je paarden het hebben. En elkaar persoonlijk aanvallen.
Bah hou je even bij het onderwerp.

Ik ben zelf een bijrijder ben super blij dat de eigenaar deze twee fantastische paarden mij toevertrouwd.
Ze hebben het erg goed de paarden. Ze genieten steeds meer van het rijden.
Worden lekker in condictie gehouden ze worden geknuffeld en vertroeteld.
Ze hebben het echt niet slecht.

Sommige mensen hier zeuren echt (vind ik en dit is MIJN mening)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:08

xkimmie schreef:
waarom zou het dan fout zijn om een bijrijder te hebben.

Indien omdat het paard anders niet buiten komt zie:

Horse Behavior
Second Edition
by George H. Waring

Features:

The broadest survey of world literature explaining the scientific basis behind horse behavior.
Written by a well-known zoologist and animal behavior expert.
A massive infusion of updated materials from the first edition, including double the number of references (now 700+).
Integrates coverage of biological, psychological, and zoological aspects of horse behavior.
Two new chapters on ecological influences treating interactions between environment and feeding, ranging, shelter seeking, reproductive and social behavior.
Includes translated research from France, Germany, Russia, and Poland not found elsewhere in English.
Horse Behavior remains the most comprehensive and current overview of the behavioral traits and adaptations of horses. The book integrates findings from hundreds of international researchers to provide the reader a factual synthesis of the behavior of domestic and feral horses.

Building on the strengths of the first edition, coverage of horse ancestry, development, perception, learning, play, social behavior, behavioral manipulation, maintenance activities, and sexual behavior has been thoroughly updated.

The Second Edition of this informative reference contains more emphasis on animal husbandry and management. Additionally, it includes an all-new section on ecological influences on activity patterns, habitat utilization, social behavior and reproduction. An expanded section on applied ethology provides behavioral considerations for management and insight regarding the behavioral indicators of horse health and well being. This is followed with an updated appendix listing behavioral symptoms and possible causes. The text contains numerous tables and nearly 100 illustrations and photos.

Contents

Introduction
Ancestry of the Horse
Perception and Orientation
Motor Patterns

Behavioral Development
Ontogeny of Behavior Patterns
Play
Investigative Behavior
Learning and Memory

Maintenance Activities
Resting and Sleep
Ingestive Behavior
Eliminative Behavior
Comfort Behavior

Reproductive Behavior
Sexual Behavior of Stallions
Sexual Behavior of Mares
Maternal Behavior

Social Behavior
Social Organization
Social Attachment
Home Range and Territoriality
Social Dominance
Agonistic Behavior
Communicative Behavior

Ecological Influences
Interaction of Horses and Their Environment
Ecological Influences on Reproduction and Social Behavior

Applied Ethology in Horse Care and Management
Behavioral Considerations in Horse Management
Behavioral Manipulation
Behavioral Indicators Relevant to Health and Well-Being
Appendix: Variety of Behavioral Symptoms and Possible Problems Indicated
Expressions and Postures
Perception Changes
Orientation Changes
Coordination Changes
Maintenance Behavior Changes
Social Abnormalities
Problem Behaviors (Vices)

Index

blokje

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:12

Hoebedoel je omdat het paard anders niet buiten komt.

Als ik niet bij de paarden kom staan ze gewoon dag en nacht lekker buiten. Dus geen probleem.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:16

Zolang je in het belang van je paard kiest vind ik dat elke keuze gerespecteerd moet worden.

Want je paard heeft er ook zoveel aan als jij niet kan komen en geen bijrijder hebt waardoor zijn spieren lekker vast gaan zitten en hij daarbij zijn energie niet volledig kwijt kan.
Máár dan heb je wel het respect van andere mensen. 8)7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:45

blokje schreef:
Hoebedoel je omdat het paard anders niet buiten komt.

Als ik niet bij de paarden kom staan ze gewoon dag en nacht lekker buiten. Dus geen probleem.

Er staat ´indien omdat...´.

Indien wel, dan missen zíj niets aan niet rijden :D
..en is de bijrijder ruiterbelang.

Staat al een keer of 12 op dit topic uitgelegd.

hc

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:54

wat een vreselijk zeur topic is dit nou weer geworden zeg, we weten nou wel dat we het allemaal niet goed doen en dat een paard op de droge steppe hoort dat we er niet op moeten rijden en dat we vooral geen smid of dierenarts hoeven te laten komen.

maar goed daar heb ik niets mee te maken en mijn pony ook niet ik heb een bijrijders zodat mijn pony naast zijn weide gang dus ook minimaal 6 dagen per week beweging krijgt omdat dit goed voor hem is en omdat ik hier nou eenmaal een paard voor heb om te rijden. tuurlijk wil dat hij een goede leefomgeving heeft maar ik ga daar niet in door draven....

dus mensen stoppen met dat gekibbel laat een ander lekker in zn waarde en lekker kletsen als er toch niets van je wordt aangenomen.......

