Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

en het juiste moment is al voorbij...Citaat:teugels in een hand nemen, hand uitsteken en "zwaaien"
Lusitana schreef:en het juiste moment is al voorbij...Citaat:teugels in een hand nemen, hand uitsteken en "zwaaien"
met een spoor kun je veel sneller reageren.
Met de zweep kun je alleen snel genoeg zijn als je niet de teugels in een hand neemt en dan maak je dus een polsbeweging die in de mond gevoeld wordt.
Yamcha schreef:Daarom heb ik een lange dressuurzweep, zodat ik alleen een draaibeweging hoef te maken.
diandra schreef:ik reed met engels ook nooit met sporen. had als hulpmiddel de zweep. nu rij ik western en die paarden zijn niet anders gewend dan met sporen bereden te worden.
M
Rena100 schreef:ik rijd het liefst zonder sporen en eventueel met een zweep indien nodig...
ik ken iemand die zegt dat zij heeft geleerd ALTIJD met sporen te rijden! dit vind ik onzin, als het paard het niet nodig heeft (zoals mijn bijrijdpaard) dan ga ik daar geen sporen lopen in porren...
Rena100 schreef:met het inporren doel ik dus op mensen die er geen verstand van hebben zoals die 'iemand' die ALTIJD met sporen rijdt...
Yamcha schreef:Rena100 schreef:met het inporren doel ik dus op mensen die er geen verstand van hebben zoals die 'iemand' die ALTIJD met sporen rijdt...
En waarom zou iemand die altijd met sporen rijdt er geen verstand van hebben?
Sporen zijn gewoon onderdeel van de traditionele dressuuruitrusting. Net als dressuurzadels en hoofdstellen.