Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:58

Ilja000 schreef:
Geryon schreef:
Nou, ik vind het wel bijzonder hoor! een manegepaardje waar heel veek kleine kindjes opzitten en waar dan iemand z mee start! Het zou wel kunnen, maar dan wel dat die gene die hem zo rijd wel vanaf het begin hem rijden denk ik...

Hoe bedoel je dat? De paarden waar Snoevie het over heeft zijn gewoon via een handelaar binnen gekomen. Deze paarden staan al langer bij ons dan degene die ze uitbrengt bij ons zijn :) De paarden waar Snoevie het over heeft zijn toevallig 1 keer bijgereden voor de wedstrijd en hebben de dag voor de wedstrijd nog gewoon in de kinderlessen meegelopen.

ik vind het vooral bewijzen dat er meer anky's en bonfire's op de wereld lopen en dat paard en ruiter nog beter zouden presten onder andere omstandigheden. :D

Ilja000

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:42

Tuurlijk, dat ontken ik ook niet. Maar wel dat het bij ALLE maneges drama is.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:22

Ilja000 hoe bedoel je dat?
want nu scheer je dus letterlijk alle maneges over 1 kam..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:37

MIsschien moet je even goedlezen Suuskipje, want Ilja geeft juist aan dat er ook prima maneges zijn met paarden van goeie kwaliteit waar je al ruiter wel verder komt dan een beetje beginnerswerk.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:21

ja daarom snap ik haar zin ook niet dat ze nu zegt dat het bij alle maneges drama is :\

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:29

nee, ze ONTKENT dat het bij alle maneges drama is.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:31

ooooh hehe goeiemorgen suus :+
ik las het verkeerd :+

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:54

barbar schreef:
nee, ze ONTKENT dat het bij alle maneges drama is.

Klopt Barbar. Er zijn in dit topic eerder opmerkingen gemaakt waarin wordt gesteld dat op ALLE maneges... niet goed les gegeven wordt... paarden staan zonder mogelijkheden... ruiters niet verder kunnen komen... Om maar een paar opmerkingen te noemen. Dat ontken ik. Natuurlijk zijn die bedrijven er. Maar er zijn er waar het ook anders aan toe gaat. Dat zie ik op het bedrijf waar ik werk en ik zie het als ik voor de FNRS ga jureren op andere bedrijven.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:26

als je beginnertjes op paarden zet die wel eens 'iets doen' zou ik ook wel een bijzet teugel gebruiken.
anders heb je een hele les met huilende kinderen.
gevorderden kunnen wel al zonder denk ik.
bij ons op de manege rijden we soms 1of 2 paarden met een losse rekker omdat ze anders bijna niet te riijden zijn..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:41

Als een paard zonder hulpteugel niet te rijden is snap ik niet waarom zo'n paard dan in een manegeles meeloopt, die ruiters rijden maar 1 keer in de week en van hen mag je niet verwachten dat ze met een hulpteugel goed om kunnen gaan.

Vriendin van me had een tijdje geleden een van haar paarden te koop staan, komt er een familie van 4 man, die zeiden dat ze op een manege reden en al ver in de F proefjes waren, volgens hun was het L1, nou dat paard is heel meewerkend maar geen van 4 kreeg hem fijn aan het lopen. Ik vraag me dan echt af hoe ze die F proefjes beoordelen. maar ik ga nu of-topic geloof ik.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:39

als de hulpteugel goed afgesteld is,dan is het aan de instructeur om de ruiter te begeleiden in het rijden. ook zonder hulpteugel...

FNRS kijkt meer naar de ruiter dan naar de combinatie geloof ik

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:26

Beste Sjorsie, dat hangt er compleet vanaf wat men verstaat onder 'ver in de F proefjes'. F8 is ongeveer B niveau, F13 L1, F10 M1. Vanaf de F9 beoordeling we een constante verbindind, vanaf de F12 is nageeflijkheid belangrijk. Daarbij wordt met name gekeken naar hoe correct de ruiter de hulpen geeft. Dus een manegepony die bijv. alleen maar de linkergalop doet, krijgt in de rechtergalop na 1 keer opnieuw aanspringen toch een voldoende.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:16

Het is L1 niveau, maar het word niet zo gerekend vind ik. Ben nu f11, moet je wijken in stap en het ging voor geen meter en had nog 234 punten ofzoiets... Ik rijd M niveau in eht echt, maar vind FNRS veeeel makkelijker hoor!

