heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jewell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:27

Ik rijd wel met kleine knopspoortjes op mijn vp. Volgens velen dan om de foute reden (om dr aan de hulpen te houden), maar ik vind dit vele malen fijner dan met zweep rijden. Nu gebruik ik mijn been, geen reactie = prik. Kan niet veel vervelender zijn dan een tik met de zweep? Ze reageert er goed op en ik gebruik hem enkel wanneer nodig. Nu ze het doorheeft reageert ze op mijn been en heb ik de spoortjes nog maar zelden nodig. Waarom zou dit eigenlijk de verkeerde reden zijn om spoortjes te gebruiken? Het werkt in principe op dezelfde manier als het gebruik van een zweep, en deze keuren de meesten dan wel goed.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:46

Nee, dat is niet de verkeerde reden, dit is juist de goede manier om sporen te gebruiken. Ze zijn er om je paard aan het been te krijgen.
Daarnaast zijn ze handig bij de zijgangen, maar dat is niet de eerste functie.

Foute reden is om paard ermee vooruit te krijgen. Dan je dus in plaats van beenhulp spoorhulp gaat, en blijft, geven.

Jewell

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:50

Ooh op die manier. Dan heb ik het denk ik een beetje verkeerd begrepen =)

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:11

Ja, dat denk ik ook. Dat is de goede manier :)
Maar je kan een zweep ook verkeerd en goed gebruiken.
Slaan met een zweep is volgens mij verkeerd.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:46

Het grote verschil is dat je met een zweep altijd moet nadenken wanneer je hem gebruikt, omdat het een volledig aparte beweging is. Een spoorhulp geef je al snel per ongeluk, als je beenligging niet correct en stil is. En door consequent foutief gebruik van sporen (vaak onbewust trouwens) schiet het vaak het doel voorbij, en wordt je paard in plaats van goed aan het been juist afgestompt.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:52

Bij ons rijdt niemand met sporen? Vind het vaak als ik het zie ook wel overbodig...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:30

ik vind bij sporen dat je daar sneller je paard mee tot last kan zijn dmv je beenligging dan bij een zweep,die je gewoon in je hand houdt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:38

Dat is precies wat ik bedoelde te zeggen Snoevie. Bij zweepgebruik wordt je gedwongen na te denken omdat je hem in je hand hebt en een aantal handelingen moet uitvoeren voordat de zweep het paard raakt (teugels in een hand nemen, hand uitsteken en "zwaaien"), terwijl je voor een spoorhulp als je een slechte beenligging hebt helemaal niets extra's hoeft te doen, en als je een goede beenligging hebt alleen maar je voet iets hoeft te draaien.

Daarom zie ik beginners niet graag met sporen rijden en krijgt een ieder die geen volledige controle over de beentjes heeft een zweep van me en zeker geen spoortjes.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:29

Citaat:
teugels in een hand nemen, hand uitsteken en "zwaaien"
en het juiste moment is al voorbij...
met een spoor kun je veel sneller reageren.

Met de zweep kun je alleen snel genoeg zijn als je niet de teugels in een hand neemt en dan maak je dus een polsbeweging die in de mond gevoeld wordt.

Neemt niet weg dat sporen idd niet voor beginners zijn weggelegd.
Ik heb ze al eerder niet voor niks vergeleken met de stang- en trens. Die geef je ook niet in handen van iemand die nog geen onafhankelijke zit heeft ontwikkeld.

Een beginner is ook simpelweg niet in staat om de sporen juist te gebruiken, omdat ze de hulpen ook nog niet correct kunnen geven en het effect ervan (van alle hulpen) nog niet goed begrijpen.

Beginners krijgen van mij trouwens ook niet snel een zweep in handen....

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:33

Ik rijdt altijd met sporen.
Je kunt zelf beslissen of je ze wel of niet gebruikt.
Dus ik zeg altijd maar zo:
Beter bij je heben en niet nodig dan niet bij je heben en wel nodig.