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:39

HC ik kan me gewoon echt niet vinden in jouw theorie! Een deel van de quotes die je ons geeft zijn heel erg oud. De afgelopen honderd jaar zijn onze paarden heel erg veranderd en steeds meer gewend aan onze manier van met paarden om gaan. Of jij het er nu mee eens bent of niet en of jij het bewezen vind of niet. Paarden worden tegenwoordig gefokt in een stal, groeien op in een stal en weten niet beter als een stal en overdag op de wei. En natuurlijk zijn er genoeg paarden die wel 24/7 naar buiten gaan en in een kudde lopen. Maar dat wil in mijn ogen niet per definitie zeggen dat alleen de buitenpaarden gelukkig zijn en echt paard kunnen zijn en de stal paarden niet. Hetzelfde geld voor meerdere personen die voor 1 paard zorgen! Tegenwoordig staan paarden op pensionstallen waar niet elke voerbeurt door dezelfde persoon gedaan wordt, er meerdere mensen per dag een paard aaien, binnen en buiten zetten en ja ook gebeurt het weleens dat er meer dan 1 persoon een paard berijdt!
Ik denk dat je dit beter kunt zien als de evolutie van het paardenhouden in plaats van een vorm van je paard te kort doen!
Natuurlijk zijn er paarden die weg staan te kwijnen op een pensionstal, maar er zijn ook zeker paarden die zich niet kunnen handhaven in een kudde!
En dat er meerdere mensen op een paard rijden kun je ook zien als afwisseling voor het paard, geen 1 ruiter is exact hetzelfde.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:10

Kunnen we zo langzamerhand ook eens terug naar het onderwerp van het topic? Of is dat nou echt teveel gevraagd.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:43

[quote En dat er meerdere mensen op een paard rijden kun je ook zien als afwisseling voor het paard, geen 1 ruiter is exact hetzelfde.[/quote]

In dat opzicht is het soms zelfs zo dat een manegepaard wat drie tot vier uren op een dag loopt beter af is dan een particulier paard wat drie dagen in zijn box staat.....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:12

lillytjuh schreef:
HC ik kan me gewoon echt niet vinden in jouw theorie! Een deel van de quotes die je ons geeft zijn heel erg oud. De afgelopen honderd jaar zijn onze paarden heel erg veranderd en steeds meer gewend aan onze manier van met paarden om gaan. Of jij het er nu mee eens bent of niet en of jij het bewezen vind of niet. Paarden worden tegenwoordig gefokt in een stal, groeien op in een stal en weten niet beter als een stal en overdag op de wei. En natuurlijk zijn er genoeg paarden die wel 24/7 naar buiten gaan en in een kudde lopen. Maar dat wil in mijn ogen niet per definitie zeggen dat alleen de buitenpaarden gelukkig zijn en echt paard kunnen zijn en de stal paarden niet. Hetzelfde geld voor meerdere personen die voor 1 paard zorgen! Tegenwoordig staan paarden op pensionstallen waar niet elke voerbeurt door dezelfde persoon gedaan wordt, er meerdere mensen per dag een paard aaien, binnen en buiten zetten en ja ook gebeurt het weleens dat er meer dan 1 persoon een paard berijdt!
Ik denk dat je dit beter kunt zien als de evolutie van het paardenhouden in plaats van een vorm van je paard te kort doen!
Natuurlijk zijn er paarden die weg staan te kwijnen op een pensionstal, maar er zijn ook zeker paarden die zich niet kunnen handhaven in een kudde!
En dat er meerdere mensen op een paard rijden kun je ook zien als afwisseling voor het paard, geen 1 ruiter is exact hetzelfde.

Geloof jij nou echt dat paarden in de afgelopen paar eeuwen zo geëvolueerd zijn dat ze op stal beter af (denken te) zijn?!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:16

sflj schreef:
lillytjuh schreef:

Geloof jij nou echt dat paarden in de afgelopen paar eeuwen zo geëvolueerd zijn dat ze op stal beter af (denken te) zijn?!

Dat zegt ze dus ook duidelijk NIET.
Lezen is ook een kunst!