Oww, oke, ik zie nu wat je darna hebt staan! Zag het niet neit eens!??!

mypoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:43

manegepaarden/pony's met hulpteugels..... echt zo'n typisch voorbeeld van we stampen dat ruitergevoel er wel even in, niet dus als je het mij vraagt!! :(
Ik vind dat de ruiter(s/tjes) zelf dat gevoel moeten gaan ontwikkelen en met een goede instructie zal dit ook wel lukken.
hulpteugel bij een lastige pony of paard vind ik in sommige gevallen zelfs gevaarlijk want dat de kop naar beneden 'getrokken' word wil nog niet zeggen dat een pony niet meer aan de ren of aan de bok gaat en dat maakt het alleen maar gevaarlijker....

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:09

compleet gestoord!
ik vind dat je helemaal niet met hulp teugels moet werken!
je verknald het paard er gewoon mee als je niet weet wat je doet :( :(

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 05:44

nounou jullie overdrijven wel een beetje!
'we stampen het ruitergevoel er wel even in'

het spijt me wel maar zulke uitspraken getuigen ook van weinig kennis.

inderdaad als je niet weet wat je doet verpest je de boel,maar ga aub niet alles over een kam scheren!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:23

die hebben duidelijk de bel horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt.

juffienaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:33

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen problemen mee heb als een manegepaard een hulpteugel heeft (mits geen slof en niet te strak) Van paarden die met hun hoogd in de lucht lopen, krijgen mensen niet het juiste gevoel. Dat is niet een kwestie van erin stampen, wel van leren voelen....

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:06

Vind ik ook ;)
Als ik pas begon met rijden en kreeg me zo een paard voor op te rijden zou ik me idd niet lekker voelen en dus ook eigenlijk slechter erover denken.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:26

juffienaat schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen problemen mee heb als een manegepaard een hulpteugel heeft (mits geen slof en niet te strak) Van paarden die met hun hoogd in de lucht lopen, krijgen mensen niet het juiste gevoel. Dat is niet een kwestie van erin stampen, wel van leren voelen....

Inderdaad. Dit vind ik ook.

En daarbij zijn beginnende ruiters, jong al dan niet, naar mijn mening nog niet in staat (lees: volleerd genoeg) om te kunnen aanvoelen hoe een paard nageeflijk moet worden gemaakt. Een beetje in die monden lopen raggen om ze zogenaamd 'in een krulletje' te krijgen gaat het paard helemaal van naar de knoppen. Zeker als het elke dag 4 tot 5 verschillende ruiter(tje)s op z'n rug krijgt. Dan krijg je pas een stramme bok met een mond van beton.

Dus een stiekje eromheen is helemaal niet slecht of kwalijk. Misschien juist wel goed, mits het inderdaad niet te strak en te heftig zit.

wasira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:49

alle hulpteugels eraf. Anders leer je niet rijden!! kan de pony dan raar doen of met zijn hoofd zwaaien,dan is het geen geschikt manege paard!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:53

lekker kort door de bocht zeg!

Sanne_Amiga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:24

Ik vind bij manegepaarden een hulpteugel niet heel slecht. Als het een goed passende martingaal is, heb ik er geen problemen mee. Een slof bij manegepaarden vind ik een ander verhaal :o

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:32

jolin schreef:
Bij onze stal( vooral handel en dressuur) hadden ze een grote mond over die dooie pony's op een manege. Nu na diverse vliegbrevetten en stoppen door te veel vlieguren, denk ik dat ze maar wat graag een stel pony's zouden willen die wel geschikt zijn om kinderen een goede basis te geven voor later. En echt, als de manier die ze hier als paardenwelzijn zien, maatstaf is voor meerdere dressuur/handelsstallen, dan is het toch erg gesteld met de paardenmens in die tak. Er word doodleuk gesteld dat deze paarden andere dieren zijn dan de paarden van jaren terug, zelfs dat het allang geen kuddedieren meer zijn. Sorry ik ben hier zo ontdaan over dat ik van het onderwerp afdrijf.

Met een hulpteugel kan je wel de rug omhoog brengen, maar ondertredende benen krijg je er niet door.

}> helemaal mee eens jolin }>

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:43

wasira schreef:
alle hulpteugels eraf. Anders leer je niet rijden!! kan de pony dan raar doen of met zijn hoofd zwaaien,dan is het geen geschikt manege paard!

dus in jouw ogen moeten alle manegepaarden van die robots zijn die braaf hun rondjes lopen?
Dan is er toch geen uitdaging meer voor de gevordenen :\