Sporen zijn niet zielig zolang je maar weet hoe je er mee om kan gaan.
Dus ik zeg onzinnige "penny" dischusie waarvan er al zoveel gevoerd zijn en worden gevoerd

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:29

Ik denk dat als je ze altijd bij je hebt, je er ook veel makkelijker gebruik van maakt. Dat geldt misschien niet voor jou, maar voor genoeg andere mensen wel ipv dat ze proberen het op een rijtechnische manier op te lossen. Ik vind zelf het gebruik van een zweep ook niet prettig, ik weet niet hoe anderen dat doen, maar als ik een zweep vasthoudt, dan gaat mijn hand vanzelf in het piano-standje. En als ik mijn paard iets bij wil tikken, dan komt dat ook wel door in de mond doordat die teugel meebeweegt. Dus na 1 rondje stappen met dat ding, gooi ik hem altijd maar weer langs de kant ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:27

De spoor hoort BIJ rijtechnische oplossingen, net zoals de zweep. Voorbeeld: paard heeft te weinig zijwaartse of voorwaartse beweging in een appuyement. Hoe los je dat rijtechnisch op? Meer been wordt dan een hak of schoppen. Dat is nou ook niet echt prettig, elegant of rijkunstig, toch? Dus tik je bij met de zweep of met een spoor. En dat is wél elegant, doeltreffend, rijkunstig en denk ik niet onprettiger dan geschopt woren of gepest met de hak.

Want dat is dan vaak het alternatief, dat je moet gaan schoppen of de hakken gebruiken. De sporen zijn juist om dat te voorkomen en, als je het goed doet, het paard zo attent te maken op je hulpen dat zelfs de sporen overbodig worden, waarbij dat met schoppen of hakken geven haast nooit lukt. Het enige dat daar van komt is verzet of afstomping voor hulpen.
Dus het paard wordt daar slechter van.

De zweep wordt óók gebruikt in situaties waar hij niet gebruikt hoort te worden. Slechte uiting van de rijkunst is nog geen reden om een middel af te keuren, want daar is het immers niet voor ontworpen...
Slechte rijkunst is de schuld van de ruiter, en van de instructie, niet van de sporen (of de zweep).

Natuurlijk is het afschuwelijk dat ze misbruikt worden! Maar dat wil niet zeggen dat alle spoordragers bij voorbaat van plan zijn om ze te misbruiken of eindigen bij misbruik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:30

Lusitana schreef:
Citaat:
teugels in een hand nemen, hand uitsteken en "zwaaien"
en het juiste moment is al voorbij...
met een spoor kun je veel sneller reageren.

Met de zweep kun je alleen snel genoeg zijn als je niet de teugels in een hand neemt en dan maak je dus een polsbeweging die in de mond gevoeld wordt.

Daarom heb ik een lange dressuurzweep, zodat ik alleen een draaibeweging hoef te maken.

diandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:55

ik reed met engels ook nooit met sporen. had als hulpmiddel de zweep. nu rij ik western en die paarden zijn niet anders gewend dan met sporen bereden te worden.

M

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:13

Yamcha schreef:
Daarom heb ik een lange dressuurzweep, zodat ik alleen een draaibeweging hoef te maken.

Elke pols/hand beweging wordt gevoeld. Op zijn minst is die hand star/blokkerend op dat moment.
Ruiters denken daar niet zo over na, en het is ook niet wereld schokkend, maar er is geen beweging van de zweep denkbaar die niet een hand beïnvloed. Ook is de tik altijd aan 1 kant (hoewel er ruiters zijn die met twee zwepen rijden), wat zijn invloed kán hebben.

Het is verder ook niet zo belangrijk of je zweep of sporen gebruikt. Het kan allebei en het kan zelfs nog in combinatie met elkaar (zweep meer voor schoudercontrole en sporen voor achterhandcontrole), het hoort gewoon in het hulpen pakket. Het kan ook zonder allebei. Het ligt er maar aan.
Ik denk niet dat het handiger is om te proberen te berekenen wat nou beter is. Ze dienen hetzelfde doel.
Het is net zoiets als kijken wat nou beter is, laarzen of chaps... Dat ligt persoonlijk. De een houdt van de stabiliteit die laarzen geven, de ander haat het. Het doel van beide is bescherming van het onderbeen, meer niet.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik zeg.

kroolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:53

Ik zou nooit sporen aantrekken. Heb ik niet nodig. Ik ben er ook niet tegen, ofzo, ik heb er gewoon geen behoefte aan om dat hulpmiddel te gebruiken.

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:43

Ik zelf gebruik sporen alleen als het paard ongehoorzaam is/slecht reageerd op mijn been. Vaak begin ik eerst zonder sporen en soms dan doe ik ze later pas aan. Liever rijd ik zonder alles. Ik vind ook dat als je écht kan rijden elk paard zonder sporen of iets dergelijks kan rijden, maar je kunt het natuurlijk fijn vinden om met hulp te rijden.
Sommige doen het inderdaad voor stoerdoenerij, zoals bij ons op de club. Die hebben nog helemaal geen sporen nodig, maar omdat ze op jonge leeftijd al een pony hebben horen sporen er ook "bij".

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:45

diandra schreef:
ik reed met engels ook nooit met sporen. had als hulpmiddel de zweep. nu rij ik western en die paarden zijn niet anders gewend dan met sporen bereden te worden.

M

Zelfs paarden die het gewend zijn rijd ik zonder sporen, om te kijken of ze daar ook goed op reageren. Zelfde als met de zweep, ik begin altijd zonder zweep/sporen tenzij ik weet dat dat paard het nodig heeft.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:46

ik rijd het liefst zonder sporen en eventueel met een zweep indien nodig...
ik ken iemand die zegt dat zij heeft geleerd ALTIJD met sporen te rijden! dit vind ik onzin, als het paard het niet nodig heeft (zoals mijn bijrijdpaard) dan ga ik daar geen sporen lopen in porren...

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:56

Rena100 schreef:
ik rijd het liefst zonder sporen en eventueel met een zweep indien nodig...
ik ken iemand die zegt dat zij heeft geleerd ALTIJD met sporen te rijden! dit vind ik onzin, als het paard het niet nodig heeft (zoals mijn bijrijdpaard) dan ga ik daar geen sporen lopen in porren...

Zo te zien moet jij ook echt niet met sporen gaan rijden aangezien jij het gelijk hebt over sporen in lopen porren je weet duidelijk niet waarvoor sporen zijn dus begin er asjeblieft niet aan als jij ze gebruikt om te poren!!
ALs je sporen om hebt betekend dat niet dat je ze gebruikt je kunt ze ook om heben zonder ze te gebruiken!
Ik kan hier zo boos om worden kleine kindertjes die denken dat ze alles weten!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:05

sorry hoor, maar ik ben geen klein kind, en ik weet heel goed hoe ik met sporen moet rijden, maar ik doe het liever niet want ik vind het niet nodig...als een paard ook vlieg kan voelen, dan voelt hij mijn benen ook wel!

met het inporren doel ik dus op mensen die er geen verstand van hebben zoals die 'iemand' die ALTIJD met sporen rijdt...misschien heb ik het een beetje verkeerd verwoord...ik bedoelde dus eigenlijk diegene die altijd met sporen rijdt altijd loopt te porren met haar sporen en ik hetzelfde paard soms rijdt ZONDER sporen en dan gaat ook prima! ik zeg haar dus ook altijd om NIET met sporen te rijden want dat heeft hij niet nodig (het is al een beetje een heet paard en vliegt er bij haar dus telkens vandoor, wat ik ook zou doen als ik het paard was)...

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:12

Tuurlijk zijn hulpmiddelen voor verfijning. Maar worden zelden als verfijning gebruikt. Meer als gemakkelijk gebruikt. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:31

Rena100 schreef:
met het inporren doel ik dus op mensen die er geen verstand van hebben zoals die 'iemand' die ALTIJD met sporen rijdt...

En waarom zou iemand die altijd met sporen rijdt er geen verstand van hebben?

Sporen zijn gewoon onderdeel van de traditionele dressuuruitrusting. Net als dressuurzadels en hoofdstellen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:46

Yamcha schreef:
Rena100 schreef:
met het inporren doel ik dus op mensen die er geen verstand van hebben zoals die 'iemand' die ALTIJD met sporen rijdt...

En waarom zou iemand die altijd met sporen rijdt er geen verstand van hebben?

Sporen zijn gewoon onderdeel van de traditionele dressuuruitrusting. Net als dressuurzadels en hoofdstellen.

Ik heb het hierover een bepaald persoon, niet over iedereen die altijd met sporen rijdt...
het lijkt erop dat ik helemaal verkeerd wordt begrepen...ik rijd zelf het liefst zonder sporen als dat niet nodig is, maar ik heb niets op tegen dat mensen wél met sporen rijden voor hetgeen waar sporen voor bedoeld zijn, de hulpen verfijnen...
ik zelf rijdt ook wel eens met sporen, maar ik stap niet bij voorbaat al op met sporen, maar kijk per paard of wel/geen sporen kan gebruiken..

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:49

En wat nou als tijdens het rijden blijkt dat je je sporen wel nodig hebt?
Want dan ben je eigenlijk al te laat.